Mistä tiedän onko henkilö hullu?

hullu vai ei

Eräällä tuttavalla on skitson paperit, mutta hän ei näytä päällepäin hullulta.
Onko joku kotikonsti jolla voisin varmistaa onko hän oikeasti hullu?

53

4363

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dasipokö

no on sulla murheet. eikö tutun sana riitä?

• Anonyymi

Vedä sinä luuseri kurkkusi auki

• 20+15

hahaha. :)

• kertooko

kelakortin 112

• Aaavaaa

Ei. Minulla on vieläkin tuollainen koodi kelakortissa enkä ole hullu. En myöskään syö mitään lääkkeitä, en näe ketään psykiatria, psykologia, psykoterapeuttia, tms. Ahaha... Ai niin, pitäisi muistaa mennä kelaan pyytämään tuon poistamista, sen nimittäin pitäisi olla mahdollista.

• jos vaikka

Olisko kyseessä oleva alter-egosi?

• Hullu ukko

Et sinä voi tietää sitä mistään. minunkin työkaverini luulevat minua normaaliksi. Tietäisvätpä vain että vielä kolme vuotta sitten odotin ufojen vihamielistä invaasiota.

HAHAHAHAHAHAHAAAAH

• eihuvaapaivaa..

Pitäiskö itse käydä tutkituttamassa pää jos noin kovasti kiinnostaa?

"Ei näytä päällepäin hullulta" anteeks, mutta tuli huutonaurua. Yleensähän nimenomaan skitsofreniaa sairastavat saavat mm. paiseita, niissä ihan lukee et "johtuu skitsofreniasta"

Minkähänlaista kotikonstia meinaat? :D Kaupassa on raskaustestien vieressä myös skitsotestejä, sun pitäisi vaan jotenkin nyt saada kuseisen henkilön virtsaa ja kattoa näyttääkö plussaa vai miinusta...

• Anonyymi

😂😂😂😂😂😂😂😂

• Hullu?

Skitsofrenia on sairaus, eikä sitä sairastava ole välttämättä ns. hullu. Nykyään on hyvin tehokkaita lääkkeitä kyseiseen sairauteen, joiden avulla pystyy elämään normaalia elämää, eikä kukaan tiedä sairaudesta mitään, jos ei henkilö itse kerro.

Mielestäni tällaiseen ihmiseen voi suhtautua aivan turvallisin mielin, koska periaatteessahan kuka tahansa meistä voi olla "hullu". Sitä paitsi, sanotaanhan sitä niin, että ne todella hullut eivät edes hakeudu hoitoon (vrt. edellinen kommentti ;)).

• jdioad

Tuo väite että skitsofrenia sairaus, joka pysyy hallinnassa vain lääkityksellä, ei pidä paikkansa. Neuroleptit eivät paranna toimintakykyä pitkällä aikavälillä eivätkä paranna skitsofreniasta. Esimerkiksi Haward Medical Schoolin 1994 tekemän meta-analyysin mukaan skitsofrenian ennuste huononi 1970 lähtien USAssa.samaan aikaan, kun lääkkeitä alettiin käyttä pitkäaikaisesti. Ennuste on myös järjestelmällisesti parempi niissä maissa, missä käytetään vähemmän lääkkeitä WHOn tekemien kansainvälisten vertailevien tutkimusten mukaan. Eli Lilyn vetaileva kansainvälinen tutkimus(2011) todisti myös, että ero skitsofrenian ennusteissa maiden välillä johtuu lääkityksestä: ero maiden välillä nimittäin katosi, kun vertailtiin vain psyykelääkityksellä olevia potilaita. Minusta on vaarallista aivopestä sekaisin menneet ihmiset uskomaan, että lääkityksellä voidaan hoitaa elämä kuntoon. Neuropeptit eivät ole vaarattomia, vaan aiheuttavat somaattisia sairauksia ja tuhoavat aivosoluja. Skitsofrenia ei edes ole mikään tarkkarajainen sairaus, vaan epämääräinen oirekuvaus. Sen hoitaminen on vähän epämääräistä, kun etiologiaa ei kunnolla tunneta ja se vaihtelee yksilöittäin.

• Muurahaispesä
        jdioad kirjoitti:

Tuo väite että skitsofrenia sairaus, joka pysyy hallinnassa vain lääkityksellä, ei pidä paikkansa. Neuroleptit eivät paranna toimintakykyä pitkällä aikavälillä eivätkä paranna skitsofreniasta. Esimerkiksi Haward Medical Schoolin 1994 tekemän meta-analyysin mukaan skitsofrenian ennuste huononi 1970 lähtien USAssa.samaan aikaan, kun lääkkeitä alettiin käyttä pitkäaikaisesti. Ennuste on myös järjestelmällisesti parempi niissä maissa, missä käytetään vähemmän lääkkeitä WHOn tekemien kansainvälisten vertailevien tutkimusten mukaan. Eli Lilyn vetaileva kansainvälinen tutkimus(2011) todisti myös, että ero skitsofrenian ennusteissa maiden välillä johtuu lääkityksestä: ero maiden välillä nimittäin katosi, kun vertailtiin vain psyykelääkityksellä olevia potilaita. Minusta on vaarallista aivopestä sekaisin menneet ihmiset uskomaan, että lääkityksellä voidaan hoitaa elämä kuntoon. Neuropeptit eivät ole vaarattomia, vaan aiheuttavat somaattisia sairauksia ja tuhoavat aivosoluja. Skitsofrenia ei edes ole mikään tarkkarajainen sairaus, vaan epämääräinen oirekuvaus. Sen hoitaminen on vähän epämääräistä, kun etiologiaa ei kunnolla tunneta ja se vaihtelee yksilöittäin.

Näinhän se on, mutta saappa kansa uskomaan.

• Anonyymi

No

Epävakaa mutta mitä se kenellekään kuuluu.

• 7+6

ei sitä oikeasti näe päältäpäin onko "hullu" vai "normaali". David Rosenhanin tutkimuksessa lähetettiin terveitä ihmisiä mielisairaalaan ja he kertoivat kuulevansa ääniä, kaikki pääsivät sisään skitsofreenikoiksi diagnosoituina, sitten lähetettiin oikeasti mielisairaita sinne ja heidän väitettiin olevan terveitä, lääkärit arvioivat potilaat ja pitivät näitä terveinä, ja heidän epäilys heräsi vain muutaman potilaan kohdalla.

• alistun ja yritän toimia

Hullu? Ihmisen mieli ei voi sairastua, koska mitään mieltä ei ole.

Käytös voi olla hassua, mutta syyt poikkeavaan käytökseen johtuvat ongelmista sosiaalisissa suhteissa. Oma pääni meni sekaisin, kun syöttivät psyk.osastolla minulle neuroleptejä.

Olen tuolla yleistä mielenterveysosiossa kertonut miten julman työpaikkakiusaamisen vuoksi hain apua psykiatrian puolelta seurauksella hullunpaperit. Tilanteeni on aivan päätön ja tapaukseni on kuin kauhuelokuvasta.
        Sain neuroleptejä ahdistukseen, menin niistä sekaisin ja psykiatri tulkitsi tilanteeni mielisairauden pahentumiseksi ja lääkeannokset nousivat pilviin.

Lopetin lääkkeet ja toivuin vuoden kotona. Muutin toiselle paikkakunnalle ja menin töihin. Tuolla tuskin kukaan edes epäilee minun olleen keväällä 2012 hullujenhuoneella ja saaneen hullunpaperit ja syöneen psykoosilääkkeitä seroquel prolong 1,2g sekä risperdal 4mg vrk.

Hulluksi kun voidaan tehdä meistä kukaan vaan, meistä ei yksikään ole turvassa psykiatrien mielivallalta.

Eikä psykiatrian virhedg voi edes valittaa, tila kuitataan termillä sairaudentunnoton.

• Aaavaaa

Rosenhanin testit ovat mielenkiintoisia, mutta pitää tarkentaa tuota kommenttia hieman. Tietääkseni ei lähetetty oikeasti mielisairaita mihinkään. Eräs sairaala sanoi, että lähettäkää pseudopotilaita meille ja me kyllä erotamme ne oikeista. Rosenhan hyväksyi tämän ja tämän jälkeen sairaala huomasi ison määrän pseudopotilaita. Oikeasti Rosenhan ei lähettänyt yhtään pseudopotilasta kyseiseen sairaalaan.

• Anonyymi

Rosenhanin tutkimuksessa potilaat, jotka esittivät kuulevansa ääniä, lopettivat teeskentelyn sairaalassa. Silti heitä ei uskottu diagnoosin saamisen jälkeen edes silloin, kun avoimesti sanoivat, että he teeskentelivät ja etteivät kärsi ääniharhoista. Toisessa vaiheessa Rosenhan lupasi tuohtuneille psykiatreille, että lähettää uudestaan heille näyttelijöitä ja he varmasti erottavat aidosti sairaat epäaidoista. No hän lupasi lähettää, mutta ei lähettänyt yhtäkään oikeasti. Silti psykiatrit olivat "tunnistaneet" lukuisia näyttelijöitä potilaidensa joukosta. Tämä tutkimus oli yksi syy 1900-luvun puolivälissä voimistuneelle psykiatrian uskottavuuskriisille. Tajuttiin, että psykiatrit ovat oikeasti ihmisiä, ja että heidän tulkintojaan potilaiden reaktioista ohjaavat heidän luomansa stereotypiat potilaistaan, ei niinkään se, mitä he oikeasti edes sanovat tai miten he käyttäytyvät. Skitsofrenian stereotypia on ihmisarvoa alentava, koska voit oikeasti kohdella normaalijärkistäkin ihmistä omien ennakkoluulojesi johdosta omasta valta-asemastasi käsin miten sattuu, koska kukaan ei kuitenkaan usko hullua. Asemasi oikeusjärjestelmässäkin on diagnoosin johdosta erilainen, kuin ns. normaalilla ja siksi kykysi puolustaa oikeuksiasi kuten fyysistä ja psyykkistä koskemattomuutta on alentunut yhteiskunnallisen statuksesi johdosta. Siksi on tärkeää, että näinkin voimakkaasti stigmatisoiva krooniseksi sairaudeksi mielletty häiriö omaisi poikkeavan korkean reliabiliteetin, mitä se ei tee.

Väitetään, että skitsofrenian reliabiliteetti on Rosenhanin ajoista parantunut, mutta tämäkään ei pidä paikkansa. Skitsofrenian reliabiliteetti oli kappa-arvolla esimerkiksi 80-luvulla DSM-III aikaan yli 0.8 ja DSM-V "vain" 0.41, joka olisi DSM-III kriteerien mukaisesti huono, mutta nykyisten alhaisempien standardien aikana "hyvä" reliabiliteetti. Eroa selittänee se, että ennen vanhaan psykiatrit haastattelivat yhdessä potilaitaan ja keskustelivat keskenään, jolloin heidän tulkintansa olivat yhteneväisemmät ja se lisäsi reliabiliteettia. DSM-V taas psykiatrit tekevät diagnoosit toisistaan erillään, mikä laskee luonnollisesti sitä, miten yhteneväiset heidän tulkintansa ovat. Kappa-arvo mittaa sitä, miten samanmielisiä psykiatrit ovat potilaidensa diagnooseista ja on erimielisyyttä siitä, mikä on riittävän hyvää reliabiliteettia tällä mittarilla.

https://www.madinamerica.com/2014/09/how-reliable-is-the-dsm-5/

• fhtdjkiytoty

Jos sinulla on tuollaisia "varmistamisen tarpeita", niin älä tuttavallesi ainakaan väitä olevasi hänen ystävänsä.
      Tarpeesi vaikuttaa kummallsielta.

• !!!!!!!!!!!!!!!

Tiedäthän että "hulluus" ei ole itse aiheutettua (ellei henkilö ole käyttänyt väärin päähteitä tai lääkkeitä päihdetarkoituksessa) ja henkilö ei asialle itse mitään mahda. Toisilla perinnöllisyys ja vaikeat elämänkokemukset altistavat psyykkisille sairauksille.

Sellaisten asioiden kanssa ei myöskään ole helppo elää eikä todellakaan auta että on olemassa vieläkin noin sivistymättömiä ihmisiä jotka vain ajattelevat että, no, se on ihan idiootti ihminen kun on sekaisin päästäänkin. Kaunaa et voi kenellekkään kantaa siitä että hän on sairastunut. Todennäköisesti tämäkin ko. ihminen on täysin normaali joillakin elämän osa-alueilla joten ei ole esimerkiksi häpeä olla hänen ystävänsä tai puolisonsa, enemmänkin siitä saisi olla ylpeä.

Jos sinulla on riitaa henkilön kanssa niin älä käytä hänen sairauttaan kostovälineenä, ellet halua kontollesi hänen itsemurhaansa, äläkä missään tapauksessa ainakaan ala levitellä ilkeitä juoruja.

• skitson paperit

Vähä huono provo, kertonee aloittajan ÄO:sta jotain. Ei sekään aina näy päällepäin ;)

• Hulluthoitoon

Katso touko aaltoa.
      Siinä on hullu. Hullunpaperit nääs.
      Katso rosa meriläinen. On hullu.

Onko kaikki vihreät varustettu hullun papereilla.

• miukumaiku

tuossa olen nyt käyttänyt injektiota risperdal, nyt vastaava piikkilääkitys 17 melkein yhteensä.
      reagila nimistä lääkettä nyt vähän yli 5 viikkoa ja saman verran se on ollut markkinoilla suomessa.

se vaikuttaa negatiivisiin oireisiin kaikkein parhaiten tällä hetkellä olevista lääkkeistä ja maksan siitä 76 euroa 28 kovaa kapselia, ei mitään pahempia sivuvaikuksia (ei mitään juuri) ja motivoi ja piristää ja lyhentää uniaikaa, nukun 5 tuntia yössä sen viisi viikkoa vähän yli.

eli kaksi antipsykoottista lääkitystä toinen positiivisiin oireisiin ja toinen enemmän negatiivisiin oireisiin. enää pitää vain odotella pc-ohjelmia skitsofreniaan (toivottavasti tulee lähivuosina että
      voi kaiket päivät olla tietokoneen ääressä. =)

ja olen ollut todella hyvin tämän vuoden 3 kertaa viikossa kuntouttava työtoiminta, vain kolme päivää poissa, ollut jo siellä 15 vuotta ja kuukauden, olen viihtynyt ihan hyvin siellä vaikka en tiedä onko se kovin herkku paikka.

minulla on reagila 1.5 milligrammaa, maksimi on 6 milligrammaa joten saan lääkärin avustuksella lisääkin negatiivisia oireita pois jos haluan, sen puoliintumisaika on elimistössä 1 viikon mittainen.

jaksan paljon paremmin kuin ennnen mutta vielä pitäisi jaksaa vieläkin enemmän saa nähdä kun se joskus lisätään 3 mg. lähikuukausina (jos haluan sitä).

mutta itse enemmän kuin sairaus, siis.. tämä ei ole mielikuvasairauskaan mielestäni vaan tämä on puhdas hoitobisnes jossa kaikki voittavat, sairaanhoitajat saavat palkkansa ja lääkäri saavat palkkansa ja lääketehtaat ja muut toimijat saavat rahansa lääkkeistä ja uusista hoidoista ja olen potilas jolle kaikki annetaan kohtuullista tai lähes ilmaista maksua vastaan.

mutta vastapalvelukseksi minun pitää kuntoutua, tehdä enemmän töitä ja harrastaa fyysistä liikuntaa että tulen parempaan kuntoon ja auttaa omaisia ja kehittää itseäni sillä minusta on kaikista eniten hyötyä suomelle mitä paremmassa kunnossa olen joten siksi minuun koitetaan panostaa elämän varrella.

täysi ympärivuorokautinen sairaalahoito vuodessa maksaa yhteiskunnalle 100 000 euroa vuodessa joten siksikin panostetaan lääkkeisiin ja hoitoihin sillä ne ovat pidemmän päälle halvempia kuin päästää henkilö liian huonoon kuntoon.

olisin ihan kiitollinen jos joku omainen kommentoisi tätä juttua ihan mielenkiinnosta.

• 6G6G6G6

Vaustauksena kysymykseen mistä tiedän onko henkinö hullu niin peiliin katsomalla.

• lääkkeenraatelema

https://www.webmd.com/schizophrenia/schizophrenia-tests
      Vähän epämääräinen tuo määritelmä on. No lääkäri voi tulkita miten haluaa. Lääkäri voi olla myös se, jonka todellisuudentaju ei ole ihan kohdallaan, mutta hän tekee diagnoosit.
      Tosiaan nuo psykiatrian lääkkeet voivat tappaa yms., mutta ovat kyllä lääkeyritysten suosittelemia:
      https://medium.com/the-mission/do-antidepressants-and-other-psychiatric-drugs-kill-a-half-million-people-a-year-12b35f646ebc
      Tosiaan nykyään psykiatrit vaikka seuraavat elektroniikkaa ja pyytävät vaikka naapureita (varsinkin jos tietävät sairaudestasi) avuksi, jos kieltäydyt hoidosta - ihan kuin stigmaa ei olisi tarpeeksi. Voit olla melko varma, että diagnoosi seuraa pitkälle ja kauan ja haitallisena. Tuo David Rosenhanin eksperimentti on kieltämättä kiintoisa.

• prööpröö

oeln käynyt jokaisen mahdollisen hoidon tässä vuosien varrella ja paljon ylämääräistäkin.

kaikki sovitusti, kuitenkin.

se hämmensi vanhempia kun lääkäri sanoi että olen käynyt kohtalaisesti hoidoissa, mutta he
      eivät vieläkään ymmärrä minkälainen bisnes tämä skitsofrenian hoito on.

uskon aika vakaasti kun tulen vanhemmaksi, niin se että elämäni on ollut uskomattoman raadollista pakkohoidon vuoksi mikä ei lopu koskaan, niin siihen että minulla laitetaan darpan kehittelemä aivoimplantti leikkauksessa joskus päähäni kun tämä fasistisuomi ei hyväksy minunkaltaisiani mielenterveyspotilaita, juuri nimenomaan skitsofreenikkoja, ei koske masennuspotilaita, kaksisuuntaisia, yms. yms.

joskus miettii kuinka helvetin sosiaalinen minun on oikein oltava kun vieläkin holhotaan sosiaalisuudesta, ettei suomi ole pannut jo perseeseen minua jo tarpeeksi, vaadittaisiinpa muilta lievemmin sairastuneilta mielenterveyspotilailta saman verran, ei tule minun elinaikana toteutumaan. =)

eikä hoidosta voi valittaa, pakko vain kestää.., hampaat jo jossain määrin kuluneet, mutta ei mahda mitään... kuntouduttava on.

onneksi ei yritetä patistaa lisäksi päivätoimintaan, kun valitin siitä ja uhkailin itsemurhalla.. kannatti uhkailla, vaikka ei tee edes mieli tehdä sitä.

• Anonyymi

Älä matki JULKKISTA.
        Esimerkkejä on paljon... aku hirvi, mikko kuustonen, heikki harma, vesku. Lapin sampo vaimoineen, jannika b miehineen. Ym Ym.
        Näitä riittää.
        Ota huomioon julkkìsella tulee hulluudesta rahaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä matki JULKKISTA.
        Esimerkkejä on paljon... aku hirvi, mikko kuustonen, heikki harma, vesku. Lapin sampo vaimoineen, jannika b miehineen. Ym Ym.
        Näitä riittää.
        Ota huomioon julkkìsella tulee hulluudesta rahaa.

Hullu = lausuu epäsuosittuja mielipiteitä toistuvasti, t. 1700-luvun (kielioppivirhe, korjaa höti!) hulluuden kehittäjä

• Anonyymi

Koulutus jos on esim. Löhöhoitajan paperit vammahoitaja persu niin hullu on.

• Anonyymi

"Hulluus" ei näy useinkaan ulospäin. Ajan myötä kyllä huomaa jos kaverissa ilmenee jotain erikoisia piirteitä.
      Sitä ei voi kotikonsteilla mitenkään mitata.
      Nykyään myös ihmisestä saatetaan tehdä "hullu" vaikka ei välttämättä sitä olisikaan.
      Niin paljon on olemassa eri luonteisia ihmisiä että eipä sen perusteella voi vielä mitään diagnooseja tehdä.
      Tuntuu tosin siltä että jos joku on pikkuisenkin poikkeava niin heti täytyy tehdä jokin diagnoosi. Erilaisuutta on kait vaikeaa sallia nyky-yhteiskunnassa.

Mun mielestä ainakin on ihan kiva jos jotkut on vähän erilaisempia kuin monet muut, olematta kuitenkaan "hulluja".

Ja nythän saakin tonttuilla kun on joulu eli iloista joulua kaikille!

• Anonyymi

Mä en tiedsä millaista on olla skitsofreenikko kun en tunnista itsessäni ainuttakaan siihen viittaaavaa spesifistä oiretta kuten äänien kuulemista tai kuvittelua ufojen stalkkaamisesta tai oudoista tuntemuksista kehossa. olen täysin normaali ihminen mutta saanut tällaisen diagnoosin väärinkäsityksen takia.

• Anonyymi

Jokaisella ei ilmene samoja piirteitä, joita skitsofreniaan yhdistetään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jokaisella ei ilmene samoja piirteitä, joita skitsofreniaan yhdistetään.

Niin mutta kun ilmenisi edes jotakin

• Anonyymi

Sanoma Oy lietsoo vihaa ja negaa.

Varo tämän firman sosiopaatteja.

• Anonyymi

Mistä sinä tietosi luet?

• Anonyymi

Skitsofrenian oireet pysyvät nykyaikaisilla lääkkeillä kurissa. Monet skitsofrenikot myös kykenevät säilyttämään todellisuudetajunsa ja tietävät, että harha-aistimukset ovat sairautta eikä todellisuutta. Tällaiset psyykisesti sairaat eivät ole "hulluja" eikä heistä silloin mitään "hulluutta" huomaa. Kun he ymmärtävät olevansa sairaita niin he itse asiassa voivat olla järkevämpiä kuin monet, joilla ei ole "skitson papereita".

• Anonyymi

Minulla ei ole koskaan ollut harha aistimuksia ja siitä huolimatta sain skitsofrenia diagnoosin lähinnä asunnon epäsiisteydestä ja epähygieniasta johtuen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla ei ole koskaan ollut harha aistimuksia ja siitä huolimatta sain skitsofrenia diagnoosin lähinnä asunnon epäsiisteydestä ja epähygieniasta johtuen.

ihminen on kyllä aika out jos ei jaksa siisteydestään huolta pitää.hulluutta on niin monenlaista kun näköstäkin ihmistä.

• Anonyymi

Eiköhän diagnoosi heltiä ihan pärstävärkin miellyttävyysindeksin keskihajonnalla suhteutettuna työnantaja/pöllimisen etiikkaosaajiin mielikuvista tulevaan palautteeseen. Virallisesti, työttömiä paljon. Epävirallisesti "tota mulkvistia en haluu auttaa saamaa duunia".
      Lehtistö: "Mulkkuja on liikaa"
      Uutiskanava: "Autistien määrä kasvaa"
      Skitso: "Autisti on skitsoilun yhdynnäinen"
      Psykologinen tunneteoria skitsoilulle: Skitso ei saa pimppiä ja valmistautuu..so..so..so..lynk..lynk..lynk.. siihe että ei voitakaa rahapelissä.
      Kyllä se tosiasia on, uskokaa tai älkää, rumia ihmisiä ei kaipaa ku
      Error Free - Tapan kaikki 4, ladatkaa heti, uunituore geimi suoraan
      ...no siitä. Ei vaines. Ladatkaa tai älkhää.

Sen sijaan. Tilatkaa Suomi24-avaimenperä.
      Hintaa ei voi kertoa, kun ei tiedossa.

• Anonyymi

Minulle eräs täysin epäpätevä ryssäläinen emigrantti psykiatri diagnosoi täysin väärin paranoidisen skitsofrenian sillä perusteella että minulla on määräkohteinen pelko siis fobia joka ilmenee kadunylitystilanteissa mutta sen sijaan että pelkäisin muiden vainoavan ja syyllistyvän tahalliseen tekoon pelkään että itse omasta huolimattomuudesta johtuen kävelen suoraan auton alle joten kyse ei todellakaan ole psykoottisuudesta tai paranoidisuudesta vaan pelkästään harmittomasta lieviin ahdistuneisuushäiriöihin luokiteltavasta fobiasta ja pakko oireisesta häiriöstä. Kyseisen lääkärin mokan takia olen joutunut auroran sairaalakierteeseen ja nytten olen auroran kuntoutusyksikössä.

• Anonyymi

Vittu noi virolaiset & venakko psykiatrit on aivan epätodellisen paskoja, surkeita, saastaisia. Mistä vitusta näitä revitään

• Anonyymi

Hullujenhuoneelta, kuka muukaan osaisi olla psykiatri kuin hullu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hoitaja sanoi mua hyväkuntoiseksi mutta ei ole muutakaan asuntoa vielä kuin tämä kuntoutusyksikkö jossa saa vapaasti mennä ja tulla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse olet hullu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse olet hullu

Kannattaa aina kysyä
        OLETKO HULLU
        sillä pääsee pitkälle.

• Anonyymi

no jos sillä on skitsofrenia diagnoosi se ei ole sama kuin. että olisi hullu ja nämä sairaudet oireilevat eri ihmisillä yksilöllisesti eivätkä välttämäti tee hulluksi. muuten et ole oikein fiksu kysymyksestä huomaa. yxs skitso.

• Anonyymi

Siitä, että se on Sanoma-talolla töissä.

• Anonyymi

Voisi hakkeroida nettipankkitunnukset tai mobiilivarmenteen, ja päästä näillä Kantaan kiinni. Kotikonsti, mutta ei toki onnistu kaikilta.

• Anonyymi

Vedä kurkkusi auki

• Anonyymi

Provona vois heittää, että ei sitä teidäkkään, jos lääkitys on kohdillaan.

Mutta jos totta puhutaan, niin ei sitä näe. Tarkoitan tällä sitä, että suurin stigma on kuitenkin pään sisällä, eikä annetuissa diagnooseissa. Vaikka niidenkään stigmatisoivaa vaikutusta ei pidä vähätellä.

• Anonyymi

Tuosta vois provosoivasti päätellä, että lääkitys on parhaiten kohdallaan keskimäärin, jos sitä ei ole. Lääkitys tehoaa lyhyelläkin aikaälillä yhdelle seitsemästä keskimäärin, jos plasebovaikutus poistetaan. En ymmärrä, mistä on syntynyt käsitys, että lääkitys jotenkin poistaisi psykoosin, kun suurin osa tutkimuksista kohdistuu potilaisiin, jotka ovat jo valmiiksi vakavasti lääkeriippuvaisia ja joiden "oireita" eli käytöstä ja puheita tulkitaan tutkimuksissa vain muutaman viikon tai kuukauden keskimäärin. Näidenkin keskuudessa huomattava osa potilaista ei hyödy edes nimellisesti näistä "lääkkeistä. Pitkän aikavälin tutkimusten mukaan ihminen voi olla todella syvässä psykoosissa pitkän aikaa, mutta psykoosin rajuus ennusta henkilön toimintakykyä pitkällä aikavälillä. Myöskään lääkityksen käyttö ei ole yhteydessä ainakaan parempaan toimintakykyyn, vaan parempaa toimintakykyä ja vähäisempää psykoosialttiutta ennustaa kaikkein parhaitan psykososiaaliset tekijät, kuten koulutustausta, sosiaaliset valmiudet, älykkyys jne. Monien tutkimusten mukaan minun kaltaiset ei-lääkityt psykoosidiagnoosin saaneet olemmet huomattavan paljon toimintakykyisempiä kuin lääkityt osin toki siksi, että olemme älykkäämpiä, koulutetumpia ja meillä on paremmat psykososiaaliset valmiudet mutta myös siksi, että emme syö vuosikausia kehon toimintoja monipuolisesti häiritseviä ja elinvaurioita aiheuttavia psykoaktiivisia aineita. Meillä on niin sanotusti "lääkitys kohdallaan". Olen nähnyt sen verran neurolepteja syöneitä ihmisiä, että tunnistaisin aika suurella todennäköisyydellä jos en nyt hulluksi, niin neuroleptilääkityksi pelkästään habituksesta. Raju neuroleptien aiheuttama hermostollinen häiriö vaikuttaa ihmisen elekieleen, iho usein hohkaa hikeä, puhe on taantunutta ja hidasta ja monilla on raskaasti ylipainoa. Olemus on välinpitämätön ja taantunut, koska kun blokkaat keinotekoisesti 90 % d2 reseptoreista, niin kykysi omatoimisuuteen laskee luonnollisesti aika lailla. Itse olen ihan virallisesti hullu, mutta olen urheilullinen, kaksi maisterin tutkintoa suorittanut hoikka työssäkäyvä ihminen, jolla ei ole ilmeistä aineenvaihduntahäiriötä, iho ei kiillä hiestä enkä esimerkiksi kuolaa tahattomasti kaulukselleni, kärsi tahattomista pakkoliikkeistä tai nykimisistä. Kukaan ei ikinä arvaa naamastani eikä käytöksestäni, että minulla on skitsofreniadignoosi. Tiedän kuitenkin, miltä hulluus näyttää ja se näyttää kaikkein eniten syrjäytymiseltä ja neuroleptien aiheuttamalta zombie-habitukselta, jotka ruokkivat toinen tosiaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuosta vois provosoivasti päätellä, että lääkitys on parhaiten kohdallaan keskimäärin, jos sitä ei ole. Lääkitys tehoaa lyhyelläkin aikaälillä yhdelle seitsemästä keskimäärin, jos plasebovaikutus poistetaan. En ymmärrä, mistä on syntynyt käsitys, että lääkitys jotenkin poistaisi psykoosin, kun suurin osa tutkimuksista kohdistuu potilaisiin, jotka ovat jo valmiiksi vakavasti lääkeriippuvaisia ja joiden "oireita" eli käytöstä ja puheita tulkitaan tutkimuksissa vain muutaman viikon tai kuukauden keskimäärin. Näidenkin keskuudessa huomattava osa potilaista ei hyödy edes nimellisesti näistä "lääkkeistä. Pitkän aikavälin tutkimusten mukaan ihminen voi olla todella syvässä psykoosissa pitkän aikaa, mutta psykoosin rajuus ennusta henkilön toimintakykyä pitkällä aikavälillä. Myöskään lääkityksen käyttö ei ole yhteydessä ainakaan parempaan toimintakykyyn, vaan parempaa toimintakykyä ja vähäisempää psykoosialttiutta ennustaa kaikkein parhaitan psykososiaaliset tekijät, kuten koulutustausta, sosiaaliset valmiudet, älykkyys jne. Monien tutkimusten mukaan minun kaltaiset ei-lääkityt psykoosidiagnoosin saaneet olemmet huomattavan paljon toimintakykyisempiä kuin lääkityt osin toki siksi, että olemme älykkäämpiä, koulutetumpia ja meillä on paremmat psykososiaaliset valmiudet mutta myös siksi, että emme syö vuosikausia kehon toimintoja monipuolisesti häiritseviä ja elinvaurioita aiheuttavia psykoaktiivisia aineita. Meillä on niin sanotusti "lääkitys kohdallaan". Olen nähnyt sen verran neurolepteja syöneitä ihmisiä, että tunnistaisin aika suurella todennäköisyydellä jos en nyt hulluksi, niin neuroleptilääkityksi pelkästään habituksesta. Raju neuroleptien aiheuttama hermostollinen häiriö vaikuttaa ihmisen elekieleen, iho usein hohkaa hikeä, puhe on taantunutta ja hidasta ja monilla on raskaasti ylipainoa. Olemus on välinpitämätön ja taantunut, koska kun blokkaat keinotekoisesti 90 % d2 reseptoreista, niin kykysi omatoimisuuteen laskee luonnollisesti aika lailla. Itse olen ihan virallisesti hullu, mutta olen urheilullinen, kaksi maisterin tutkintoa suorittanut hoikka työssäkäyvä ihminen, jolla ei ole ilmeistä aineenvaihduntahäiriötä, iho ei kiillä hiestä enkä esimerkiksi kuolaa tahattomasti kaulukselleni, kärsi tahattomista pakkoliikkeistä tai nykimisistä. Kukaan ei ikinä arvaa naamastani eikä käytöksestäni, että minulla on skitsofreniadignoosi. Tiedän kuitenkin, miltä hulluus näyttää ja se näyttää kaikkein eniten syrjäytymiseltä ja neuroleptien aiheuttamalta zombie-habitukselta, jotka ruokkivat toinen tosiaan.

"Psykoosi on tila, jossa potilaan todellisuudentaju hämärtyy ja vääristyy eli hänellä on huomattavia vaikeuksia erottaa tosi epätodesta. Aistiharhat, oudot tunnekokemukset tai harhaluulot vääristävät todellisuutta ja saattavat aiheuttaa ongelmia ihmissuhteissa."

Yllä lainaus Wikipedian artikkelista Psykoosi. Psykiatrin tehtävä on kuulla potilaakseen hakeutuneen ihmisen syy vastaanotolleen tuloon ja tarvittaessa kirjoittaa hänelle psykiatrinen diagnoosi ja resepti lääkkeeseen. Usein on niin, ettei ihminen hakeudu turhaan psykiatrin vastaanotolle vaan on aidosti huolissaan mielenterveytensä puolesta.

Lainaus Wkipedian artikkelista Psykiatri:

"Psykiatri eli psykiatrian erikoislääkäri on lääkäri, joka on kouluttautunut tutkimaan, arvioimaan ja hoitamaan mielenterveyden häiriöitä. Psykiatrian erikoislääkäriksi valmistuminen kestää yhteensä 12–13 vuotta."

Yli kymmenen vuotta lääketiedettä ja psykiatriaa opiskelleet psykiatrit tietävät paljon aivojen toiminnasta ja psykologiasta. Ihmisten mieleen liittyvissä sairauksissa, joista on muodostettu tautiluokituksen mukaisia diagnostisia kriteerejä, on paljon yhdenmukaisuuksia aivojen poikkeavien rakenteiden muodostumistavoista johtuen. Kaikilla ihmisillä on erilaiset aivot, mutta rakenteista löytyy paljon samankaltaisuuksia, mikä johtaa siihen, että osalla ihmisistä on melko samanlaisia mielenterveysongelmia muihin verrattuna. Oikeastaan kaikilla ihmisillä voi tunnistaa olevan jokin psykiatrinen diagnoosi, joka on hallitseva tapa ihmiselle aivojen toiminnassa ja esimerkiksi aivojen keino selvitä ahdistavista ajatuksista. Joskus mielenterveyden ongelma aivoissa on kuitenkin niin paha, että se haittaa normaalia elämää tai estää elämästä elämää sellaisena kuin se voisi parhaimmillaan olla.

Psykiatri voi kirjoittaa esimerkiksi neuroleptejä vastaanotolleen saapuneelle potilaalle. Terveyskirjaston mukaan neuroleptit "vaikuttavat rauhoittavasti, vähentävät alttiutta ärsykkeille ja estävät aistiharhoja sekä ajatushäiriöitä".

Kuten sanoit, neuroleptit ovat psykoaktiivisia ja juuri siihen niiden toiminta perustuu. Ne vaikuttavat hermosolujen (eli neuronien) reseptoreiden toimintaan sitä tasaavasti ja normalisoivat näin aivojen toimintaa, kun niitä käytetään oikein. Wikipedian mukaan (artikkeli Psykoosi) muun muassa lääkkeistä vieroittuminen voi aiheuttaa psykoosijakson. Kuvaat tekstissäsi, kuinka "Pitkän aikavälin tutkimusten mukaan ihminen voi olla todella syvässä psykoosissa pitkän aikaa, ..." Neurolepteistä johtuva psykoosi voi olla pitkäkestoinen ja raju, mikäli lääkitys on lopetettu yhtäkkiä normaalista annoksesta ja oireiden pahenemisvaiheen aikana. Tähän vaikuttaa osaltaan paitsi aivojen virheellinen kemia, joka tuottaa sairauden oireita, myös neuroleptien psykoaktiivisuuteen liittyvä rakenne.

Luettelet myös muissa potilaissa kokemiasi haittavaikutuksia. Ymmärrän, jos nuorena ihmisenä, jolla ei ole ennen ollut neuroleptilääkitystä, koet lääkkeen haittavaikutukset aluksi voimakkaana. Ajan myötä niihin kuitenkin tottuu ja lääkitystä voidaan myös vaihtaa, mikäli kokemasi haittavaikutukset ovat sinulle liian voimakkaita. Psykiatri on kuitenkin määrännyt juuri sinulle ja sinun oireisiisi sopivan lääkityksen tarkoituksenaan välttää sairauteesi liittyvät oireet.

On totta, että psykoosioireet harvoin esiintyvät vain lyhyen ajanjakson ajan ja vain kerran ihmisen elämän aikana. Joskus ihminen voi kokea olevansa toimintakykyinen ilman lääkitystä, mutta psykoosin esiintyminen on usein aivojen varoitus siitä, että mielisairaus voi olla alkamassa. Haluaisin vain kertoa, selvisit alkusäikähdyksestä käyttämällä neuroleptejä jonkin aikaa ja tällä hetkellä olo voi tuntua hyvältä ja jopa terveeltä, mutta psykoosin uusiutumista ei voi valitettavasti estää pelkästään ajattelemalla, ettei sellaista enää tule. Esimerkiksi pitkään jatkuva stressi, menetykset elämässä, päihteiden käyttö, aivoihin tai muihin elimiin liittyvät häiriöt, unettomuus, muiden lääkkeiden käyttö, sairaudet, tapaturmat, masennus ja muut yhtäaikaa esiintyvät mielenterveyden häiriöt tai muunlaiset aivojen toimintaa luhistavat reaktiot voivat laukaista aivojen psyykkisiä häiriötiloja, jotka ilmenevät skitsofreenisinä oireina vaikkei itse sitä tahtoisi.

Jatkan tekstiä seuraavassa viestissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Psykoosi on tila, jossa potilaan todellisuudentaju hämärtyy ja vääristyy eli hänellä on huomattavia vaikeuksia erottaa tosi epätodesta. Aistiharhat, oudot tunnekokemukset tai harhaluulot vääristävät todellisuutta ja saattavat aiheuttaa ongelmia ihmissuhteissa."

Yllä lainaus Wikipedian artikkelista Psykoosi. Psykiatrin tehtävä on kuulla potilaakseen hakeutuneen ihmisen syy vastaanotolleen tuloon ja tarvittaessa kirjoittaa hänelle psykiatrinen diagnoosi ja resepti lääkkeeseen. Usein on niin, ettei ihminen hakeudu turhaan psykiatrin vastaanotolle vaan on aidosti huolissaan mielenterveytensä puolesta.

Lainaus Wkipedian artikkelista Psykiatri:

"Psykiatri eli psykiatrian erikoislääkäri on lääkäri, joka on kouluttautunut tutkimaan, arvioimaan ja hoitamaan mielenterveyden häiriöitä. Psykiatrian erikoislääkäriksi valmistuminen kestää yhteensä 12–13 vuotta."

Yli kymmenen vuotta lääketiedettä ja psykiatriaa opiskelleet psykiatrit tietävät paljon aivojen toiminnasta ja psykologiasta. Ihmisten mieleen liittyvissä sairauksissa, joista on muodostettu tautiluokituksen mukaisia diagnostisia kriteerejä, on paljon yhdenmukaisuuksia aivojen poikkeavien rakenteiden muodostumistavoista johtuen. Kaikilla ihmisillä on erilaiset aivot, mutta rakenteista löytyy paljon samankaltaisuuksia, mikä johtaa siihen, että osalla ihmisistä on melko samanlaisia mielenterveysongelmia muihin verrattuna. Oikeastaan kaikilla ihmisillä voi tunnistaa olevan jokin psykiatrinen diagnoosi, joka on hallitseva tapa ihmiselle aivojen toiminnassa ja esimerkiksi aivojen keino selvitä ahdistavista ajatuksista. Joskus mielenterveyden ongelma aivoissa on kuitenkin niin paha, että se haittaa normaalia elämää tai estää elämästä elämää sellaisena kuin se voisi parhaimmillaan olla.

Psykiatri voi kirjoittaa esimerkiksi neuroleptejä vastaanotolleen saapuneelle potilaalle. Terveyskirjaston mukaan neuroleptit "vaikuttavat rauhoittavasti, vähentävät alttiutta ärsykkeille ja estävät aistiharhoja sekä ajatushäiriöitä".

Kuten sanoit, neuroleptit ovat psykoaktiivisia ja juuri siihen niiden toiminta perustuu. Ne vaikuttavat hermosolujen (eli neuronien) reseptoreiden toimintaan sitä tasaavasti ja normalisoivat näin aivojen toimintaa, kun niitä käytetään oikein. Wikipedian mukaan (artikkeli Psykoosi) muun muassa lääkkeistä vieroittuminen voi aiheuttaa psykoosijakson. Kuvaat tekstissäsi, kuinka "Pitkän aikavälin tutkimusten mukaan ihminen voi olla todella syvässä psykoosissa pitkän aikaa, ..." Neurolepteistä johtuva psykoosi voi olla pitkäkestoinen ja raju, mikäli lääkitys on lopetettu yhtäkkiä normaalista annoksesta ja oireiden pahenemisvaiheen aikana. Tähän vaikuttaa osaltaan paitsi aivojen virheellinen kemia, joka tuottaa sairauden oireita, myös neuroleptien psykoaktiivisuuteen liittyvä rakenne.

Luettelet myös muissa potilaissa kokemiasi haittavaikutuksia. Ymmärrän, jos nuorena ihmisenä, jolla ei ole ennen ollut neuroleptilääkitystä, koet lääkkeen haittavaikutukset aluksi voimakkaana. Ajan myötä niihin kuitenkin tottuu ja lääkitystä voidaan myös vaihtaa, mikäli kokemasi haittavaikutukset ovat sinulle liian voimakkaita. Psykiatri on kuitenkin määrännyt juuri sinulle ja sinun oireisiisi sopivan lääkityksen tarkoituksenaan välttää sairauteesi liittyvät oireet.

On totta, että psykoosioireet harvoin esiintyvät vain lyhyen ajanjakson ajan ja vain kerran ihmisen elämän aikana. Joskus ihminen voi kokea olevansa toimintakykyinen ilman lääkitystä, mutta psykoosin esiintyminen on usein aivojen varoitus siitä, että mielisairaus voi olla alkamassa. Haluaisin vain kertoa, selvisit alkusäikähdyksestä käyttämällä neuroleptejä jonkin aikaa ja tällä hetkellä olo voi tuntua hyvältä ja jopa terveeltä, mutta psykoosin uusiutumista ei voi valitettavasti estää pelkästään ajattelemalla, ettei sellaista enää tule. Esimerkiksi pitkään jatkuva stressi, menetykset elämässä, päihteiden käyttö, aivoihin tai muihin elimiin liittyvät häiriöt, unettomuus, muiden lääkkeiden käyttö, sairaudet, tapaturmat, masennus ja muut yhtäaikaa esiintyvät mielenterveyden häiriöt tai muunlaiset aivojen toimintaa luhistavat reaktiot voivat laukaista aivojen psyykkisiä häiriötiloja, jotka ilmenevät skitsofreenisinä oireina vaikkei itse sitä tahtoisi.

Jatkan tekstiä seuraavassa viestissä.

Edelliseen viestiin jatkoa.

Aivot ovat monimutkainen elin, jossa monet asiat voivat mennä pieleen, joskus lopullisella tavalla, joita on vaikea ja osittain mahdotonta korjata. Ymmärrän, että neuroleptilääkityksestäsi ei ole pitkä aika. Tulevina oireina jonkin ajan kuluessa saattaa ilmetä esimerkiksi unettomuutta, sekavaa ajattelua, muistin häiriöitä, aggressiivisuutta, psykoottisia oireita, ympäristöön ja itseen liittyvää harhaista ajattelua, ripustautumista läheisiin, syömättömyyttä ja laihtumista, aineenvaihduntahäiriöitä, masennusta, lamaantumista, keskittymisen vaikeuksia, vanhempana kyvyttömyyttä huolehtia itsestään, läheisistään ja kodistaan, tunteettomuutta ja tunteiden latistumista, kyvyttömyyttä tuntea normaaleja välittämisen tunteita läheisiään tai muita tuntemiaan ihmisiä kohtaan ja skitsofrenian puhkeaminen.

Ajattelin vain kertoa, myöhemmin saatat katua, mikäli et enää koskaan halua käyttää neuroleptilääkitystä psykiatrin ohjeen mukaan. Miksi olet tällä hetkellä serotoniinipilvessä ja onnellinen olostasi johtuu siitä, ettei siitä ole pitkä aika, kun olet lopettanut neuroleptilääkityksen. Neuroleptejä ei ole suunniteltu käytettäväksi aikuisilla ihmisillä jaksoittain tarvittaessa vaan se on aina rasite aivojen ja elimistön toiminnalle, mikäli potilas päätyy jatkuvasti itsenäisesti lopettamaan neuroleptilääkityksen ja johtaa lopulta todennäköisesti aivojen liialliseen rasittumiseen, kognitiivisiin häiriöihin, osittaiseen toimintakyvyttömyyteen, aivotoimintojen lamaantumiseen, oman sisäisen maailman elämiseen, ennenaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymiseen, elämän sisällön köyhtymiseen, sosiaalisten suhteiden kaventumiseen ja eristäytymiseen muista ihmisistä, itsetuhoisuuteen sekä mahdollisesti ennenaikaiseen kuolemaan, kuten skitsofreenikoilla usein on.

Mikäli aivan välttämättä haluat välttyä tältä kohtalolta ainakin osittain, suosittelen hakeutumaan Tornioon psykiatriseen avohoitoon, jos sinulle jonain päivänä tulee tunne, että haluaisit vielä käyttää neuroleptejä psyykkisiin oireisiin. Tornion avohoidossa keskitytään pieniin hoitoannoksiin ja vain lyhyitä hoitoaikoja käyttäen toisin kuin muualla Suomessa. Myös täysin lääkkeetöntä hoitoa suositaan Torniossa todella paljon.

Onnea jatkoon!

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2656
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2282
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2160
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1772
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      290
      1454
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1408
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    Aihe