Lämmitys autotalliin

patteritko

Olen rakentamassa lämmintä 80m2 autotallia ja en yhtään tiedä mikä lämmitysmuoto talliin kannattaisi ottaa. Tarkoituksena tallissa on pitää talvella ylläpitolämpöä (n. 6-10 astetta) ja tarvittaessa nostaa lämpötila esim. tehokkaalla rakennuslämmittimellä.

Olisivatko sähköpatterit hyvä ratkaisu? Myöhemmin ajattelin päivittää ilmalämpöpumpun, mutta en vielä alkuvaiheessa. Millaisia sähköpattereita tarvitsen, jotta riittävät ylläpitämään pientä lämpöä tallissa? Onko halpahalleissa yms. myytävistä 1kw öljytäytteisistä pattereista mihinkään?

53

18073

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maalämpö suosiolla

      Ei missään nimessä mitään sähköpattereita. Tulee hirvittävän kalliiksi käyttää sellaisia ja ilmalämpöpumpulla ei tee autotallissa yhtään mitään.

      Laita mieluummin maalämpö niin jopa on lämmitys halpaa ja helppoa ja voi pitää jatkuvasti korkeaa lämpötilaa eikä tarvita mitään rakennuslämmittimiä!

      • maalämpö maalämpö ma

        Ja pystykorvakoiralle oma maalämpö !

        Riittää luulisin kuussataa metriä reikää jos turrin häkissä on seinät ja katto !

        mutta joka tapauksessa maalämpö.


      • Hohhoijjaa

        Siinäpä asiantuntija antoi lausunnon, hohhoijjaa


    • kymysyksiä

      Miksi et laita heti ilmalämpöpumppua? Paljonlo talliin tulee eristeitä? Millaiset ovet, huonekorkeus?

    • kannattaase

      Laita vaan se ilmalämpöpumppu. Ja varalle vetelet pattereille syötöt/pistorasiat. Jos vaikka joskun ne haluat laittaa. Ompahan sitten ainakin varaa valita. Pumpulla säästät aika paljon euroja.

    • Tapio Saari

      Tarvitset noin 4 kW lämmitystehoa riippuen tietenkin eristyksestä, ovista ym.
      Laita kiinteät sähköpatterit. Ilmalämpöpumppu ei toimi hyvin noin kylmässä tilassa ja kuitenkin kovimpien pakkasten aikana sen teho ei riitä.

      • PUMPPUMÄN

        Tapiolle terveisiä suomessa on 3-4vk niin kylmää jolloin ilposta ei saa järkevästi lämpöä ja lämmityskausi on mielestäni huomattavasti pitempi.


    • Oyutta

      Onko tuo 6-10 astetta riittävä, jos seinissä on eristeet ja kosteussulut nykymitalla (kosteussulku sisäpuolella eristeisiin nähden)?

      Meinaan vaan, että alkaako kosteus tiivistymään sopivissa olosuhteissa vääriin paikkoihin, (vaikka tallissa ei edes pidettäisi säännöllisessä ajossa olevaa autoakaan, joka toisi sinne mukanaan kosteutta ja tallin ovia auottaessa "viilennyspiikkejä"...)

      Nyt tarvittaisiin specialistitason vastauksia. Mutustelijat tunnistan heti =)

    • Ilmalämpöpumppu on halvin käyttää tällä hetkellä tuohon tilaan.

      • Jaani

        Itselläni oli rakennus aikana Mitsubishi fd 35 pumppu lämmittimenä koko talven, pahimmillaan 25 pakkasta ja sähkönkulutus tuolloin n.4-5e päivä.
        Yöllä lämmitin tuolla tosiaan, lämpötila 10-12 noin, ja kone säädetty 16.. talossa neliöitä 153, ja olohuoneen korkeus 4metriä eli loivan rinteen talo. Pohja rossilla ja välikatossa vai 100mm villaa ns. heikompana aikana. Eli, en nyt hylkäisi ilmalämpöpumppua heti enkä kyllä lähtisi maalämpöä heti laittamaan, maksaa kuitenkin 10-15k heti heittämällä.
        Sanokoon kuka mitä haluaa, itse olen aloittamassa tallin tekoa, laitan sinne kyllä tuon pumpun.. 105m2.. tulee kyllä varuulta lattiaan vesikierto.. 😂


      • Jaani
        Jaani kirjoitti:

        Itselläni oli rakennus aikana Mitsubishi fd 35 pumppu lämmittimenä koko talven, pahimmillaan 25 pakkasta ja sähkönkulutus tuolloin n.4-5e päivä.
        Yöllä lämmitin tuolla tosiaan, lämpötila 10-12 noin, ja kone säädetty 16.. talossa neliöitä 153, ja olohuoneen korkeus 4metriä eli loivan rinteen talo. Pohja rossilla ja välikatossa vai 100mm villaa ns. heikompana aikana. Eli, en nyt hylkäisi ilmalämpöpumppua heti enkä kyllä lähtisi maalämpöä heti laittamaan, maksaa kuitenkin 10-15k heti heittämällä.
        Sanokoon kuka mitä haluaa, itse olen aloittamassa tallin tekoa, laitan sinne kyllä tuon pumpun.. 105m2.. tulee kyllä varuulta lattiaan vesikierto.. 😂

        Ja päivällä raksa aikaan annoin apuja öljy lämmittimellä tosiaan, pumppu pois päältä ja hupussa niin ei menny paskoo sisään. Tämä nyt vertailun vuoksi tänne.. ilmalämpöpumppu vs maalämpö


    • tyytyväinen

      itselläni on ollut seitsemän vuotta hallissa ilmalämpöpumppu halli on 100 neliötä yhtenäkään talvena ei ole teho loppunut on käynyt yötä päivää lämpötila kyllä laski pahimpina pakkasina 13 asteeseen.jos nyt rakentaisin laittaisin vesikiertoisen lattialämmityksen sekä kaksitoimikattilan.lattialämmityksen sen takia kun lattialla tulee oltus auton alla useasti niin olisi mukava olla lämpimällä lattialla

    • Tallin tekijä

      Jos siellä tallissa rakennellaan jotain, niin ilppi ei ole toimiva ratkaisu. Suodattimia saisi puhdistaa joka viikko ja tukkoon se menee siti. Jos näin, niin silloin sähkö-lattialämmitys ja pidä se pienellä. Lisäksi 3-4 1000w sähköpatteria. ~10 asteen peruslämpö nouseen nopeasti ilman puhaltimiakin.

    • 3+4

      Tässä nyt ollaan tekemässä ilmeisesti budjettiluokan ratkaisua, tai sellaisen kuvan minä sain, joten onko järkevää laittaa lattialämmitystä, kun tuskin sinne hirveästi eristeitä laitetaan.

      • qwewqwe

        Tottakait se kannattaa eristää kunnolla jos yhtään meinaa pitää lämpimänä. Tuossa vaiheessa kuitenkin melko pieni investointi.


    • QQQQQQQQQQQ

      Ilmanvaihto vie osan lämmityksestä joka tapauksessa. Laita lämmöntalteenotto ilmanvaihtoon ja ilmalämpöpumppu jos ääni ei haittaa.

      • 23e3e2e

        Autotalliin mitään järkeä laittaa lämmöntalteenottoa.


    • QQQQQQQQQQQ

      Jos autotalli on 80neliöö niin miksi ei ole järkeä laittaa lämmöntalteenottoa?? koska sehän ottaa lähes kaiken hukkalämmön.

    • Auto säilyy parhaiten kylmässä tallissa. Lämmitetyssä tallissa on usein huono ilmanvaihto ja talli sen vuoksi usein kostea. Kosteus ruostuttaa autoa. Esimerkiksi jos talvella ajat hieman lumisen auton lämpimään halliin se alkaa sulaa ja synnyttää kosteutta koko tilaan ilman kunnon tuuletusta. Kylmä talli ja pistorasia seinään siinä kaikki.

    • mjo1978

      Lattialämmitys sähköllä, seiniin eristeeksi väh 125mm, kattoon 200mm. Silleen on riittävä. Ilmalämpöpumppu kanssa hyvä harkinta siihen.

    • €€€$€

      Tuskin eristeitä ja kaapeleita ilmaiseksi saa. Avauksessa kirjoitetaan halpahallin pattereista, joten rahat on tiukilla. Vastaavaa mestaria tai suunnittelijaakaan tuskin on, kun täytyy täältä kysellä vinkkejä kosteudenhallintaan.

      • mjo1978

        No nuo kaapelit ei maksa kuin noin 1000€ ja jos on rakentamassa autotallia, niin se maksaa pikkasen enempi. Jos rakentaa, niin ei kannata säästää ihan liikoja, kun katuu jälkeenpäin kuitenkin. Tärkeää on huolehtia hyvästä ilmanvaihdosta autotallissa, jos auto talvella lämpimässä, niin kosteutta tulee. Vinkkinä suosittelen tekemään lattiaan lattiakaivon, vedet valuu siihen.


      • mjo1978

        Ja jos on rakentamassa, niin kannattaa miettiä mihin riittää rahat ja mihin ei! Jos kerran rakentaa 80m2 tallia, niin siihen pitää varautua, että hintaa tulee. Ei mikään ilmaista ole. Jos on pers aukinen, niin mitä sitä edes rupeaa rakentamaan, jos kaikki pitäs tehdä halvalla/ilmaseksi, siin tulee vaan menemään päin persettä touhut hyvin helposti.


      • €€€€%$€
        mjo1978 kirjoitti:

        Ja jos on rakentamassa, niin kannattaa miettiä mihin riittää rahat ja mihin ei! Jos kerran rakentaa 80m2 tallia, niin siihen pitää varautua, että hintaa tulee. Ei mikään ilmaista ole. Jos on pers aukinen, niin mitä sitä edes rupeaa rakentamaan, jos kaikki pitäs tehdä halvalla/ilmaseksi, siin tulee vaan menemään päin persettä touhut hyvin helposti.

        Niinhän sitä kannattaisi. Mutta jos avausviestissä kysellään halpispattereista ja myöhemmin speciaalitason vastauksia kosteuksista, niin ei tarvitse edes rivien väleistä lukea, että rahaa ei olla käyttämässä.


      • tasakattoinen

        ei tuossa avauksessa ainakaan mitään kysytä kosteudenhallinnasta, joku muu köyhä taisi kysellä, itsellä 60 neliön kivirakenteinen talli koneellisella poistolla ja vesikiertoinen patterilämmitys kaukolämmöllä, rakennettu 80-luvulla ja suurin kosteushaitta tulee vesi- ja lumisateesta ulkoapäin


    • Pumppu rules

      Rakennan parasta aikaa 60neliön tallia, eristeeksi seinään 200mm villaa, ja kattoon 400mm villaa. Lattiassa 100mm tyroksia
      Lämmmönlähteeksi tulee mitsun ilmalämpöpumppu, mallia en muista mutta piisaa 200neliöön, joku uutuus malli.. Ja tallissa on todellakin tarkoitus tehdä metallitöitä ja auton ruuvasta pääasiassa.. Suodattimia puhdistetaan sitten useammin jos tarve. Mutta moni ilmalämpöpumpulla lämmittää ilman ongelmia vastaavia talleja. 3 paikkaa antoi tarjouksen pumpusta ja sanoi että ehdottomasti ilmalämpöpumppu. Tarkoitus pitää n: 16c tallissa, tai enemmän jos tarvii.

      Omassa 250neliön talossa lämpenee yläkerta vain ilmalämpöpumpun voimalla. Alakertaa lämmittää nykyään kaukolämpö. Ei ole ikinä loppunut pumpusta puhti, vaikka -30C pakkasia ollut pitkään..

      • ruostereiska

        Eikö järkevämpää olisi pitää sitä noin 16 astetta siellä varastorakennuksen puolella, jossa niitä metallitöitä tehdään ja sitten alhaisempaa esim. 8 asteen lämpötilaa autotallin puolella, jossa auto on? Sisätilalämmittimellä saa autoon sisälle lämpöä, jos sitä kaipaa. Auton ulkopinnat eivät oikein tykkää hyvää, jos auto on lämpimässä tallissa talvisin.


      • villek1

        No ei se ole ihmekään ettei ilmalämpöpumpusta lopu teho kesken, kun se sun alakerran kaukolämpö lämmittää myös yläkertaa aika lailla, nimittäin lämpö tuppaa nousta ylöspäin talon korkeimpaan kohtaan. Näin olen asian ymmärtänyt, voin toki olla väärässäkin.

        Lattialämmitys on kyllä autotallissakin mukavin, mutta ei halvin.


      • ei haaleaa tallia
        ruostereiska kirjoitti:

        Eikö järkevämpää olisi pitää sitä noin 16 astetta siellä varastorakennuksen puolella, jossa niitä metallitöitä tehdään ja sitten alhaisempaa esim. 8 asteen lämpötilaa autotallin puolella, jossa auto on? Sisätilalämmittimellä saa autoon sisälle lämpöä, jos sitä kaipaa. Auton ulkopinnat eivät oikein tykkää hyvää, jos auto on lämpimässä tallissa talvisin.

        Kyllä se auto tykkää, jos se talli on kunnolla lämmin (vähintään 15) ja ilmanvaihto kunnossa. Silloin auto on suurimman osan talvea kuiva. Itsellä oli aikanaan kerrostalossa asuessa autohallipaikka useamman sadan auton kallioluolassa, jossa oli kesät talvet n. 15 astetta lämmintä ja tehokas ilmanvaihto. Ei siellä auton kauaa tarvinnut olla, että oli ihan kuiva, vaikka hieman lumisenakin olisi ajanut sisälle. Ennemmin talli kylmänä kuin pienellä lämmöllä. Jos talli on painovoimaisella ilmanvaihdolla, niin ilmanvaihto toimii sitä tehokkaammin, mitä isompi lämpötilaero on ulkoilmaan.


    • Ilppikin

      ^Ei lopu, ei.. Mutta ei sitä ilppiä ole mitään järkeä huudattaa -30 pakkasilla. Paremmalla hyötysuhteella sähköpatterit toimii noissa lämpötiloissa. Itse en käytä ilppiä talomme lämmittämiseen enää alle -10 lämmössä. Kylmemmällä mennään sähköllä varaavalla takalla. Ilppi on tosin jo 8 v vanha, ehkä uusilla laatuilpeillä pääsee kannattavasti jo parempiinkin lukemiin. Mutta patterit ei juurikaan kulu käytössä - ilp kuluu ja huutaa pakkasella viimeisiään kaiken aikaa.

      • hyötyäon

        Minkäslainen hyötysuhde sun sähköpattereissa oikeen on? :D

        ILPin hyötysuhde on huonoimmillaan sama kun niissä sun sähköpattereissa,
        ei siitä ILPistä paljon enää lämpöä tule -30 asteessa mutta kaikki mitä tulee, tulee aina paremmalla hyötysuhteella.


    • lada kuski

      laita sinne autohuusiis 500w öljytäytteinen sähköpatteri lämpöä riittää ja on huoleton ja sähkökulutus pienempi kuin 1kw patterilla. itellä on silleen ollu jo kohta 20v ja osta bilteemasta ne kestää ostan ihan kaiken bilteemasta tyhmää maksaa liikaa!

    • tiedottaja8

      joku kivihiilitakka tms. on sopiva

    • tallin henki

      autotallissa on oltava puhaltimeen pohjautuva lämmitin, jos talliin tulee ajettua auto talvisin.

      lumelta kestää sulaa tuntikaupalla, jos lämmitys perustuu tavallisiin "lämpöpattereihin" tai lattialämmitykseen. tämä ei ole hyväksi autolle/tallille. jos puhallin sijoitetaan katonrajaan ja suunnataan lattiaanpäin, niin tämä tasaa lämpötilaeroa katon ja lattian välillä. jos sijoittaa 2 puhallinta vastakkaisiin nurkkiin, niin saa hyvän kierron aikaiseksi.

      ilmalämpöpumppu, rakennuslämminilmapuhallin tai vesi/ilma puhallinkonvektori (jos tuvassa on vesikiertoinen lämmitysjärjestelmä on hyvä lämmitysjärjestelmä.

      jos tallissa tehdään jotain pölisevää hommaa esim. metallitöitä tai puutöitä, niin ilmalämpöpumppu ei ole hyvä ratkaisu, ellei muista sammuttaa töiden ajaksi. tällöin nuo jälkimmäiset on parempia.

      kun luminen auto ajetaan talliin, niin samanaikaisesti tulisi talliin järjestää ilman vaihto. höyrystynyt vesi on saatava ulos. auton ovet tulee avata (myös takaluukku). kumimatot tyhjätään lumesta ja vedestä.

      heikko lattialämmitys olisi oiva lisä sulattamaan lumipaakut lattialta. tämä voisi toimia myös ylläpitolämmityksenä. tosin lattiaan poraileminen on riskipeliä jälkeenpäin. valokuvat ja mittapiiroskuva kaapelista on suositeltavia. hyvä kaato ja viemäröinti on oltava. betonilattia olisi hyvä käsitellä vedenpitäväksi ettei vesi imeydy betoniin ja höyrysty pikkuhiljaa ilmaaan pidentäen tallin/auton kuivatusprosessia.


      siinä nyt jotain ajateltavaa.

      niin ja ovi sitten päätykolmioseinältä, eikä lappeen puolelta. vituttaa hakata jätynyttä nuoskalunta oven eestä aamulla ennen töihinlähtöä että saisi auton tallista ulos.

      noista ilmalämpöpumpuista saisi olla semmoinen "talliversio", jossa kompressori olisi sisäyksikössä. ääni ei tallissa haittaa, mutta jäisi kompressorin lämpö talliin sisälle ja olisi varmaan kompressorillekin ystäväliisempi ympäristö.

    • Patteritko

      Eristeitä seinissä 175mm, lattiassa 15cm ja katolla 400mm. En kysynyt mistään kosteudenpoistosta, mutta talliin tulee painovoimainen ilmanvaihto.

      Ajattelin, että turha pistää nyt 1000€ lattialämmitykseen, jos myöhemmin ottaa ilmalämpöpumpun. Kun ilmalämpöpumppu on asennettuna, voisi varalla pitää paria sähköpatteria.

      Nyt alkuvaiheessa olisin talven - pari lämmittänyt sähköpattereiden avulla. Talossa on maalämpö, mutta ei kannata varmaankaan alkaa vetämään n. 50m lämpökanaalia.

    • Patteritko

      Paljonkohan tollainen talli vie sähköä lämmitykseen, jos se on kokonaan sähkölämmitteinen? Sisäkorkeutta tallilla 3,3m.

    • 6+19

      Miksi et laita heti pumppua ja paria patteria? Meinaatko painovoimaisen iv:n riittävän, kun talliin ajetaan märkä auto? Eikö vastaavasti tai suunnittelija ota mitään kantaa asioihin?

    • mjo1978

      Ei taida olla suunnittelijaa tai vastaavaa, vaan tee se itse tyylillä taapertaen. Kannattaa tänne kirjoittamisen käytetty aika pistää puhelimessa istumiseen ja etsiä vastaava mestari rakennus hankkeelle!!!!! Turha ruikuttaa jälkeenpäin, kun ne siellä Suomi24 auttoi minua....

    • Patteritko

      En ajatellut käyttöautoa säilyttää tallissa päivittäin, vaan se olisi enemmän puuhastelu / korjauspaikka / säilytyspaikka harrasteautoilleni.

      Talliin olen piirrättänyt kaikki LVI -kuvat ja kuvissa on painovoimainen ilmanvaihto. Kuvat on piirrätetty LVI -suunnittelijalla, joka työkseen noita tekee. Miksei painovoimainen ilmanvaihto riittäisi? Näitähän on iät ja ajat käytetty.

      Eli nyt olen saanut selville, että lämmitystehoa tarvitsee noin 4kw. Eli käytännössä voisin ostaa suorat sähköpatterit, tai sitten öljytäytteiset, jotka lämmittävät tasaisemmin. Pattereita näyttää olevan 2kw:n tehoon asti, joten pari patteria riittänee.

      • Patteritko

        Enston suorat sähkölämmitteiset patterit näytttävät maksavan n. 150€ kappale ja halvat öljytäytteiset n. 40€ kappale.

        Ei sinänsä ole väliä, maksaako lämmityspatterit 300€ vai 80€. Kunhan vaan toimivat ja pitävät suurinpiirtein lämmön noin 10 asteen tienoilla.


      • Mjo1978
        Patteritko kirjoitti:

        Enston suorat sähkölämmitteiset patterit näytttävät maksavan n. 150€ kappale ja halvat öljytäytteiset n. 40€ kappale.

        Ei sinänsä ole väliä, maksaako lämmityspatterit 300€ vai 80€. Kunhan vaan toimivat ja pitävät suurinpiirtein lämmön noin 10 asteen tienoilla.

        No kuulostaa kyllä todellakin halpahalli rakentamiseltä. Jos ei ole vara panostaa lämmitykseen, kannattaisikko pienentää rakennuksen kokoa, niin olisi millä kustantaa järkevä rakentaminen. Sanonpahan että vika kohdassa tulet säästämään. Itse kun rakensin autotallia, niin laitoin varolta lattia lämmityksen valun aikaan, mutta rakentamisen edetessä, unohdin patteri lämmitysmuodon ja olen todellakin ollut tyytyväinen lattialämmitykseen. Riittää antamaan lämpöä todellakin riittävästi kovillakin pakkasilla, termostaatti asennettu noin 7 asteeseen.
        Ja ennen kaikkea, lattialla on mukava istua, kun rassaa romu autoja.
        Harkitseppas oikeasti vielä lattialämmitystä.


      • joku876

        4 kW???

        Ootteko ihan tosissanne? Siis autotalliin? Jos ei kyse ole mistään älyttömän kokoisesta "parkkihallista", niin melkeinpä väittäisin että 2 kW:n rakennuslämmitin riittäisi.. Toki, jos jotain markkamarketin öljypattereita, niin sitten saa olla nimellistehoa enemmän, kun sitä käytännön tehoa tuppaa tulemaan kuitenkin sitten vähän vähemmän.

        2 kW:n puhallin on aikaslailla tehokas, etenkin jos ei halua nostaa lämpöä normihuonelämpöihin asti. Ja mikäli jotain lämmitystä suunnittelee, ja luvallisesti tekee, niin luvat pitää hakea "puolilämpimälle" (ainakin), jolloin eristykset ovat suurinpiirtein sitä luokkaa että vielä jokin aika olisi riittänyt ihan asuintaloonkin.

        Ja ilppi on oikeasti tosi hyvä peli.. Ittellä on yks huoltohallissa, ja totta, suodattimiin kyllä kertyy kaikenlaista, mutta käytännössä sitä on kuitenkin putsailtu ehkä noin. kerran kuussa, jos silloinkaan.. Huomaa kyllä puhalluksesta milloin ovat verkot täynnä.. Mutta silti, kun hankittiin se, niin näkyi heti sähkölaskussa. Lukuja on sitten turha kysellä, en muista, enkä vaivaidu selvittämään.. Kunhan totean, että minulla ainakin on toiminut.


    • Maaenergiaa

      Ei sitä lattiaa kannata eristää, sieltä nousee maalämpöä kun sen eristyksen jättää tekemättä. Pysyy talli plussan puolelle ilman lämmitystäkin, kun eristää seinät ja katon hyvin.

    • Patteritko

      Joo, pitää tosiaan ottaa uudestaan harkintaan lattialämmitys. Ei tuo nyt kuitenkaan niin pahan hintainen näyttäisi olevan, kun noin 400€:n saa kaapelit...

      Helpompihan noi nyt on asentaa ennen lattiavalua :)

      • VALOPÄÄSSÄ

        ÄLÄ HARKITSE VAAN LAITA NE KAAPELIT LATTIAAN! PAJON MUKAVAMPI ON RASSAILLA KUN EIVÄT VARPAA OLE TALVELLA JÄÄSSÄ BETONILATTIALLA! NE ILPOT,PATTERIT JA PUHALTIMETON HELPPO LAITTAA SITTEN MYÖHEMMINKIN JOS TARVIT KUNHAN MUISTAT SUUNNITELLA NIILLE PAIKAT VALMIUKSILLA VALMIIKSI! PS. JA LAITA SAMALLA REILUSTI VALOILLE JOHTOJA NIIN EI TARVITSE VEDELLÄ KAIKKIA MYÖHEMMIN PINTAVETOINA!


    • Hanakat

      Ilmanvaihtoon mitsubishi Lossnay vl-100 ja lämmitykseen ilppi. Lossnayssa on tyydyttävä LTO muutaman asteen pakkasille asti eli vuosihyötysuhde hyvä. itse asennettava ja hankintahinta edullinen. Ekä itse syö sähköä niinkuin IV koneet syö.

    • rassaaja 69

      minä laiton ja laittaisin yhä sähkökaapelilla lattialämmityksen betonivaluun. ja myöhemmin vielä ilmalämpöpumpun. sehän tietysti riippuu käytöstäsi. lattialämmitys kuivaan lattian huomattavasti nopeammin ja on hyvä jos teet jotain remontteja kylmillä säillä. tietysti noi patterit eivät lämmitä tarvittaessa yhtä nopeasti kuin ilpo tai puhallin.

    • maatilapaja

      itte laiton kaapelin valuun helppo omana asennuksena lattia aina kuiva halli halutun lämpöinen oon tosi tyytyväinen sähkö maksaa mut on se niin helppoo joo kantsii laittaa lattiakaivot sulamisvesille ja merkata kuvata kaapelien kohat jos vaikka porailee lattiaan vaikka autonosturia kiinni

    • Patteritko

      Pitkään punnittuani eri lämmitysmuotojoa, tulen kuitenkin ottamaan lattialämmityksen. Kaapelit maksavat noin 700€, niin ei se niin paha sijoitus ole. On siitä kumminkin etunsa, kun on lämmin lattia, joka kuivattaa sulamisvedet ja onhan se mukava rassata autoja lämpimällä lattialla...

    • puuhas

      Minulla ei ole autotallissa lämmitystä ja kun kaksi autoa siellä iltaisin moottorit lämmittävät, niin ettei kovillakaan pakkasilla montaa miinusastetta ole.
      Talli 50m2 ja 2.6m korkea kipsillä verhottu. Yläpohjassa 150mm, seinissä 100mm tuulensuojalevy ja lattiassa 50mm styrofoam. Ongelma on että kastepiste syntyy, kun kaksi autoa märkänä saapuu ja pelkään rakenteiden puolesta, kun ei ole höyrynsulkua.
      Taidan maalata kipsit pesunkestävällä valkoisella, se ehkä toimii jonkinlaisena kosteussulkuna. Ilmavuotoja ei ole.

      • hienostionnistunut

        Oiva tapa säästää Autot vain kiertoon nopeaan tahtiin ja sama pätee talliin.


    • Puuhas

      Kiitoksia kannanotosta.
      Niin, harkitsin sitä kyllä silloin tarkkaan. Jos olis pelkkä katos, ei olisi tuuletusongelmia, eikä menisi kiinteistöveroakaan (kahdelta sivulta auki), mutta pakkasilla lähtö ei olisi niin vaivatonta, kuin nyt. Uusien autojen moottorilämmittimet, kun ovat mitä ovat ja mikä mukavinta kuin lähteä puolilämpimästä tallista ja viedä lapsikin hoitoon! Tallissa on toisen auton kohdalla täyspitkä monttu kannella, jota tarvitsen ja siellä säilytän talvella kaiken, joka voi pakkasessa mennä pilalle. Toista autoa käyttää vaimo, jolla vasta vähän ajokokemusta 1v.
      Voin tietysti lisätä tuuletusta, tai laittaa autot ulos jonkinlaiseen katokseen,,,,aika näyttää. Lämmitystä en laita, koska autoilla ajejaan joka päivä ja epäilen sen kiihdyttävän ruostumista. Eikös reaktiot kiihdy, kun lämpötila nousee? Tässä tapauksessa(lämmitys) myös ilmanvaihto kiihtyy, mutta kun joka päivä tulee suolansohjoinen auto lämpimään, kuinka käy!

    • Ilp vain käyttöön... ennemminki rakennus sähkö lämmitin, semmonen mallia puhaltava, parin kw.n puhallinki tekee jo ihmeitä, 6kw olis kova 🙂

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      80
      4073
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3139
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      150
      2524
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1825
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1472
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1366
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1140
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      999
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      953
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      852
    Aihe