Obehagligt språklimat.

skrämmande

Man drar sig för att tala svenska offentligt efter allt det här ståhejet om pakkoruotsi.

12

182

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fy fan

Jag rekommenderar ett besök på RKPdebatten,där finns verkliga "godbitar " ibland.

• inte roligt

Det tycks vara vardagsmat med hot och liknande.Nu senast råkade Eva Biaudet ut för påhopp.

• Alldeles finskspråkig

Sluta nu med de där pakkoruotsi. Det har alltid varit nyttosvenska för mig, sedan förstan i oppikoulu. problemet är ju att lära sig svenskan börjar nu för sent. Mera språkbad, mera ideer med svenska skolor att anknyta med finska.

• mormor hanna

Språkbad är ok,undervisningen i svenska börjar alldeles för sent.Viken sjundeklassist är nu så väldigt motiverad annars heller för skolgång.Iden åldern är så mycket annat viktigare.

• tack för mig
        mormor hanna kirjoitti:

Språkbad är ok,undervisningen i svenska börjar alldeles för sent.Viken sjundeklassist är nu så väldigt motiverad annars heller för skolgång.Iden åldern är så mycket annat viktigare.

Jag tänker flytta utomlands bara jag får vissa frågor ordnade.Det skall fan stanna i ett land där man bara överöses med skällsord för att man talar FEL språk.

• Kaksikielinen maa
        tack för mig kirjoitti:

Jag tänker flytta utomlands bara jag får vissa frågor ordnade.Det skall fan stanna i ett land där man bara överöses med skällsord för att man talar FEL språk.

Hej.

Vårt land är tvåsprokande och alla vi har rättighet tala vårt språk.Jag är helt finsktalande mig sjäv och vi två kan leva i detta land varan. Finaste är, att vi ha svensk och finsk talande människor i Finland. Du talar inte fel språk, du talar svenska. Tänk bara, vad är finland utan svenska språk. Åt mig är svårt skriva och tala på svenska, men jag vill att du kan leva i vårt land, som är tvåspråkigt.

• Alldeles finsk

Vi ju faktiskt talar alla i nylandslän finska och svenska. Jag är helt finsktalande mig själv, men förstår svenska. Det är viktig att vi har svensktalande skolor i vårt land.

• isäm maa

Men jag tycker om att tala svenska: öppnas här, ett ögonblick, omskakas, rivs här...

• inte roligt

tonen blir bara obehagligare hela tiden,.... uppmaningar att hålla käft...flytta till Sverige...jävla parasiter osv.

• Parasit?
        inte roligt kirjoitti:

tonen blir bara obehagligare hela tiden,.... uppmaningar att hålla käft...flytta till Sverige...jävla parasiter osv.

Överdriver du inte liite grann. För jävla parasit har jag nog inte blivit kallad för.har du det?

• dygaböter

Snacka inte skit din jävla hycklare svenne eller en hurri! Vi Suomaliset osaamme idag språket!

• utmärkt

Det är bra,då har det varit nytta av pakkoruotsi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      5111
    2. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      78
      3137
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      18
      2859
    4. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2565
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      45
      2371
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1831
    7. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      75
      1821
    8. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1526
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1314
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82