Ammattikorkeakoulun aloitusviikko on turhista turhin. Pelkkää ajanhaaskausta. Ei tehdä mitään järkevää. Käydään läpi paikkakunnan opiskelijabileet ja baarit. Tutustutaan kurssikavereihin "nimi ja miksi olet täällä". Niin miksi olen täällä - sitä kysyn itseltäni päivittäin? Pelleillään ja leikitään leikkejä. Puhutaan täysin turhia löpinöitä, jotka jokainen voisi halutessaan lukea kotikoneellaan koulun sivulta. Paikalla pitää olla, jotta saa rastin läsnäolopakkolappuuun.
Ensimmäisestä viikosta turhautuneena en yhtään ihmettele, miksi keskeytysprosentti on AMK:ssa huima! Lopetanko heti vai vasta puolen vuoden päästä??!
AMK:n aloitus hanurista - sieltä ja syvältä!
34
7390
Vastaukset
- Täällä toinen
Sama tunne täällä! AMK alkoi viime viikolla ja koko ensimmäinen viikko oli täyttä paskaa. Asia on juurikin niin, että KAIKEN olisi voinut jokainen itse lukea opinto-oppaasta/koulun nettisivuilta. Sitten nuo leikit ja "tutustuminen" omiin ryhmäläisiin. Tuntuu kuin olisi taas jossakin rippikoulussa tai yläasteella. Eikä tämä toinen viikkokaan ole paljoa parempi ollut. "Oppitunneilla" ei todellakaan ole (vielä) käyty itse asiaan, vaan puhuttu joutavia löpinöitä ja leikitty joka tunnilla samat leikit eri opettajan kanssa. Huoh. Toivon TODELLA, että ensi viikosta lähtien opiskelu muuttuisi sellaiseksi, jota kuvittelenkin sen KORKEAKOULUSSA olevan.
- aito korkeakoulu
Faktat faktoina, eli puhutaan nyt kuitenkin ammattikorkeakoulusta eikä aidosta korkeakoulusta. Yliopistot sitten erikseen eikös juu..
Amiksissahan voidaan opiskelija-aineksen olevan vähän, no miten sen nyt voisi ilmaista, yksinkertaisempaa. - voivoi sinua
aito korkeakoulu kirjoitti:
Faktat faktoina, eli puhutaan nyt kuitenkin ammattikorkeakoulusta eikä aidosta korkeakoulusta. Yliopistot sitten erikseen eikös juu..
Amiksissahan voidaan opiskelija-aineksen olevan vähän, no miten sen nyt voisi ilmaista, yksinkertaisempaa.Samanlaisista lukiolaisista valikoituvat opiskelijat ammattikorkeisiin ja yliopistoihin. Itse pääsin yliopistoon haluamaani tiedekuntaan B:n yo-papereilla ja ystäväni haluamallleen AMK - linjalle E:n papereilla. Tästä huolimatta en pidä kyllä ystävääni millään tasolla yksinkertaisempana enkä itseäni "etevämpänä" - päinvastoin. Asia on vaan niin, että kiinnostuksen kohteet ovat vain erilaisia. Turhaa ja todella asiatonta arvostelua ja mollausta!
- ei pakolla opiskelem
Ei kai kenenkään ole pakko mennä opiskelemaan minne ei halua! Ei minun tietääkseni, vaputa paikka sellaiselle, joka haluaa ko. opiskeluapikan!
- niinpäniin
Kyllä tällaiset tutustumiset ja muut yhteiset jutut opintojen alussa ovat monille tärkeitä ja helpottavat opiskelun aloittamista - on ujommallekin helppo tapa tutustua muihin ja saada ystäviä. Monet aloittavat opinnot vieraalla paikkakunnalla ja saattavat tuntea itsensä tosi yksinäiseksi.
- amiksen jatke
AMK on pellekoulu. Aiheesta on myös tehty ketju tänne.
- asdfghjhgfdsdfgh
musta ainakin tää aloitusviikko oli tosi hyvä ja kaikkineen tutustumisleikkeineen ymsyms oli mahtavaa. musta ainakin on kiva et tutustutaan kaikkiin mahd hyvin, ja sit voidaan kans järjestää vapaa-ajallakin erilaista ohjelmaa. meidän ryhmällä ainakin on tosi hyvä ryhmähenki nyt. ja uskaltapaahan sit mennä vaikka kysyy neuvoo muilta, kun tunteekin heitä. ja tää kaikki on nyt tosi sekoo muutenkin, niin kaikki tunnin mitä tässä on nyt ollu, on käyty läpi kaikkia oleellisia ja tärkeitä juttuja, joten musta tää on tosi hyvin järjestetty nää ekat viikot. upeeta toimintaa
- Jännittäää11
Onkohan samanlainen meno tammikuussa, lykkäsin puolella vuodella ja kyseisessä amkissa ei tammikuussa ala yhteishausn tekniikan linjoja. Kuulemma pari muukin lykänny onneksi.. Tuleeko musta sitten ihan hylkiö sielä ?;.(
- .............
Jännittäää11 kirjoitti:
Onkohan samanlainen meno tammikuussa, lykkäsin puolella vuodella ja kyseisessä amkissa ei tammikuussa ala yhteishausn tekniikan linjoja. Kuulemma pari muukin lykänny onneksi.. Tuleeko musta sitten ihan hylkiö sielä ?;.(
Siis aiot hypätä kevään kursselle muiden kanssa vaikka sinulta jäänyt käymättä ensimmäisen puolen vuoden kurssit? Omituista. Kannattaisikohan lykätä toinenkin puoli vuotta?
- Kyljyl
............. kirjoitti:
Siis aiot hypätä kevään kursselle muiden kanssa vaikka sinulta jäänyt käymättä ensimmäisen puolen vuoden kurssit? Omituista. Kannattaisikohan lykätä toinenkin puoli vuotta?
Pääsin täydennyshaussa sisään, en alota nyt vaan tammikuussa, olen siis lykännyt sitä puolivuotta.
- tekuuuuuu
Kyljyl kirjoitti:
Pääsin täydennyshaussa sisään, en alota nyt vaan tammikuussa, olen siis lykännyt sitä puolivuotta.
Ei tuossa kyllä ole mitään järkeä... Onnea vaan, nauti loppuajan kaikista kivoista kurssipäälekkäisyyksistä ja muista työjärjestysongelmista. Ja tottakai on oma haasteensa hypätä ryhmään kesken kaiken, - jos nyt käytännössä edes voit olla heidän kanssaan kovin monella kurssilla, koska olet jäljessä.
Ymmärrän, että sulle tulisi todella kiire järjestellä elämääsi jos aloittaisit nyt heti. Itse näin aikoinaan parhaaksi lykätä kokonaisella vuodella ja aloittaa uuden ryhmän kanssa samaan aikaan. En kadu, saipahan tehtyä töitä ja säästettyä rahaa opiskeluun.
- austerism1
Jaa, en tiedä enkä muista leikkejä, ehkä sitten jätin osallistumatta, mutta kyllä jonkinlainen orientaatioviikko on hyvä olla opintojen alussa. Ja vaikka mainitsit, että samat asiat voisi lukea jostain, niin lienee ihan hyvä, että joku myös hieman selittää niitä asioita.
Olen opettajana todennut, että asioita on pakko toistaa ja niin sanotusti vääntää rautalangasta. Iso osa opiskelijoista ei tunnu lukevan tai ei halua ymmärtää esim. kurssien Moodle-sivuilla olevia aikatauluja, suoritusohjeita ynnä muita käytännön asioita. Samat asiat on hyvä toistaa (ja monta kertaa) kurssien aikana.- Toivonsa menettänyt
Sellaista se on tämä nykyinen tietosukupolvi: Ohjeita ei lueta eikä kuunnella. Jos luetaan, niitä ei ymmärretä tai haluta ymmärtää. Kouluta näistä sitten asioista selville ottavia, itseohjautuvia ammattilaisia!
- Tyytyväinen AMK:hon
Asennevammoja on niiiiiiiin paljon erilaisia... ;)
- Varma havainto
Lopeta heti. Olet juuri niitä tyyppejä, jotka pystyvät monivuotisen koulutuksen ensimmäisen infopäivän iltapäivällä toteamaan, että tää ei oo mun juttu.
- narinari2
Tuollaisia narisijoita ei kaivata, pilaatte vain innostuneiden fiilikset. Lopettakaa vaan!
- 15+3
Yliopistossa on myös aloitusviikkoja, joissa on paljon tekososiaalisuutta. Jälkikäteen ajatellen olisi voinut aivan hyvin olla osallistumatta mihinkään. Alun tutustuminen ei ole aina mitään mukavaa ja rentoa yhdessäoloa, vaan kovaa peliä.
- Migiki
Heti, meininki ei paljon muutu ja menee monta vuotta hukkaan... Eti työ ja opiskele työn ohessa, siellä puolella on paremmin diipadaapa karsittu pois.
- oellal
Joo.... vuosi AMK:ia käyty sairaanhoitajapuolella ja tosiaan meillä oli kyllä jouluun asti pelkkää paskaa.... ekat pari kuukautta oikeestaa vaa tutustumista tutustumisen perään.. ryhmäytymispäiviä, leikkipäiviä.. kursseja itsetuntemuksesta ja joka taas sisälsi tutustumista luokkatovereihin.. yrittäjyyskurssinkin tarkoitus oli "tutustua opiskelukavereiden yli koulutusrajojen".. äikkäää.... kaikkea ihan älytöntä.. jouluun asti tuntu ko ois ollu leikkikoulussa.. turhauttavaa.. 5 pv viikossa koulussa ja mitään uutta ei oppinu.. suurinosa kursseista keväälläkin ihan ihme lässynlässynnläätä ja sitten taas osa kursseista ihan utopistisen vaikeaa ja tuntuu, että opiskellaan jtn lääkärijuttuja.. tässä nyt suunnitelmissa siirtyä lähäriksi aikuispuolelle.. ammatti 1,5 vuodessa nyt kun saan hyväksilukuja ja sitten töihin.. myöhemmin ehtii opiskella työnohessa sairaanhoitajaksi jos vielä kiinnostaa..ei mtn intoa pyörii tuolla 2,5 vuotta tolla meiningillä
- Syysy
Hyviä huomioita. Itse jo pariin otteeseen koulua vaihtaneena voin sanoa, että enää ei tutustumisleikit oikeen kiinnosta, vaikka tosi hyödyllisiä ovatkin :) Olen kirjoilla yliopistossa ja amk:ssa.
Ja mitä tuohon AMK:n mollaamiseen tulee, niin esim. Haaga-Heliasta (AMK! ) valmistuvat työllistyvät loistavasti paitsi Suomessa, myös ulkomailla. Että ei KAIKKI AMK:t mitään amiksen jatkeita ole, haloo.. - Vinku vinku
Kummaa porukkaa. Jos koulutus aloitetaan pehmeästi tutustumisella ja opastuksella, niin se ei käy. Jos taas heti ryhdytään esittämään vauhdilla tiukkaa asiaa, johon pitää alusta pitäen kunnolla perehtyä, niin taas vingutaan.
Nykyinen peruskoulu ja lukio ilmeisestikin pilaavat täysin opiskelijoiden suhtautumisen opintoihin ja oppimiseen. Asiassa on selvä remontin paikka. - adxzcfg53a
Minulla oli sama tunne ekana vuonna ekoina päivinä. Auditorioon saapui ihmisiä mainostamaan opiskelija bileita ja minä mietin itsekseni, että helvettiä?
- Ihmettelen myös
Onko AMK-aikuispuolellakin haalaritilaukset, paikkakunnan opiskelijabileiden esittelyt, leikit, pelit ja muut kissanristiäiset? Epäilen, koska suurin osa aikuispuolen opiskelijoista on perheellisiä ja käy töissä.
- oofofofofof
Koko AMK markkinoidaan nykyään oikeastaan vain ton biletyksen kustannuksella.. välillä ihan soronoo-olo kun meilläki oli ekana vuonna jotain kahen tunnin pätkiä, missä tutorit tulee mainostaan missä kaikkialla nyt voi ja kannattaa ryypätä ja minkälaista risteilyä on tulossa ja milloin kannattaa alkaa ruinaamaan opettajilta itsenäisiä opiskelupäiviä mihinki viikkoon, että ehtii varmasti juoda.. ei sillä.. kyllä itekin oon bileissä käynyt, mutta sääliksi käy niitä nuoria, jotka ei juo.. auttamatta oot kyllä porukasta ulkona.. keskiviikkona kun on bileet niin niistä ja niissä tapahtuneista jauhetaan kyllä taukoomatta seuraavaan keskiviikkoon.. ja sitä oravanpyörää läpi vuoden.. alkkisten korkeakoulu paremminkin tuo amk.
- Touniiiiiii
Vittu urpo! AMK:ssa saa hyvin helposti nuorta kireää pimpsaa.
Nimim. 41 naispuolista ja 5 miestä ryhmässä. Kehtaan väittää olevani keskivertoa paremman näköinen, yhdeltä olen jo saanut (2. viikko koulua menossa :)
Tyhmät ei osaa syödä kuormasta, voi voi. - alkkisko
Kuule, ihan sama bilemeininki ja dokaaminen täällä yliopiston puolella. Jos vaan jaksaa osallistua, bileitä löytyy! Samanlainen alkkisten koulu, tässä suhteessa ei mitään eroa. Olet kummajainen, jos et juo ja biletä.
- majestic2
Se on tyhmä joka ottaa koulut biletyspaikkana. Minä menen ainakin sinne opiskelemaan ja tuskin on mikään paska paikka, vaan antaa paljon jos haluaa vastaanottaa. Riippuu ihan asenteesta ja kypsyydestä, mikä on harvinaista tässä palstalla.
- toimitusjohtaja
Itse olet idiootti, menetät kaikki kontaktit jos et ryyppää ja biletä.
Ilman opiskelubileiden aikana muodostuneita ihmissuhteita et tule koskaan pärjäämään elämässä. Paitsi ehkä jos tavoita en siivoojan ura. - huoh3
Kaks orientaatiopäivää takana ja yks jäljellä.. Voi hyvä luoja mitä paskaa.. Jauhetaan asioita, jotka aikuinen ihminen osaa varmasti itse ottaa selville, tutorit on ylipirteitä lässyttäjiä ja kokonaisuudessaan jää todellakin tunne, että nämäkin päivät olis voinut olla töissä (kyllä, sitä rahaa tarvitsee, opintotuella en pärjää)...
Ja joo, ryyppäjäisiä ryyppäjäisten perään, jään varmaan porukan ulkopuolelle, kunnei niihin kiinnosta osallistua.. Että joo, näin Metropoliassa(kin). - Outo amk
Onko opiskelijassa siis jotain vikaa, jos hän ei halua käydä kouluviikolla opiskelijabileissä, ryypätä ja valvoa aamuyöhön?
Ikävää, kun luokka jakautuu ensimmäisillä viikoilla kahtia: 1) Opiskelijat bilettävät ankarasti kouluviikolla ja käyvät baareissa ja kahviloissa. 2) Opiskelijat viihtyvät kotona ja tulevat kouluun opiskelun takia. 2-ryhmä kokee itsensä ulkopuoliseksi
On myönnettävä, että AMK:n aloitus on ollut suuri pettymys. - varoituksen sana
Jos jäät edes yhdestä bileillasta pois, kukaan ei enää puhu sinulle.
- majestic2
Ahahah osaan kyllä solmia suhteita ilman alkoholiakin, sosiaalisesti lahjaton ei osaa. Minulla on nyt jo valmiina paljon suhteita mitkä ovat hyväksi tämän opinahjon saralla, että työmarkkinoilla.
Joten en viitsi hukkaa aikaa pikkutenavien bileissä, kun ilmankin pöhöttynyttä olemusta pärjään varmasti ilman koutunneilla. - austerism1
Tässä tuntuu olevan nyt kaksi juonnetta 1) bileet ja 2) orientaation asiasisältö.
Tutoreita on valitettavasti monenlaisia, osa on aikuisempia ja osaa antaa vinkkejä opintojen suhteen ja opastaa opiskelutekniikassa, kirjaston käytössä ynnä muussa opiskelun kannalta oleellisessa. Sitten on niitä, jotka osaavat lähinnä opastaa, mistä löytyy kaupungin halvin tuoppi ja halvat makkaraperunat yön päätteeksi.
Näitä kakkosluokan tutoreita on luultavasti enemmän, koska valtaosa väestä on kuitenkin juuri ja juuri parikymppisiä. Aikuisuus ehkä koittaa lain mukaan, kun täytää 18, mutta harvahan tuossa iässä tai vielä parikymppisenäkään kovin aikuinen on.- justjoo4
Opiskeluun ja nuoruuteen kuuluu oleellisesti myös ns. opiskelijaelämä, on sitten AMK:ssa tai yliopistossa. Tämähän on täysin vapaaehtoista, kukin elää ja opiskelee tyylillään. Erilaiset orientaatiopäivät ja tutustumissessiot ovat oleellinen osa opiskelun alkua, sekä yliopistossa että AMK:ssa. Mitä ihmettä te valitatte? Elämässä on pakollista ainoastaan kuolema.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043085Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881342
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481206Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze120992Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793