En ollut alunperin ollenkaan ajatetellut parvekepelargonioita/pelakuita yrittää yli talven säilyttää, koska epäilen, ettei minulla ole sopivan viileää paikkaa. Ei tule onnistumaan senkään puolesta ja muutenkin on vähän tietoa pelakuista.
Nyt kun ne kuitenkin ovat niin kauniit ja täydessä kukassa parvekkeella on vähän surku luopua niistä. Mitään tulipunaista lajia minulla ei ole, enenmmänkin ihania erilaisia vaaleanpunaisia. En millään haluaisi niitä biojätteeseen heittää.
Mielelläni katselisin niitä ensi kesänäkin ilonani parvekkeella.
Joku pelakkaexpertti kirjoitteli, että nyt, juuri nyt, ne pitää siirtää sisälle, että ne mukautuu "talvielämään". Että siirtovaiheessa ei saisi olla liian suuri lämpötilaero. Näin joku kirjoitti. Siirränkö siis nyt sisälle ikkunalle vai miten, vaikka ne voi ihan hyvin vielä etelä-Suomen lasitetulla parvekkeella? Yritän saada niille jonkun ystävän luota talvehtimispaikan, sijaiskodin :)
Parilla ystävälläni on kuisti ja viileä kellari. Pittääkö ne olla hämärässäkin vai voiko ne olla viileän kuistin lattialla ? Sekin on hämärä paikka talvella.
Pankaapa pistäen toopelle neuvoa !
Kestävää kehitystä ja kukille jatkoelämää toivoen pelakuufani, uustulokas pelakuitten ystävien joukkoon.
Miten saisi pelargoniat yli talven säilymään ?
6
183
Vastaukset
- .............
Kirjautunut viimeksi: 11.3.2012 11:05
Liittynyt jäseneksi: 29.7.2002 - vanha vitsi
Palstan luotsi(t): inka-prv Liittynyt jäseneksi: 29.7.2002
- ???
Miksi kyselet kun itse vastaat kuitenkin?
- Pioni
Voi olla, ettei ole vielä kiirettä lasitetulla parvekkeella pelakuiden siirtoon. Itse siirsin terassipelakuut suihkuun aamulla ja nyt illansuussa levittelen ne ikkunalaudoille. Pakko oli myös vähän pienentää niitä, ei riitä ikkunatila.
Olen joskus jättänyt sisälle siirron kuun loppupuolelle, mutta kyllä ne siitä järkyttyivät, varistivat kukkansa ja kellastuivat lehdet. Mutta ajoissa siirtäen kukinta jatkuu - viime vuonna marraskuun loppuun. Kolmen kuukauden lepo ja leikkaus alas, ruukutus ja uutta kasvua tunkee heti kun juurtuvat uuteen multaan.
Täytyy muistaa, että pelakuut ovat helppoja. Eivät ne mitään temppuja vaadi. Ystäväni on kasvattanut lähes metrin korkuista pelakuutaan läpi vuoden keittiön ikkunalla, jossa se viihtyy erinomaisesti eikä kaipaa talvehtimispaikkaa lainkaan. Joskus raksii pienemmäksi, jotta mahtuu emäntä samaan keittiöön :).
Eli ota löysin rantein, anna kukkia niin kauan kun jaksavat, leikkaa sitten jos talvetat. Eivätkä ne tarvitse välttämättä olla hämärässä vaikka kasvun päätyttyä niinkin pärjäävät, tilkka vettä kerran kuussa tai lumipallo ruukkuun talven tultua. Se pitää kasvin tasaisen kosteana ja viileänä eikä kastele liikaa.
Omat kokeiluni ovat sekä onnistuneet, että ei. Itse siemenestä kasvattamani ovat talvehtineet parhaiten. Kokeile. On iloinen yllätys, kun keväällä kurjan näköisistä rempuloista alkaa työntyä hentoja versoja. - jos ystävä auttaisi
Entä ystäväsi viileä kellari? Mahtuisiko sinne? Olen saanut omat pelargoniani jo kolmena vuonna sijoitettua ystäväni viileään kellariin talveksi, ja ne ovat menestyneet hyvin.( paitsi riippupelargonia ei talvehtinut) Lokakuun kylmien tullessa ne on leikattu nysiksi ja viety kellariin ja helmikuussa kaivettu esiin. Sitten ikkunan lähelle, varovasti kastelua ja versoja lähtee kasvamaan.
- leikkaus keväällä
Minä vien vähän viileämpään huoneeseen, leikkaan ne vasta keväällä, katselen harvoin, mutta vähän kuitenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005308408Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4363224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?61975Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1571113Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17746Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57702Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.28653Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?59639En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36617Yllätyspaljastuksia uudesta Maajussille morsian -kaudesta! Vappu Pimiä sometti, myös MTV3:lta infoa
No nyt on uusiakin tuulia Maajussille morsian -ohjelmassa. Kuka mahtaa olla tämä tuttu kasvo, joka jo toistamiseen lähte5579