Voi helvetti, otin 7/2013 vanhentuneen lääkkeen!!!

voiei

Tällänen viisas täällä, olin unohtanut ottaa aamulääkkeen ja klo 12 huomasin sen, en ollut kotona mutta "onneksi" käsilaukussa on aina hätävara pilsut mukana. Kotiin päästyäni piti laittaa uus hätävara laukkuun kun edellinen tuli napattua ja siinähän tajusin että nää on kuukauden vanhoja!!??

Lamictalista on kyse! Se tuskin muuttuu myrkyksi mutta vaikutus voi varmaan heiketä? Toivottavasti ei katoa kokonaan! Odottelen paniikissa jotain slaagia :( Lapsetkin pitäisi lähteä hakemaan autolla kerhosta. Mitähän pitäisi tehdä. Annoskin on juuri pienennetty 100 100 -> 75 100. PELOTTAA!!!

10

1370

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iisisti vaan

      Oletko herkkä reagoimaan? Itse saatan ottaa lääkkeet paljonkin myöhässä ihan siksi, koska vuorokausirytmini on hyvin epätasainen. Kroppa saattaa silti kestää kaikenlaisia vaihteluja. Enkä millään jaksa uskoa, että kuukauden vanhojen lääkkeiden teho olisi jotenkin radikaalisti huonontunut. Eiköhän niissä vielä tehoa ole. Eri asia olisi, jos ne olisivat usean kuukauden vanhoja tai pitkään auringonvalossa olleita tms. Nyt vain rauhoitut ja relaat! Jos olo kovasti huononee niin ainahan voit mennä ensiapuun. Tuskin yhdestä hiukan vanhentuneesta lääkkeestä kuitenkaan slaagia saa.

    • voiei

      Kiitos vastauksesta! Olo huojentui kummasti :) Että pitikin tuollainen episodi sattua ekana päivänä kun annosta tiputetaan. Saattoi sitten tippua vähän enempi kun oli tarkoitus mutta toistaiseksi elossa ollaan! Jännitän muutenkin ihan hulluna tota annoksen laskemista.. 2005 vuodesta lähtien popsinut 100 100 ja nyt lasketaan. Ilmeisesti olen aika onnekas kun aiemmin en ole reagoinut mm. pitoisuuksien laskuun. Raskausajatkin meni pitoisuus vaihdellen 7-11 vaikka normaalisti on 20-21. tosin lasku on varmasti tapahtunut pikku hiljaa eikä naps niinkuin nyt.. ja normaali arjessa en ole kellon tarkkaan koskaan ottanut niitä. Otan aamulla ja illalla ja nuo varmaan käsittää 5h vaihtelun päivistä riippuen :D Toivottavasti loppu pv ja jatko sujuu!

      • Topsy

        Lääkkeiden päiväyksessä on joku varmuusvara.

        Enempi vaikuttaa lämpötila. Varmaan helteillä pitäisi laittaa jääkaappiin. Näin ajattelin tehdä ensi kesänä, jos sisällä lämpötila nousee liikaa.


      • Hugo.

        Jos tuntuu pelottavan, niin en lähtisi ajamaan autolla. Itselläni ei kyllä lääkkeenotto aika ole tarkka tai en ainakaan tarkasti ota. Jos huono olo tulee tai pelottaa, en varmasti ajaisi. Etenkin kun lapsista kyse.


    • voiei

      Tulin vielä päivittämään että päivä ja ilta sujui onneksi ihan normaalisti, toivottavasti jatkokin :) Eilen oli siis eka pv pienemmällä määrällä ja kaikkea pienen pientäkin "outoa" tulee kokoajan mielessään liitettyä siihen että saankohan kohtauksen :( Saapa nähdä miten kauan menee, ennenkö oppii luottamaan uuteen annokseen! Vai oppiiko sitä ikinä?? Täytyy varmaan tehdä uus otsikko tälle pähkäilylle :D Mutta kertokaa ihmeessä jos on kokemusta lääkemäärän alentamisesta! Oma tilanteeni on se, että kohtauksia ei ole ollut lääkityksen aikana ollenkaan eli 13v kohtauksetta. Sairastuin -00 kun sain 2 kohtausta jonka jälkeen aloitettiin lääkitys. Alkuun deprakine joka vaihdettiin noin 2005 Lamictaliin, joka on mennyt eiliseen saakka annoksella 100 100. Nyt 75 100. Veressä oleva pitoisuus on vaihdellut raskauksien aika (alempi kuin normaalisti). Muuten ei. Lääkemääriä on myös nostettu noina aikoina tilapäisesti mutta veressä oleva pitoisuus ei ole koskaan noussut yli minun normaalin (20-21). Stressailenkohan turhaan vai aiheesta.. esim. nyt kädet tutisee kun kirjoitan ja mietin tuleeko kohtaus vai stressaanko tätä aihetta niin paljon o.O Lekuri sanoikin tuosta etteä joilain ihmisillä ei hermo kestä lääkkeen vähennystä vaikka itse taudin puolesta voisikin vähentää. Nyt ymmärrän hyvin mitä se tarkoitti :/

    • eräs gaijin

      No mulla ainakin meni vähennys ihan OK, toki jännitin sitä silloin alussa. Aika nopeasti unohdin koko jutun. Mutta kyllähän sitä ihan syystä jännitää, eihän sitä koskaan tiedä.

      Ensin jouduttiin nostamaan "määräaikaisen" stressin ja silloisten kohtausoireiden vuoksi pari vuotta hyvin toiminut annos. Reilun vuoden söin tuota korotettua mutta olin jatkuvasti huomattavan paljon väsyneempi kuin ennen nostoa (annos alkoi olla aika kova). Kun stressitekijät olivat poistuneet niin ehdotin, voisiko kokeilla aiempaa annosta ja sitä pidettiin ihan mahdollisena. Pidin ekan kuukauden ajan huolta erityisen hyvin nukkumisesta yms. ja kun nykäystäkään ei ilmaantunut niin rauhoituin. Nyt jo toista vuotta hyvin menee eikä vaikuttanut lääkeaineen pitoisuuteen.

      Toisaalta oon mä saanut yhden lääkkeen tiputuksesta kohtauksen. Mutta silloin oli vaihdoksesta kysymys ja sanottiin vanhan tiputuksen olleen liian nopea (ja uuden annos osoittautui liian pieneksi kun ei sitä oltu mitattu..).

      Hidas pudotus on varmaan kaiken A ja O. Mulla otettiin rytinällä alas, toinen lääkäri käski pitää aina parin kuukauden taukoa tiputuksien välillä. Parempi hitaasti kuin että ei laisinkaan.

    • 15+5

      Hyvä, että kaikki sujui hyvin! En usko, että se tabletti oli mennyt "vanhaksi" teholtaan. Yleensä ajattelen itse lääkkeistä et jos ne haisee/näyttää samalle ku ennenki ni asia ok.

      Joskus tosin oon kosteilla sormilla ottanut lamin ja sehä alkanu jo tosiaa kosteisiin käsiin "sulaa"... (ottanut juuri lasiin vettä ja hana ollu isolla ja roiskunnu vettä kädelle)... Silloin oon ottanut kokonaan uuden. On niin pieni mutta äkänen lääke, että ei tiedä kuinka paljon se pienikin kosteus vaikuttaa sen rakenteeseen/tehoon, joten pelaan varman päälle.

      Vähennyksestä en tiedä, mut yks kerta kun nostin lääkettä 25mg annoksella, niin sain tasan tunti lääkkeen otosta kohtauksen... Hieman meinas usko mennä, mut onneksi on sen jälkeen toiminu hyvin.

      • salleeni

        Tuo Lamictalin "käsiin sulaminen", jos sen koko annoksen kuitenkin saa suuhunsa, ei ole syy ottaa toista saman tien. Lamictal on sellaisessa lääkemuodossa, - dispergoituva, eli suussa hajoava- että sen voisi liuottaa pieneen määrään vettä, ja nauttia (kuka siitä mustaherkukanmausta nyt nauttii??) siten.

        Lääkkeitten vanhenemiseen sen verran, ettei heinäkuun loppuun voimassaollut lääke vielä tänä päivänä ole mitenkään vahingoittunut, eli ei se hoitotasapainoa kertaheitolla kaada. Viimeinen käyttöpäivä pitää sisällään ajatuksen, että lääkkeenvalmistaja menee siihen saakka takuuseen lääkkeen tehosta ja vaikutuksista, ei sen jälkeen. Itsellein nuo viimeiset käyttöpäivät on kyllä ehdottomia, mutta se on vain oma tapani suhtautua. Joskus voi olla parempi ottaa muutaman viikon yli-ikäinen lääke kuin olla ottamatta, mutta tuota voisi pitää vahvana poikkeuksena, ei minään sääntönä. Toinenkin säääntö itselläin on: voin harkinnalla "antaa" itsellein hieman vanhentuneen lääkkeen mutta kellekään toiselle en, paitsi hätätapauksessa esim. hiilitabletti tai ehkä kyypakkauksen kortisoni.


    • voiei

      Kiitos taas vastauksista! Mistään en löytänyt tietoa, mahtaako tämä vähentäminen tehdä "vieroitusoireita". Mulla on särkenyt päätä vähän väliä. Myös sen vahvemman ilta-annoksen jälkeen :( Voi toki olla vaan stressiä tai on kyllä tullut syötyäkin aika huonosti ja eilen juotua liian vähän. Ainoo että tänäänkin jomottaa. Särkylääke kyllä tepsii hyvin, en vaan tahtoisi änkeä myrkkyjä elimistööni. Vapina on kyllä kadonnut, sitä oli nuo 2 ekaa päivää. Kuulostaa äkkiseltään ihan vierotusoireilta :D Hitaasti tässä on kuitenkin tarkoitus edetä! Lekuri oli laittanut että aiinakin 2kk näin, sitten voi halutessaan vähentää illasta. En usko kyllä ihan hätäseen haluavani koska pelko persiissä on melkoinen! Eikä iltalääke vaikuta elämään häiritsevästi. Aamulääke tekee tosi kiukkuiseksi ja näin monta vuotta joka päiväistä kiukkua alkaa jo kypsytteleen toden teolla :( Myös muita sivuvaikutuksia on useampikin ja vasta nyt olen tajunnut yhdistää ne lamictaliin! Kai se on parempi myöhään kun ei milloinkaan :)

      Olen joskus ottanut vahingossa 2 x aamulääkkeen, ei tullut ongelmia. Onneksi!

    • Hugo.

      Väittäisin, että lääke ei ole menettänyt parissa kuukaudessa tai kuukaudessa yhtään vaikutusta. Itse en epäilisi, mutta voithan soittaa apteekkiin ja kysyä tulevaisuuden varalta.

      Käsittääkseni vanhoja lääkkeitä kärrätään kehitysmaihin, koska ne oikeasti tehoaa kuitenkin ja siellä on pula lääkkeistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 189
      2286
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2104
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      173
      1919
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1702
    5. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      38
      1409
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1267
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1195
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      16
      1188
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1187
    Aihe