Konemiehet huomio!
Osaako joku selittää mikä ihme estää perämoottorin käynnistymisen seuraavissa tilanteissa:
1. Pumppaan "tissin" kovaksi letkusta, mutta odotan muutaman minuutin kavereiden nousemista veneeseen.... tämän jälkeen ei lähde käyntiin vaikka nykii nyöristä itsensä melkein kuoliaaksi.
-JOS taas pumppaan tissin kovaksi ja nykäisen heti käyntiin, lähtee ekalla tai tokalla vedolla.
2. Ajan veneen rannalle parkiin. Lähteissä puolilämmin kone, nykäisen käyntiin ja kone sammuu muutaman sekunnin kuluttua. Pumppaan "tissiä" pari kertaa kun luulin ettei kaasarissa ehkä ollut enää bensaa..... tämän jälkeen ei taaskaan lähde käyntiin vaikka nykii nyöristä itsensä kuoliaaksi ja kokeilee erilaisia kaasun asentoja.
Kummassakin tapauksessa koneen sai lopulta herätettyä laakista ruikkaamalla bensaa kaasarin kurkkuun:
Aluksi etukäteen kuvittelin että ehkä kaasari kuitenkin "tulvi" ja tulpat kastui (ei ollut tulppa avainta mukana), mutta epätoivoinen kokeilu ruikata bensiiniä kurkkuun herätti heti koneen ensimmäisellä nykäisyllä, kaasu reilusti auki. Eikö tämä sodi tulppien kastumis teoriaa vastaan?
Pitää jatkossa varoa pumppailemasta tuota letkua, jospa oppisi tuon koneen tavoille. Mutta mikä tämä ilmiö voi oikein olla? Mihin perustuu ettei käynnisty?
Kone on vanha 70 luvun puolen yamaha 20hv 2t . Kaasutin on puhdistettu, tulpat sekä johdot ovat uudet.
Konemiehet huomio! Mikä ilmiö estää käynnistymisen? Yamaha 20hv
18
5332
Vastaukset
- vm 41
Kyllä oireet viittaavat polttoaineen saantihäiriöön.Onkohan ryypytys kunnolla toimiva?jos on,niin sitten on jossain tiivistys pettänyt, ei saa kunnon imaisua käsivedolla,mutta kun antaa pienen huikan kurkkuun,tulee enemmän imuvoimaa,kun kone muutaman kerran pyörähtää, se voisi olla yksi syy.Toinen syy voisi olla koneen väljyys,joko sylinterien,tai kampikammion,myös läppien väsyminen aiheuttaa tiivistys ongelmia sillä alueella,vaikeuttaen polttoaineen kiertoa.Harvoin kaasarista pensa karkaa muuten kuin reijän kautta.Ulkoinen imu tulisi neulaventtiilin kautta,tuskin on mahdollista. Jammussahan kuulemma on jotain voiteluletkuja,jotka tehostavat laakerien voitelua,olisiko niillä venttiileineen osuutta asiaan?
Muuta en nyt äkkiä keksi,voin tietenkin eukolta vielä kysäistä aamulla ensitöikseni,jospa sillä olisi joku vinkki siihen, kun ryyppy ei toimi sinun koneessasi,vaan toimii minun tiloissani kyllä. Tarkista ryyppy! - Yamaha 25A
Kone ei ikänsä puolesta tosiaan enää mikään kisakireä ole, mutta kyllä kyllä se nykiessä iloisesti puhaltaa kunnolla kuplia kun pakoputken olostulo on vedenpinnan alapuolella. Tuosta voinee päätellä että imuakin on oltava riittävästi kaasujen virtaamiseen polttoaineen saantia ajatellen?
Kaasutin on puhdistettu ja ryyppy tuntuu toimivan normaalisti. Ajattelin kokeilla kuitenkin kunnon liotushoitoa kaasarille talven aikana että saa varmasti kaiken kalkkeuman pois.
Ehkä kokeilen myös pienentää tulppien kärkiväliä kun en aivan varma ole mitä 70 luvun yamahoissa pitäisi olla... nyt on millin. Jospa seos on vaan ko. tilanteissa niin tarkalla ettei jaksa lyödä kipinää kunnolla?- vm 41
Tulpissa viimeiset numerot antavat kärkivälin mitan.Ne on tehtaalla oikeaan säädetty, jos kerran on kärjetön sytytys,kärkiväli on silloin oikea, ja pitäisi antaa kunnon kipinän,jos ei, niin muissa laitteissa on silloin vikaa.
- immenkalvo
vm 41 kirjoitti:
Tulpissa viimeiset numerot antavat kärkivälin mitan.Ne on tehtaalla oikeaan säädetty, jos kerran on kärjetön sytytys,kärkiväli on silloin oikea, ja pitäisi antaa kunnon kipinän,jos ei, niin muissa laitteissa on silloin vikaa.
olisiko bensapumpun kalvo paskana???
- Eino-vieno
vm 41 kirjoitti:
Tulpissa viimeiset numerot antavat kärkivälin mitan.Ne on tehtaalla oikeaan säädetty, jos kerran on kärjetön sytytys,kärkiväli on silloin oikea, ja pitäisi antaa kunnon kipinän,jos ei, niin muissa laitteissa on silloin vikaa.
Aivan sama miten kärkiväli on tehtaalla säädetty , se kuluu käytössä. Yamahassa on 0.65 mm kärkiväli. On tietysti tulppia missä on vain kärkielektroni mutta eivät käy noin vanhaan koneeseen. ?
- tahti ahti
Eino-vieno kirjoitti:
Aivan sama miten kärkiväli on tehtaalla säädetty , se kuluu käytössä. Yamahassa on 0.65 mm kärkiväli. On tietysti tulppia missä on vain kärkielektroni mutta eivät käy noin vanhaan koneeseen. ?
Osta 4tahti, loppuu ongelmat.
- Vaikeeks menny
tahti ahti kirjoitti:
Osta 4tahti, loppuu ongelmat.
Ongelmat loppuu ja tilalle saa kaaoksen. Ennen selvisi jakarilla ja skruuvarilla, nykyisin ei nelkuissa voi olla kylliksi työkaluja mukava.
Vaan hällä väliä. Ei sitä jaksaisi nostellakaan. - Yamaha 25A
Eino-vieno kirjoitti:
Aivan sama miten kärkiväli on tehtaalla säädetty , se kuluu käytössä. Yamahassa on 0.65 mm kärkiväli. On tietysti tulppia missä on vain kärkielektroni mutta eivät käy noin vanhaan koneeseen. ?
Tällä hetkellä kiinni on likimain uudet tulpat (edellisen omistajan hankkimat) ja kärkiväli on tasan 1mm joka tuntuu paljolta näin vanhaan koneeseen. Pitää jostakin selvittää tarkka tyyppi mikä kuuluisi olla.
- Yamaha 25A
immenkalvo kirjoitti:
olisiko bensapumpun kalvo paskana???
Niin ja bensapumppuhan toimii kyllä. Jos ei toimisi niin miksi tissin pumppaus aiheuttaisi käynnistysongelmia?
- kipinöi..
Ei ole kärkivälistä kiinni, tuo sopiva, lisäksi yhdistit kipinän voimakkuuden virheellisesti koneen puristuksiin, kipinän voimakkuus riippuu vain sähköisten osien toiminnasta, jos näet selvän kipinän(vältä kirkasta taustavaloa) niin silta osin kunnossa.
- Yamaha 25A
Yhdistin kärkivälin kylläkin seokseen, en puristuksiin. Kaasujen virtaus on keskustelussa yhdistetty puristuksiin...
Tyyppikilven perusteella kone on vm 1973. Käynnistyy yleensä hyvin ja käy ihan siististi. Puristukset ei tietenkään enää ole erinomaiset, mutta kuitenkin nykimätuntumalla asialliset.
En mistään ole löytänyt manuaalia näin ikääntyneeseen koneeseen, joten en ole varma mikä tulppa oikeasti pitäisi olla ja mikä on oikea kärkiväli. Moottorista en myöskään ole löytänyt merkkiveden reikää, poistaa jäähdytysvettä ainoastaan pakokaasujen mukana. - jammu 1973
Yamaha 25A kirjoitti:
Yhdistin kärkivälin kylläkin seokseen, en puristuksiin. Kaasujen virtaus on keskustelussa yhdistetty puristuksiin...
Tyyppikilven perusteella kone on vm 1973. Käynnistyy yleensä hyvin ja käy ihan siististi. Puristukset ei tietenkään enää ole erinomaiset, mutta kuitenkin nykimätuntumalla asialliset.
En mistään ole löytänyt manuaalia näin ikääntyneeseen koneeseen, joten en ole varma mikä tulppa oikeasti pitäisi olla ja mikä on oikea kärkiväli. Moottorista en myöskään ole löytänyt merkkiveden reikää, poistaa jäähdytysvettä ainoastaan pakokaasujen mukana.Kyseisessä koneessa ei ole jäähdytys veden reikää, vaan vesi tulee ulos siitä tyhjäkäynti pakoputkesta. Oma motti ei tykkää nykypäivän tulpista. vm.73. Omat ongelmat on ratkenneet BH6 tulpilla.
- vm 41
Yamaha 25A kirjoitti:
Yhdistin kärkivälin kylläkin seokseen, en puristuksiin. Kaasujen virtaus on keskustelussa yhdistetty puristuksiin...
Tyyppikilven perusteella kone on vm 1973. Käynnistyy yleensä hyvin ja käy ihan siististi. Puristukset ei tietenkään enää ole erinomaiset, mutta kuitenkin nykimätuntumalla asialliset.
En mistään ole löytänyt manuaalia näin ikääntyneeseen koneeseen, joten en ole varma mikä tulppa oikeasti pitäisi olla ja mikä on oikea kärkiväli. Moottorista en myöskään ole löytänyt merkkiveden reikää, poistaa jäähdytysvettä ainoastaan pakokaasujen mukana.Pakokaasujen mukana ei moottorin jäähdytysvesi poistu,se on harhaluuloa tai siis tietämättömyyttä.Pakokaasujen myötä poistuu vain kaikki muu vesi, mitä termarin ohi kylmänä menee,ja moottorin jäähdytysvesi poistuu rikin yläosasa olevan aukon kautta sitä mukaa kuin termari sitä päästää.Kyllä merkkivedelle täytyisi olla poistoreikä,eihän sitä muuten tiedä pelaako vesipumppu vai ei.
Reikä on yleensä koneen edestä katsoen vasemmalla puolen,että kuski sen ajaessakin näkee,ja rikin yläosassa kaukalon alapoulella, voi muuten olla vain tukossa,tutkipa tarkasti.
Kärkiväli tulpissa "nyrkkisääntönä" on, kärkikoneissa n.0,5 mm ja kärjettömissä 1 mm
Keväisin uudet tulpat, NKG lämpöarvo Suomen vesillä jotka ovat keskieuroopan vesiä kylmemmät, voivat olla suositusta kuumemmat.itse käytän 7 kaa, vaikka suositus on 8.Kolmas numero NKG tulpassa on lämpöarvo.
Tulppa voi nokeentuessa mennä äkkiä toimintakyvyttömäksi,joten seos on hyvä pitää oikeana, ja öljymäärä polttoaineessa oikeana. - että silleen
jammu 1973 kirjoitti:
Kyseisessä koneessa ei ole jäähdytys veden reikää, vaan vesi tulee ulos siitä tyhjäkäynti pakoputkesta. Oma motti ei tykkää nykypäivän tulpista. vm.73. Omat ongelmat on ratkenneet BH6 tulpilla.
Tyhjäkäynti pakoputki ?
Mikä se sellainen putki on? Ainoa putki joka rikiputken yläosassa on,on jäähdytys veden poistoon lohkosta.Mukana tulevaa höyryä luullaan yleensä virheellisesti pakokaasuksi. Pakokaasu poistuu yleensä jäähdytettyä rikiputkea myöten veden alle,jolloin ääni myös vaimentuu ja vesi toimii vastapaineena.
Vesipumppu muodostaa paineen järjestelmään,jolloin merkkiveden suihku ilmaisee,
että järjestelmä toimii.Voi olla reikä tukossa.
Termari päästää vain lohkoon omaa kanavaa pitkin ohjautuneen veden kuumenneena pois,pitäen lohkon käyntilämpöisenä. - Yamaha 25A
jammu 1973 kirjoitti:
Kyseisessä koneessa ei ole jäähdytys veden reikää, vaan vesi tulee ulos siitä tyhjäkäynti pakoputkesta. Oma motti ei tykkää nykypäivän tulpista. vm.73. Omat ongelmat on ratkenneet BH6 tulpilla.
Jep. Merkkivesireikää ei tosiaan koneessa ollut. Etsin huolellisesti kummaltakin puolelta apuvalojenkin kera. Puhdistin samalla moottorin eikä löytynyt! Tein sitten itse merkkivesiliitännän. Ohjasin ohuella letkulla merkkiveden näkyville joten nytpä on sitten. Hyvin näyttää vesi virtaavan.
Täällä on ehdotettu aika montaa eri tulppaa. Toistaiseksi tyydyin kokeilemaan kärkivälin pienennystä 1mm -> 0.7mm. Tällä ei tuntunut olevan vaikutusta mihinkään.
- JonhSon
Terves
Kannattaa myös tarkistaa, ettei tankkiin tule alipainetta joka estää bensan virtaamisen juuri käynnistysvaiheessa. Katsoa, että tankin ilmareikä on auki, jos ei ole jokin motonetin muovinen säiliö jossa ilmaruuvi on korkissa. Mulla oli samanlaista onkelmaa ja joutui samalla tavalla aina pumpaamaan juuri ennen käynnistystä, mutta jos meni vähän aikaa pumpaamisesta niin ei käynnistynyt. - 29989
-tankin puhdistus, pensan uusiminen, korvausilman saannin tarkastus
-polttoaine letku kokonaisuudessaan uusiksi, samoin koneen runkoliitin ja sen takana olevat letkut
-uusi polttoaine pumppu
-uusi tulpat
-jos kärjellinen sytky anna jonkun käydä läpi ketä oikesti osaa
-jos kärjetön älä koske, eivät hajoa noin
-kaasuttimen täydellinen huolto puhdistus, kun tuntuu että täällä täytyy kysellä niin anna koko kaasari vaikka jollekkin crossi pyörä huoltajalle joka osaa oikeasti katsoa sen.
-mittaa puristus paineet
-jos läpällinen moottori niin niiden kunto
Noiden jälkeen toimii.- Yamaha 25A
Puhdistin kaasuttimen aiemmin kesällä heti moottorin hankittuani ja likaa oli valtavasti! Valkoista karstaa/hartsia mitälie sekä jonkin verran hapettumaa. Luultavasti veden sekaista bensaa oli edellinen omistaja kaasarissa makuuttanut. Mekaaninen puhdistus bräkleen pesu kanavien läpi.
Otin nyt uudelleen auki ja kyllä siellä pari valkoista roskaa taas oli, luultavasti irronneita hartsikikkareita. Rikastinpiiri, jota eniten epäilin oli kylläkin puhdas. Tässähän ei rikastimen läppää ole, vaan erillinen piiri. Kävin nyt ostamassa carb clener sprayta sekä kauan haaveilemani paineilmakompressorin. Täytyy käydä vielä noiden kanssa läpi. Voihan olla että nämä kikkareet oli kuitenkin kaiken harmin takana!
Pumppu vaikuttaa ehjältä, ruikkaa oikein kunnolla letku irroitettuna vaikkei kauhealla voimalla narua nykisikään. Letkut on uusittu, tankki pesty ja bensa ollut koko ajan uutta.
Tulppien kärkivälin säädin aiemmin 1mm -> 0.7mm mutta sillä ei ollut vaikutusta mihinkään.
Sytytyksen voisi yrittää tarkistaa jos tietäisi katkojan kärkivälin. Lampun saisin lainaan kyllä... vielä löytyisi ohje/tieto sytytyksen merkeistä miten pitää olla.
Läppiä ei viitsi tässä vaiheessa vielä irroittaa tiivisteiden särkymisen pelossa. puristuspainemittaria voisi piruuttaan kysellä jos sattuisi saamaan lainaan.
Ja merkkivedestä kun täällä moni on jo kommentoinut: tästä koneesta ei oikeasti löytynyt ankarallakaan etsinnällä merkkivesireikää. Tein sellaisen itse ottamalla liitynnän vesitilasta, ja vesi kulkee kyllä mallikkaasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941783
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3591196Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181188- 961058
- 63848
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36821Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6774Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella
Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.141723- 46716
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42690