Haluan kasvattaa lapsistani oikeita wanhan ajan sitkeitä lapsia

Minja.

Älkää ottako provona, sillä ihan oikeasti olen kyllästynyt näihin nykyajan pullamössönuoriin. Sain idean wanhanajan kasvatukseen eräästä lestadiolaisperheestä, jossa lapsukaiset jo pieninä oppivat raatamaan perheyrityksen poimintatöissä ja kulkivat jalan ja pyörällä kauas kouluun. Pellolla söivät pienen annoksen laihaa soppaa, mutta jaksoivat raataa iltaan asti. Näistä lapsista tuli kunnollisia perheenisiä ja -äitejä.

Pistän siis lapseni jo pienenä kotitöihin ja isompana kesätöihin. Kouluun ja harrastuksiin en lähde kuskaamaan, vaan matka on tehtävä kävellen, pyörällä tai hiihtäen. En tarjoa pitsaa enkä hampurilaisia, vaan ruisleipää, soppaa ja velliä. Harrastukset on hoidettava myös rahan osalta itse.

Kokemuksia?

3

185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elämään eväitä

      Itse olen maalla kasvanut ja olen osallistunut kotitöihin, mutta onneksi kotityöt ei meillä olleet jokapäiväistä raadantaa "laihalla sopalla". Saimme olla myös lapsia ja nuoria. Saimme käydä uimassa vaikka seitsemän kertaa päivässä, jollei ollut heinätyöaika. Aamulla oli toki herätty viimeistään 8-9 viemään lehmiä pellolle. Ravintokin oli paljon terveellisempää kuin perheiden perusruoka nykypäivänä.

      Omat lapseni ovat osallistuneet kotitöihin ainoastaan koulun loma-aikoina, mutta ei omakotitalossa ole samalla lailla töitä, kuin maatalossa. Minun mielestäni koulu ja koulusta annetut kotitehtävät ovat lapsen pääasiallista työtä. Hyvin lapsemme ovat koulussa myös menestyneetkin. Sen he ovat oppineet kotona, että osaavat esimerkiksi laittaa ruokaa, tiskata, pestä pyykkiä, siivota ja käydä kaupassa ja näitä taitoja tarvitaan, kun muuttaa pois kotoa. Tälläiset asiat lapset oppii jo pienenä, kun seuraavat, mitä aiti ja isä töiden jälkeen kotona hääräilee.

      Joko sinulla, avaaja on lapsia ja minkä ikäisiä? Arvelen nimittäin, että sinulla ei lapsia vielä ole, eikä niitä ehkä tule koskaan olemaankaan. Tuo "kokemuksia?" - kysymys tuolla lopussa viittaa siihen, että olet vanha tuttu provoava palstahäirikkö, mutta ihan kohteliaisuuttani vastasin tähän jotain.

    • ...

      Mielenvikaista ja ihan älyttömän huonoa trollia.

    • Kirjoittaisit ihan oikealla veellä. Nyt ei olla saksassa. Maailma kehittyy ja lapset sen mukana. Miten sitä nykyään hiihtää kouluun? Mihin jättää sukset? Meillä ainakin kaverit tappais mut jos tulisin hiihtäen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4698
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4223
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2795
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      213
      1835
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1367
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1243
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1222
    Aihe