Viha

kuunteleva_kirkko

Vihan tunteita varmasti jokainen on joskus tuntenut. Wikipediassa viha määritellään seuraaavasti:

"Viha on inhon, vastenmielisyyden, antipatian tai vihamielisyyden tunne. Viha voi kohdistua toiseen henkilöön, asiaan tai ilmiöön. Usein vihalla tarkoitetaan voimakasta tai intohimoista tunnetta, mutta viha voi olla myös ”kylmää”, tai vähäistä inhoa.

Viha voi perustua vihan kohteen pelkoon tai aiempiin kielteisiin kokemuksiin kohteesta tai jostakin siihen yhteydessä olevaan. Monesti vihaa kuvaillaan rakkauden tai ystävyyden vastakohdaksi, mutta rakkauden vastakohtana pidetään usein paremmin välinpitämättömyyttä, sillä vihan vallassa olevat voivat olla hyvinkin tiiviissä suhteessa toisiinsa. Välinpitämättömyys taas ei kosketa millään tavalla.

Vihaa pidetään kielteisenä tunteena, sillä se on pohjimmiltaan tuhoava voima ja voi johtaa väkivaltaan tai muunlaiseen aggressioon. Voimakas ja intohimoinen viha voi johtaa hallitsemattomaan käytökseen. Jotkut muutkin tunteet, kuten pelko, voivat johtaa väkivaltaan, aggressioon ja hallitsemattomaan käytökseen."

Samoin Suomen Mielenterveysseuran sivuilla on hyvää tekstiä vihasta:
http://www.vahvistamo.fi/vahvistamo/tunteet/tunteiden_aakkoset/viha


Miten sinä suhtaudut vihaan? Vihaatko jotain? Ja pelottaako viha?

Vilppu H.
pappi

14

188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FUCKIFUU

      Vihaa asioita älä ihmisiä on hyvä lähtökohta. Vihapuhe on taas aivan eri asia, siihen liittyy usein valehtelu ja vääristely.

      • Totta, viha ja vihapuhe ovat eri asioita. Mutta liittäisin valehtelun ja vääristelyn myös osaksi vihaa. Jos vihaa jotakuta, on helppoa nähdä kaikki ihmisen toiminta - hyväkin - tuon vihan kautta. Näkökulma vääristyy.

        Vilppu H.
        pappi


    • Viha on samanlainen termi kuin rakkaus. Se on aika monnikerroksellinen tunne, jota ei ihan yhdellä lauseella voi kertoa.

      Viha on sekä elämää ylläpitävä että sitä tuhoava voima. Me tarvitsemme sitä, mutta sen kanssa pitää osata myös elää rakentavasti.

      Kävin lueskelemassa tuolta Mielenterveysseuran sivuilta ja siellä on todella hyvin kerrottu mitä se viha oikeastaan on.

      ”Kun vihaamisen kykyä ei ole torjuttu, vaan se on rakentavana mahdollisuutena osana persoonallisuutta, ihmisen ei itse asiassa tarvitse olla vihamielinen tai aggressiivinen.”

      ”Viha nousee usein esiin konflikteissa, ristiriidoissa, turhauttavissa tai pettymystä aiheuttavissa tilanteissa. Tunne ei sinänsä ole väärin, ja sitä saa kokea.”

      ”Viha sekoittuu usein toisiin hankaliin tunteisiin, jolloin kysymyksessä ovat tunnekimput.”
      http://www.vahvistamo.fi/vahvistamo/tunteet/tunteiden_aakkoset/viha

      On siis tärkeää oppia tunnistamaan vihan tunteensa. Kuuntelemaan tarkasti mitä kaikkea siihen tunteeseen liittyy. Vasta sitten sen voi purkaa rakentavasti ja ilman tuhoamista. Mikä se tarkasti ottaen on, mitä vihaan? Mitä voi asialle tehdä?

      Lapsena kasvoin ympäristössä joka antoi vain vähän positiivista palautetta. Se mikä vahvistui, oli sanoma, ettei minusta ole mihinkään joten turha edes yrittää mitään. Se nostatti tietynlaista vihaa, lähinnä se oli puolustautumista varten. Päätin näyttää, että nuo arvostelijat olivat väärässä. Tällä vihan tunteella menin pitkälle, eli opiskelin ja sain työpaikan, jota minun ei olisi pitänyt noiden arvostelijoiden mukaan koskaan saada. Pärjäsin. Mutta kun pääsin tavoitteeseen, viha haihtui olemattomiin. Se toimi aikansa.

      Olen tuntenut myös tuota kylmää vihaa. Se oli pelottavaa, repivää ja oli tuhota minut. Se kohdistui vain yhteen henkilöön, eli häiriintyneeseen persoonaan. Sen pohjalla oli avuttomuuden tunne, kun ei kyennyt tekemään oikein mitään ja pelon uhka oli koko ajan läsnä. Toivon ettei kenenkään tuollaista tarvitse tuntea. Onneksi siitä pääsin eroon niin rukouksen avulla kuin purkamalla palasiin kaikki osatekijät.

      Pelottavimpia kai on sellaisen vihan kohtaaminen, jonka takana on tuollainen tunnekimppu eikä vihaaja enää itse tunnista vihansa alkuperää. Sellainen viha näyttäytyy kaaosmaiselta ja täysin sattumanvaraiselta, joka tulee peliin täysin arvaamattomissa tilanteissa.

      Jostain syystä moni kokee Jumalan juuri tuollaisena vihaajana. Mistä tuollainen mielikuva tulee?

    • esther

      Palstallanne momi suhtautuu kirkkoon järjettömästi ja sokeasti vihaten.

      hoh hoijjaa

    • ihan normaalia

      Viha on normaali tunnetila, tiettyyn pisteeseen. Itse vihaan valehtelijoita, ihmisten alistajia ja etenkin lasten hyväksikäyttäjiä.

      • Joo, tiettyyn pisteeseen asti viha on normaali ja hyväkin asia. Vihan tunne on reaktio siihen, että nyt minua on loukattu. Tällä tavalla se suojelee itsetuntoa. Mutta vihaankin voi jäädä kiinni, ja silloin se ei enää ole hyvä asia. Viha myös muuttuu helposti katkeruudeksi, mikä on puolestaan ehkä yksi hirveimpiä tunnetiloja.

        Vilppu H.
        pappi


    • no ainaski tympii

      Hölöpöti pölöpöti.
      Minua vihastuttaa tää typerä palsta,.

      • haukotuttaa

        Minäkin tässä nyt ihmettelen, että miksi hengellisellä palstalla puhutaan vihasta vain psykologiselta kannalta katsoen. Tylsää. Psykologiaa ja psykologisointia on muutenkin joka paikka täynnä, niin kai nyt kristillisellä palstalla pitäisi puhua vihastakin uskon kannalta katsoen. Oliko se joku kirkkoisä, joka listasi sen peräti kuolemansynniksi.
        Tämä ketju ainakin on tosiaan hölöpöti pölöpötiä, kristinuskosta ei näy vilaustakaan, sama vaikka olisi puhuttu kakkuresepteistä. Kakkureseptejä ja joka pojan psykologiaa netissä riittää. Jos kirkkokaan ei osaa puhua muusta kuin tavallisista maallisista asioista, niin en minä hämmästele jos se kuolee.


      • ei kato kinosta
        haukotuttaa kirjoitti:

        Minäkin tässä nyt ihmettelen, että miksi hengellisellä palstalla puhutaan vihasta vain psykologiselta kannalta katsoen. Tylsää. Psykologiaa ja psykologisointia on muutenkin joka paikka täynnä, niin kai nyt kristillisellä palstalla pitäisi puhua vihastakin uskon kannalta katsoen. Oliko se joku kirkkoisä, joka listasi sen peräti kuolemansynniksi.
        Tämä ketju ainakin on tosiaan hölöpöti pölöpötiä, kristinuskosta ei näy vilaustakaan, sama vaikka olisi puhuttu kakkuresepteistä. Kakkureseptejä ja joka pojan psykologiaa netissä riittää. Jos kirkkokaan ei osaa puhua muusta kuin tavallisista maallisista asioista, niin en minä hämmästele jos se kuolee.

        Minuakin tympii just nää papit jotka leikkii jotain filosofi-psykologi-akateemkkoa. Pöh sanon minä.


      • vihanen
        haukotuttaa kirjoitti:

        Minäkin tässä nyt ihmettelen, että miksi hengellisellä palstalla puhutaan vihasta vain psykologiselta kannalta katsoen. Tylsää. Psykologiaa ja psykologisointia on muutenkin joka paikka täynnä, niin kai nyt kristillisellä palstalla pitäisi puhua vihastakin uskon kannalta katsoen. Oliko se joku kirkkoisä, joka listasi sen peräti kuolemansynniksi.
        Tämä ketju ainakin on tosiaan hölöpöti pölöpötiä, kristinuskosta ei näy vilaustakaan, sama vaikka olisi puhuttu kakkuresepteistä. Kakkureseptejä ja joka pojan psykologiaa netissä riittää. Jos kirkkokaan ei osaa puhua muusta kuin tavallisista maallisista asioista, niin en minä hämmästele jos se kuolee.

        Minusta on oikein hyvä, että kirkon väki osaa puhua muustakin kuin Jeesuksesta, sillä tässä maailmassa meidän on kuitenkin elettävä ja selviydyttävä maallistenkin asioiden kanssa.

        Vihaa on hyvä pohtia. Tällä palstalla sitä vihaa näkee paljon. Joskus omakin sisin kiehahtaa, kun esitetään uudelleen ja uudelleen typeriä syytöksiä kirkkoa kohtaan. Muka hyvät ja ihmisrakkaat kirjoittajat haluavat loukata toisten pyhiä arvoja. Se pistää vihaksi.


      • kirkolla enää on
        vihanen kirjoitti:

        Minusta on oikein hyvä, että kirkon väki osaa puhua muustakin kuin Jeesuksesta, sillä tässä maailmassa meidän on kuitenkin elettävä ja selviydyttävä maallistenkin asioiden kanssa.

        Vihaa on hyvä pohtia. Tällä palstalla sitä vihaa näkee paljon. Joskus omakin sisin kiehahtaa, kun esitetään uudelleen ja uudelleen typeriä syytöksiä kirkkoa kohtaan. Muka hyvät ja ihmisrakkaat kirjoittajat haluavat loukata toisten pyhiä arvoja. Se pistää vihaksi.

        Mitä ihmeen arvoja


      • FUCKIFUU
        vihanen kirjoitti:

        Minusta on oikein hyvä, että kirkon väki osaa puhua muustakin kuin Jeesuksesta, sillä tässä maailmassa meidän on kuitenkin elettävä ja selviydyttävä maallistenkin asioiden kanssa.

        Vihaa on hyvä pohtia. Tällä palstalla sitä vihaa näkee paljon. Joskus omakin sisin kiehahtaa, kun esitetään uudelleen ja uudelleen typeriä syytöksiä kirkkoa kohtaan. Muka hyvät ja ihmisrakkaat kirjoittajat haluavat loukata toisten pyhiä arvoja. Se pistää vihaksi.

        Voitko kertoa näistä typeristä syytöksistä (tarkoittanet sillä perättömiä syytöksiä?)


    • vihannes__

      Viha kuuluu elämään. Niinkuin kaikki muutki tunteet. Ärsyttää sellanen ajattelu, että pitäis kaikesta vihasta päästä eroon ja joka ikiselle paskaisella antaa anteeks. Ei todellakaan tarvitse

    • viha syö ihmistä

      Sain kerran ahaa-elämyksen, mutta se oli paremmin vihastumisesta. Vihastuminen sinänsä on tietysti luonnollista, mutta käsitin kuitenkin, että kärsin itse suurimman vahingon.

      Sitä varmaan synnillä myös tarkoitetaan sinänsä, esim. jonkun pitkäaikainen vihaaminen, jos tuo toinen ei tiedä mitään, ja tällöin ei aiheuta vihan kohteelle vahinkoa, mutta jos elää siinä vihassa, se on eräänlaista itsensä vähentämistä ja ikään kuin pahan tekemistä itsellekin.

      Mutta meni varmaan turhan syvälliseksi tälle palstalle, ja osasinko edes ilmaista itseäni.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      192
      1926
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      62
      1330
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      58
      1073
    4. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      151
      978
    5. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      53
      964
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      81
      934
    7. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      808
    8. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      82
      790
    9. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      739
    10. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      62
      704
    Aihe