onko mulla diabetes?

epätietoinen

diabeteksen oireet ja miten usein niitä on?

11

4063

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs

Jatkuva jano ja WC:ssä juoksu ovat ainakin merkki siitä... Mut kannattee käydä lääkärissä tarkistuttamassa. Lievä diabetes ei tarvii lääkitystä vaan voi ohjata liikunnalla ja ravinnolla tapahtumien kulkua...

• voi ihminen ihminen

ettet nyt vaan nyt hätäile liikaa ja kuvittele omias, se voi olla semmonen toisenlainen sairaus oletko koskaan kuullut ? luulosairaus nimittäin minäkin kärsin tuosta jonkun verran eikä ole kivaa

• Piia

Diabeteksen oireita ovat lisääntynyt virtsan eritys, jano, väsymys, heikkous, laihtuminen jne. 1 ja 2 tyypin oireet eroavat toisistaan, 1 puhkeaa nopeasti ja vaatii välittömästi hoitoa, 2 puhkeamiseen voi mennä vuosia. Jos päästätte suustanne tollasia neuvoja että ruokavaliolla ja liikunnalla pärjää, niin selvittäkää nyt hyvät ihmiset kummasta taudista on kyse! 1tyyppi pääsee hengestään jos yrittää niillä pärjätä!

• Mirah

Mulla on ollu viimiset 12 vuotta diabetes ja silloin kun sairastuin niin muistan vielä elävästi kun join kaikkea mitä sain käsiini eli jano on silloin ihan hirveä. Muistan sellaisenkin tapauksen kun olin perheeni kanssa reissussa ja pysähdyimme johonkin kuppilaan kahville ja minä ostin itselleni puoli litraa limsaa ja join sen ennätys tahtiin ja kaiken sen lisäksi join vielä silloin isäni kylmät kahvit ja huvittavinta on se että minä en ole koskaan käyttänyt kahvia,en silloin enkä nykysinkään. Tästä juomisesta seurasi tietysti myös se, että yön aikana ravasin vessassa 3 tai 4 kertaa. Huomiota herätti myös se, että söin kuin hevonen, mutta paino vain tippui...sairastumisen aikana muistan että painoa tippui viikon sisällä 6kg!! Viikon tätä kesti ja sitten minut kiikutettiin sairaalaan kokeisiin. Ensin tuli tieto että minulla on leukemia, mutta onneksi tieto vaihtui seuraavana päivänä diabetekseen!!! Helppo sairaus,ainut mikä on pahapuoli tässä jutussa on että tästä ei saa koskaan lomaa!

• Itse kokenut

2-tyypin puhkeaminen on useimmiten elämäntavoista
        kiinni. Ruokavalio ja liikunta ovat parhaita hoito
        muotoja. Korostunut juomisen ja virtsaamisentarve
        sekä epänormaali laihtuminen ovat tavallisia oireita. Stressi ja masennus eivät ainakaan auta
        taudin kulkua. Koskaan ei riittävästi korosteta
        HIDASvaikutteisten hiilihydraattilähteiden merki-
        tystä ravitsemuksessa. Sokeripulssit, limsat ja makeiset ovat varma menetelmä nostaa elimistön
        verensokerin taivaisiin. Nyrkkisääntönä olisi
        syödä mahdollisimman käsittelemättömiä ja pitkän
        ruonsulatusajan vaatimaa luonnollista ravintoa.

• kakkostyyppi

Viestisi oli ihan hyvä ja selkeä :) Voit tosiaan olla tyytyväinen, ettei diagnoosi ollut leukemia -koska siitä olisi ehkä sitten saanutkin sitä lomaa - josta ei olisi koskaan päässyt nauttimaan. Minulla yöpöydällä kaksi isoa lasia vettä, joista sitten juon yön kuluessa, kun heräilen. Ilmeisesti olen sitten kakkostyyppi, koska vyötärönympärys on yli sallittujen mittojen, kolesteroli ja verensokeri korkealla, ja sain verenpainelääkityksen, kun aloin suurinpiirtein pyörtyillä työpaikalla. Kakkostyypille suositellaan liikuntaa, koska diapetes käsittääkseni on aineenvaihduntasairaus...Sairauksista ei lomaa heru, mutta onneksi on lääkitys, jonka avulla elämä jatkuu. Kaikkea hyvää sinulle ja pidä lippu korkealla!!!

• Cecile
        kakkostyyppi kirjoitti:

Viestisi oli ihan hyvä ja selkeä :) Voit tosiaan olla tyytyväinen, ettei diagnoosi ollut leukemia -koska siitä olisi ehkä sitten saanutkin sitä lomaa - josta ei olisi koskaan päässyt nauttimaan. Minulla yöpöydällä kaksi isoa lasia vettä, joista sitten juon yön kuluessa, kun heräilen. Ilmeisesti olen sitten kakkostyyppi, koska vyötärönympärys on yli sallittujen mittojen, kolesteroli ja verensokeri korkealla, ja sain verenpainelääkityksen, kun aloin suurinpiirtein pyörtyillä työpaikalla. Kakkostyypille suositellaan liikuntaa, koska diapetes käsittääkseni on aineenvaihduntasairaus...Sairauksista ei lomaa heru, mutta onneksi on lääkitys, jonka avulla elämä jatkuu. Kaikkea hyvää sinulle ja pidä lippu korkealla!!!

Mulla on nyt itelläni ollu kohta, kaks päivää kauhea jano,väsymys on nyt loppunu, mutta jaonottaa ja vessattaa! Mie meen heti ens viikolla tarkistuttamaan sokeriarvot,pelottaa koko juttu!

• diabeetikko

mulla oli oireet..lihoin..kumma hiki..mikä vieläkin aamuisin kun sokeri korkea,vaikka lääkitys nyt.Janotti ja pissatti..haju..suusta ja virtsasta..metallin makusuussa? tuotahan lääkäri ihmetteli tuota metallin makua.Aamusin oli oksettava olokin.Olin ja olen stressaantunut ja masentunut, näitä ei kuunnella.Verenpaineet korkeat.Metaboolinen oireyhtymä aiemmin vaikken hirveästi ylipainoinen.Geeneistä vaan johtuu.
      Satunnaista rintakipua ilmaantunut, sekä jalkoihin
      vaivoja..haavat nirhamat ei parane nopeasti ja jalat puutuvat.Olen täyttänyt 40.Syy miksi sairastuin on:työ elämän.Töitä ja ylitöitä ja stressiä.

• yksi

lihoit ja hikoilit, yleensä puhutaan vain laihtumisesta ja janottamisesta.

Oltko mies vai nainen? Entäs jos laittaisit työelään itse rajat, että et suostu ylitöihin. Monilla aloilla tietty vaikeaa, varsinkin, jos on vain pari henkeä töissä ja joku sairastuu. Entä vuorotteluvapaan mahdollisuus? Siihenkin on omat sääntönsä, kuka sitä voi saada, riippuu työhistorisasta.

• Nimetön

Oireita diabetekseen.. on mm. väsymys,kalpeus,
      jano (itse join kauheesti limsoja, tuoremehuja joka päivä n. kolmen viikon ajan ja mulla todettiin sok.tauti.),kaatuilu (itselläni jalat petti monesti alta.. nyt myöhemmin oon kattonu syyksi sokerien alas laskemisen)

• Anonyymi00011

Terve! Oon 12v poika Ulvilasta ja oon sairastanut diabetestä vuodesta 2018 asti. Kun olin 4-vuotias. On aika ihme että minulla ei ollut mitään ollut ennen kun minulla todettiin diabetes. Mulla on siis 2-tyypin diabetes ja mulla on kiinni vatsassani semmonen pumppu joka tuottaa insuliiniä. Minun pitää joskus ottaa sormen päästä ja niin edelleen. Kerran kun mä leikin kavereideni kanssa. Olisikohan se ollut viime vuonna. Niin mun sokerit laski ihan sikana kun oli vapaa-aika. Mä kaaduin maahan ja pyörryin. Mä muistan kun mun tyttöystävä herätteli minua siinä ja pääsin sitten ylös. Ja otin välipalaa esille ja söin sitä. Koulupäivän aikana mulla on dianbetes. Ja on kai pakko mainita että myös mun tyttöystävälläkin on diabetes. Mutta 1 tyypin. Mulla on 2 tyypin. Mulla ja tyttöystävälläni on avustaja siinä joka välillä kyselee mitä meidän sokerit nyt ovat. Välillä tunnilla jos pitää mitata. Niin sen ääntä mun kaverit sanovat matopeliksi. En mä jaksa enempää kertoo. Kertokaa ihmeessä jos teilläkin on diabetes. Moi do!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",
      Maailman menoa
      13
      5005
    2. Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?

Loviisan satamaan tuotiin laiva­lastillinen pähkinän­kuoria Norsun­luu­rannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al
      Maailman menoa
      143
      3655
    3. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      91
      2266
    4. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      135
      1927
    5. Koulujen kesälomien siirto

Koulujen kesälomaa voitaisiin siirtää viikon verran. Se voisi olla hyvä kompromissi. Pääsiäsiseen voitaisiin lisätä muut
      Maailman menoa
      142
      1903
    6. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      41
      1818
    7. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      116
      1566
    8. Inhottava stalkkeri

Mikä ajaa ihmisen moiseen toimintaan ?
      Ikävä
      138
      1435
    9. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      55
      1226
    10. Nainen, mistä johtuu että joskus et vain ymmärrä?

Älä sitä, älä tätä. Ei niitä varoituksia turhaan sanota. Älä laita sormeasi sirkkeliin. Älä hengaile sen murhaaja poruka
      Ikävä
      164
      1175
    Aihe