Entisestä avustajasta

Mitä mieltä olette, ja mitä tekisitte vastaavassa tilanteessa?

Minulla oli yli kolmen vuoden ajan mukava ja työhönsä sitoutunut henk.koht. avustaja, jonka kanssa keskustelin usein luottamuksellisesti. Arvostin sitä, että hänkin kertoi minulle esim. vaikeasta opiskelutilanteestaan. Niin kauan, kuin työsuhdetta kesti, meillä oli tuskin koskaan hankaluuksia keskenämme. Avustaja tapasi melko usein myös vanhempani, jotka asuvat samassa taloyhtiössä kuin minä.

Avustaja lopetti työnsä joulun jälkeen. Viimeisenä työpäivänä hän puhui hyvin suorasukaisesti asioista, joihin toivoi minun kiinnittävän huomiota elämässäni. Hänen mielestään vanhempani olivat liikaa mukana elämässäni, ja hän myös väitti äitini sanoneen, ettei minulle saisi mainita, jos koirani käyttäytyisi huonosti, jotten pahoittaisi mieltäni.

Erikoista tässä oli, että kommentti äidistäni viittasi lähes kolmen vuoden takaisiin tapahtumiin. Keväällä 2010 koirani oli tämän avustajani hoidossa, kun vanhempani ja minä olimme viikon matkoilla. Pitää paikkansa, että koira on epäsosiaalinen, mutta ihmettelin suuresti, miksi avustaja vatvoi äitini sanomisia yli kahden vuoden takaa. Hänen mukaansa äitini kommentti osoitti minun eläneen liian suojattua elämää.

Elokuun alussa tämä entinen avustaja kävi luonani. Oli mukava vaihtaa kuulumisia, mutta lopuksi huomautin hänelle ystävällisesti, ettei perhesuhteisiini puuttuminen eikä varsinkaan vanhojen asioiden vatvominen kuulunut työsuhteeseen. Tähän henkilö totesi, että olin itse puhunut hänelle jopa rakkauselämästäni, joten emme olleet muutenkaan puheissamme noudattaneet työsuhteen suosituksia. Sanoin, etten kuitenkaan ollut arvostellut hänen äitiään - jota tosin en edes tunne.

Tyttö puhui jälleen suojatusta elämästäni ja koiraan liittyvästä kommentista, jonka äitini muka oli sanonut. Jälkeenpäin en tietenkään tivannut äidiltäni, oliko kommentti totta, mutta kerroin, että olimme käyneet tämänsuuntaisen keskustelun. Vanhempani eivät tietenkään edes muistaneet, mitä yli kolme vuotta sitten oli puhuttu.

Entinen avustajani on aina ollut mukava, ja tiedän, että hänellä on henkilökohtainen ongelma. Tässä tilanteessa minua vaivaa vain se, että hän setvii vuosikausia sitten tapahtunutta asiaa, joka kaiken lisäksi koskee perheenjäsentäni. Sanoin hänelle, että on perheen sisäinen asia selvittää vanhempieni ja minun keskinäisiä ongelmia, jos niitä on.

Pitää paikkansa, että olen yhä osittain riippuvainen vanhemmistani, mutta ei tilanne sillä korjaannu, että nykyinen tai entinenkään avustaja arvostelee kolmen vuoden takaisia sanomisia, jotka eivät ainakaan hänen ilmaisemassaan muodossa edes kuulu äitini kielenkäyttöön.

7

360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liikkarityötön

      Ei minustakaan yksityiselämän puiminen kuulu työsuhteeseen. Tosin hänen käydessä luonasi työsuhde oli jo päättynyt, joten sikäli kommenttillasi

      "huomautin hänelle ystävällisesti, ettei perhesuhteisiini puuttuminen eikä varsinkaan vanhojen asioiden vatvominen kuulunut työsuhteeseen."

      ei ole mitään väliä nykyisessä tilanteessa.

      Varmaan melko normaalia, että jos ei ole tyytyväinen edelliseen työnantajaan, niin työsuhteen päätyttyä voi pomo kiukuttaa.

      • Kyllä tämä henkilö oli aina tyytyväinen minun käyttäytymiseeni ja sanoikin, että haluaa jatkossakin olla tekemisissä minun eikä vanhempieni kanssa.


    • young lady

      Ensiksi kysyn, miten avustajasi "henkilökohtaiset ongelmat" liittyy aiheeseesi?

      Jos tosiaan olette puhuneet "rajojen" yli muutakin niin minusta tuo "suorapuheisuus" työsuhteen päätyttyä oli ehkä ihan hyväkin asia, ainakin itse olisin kiitollinen jos nykyinen avustajani työsuhteen päätyttyä olisi huomannut asian mikä elämässäni kaipaisi korjausta niin mahdollisesti mainitsisi, eri asia on sitten mitä sillä tiedolla teen tai en tee. Ja se että tapahtuiko asia eilen vai 3 vuotta sitten ei välttämättä ole tärkeä seikka, vaan luulen että itsekin tajusit pointin sen asian takana. Ulkopuolisena toisen asioihin kiinnittää helpommin huomiota, itselläkin mielessä useita esimerkkejä joita ystäväni eivät edes muista mutta tänäpäivänäkin voisi olla mainitsemisen arvoista..
      Onko avustajasi näin jälkikäteen ystäväpiirissäsi? Voit ottaa asian myös ystävän neuvona.

      • Sinulla on hyviä näkemyksiä. Olisin joka tapauksessa kuullut äitini sanomisia koskevan kommentin mieluummin heti kuin vuosikausien päästä, vaikka toinen osapuoli silloin vielä olikin työntekijäni. En ole itse koskaan sanonut kenellekään. että hänen lähipiiriinsä kuuluva on sanonut hänestä jotain monta vuotta sitten.

        Entinen avustajani itse myönsi, että henk.koht. ongelma vaikutti osittain hänen käyttäytymiseensä työsuhteen lopussa.


    • MoikkaHei

      Ei kannata vatvoa, yrittää vain unohtaa koko asia. Avustajissakin on kaikenlaista sakkia. Tua hänen suorapuheisuus on hänen "mielipide" ei totuus. Ole ennemmin iloinen kun pääsit eroon hänestä :)

    • Piirre

      Olitte puhuneet mitä tahansa henkilökohtaista toisillenne, luottamuksella, aina täytyy kuitenkin muistaa, että pohjimmiltaan on kyse työsuhteesta. Keskustelijoina on työnantaja - työntekijä. Ei avustajan työsuhde eroa mitenkään muista työsuhteista.

    • seuraneiteilyä

      Mulla on kans sellanen kokemus, et haukku mun elämän tavat viime töikseen ja sit poisti Fb:stä ja kertoi, et "en koskaan oikeasti tykännyt susta" kun yritin selvitellä asiaa... vaikka pidin sitä ystävänäni jo ja mun mielestä se pikemminkin hyötyi siitä, et suhtauduin siihen kaverillisesti,
      et sai tulla millai tykkää, ja tässä välissä ku asui toisella paikkakunnalla kävi välillä mun luona kahvilla,

      jotenki karmivaa, jos se kaikki oli esitystä,
      ja halus vaan pitää jalkansa oven välissä mahdollista comebackia varten...

      mut joo, työntekijöihin on parasta suhtautua vaan työntekijöinä, vaikka kyllä ne monesti itekin pitää itseään vaan maksullisina ystävinä, joiden ei tartte tehdä mitään, ja jotka vielä määräävät mitä tehdään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2986
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2731
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1469
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe