Eroon "ja"-sanasta

25100

Jostain syystä tekstini vilisee "ja"-sanaa. Tekstin tyylin on tarkoitus olla helppolukuinen ja nopea rytminen, mutta kun olen karsinut kaikki turhat lauseet ja kuvailut ja adverbit, niin tekstin rytmi on nyt jopa liiankin kiihkeä ja nopea. Miten voisin rauhoittaa sitä? Lisäämällä ns. turhaa tai lisää kuvailua vai miten? Tekemällä monimutkaisempia lauserakenteita, pidentämällä niitä? Haluaisin myös tuosta ja-konjunktiosta eroon, mutta ilman sitä tulee vain vielä enemmän päälauseita ja tekstistä tulee entistäkin kiireisempää, töksähtelevää ja en tiedä. Jos taas yritän yhdistellä lauseita rauhoittaakseni, niin ja-sana tunkee väkisinkin mukaan. Miten saisin karsittua sitä, miten saisin rauhoitettua tekstiäni? Rytmin on tarkoitus olla nopea ja soljuva, muttei ihan näin kiireinen. Helppolukuinen, muttei ihan pelkkää päälausetta päälauseen perään. Toivottavasti joku ymmärsi ja osaa auttaa :) ! Asiallisia vastauksia toivotaan, kiitos jo etukäteen!

5

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aika usein "ja"-sanan voi korvata pisteellä. Muissa tapauksissa sanat kuten "sekä", "ynnä" ja "myös" voivat tuoda tekstiin vaihtelua. Mitä tekstin rytmiin tulee, suosittelen kokeilemaan erityylisiä kappalejakoja. Pitkät kappaleet tuntuvat kiireellisemmiltä kuin lyhyet ja lukijalle jää enemmän tilaa hahmottaa yksi asia kerrallaan. Tekstistä riippuen myös esimerkiksi dialogin ja kuvailun vuorottelu rauhoittaa muuten levotonta rytmiä.

      Kannattaa lukea teksti ääneen, vaikka vähän nolottaisi. Korva kuulee aina sen, mitä silmin ei osaa hahmottaa.

    • Mashiach

      Kokeile kirjoittaa kohtaus kokonaan uudelleen ja pyri välttämään noita ja-sanoja. Joskus uudelleen kirjoittaminen toimii paremmin kuin vanhan tekstin muokkaaminen.

      Tosin minusta päälause päälauseen perään ei yleisestikään kuulosta kamalalta, mutta ilmeisesti sinulla on itselläsi hyvä sävelkorva tekstillesi. Ja jos teksti töksähtää itselle, niin luultavasti se töksähtää muillekin. Eipä kai auta muu kuin hioa, hioa ja hioa. Voisit laittaa pienen pätkän tekstiä tänne, josta näkisi paremmin mitä tarkoitat. Olisi myös helpompaa auttaa (jos korjattavaa oikeasti löytyy).

      Tekstin rauhoittamiseksi suosittelen yksityiskohtien lisäämistä. Enkä tarkoita, että lisää adjektiiveja tai pidennä lauserakenteita. Sellainen toimii harvoin ja usein tekee tekstin mössöiseksi. Yksityiskohdilla tarkoitan lyhyitä aistihavaintoja, kuten tuoksuja (Kellarissa haisi mullalle ja kissankuselle) tai jonkin paikkaa hyvin kuvaavan yksityiskohdan nostamista esiin (Nurkassa lojui läikikäs runkopatja, josta hiiret olivat repineet paloja). Nariseeko lattia tai kengät? Onko huoneessa kuuma vai kylmä? Miltä rehtorin henki haisee?...

      Mahtoikohan tämä auttaa? Jokaisella on niin oma kirjoitustyyli ja mieltymyksensä, ettei yhtä oikeaa tietä taida edes olla olemassa. Löydä oma äänesi ja luota siihen.

    • ldskjfldksjflkjfdsjf

      Minusta jotensakin tuntuu, että ja-ongelma ainakin sivuaa kerronnan ydintä. Minulla oli itselläni sama ongelma. Vähän jokaisessa virkkeessä oli ja-sana. Tulkitsin sen johtuvan siitä, että kerrontani ei toimi, että se on "sisällötöntä". Tätä on vaikea selittää. Kerronta on ikäänkuin tapahtumia ja asioita luetteloivaa sen sijaan, että yksi asia loogisesti johtaisi seuraavaan ja edelleen sitä seuraavaan, eli sellaista että se tempaa mukaansa. Nappaappa hyllystäsi joku arvostamasi kirja ja tutki, mitä yhdessä kappaleessa tapahtuu. Itse olen sillä silmällä tutkinut mm. John Irvingiä.

      Tulkintaani mukaillen päälause toisen perään ei haittaa yhtään, jos ne eivät ole aivan kolmen sanan mittaisia ja jos niistä muodostuu looginen, etenevä ja mielenkiintoinen (!!!) tapahtumaketju. Ja eihän toisaalta pelkkä ja-sana tee sivulausetta!

      • H.A.L.

        samaa mieltä tuota "sisällötöntä" lukuunottamatta :)

        Ensimmäinen versio voi olla luetteloivaa, kun on pitänyt saada kaikki asiat kirjoitettua. Toiseen versioon voi saada toisen tunnelman hiomisella, toivottavasti sillä omalla tyylillä.


    • 25100

      Kiitoksia paljon vastauksista, näistä on jo nyt ollut hirveästi apua! Taisin saada jonkinlaisen ahaa-elämyksen ja aionkin korvata suurimman osan ja-sanoistani pisteillä. Kokeilin pieneen pätkään ja yllätys yllätys, ei se päälause päälauseen perään kuulostanutkaan yhtään tyhmältä vaan itse asiassa tuntui jopa rauhoittavan tekstiä yhteenliitettyjen päälauseiden sijasta.

      Myös yksityiskohtia aion lisätä ja tuota kerrontaa hioa parhaani mukaan. Se on aina se, että tietää, että jotain on vialla, mutta vaikea sano mikä ja miten sen korjaisi. Olen vain niin hirveän kriittinen lukija niin omalle kuin muiden teksteille, mutten osaa sitten sanoa, mikä esim. rytmissä tökkii tai miten sitä voisi muuttaa. Kyllä kannatti tulla kysymään kokeneempien neuvoja, kiitoksia kovasti jo nyt :) !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1785
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1382
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      72
      1382
    4. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      295
      1290
    5. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      25
      1150
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      115
      1122
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1039
    8. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      967
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      889
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      232
      848
    Aihe