Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Onko viisi kummia liikaa?!

annukka8

Mitä mieltä olette?

7

247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......

      Ei ole.

    • kummivalinta

      Mielestäni on. Kyllä se vaadittavat kaksi riittää.

    • äiti+isi+3lasta

      Ei ole. Meillä on kaikilla lapsilla 4 kummia (2 pariskuntaa), joten ei yksi tuohon lisää ole liikaa. Kaksi kummia on mielestäni ihan minimi ja kuusi alkaa olla jo ehkäpä liikaa. Muistan lapsieni kummeja heidän synttäreinään ja jouluna (annan lahjoja, kukkia ja esim jouluherkkuja) ja tuon heille myös matkoilta joskus tuliaisia. Isompi määrä kummeja alkaa jo tuntua kukkarossa - saati että suhteita on jaksettava pitää yllä myös vierailuin, puhelinsoitoin ja viestein. Sitten kun on vielä liuta omia kummilapseja, niin kyllä riittää muistamisia. :D

    • itse kummi

      Kirkon sääntöjen mukaan kummeja pitäisi olla 2 - 5; ainakin meillä riparilla sellaista pappi höpisi joskus vuosia sitten... Mielestäni 5 kummia on ihan ok ;)

    • klxk

      Itselläni on 5 kummia. eikä koskaan mitään ongelmaa ole ollut minkään kanssa niin miksi ei, jos heidät kaikki haluatte.

    • Kummien maksimimäärälle ei ole rajaa eikä kirkolla ole tästä sääntöä, toisin kuin yllä on sanottu.
      Omasta mielestäni kokonaisuus ratkaisee. Kannattaa miettiä siitä näkökulmasta, onko lapsi perheen esikoinen vai ei eli määritteleekö se perheen kummikäytännöt tulevaisuuteen, tahdotaanko kaikille lapsille sama määrä kummeja, "riittääkö" kelpoisia kummeja mahdollisille tulevillekin lapsille jne.

      Viisi kummia ei omasta mielestäni ole liikaa, vaikka melko harvinaista onkin noin suuri kummimäärä. Toisaalta ajatellen kummeja ei ole koskaan liikaa. Jokainen lapsi tarvitsee ympärilleen välittäviä aikuisia.

      Kertaan vielä, että kummeja tulisi olla vähintään kaksi, mutta poikkeustapauksissa kirkkoherran luvalla yksikin kummi riittää, jos perheellä on vaikeuksia saada kahta konfirmoitua kirkon jäsentä kummiksi. Näen, että kaste ei saa jäädä suorittamatta kummien puutteen takia.

      Antti-pappi

    • kikkomanni

      Kyllä on. Itse olen Ortodoksi ja meillä on kummi-isä, kummiäiti ja kaksi kummia.
      Mutta meillä kummien velvollisuudet on ihan erilaiset kuin Luterilaisella seurakunnalla. Mutta kyllä neljä kummia riittää.

      Eihän kummien tehtävä ole taloudellinen auttaminen eikä lapsen hoitamienen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2184
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2013
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1632
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1460
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      75
      1420
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1347
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 50
      1215
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe