Koiruoho

allium2

Onko jollain tietoa mistä saisi koiruohon taimia? Siemenestä kasvatus tuntuu olevan hankalaa.

12

3922

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Artemisia absinthium

      http://www.yrttitarha.fi/kanta/koiruoho/
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Koiruoho
      http://www.luontoportti.com/suomi/fi/kukkakasvit/mali
      http://www.henriettesherbal.com/eclectic/grotenf/artemisia.html

      siemeniä; Hyötykasvithdisty, Maatiainen ry, exotic Carden, Isoäidin kasvit Oy

      Koirohi Virosta mm Seemnemaailm

      • poltinkarva

        Tilasin elokuussa Virosta Seemnemaailmasta koiruohon siemeniä. No tietenkin olin utelias ja malttamaton ja kylvin syyskuun alkupuolella yhden pussin. Nyt koiruohon siemenet ovat alkaneet taimettua.Koiruhon siement itävät valossa eli niitä pikku siemeniä ei peitetä.


    • +-0

      Plantagen-myymälässä oli pari vuotta sitten taimia, A.absinthium, lajike (?) "Povis castle" jos oikein muistan. Hopeanharmaa, kivan näköinen.

    • Ulkoa toukokuussa

      Koiruoho Artemisia absinthium on niin pirhanamoinen yleistäkin yleisempi rikkaruoho että sitä saat ulkoa sisälle kukkaruukkuun kasvamaan heti kun maa on sula.Yleisin löytöpaikka on koiranulkoilutusreittien varrella ojanpenkassa.

      Olen keräillyt sitä salaattiainekseksi luonnosta.Parvekkeella malia voi kasvattaa suuressa ruukussa.Juuri on voimakas ja kestää umpeen jäätymisen.Kovin kaunis se ei tosin ole.

      Kevätversot ovat aika napakkaa syötävää jos kevätväsymys tuntuu liialliselta.Hyvä lisä yrttimausteisiin keittoihin.

      Siitä saa myös miellyttävää likööriä ja yrttiviinaa otettavaksi silloin kuin suolistossa on vaivoja.Koiruohossa on kuitenkin tujonia,jonka liiallista käyttöä on varottava.Hermomyrkky.Eli ei roppakaupalla ja joka päivä.

    • koiruoho absintti
      • suvimaa

        Voiko koiruohon siemenet kylvää talvella ulos?


    • parvekevilj1

      Keväällä ruukkuun kylvetyt siemenet tuottivat hyvin taimia ja nyt elokuussa muutama valittu yksilö lykkää vartta isossa ruukussa (valoisalla) parvekkeella. Siemenet ovat Alku&Juuri -kaupasta.

    • riccaruohosissima

      Ottakaa niitä nyt ilmojen kylmetessä syksyllä luonnosta.Koiruohon pitää antaa paleltua ja kerätä talvehtimisravinne juureen ennen sisälletuontia.Sama pätee muihin kin sisällä kasvatettaviin yrtteihin,joita kasvatetaan juuresta,kuten minttuihin.

      Kirjasarjassa "Kodin kukat" painoksessa yrtit,on koiruohoa kasvatuksessa kukkaruukussa juurenpalasesta.

      Koiruoho on mauste.
      Senkö takia te haluatte kasvattaa sitä?
      Vai onx siinä muita ominaisuuksia?

      • bäskadroppar

        Viinan mausteeksi. Karvas kuin mikä, mutta siinä on tosi hieno aromi.


    • koiruohoilee

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Koiruoho
      http://keskustelu.suomi24.fi/t/12104764#comment-78998029
      http://www.yrttitarha.fi/tietopankki/kansanperinne/polku.html

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      78
      1012
    2. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      86
      798
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      81
      735
    4. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      734
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      59
      727
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      108
      666
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      112
      577
    8. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      47
      560
    9. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      18
      528
    10. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      498
    Aihe