Kypsän ja raa'an lihan ero?

tietämätön

Mikä ero näillä käytännössä ottaen on? Ravitsemuksellisesti siis. En kaipaa nyt mitään vertailua susien syöminkeihin vaan faktatietoa (mieluiten lähteiden kera), että miksi raaka liha on parempaa koiralle kuin kypsä. Tiedän, että markkinoilla on myös kypsiä pakastepötkylöitä koirille ja ne ovat erittäin suosittuja. Miksi niitä sitten valmistetaan jos raaka on ns. ainoa oikea vaihtoehto? Varmaan ne on ainakin paljon terveellisempi vaihtoehto kotiruualle...

Mutta jos ei halua koiraansa ruokkia nappuloilla eikä myöskään alkaa barffaamaan, niin eikö koiralle voi yhtä hyvin syöttää näitä kypsiä valmispakasteita, joissa on kuitenkin paljon lihaa ja kasviksia ja vähän hiilarin lähteitäkin? Joskus luin tai kuulin jostain, että koira saa jopa paremmin kypsästä lihasta "tavaraa" irti, mitä lie sitten tarkoittaakaan. Entä onko niillä sulamisen kannalta mitään eroa vai riippuuko ihan koirasta?

112

6745

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7+1

      Kun lihan kypsentää, siitä katoaa tärkeitä vitamiineja ja hivenaineita. Niin on lähes kaikkien ruokien kohdalla.

      • ruokavalio

      • kissaihminen421

        Koirulin hajuaisti on noin 1000 kertaa parempi kuin ihmisen. Eläimena koira valitsee mitä se syö hajuaistinsa turvin, toki ylijalostetut koirat voivat olla poikkeus päävikoineen... Mutta siis noin yleisesti kannattaisi normaalipäiselle ja normaalivatsaiselle koiralle antaa vapaa valinta mitä se tykkää syödä, eikö?

        Siihen pariin kolmeen kulhoon kilpailevat ruuat ja huonoimman aina pudottaa pois. Kun on top 5 kasattu (hinta-laatu-helppous), voisi sitä viikottain vaihdella. Koira ei kyllästy ja syö monipuolisesti.

        Ps. Sopii myös ihmisille


      • TaaviTenori
        kissaihminen421 kirjoitti:

        Koirulin hajuaisti on noin 1000 kertaa parempi kuin ihmisen. Eläimena koira valitsee mitä se syö hajuaistinsa turvin, toki ylijalostetut koirat voivat olla poikkeus päävikoineen... Mutta siis noin yleisesti kannattaisi normaalipäiselle ja normaalivatsaiselle koiralle antaa vapaa valinta mitä se tykkää syödä, eikö?

        Siihen pariin kolmeen kulhoon kilpailevat ruuat ja huonoimman aina pudottaa pois. Kun on top 5 kasattu (hinta-laatu-helppous), voisi sitä viikottain vaihdella. Koira ei kyllästy ja syö monipuolisesti.

        Ps. Sopii myös ihmisille

        Samalla logiikalla alan syödä itse pelkästään pitsaa.


      • Kaninkävelyttäjä
        TaaviTenori kirjoitti:

        Samalla logiikalla alan syödä itse pelkästään pitsaa.

        Ai että repesin:) ei pahalla


      • Koirako_kyllästyisi

        Jos olisit perehtynyt aiheeseen enemmän, tietäisit että eläimenä koira ei kyllästy ruokaansa. Eihän koiran villiltä sukulaiselta sudeltakaan mennä kysymään, että kyllästyttääkö jo se ainainen raatojen syönti, että haluatko välillä vaikka pitsaa? Eläin ei osaa kyllästyä ruokaansa vaan sillä on aina takaraivossa tieto siitää, että on pakko syödä tai muuten tulee itse syödyksi....tosin sitten on tosian nää ylijalostetut koirat jotka ei tajuu syödä niille tarjottuu ruokaa vaa odottaa, että ihmisteltä tippuisi ruuan jämiä.


    • Pussinnyöri auki

      Kunhan on oikeaa ruokaa, eikä mitään kuivamuonaa jatkuvasti. Jos on koiran hankkinut, sille pitää myös raskia ostaa oikeaa ruokaa. On liian paljon huonoja koiran omistajia joille riittää kunhan saa paijata sitä koiraa.

      • siis???

        Nykyään on todella hyvälaatuisia kuivamuonia saatavana. Ne on ihan OIKEAA ruokaa. Vai mikä on mielestäsi oikeaa ruokaa? Peruna ja läskisoosi?


      • lhgfhjkl
        siis??? kirjoitti:

        Nykyään on todella hyvälaatuisia kuivamuonia saatavana. Ne on ihan OIKEAA ruokaa. Vai mikä on mielestäsi oikeaa ruokaa? Peruna ja läskisoosi?

        Mieti nyt vähän, ei pelkkää kuivamuonaa voi koiralle antaa, se ei ole kone, vaan elävä olento, joka sairastuu vääränlaisesta ruuasta! Koiran hampaatkin kaipaavat tehtävää, jotta ne pysyvät kunnossa.

        Kuivaruokaan voi lisätä kotiruokaa, kastikkeita, tonnikalapurkin ruokaöjyt, halkisahatut naudanluut ovat hyvää ja ravitsevaa herkkua. Ei kaiken tarvitse olla kallista.


      • siis???
        lhgfhjkl kirjoitti:

        Mieti nyt vähän, ei pelkkää kuivamuonaa voi koiralle antaa, se ei ole kone, vaan elävä olento, joka sairastuu vääränlaisesta ruuasta! Koiran hampaatkin kaipaavat tehtävää, jotta ne pysyvät kunnossa.

        Kuivaruokaan voi lisätä kotiruokaa, kastikkeita, tonnikalapurkin ruokaöjyt, halkisahatut naudanluut ovat hyvää ja ravitsevaa herkkua. Ei kaiken tarvitse olla kallista.

        Minun koirani eli 15-vuotiaaksi pelkällä hyvälaatuisella kuivaruualla. Ei koskaan sairas. Kuolinsyy oli takajalkojen halvaus. Koira ei kuollut siihen vaan jouduttiin lopettamaan. Halvauksien riski lisääntyy noinkin iäkkäällä koiralla syötetäänpä sille mitä tahansa.

        Kasvavaa koiraa ei edes pitäisi ruokkia pelkällä kotiruualla. Voi tietenkin ruokkia mutta kalsiumlisät jne ovat tärkeitä nopean kasvun takia. Mitä suurempi koirarotu sitä tärkeämpi oikeanlainen ruokinta.


      • sääli koiraasi
        siis??? kirjoitti:

        Minun koirani eli 15-vuotiaaksi pelkällä hyvälaatuisella kuivaruualla. Ei koskaan sairas. Kuolinsyy oli takajalkojen halvaus. Koira ei kuollut siihen vaan jouduttiin lopettamaan. Halvauksien riski lisääntyy noinkin iäkkäällä koiralla syötetäänpä sille mitä tahansa.

        Kasvavaa koiraa ei edes pitäisi ruokkia pelkällä kotiruualla. Voi tietenkin ruokkia mutta kalsiumlisät jne ovat tärkeitä nopean kasvun takia. Mitä suurempi koirarotu sitä tärkeämpi oikeanlainen ruokinta.

        Rääkkäsit koiraasi syöttämällä sille pelkkää kuivamuonaa, koirasi jäi vaille niitä nautintoja, kun ruoka on oikesti hyvää, eikä vain polttoainetta, jolla elävä olento pidetään hengissä mahdollisimman helposti ja halvalla.


      • kaikkea sopivasti
        sääli koiraasi kirjoitti:

        Rääkkäsit koiraasi syöttämällä sille pelkkää kuivamuonaa, koirasi jäi vaille niitä nautintoja, kun ruoka on oikesti hyvää, eikä vain polttoainetta, jolla elävä olento pidetään hengissä mahdollisimman helposti ja halvalla.

        Kuivamuona on ihan täyttä ravintoa,meillä -70 luvulla koirat söi Sertiä ja Haukkua kuivamuonana ja lisäksi tuoreita luita kotiruokaa,hyvin jaksoivat ja elivät vanhaksi.
        Nytkin annetaan kuivamuonaa lihaa sun muuta ja hyvässä kunnossa on koira.


      • siis???
        sääli koiraasi kirjoitti:

        Rääkkäsit koiraasi syöttämällä sille pelkkää kuivamuonaa, koirasi jäi vaille niitä nautintoja, kun ruoka on oikesti hyvää, eikä vain polttoainetta, jolla elävä olento pidetään hengissä mahdollisimman helposti ja halvalla.

        Halvalla? Halvemmalla olisin päässyt jos olisin kotiruualla syöttänyt. Hyvänlaatuinen kuivaruoka on kallista.

        Eiköhän rääkätty koira olis poistunut täältä jo paljon aikaisemmin. :D
        Koira ei yleensäkään tarvitse ruokaan vaihtelua. Ihmisestä vaan tuntuu siltä koska hän haluaa itse vaihtelua ja nautintoja syömisen ja juomisen muodossa.


      • hjklkjhvbhjkl
        siis??? kirjoitti:

        Halvalla? Halvemmalla olisin päässyt jos olisin kotiruualla syöttänyt. Hyvänlaatuinen kuivaruoka on kallista.

        Eiköhän rääkätty koira olis poistunut täältä jo paljon aikaisemmin. :D
        Koira ei yleensäkään tarvitse ruokaan vaihtelua. Ihmisestä vaan tuntuu siltä koska hän haluaa itse vaihtelua ja nautintoja syömisen ja juomisen muodossa.

        Koiran valmisruoka sisältää paljon erilaista teollisuusjätettä, mm tuhkaa, jota tulee mädäntyneistä poltetuista eläntenraadoista ja ties mitä muuta siinä samalla.


      • paskanen perä
        lhgfhjkl kirjoitti:

        Mieti nyt vähän, ei pelkkää kuivamuonaa voi koiralle antaa, se ei ole kone, vaan elävä olento, joka sairastuu vääränlaisesta ruuasta! Koiran hampaatkin kaipaavat tehtävää, jotta ne pysyvät kunnossa.

        Kuivaruokaan voi lisätä kotiruokaa, kastikkeita, tonnikalapurkin ruokaöjyt, halkisahatut naudanluut ovat hyvää ja ravitsevaa herkkua. Ei kaiken tarvitse olla kallista.

        tonnikalapurkin öljyt gullu kalahan on koiralle pahaksi niinkuin on suklaakin ja ksylitoli minä ainakin ostan kunnon ruokaa ja kallista sellaista ja annan esim:poron luita tai muuta herkuksi ja myös pesen koirani hampaat koiran hammasharjalla ja koiran hammastahnalla


      • kkdkdkdk
        lhgfhjkl kirjoitti:

        Mieti nyt vähän, ei pelkkää kuivamuonaa voi koiralle antaa, se ei ole kone, vaan elävä olento, joka sairastuu vääränlaisesta ruuasta! Koiran hampaatkin kaipaavat tehtävää, jotta ne pysyvät kunnossa.

        Kuivaruokaan voi lisätä kotiruokaa, kastikkeita, tonnikalapurkin ruokaöjyt, halkisahatut naudanluut ovat hyvää ja ravitsevaa herkkua. Ei kaiken tarvitse olla kallista.

        saman rapun juopot syöttävät koirilleen vain PELKKÄÄ PUUROA!! itse syövät vain sitä mitä ruoanjakelusta saavat,eivät osta kaupasta muuta kuin kaljaa ja tupakkaa!!


      • jjjep

        Pussinnyöri auki puhuu asiaa.


      • sanonta sekin..
        hjklkjhvbhjkl kirjoitti:

        Koiran valmisruoka sisältää paljon erilaista teollisuusjätettä, mm tuhkaa, jota tulee mädäntyneistä poltetuista eläntenraadoista ja ties mitä muuta siinä samalla.

        Niin ja Floora valmistetaan kissanraadoista.


      • aivan aivan
        sanonta sekin.. kirjoitti:

        Niin ja Floora valmistetaan kissanraadoista.

        olet kyllä ihan itse keksinyt "sanontasi" joka edustaa hyvin älyllistä tasoasi ja tietoasi.


      • sanonta sekin..
        aivan aivan kirjoitti:

        olet kyllä ihan itse keksinyt "sanontasi" joka edustaa hyvin älyllistä tasoasi ja tietoasi.

        En ole valitettavasti keksinyt. Kun Floora tuli markkinoille niin väitettiin totena että siihen käytetään kissaraadot osana valmistusta. Keski-ikäiset ja sitä vanhemmat varmaan on kuulleet asiasta.

        Tuskin koiranruokaankaan varten kerätään mädäntyneitä eläimenraatoja joita sitten poltetaan ja tuhka laitetaan ruokaan. Ruuassa oleva tuhka on ihan muuta tuhkaa ja sillä on tarkoituksensa.

        Kiva kun olet itse niin sivistynyt että huomaat ja kommentoit toisten älykkyyden tason.


      • srbula
        lhgfhjkl kirjoitti:

        Mieti nyt vähän, ei pelkkää kuivamuonaa voi koiralle antaa, se ei ole kone, vaan elävä olento, joka sairastuu vääränlaisesta ruuasta! Koiran hampaatkin kaipaavat tehtävää, jotta ne pysyvät kunnossa.

        Kuivaruokaan voi lisätä kotiruokaa, kastikkeita, tonnikalapurkin ruokaöjyt, halkisahatut naudanluut ovat hyvää ja ravitsevaa herkkua. Ei kaiken tarvitse olla kallista.

        Tonnikalapurkin ruokaöljyt? Mitäs se on? Itse, kun olen tonnikalasäilykkeitä ostanut, niin liemi on kamalan suolaista. Et kai sinä sitä anna koirallesi?


      • sanonta sekin.. kirjoitti:

        En ole valitettavasti keksinyt. Kun Floora tuli markkinoille niin väitettiin totena että siihen käytetään kissaraadot osana valmistusta. Keski-ikäiset ja sitä vanhemmat varmaan on kuulleet asiasta.

        Tuskin koiranruokaankaan varten kerätään mädäntyneitä eläimenraatoja joita sitten poltetaan ja tuhka laitetaan ruokaan. Ruuassa oleva tuhka on ihan muuta tuhkaa ja sillä on tarkoituksensa.

        Kiva kun olet itse niin sivistynyt että huomaat ja kommentoit toisten älykkyyden tason.

        Juu,kyllä tuo on ihan vieläkin muistissa vanhemmilla ihmisillä.Itsekkin olen tuota niiltä kuullut,jo aikoja sittenkin.Se sitten,onko vaan jotain urbaanilegendaa vai totta,niin mistäs tietää loppupeleissä o_O


    • zaainah1

      Koska dobberillani on aika herkkä vatsa ja kaasuuntuu helposti (sen takia sai vatsalaukun kiertymänkin ja jouduttiin leikkaamaan) en uskalla antaa raakaa lihaa. Raakaa lihaa olen kuitenkin kokeillut ja se ärjyttää koirani vatsaa varmaan siksi, että raakassa lihassahan on enempi bakteerejakin. Siksi teen niin, että annan koiralleni hyvälaatuisen kuivaruoan (joka turvotettu vedessä)ja jauhelihariisipuuroa. Eli ostan ison pönikän jauhelihaa, laitan sen kiehuvaan veteen ja riisit sekaan. Koirat tykkää tästä ihan kamalasti ja tuo herkkävatsainen koiranikaan ei ole koskaan saanut mitään oireita siitä.
      Niinpä jatkan tällä samalla mallilla, eli kypsennän lihan ennen kuin annan sitä.

      • On se vaikiaa elämä rotukoirien kanssa.. Elukka ei voi syödä luontaista ravintoa. Nappi ottaan, minä sanon...


      • rotuihminen
        ravenlored kirjoitti:

        On se vaikiaa elämä rotukoirien kanssa.. Elukka ei voi syödä luontaista ravintoa. Nappi ottaan, minä sanon...

        Ei meistä ihmisistäkään läheskään kaikki voi syödä "luontaista" ravintoa. On vaikka mitä rajoitetta. Nappi ottaan vai miten?


      • ldkiufjjkwpok
        ravenlored kirjoitti:

        On se vaikiaa elämä rotukoirien kanssa.. Elukka ei voi syödä luontaista ravintoa. Nappi ottaan, minä sanon...

        Nappi ottaan sulle!!!


      • rotuihminen kirjoitti:

        Ei meistä ihmisistäkään läheskään kaikki voi syödä "luontaista" ravintoa. On vaikka mitä rajoitetta. Nappi ottaan vai miten?

        Mitä tuolla tarkoitat? Maito ei ole ns. luonnollista ravintoa aikuiselle ihmisille. Harvemmat ihmiset on lihalle allergisia. Vai viittaatko allergioihin, vai ruokavaliota rajoittaviin elimellisiin sairauksiin, esimerkiksi kihtiin? Ja aiheeseen liittyen, onkohan mitään syy-seuraus suhdetta sille että täällä maaseudulla on äärimmäisen vähän allergioita, kyseessä lienee juuri sama, luonnollisen bakteeriflooran puuttuminen ruokavaliosta. Vai onko kyseessä esimerkiksi jokin muu ulkoinen tekiä, saaste, joka laukaisee allergioita asfalttiviidakon asukeille? Saakeli ku muistais, asiasta oli prismassa jokunen vuosi sitten, koeryhmä käytti ravintonaan vain kypsentämättömiä kasviksia, ja tällä dieetillä oli merkittäviä terveysvaikutuksia usealla eri osa-alueella.

        Ja koirien tapauksessa saunantaakse pitäs viedä myös jalostajat. Kuka vähä-älyinen imbesilli on keksinyt esimerkiksi määritellä rotuihanteeksi sellaisen rakenteen joka altistaa koiran selkä ja lonkkasairaudet? Pelottavana esimerkkinä saksanpaimenkoiran selkä tai jonku Shar pei... Eläviä olentoja jalostetaan, kasvatetaan kuin koriste-esineitä!


      • pierutautinen
        ravenlored kirjoitti:

        Mitä tuolla tarkoitat? Maito ei ole ns. luonnollista ravintoa aikuiselle ihmisille. Harvemmat ihmiset on lihalle allergisia. Vai viittaatko allergioihin, vai ruokavaliota rajoittaviin elimellisiin sairauksiin, esimerkiksi kihtiin? Ja aiheeseen liittyen, onkohan mitään syy-seuraus suhdetta sille että täällä maaseudulla on äärimmäisen vähän allergioita, kyseessä lienee juuri sama, luonnollisen bakteeriflooran puuttuminen ruokavaliosta. Vai onko kyseessä esimerkiksi jokin muu ulkoinen tekiä, saaste, joka laukaisee allergioita asfalttiviidakon asukeille? Saakeli ku muistais, asiasta oli prismassa jokunen vuosi sitten, koeryhmä käytti ravintonaan vain kypsentämättömiä kasviksia, ja tällä dieetillä oli merkittäviä terveysvaikutuksia usealla eri osa-alueella.

        Ja koirien tapauksessa saunantaakse pitäs viedä myös jalostajat. Kuka vähä-älyinen imbesilli on keksinyt esimerkiksi määritellä rotuihanteeksi sellaisen rakenteen joka altistaa koiran selkä ja lonkkasairaudet? Pelottavana esimerkkinä saksanpaimenkoiran selkä tai jonku Shar pei... Eläviä olentoja jalostetaan, kasvatetaan kuin koriste-esineitä!

        Onpa sitten outo kylä se missä me maalla vierailemme ? Montaa kymmentä taloa siellä ei ole, joten otanta lienee aika suppea. Allergisin tuntemani ihminen asuu siellä, on syntyjäänkin sieltä. Siellä syntynyt isänsä myöskin raapii itseään kuin kapinen koira, iho aivan kamala,nenäkin aina tukossa, tutkittu ei toki ole, joten ei ole päässyt tilastoihin.

        Tämän kylän ihmisten kanssa kun juttelee, on siellä toinen toistaan erilaisempia allergioita ja sitä laktoori-intoleranssiakin varmaan puolella, vaikka ikänsä aitoa maitoa ovat juoneet. Kylä on lisäksi luomukylä, joten niiden lisäaineiden syyksikään ei voi tuota laskea. Kilpailuhenki parhaimman emännästä tittelistä aiheuttaa sen ettei eineksiäkään syödä ja lihakin on lähinnä oman kylän tuottajilta, hyvää luomulihaa joka meillekin kelpaa.

        Ehkä maalla ei mennä lääkäriin, vaan itse vältetään niitä aineita jotka aiheuttavat oireita, käytetään siinä kohtaa siis sitä kuuluisaa maalaisjärkeä.

        Tämä siis vain yksi kylä maaseudulla, olen vaan aiemminkin ihmetellyt sanontaa kuinka maaseudulla ei ole sairauksia, eikä allergioita..


      • anafylaksia helposti
        ravenlored kirjoitti:

        Mitä tuolla tarkoitat? Maito ei ole ns. luonnollista ravintoa aikuiselle ihmisille. Harvemmat ihmiset on lihalle allergisia. Vai viittaatko allergioihin, vai ruokavaliota rajoittaviin elimellisiin sairauksiin, esimerkiksi kihtiin? Ja aiheeseen liittyen, onkohan mitään syy-seuraus suhdetta sille että täällä maaseudulla on äärimmäisen vähän allergioita, kyseessä lienee juuri sama, luonnollisen bakteeriflooran puuttuminen ruokavaliosta. Vai onko kyseessä esimerkiksi jokin muu ulkoinen tekiä, saaste, joka laukaisee allergioita asfalttiviidakon asukeille? Saakeli ku muistais, asiasta oli prismassa jokunen vuosi sitten, koeryhmä käytti ravintonaan vain kypsentämättömiä kasviksia, ja tällä dieetillä oli merkittäviä terveysvaikutuksia usealla eri osa-alueella.

        Ja koirien tapauksessa saunantaakse pitäs viedä myös jalostajat. Kuka vähä-älyinen imbesilli on keksinyt esimerkiksi määritellä rotuihanteeksi sellaisen rakenteen joka altistaa koiran selkä ja lonkkasairaudet? Pelottavana esimerkkinä saksanpaimenkoiran selkä tai jonku Shar pei... Eläviä olentoja jalostetaan, kasvatetaan kuin koriste-esineitä!

        Minä olen allerginen kalalle, kanalle, mansikoille, kiwille, sitrushedelmille, laktoosi-intoleraasikin löytyy, eli nappi otsaan minullekin ?


      • 15+4=19
        ravenlored kirjoitti:

        On se vaikiaa elämä rotukoirien kanssa.. Elukka ei voi syödä luontaista ravintoa. Nappi ottaan, minä sanon...

        Meidän koirien vatsan sekoittaa tärkkelykset. Viljaa ne eivät saa laisinkaan. ja perunaakin illan seurustelutuokiossa, jossa kaksi koiraamme istuvat edessäni ja annan kädestä yhtensä noin desilitran ankkaperuna- tai lohiperuna- kuivista. Muuten syövät lihaa ja sisäelimiä, kalaa, luita ja rasvaa. Hyvin voivat kumpikin eivätä lykkää hajuja. Toinen on vilja-allerginen Bichon Frisé ja toinen Lagotto.


      • kiiti71

        jauheliha puuro on ainoa oikea ruoka nykykoiralle ei raakaa lihaa meidän koirat kunnei nykyään oo mitään susia ja kettuja oikeesti


      • arska raaka
        pierutautinen kirjoitti:

        Onpa sitten outo kylä se missä me maalla vierailemme ? Montaa kymmentä taloa siellä ei ole, joten otanta lienee aika suppea. Allergisin tuntemani ihminen asuu siellä, on syntyjäänkin sieltä. Siellä syntynyt isänsä myöskin raapii itseään kuin kapinen koira, iho aivan kamala,nenäkin aina tukossa, tutkittu ei toki ole, joten ei ole päässyt tilastoihin.

        Tämän kylän ihmisten kanssa kun juttelee, on siellä toinen toistaan erilaisempia allergioita ja sitä laktoori-intoleranssiakin varmaan puolella, vaikka ikänsä aitoa maitoa ovat juoneet. Kylä on lisäksi luomukylä, joten niiden lisäaineiden syyksikään ei voi tuota laskea. Kilpailuhenki parhaimman emännästä tittelistä aiheuttaa sen ettei eineksiäkään syödä ja lihakin on lähinnä oman kylän tuottajilta, hyvää luomulihaa joka meillekin kelpaa.

        Ehkä maalla ei mennä lääkäriin, vaan itse vältetään niitä aineita jotka aiheuttavat oireita, käytetään siinä kohtaa siis sitä kuuluisaa maalaisjärkeä.

        Tämä siis vain yksi kylä maaseudulla, olen vaan aiemminkin ihmetellyt sanontaa kuinka maaseudulla ei ole sairauksia, eikä allergioita..

        Korkea sukusiitosprosentti? Yleensä ottaen on kyllä maalla ja maaseudulla allergioita ja yliherkkyyksiä vähän. Kouluissa ja päiväkerhoissa on ryhmiä joissa ei ole yhdelläkään kersalla MITÄÄN erityisruokavalioita. Sukulaismuksu Espoossa on ryhmässä jossa on allergisia yksi enemmän kuin "normaaleja"


      • Niin kauan
        ravenlored kirjoitti:

        Mitä tuolla tarkoitat? Maito ei ole ns. luonnollista ravintoa aikuiselle ihmisille. Harvemmat ihmiset on lihalle allergisia. Vai viittaatko allergioihin, vai ruokavaliota rajoittaviin elimellisiin sairauksiin, esimerkiksi kihtiin? Ja aiheeseen liittyen, onkohan mitään syy-seuraus suhdetta sille että täällä maaseudulla on äärimmäisen vähän allergioita, kyseessä lienee juuri sama, luonnollisen bakteeriflooran puuttuminen ruokavaliosta. Vai onko kyseessä esimerkiksi jokin muu ulkoinen tekiä, saaste, joka laukaisee allergioita asfalttiviidakon asukeille? Saakeli ku muistais, asiasta oli prismassa jokunen vuosi sitten, koeryhmä käytti ravintonaan vain kypsentämättömiä kasviksia, ja tällä dieetillä oli merkittäviä terveysvaikutuksia usealla eri osa-alueella.

        Ja koirien tapauksessa saunantaakse pitäs viedä myös jalostajat. Kuka vähä-älyinen imbesilli on keksinyt esimerkiksi määritellä rotuihanteeksi sellaisen rakenteen joka altistaa koiran selkä ja lonkkasairaudet? Pelottavana esimerkkinä saksanpaimenkoiran selkä tai jonku Shar pei... Eläviä olentoja jalostetaan, kasvatetaan kuin koriste-esineitä!

        kun löytyy imbesillejä ostajia niille ylijalostetuille koirille, löytyy myös niitä jalostavia imbesillejä. Kaupassakin myytäisiin vaikka paskaa jos sille olisi si ostajia. Olen tavannut rotukoirien omistajia jotka kiertävät sekarotuisten koirien omistajat kaukaa peläten sekarotuisen ilmeisesti saastuttavan oman koiransa. Näille ihmisille se koira on todellinen egonjatke. Selkeää ihmisen harrastamaa rotusyrjintää koiramaailmassa. Itselläni kaikki koirat olleet sekarotuisia ja terveitä. Nykyinen syö sekä naksuja että raakalihoja ja luita. Eikä ole allergioita tai vatsaongelmia.


    • näi o

      jos antaa raakaa lihaa niin herää tappamisvietti

      • Niin? Koira on raadonsyöjä/peto?


      • Rävenilöördi
        ravenlored kirjoitti:

        Niin? Koira on raadonsyöjä/peto?

        Niin? Mutta koira on tarkoitettu lemmikiksi, se ei ole susi tai muu villi koiraeläin. :)


      • tartarlady

        Herääkö ihmiselläkin jos syö tartar pihviä tai tosi mediumina lihansa? Ei mulla vaan. Meillä koirat syö raakaalihaa terveys syistä. Toisen koiran maha ei kestä teollisuus nappuloita ja toisella alkoi lihakset surkastumaan kun söi nappuloita (ihan hinnakkaita ja "laadukkaita" sellaisia) ja kun siirryttiin raakaruokintaan niin lihakset palautui. Pitää muistaa että jokainen koira on yksilö jota pitää ruokkia sen omien tarpeiden mukaan eikä sen mukaan mitä joku ulkopuolinen sanoo. Meillä on ollut myös yksi koira jonka maha ei kestänyt raakaa lihaa.


      • Rävenilöördi kirjoitti:

        Niin? Mutta koira on tarkoitettu lemmikiksi, se ei ole susi tai muu villi koiraeläin. :)

        Koira on lihan/raadonsyöjä. Ei se siitä miksikään muutu vaikka kuinka intät.


      • kato tuolta
        ravenlored kirjoitti:

        Niin? Koira on raadonsyöjä/peto?

        www.easyword.org


      • käppänän emäntä
        Rävenilöördi kirjoitti:

        Niin? Mutta koira on tarkoitettu lemmikiksi, se ei ole susi tai muu villi koiraeläin. :)

        Tule kertomaan meidän seurakoiralle, ettei pienriistan perään saa lähteä eikä raatoja syödä, se kun ei sitä itse tajua. Ja kyllä, raakaliha menee paremmin kuin kypsä.


    • Yrjölää ja raakaa

      Meidän Kultaisen Noutajan vatsa pysyy kunnossa vain kun osa - meillä puolet - ruoasta on raakaravintoa. Toinen puoli on itse tehtyä Yrjölän puuroa. Raakaravinto vaihtelee ja pikku 45 kg hauvelimme syö sisäelinseosta, jauhettua kalaa, kanaa, lihaa, lihaista rasvaa jne..
      Yrjölänpuuroreseptejä löytyy helposti netistä.

      Ns. koiranruoilla, siis papanoilla vatsa menee kuralle saman tien. On kokeiltu kaikki mahdolliset merkit, myös muiden koiraihmisten ja eläinlääkärin suosittelemat - mikään ei toimi. Kaapissa oli joskus varmaan 150 euron arvosta erilaisia kuivaruokapusseja ja vatsa silti aina kuralla. Ensimmäinen päivä raakaravintoa, niin vatsan toiminta oli kunnossa saman tien. Oli vähän opettelemista, sillä koira tuli meille aikuisena, eikä ollut entisen omistajan yhteystietoja.

      Sellaista olen myös kuullut, että jos koiralle antaa luita, niin ne TÄYTYY antaa raakana. Jotenkin luun koostumus muuttuu syömäkelvottomaksi kypsennettynä ja saataa kai tehdä vatsalle jotain. Tämä ohje siis koirille, jotka tosiaankin silppuaa ja syö sen luun, eikä vaan lihoja päältä.

    • Parahite koirat voi ko ne saa tappaa myyriä ja syödä ne ja sitte syövät autonalle jääneitä rusakoita yms. Ja karva kiilti ja piski onnellinen. Oli se vain vähä eksoottisen näköstä ko oli lehemännahaan kappale 6 viikkkoosilla koiranpennuilla ruokana ko emä oli semmosen niille rehannu.

      • hrhrhijdjisks

        jätkä puhuu niin paljon paskaa,että haisee tänne asti


      • hrhrhijdjisks kirjoitti:

        jätkä puhuu niin paljon paskaa,että haisee tänne asti

        15 vuotta se tuos eleli ja sitte piti lopettaa ku elukka oli kaivanu jalkansa loppuun että ei päässy enää käveleen. Mutta minkä puoliverinen mäyräkoira luonteelleen mahtoi. Väristä ja luonteesta päätellen karjalan karhukoiraakin oli seassa. Ja hyvältä se hirvennahka maistu karkuunpäässeelle saksanpaimenkoiralle jolla oli kotosalla hyvinkin tarkka ruokavalio :D Eikä se kuolleena syntyny pikkuvasikkakaa ollu pitkään riesana ko kaks saksanseisojaa aterioi. Koirat tulee kipiäksi jos eivät saa sitä ruokaa mihinkä vatsa on sopeutunut.


      • såboooooring
        ravenlored kirjoitti:

        15 vuotta se tuos eleli ja sitte piti lopettaa ku elukka oli kaivanu jalkansa loppuun että ei päässy enää käveleen. Mutta minkä puoliverinen mäyräkoira luonteelleen mahtoi. Väristä ja luonteesta päätellen karjalan karhukoiraakin oli seassa. Ja hyvältä se hirvennahka maistu karkuunpäässeelle saksanpaimenkoiralle jolla oli kotosalla hyvinkin tarkka ruokavalio :D Eikä se kuolleena syntyny pikkuvasikkakaa ollu pitkään riesana ko kaks saksanseisojaa aterioi. Koirat tulee kipiäksi jos eivät saa sitä ruokaa mihinkä vatsa on sopeutunut.

        Vaikka osan teksteistäsi heittäisin romukoppaan, tuossa viimeisessä lauseessa varmaankin se idea kuitenkin. Toki sitäkin pitää tarkistaa jos koira oirehtii jollakin lailla.


    • Huom!
      • 15+4=19

        Nämä lehmännahkasta tehdyt "luut" ovat, olen hiljattain saanut tietää, peräisin nahkateollisuudesta eikä lihateollisuudesta ja sisältävät nahkateollisuuden käyttämiä myrkyllisiä aineita.


      • Keneltäköhän
        15+4=19 kirjoitti:

        Nämä lehmännahkasta tehdyt "luut" ovat, olen hiljattain saanut tietää, peräisin nahkateollisuudesta eikä lihateollisuudesta ja sisältävät nahkateollisuuden käyttämiä myrkyllisiä aineita.

        olet kuullut tällaista? Pyydähän että sisäpiirin tiedonantajasi esittäisi vähän fakstaa asiansa tueksi.


    • ajokoiramies 59

      Liha on parasta,pysyy vatsa kunnossa.Meillä annetaan laadukkaita napuja lisäksi vähän.Kun antaa noita halpoja napuja,kakat on löysiä läjöjä ja niitä on vuorokaudessa tosi monta.Kun antaa raakaa lihaa,kakka on ihan normaalia ja karva kiiltää.Aikanaan kokeiltiin halpoja napuja,turkki meni huonoksi ja karva lähti.
      Siksi annetaan napuja,että saa vitamiinejä,vois kyllä jätää pois ja antas vitamiini tabletteja.Koirahan on suden jälkeläinen,lihaa nekin syövät.

    • Yrjölää ja raakaa
    • Villexx1

      NEU

    • Ravintoneuvoja

      Kaikille koirille ei sovi raaka liha ja kypsennetty liha sulaa paremmin koiran ruuansulatuksessa eli on paremmin hyödynnettävissä. Tosin kuumennuksessa häviää vähän ravintoaineita, mutta toisaalta jos koiran ruuansulatusjärjestelmä joutuu raa´asta lihasta kovaan sulatusstressiin, niin hyödynnettävyys on kypsennetyssä lihassa huomattavasti parempi. On otettava huomioon, että ihminen on jalostanut koiraa 15000 vuotta ja samalla ruuansulatus muuttunut eli on syönyt ihmisiltä jääneitä tähteitä. Opiskelen koirien ravintoneuvojaksi, joten tieto ei ole muodostunut mielipiteistä tai väittämistä, vaan perustuu faktaan ja käytännön kokemukseen.

      • yuk68o

        Raaka liha sulaa koiranla helpommin kuin kysennetty.


    • Harrastajabiologi

      Raakaa ruokaa ainakin ihmisen elimistö sulattaa paljon huonommin kuin kypsennettyä. Tämä näkyy erityisesti energiansaannissa, mutta ilmeisesti myös muiden ravintoaineiden kohdalla.

      Koira on myös nisäkäs, joten oletan saman toimivan ainakin jonkun verran myös koirilla.

      Mielestäni tätä todistaa myös se, että luontaisissa olosuhteissa koirat hautaavat ruokaa maahan, erityisesti kyllä luita tms. hankalampia osia. Maassa olevat bakteerit ja sienet aloittavat haudatun ruuan hajottamisen pehmentäen sitä ja saaden myös ravinnon irtoamaan helpommin. Kyseessä on eräänlainen "raakakypsennys". Ihmisillä tähän voidaan verrata hapattamista (vrt. esim. hapankaali, viili, jugurtti, Keski-Euroopassa myös "hapanleike").

      Lihan tms. lisäksi koirat ovat AINA syöneet kasviksia. Osin vahingossa, mutta osin ihan tarkoituksella. Edes sudet eivät syö pelkkää lihaa. Puhtaat hiilihydraatit, kuten leipä, riisi ja peruna sekä tietenkin sokeri, ovat ongelmallisia hiemankin suurempina määrinä. Ongelmat ovat samoja kuin ihmisillä: ylipainoa ja jopa diabetesta!

      Nykyään koirat ovat niin etääntyneet luonnosta, että tulee esiin jopa ruoka-aineallergioita. Ruuansulatuskanavassa on vain hyvin suppea bakteeristo luontaiseen tilaan verrattuna. Erityisesti, jos koiralle on aina syötetty vain tiettyä ravintoa. Se johtaa siihen, että KAIKKi ruokavalion muutokset aiheuttavat herkästi mahan menemisen sekaisin ja/tai ilmavaivoja. Aivan samoin kuin ihmiselläkin!

    • Kokemusta on

      Koira vopi parhaiten kun se saa lihan paistettuna medium plussana. Ei läpikypsää mutta ei missään tapauksessa raakaa. Eikä sitten mitään luista ja jänteistä jämälihaa vaan kunnon paistia.

    • KALLE KELLO

      "Mileuiten lähteiden kera". Kuule, koiranruokabisnes tekee "tutkimuksia" ja syöttää niitä lemmikkienomistajille. Käyttäkää nyt hyvät ihmiset omaa älliänne, älkääkö menkö tähän rahastusbisnekseen mukaan. Syöttäkää sille koiralle normaalia kotiruokaa, joskus nappuloita, kaupasta raakaa luuta mitä saa kaluta ja vettä. Joskus herkkipaloiksi vaikka lauantaimakkaraa, KOIRANSUKLAATA ei ihmisen. Oma koirani sai em einestä, ja hyvin pärjäsi ja eli vanhaksi. Turkki oli loistokunnossa ja silmät kirkkaina. Tosin tein sitä mitä jokaisen koiranomistajan pitää tehdä, kunnon lenkkeilyä ja liikuntaa sekä tietenkin normaalit rokotukset

    • Kotiruokaa ja lihaa

      Heh. Olen 57 vuotias ja kun olin lapsi, niin koiranruokia ei juurikaan ollut olemassa. Saati silloin, kun vanhempani olivat lapsia. On totta, että tähtellä koiria on ruokittu, mutta niitä on ruokittu ja ruokitaan edelleen myös raalla lihalla, verellä ja sisäelimillä.
      Se, että opiskelet koirien ravintoneuvojaksi, ei kerro mitään. Opit jotain jonka oikeaksi luulet, mutta totuus voi olla aivan toinen. Mikä sopii yhdelle koiralle, ei sovi toiselle.

      Ise olen teollisesti tuotettuja koiranruokia vastaan, Sellaiset eivät mitenkään voi olla koiran luonnollinen ravintolähde, eihän niitä ole ollut olemassa kuin muutama vuosikymmen!
      Jos ne olisivat oikeaa ruokaa, niin miksi ihmeessä meille ihmisille ei keksitä vastaavaa tuotetta? Ajatelkaa miten helppoa - päivälliseksi ja illalliseksi samaa nappulaa - joka päivä, vuodesta toiseen..
      Mielestäni aivan käsittämätöntä kohtelua omaa koiraa kohtaan ja vertaisin sitä tiedostamattomaan eläinrääkkäykseen.
      Liian moni on tässäkin asiassa mainoksien ja markkinavoimien ohjailtavissa, käyttäkää hyvät ihmiset maalaisjärkeä ja mielikuvitustanne!

      Niihin nappuloihin ja muihin koiranruokiin jauhetaan kaikki mahdollinen mitä elukasta irtoaa ja mikä ei ihmisravinnoksi kelpaa. Lisänä täyteaineita ja viljaa, jotkaa ei ole koiranruokaa.

    • Lellukit voi hyvin

      Meillä menee seuraavasti, eläinkaupan nappuloita kevyt versiona ja sekaan vaihdellen keitettyä riisiä, joskus makaronia, jauhelihaa, kalaa ja jopa maksalaatikkoa. Lisään kalaóljyä muutamana päivänä viikossa. Herkkuna (palkkiona) Natural Menu. Kakka aina kiinteää ja helposti pois korjattavaa. Koirat terveitä eikä tähän menessä kertaakaan juostu ripulin takia ylimääräisiä kertoja. Toinen muutaman vuoden ja toinen reilun vuoden. Turkit kiiltaa ja hampaat voi hyvin. Saavat joskus poron luita jos haluavat. Muuten käy sonninsudit, nahkaluut jne. Ei koskaan liian kovia. Koira ei niitä tarvitse. Jos luut liian kovia voivat rikkoa koiran hampaan ja se tulee kalliiksi. Molemmat leikattuja ja sen vuoksi kevyt muonaan muun ruoan joukossa ja näissä nappullat pääruokana. En ole huomannut turkissa mitään vikaa ja hamaat ovat saaneet kehuja paljonkin. Ennen vanhaan koirat saivat tähteet ja jo kauan, kauan sitten ovat tottuneet syömää tähteitä. Koira ei ole pelkästään lihan syöjä enää tänä päivänä. Vehnän jätin aikapäivää pois, koska sen huomasin löysyttävän vatsaa. Sitä tietty on makaronissa, mutta koska koirat syö sitä vähän ei se haitanne. Ja kyllä myös saavat oman fileen kanaa jos teen itsellekin. Myös niillä on herkkuhetkensä. Su aamuisin saavat ns. oman herkkulautasen, jossa hieman herkkunappuloita, pieni pala keksiä höystettynä juustolla, kinkkusiivulla jne. sekä tietty lidl pötkylän ja vielä sei fileen nopeasti kypsennettynä ihan sellaisenaan. Nam.

    • TassuS

      Liha ja luut pitää antaa koirille raakana. Silloin vitamiinit ja kivennäiset on tallella. Annan koirilleni raakaa jauhelihaa päivittäin ja 4 - viljan puuroa. Papuja ehkä kerran viikkoon. Luita viikottain, Kalaa keitän silloin tällöin. Koirat on ollut terveitä ja virkeitä..

    • ytrrrrrrrreeee

      Voi jessus tätä hössötystä tästä koirien ruokinnasta, mikä oikein ja mikä väärin. Jos syötetään mahdollisimman laadukasta nappulaa ja välillä myös lihaa, haukutaan ja heti ollaan eläinrääkkääjiä ja ties mitä idiootteja koska "eihän se nappula koiralle ole hyväksi"

      Itse syötän nappulaa, jossa on riisiä viljana ja lihana kanaa. Ei kemiallisia säilöntäaineita. 60€/15kg säkki. Syötän sen takia, koska uskon koirani saavan siitä tärkeitä vitamiineja joita koirani eivät välttämättä raakaruokinnan yhteydessä saisi, joten en vain yksinkertaisesti uskalla lähteä raakaruokintaa kokeilemaan.

      Syötän myös lihaa koirilleni sekä jauhettua lohta jota myydään marketeissa koirien pakastealtaassa. Rustoluita myös välillä. Sekä piimää, raejuustoa joskus ja kotiruoan jämät annan lautaselle myös.

      Tähän asti ovat voineet hyvin. Energisiä, hyvä turkki, kirkkaat silmät sun muuta. Joten uskon koirieni voivan ihan hyvin vaikka ylläri pylläri, syötän myös sitä niin vihattua KOIRANNAPPULAA.

      Aina tätä ainaista hössötystä tästä koirien ruokinnasta.. Barffaus on muka se oikein vaihtoehto. Ei ole. Kaikille edes barffaus ei sovi.

      Älkää haukkuko toisia ihmisiä, jotka eivät syötä koirillensa juuri sitä mitä sinä itse! Se ei tee toisesta ihmisestä huonompaa koiranomistajaa.

      • zemu

        Jokainen antakoon koirallensa mitä haluaa mutta ei me ihmisetkään haluta syödä pelkkiä eineksiä päivästä toiseen niin miksi me ruokitaan koiramme helposti pelkällä teollisesti valmistetulla rehulla. Nappuloista on tullut hyvä bisnes ja markkinointi on onnistunut kun sitä ostetaan.


      • Kotiruokaa ja lihaa

        ytrrrrrrrreeee:lle
        Niin, tarkoitin "tiedostamattomilla eläinrääkkääjillä" ihmisiä jotka syöttävät koiralleen käytännössä pelkästään niitä nappuloita. Se on asia mitä en ymmärrä.
        Joskus hätätilassa saatan antaa itsekin nappulaa, tai koiranmakkaraa. En kyllä edes muista milloin vimeksi... Olisko ollut mökkireissulla viime kesänä. Mutta, että sitä samaa papua päivästä toiseen, no huh.

        Se, kypsentääkö lihan vai ei, on varmaan lähinnä makuasia. On kai niinkin, että jonkun koiran vatsa tarvitsee raakaa ja toisen kypsää lihaa. Kyllä koira kypsälläkin lihalla tulee ruokittua, mutta jos raaka toimii, niin mikä ettei??? Ei siitä ainakaan haittaa ole, muutaman päivän totuttelun raakaruokinta saattaa toki vaatia.
        Ehkä raakaruoka olla usealle ruokkija-hienohelmalle niin vastenmielistä, että yäk, eikä voi sen takia moiseen edes koskea :-)

        Ehkä hygienia ja vaivattomuus on nappuloissa ja muissa valmisruuissa se juttu, miksi meitä saadaan ohjailtua niin helposti - tai suomeksi sanottuna kusetettua. Kun et näe ja tiedä miten ja mistä valmisruoka on tehty, niin siitä vaan. Vähän niinku halpamakkaroiden ja valmislihapullien kanssa, hyi helvetti.


      • et semmoista
        Kotiruokaa ja lihaa kirjoitti:

        ytrrrrrrrreeee:lle
        Niin, tarkoitin "tiedostamattomilla eläinrääkkääjillä" ihmisiä jotka syöttävät koiralleen käytännössä pelkästään niitä nappuloita. Se on asia mitä en ymmärrä.
        Joskus hätätilassa saatan antaa itsekin nappulaa, tai koiranmakkaraa. En kyllä edes muista milloin vimeksi... Olisko ollut mökkireissulla viime kesänä. Mutta, että sitä samaa papua päivästä toiseen, no huh.

        Se, kypsentääkö lihan vai ei, on varmaan lähinnä makuasia. On kai niinkin, että jonkun koiran vatsa tarvitsee raakaa ja toisen kypsää lihaa. Kyllä koira kypsälläkin lihalla tulee ruokittua, mutta jos raaka toimii, niin mikä ettei??? Ei siitä ainakaan haittaa ole, muutaman päivän totuttelun raakaruokinta saattaa toki vaatia.
        Ehkä raakaruoka olla usealle ruokkija-hienohelmalle niin vastenmielistä, että yäk, eikä voi sen takia moiseen edes koskea :-)

        Ehkä hygienia ja vaivattomuus on nappuloissa ja muissa valmisruuissa se juttu, miksi meitä saadaan ohjailtua niin helposti - tai suomeksi sanottuna kusetettua. Kun et näe ja tiedä miten ja mistä valmisruoka on tehty, niin siitä vaan. Vähän niinku halpamakkaroiden ja valmislihapullien kanssa, hyi helvetti.

        http://www.hauhau.fi/23155553-vertailu.pdf, no tuossa on tietoa niistä laadukkaista ja laaduttomista nappuloista.


    • mustinmurkinaa

      Eihän koiralle saa antaa raakaa lihaa. Vain joskus pieni pala, varsinkin riistakoirille. Ei ihme jos koirat puree ihmistäkin, kun on sattunut noita puremistapauksia. Lukekaa koiranhoito kirjoja ja ottakaa tietoa googlesta, siellä on asiaa joka lähtöön.

      • laikakasvattaja

        Minulla on laikoja koska kasvatan niitä.(Olen käynyt kasvattaja kurssin ,ja sen kautta saanut kasvattajaoikeuden) Koskaan ne ei ole käyttäyneet ihmisvihaisesti, vaikka annan niille raakaa lihaa. Miksikö? Koiran ruuansulatus on TÄYSIN samankaltainen kuin kuin sudella. Sen ruuansulatus on petoeläimille tyypillinen, eli lihansyöjän, Eihän susikaan paista/keitä saaliseläintään. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa että mitä vähemmän ulostetta niin sitä pademmin ruokinta on kohdallaan. eli raaka liha. ja mitä rasvaisempi liha on sitä parempi. Myäs kananmunat raakana kuorineen on hyvää ravintoa. 30 kymmentä kiloa painavalle voi antaa pari kolme munaa päivittäin. Valitettavasti valtaosa teollisista koiranruuista on erästä eläinlääkärin sanoin ainoastaan paskanvärkkiä


      • laikakasvattaja kirjoitti:

        Minulla on laikoja koska kasvatan niitä.(Olen käynyt kasvattaja kurssin ,ja sen kautta saanut kasvattajaoikeuden) Koskaan ne ei ole käyttäyneet ihmisvihaisesti, vaikka annan niille raakaa lihaa. Miksikö? Koiran ruuansulatus on TÄYSIN samankaltainen kuin kuin sudella. Sen ruuansulatus on petoeläimille tyypillinen, eli lihansyöjän, Eihän susikaan paista/keitä saaliseläintään. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa että mitä vähemmän ulostetta niin sitä pademmin ruokinta on kohdallaan. eli raaka liha. ja mitä rasvaisempi liha on sitä parempi. Myäs kananmunat raakana kuorineen on hyvää ravintoa. 30 kymmentä kiloa painavalle voi antaa pari kolme munaa päivittäin. Valitettavasti valtaosa teollisista koiranruuista on erästä eläinlääkärin sanoin ainoastaan paskanvärkkiä

        Itseasiassa koiran ruuansulatus ei ole samanlainen kuin sudella.Siitä on jo ihan tieteellisiä julkaisujakin,joita löytyy googlellakin.Koiran ruuansulatus on jonkun verrankin muuttunut evoluution myötä.Siksi koira voi syödä sekaruokaakin eli voi sen sanoa olevan sekasyöjä.Noh,jos itse saisin määrittää,niin sekasyöjä lihansyöjä :D

        Tuosta cacasta myös sen verran.Että ihan yksioikoista en sanoisi sitäkään.Itse imeytyvyydessä ravintoaineiden suhteen,ei se määrä pelkästään ratkaise.
        Sopivassa määrin(pienehköt) ja hyvän laatuiset on hyvä juttu :D


    • thjii

      Raa-an lihan antamisella ja puremistapauksilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa :)

    • niin faatana

      nykyajan jalostetut karvaiset pikku pierusäkit eivät muuta kestä kuin sitä samaa pedigreetä koko elämänsä, muuttakaa landelle ja hommatkaa oikea koira jos koiran haluatte

      • niin faatana

        puremiset taas johtuu siitä että iso paljon tekemistä vaativa koira asutetaan kerrostalokaksioon ja käydään ulkona kusettamassa ennen ja jälkeen työpäivän ja ehkä vielä ennen nukkumaanmenoa viitsitään viedä lannoittamaan rapun edessä kasvavaa ruusupuskaa


      • Yrjölää ja raakaa

        "nykyajan jalostetut karvaiset pikku pierusäkit eivät muuta kestä kuin sitä samaa pedigreetä koko elämänsä, muuttakaa landelle ja hommatkaa oikea koira jos koiran haluatte"

        Meillä käy säännöllisesti vierailulla pieni perhoskoira, joka hetken mietittyään oppi syömään samaa raakaravinto-yröläseosta kuin iso kultsummekin. Hyvin menee ja hyvin toimii, ei pienintäkään ongelmaa :-) Aiemmin sille kelpasi vain joku valmis erikois-super-hyper-kalkkuna-koiranruokasäilyke kädestä syötettynä. Se on tässäkin vähän niin, että mille tavoille koirasi opetat..


    • thjii

      ^ Tai pienen koiran annetaan määrätä koko huushollia..

    • vanha mummeli

      Sodan jälkeen oli niin että koirat ja kissat söivät mitä saivat---eipä ollut ihmisilläkään mitään kummempia herkkuja.Siis koirille kaurapuurojämät ja perunoita ruskeekastikkeella ja maalla navetassa maitoa kissoille.Possu söi perunankuoret ja asitoittenpesuvedet ja vähän jauhoo tilkka maitoo ja maiskis.Ei ollu tietenkään mitää astanpesufairyja kellään...ihmisetkin olivat nälässä.Leipä se oli joka miehen tiellä piti ja sitä sai koiratkin siihen kastikeen jatkoksi ja ihan oli hyvät eläimet ja niistä pidettiin huolta!Omat koirani nykyisellään syövat sekä nappuloita että lihaa raakanana ja koiran makkaraa ja minun tekemiä ruokia siis mun tekemät lihapullat ja lihamakaroonilooda aijai pajon parempaa ku kaupan ja pakko mainita herkku ja se on lettu siis minun tekemä.......Ymmrätää sanan lettuset ja silloi tulee kiire! ( ei oo allergioita)

    • onnellisen koiran om

      ""Ei meistä ihmisistäkään läheskään kaikki voi syödä "luontaista" ravintoa. On vaikka mitä rajoitetta.""

      Valitetavasti juuri se että on kaikenlaista keinotekoista "terveysruokaa" ja ruokatuotteiden manipulointia aiheuttaa sen että kaikkea ei voi syödä..
      mm. maidon pästorointi ja homogenointi aiheuttaa maitoallergiat.. juuri kukaan ei ole allerginen raakamaidolle. Vastaavia esimerkkejä on vaikka kuinka...

      koirillakin on kasvavassa määrin mm. vehnäallergiaa.. ja mistä muusta se olisi tullut kuin näistä hienoista laadukkaista kuivaruokanappuloista..

      Aloittajalle ohjeeksi laita erilaisia ruoka-aineita (raakaa lihaa, kypsaa lihaa, vehnän jyviä, kuivaruokaa) rinnakkain ja katso minkä koira valitsee ensimmäisenä niin tiedät mikä on sille parasta, koira kyllä itse tietää...

    • ......*******;;,,,,,

      Tässä on pointtina kai se, et sopivasti kumpaakin..Kissoilla ja koirilla ainakin pätee. Ainoo ero niissä on se, että kissa on täysverinen lihansyöjä ja koira tällainen "sekasyöjä" kuten ihminenkin.
      Eli voit kyllä ruokkia huoletta koiranruualla(purkki nappulat), mutta anna silloin tällöin myöskin lihaa ym. Raakanakin. Tosin kaikkien koirien vatsa ei välttämättä kestä raakaruokaa(tottumattomuutta/ylijalostusta), mut yleisesti ottaen sopii kyllä.
      ja jos isännäväeltä jää sapuskaa yli tähteiksi, ne voi kyl antaa koiralle huoletta.

    • Koiran ruokavalio

      Pelkän lihan saanti ei riitä koiran monipuoliseksi ruokavalioksi kun lähtökohtana on sellaen ravinto, josta koira saa kaiken tarvisemansa ja kaikki olisi mahdollisemman tasapainossa. Koiran ravinnosta melkein 60% tulisi koostua hiilareista. Se on hyvä energianlähde ja esim. tattari, hirssi ja ohra on tosi ravitsevia. Sisältävät mm. paljon vitamiineja, rautaa, piitä, valkuaisaineita ja kivennäisiä. 20-35% koiran ravinnosta tulisi olla lihaa (raakana). Pienet koirat ja työtä tekevät koirat saattavat tarvita juuri tuon 35%. Liha raakana, jotta kaikki ravintoaineet saadaan koiralle sellaisenaan (se täällä jo mainittiinkin). Sisäelimet ovat todella hyödyllisiä ja ravitsevia. Saalistava koira syö aina ekaksi sydämen, maksan ja haiman (niiden ravitsevuuden vuoksi), saaliin liha on kaikista vähiten ravitsevaa ja saalistava koira saattaa jopa jättää sen haaskoille. Loput ruoasta tulisi olla esim. tuoreita vihanneksia kuten raastettua porkkanaa (raastettuna koira pystyy hyödyntämään siitä saatavat ravintoaineet paremmin, koska niillä on tapana hotkia ruoan. Ei pureskella.) Ei siis mitään paloja. Porkkanassa on paljon B-vitamiinia. Lisäksi siinä on myös A ja C-vitamiinia (C-vitamiini on koiralle tärkeä esim. lonkkaniveldysplasian ehkäisyssä ja hoidossa). Luin itse juuri Ulla Kivimäen "koiran luonnonmukainen hoito"- kirjan. Siksi nämä ovat aika tuoreessa muistissa. Itse juuri vaihdon koiralle tälläiseen ruokavalioon.

      PARI FAKTAA TEOLLISESTA (ESIM. KUIVAMUONA!) RUOASTA SITÄ SYÖTTÄVILLE!!!

      Teollinen ruoka turvaa eläinlääkärien ja homeopaattien työllisyyden, Amerikkalainen eläinlääkäri totesi: " meidän iho- ja turkkiongelmien kanssa painivien tulisi kiittää eläinruokateollisuutta kaikesta liiketoiminnasta, minkä se on meitä varten luonut".

      1. Eläinruoka voi sisältää lihan oheistuotteita, ihmiselle kelpaamatonta teurasjätettä, n. 10-40% Rehulain mukaan koirien ja kissojen ruoassa saa käyttää käsiteltynä mm. turkiseläinten ruhoja, sorkkia, kavioita, höyheniä, villaa, sekä sarvia.

      2. Tuntemattomista lähteistä peräisin olevien valkuaisten, rasvojen ja kuitujen todellisista ravintoarvoista on vaikea päästä selville, sillä tuoteselosteessa se ilmenee harvoin. Tuoteselosteessa ilmoitettu raakavalkuaisprosentti ei tarkoita valkuaisen hyötyprosenttia. Vaikka ilmoitettu raakavalkuaispitoisuus olisi 10% sen todellinen hyötyprosentti jää kolmeen, mikäli valkuainen on peräisin kanan höyhenpeitteestä.

      3. Tutkimuksissa on osoitettu, ettei vitamiinien tai hivenaineiden osuus eläinten valmisruuissa ole aina oikein mitotettu. Osa mainituista vitamiineista, kuten B-vitamiinit ovat ruoanvalmistusprosessissa menettäneet tehonsa, mikä on aiheuttanut koirille puutostiloja. Vaikka tuokapakkausten tuoteselosteet vastaisivatkin tarkkaan sisältöä, ei ole varmaa pystyykö koira käyttämään hyväkseen siinä mainitut suojaravinteet. Valmisruokien kivennäiset ovat harvoin kelaattimuodossa ja imeytyvät siis huonosti.

      Tässä muutama Ulla Kivimäen "koiran luonnonmukainen hoito" (2005) kirjasta. Suosittelen lukemaan jos aihe kiinnostaa enemmänkin.

      Tsemppiä! :)

      • tiikeri_lilja

        Aijumaleissön mitä sontaa se Kivimäki uskaltaakin suoltaa! En ole ko. teosta lukenut, enkä ainakaan aio ostaa sitä... Tuollaista disinformaatiota ei saisi tukea.

        Kivimäki suosittelee koirille mm. avokadoa, joka on koirille myrkyllistä!

        Tässä olisi arvostelu kyseisestä kirjasta:

        http://www.katiska.info/puruvoima/kirja-koiran-luonnonmukainen-hoito/

        Vilja sisältää vain vähän kivennäisaineita ja niiden imeytyvyys on kehno. Koiran ensisijaiset kivennäisaineiden lähteet ovat liha, luut ja sisäelimet, joista kivennäiset myös imeytyvät hyvin. Koiran ruokavalion ei todellakaan tule koostua 60% hiilareista.

        Ei porkkanassa B-vitamiineja (huom. ei ole mitään yksittäistä B-vitamiinia vaan ryhmä B-vitamiineja) juuri ole. Lihassa on paljon enemmän. Porkkanassa on beetakaroteenia, josta muodostuu kehossa A-vitamiinia. Porkkanaa pitäisi kuitenkin syöttää hillittömän paljon, jotta koiran A-vitamiinin tarve täyttyisi. Maksan avulla se hoituu helposti, pieni nokare riittää.

        Aika raflaavaa settiä noiden nappuloiden osalta, osa varmaan on ihan totta, mutta on tässä vähän jotain "sensaatiohakuisuutta"...


      • 5+9
        tiikeri_lilja kirjoitti:

        Aijumaleissön mitä sontaa se Kivimäki uskaltaakin suoltaa! En ole ko. teosta lukenut, enkä ainakaan aio ostaa sitä... Tuollaista disinformaatiota ei saisi tukea.

        Kivimäki suosittelee koirille mm. avokadoa, joka on koirille myrkyllistä!

        Tässä olisi arvostelu kyseisestä kirjasta:

        http://www.katiska.info/puruvoima/kirja-koiran-luonnonmukainen-hoito/

        Vilja sisältää vain vähän kivennäisaineita ja niiden imeytyvyys on kehno. Koiran ensisijaiset kivennäisaineiden lähteet ovat liha, luut ja sisäelimet, joista kivennäiset myös imeytyvät hyvin. Koiran ruokavalion ei todellakaan tule koostua 60% hiilareista.

        Ei porkkanassa B-vitamiineja (huom. ei ole mitään yksittäistä B-vitamiinia vaan ryhmä B-vitamiineja) juuri ole. Lihassa on paljon enemmän. Porkkanassa on beetakaroteenia, josta muodostuu kehossa A-vitamiinia. Porkkanaa pitäisi kuitenkin syöttää hillittömän paljon, jotta koiran A-vitamiinin tarve täyttyisi. Maksan avulla se hoituu helposti, pieni nokare riittää.

        Aika raflaavaa settiä noiden nappuloiden osalta, osa varmaan on ihan totta, mutta on tässä vähän jotain "sensaatiohakuisuutta"...

        Miksi ei voi todellakaan koostua 60% hiilareista?


    • jenkki+dalmatialaine

      Meillä syödään pelkkää raakaruokaa..liha,kala,kana,sisäelimet,lihaisat luut...En käytä mitään viljoja enkä kasviksia juurikaan...Toisinaan syövät marjoja..Nappuloiden aikana oli vaikka mitä ongelmia ton ruuansulatuksen suhteen ja kaikki loppui kuin seinään kun aloin antamaan pelkkää raakaruokaa..

    • Niinpä niin...

      Minun kolme viimeisintä harrastuskoiraa elivät terveinä (14,15,14vuotiaaksi) pääasiassa laadukkailla kuivamuonilla ja saivat toisinaan kypsennettyä lihaa,tai sisäelimiä. Lihan ja sisäelimien kypsennys vähentää bakteerien aiheuttamia suolistotulehduksia. Koirani eivät kärsineet koskaan mistään allergioista eikä lonkan,etupään nivelongelmista(kuvattu A:n lonkat ja 0 etupäät kaikilla kolmella ) Kun olen keskustellut eläinlääkäreiden kanssa barf ruokinnasta, ovat kertoneet että koirien suolitotulehdukset ovat lisääntyneet raakaruokinnan myötä. Siis miksi muuttaisin nykyisen koiranikaan ruokalistaa...

      • lukekaa joskus

        Luitko aloituksen ? Meillä on sama homma, koira ei suostu syömään teollisia ruokia, ei nappuloita eikä märkäruokia. Joten koira syö kypsennettyjä pakasteita ja raakoja.


    • Crystal Mama

      Kypsennettäessä lihasta, kuten monista muistakin ruuista, hajoaa vitamiineja ja muita ravintoaineita. Kuitenkin joidenkin koirien maha ei kestä raakaa lihaa, ainakaan heti, jos on ennen elänyt nappuloilla - siksi niitä kypsennettyjä ruokia myydään myös.

      Tiedän kotimaista rotua olevia koiria ja sekarotuisia, joilla on ruoka-allergioita tai herkkyyksiä, aina ei ole sairaaksi jalostetuista yksilöistä kyse. Tuleehan noita maanantaikappaleita. ;)

      Oma piski elää pääosin hyvälaatuisilla vehnättömillä nappuloilla, vehnä kun pistää siltä korvat töhnimään ja huonontaa ruuan imeytymistä, siis kakkii paljon ja laihtuu hiljakseen. Välillä kotiruokaa tai korkean lihapitoisuuden koiranmakkaroita, joskus lihaluu jne.

    • Muffe Maffe

      Mummo syötti aina dogillensa suklaata niinpä itekki oon syöttäny meidän muffelle suklaata. Jostain syyst se syö vaan tosin laatusuklaata, eikä mitää fazerin sinistä.
      Minttu on sen lempimaku :D

    • hyvin menee

      Meillä koira syö raakaa (musch ja oscar) sekä kypsää (neu) ruokaa. Samoin väliin kotiruokaa ja joskus maksalaatikkoa. Nämä eri aterioilla.

    • Omalle koiralla syötän pääasiassa kuivamuonaa. Yritän aina löytää jonkun ruuan jossa laatu ja hinta kohtaa. Satunnaisesti annan koiranmakkaraa tai jauheliha/luumurskaseosta(sitä saa suurimmasta osassa eläintarvikekauppoja ja suosittelen). Virike jursittävänä annan puruluita ja oikeita luita. Oman koirani kohdalla olen huomannut että luiden pitää olla raakoja tai kuivattuja. Esim. uunissa kypsennetyt luut se oksentaa ulos(luun rakenne muuttuu kuumennettaessa. Valitettavasti koirani joutui oksentamisen muodossa kärsimaan tietämättömyydestäni).

      Kanan luita ei saa antaa, mutta tähänkin on poikkeus. Esim. kaverin kaverin koiralle pitää antaa silloin tälläin raakaa kanaa, jäisenä. En muista rotua mutta viimeksi kun näin sen niin hyvin näytti menevän.

      Annan joskus omalle koiralle omat ruuan tähteet mutta harkinnalla. Jos tiedän että ruoka ei sovi sille niin en anna sitä.

    • Pinserin omistaja

      Jokainen koira on erilainen, eikä yksi ja sama ruokavalio sovi kaikille. Kannattaa kokeilla eri vaihtoehtoja, varsinkin jos koiralla on vatsavaivoja (esim. kuivaruuasta). Siskon corgin vatsavaivat (ripulit, kaasunmuodostus) paranivat, kun siirryttiin kuivamuonasta raakaruokintaan. Itse teen koiralle ruuan, jossa 80 prosenttia kypsennettyä maustamatonta lihaa, loput riisiä ja kasviksia. Eikä koiruus aina saa samaa ruokaa, välillä annan jauhelihaa raakana, välillä lisään ruokaan maustamattomia hapanmaitotuotteita tai jotain juustoa. Kannattaa kokeilla jotain ruokavaliota muutaman viikon ajan, jos ruuasta tulee ongelmia, vaihda ruokavaliota. Joillekin luiden syöminen sopii ja joillekin ei...

    • paskaa pyöräteille

      Just, maailmassa lapset kuolevat nälkään ja täällä möhömahat miettivät mitä rakille tarjoaisi tänään.

    • paraskissa

      Entäs kissat sitten?
      Meidän mirri on 12-vuotias ja karva kiiltää kuin nuorella pennulla.
      On saanut raksuja (mieluiten eläinkaupasta mutta menee muutkin), pakastekalaa kermaviilissä, keitettyä kana-riisiseosta raejuustossa, lämmintä kermaa ja mikä parasta: pyydystää itse omat hiiret milloin mieli niitä tekee! Väipalana ja vaihteluna on lisäksi eläinkaupasta ostettuja märkäruokapurkkeja.
      A vot, mitään muuta kuin silittelyä ja oman perheen läsnäoloa ei kisu enää kaipaakaan.
      Veikkaisin, että hyvinvoinnin salaisuus on monipuolinen ruoka, vapaa ulkoilu ja mahdollisuus toteuttaa pyydystäjänviettiä sekä tietenkin oman perheen välittäminen ja huolehtiminen.

    • Käytännössä ei paljon mitään...
      Teoriassa sitten on.Eli lähinnä,ihan kuin kaikessa muussakin,käsitellessä tuhoutuu jotain ravitsemuksellista.
      Jos nyt on pakko sanoa kumpi,niin ilman muuta raakana.Meilläkin koirat aina saaneet,ja muut ohjeistan.Tosin käytän itsekkin erästä lihaa koirille valmiskypsennettynä,koska sen raakaversio ei ole niin monipuolista.
      Mutta...Kaikki koirat ei tosiaan kestä raakaa lihaa,toiset ei kestä rasvaisempia lihoja ym.ym.Jos näyttää siis siltä,että vatsa vaan ei kestä raakaa,niin ei siitä kannata mitään paineita ottaa,sitten vaan antaa kypsänä.

      "Tiedän, että..." Oisko syy säilyvyydessä viimekädessä?Tai jos kumminkin on tekijöillä jotain "epäluuloa" raakaa kohtaan?Ym.Ja valmistetaan osaksi siksi,että kuluttajat osin haluaa,syystä tai toisesta.

      "Mutta jos ei halua..."Siis pelkästään noilla valmispakasteilla?Itse ruokin kokonaan kotiruualla kylläkin.Mutta en lähtisi ruokkimaan noilla pelkästään,ainakaan pennusta,saati vähän hankalampia rotuja.Sen mitä olen joskus niitä vilkaissut,niin ei ihan minulle "optimia" ole olleet.

      Myöskin kannattaa muistaa,että välttämättä kyse ei ole,etteikö kestä lainkaan raakaa lihaa(tai lähinnä ylipäätään oikeaa lihaa,ei nappuloiden),vaan jos ei ole sitä saanut,niin herkempi maha voi vaan tarvita tottumista pitkän kaavan mukaan.Eli ensin kypsennetään(siinäkin voi joutua aloittamaan pienellä määrällä),sitten pikkuhiljaa lisätään raakaa.
      Myöskin kannattaa huomioida,että eri lihat voi olla voimakkaampia jollekkin.Eli toisia elukoita ei vaan vatsa kestä,mutta toisia kestääkin.Kannattaa kokeilla.
      Tämä on ihan sama juttu,kuin puheet,että viljat on huonoja ym.hömpötykset.
      Ei ne ole huonoja,vaan kaikille vaan ei sovi kaikki.Ja ihan sama koskee myös proteiinejä.Kaikille ei sovi vaan kaikki.
      Ja toinen mikä kannattaa huomioida.Teollinen ja itse tehty on AINA eri asia.Oli sitten kyse viljoista tai ihan mistä...

    • No höh, joillekin koirille barffaus sopii ja toiselle taas kuivamuona paremmin. Niin koirilla, kuin ihmisilläkin on eroja siinä, että mitä masu kestää ja mitä ei. Tietysti pitää ymmärtää, että ei 20€ voi saada 15 kiloa hyvälaatuista kuivamuonaa koiralle. Ei ihmisellekään hyvää tee syödä HK-sinistä ja saarioisten roiskeläppiä päivästä toiseen ;), joka verrattaessa on samaa, kuin huonolaatuinen kuivamuona koiralle. Kyllä ne tuoteselosteet kannattaa koiran sapuskoistakin lukea.
      Yleensä kyllä koiran käytöksestä, turkin ja tassujen kunnosta, sekä sen läjien koostumuksesta ja minkä kokoisia ne ovat, niin voi kertoa jo paljon siitä, että sopiiko sille tarjottu ruoka sille vai ei. Myöskään koira ei ”kaasuttele”, jos se ruoka sopii sille hyvin.
      Niin ja "paskaa pyöräteille", vaikka maailmassa ei olisi yhtään lemmikkiä, niin se ei silti (valitettavasti) poista tämän maailmamme epätasa-arvoa!
      Hauskoja syyspäiviä kaikille -hans

    • parasvoittaa

      Pelkkää luppaa kun se on halvinta ja vettä.
      30kg koira syö 15kg/15€/6vk. Halpaa on ja hyvää ja terveellisintä.
      Terve koira ja ihannepainossa.

    • terve rekikoira

      Täällä annetaan puoliksi jäisenä raakoja lihapaloja,riisin,pastan tai perunan kanssa.Sekaan vielä laitetaan pakastekasviksia missä ei ole mukana sipulia.Tekee hyvää koiran hampaille ja saa siinä samalla tekemistä pureskellessa ruokaa.

      Myös kaikki putkiluut,sisäelimet ja välillä kuivaruokaa juustoa.Talvisin otetaan ruokavalioon naudanrasva mukaan.

    • maha valitsee

      Kypsän ja raa'an lihan ero on bakteerien väheneminen ja säilyvyyden paraneminen. C vitamiinia, mikä kestää heikosti kuumennusta, ei lihassa ole. Muut vitamiinit esim. B vitamiinit kestävät paremmin kuumennusta.

      Kun liha annetaan raakana luiden kanssa, koira saa luista myös tärkeää kalsiumia. Kypsennettyjä luita ei suositella, koska niistä voi jäädä kurkkuun teräviä suikaleita.

      Oma koirani ei ymmärrä olenkaan raa'an lihan päälle, vaikka olen pennusta asti yrittänyt antaa. Sen sijaan kypsennetty jauheliha, broileri tai kala on mitä suurinta herkkua. Valitettavasti koiran maha ei kestä yhtään vaihtelua ruokavaliossa, niin ollaan päädytty nappulaan. Pelkällä nappulalla pärjää hyvin ja on terve, ei ole ripulia. Joskus saa vähän kotiruokaa maistella, kun ei sitä katsetta oikein voi vastustaa...

    • B-vitamiinista

      Osa B-vitamiineistä kestää kuumentamista, ei kaikki! Osa tuhoutuu kuumentamalla. Kuumentaminen ei ole kyseisiä vitamiineja ajatellen hyvä juttu, koska B-vitamiinit toimivat vuorovaikutussuhteessa keskenään.

    • katinka6

      juu,siis ite annan aina kuivamuonan lisäksi samaa herkkua mitä ite syömme esim.makkarakeittoo,tykkää ku hullupuurosta,silleen hillitysti makuja tuomaan..Niin siis meillä on noin nelkytkiloinen labradorimakkara.

    • lukekaa tästä

      Monelle koiralla paras tapa siirtyä Barf ruokintaan on vaihtaa ruokinta kertaheitolla. Ruokintaan voi siirtyä myös lisäämällä uusia asioita vanhaan ruokintaan pikkuhiljaa, mutta varsinkin luiden yhdistäminen kuivamuonaruokintaan aiheuttaa monille koirille vatsaoireita, kuten oksentelua, ripulia jne.
      Uusi ruokinta kannattaa aloittaa maltillisesti, ja aloittaa yksinkertaisilla ruoka-aineilla. Barf ruokinnassa on tärkeää monipuolisuus, mutta aluksi ruokinta kannattaa pitää yksipuolisena että koira ehtii tottua uuteen ruokintaan. Kun ongelmia ei ole ja koiran ruuansulatus toimii normaalisti, voidaan pikkuhiljaa lisätä ruokintaan uusia asioita.
      Ruokinnan voi aloittaa esim. jauhetuilla broilerin siivillä, yksinkertaisella kasvissoseella ja jollain yhden eläimen lihalla.
      Jokatoinen ateria annetaan jauhettua luuta, esim. jauhettua broilerin siipeä, ja joka toinen ateria kasvissose-liha ateria.
      Luihin totuttelemisen voi aloittaa jauhetuilla luilla, esim. jauhetuilla broilerin siivillä. Kokonaisista luista broilerin siivet ja kaulat ovat helposti sulavammasta päästä ja sopivat parhaiten aloittelijoille. Kun koira on tottunut yhteen luulaatuun, ja sen maha toimii hyvin, voi ruokintaan lisätä jonkin uuden luun, ja taas tarkkailla että kaikki sujuu ongelmitta, ennenkuin ottaa uusia luita ruokavalioon.
      Koiraa voi myös joutua opettamaan kädestä pitäen luiden syöntiin, varsinkin jos koira on kovin ahne. Aluksi voi pitää luusta kiinni, jos koira malttaa syödä luun siten rauhallisemmin. Varsinkin aluksi koira voi oksennella sulamattomia luun palasia, mutta se ei ole vaarallista, ja usein koira syökin luun uudelleen huolellisemmin pureskellen.
      Tärkeää on että luut annetaan ehdottomasti raakoina! (kypsennettynä luista tulee koiralle vaarallisia)
      Aluksi voi olla hyvä antaa jotain vatsan toimintaa tasapainottavaa, kuten piimää (ei tosin sovi kaikille) tai maitohappobakteerivalmistetta. Myös naudan mahalla on vatsaa rauhoittava vaikutus!
      Kasvissoseisiin totuttaminen kannattaa aloittaa myös maltillisesti, ja tehdä ensin kasvissose vain kahdesta-kolmesta aineksesta. Esim. salaatti, kesäkurpitsa ja kurkku ovat mietoja ja helposti sulavia. Pikkuhiljaa kasvissoseeseenkin voi lisätä aineita, omaa koiraa tarkkaillen.
      Barf ruokinnassa suositellaan antamaan koiralle mahdollisimman monipuolisesti eri eläimen lihoja, sisäelimiä, maksaa, naudan mahaa, kalaa jne. Monipuolistaminen tapahtuu kuitenkin pikkuhiljaa, rauhassa omaa koiraa tarkkaillen. Sisäelimet ja varsinkin maksa ovat melko voimakkaita, eikä näillä kannata aloittaa. Naudan maha sen sijaan on vatsaa rauhoittava, ja siksi hyvä lisä aloittelevankin koiran ruokintaan.
      Jos vaikuttaa siltä, että koira on jo tottunut uuteen ruokintaan, mutta tuleekin vatsaongelmia, niin palaa takaisin yksinkertaisempaan ruokavalioon, ongelma voi olla liian nopeasti monipuolistetussa ruokinnassa. Aikuinen koira ei kärsi jos sen ruokavalio on muutamia viikkoja yksinkertainen, sen sijaan liian nopeasti monipuolistettu ruokavalio saattaa johtaa pitkäaikaiseen ripulikierteeseen. Jatkossakaan ei ole tarkoitus, että koira saa jokaisella aterialla kaiken tarvitsemansa, vaan riittää kun aikuisella koiralla ruokavalio on tasapainossa parin viikon -kuukauden jaksossa.
      Koiran jätöksiä seurataan, että ne ovat hyvin sulaneen näköisiä. Uloste ei saa olla liian kovaa ja jauhomaista, eikä myöskään liian löysää, vaan koiran vatsan kuuluu toimia normaalisti ja jätösten tulee olla hyvin sulaneen näköisiä. Jos koiran vatsa on liian kovalla voi luuaterian jälkeen antaa koiralle öljyä, tai kokeilla lisätä kasvissoseen määrää ruokavaliossa. Jos uloste taas on löysää, voi koittaa vähentää kasvissoseen määrää ruokinnassa.
      Limainen uloste kielii tulehduksesta suolistossa, ja voi johtua liian nopeasti monipuolistetusta ruokinnasta. Tosin ruokintaa muutettaessa on uloste aluksi usein hieman limaista.
      Jos jätökset ovat jatkuvasti haisevia ja löysiä, voi olla ettei koira sulata hyvin syömiään ruoka-aineita, joten taas yksinkertaistetaan ruokintaa ja annetaan elimistölle aikaa tottua uuteen ruokintaan. On myös muistettava, että liikunnalla on tärkeä merkitys luumassan liikkumiselle suolistossa. Siksi hyvin vähän liikkuville koirielle luiden syöminen ei välttämättä sovi.

    • kappalejaot..

      Mikään ei ole niin ärsyttävää, kuin lukea yhteen pötköön kirjotettua tekstiä prkl....

    • Pötyä pöytään

      Pari päivää sitten kerrottiin mediassa, että maapallomme tuotto on käytetty tältä vuodelta loppuun. Ihmiskunta tarvitsisi 1,5 maapalloa tuottamaan kaiken sen minkä tarvitsemme elääksemme tällä elintasolla.

      Tulee aika, jolloin on pakko vähentää kaikesta. Ja siksi lemmikkien räjähdysmäinen kasvu alkaa ottaa kaaliin. Tulee aika, jolloin on harkittava sallitaanko tuottamattomien lemmikkien pitäminen lainkaan.
      Kaikesta pitää pian tinkiä. Tällä menolla ihmisten määrä maapallolla kaksinkertaistuu muutamassa vuodessa. Elämme velaksi jo nyt.

      Siksi näen aina punaista, kun mietitään lemmikkien ravinnon sisältöä. Eläinten rehun pitää ehdottomasti olla sitä ylimääräistä, mikä ei ihmisravinnoksi käy. Lemmikin ruoka ei saa olla ihmislapselta pois. Niin kauan kun sallitaan ihmisten räjähdysmäinen lisääntyminen, pitää ymmärtää, että ravintomme pitää jakautua yhä laajentuvalle syöjäjoukolle.

      • täts-sii

        Se on gelma on kuule niin suuri ja ratkaisematon, että lemmikkien poistolla ei sitä ratkaista. Ja paremminkin pitäis ratkaista maailman kulkukoirien ja hylättyjen koirien ongelma ensin kotikoiriin puuttumista.
        ja ratkasita se, miten ehkäisy järjestetään maapallolla.


      • Koiranruokkija

        Kuules Pötyä pöytään.

        Miettisit ennemmin vaikka sitä, minkä verran pelkästään kotimaan kaupoista heitetään vanhaksi menevää ruokaa kaatopaikalle. Joka päivä, vuodesta toiseen. Sillä määrälläsyöttäisi kaikki Suomen koirat ja jäisi ylikin.


    • Neuvo1

      Koirat ovat sitä varten, että ne syövät ne tähteet mitä itse et(te) syö. Turha mitään sen kummempia herkkuja on sentään koirille ostella, kun ei kaikilla ihmisilläkään ole ruokaa. Puuroa sille elukalle voi tietty myös keittää ja luita heitellä.

    • Aabraham44

      No oisko se ykkösagenda sitten ihmislajin räjähdysmäiseen lisääntymiseen puuttuminen? Onhan siinä jo tulossa seinä vastaan, ja sinun mielestä kaikki olis vaan keinolla millä hyvänsä hengissä pidettävä, että kerkiävät lisääntyä ja täyttää maan.

    • TimoTT

      Ööö?!? No montas villikoiraa/-kissaa oot nähny saalistamassa paistinpannun kanssa?

    • ylijalostettu

      Minun ns. "ylijalostettu" koirani kun niin jotkut ihmiset haluavat sanoa. niin syö barffiruokaa eli raakaa lihaa ja kasviksia. ei mennyt vatsa kaupan kuivamuonista eikä makkara pötköistä, mutta mieti nyt itsekkin syödä aina einestä. valmista makaroni laatikkoa tai jotakin muuta.

      sitten kun koira menee hoitoon niin hoitajat saavat antaa koiralleni mitä tykkää eikä koirani siihen mitään sano kun pistää nassuunsa vaan ja kaikki on hyvin. itse en syötä sitä varten einestä kun esimerkiksi niissä on älyttömästi lisäaineita ja yms. koirani turkki ja silmät ovat paljon paremmat nyt kun saa lihasta kaikki proteiinit, vitat ja hivenaineet suoraan ja kasviksista kanssa hiilarit ja vitat yms. ihmisen itse pitää kypsentää itselleen liha meillähän se herkkä vatsa on herran jestas sentään.. siitä asti kun koiria on ollut olemassa ne ovat syöneet vain raaka lihaa.. meidän ihmisten esi-isät piti kypsentää se.

      ei mulla muuta, tässä on minun mielipiteeni.

    • -koirapolliisi

      >>koira saa jopa paremmin kypsästä lihasta "tavaraa" irti, mitä lie sitten tarkoittaakaan.

    • Kaikkiruokainen

      Minun koirani syö samaa ruokaa kuin minäkin ei mitään epäterviilisä nappuloita.
      Käymme monesti ostamassa iltaisin hampurilaisen taikka pizzan me molemmat nautimme kun saamme herkutella. Lisäksi kotana koirani saa kinkkupizzaa ja makaroniilaatikkoa . Viikonloppuisin on myös tarjolla erikoisherkkuja pullaa ja hiilihapotontakokista. Ei ole ollut mitään turkkinongelia ainut on paino nousu kun kultainen noutaja painaa jo 97kg muttaonneksi kyllä tyytyväinen oloonsa viihtyy kotona eikä minun tarvitse kovin paljon lenkittää riittää että käymme lähipusikossa ja takasin se riittää koiralleni. Olengin monesti palkinnut koirani kakulla tästä ripeästi toiminnasta.

    • 1-1

      Kypsää lihaa ihan ruuan säilyvyydenkin vuoksi.

    • Normaali kotiruoka parasta.!

    • Nappituholainen

      Ostan koiralle laadukasta kuivamuonaa makuja vaihdellen, jota se syö kuin hullu puuroa, sen oheen silloin tällöin raakaa lihaa, juusto on sen herkkua, sitä saa päivittäin ja vähämausteisia lounasjäämiä, kuten makaronilaatikkoa, lihalaatikkoa, riisiä&kanaa jne. Kaikkein parhaiten saan sen painon pysymään kurissa kuivamuonalla ja siihen sitten rajoitetusti muuta. Pedigreen herkkuja silloin tällöin ja "hammastikkuja" useasti viikossa. Terveenä tuo on pysynyt jo 8 vuotta.

    • täts-sii

      Mun koiralla on urea-vaiva, tulee virtsakiteitä tavallisesta koiranruuasta ja muustakin , joten annan erikoisruokaa.
      Sitä pystyy syömään ja vaiva pysyy poissa. Ostin pennusta lähtien muuten eläinkaupan kallista ruokaa, joka oli tarkoitettu tälle rodulle, mutta eipä auttanut. Nyt sitten voi olla loppuelämän juttu. Ja vaikka eläinlääkäri sanoi, että anna naudanlihaa, niin siitä se vasta tulikin paha korvatulehdus samana päivänä...korvat käynnä kutusevaa ihottumaa.
      Netissä luin, että pahimpia koiraa allergisoivia ruokia on naudanliha. Kummallista, että suositeltiin antamaan.
      Raaka-ravintoa kokelilen joskus kun koira oli nuorempi, nyt on kohta kolme vuotta. Mutta kun vatsa meni löysäksi, en jatkanut.

      • Hohhoijaa

        Hohhoijaa! Millään vitamiinien tai hivenaineiden katoamisella ei ole merkitystä, ravintoarvokaan ei paljoa muutu. Säilyy kyllä paremmin ja oikeastaan muuten ei tahdo pitempiä aikoja säilyäkään.
        Merkitystä on sillä että kypsennyksessä proteiinit pilkkoutuvat. On kyllä todella harvassa koirat jotka ovat allergisia raa-alle lihalle. Kypsennetylle voi joku jo ollakin allerginen.
        Se jos ikänsä sahajauhoista puristettua pellettiä mussuttanut koira tulee jauhelihaköntistä ripaskalle niin se ei ole allergiaa.


      • molossi ei rek
        Hohhoijaa kirjoitti:

        Hohhoijaa! Millään vitamiinien tai hivenaineiden katoamisella ei ole merkitystä, ravintoarvokaan ei paljoa muutu. Säilyy kyllä paremmin ja oikeastaan muuten ei tahdo pitempiä aikoja säilyäkään.
        Merkitystä on sillä että kypsennyksessä proteiinit pilkkoutuvat. On kyllä todella harvassa koirat jotka ovat allergisia raa-alle lihalle. Kypsennetylle voi joku jo ollakin allerginen.
        Se jos ikänsä sahajauhoista puristettua pellettiä mussuttanut koira tulee jauhelihaköntistä ripaskalle niin se ei ole allergiaa.

        Itseasiassa ei ole harvassa...
        Eikä se ole se oleellinen,onko kypsä vai raaka.Vaan se,mistä ainesosasta on kyse.Eli jos on oikeasti allerginen jollekkin lihalle,niin on sille sitten kypsennettynä tai raakana.Ja niin lihoille tai pitäisi puhua yksilöllisesti tietyille lihoille,kuin muillekin proteiineille,löytyy kyllä nykypäivinä melkoisesti allergisia.Ihan sama,kuin joillekkin viljoille(siis yksilöllistä tämäkin).

        Se,että kestääkö jotain ainesosia,ei ole sama asia,kuin onko allerginen vai ei.
        Ja kaikki koirat ei vaan kestä lihaakaan raakana.Yleensä silloin on kyseessä ylipäätään herkkävatsaisista.
        Onhan noita rotujakin,jotka on jo geneettisesti aika huonossa jamassa noilta osin,valitettavasti.


      • säälittäänettihöröt

        Huomaa ettei kenelläkään näistä nettipätijöistä ole alkeelistakaan koirien ruokinta tietoa uraatti-virtsakivi koirien/rotujen ruokinnasta. Koira joilla on todettu virtsakiviä tai uraattikiteitä. Voidaan ruokkia vaalealla lihalla lintua tai riistalla mm. Naudanliha ja sianliha kokonaan kielletty.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      222
      1940
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      67
      1699
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      69
      1496
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      105
      1189
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1110
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1075
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      5
      995
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      950
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      881
    Aihe