Vaikea tilanne, jäädä vai lähteä?

n. 25 v nuori

Olen iältäni välillä n. 25 v nuori ja ihan kiva työpaikka enkä usko joutuvani koskaan työttömäksi. Ongelmani on kuitenkin se, että jäänkö Lieksaan loppuiäkseni vai lähdenkö etelään. Kavereista suuri osa on jo painunut sinne ja yleensä ne koettaa houkutella minuakin mukaansa. Vastakkaisesta sukupuolestakin on ruvennut olemaan pientä pulaa, että sekin hieman painaa.

Yksi vanhempi (n. 50 v) työkaveri sanoi äskettäin, että "jos jäät tänne niin 80 vuotiaana olet Lieksan ainoa asukas". Aikamoinen murjasu. Mutta totta toinen puoli, löytyisiko täältä n. 55 v kuluttua enää edes sen verran nuoria että vanhat pysyvät hengissä vai mitä tapahtuu. Toimiiko yhteiskunta, onko sähköä, vettä, sairaalaa, kauppoja, remonttimiehiä ja mitä kaikkea ihminen ja yhteiskunta tarvitseekaan.

Aika vaikea tilanne kun sitä alkaa syvällisesti pohtimaan. Ehkä ei pitäisi, antaa vaan ajan kulua. Mutta sitten kun itse on jo vanha (50 v) niin ei lähdöstä enää taida tulla mitään oli tilanne menossa kuinka pahaksi tahansa. Nyt se päätös on tehtävä. Sanon vielä, että ei minulla nykyistä Lieksaa vastaan ole mitään, ihan kiva paikka.

28

406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älä suotta lähde

      Et sinä ainoa olisi vielä 100 v kuluttukaan. Väkiluvan taantuma vakiintuu tuonne jonnekin 7 000 - 9 000 asukasta. Kaikki eivät todellakaan halua sinne etelän kivikyläparatiiseihin asumaan. Täällä on kaikkea mitä ihminen tarvitsee ja kaipaa.

    • Henna sen tekee

      Huomioipas päätöstä tehdessäsi kaksi asiaa. Kuntaremontissa Lieksa tulee jäämään Nurmeksen perämetsäksi ja koko Suomen talouden heiketessä kuntien valtionavut alentuvat. Nämä tulevat muuttamaan Lieksan seudun oloja kummasti. Ei ole 20 vuoden kuluttua enää sama Lieksa kuin nyt.

      • ei takametsää ei

        Mamujen ansiosta ei jäädä perämetsäksi. Maahanmuutto huomioidaan valtionavuissa jatkossa nyk. paremmin ja sen tilanteemme hivenen parannoo. Nurmekseen nähden. Siis lähde mutta tuu takaisin.


    • mene vaan,,,

      Jos haluaa rakentaa itselleen tulevaistuutta niin kannattaa lähteä lätkimään lieksasta ja pian! Tai sitten pitää olla sellainen ihmisluonne joka karttaa kaikkea uutta ja viihtyy vanhojen ihmisten seurassa! Edellinen joka kirjoitti nimerkillä "älä suotta lähde" on varmaan vanhempi lähes eläkeiässä tai eläkkeellä oleva henkilö?
      Kaikkea täältä lieksasta löytyy paitsi positiivista kehitystä tulevaisuutta varten, kaikki asiat polkee vaan paikallaan vuodesta toiseen, uusista työpaikoista saa vain haaveilla! Meikäläiselle sillä ei ole enää merkitystä kun elämäntyö on jo tullut tehdyksi!

    • skaksi

      Opiskele s2-opettajaksi niin ei työt lopu.

      • Opiskele lähihoitajaksi niin sinut revitään koulunpenkiltä töihin


    • Ei ole joko tai

      Kukaan ei tarkkaan voi tietää miten kehitys tulee etenemään. Kun sinä olet noin nuori voit myös kokeilla eri paikoissa asumista. Silloin ei tarvitse teoriassa vain miettiä miten asiat sujuvat. Elämä sitten kuljettaa miten kuljettaa ja valintoja tulee eteen vielä monta kertaa.

      • Pois vaan

        Lähe v ittuun täältä kun vielä kerkiät hyvä ihminen!!!!


    • ihan jees

      Jää vaan tänne,sinulla tuntuu arvojärjestys olevan kohdillaan.ps.tässä viestiketjussa ei ole vielä insinööri vitsiä?

    • et fani

      Mistä erottaa ET:n ja koneinsinöörin? ET halusi kotiin takaisin.

      • EX- Lieksalainen

        Kylläpä on omituiseksi Lieksalainen huumorintaju hyytynyt, taikka sitä ei ole enää ensinkään. Elämä on täynnä valintoja ja sinun on päätös tehtävä ei LIEKSALAISTEN.


    • Exlieksalainen

      Lieksa ei voi tarjota tulevaisuutta nuorelle, jolla on kunnianhimoa ja tahtoa edetä elämässään. Kyllä ainoa vaihtoehto on nostaa kytkintä. Toiseksi paras tekemäni päätös :)

    • Kyrpä-Jooseppi!

      Sitä kristallipalloa ei vieläkään ole olemassa, joka kertoisi miten käy jos jää ja miten käy jos lähtee!
      Ketjun aloittaja voi elää onnellisen elämän kummassakin vaihtoehdossa!

      Mielestäni kenenkään ei pidä 'tuputtaa' vakityössä olevalle lähtemistä tai jäämistä, vaan henkilö itse aikaa myöten päätyy lopulta oikeaan ratkaisuun!

      Ketjun aloittajahan on onnellisessa asemassa siinä mieles et hänellä on sentään työ!
      Jos on vielä 25 vee iässä, Lieksassa työtön, niin heitä kehoitan lähtemään sinne etelään!

    • seniili ukko

      Läksin Lieksasta noin 40 v sitten enkä ole katunut. Tosin voi olla että jos en olisi lähtenyt niin en katuisi sitäkään. Joskus on kieltämättä vieläkin ikävä takaisin mutta olen jo liian vanha muuttamaan.

      • ei seniili mummo

        Läksin Lieksasta 40-vuotta sitten, enkä ole katunut. Joskus käyn Lieksassa vierailulla ja olen tyytyväinen, että lama ajoi minut työnperässä etelään. Asuminen on täällä kallista ja samalla rahalla saisinkin Lieksasta kartanon järvenrannalta, mitä täältä tavallisen talon.
        Helsingin keskustasta en välitä, mutta lentoasemalle on lyhyt matka ja reissaankin paljon. Jos olet kyvykäs ja eteenpäin urallasi pyrkivä nuori, niin Lieksa ei voi tarjota kykyjesi veroista työtä. Maailmalle Sinun on lähdettävä, eikä matkasi voi jäädä etelän kaupunkeihin, vaan työalueenasi tulee olemaan koko EU-n alue, ehkäpä koko maailma.
        Opettele englanninkieli sujuvaksi puhekieleksi, niin pärjäät. Tervetuloa oravanpyörään!
        Sensijaan jos haluat elää rauhallista maalaiselämää, ilman stressin häivääkään niin jää Lieksaan, pyöräytä pari muksua ja elä elämäsi metsässä samoillen ja linnunlauluja kuunnellen. Joskus kaipaan korpimetsän kuiskintaa.


    • minä en lähtis

      Kun kukaan ei tiedä miltä Hesan seutu näyttää 50-60 vuoden kuluttua niin parempi on olla sinne menemättä. Voi olla samanlainen mörköpesä kuin Detroit on nykyään ja supisuomalaiset vähemmistönä. Minä sinuna jäisin tänne. Itse valitsin parikymmentä vuotta sitten tänne jäämisen enkä ole katunut.

    • joka suunnassa asunu

      Onko se pakko olla etelä-suomi ? Etelä on espanja jne. Onhan niitä muitakin kohteita, mutta päätöksen teet itse, älä muuta toisten halujen mukaan. Olet nuori ja koko elämä edessä. Nauti siitä.

      • on se vaikeeta vaan

        ,,,,Etelä on espanja jne,,,,

        Joo, pari pientä ongelmaa vain: tautisen kuuma ilmasto kesällä yli 40 ast. ja pitäisi oppia espanjankieli jos meinaa oikein töissä käydä. Miten nuori voisi muulla tavoin siellä elellä. Sitten se työpaikka kun maan omistakin nuorista siellä on työttöminä 50 %.


    • lieksa on shittiä

      Mene Norjaan töihin, elämä siellä on kalliimpaa kuin banaanisuomessa mutta palkat siellä on tosi hyvät! Toistaiseksi sieltä ei ainakaan ole kuulunut että työväestöä ruvettaisiin kurjistamaan niinkuin meillä kun valtion rahat kerittiin antaa Kreikkaan ja Kyprokselle! Jos en olisi yli 60 vuotias ja olisin nyt nuori niin ei tarvitsisi kahta kertaa houkutella ettenkö lähtisi!

    • takaisin?

      Hei nuori 25! itse lähdin etelä suomeen töiden perässä 10 vuotta sitten. Nyt kun ikää on kolmekymmentä olen alkanut kaipaamaan takaisin Lieksaan ja luulenkin että nykyisin perheellisenä muutto sinne on ajankohtainen. Ainoana esteenä on töiden saanti. Koska työpaikat pitäsi olla.
      Täällähän työpaikat on ja monella alalla on vara mistä valita. Asumisesta täällä joudut maksamaan nykyisin aika paljon. Tietenkin vähän riippuu missä asuu mutta enemmän kuin siellä. Lieksassa asuntojen alhaiset hinnat houkuttelee ainakin meitä. Yöelämä ja kultturi tarjonta täällä on monipuolista jos sitä kaipaa :) ja vastakkaista sukupuoltakin varmasti löytyy :)
      Itse vain olen alkanut kaipaamaan puhdasta luontoa, hiljaisuutta ja lepposia ihmisiä. Ikä tekee tepposia :)
      Ja Lieksan tulevaisuudesta luulen että joitakin alveluita varmaankin tullaan lopettamaan. Mutta uutta rakennetaan koko ajan ja en usko että kovinkaan suuri kato käy asukasmäärissä. Ihmisiä muuttaa pois, mutta jossain vaiheessa osa voi muuttaa takaisin :)

    • takaisin vaan

      Niin siinä käy -takaisin?-. Siellä on huvia, töitä, menoa. Itse siellä asuneeena n 20v tiedän asianlaidan. Kerran parvekkeella ollessa tuli sellai ajatus, et ei helkatti. On oltava muutakin kuin jatkuva autojono yötäpäivää talon ohi. Vaikka kaikki oli hyvin, oli hyväpalkkainen työ, kiva asunto ja kaveripiiri niin hyppäsin siitä oravanpyörästä ja lähdin. Täältä en lähde mihinkään. Kaverit ovat pysyneet ja eikä tuo pitkä matka ole huitaista käymään paikkoja katsomassa jos hirveä kaipuu iskee. Tänne on muuttanu ihmisiä muualta suomea, jotka eivät ole syntyjään täältäpäinkään ja hyvin ovat viihtyneet.

    • Antaisin sinulle pari vihjettä. Sillä rahalla millä esim.Hesan seudulla saa pahaisen kaksion jostain 50 km etäisyydellä saa Lieksassa jo melkein millaisen lukaalin tahansa. Toinen asia on etelän kaupunkien yleensä pitkät ja ruuhkaiset työmatkat. Etelässä saa nousta aamulla tuntia aiemmin kuin täällä ehtiäkseen töihin ja illalla on vastaavasti tuntia myöhemmin kotona. Eikä ole kivaa sekään kun huumehörhöjä pyörii nurkissa.

      Kyllä Lieksassa elämisen taso on ihan toista luokkaa kuin etelässä eikä elintasokaan jää paljon jälkeen juuri asuntojen hintaeron vuoksi. Asunnon hintaerolla, jos rahan haluaa niin käyttää, voi täällä ostaa vaikka komean auton. Tosin huippupalkattuja suurten johtajien vakansseja ei juurikaan Lieksassa ole ellei itse ole menestyvä yrittäjä.

      • minä säästin

        Jos asunto maksaa etelässä 300 000 ja täällä samantasoisen saa käytettynä 150 000:lla tai alle senkin niin jää siinä käteen sievoinen erotus.


    • Onhan se niin että pitää koittaa siipiensä kantavuutta.
      Olen itse tullut Lieksaan ihan veen kulettamana ja aikanaan ajattelin jotta onhan ponnahduslauta mutta olen todella ihastunnut jo toisen kerran ainakin karjalaiseen naiseen ja muutenkin olen hyvin tyytyväinen siihen että olen voinut toteuttaa täällä monia unelmia ja asioita ja olla myös mukana tuossa kehitystössä ja nähdä jotkut tulokset jotka ovat vaatineet jopa sitkeyttä mutta olen saanut myös järkevät ihmiset asian tajuamaan ja siksi täällä on todella hyvä elää ja myös harrastaa mukavia asioita ja todella vaihtoehtoja on MK

      • elä niin

        kuin haluat elää ja olla.....parempi kun et kysele ja kuuntele muiden mielipiteitä vaan teet päätöksesi itse suuntaan tai toiseen miltä sinusta itsestä tuntuu juuri nyt paremmalta vaihtoehdolta,niin minäkin aikoinaan tein enkä ole katunut


    • en sano muuta

      Lieksaan jää tämän päivän nuorista vain nynnyt ja uskalikot. Nynnyltä et vaikuta joten olet uskalikko jos jäät.

    • Setä33v.

      Itse kymmenkunta vuotta muilla paikkakunnilla viettäneenä olen nyt tulossa takaisin Lieksaan. Lieksa on alkanut houkuttamaan etenkin edullisen asumisen takia. Työpaikka tulee mukana, joten siitäkään ei huolta. Itse olen varsin kyllästynyt rannikkosuomalaisten "minä ensin" mentaliteettiin ja suunnattomaan ahneuteen. Ei sovi oikein minun ajatusmaailmaan.

      Kuitenkin siellä on ihan hyvät kaupat, valikoimaa löytyy ja tavarahan liikkuu nopeasti jos jotain erikoisempaa sattuu tarvitsemaan. Palvelut on toki perseestä, enkä usko että ne tulevat pikaisesti korjautumaan. Mutta toisaalta rahaa jää sitten edullsen asumisen takia enemmän säästöön, jolloin voi sitten hyödyntää yksityisiä palveluita jos kunnalliset ei toimi.

      Ei se lähteminenkään huono asia ole. Saahan siinä uusia kokemuksia ja tietenkin näkökulmaa, miten asiat tehdään muualla. Mutta jos tykkää luonnosta ja muutenkin rauhallisemmasta menosta, niin Lieksahan on aika mainio paikka.

    • tule tänne

      Muuta nurmekseen, täällä sentään saa tussua!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      90
      6346
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2594
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2150
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1847
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe