Juu, eli paljon täystehoinen 2-tahti Aprilia RS kuluttaa satasella, entä pitääkö siihen kuinka usein mäntää uusia/muuta koneremppaa tehdä?
Aprilia Rs 2-tahti Huoltaminen ja kulutus?
10
1955
Vastaukset
- tietäjä92
Männänvaihtoväli on yleensä näissä pyörissä ollut pyöreät 10 tkm. Muuta erityistä koneremppaa ei mielestäni ole muuten kuin normaaleja kytkinlevyjen kulumisia yms. jos sattuu osumaan kohdalle. Kulutus on aika pitkälti ajotyylistä kiinni. Normaalin liikenteen mukana veikkaan kulutukseksi jotain 5-6 litraa sadalle.
- mr.papi
Motocrossissa harrasteajossa (riippuen miten kovaa ajetaan) männänvaihtoväli lienee suurimmillaan 40h. Laskeskelin, että hieman kaupunkiajoa ja suurin osa ajosta 100km/h nopeusrajoituksella ~3 000km matkaan menisi sen 40h. Mutta tieliikenneajo onkin vielä rasittavampaa pienelle moottorille kuin motocross, joten siinähän sitten ihmettelette ja valittelette kun kone leikkaa kiinni.
Ja tuo kulutus menee kyllä aikas metsään, johan normaali mopokin vie tuon verran. Ehkä 10l kulutus normaaliajolla voisi pitää paikkansa. - tietäjä92
mr.papi kirjoitti:
Motocrossissa harrasteajossa (riippuen miten kovaa ajetaan) männänvaihtoväli lienee suurimmillaan 40h. Laskeskelin, että hieman kaupunkiajoa ja suurin osa ajosta 100km/h nopeusrajoituksella ~3 000km matkaan menisi sen 40h. Mutta tieliikenneajo onkin vielä rasittavampaa pienelle moottorille kuin motocross, joten siinähän sitten ihmettelette ja valittelette kun kone leikkaa kiinni.
Ja tuo kulutus menee kyllä aikas metsään, johan normaali mopokin vie tuon verran. Ehkä 10l kulutus normaaliajolla voisi pitää paikkansa.Jos olet pannut merkille että motocross-pyörissä moottorin viritysaste on hieman eri luokkaa kuin tieliikennepyörissä ja ajotyylit täysin erilaisia, tiedät että erot ovat kuin yöllä ja päivällä.
Monen valmistajan yleinen mielipide männänvaihtovälille 125-kuutioisella on tuo 10 tkm ja sen ne kestää tieliikenteessä täysin hyvin. Motocross-pyörät ovat erilailla viritetty ja niissä luonnollisesti vaihtovälit ovat lyhyemmät. Motocross-ajo kuluttaa moottoria runsaasti kovemmin kuin arkiliikenne. Jatkuva kaasupohjassa ajo ja vedättely milloin ylä-, milloin alakierroksilla on moottorille kova pala.
Ja tuosta kulutuksesta vielä. 10 litraan saa kyllä tehdä kovasti työtä. Tiheävälityksisellä endurokevarilla se onnistunee helpommin. Kyykkypyörällä saa ajaa tosiaan hurjasti ennenkuin moinen ylittyy. Olet tehnyt aika selväksi, ettet tieliikenteessä ole 2-tahtista kyykkykevaria ajanut.
Terveisin "Kevariaikoina 15 tkm kaksitahti-Jampulla keskikulutuksella 4,5 l/100 km" - mr.papi
tietäjä92 kirjoitti:
Jos olet pannut merkille että motocross-pyörissä moottorin viritysaste on hieman eri luokkaa kuin tieliikennepyörissä ja ajotyylit täysin erilaisia, tiedät että erot ovat kuin yöllä ja päivällä.
Monen valmistajan yleinen mielipide männänvaihtovälille 125-kuutioisella on tuo 10 tkm ja sen ne kestää tieliikenteessä täysin hyvin. Motocross-pyörät ovat erilailla viritetty ja niissä luonnollisesti vaihtovälit ovat lyhyemmät. Motocross-ajo kuluttaa moottoria runsaasti kovemmin kuin arkiliikenne. Jatkuva kaasupohjassa ajo ja vedättely milloin ylä-, milloin alakierroksilla on moottorille kova pala.
Ja tuosta kulutuksesta vielä. 10 litraan saa kyllä tehdä kovasti työtä. Tiheävälityksisellä endurokevarilla se onnistunee helpommin. Kyykkypyörällä saa ajaa tosiaan hurjasti ennenkuin moinen ylittyy. Olet tehnyt aika selväksi, ettet tieliikenteessä ole 2-tahtista kyykkykevaria ajanut.
Terveisin "Kevariaikoina 15 tkm kaksitahti-Jampulla keskikulutuksella 4,5 l/100 km""Jos olet pannut merkille että motocross-pyörissä moottorin viritysaste on hieman eri luokkaa kuin tieliikennepyörissä ja ajotyylit täysin erilaisia, tiedät että erot ovat kuin yöllä ja päivällä."
No tehän viritätte niitä pyöriänne, niin millä tavalla ne tehot muka eroaa!? Yleensä kehutaan, että omasta pyörästä irtoaa tehoa yli 50hv ja nyt sitten sanotaan, että ei ne olekkan tehokkaita. Koettakaa päättää!
"Motocross-ajo kuluttaa moottoria runsaasti kovemmin kuin arkiliikenne. Jatkuva kaasupohjassa ajo ja vedättely milloin ylä-, milloin alakierroksilla on moottorille kova pala."
Tuo ei pidä paikkaansa. Mietippä tilannetta, jossa huudatetaan kahta samanlaista moottoria joista toisen annetaan pyöriä ilman minkäänlaista vastusta ja toisen moottorin pyörimisnopeutta vastustetaan. Tottakai voimansiirto ja kaikki muutkin paikat rasittuu enemmän, kun joku pistääkin vastaan. Tätä tilannetta voi verrata motocrossiin, jossa pehmeä hiekka ei juurikan vastusta moottorin pyörimistä sekä tieliikenneajoon, jossa asfaltti ei anna periksi sekä rengas ei luista, jolloin moottori on kokoajan äärimmäisessä rasituksessa.
Toisena esimerkkinä mainittakoon, että enduropyörien huoltovälit on lyhyet tieliikenneajossa, kun taas endurossa tai crossissa ovat pidemmät.
"Ja tuosta kulutuksesta vielä. 10 litraan saa kyllä tehdä kovasti työtä. Tiheävälityksisellä endurokevarilla se onnistunee helpommin. Kyykkypyörällä saa ajaa tosiaan hurjasti ennenkuin moinen ylittyy."
Jos kyseessä on crossipyörän tehoinen kevari niinkuin aina yleensä sanotaan, niin ei se 10l ole mikään ongelma. 125cc konetta saa huudattaa tieliikenteessä paljon, sillä se on vielä liian pieni. Tämän takia kulutus on niin suuri verrattuna autoihin. Eikä se pyörän malli juurikaan siihen kulutukseen vaikuta, kyykky kuluttaa siinä missä endurokin. Toki jos välitykset on niin pitkät, että pyörällä ei pääse liikkeelle, niin silloin voi kulutus olla tuon 4,5l.
Ja yhdellä tuntemallani henkilöllä on ollut 2t kevari (EXC) ja kun se lähti täydellä tankilla ajamaan, niin 35km jälkeen joutui tankkaamaan. Tankki ei siis kylläkään ollut vielä täysin tyhjä, mutta muuten olisi jäänyt matkan varrelle mikäli ei olisi tankannut.
Eli ei kannata kyllä lähteä 2t pyörällä tielle, mikäli matti asustaa kukkarossa kovinkin usein... - tietäjä92
mr.papi kirjoitti:
"Jos olet pannut merkille että motocross-pyörissä moottorin viritysaste on hieman eri luokkaa kuin tieliikennepyörissä ja ajotyylit täysin erilaisia, tiedät että erot ovat kuin yöllä ja päivällä."
No tehän viritätte niitä pyöriänne, niin millä tavalla ne tehot muka eroaa!? Yleensä kehutaan, että omasta pyörästä irtoaa tehoa yli 50hv ja nyt sitten sanotaan, että ei ne olekkan tehokkaita. Koettakaa päättää!
"Motocross-ajo kuluttaa moottoria runsaasti kovemmin kuin arkiliikenne. Jatkuva kaasupohjassa ajo ja vedättely milloin ylä-, milloin alakierroksilla on moottorille kova pala."
Tuo ei pidä paikkaansa. Mietippä tilannetta, jossa huudatetaan kahta samanlaista moottoria joista toisen annetaan pyöriä ilman minkäänlaista vastusta ja toisen moottorin pyörimisnopeutta vastustetaan. Tottakai voimansiirto ja kaikki muutkin paikat rasittuu enemmän, kun joku pistääkin vastaan. Tätä tilannetta voi verrata motocrossiin, jossa pehmeä hiekka ei juurikan vastusta moottorin pyörimistä sekä tieliikenneajoon, jossa asfaltti ei anna periksi sekä rengas ei luista, jolloin moottori on kokoajan äärimmäisessä rasituksessa.
Toisena esimerkkinä mainittakoon, että enduropyörien huoltovälit on lyhyet tieliikenneajossa, kun taas endurossa tai crossissa ovat pidemmät.
"Ja tuosta kulutuksesta vielä. 10 litraan saa kyllä tehdä kovasti työtä. Tiheävälityksisellä endurokevarilla se onnistunee helpommin. Kyykkypyörällä saa ajaa tosiaan hurjasti ennenkuin moinen ylittyy."
Jos kyseessä on crossipyörän tehoinen kevari niinkuin aina yleensä sanotaan, niin ei se 10l ole mikään ongelma. 125cc konetta saa huudattaa tieliikenteessä paljon, sillä se on vielä liian pieni. Tämän takia kulutus on niin suuri verrattuna autoihin. Eikä se pyörän malli juurikaan siihen kulutukseen vaikuta, kyykky kuluttaa siinä missä endurokin. Toki jos välitykset on niin pitkät, että pyörällä ei pääse liikkeelle, niin silloin voi kulutus olla tuon 4,5l.
Ja yhdellä tuntemallani henkilöllä on ollut 2t kevari (EXC) ja kun se lähti täydellä tankilla ajamaan, niin 35km jälkeen joutui tankkaamaan. Tankki ei siis kylläkään ollut vielä täysin tyhjä, mutta muuten olisi jäänyt matkan varrelle mikäli ei olisi tankannut.
Eli ei kannata kyllä lähteä 2t pyörällä tielle, mikäli matti asustaa kukkarossa kovinkin usein...Vastaanpa vielä, tästä kun näkyy tulleen kiivaampikin väittely.
Kevarin kuljettajat aika harvoin virittävät pyöriään. Puhun jatkuvasti VAKIOtehoisista kaksitahtisista, siis noin 25 hv tehoisista. Tuossa Aprisia RS:ssähän on vakiona tehoa 34 hv. Kuristukset ovat asia erikseen. Niihin en puutu.
En ymmärrä nyt laisinkaan sinun käsitystäsi siitä, ettäkö asfaltti vastustaa paljon mutta pehmeä hiekka ei? Oletko kokeillut ajaa polkupyörällä asfaltilla ja hiekalla? Kumpi tuntuu raskaammalta? Lisäksi 125-kuutioisella kaksitahtisella tavallisessa liikenteessä esimerkiksi 80 km/h ei vaadi moottorilta kovinkaan paljoa irtiottoa. Usein niillä ajetaan mutkaisia asfalttiteitä, jolloin keskinopeus on tuo 80 ja kaasunkäyttö on vaihtelevaa. Siitä moottori tykkää.
Väität, että enduropyörillä on maantieajossa lyhyemmät huoltovälit kuin kilpa-ajossa. Voitko antaa esimerkkejä? Esimerkiksi DT Jampun männänvaihtoväli tieliikenteessä on se normaali 10 tkm ja öljynvaihtovälikin muistaakseni 5 tkm. Voiko sitä verrata lähellekään krossiajon vaihtovälejä? Ei varmastikaan.
125 cc konetta ei juurikaan tarvitse huudattaa liikenteessä. Ei edes minun vanhaa 26 hevosvoiman Jamppua tarvinnut. Kulki liikenteen mukana kohtalaisen kevyellä kaasulla. Siinä ei todellakaan huudatuksen makua ollut. Jälleen väität sellaista jonka tiedät typeräksi. Ettäkö pyörän mallilla ei ole väliä kulutuksessa? Jos olet ajanut (luultavasti et) endurokevaria ja kyykkykevaria maantienopeuksissa, huomaat suuren ilmanvastuseron mikä näkyy kulutuksessa. Jamppuni välitykset mahdollistivat 0-100 kiihdytyksen perusautot ohittaen ja 140 km/h huippunopeuden. Kulutus oli silti sen 4,5 l/100 km normaaliajossa.
Näissä teksteissäni en puutu niihin ns. katulaillisiin kisakoneisiin, kuten tuo mainitsemasi EXC on. Niissä on samanlainen viritysaste kuin kisakoneissa, samat huoltovälit, karmea kulutus eikä niitten koneita ole tehty kuin täyskaasulla ajettavaksi. Ei varmasti moista vekotinta kannata hankkia, jos oikeasti haluaa ajaa. Puhun oikeista liikenteeseen tarkoitetuista katupyöristä kuten tuo koko keskustelun alkuperäinen Apriliakin on. Mainitsemasi huoltovälit ja kulutuslukemat voivat hyvinkin pitää kutinsa näille kisavehkeille, mutta oikea katupyörä se ei olekaan. - mr.papi
tietäjä92 kirjoitti:
Vastaanpa vielä, tästä kun näkyy tulleen kiivaampikin väittely.
Kevarin kuljettajat aika harvoin virittävät pyöriään. Puhun jatkuvasti VAKIOtehoisista kaksitahtisista, siis noin 25 hv tehoisista. Tuossa Aprisia RS:ssähän on vakiona tehoa 34 hv. Kuristukset ovat asia erikseen. Niihin en puutu.
En ymmärrä nyt laisinkaan sinun käsitystäsi siitä, ettäkö asfaltti vastustaa paljon mutta pehmeä hiekka ei? Oletko kokeillut ajaa polkupyörällä asfaltilla ja hiekalla? Kumpi tuntuu raskaammalta? Lisäksi 125-kuutioisella kaksitahtisella tavallisessa liikenteessä esimerkiksi 80 km/h ei vaadi moottorilta kovinkaan paljoa irtiottoa. Usein niillä ajetaan mutkaisia asfalttiteitä, jolloin keskinopeus on tuo 80 ja kaasunkäyttö on vaihtelevaa. Siitä moottori tykkää.
Väität, että enduropyörillä on maantieajossa lyhyemmät huoltovälit kuin kilpa-ajossa. Voitko antaa esimerkkejä? Esimerkiksi DT Jampun männänvaihtoväli tieliikenteessä on se normaali 10 tkm ja öljynvaihtovälikin muistaakseni 5 tkm. Voiko sitä verrata lähellekään krossiajon vaihtovälejä? Ei varmastikaan.
125 cc konetta ei juurikaan tarvitse huudattaa liikenteessä. Ei edes minun vanhaa 26 hevosvoiman Jamppua tarvinnut. Kulki liikenteen mukana kohtalaisen kevyellä kaasulla. Siinä ei todellakaan huudatuksen makua ollut. Jälleen väität sellaista jonka tiedät typeräksi. Ettäkö pyörän mallilla ei ole väliä kulutuksessa? Jos olet ajanut (luultavasti et) endurokevaria ja kyykkykevaria maantienopeuksissa, huomaat suuren ilmanvastuseron mikä näkyy kulutuksessa. Jamppuni välitykset mahdollistivat 0-100 kiihdytyksen perusautot ohittaen ja 140 km/h huippunopeuden. Kulutus oli silti sen 4,5 l/100 km normaaliajossa.
Näissä teksteissäni en puutu niihin ns. katulaillisiin kisakoneisiin, kuten tuo mainitsemasi EXC on. Niissä on samanlainen viritysaste kuin kisakoneissa, samat huoltovälit, karmea kulutus eikä niitten koneita ole tehty kuin täyskaasulla ajettavaksi. Ei varmasti moista vekotinta kannata hankkia, jos oikeasti haluaa ajaa. Puhun oikeista liikenteeseen tarkoitetuista katupyöristä kuten tuo koko keskustelun alkuperäinen Apriliakin on. Mainitsemasi huoltovälit ja kulutuslukemat voivat hyvinkin pitää kutinsa näille kisavehkeille, mutta oikea katupyörä se ei olekaan."Kevarin kuljettajat aika harvoin virittävät pyöriään. Puhun jatkuvasti VAKIOtehoisista kaksitahtisista, siis noin 25 hv tehoisista. Tuossa Aprisia RS:ssähän on vakiona tehoa 34 hv. Kuristukset ovat asia erikseen. Niihin en puutu."
Kun puhutaan tehosta, niin silloin tarkoitetaan takarenkaalta tulevaa tehoa. Se on crossissa ~30hv. Esimerkiksi tästä EXC:stä on penkitetty 27hv. Toki dynon voi säätää näyttämään myös konetehoa, jolloin saadaan isompia lukemia. MUTTA dynoa ei edes kuuluisi käyttää huipputehon mittaamiseen. Se on alunperin tarkoitettu moottorin säätämiseen. Näistä hevosvoimista voisi kyllä tapella vaikka ja kuinka pitkään, mutta jos nyt ei sentään...
"En ymmärrä nyt laisinkaan sinun käsitystäsi siitä, ettäkö asfaltti vastustaa paljon mutta pehmeä hiekka ei? Oletko kokeillut ajaa polkupyörällä asfaltilla ja hiekalla? Kumpi tuntuu raskaammalta?"
Nyt sotket jo ihan muita asioita tähän sekaan. Polkupyörää ei voi mitenkään verrata tähän. Polkupyörän ohut rengas uppoaa hiekkaan, joka tekee ajamisesta raskasta. Annan nyt toisen esimerkin, mopokin jaksaa sutia hiekalla pelkästään kaasua kääntämällä, mutta 125cc crossi ei välttämättä sudi asfaltilla, vaikka olisikin nappularenkaat alla. Näin ollen hiekka antaa enemmän periksi, jolloinka moottorin pyöriminen on vaivattomampaa. Se on täysi fakta, että pienellä koneella ajaminen tiellä rasittaa moottoria enemmän. Toki jos ajat kuin mummo, niin siinä piilee ehkä selitys. Oletan nyt, että ajotyylit ovas sekä hiekalla että asfaltilla SAMANLAISET. Ei voida verrata tiellä ajoa ja mottocrossia, jos tiellä ajo on köröttelyä.
"Väität, että enduropyörillä on maantieajossa lyhyemmät huoltovälit kuin kilpa-ajossa. Voitko antaa esimerkkejä? Esimerkiksi DT Jampun männänvaihtoväli tieliikenteessä on se normaali 10 tkm ja öljynvaihtovälikin muistaakseni 5 tkm. Voiko sitä verrata lähellekään krossiajon vaihtovälejä? Ei varmastikaan."
DT on vähän huono valinta tähän vertailuun, sillä siitä ei irtoa tarpeeksi tehoa. Se ei väännä niin paljoa, että se rasittaisi moottoria niin paljoa tieliikenneajossa. Tarvitaan siis tehokkaampi pyörä tähän tapaukseen.
"125 cc konetta ei juurikaan tarvitse huudattaa liikenteessä. Ei edes minun vanhaa 26 hevosvoiman Jamppua tarvinnut. Kulki liikenteen mukana kohtalaisen kevyellä kaasulla. Siinä ei todellakaan huudatuksen makua ollut. Jälleen väität sellaista jonka tiedät typeräksi."
Kuten jo aiemmin sanoin, niin ei kahta ajotyyliä voi verrata toisiinsa.
"Ettäkö pyörän mallilla ei ole väliä kulutuksessa? Jos olet ajanut (luultavasti et) endurokevaria ja kyykkykevaria maantienopeuksissa, huomaat suuren ilmanvastuseron mikä näkyy kulutuksessa. Jamppuni välitykset mahdollistivat 0-100 kiihdytyksen perusautot ohittaen ja 140 km/h huippunopeuden. Kulutus oli silti sen 4,5 l/100 km normaaliajossa."
Myönnettäköön, nyt mokasin. Kyllähän se kulutus tietysti on kyykyssä pienempi...
Vielä lisäyksenä tähän loppuun, kannattaa oikeasti joskus mitata se pyörän huippunopeus tutkalla. Voin vannoa, että 125cc enduromallinen pyörä, oli se sitten minkälainen tahansa (lukuunottamatta turbotettua tai erilaisella polttoaineella toimivaa), niin se ei kulje tasaisella 140km/h. Joskus on pakko ottaa selville tuo todellinen enduromallin piikin huippunopeus... - tietäjä92
mr.papi kirjoitti:
"Kevarin kuljettajat aika harvoin virittävät pyöriään. Puhun jatkuvasti VAKIOtehoisista kaksitahtisista, siis noin 25 hv tehoisista. Tuossa Aprisia RS:ssähän on vakiona tehoa 34 hv. Kuristukset ovat asia erikseen. Niihin en puutu."
Kun puhutaan tehosta, niin silloin tarkoitetaan takarenkaalta tulevaa tehoa. Se on crossissa ~30hv. Esimerkiksi tästä EXC:stä on penkitetty 27hv. Toki dynon voi säätää näyttämään myös konetehoa, jolloin saadaan isompia lukemia. MUTTA dynoa ei edes kuuluisi käyttää huipputehon mittaamiseen. Se on alunperin tarkoitettu moottorin säätämiseen. Näistä hevosvoimista voisi kyllä tapella vaikka ja kuinka pitkään, mutta jos nyt ei sentään...
"En ymmärrä nyt laisinkaan sinun käsitystäsi siitä, ettäkö asfaltti vastustaa paljon mutta pehmeä hiekka ei? Oletko kokeillut ajaa polkupyörällä asfaltilla ja hiekalla? Kumpi tuntuu raskaammalta?"
Nyt sotket jo ihan muita asioita tähän sekaan. Polkupyörää ei voi mitenkään verrata tähän. Polkupyörän ohut rengas uppoaa hiekkaan, joka tekee ajamisesta raskasta. Annan nyt toisen esimerkin, mopokin jaksaa sutia hiekalla pelkästään kaasua kääntämällä, mutta 125cc crossi ei välttämättä sudi asfaltilla, vaikka olisikin nappularenkaat alla. Näin ollen hiekka antaa enemmän periksi, jolloinka moottorin pyöriminen on vaivattomampaa. Se on täysi fakta, että pienellä koneella ajaminen tiellä rasittaa moottoria enemmän. Toki jos ajat kuin mummo, niin siinä piilee ehkä selitys. Oletan nyt, että ajotyylit ovas sekä hiekalla että asfaltilla SAMANLAISET. Ei voida verrata tiellä ajoa ja mottocrossia, jos tiellä ajo on köröttelyä.
"Väität, että enduropyörillä on maantieajossa lyhyemmät huoltovälit kuin kilpa-ajossa. Voitko antaa esimerkkejä? Esimerkiksi DT Jampun männänvaihtoväli tieliikenteessä on se normaali 10 tkm ja öljynvaihtovälikin muistaakseni 5 tkm. Voiko sitä verrata lähellekään krossiajon vaihtovälejä? Ei varmastikaan."
DT on vähän huono valinta tähän vertailuun, sillä siitä ei irtoa tarpeeksi tehoa. Se ei väännä niin paljoa, että se rasittaisi moottoria niin paljoa tieliikenneajossa. Tarvitaan siis tehokkaampi pyörä tähän tapaukseen.
"125 cc konetta ei juurikaan tarvitse huudattaa liikenteessä. Ei edes minun vanhaa 26 hevosvoiman Jamppua tarvinnut. Kulki liikenteen mukana kohtalaisen kevyellä kaasulla. Siinä ei todellakaan huudatuksen makua ollut. Jälleen väität sellaista jonka tiedät typeräksi."
Kuten jo aiemmin sanoin, niin ei kahta ajotyyliä voi verrata toisiinsa.
"Ettäkö pyörän mallilla ei ole väliä kulutuksessa? Jos olet ajanut (luultavasti et) endurokevaria ja kyykkykevaria maantienopeuksissa, huomaat suuren ilmanvastuseron mikä näkyy kulutuksessa. Jamppuni välitykset mahdollistivat 0-100 kiihdytyksen perusautot ohittaen ja 140 km/h huippunopeuden. Kulutus oli silti sen 4,5 l/100 km normaaliajossa."
Myönnettäköön, nyt mokasin. Kyllähän se kulutus tietysti on kyykyssä pienempi...
Vielä lisäyksenä tähän loppuun, kannattaa oikeasti joskus mitata se pyörän huippunopeus tutkalla. Voin vannoa, että 125cc enduromallinen pyörä, oli se sitten minkälainen tahansa (lukuunottamatta turbotettua tai erilaisella polttoaineella toimivaa), niin se ei kulje tasaisella 140km/h. Joskus on pakko ottaa selville tuo todellinen enduromallin piikin huippunopeus..."Toki jos ajat kuin mummo, niin siinä piilee ehkä selitys. --- Ei voida verrata tiellä ajoa ja mottocrossia, jos tiellä ajo on köröttelyä."
Juuri tuota tässä on ajettu takaa. Alkuperäisessä viestissä kysyttiin RS:än kulutusta ja huoltovälejä, ja tuo pyörä on tieliikennekäyttöön tarkoitettu kyykky. Niimpä olen puhunut kokoajan kyykyistä tieliikennekäytössä. Aivan kuten tuo mainittu DT Jamppu on TIELIIKENNEKÄYTTÖÖN tarkoitettu endurokevari. Siinä on tehoa tarpeeksi tieliikenteeseen ja kevyeen maastoajoon, mutta ei sitä kilpakoneeksi ole tarkoitettukaan. Siis: tieliikennekevareissa on paljon pidemmät huoltovälit ja pienempi kulutus kuin kisapyörissä.
Olet sekoittanut keskusteluun mukaan juuri noita EXC:n tapaisia kisakoneita. Ne ovat vallan eri tarina. Minun mielestä nuo koneet ovat surkeita keksintöjä. Parempi olla tieliikennepyörät ja kisapyörät vaan omina lajeinaan.
Muistaakseni mainitsin, että oma vanha Jamppuni ei ollut DT. Se oli kyykky. Uskon ja veikkaan, että 2-tahtinen endurokevari kulkee huippuja ennemminkin 120 km/h:n pintaan. - mr.papi
tietäjä92 kirjoitti:
"Toki jos ajat kuin mummo, niin siinä piilee ehkä selitys. --- Ei voida verrata tiellä ajoa ja mottocrossia, jos tiellä ajo on köröttelyä."
Juuri tuota tässä on ajettu takaa. Alkuperäisessä viestissä kysyttiin RS:än kulutusta ja huoltovälejä, ja tuo pyörä on tieliikennekäyttöön tarkoitettu kyykky. Niimpä olen puhunut kokoajan kyykyistä tieliikennekäytössä. Aivan kuten tuo mainittu DT Jamppu on TIELIIKENNEKÄYTTÖÖN tarkoitettu endurokevari. Siinä on tehoa tarpeeksi tieliikenteeseen ja kevyeen maastoajoon, mutta ei sitä kilpakoneeksi ole tarkoitettukaan. Siis: tieliikennekevareissa on paljon pidemmät huoltovälit ja pienempi kulutus kuin kisapyörissä.
Olet sekoittanut keskusteluun mukaan juuri noita EXC:n tapaisia kisakoneita. Ne ovat vallan eri tarina. Minun mielestä nuo koneet ovat surkeita keksintöjä. Parempi olla tieliikennepyörät ja kisapyörät vaan omina lajeinaan.
Muistaakseni mainitsin, että oma vanha Jamppuni ei ollut DT. Se oli kyykky. Uskon ja veikkaan, että 2-tahtinen endurokevari kulkee huippuja ennemminkin 120 km/h:n pintaan."Siis: tieliikennekevareissa on paljon pidemmät huoltovälit ja pienempi kulutus kuin kisapyörissä."
Kyllä, tämä pitää paikkansa, mutta en minä tätä alunperin tarkoittanut. Totesin, että sama pyörä samanlaisella ajotyylillä rasittuu enemmän tiellä kuin motocrossia ajettaessa.
- Jeebou63
Voisko joku kertoo mitä kannattaa tehä kun ostaa ton räsän käytettynä mulla olis tässä vuosimalli 2012 oston alla.
Ajattelin myös vähän piristää konettä teharilla ja kyselisin myös miten usein poliisit täällä helsingin lähiöissä alueella seuraa kemmuja ja muualla.
Mitä sitten käy jos poliisit roudaa pyöräs dynaa, pitääkö niiden viedä se sinne vai voiko ne kuunnella äänestä.
Kuuleeko teharista viritetyn äänen?
Mikä olis paras ja huomaamattomin putkista tohon räsäään, mitä teille on ollut ?
Toivottavasti saitte selvää. - Juupajuu666
Täällä vaa höpöttää ihmiset kellei oo mitää hajua mistää. Aprilia rs 125 kulutus vakiona ajotyylistä riippuen 5-7l/100 ja täystehosena 6-10l/100... männänvaihtoväli 10tkm. Terveisin apriliars 125 omistaja. Ja virityksiä on tehoputki, hyppylanka, isompi kaasari, rave(pakoaukonsäädin) ilmanputsarin vaihto tai avarrus.kilowateista en tiedä mutta veikkaisin että vakiona alle 20 ja täystehosena yli 20kw. Ei ole yli 30kw herätkääpä nyt. Riippuu toki puhutaanko takarenkaalta vai jostain muusta otetuilta tehoilta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä411743Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1641637Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701378Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2381316Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2001214- 1281145
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3321127- 781076
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271057Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3141057