Miten saisi pelargoniat yli talven säilymään ?

uustulokas

En ollut alunperin ollenkaan ajatetellut parvekepelargonioita/pelakuita yrittää yli talven säilyttää, koska epäilen, ettei minulla ole sopivan viileää paikkaa. Ei tule onnistumaan senkään puolesta ja muutenkin on vähän tietoa pelakuista.
Nyt kun ne kuitenkin ovat niin kauniit ja täydessä kukassa parvekkeella on vähän surku luopua niistä. Mitään tulipunaista lajia minulla ei ole, enenmmänkin ihania erilaisia vaaleanpunaisia. En millään haluaisi niitä biojätteeseen heittää.
Mielelläni katselisin niitä ensi kesänäkin ilonani parvekkeella.
Joku pelakkaexpertti kirjoitteli, että nyt, juuri nyt, ne pitää siirtää sisälle, että ne mukautuu "talvielämään". Että siirtovaiheessa ei saisi olla liian suuri lämpötilaero. Näin joku kirjoitti. Siirränkö siis nyt sisälle ikkunalle vai miten, vaikka ne voi ihan hyvin vielä etelä-Suomen lasitetulla parvekkeella? Yritän saada niille jonkun ystävän luota talvehtimispaikan, sijaiskodin :)
Parilla ystävälläni on kuisti ja viileä kellari. Pittääkö ne olla hämärässäkin vai voiko ne olla viileän kuistin lattialla ? Sekin on hämärä paikka talvella.
Pankaapa pistäen toopelle neuvoa !
Kestävää kehitystä ja kukille jatkoelämää toivoen pelakuufani, uustulokas pelakuitten ystävien joukkoon.

6

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .............

      Kirjautunut viimeksi: 11.3.2012 11:05
      Liittynyt jäseneksi: 29.7.2002

    • vanha vitsi

      Palstan luotsi(t): inka-prv Liittynyt jäseneksi: 29.7.2002

    • ???

      Miksi kyselet kun itse vastaat kuitenkin?

    • Pioni

      Voi olla, ettei ole vielä kiirettä lasitetulla parvekkeella pelakuiden siirtoon. Itse siirsin terassipelakuut suihkuun aamulla ja nyt illansuussa levittelen ne ikkunalaudoille. Pakko oli myös vähän pienentää niitä, ei riitä ikkunatila.
      Olen joskus jättänyt sisälle siirron kuun loppupuolelle, mutta kyllä ne siitä järkyttyivät, varistivat kukkansa ja kellastuivat lehdet. Mutta ajoissa siirtäen kukinta jatkuu - viime vuonna marraskuun loppuun. Kolmen kuukauden lepo ja leikkaus alas, ruukutus ja uutta kasvua tunkee heti kun juurtuvat uuteen multaan.

      Täytyy muistaa, että pelakuut ovat helppoja. Eivät ne mitään temppuja vaadi. Ystäväni on kasvattanut lähes metrin korkuista pelakuutaan läpi vuoden keittiön ikkunalla, jossa se viihtyy erinomaisesti eikä kaipaa talvehtimispaikkaa lainkaan. Joskus raksii pienemmäksi, jotta mahtuu emäntä samaan keittiöön :).
      Eli ota löysin rantein, anna kukkia niin kauan kun jaksavat, leikkaa sitten jos talvetat. Eivätkä ne tarvitse välttämättä olla hämärässä vaikka kasvun päätyttyä niinkin pärjäävät, tilkka vettä kerran kuussa tai lumipallo ruukkuun talven tultua. Se pitää kasvin tasaisen kosteana ja viileänä eikä kastele liikaa.
      Omat kokeiluni ovat sekä onnistuneet, että ei. Itse siemenestä kasvattamani ovat talvehtineet parhaiten. Kokeile. On iloinen yllätys, kun keväällä kurjan näköisistä rempuloista alkaa työntyä hentoja versoja.

    • jos ystävä auttaisi

      Entä ystäväsi viileä kellari? Mahtuisiko sinne? Olen saanut omat pelargoniani jo kolmena vuonna sijoitettua ystäväni viileään kellariin talveksi, ja ne ovat menestyneet hyvin.( paitsi riippupelargonia ei talvehtinut) Lokakuun kylmien tullessa ne on leikattu nysiksi ja viety kellariin ja helmikuussa kaivettu esiin. Sitten ikkunan lähelle, varovasti kastelua ja versoja lähtee kasvamaan.

    • leikkaus keväällä

      Minä vien vähän viileämpään huoneeseen, leikkaan ne vasta keväällä, katselen harvoin, mutta vähän kuitenkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3010
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2089
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      1863
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe