Leijonankitaan hullaantunut

Leijonankidat ihania

Hei,
ostin keväällä kokeilumielessä leijonankitoja ja olen kesän aikana syvästi hullaantunut näihin kukkiin. Ostamani leijonankidat ovat valitettavasti yksivuotisia, mutta ymmärtääkseni näitä kukkia on myös monivuotisina?

Sattuuko kukaan tietämään mikä lajike olisi tuota monivuotista mallia, ja saako siemeniä/taimia jostain suomesta ostettua, tai ulkomaisista verkkokaupoista?

Toinen kysymys vielä, nyt kun syksy on tulossa voinko kerätä leijonankidoista siemeniä jotta voisin kylvää niitä ensikeväänä? Miten se parhaiten kannattaisi tehdä? Olen aika uusi puutarhuri ja tekniikka on vielä vähän hukassa.

6

5787

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koloristi

On niitä monivuotisiakin lajeja ja leijonakitaan on helppo ihastua, mutta googlaapa
      leukoija !!! Se on vielä astetta ihanampi ja värisävyt fantastiset. Kuin taidemaalarin taulusta !

• Pioni

Olen samaa mieltä. Leukoijat ovat aivan hurmaavia. Värit., tuoksu, sekoitukset sopivat aina toisiinsa. Ja leukoijat ovat myös kivoja leikkoina, yhdistän niitä kimppuihin, esim. kuunlilja kaulus, pullea pyöreä leukoijakimppu keskellä!
        Ainut ongelma on kasvatuksen kanssa. Joka vuosi pitää vahtia milloin kirpat hyökkäävät. Ne tekevät leukoijaraukoista selvää lähes yhdessä yössä.

Leijonankidat ovat myös hienoja. eikä niihin iske hyönteiset. Taimetan niitä aina hieman myöhäisempää kukintaa varten, kun perennat ovat jo levossa ja penkki näyttää aneemiselta.
        Nyt ne alkavat olla osin jo hieman nupulla. Mutta ne kestävät hallaa, kukkivat vielä lähes tulkoon talventuloon asti suojaisessa kulmauksessa. Ja värit on kauniita niissäkin.

• Leijonankidat ihania

Hei,
        kiitti vastauksesta ja leukoijat on myös tuttuja mulle. nättejä nekin.

Mutta palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, mitä on ne monivuotiset leijonankidat ja mistä niitä saa?

• tinttumaaria1
        Leijonankidat ihania kirjoitti:

Hei,
        kiitti vastauksesta ja leukoijat on myös tuttuja mulle. nättejä nekin.

Mutta palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, mitä on ne monivuotiset leijonankidat ja mistä niitä saa?

Eiköhän mikä tahansa käsiisi saama leijonankita voi talvehtia, jos viet kellariin tai muuhun sopivaan paikkaan. Ihan pääkaupunkiseudulla tiedän leijonankidan talvehtineen kukkapenkissäkin.

• uusiks vaan
        tinttumaaria1 kirjoitti:

Eiköhän mikä tahansa käsiisi saama leijonankita voi talvehtia, jos viet kellariin tai muuhun sopivaan paikkaan. Ihan pääkaupunkiseudulla tiedän leijonankidan talvehtineen kukkapenkissäkin.

miksi Leijonankidan pitäisi talvehtia, kun se on todella helppo kasvattaa.Pieni pussi siemeniä, niin sinulla on 100 uutta hienosti kukkivaa leijonankitaa

• Leijonankidat ihania
        uusiks vaan kirjoitti:

miksi Leijonankidan pitäisi talvehtia, kun se on todella helppo kasvattaa.Pieni pussi siemeniä, niin sinulla on 100 uutta hienosti kukkivaa leijonankitaa

Hei,
        mistäs tiesittekään että kävin eilen plantaagenissa ostamassa siemeniä... :-)

Törsäsin kahteen siemenpussiin....innoissani olen.

Tuo siementen kerääminen oli sellainen ajatus kun nämä mitä viimekesänä mulla oli oli aivan upean oranssin värisiä. Olisin sen värisävyn halunnut myös tälle tulevalle kesälle säilyttää. Ja koska tiedän että siemeniä voi kukista kerätä ja kuivata niin sen vuoksi halusin kysyä teiltä apua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      20
      5024
    2. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      2
      1802
    3. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      136
      1250
    4. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1190
    5. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      92
      1117
    6. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1074
    7. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      17
      863
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      168
      815
    9. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      61
      723
    10. Vappu Pimiä jakoi kuvia Maajussille morsian -kuvauksista! Seuraajalta tärkeä toive: "Voi miten..."

Tätä kyllä kannattaa toivoa! Vappu Pimiällähän on tunnetusti myös sormensa pelissä näissä rakkausjutuissa ja hän toimii
      Suomalaiset julkkikset
      25
      709
    Aihe