Gradua pitäisi alkaa syksyn mittaan tekemään. Olen kuitenkin vielä aika pihalla kuvioista. Löytäisinköhän täältä vastauksen seuraaviin kysymyksiin?
• Aiheen valinta, valitaanko _yleensä_ itse vai saako yliopistolta valmiin aiheen?
• Jos gradun tekee yritykselle, ehdotetaanko aihetta valmiina yritykselle vai löytyykö yritykseltä valmiit aiheet?
• Miten aihetta ehdotetaan yritykselle (puhelimitse/sähköpostitse)?
• Maksetaanko gradusta yleensä palkkaa / onko yleisempää saada gradusta korvaus stipendillä?
• Ohjaajan valinta, saako valita itse vai määrätäänkö ohjaajat aiheen mukaan?
• Muuta tärkeää huomioitavaa gradun aloittamiseen liittyen?
Kysymyksiä graduun liittyen
3
225
Vastaukset
- austerism1
• Aiheen valinta, valitaanko _yleensä_ itse vai saako yliopistolta valmiin aiheen?
Riippuu varmaankin oppiaineestaa. Toisaalta akateemisen vapauden nimissä aiheen valinta pitäisi olla itse päätettävissä (omaan oppiaineen puitteissa). Toki moni kokee asian niin, että on helpompi, jos joku toinen aiheen antaa.
• Ohjaajan valinta, saako valita itse vai määrätäänkö ohjaajat aiheen mukaan?
Riippunee jälleen oppiaineesta. Omassa oppiaineessani oli graduseminaari, jonka puitteissa pääohjaaja määräytyi. Luonnollisesti ohjaajan on hyvä olla sellainen, joka jotain aiheesta tietää.
• Muuta tärkeää huomioitavaa gradun aloittamiseen liittyen?
Gradun tekeminen on periaatteessa ihan hauskaa, joten turha ahdistus pois. Saat keskittyä syvällisesti tiettyyn aiheeseen ja tehdä sitä periaatteessa oman aikataulusi mukaan - voit siis kirjoittaa vaikka keskellä yötä, jos siltä tuntuu.
Noista yritysyhteistyökuvioista en tiedä. - 12+34
Jos yritys haluaa maksaa gradustasi, se luonnollisesti määrää aiheen. Usein näitä tekijöitä etsitään yliopistojen omilla palstoilla (esim. Aarresaari).
Gradun tekemiseen liittyy ihan turhaan myyttejä, se on lähinnä yksi työ muiden joukossa. Se kannattaa pitää mielessä, jos millään ei meinaa tulla valmista. - Hommiin siitä
Kannattaa seurata palstaa
Suomi24 / Työ ja opiskelu / Opiskelu / Lopputyö ja gradu,
jossa asiasta enemmänkin keskustellaan. Ei kannata antaa ahdistuksen kuitenkaan tarttua.
Ohjeistoa gradun tekemisestä on sekä oman yliopistosi sivuilla että netissä yleensäkin aivan liian kanssa, jos vain asiaan viitsii tutustua. Lisäksi esimerkkejä toteutetuista graduista on kirjastoissa kymmeniä hyllymetrejä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1666733
- 562048
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes482014- 541182
Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3521180Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se541157Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l141051Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni79950Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384938Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14927