Mitä mahtaa maksaa TV-antennin asentaminen kesämökille noin?
TV-antenni mökille
32
10689
Vastaukset
- Pouta.
Niin, että jos älyäisit kertoa missä mökkisi on? Itse tarvikkeet tuskin 500e enempää maksavat normaalitapauksessa, mutta kuinka mökille pääsee. Ison kaupungin lähellä matka on lyhyt, mutta esim saaristoon matka kustannutket ovat kalliimmat kun tavarat. Tietenkin etäisyydet lähetysasemista ym. seikat sekä asennuksen vaatimukse ratkaisevat. Jos kaapelit pitää saada piiloon seinän sisään tai listoihin, niin näpertelyyn menee aikaa yllättävän paljon.
Käy antenniliikkeessä ja osta joku tehokas moniaaltoantenni. Siihen pistorasiaan kytkettävä vahvistin ja tarvittava määrä kaapelia liittimineen. Sitten kokeilet suunnata lähimpään lähetysasemaan ja etsit antennille kuuluvuuden ja asennuksen suhteen parhaan paikan. Jos et tiedä missä lähin lähetin sijaitsee, niin unohda oko juttu ja tilaa antenni asennettuna. Veikkaisin hinnan liikkuvat tuvhannan molemmin puolin yhteen pisteeseen kaapeloituna. - pyörä keksitty jo!
Osta triax eli se matkailuautoihin tarkoitettu omalla vahvistimella oleva virransyöttö tv,stä ja jää pyörittelyt pois toimii haastavassakin kohteessa missä ei tavallisilla haravilla ja vahvistimilla mene kuin hermot ja rahat (kaksi paskaa varastossa ennen tätä) ja nyt en voi moittia ettei muka toimi.
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/44617/ckbsc/Triax-UFO-120-Digital-5-24V-antenni- Sade
Mökkini sijaitsee Asikkalassa, Päijänteen rannalla. Tie perille asti. Olen kyllä avuton asentelemaan antennia itse. Haluaisin vain hahmotella hintahaarukoita hyvissä ajoin ennen ensi kesää.
- N.Erkki
Sade kirjoitti:
Mökkini sijaitsee Asikkalassa, Päijänteen rannalla. Tie perille asti. Olen kyllä avuton asentelemaan antennia itse. Haluaisin vain hahmotella hintahaarukoita hyvissä ajoin ennen ensi kesää.
Älä osta mitään matkailuautoantenneja. Hanki oikea antenni, mastovahvistin, kunnon kaapelointi. Ei tule ikinä ongelmia.
Soita pariin paikalliseen antenniliikkeeseen. Mieti valmiiksi mihin haluat antennipistokkeen tai kaksi. Töihin ja matkoihin meneen oletettavasti päivän verran ja tarpeisiin varmaankin muutamia satoja. Eli jossain tuhannen luokassa pyöritään, jos kaapelit saa tehdä pintavetoinia.
Katsele aluksi miten naapureittesi antenniasiat on järjestetty. Älä sorru mihinkään halpisratkaisuihin. Muutoin et saa kunnon kuvaa sadekelill tai vaikeissa sääoloissa.
Antenniliike osaa heti kertoa, kuinka kaukana lähin lähetysasema löytyy ja pystyy kartalta näkemään mahdollisten maastoesteiden vaikutuksia. Ison kallon kupeessa tulee takulla ongelmia, jos lähetysmasto on mäen takana.
Jos haluat mökille hyvän nettiyhteyden, niin kannattaa asennutaa samaan mastoon suunta-antenni ja hankkia siihen mokkulareititinwlanilla. Saat mökille toimivan langattoman verkon samalla käynnillä.
Antenniliikkeen asennuksissa on sekin hyvä puoli naapurin Erkkiin verrattuna, että saat takuun toiminnalle. - pyörä on keksitty jo
N.Erkki kirjoitti:
Älä osta mitään matkailuautoantenneja. Hanki oikea antenni, mastovahvistin, kunnon kaapelointi. Ei tule ikinä ongelmia.
Soita pariin paikalliseen antenniliikkeeseen. Mieti valmiiksi mihin haluat antennipistokkeen tai kaksi. Töihin ja matkoihin meneen oletettavasti päivän verran ja tarpeisiin varmaankin muutamia satoja. Eli jossain tuhannen luokassa pyöritään, jos kaapelit saa tehdä pintavetoinia.
Katsele aluksi miten naapureittesi antenniasiat on järjestetty. Älä sorru mihinkään halpisratkaisuihin. Muutoin et saa kunnon kuvaa sadekelill tai vaikeissa sääoloissa.
Antenniliike osaa heti kertoa, kuinka kaukana lähin lähetysasema löytyy ja pystyy kartalta näkemään mahdollisten maastoesteiden vaikutuksia. Ison kallon kupeessa tulee takulla ongelmia, jos lähetysmasto on mäen takana.
Jos haluat mökille hyvän nettiyhteyden, niin kannattaa asennutaa samaan mastoon suunta-antenni ja hankkia siihen mokkulareititinwlanilla. Saat mökille toimivan langattoman verkon samalla käynnillä.
Antenniliikkeen asennuksissa on sekin hyvä puoli naapurin Erkkiin verrattuna, että saat takuun toiminnalle.Joopa ja sinullahan on kokemusta "näistä" ajoneuvoanteneista?
No tuo tarvitsee yksinkertaisuudessaan kiinnityksen ja antennipiuhan TV,ltä anteenniin ja virransyöttö tulee vahvistimelle sieltä tv,stä (uusissa tai uudemmista löytyy antenna mode joka on se )
Ostat piuhan samasta paikasta ja tällää "ufon" katolle tai katon reunaan toimii vaikkei usko ja piuha sopivasti sisälle ja tv,n antennipistokkeeseen ei tarvitse mastoja vahvistimia ja kustannukset 100 euron luokkaan jos ostat vielä knipsut joilla naulaat seinään tai missä vietkin johdon kiinni.
Kolme vuotta ufoiltu ja näitä 50-120 anteenin härpäkkeitä on kaksi joutilaana kun ei löydä niin ei löydä (mastoa pitäisi olla >20m kallio takana ja toinen lähetysasema 120km päässä.
Huomioikaa että digi-tv,n singaali voi olla vahvin jopa maanpinnassa (oli kun etsimme noin 1m korkeudessa ja ylenpänä ei mitään että näin Itä-savossa)
Nyt ei ole enään maston korkeudella mitään varsinaista merkitystä vaan mistä löytää sen vahvimman singaalin etsiessä voi yllättyä. - N.Erkki
pyörä on keksitty jo kirjoitti:
Joopa ja sinullahan on kokemusta "näistä" ajoneuvoanteneista?
No tuo tarvitsee yksinkertaisuudessaan kiinnityksen ja antennipiuhan TV,ltä anteenniin ja virransyöttö tulee vahvistimelle sieltä tv,stä (uusissa tai uudemmista löytyy antenna mode joka on se )
Ostat piuhan samasta paikasta ja tällää "ufon" katolle tai katon reunaan toimii vaikkei usko ja piuha sopivasti sisälle ja tv,n antennipistokkeeseen ei tarvitse mastoja vahvistimia ja kustannukset 100 euron luokkaan jos ostat vielä knipsut joilla naulaat seinään tai missä vietkin johdon kiinni.
Kolme vuotta ufoiltu ja näitä 50-120 anteenin härpäkkeitä on kaksi joutilaana kun ei löydä niin ei löydä (mastoa pitäisi olla >20m kallio takana ja toinen lähetysasema 120km päässä.
Huomioikaa että digi-tv,n singaali voi olla vahvin jopa maanpinnassa (oli kun etsimme noin 1m korkeudessa ja ylenpänä ei mitään että näin Itä-savossa)
Nyt ei ole enään maston korkeudella mitään varsinaista merkitystä vaan mistä löytää sen vahvimman singaalin etsiessä voi yllättyä.Minulla on vene, joten ajoneuvoantenneita on tullut kokeiltua. Ainoa mikä ihan oikeasti toimii lähes kaikkialla on 1,5m harava, joka suunnataan lähimpään tukiasemaan. Lähellä lähetysasemaa saa kuvan vaikka rautalankahenkarilla, mutta jos liikutaa kymmenien kilometrien etäisyydellä mastoista, niin kuvan voi unohtaa huonolla antennilla.
Antennissa vahvistus on erittäin tärkeä. Kunnon vahvistusta ei saada pinellä antennilla. Jos vahvistusta lisätään antennivahvistimella, niin heikon vahvistuksen omaavan antennin tapauksessa vahvistetaan käytännössä vain häiriöitä.
Eli yleensä taajamassa tai muuallakin lähellä lähetysasemaa kaikki antennit toimivat, mutta kesämökit tahtovat olla vähän syrjemmällä eli huonolla antennilla ei pärjää.
ps. jos ajoneuvoantennit olisivat noin hyviä, niin miksi ihmeessä niitä ei yleisesti käytettäisi ja muut kalliimmat ratkaisut voisi heittäa romukoppaan. - pyörä on keksitty II
N.Erkki kirjoitti:
Minulla on vene, joten ajoneuvoantenneita on tullut kokeiltua. Ainoa mikä ihan oikeasti toimii lähes kaikkialla on 1,5m harava, joka suunnataan lähimpään tukiasemaan. Lähellä lähetysasemaa saa kuvan vaikka rautalankahenkarilla, mutta jos liikutaa kymmenien kilometrien etäisyydellä mastoista, niin kuvan voi unohtaa huonolla antennilla.
Antennissa vahvistus on erittäin tärkeä. Kunnon vahvistusta ei saada pinellä antennilla. Jos vahvistusta lisätään antennivahvistimella, niin heikon vahvistuksen omaavan antennin tapauksessa vahvistetaan käytännössä vain häiriöitä.
Eli yleensä taajamassa tai muuallakin lähellä lähetysasemaa kaikki antennit toimivat, mutta kesämökit tahtovat olla vähän syrjemmällä eli huonolla antennilla ei pärjää.
ps. jos ajoneuvoantennit olisivat noin hyviä, niin miksi ihmeessä niitä ei yleisesti käytettäisi ja muut kalliimmat ratkaisut voisi heittäa romukoppaan.Ja sinulla siis oikeata kokemusta Triax,sta ei se mikään harava ole (ufo).
Kaapelit siis kunnon kamaa ostin valmiilla päällä ei tarvitse mittailla missäköhän vika kun nämä itseturatut ei välttämättä toimi.
Tuo on totta halpiskaapeleissa onneton sisus katkee jopa kun sattuu turhan kovakouraisia asentajia (etsitty vikaa ja tämä syynä) kestää hakea sitä kuvaa ja singaalia.
100 euron kokeilu ja itse olen tyytyväinen kun kuvaa näkyy ja jää turha suuntaaminen pois kuten näillä haravoilla ja on melko huomaamatonkin katolla tai mihin sitten tahtoo sijoittaa.
- iin ooo ii
Itse ajattelin laittaa UFO Triaxin mökille.
Laitoin veneeseen sellaisen, hyvin näkyi. Ainoastaan n. 80 kilsan päästä mastosta piti vähän käännellä, mutta varmaan johtui siitä kun se oli vain noin 1,5 metrin korkeudella merenpinnasta - siihen mahtuu aika paljon katveita väliin.
Niissä komponenteissa ei pidä säästää! Itse kiroilin kun koitin ensin jotain Tokmannin halpiskaapelia, ei näkynyt lainkaan. Siellä oli muutama haituva sisällä. Ostin kunnon koaksiaalikaapelin ja liittimet, johan näkyi. - ei tuhansia
Asikkala on niin lähellä Lahden lähetimastoa, ja hyvällä suunnalla, että kannattaa kokeilla jotakin ikkunalle asetettavaa kunnollista sisäantennia. Mitään tuhannen euron antennisysteemejä ei tarvita. Jos ei sisäantenni riitä, niin sitten ulos seinään pienehkö UHF antenni, ja piuha ikkunan pokan välistä sisälle, kustannusarvio itse laitettuna 100 euroa.
- N.Erkki
http://www.sant.fi/doc/Antenniopas_korjattu_6_2012_NETTI.pdf
Kannattaa ehkä tutustua antennioppaisiin, jos haluaa hyvän järjestelmän.
Traksin ufonta sen verran, että sa on puolen metrin lautanen, jonka säteilykuvio on jokasuuntaan. Sen oma vahvistus on hyvin vaatimaton ja sillä on huono suuntaavuus. Sisäänrakennetulla vahvistuksella saadaan tehoa lisää.
Triaxin vahvistus vahvistimen kanssa on 20-30bB. Hyvällä oikealla antennilla vahvistus on saman verran ilman vahvistinta ja mastovahvistimella saadaan moninverroin lisää. Signaalin laatu ja vaimakkuus on aivan eri luokkaa.
Antennikaapeleita on hyvin erillaisia samoin liittimiä. Peruskaapelissa vastus on huomattavan suuri ja jokainen liitos pudottaa vahvistusta. Pienhäviöinen kaapeli on monin verroin paksumpaa ja kalliimpaa, mutta takaa kunnollisen signaalin.
Jokainen tietenkin hankkii sellaisen järjestelmän kuin haluaa. Jos pöydällä pidettävä irtoantenni riittää, niin se kannattaa hankkia. Pitää kuitenkin varautua sadekelillä puiden heiluessa pikselöityvään kuvaan. Kaikkia kanavanippuja ei välttämättä näy.- Joku vaan
Minulla on kai 17 vuotta ollut jokin harava mökin ulkorakennuksen katolla. Aikoinaan katsoin kartalta mihin päin antennin pitää olla, jotta suunta on Anjalankosken lähettimelle. Hyvin näkyvät kaikki kanavat.
Jostakin tuon antenni ja mastoputken ostin. Kun kenttä on riittävän vahva, ei hääviä antennia tarvita. Kannattaa katsoa lähin lähetin ja kentän voimakkuus Digitan sivuilta. - 10+2
Joku vaan kirjoitti:
Minulla on kai 17 vuotta ollut jokin harava mökin ulkorakennuksen katolla. Aikoinaan katsoin kartalta mihin päin antennin pitää olla, jotta suunta on Anjalankosken lähettimelle. Hyvin näkyvät kaikki kanavat.
Jostakin tuon antenni ja mastoputken ostin. Kun kenttä on riittävän vahva, ei hääviä antennia tarvita. Kannattaa katsoa lähin lähetin ja kentän voimakkuus Digitan sivuilta.Halpa harava maksaa alle 50e, mastoputki kiinnikkeineen ja kaapeleineen saman verran ja mahdollinen vahvistin samaten. Eli hyvin yksikertainen järjestelmä satasen nurkilla. Jos ei itse pysty asentamaan, niin työ maksaa kolme neljä kertaa tuon verran. Eli jossain 500e nurkilla mennään. Itse tehden halvempaa, mutta alkuperäinen kysyjä ei itse osaa asentaa.
Siis on turha puhua mistää kymppien kuluerästä.
- säästöä
Saisiko Kiinasta halpaa Koaksiaalikaapelia ? ( tai Saksasta ) Paljonko kotiin tuotuna 15m pätkä maksaisi ? =)
- CE=Chinaexport
Puhuu katkera mies kun ihmiset osaavat ostaa ylihintaisten tuotteiden myyjän ohi hiukan halvemmalla samaa kiinankuraa CE = chinaexport
- ei ihmeitä
Meillä on aidan tolpassa 1½m korkeudessa ja "väärällä" puolen taloa antenni ja hyvin näkyy.
- 3v näillä mennään
Niinpä meillä parhain paikka eli pienellä 7" digitv.llä haettu harava-anteenin kanssa parin metrin piuha oli rannassa noin 1m korkeudessa rakennuksien kattojen korkeudelle oli turha alkaa virittämään .
Korkeuseroa tontilla noin 0-7m ja takana yli 20m kallio jonka takana lähin maston alue eli katveessa on totaallisesti seuraavan maston lähetinvahvuudella on tultava toimeen.
Triax toimii ja se riittää minulle näistä anteeni/harava kokeiluista
(vaunukäytössä noita ollut ja ei voi moittia) ja TV,stä se virransyöttö ei tarvitse eri härpäkkeitä vahvistimen (sisäänrakennettu) virran syöttöön.- mersukuski
Ei kallio välttämättä ongelma ole. Antenni saattaa saada kaapattua heijastuksia ja kuva näkyy sen takia. Antennimies pystyy mittareillaan hakemaan pahassakin paikassa kohtuullisen signaalin.
Harva tuntuu ymmärtävän, että kepin nokassa nököttävä antenni ei lisää mökin arvoa. Jos ymmärtää ja haluaa sijoittaa hieman enemmän eri järjestelmiin, niin mökin jälleenmyyntiarvo nousee.
Eli lyhyesti: Kaikenmaailman virityksilläkin pärjää, mutta hyvin varustellun mökin arvo on parempi. Toisille riittää lada, mutta jotkut haluavat ajaa mersulla. - näillä mennään 3v
mersukuski kirjoitti:
Ei kallio välttämättä ongelma ole. Antenni saattaa saada kaapattua heijastuksia ja kuva näkyy sen takia. Antennimies pystyy mittareillaan hakemaan pahassakin paikassa kohtuullisen signaalin.
Harva tuntuu ymmärtävän, että kepin nokassa nököttävä antenni ei lisää mökin arvoa. Jos ymmärtää ja haluaa sijoittaa hieman enemmän eri järjestelmiin, niin mökin jälleenmyyntiarvo nousee.
Eli lyhyesti: Kaikenmaailman virityksilläkin pärjää, mutta hyvin varustellun mökin arvo on parempi. Toisille riittää lada, mutta jotkut haluavat ajaa mersulla.Mersulla ajellaan ja eipä se kyyti ollut sen parempaa kuin nappisilmä ladassakaan (oi nuoruus ja notkeus :)
Harvemminhan sitä kehdataan kertoa kun näitä anteeneja ja järjestelmiä rakennetaan että hyvissä paikoissa näkyy Dart,s tikkataulun metalliverkollakin.
Siisti kuin sika pienenä tuo ufokin mutta jos tahtoo maksaa paremmasta niin mikäpä ettei rahahan on luotu liikkumaan ja mieluiten omaan pussiin jos asiaa ymmärrän.
Kyllä se antennijärjestelmä mökkirakentamisessa on melko yksinkertaista loppu on sitä rahankeruuta heikkouskoisilta kuten muukin kaupankäynti "laadun" varjolla mersuista nyt puhumattakaan
- omamökki
Minä en ainakaan halua mökille ikkunankarmeissa roikkuvia antennijohtoja tai sisällä lattioilla huoneesta toiseen kiemustelevia kaapeloita. Enkä halua pihalla kannon nokassa olevaa valkoista ufoa. Sinulla taitaa olla mökin sähköt tehty jatkojohdoilla ja kaapelikelalla lähimmästä tolpasta. Ei sinulla taida mitään mökkiä oikeasti ollakkaan. Pelkkä teltta ajaa saman asian. Turha mitään kallista mökkiä on rakentaa.
- #V Triax
Siististi tulee räystäältä alas kaapeli ja mökin alla tuvan puolelle jossa ihan "virallinen" anteenipistoke seinässä ja siitä noin 1,5m johto tv,n taakse
(kuten asunnoissa pruukaa)
Näkyvillä siis noin 3m seinällä naulattuna ja maalattuna rakennuksen väriin.
Laita sinä "kaapeloit" se kantosi sinne missä ei aurinko paista ;)
Kaikki ihmiset ei vaan ole kädettömiä ja anteenijohdotus / kaapelointi maailman yksinkertaisin asia.
Mutta jatka sinä vain sillä valitsemallasi tiellä äläkä ota "kieroksia" toisten asioista. - Antennihöperö
#V Triax kirjoitti:
Siististi tulee räystäältä alas kaapeli ja mökin alla tuvan puolelle jossa ihan "virallinen" anteenipistoke seinässä ja siitä noin 1,5m johto tv,n taakse
(kuten asunnoissa pruukaa)
Näkyvillä siis noin 3m seinällä naulattuna ja maalattuna rakennuksen väriin.
Laita sinä "kaapeloit" se kantosi sinne missä ei aurinko paista ;)
Kaikki ihmiset ei vaan ole kädettömiä ja anteenijohdotus / kaapelointi maailman yksinkertaisin asia.
Mutta jatka sinä vain sillä valitsemallasi tiellä äläkä ota "kieroksia" toisten asioista.Mikä ihmelaite tuo triax oikein on? Oletko laitteen maahantuoja, sillä en ymmärrä miksi sitä muuten mainostat. Vastaavia vahdistinantenneja on paljon muitakin ja ne kaikki toimivat hyvässä kentässä.
AjoneuvoantennIt autoihin ja veneisiin. Kiinteistöantennit kiinteistöihin. Kumpikin toimii parhaiten omassa maailmassaan.
Kotikäyttöön on olemassa puolet halvempia vahvistinantenneja kuin triax, jossa on matkailuautolisä. Kotiantennin ei tarvitse kestää tärinää niin paljon kuin triaxin, joten on turha maksaa siitä. Triax on ylihintainen.
- nuija mikä nuija
Nimim. omamökki
" Minä en ainakaan halua mökille ikkunankarmeissa roikkuvia antennijohtoja tai sisällä lattioilla huoneesta toiseen kiemustelevia kaapeloita. Enkä halua pihalla kannon nokassa olevaa valkoista ufoa. Sinulla taitaa olla mökin sähköt tehty jatkojohdoilla ja kaapelikelalla lähimmästä tolpasta. Ei sinulla taida mitään mökkiä oikeasti ollakkaan. Pelkkä teltta ajaa saman asian. Turha mitään kallista mökkiä on rakentaa. "
Joo, tee sä mökistäs semmonenku haluat, mutta älä puutu muiden asioihin, hoida vaan omat asiasi, sun ei kannata tänne kirjoitella yhtään mitään.- omamökki
Nimim. nuija
"nuija mikä nuija"
Sanoit sen ihan itse. :))))
- 123123
Triax- tai muuta ajoneuvoantennia ei ole järkeä asentaa rakennukseen. Nämä antennit ovat tarkoitettu ottamaan lähetys kaikista ilmansuunnista.
Rakennuksen antenni suunnataan lähetysasemaan ja sillä on hyvä vaimennus sivuita tuleville häiriöille. Hajasignaalinen vahvistuksesta ei ole mitään hyötyä vaan päinvastoin haittaa.
Rakennuksiin on saatavilla vastaavia pienikokoisia suunta-antenneja, joissa on sisäänrakennettu antenni. Osa asennetaan sisätiloihin pöydälle. Toiset ulos aivain kuin ajoneuvoantennit ja ovat huomattavasti pienikokoisempia.
Tavallinen antenni käy yhtä hyvin kuin tuollaiset "ufot". Asennuskin on yhtä helppoa. - helppo homma
menin Biltema kauppaan ja ostin 50 euron antennin ja seinäkiinnikkeen 29 euroa. Johto minulla jo olikin eli 79 euroa maksoi minun juttu....pari kertaa suunnannut ja nyt näkyy hyvin kaikki kanavat mitä antenniverkossa näkyy.
- Johnny boy
Biltemasta minäkin.....Toiminut vuosia. En kyllä laittaisi harava-antennia, on kyllä melkoinen ukkosenjohdatin.
Paneeliantenni toimii..http://biltema.fi/fi/Toimisto---Tekniikka/Radio-ja-tv/Antennit/Paneeliantenni-DVBTT2-241270/
Kyseinen antenni ei aivan ole sama kuin minulla, mutta muuten sama vahvistin.
(jos digipoxissa on "antennin teho" niin erillistä poweria ei tarvita, mikä on kyllä paketin mukana)
- mek
Osat sellainen antenni mikä mahtuu henkiöautoon ja missä liittimet valmiiksi asennetuna antennijohtoa varten ja sitten selvität missä suunnassa on se lahetin antenni ja se löytyy vaikka Ylen teknisestä neuvonnasta. Siiten vain antennin kiinnitys mökin korkeimmalle kohdalle ja suuntaus niin se siitä. Ei vaadi mitään arityisosaamista koska itse olen aika monta antennia asentanut mökille.
- anuslogiaa
Korkeus on väärä tieto analogisilla neuvosi toimii mutta kun ne lähetykset ovat "historiaa" ikävää mutta totta.
Digitaallisessa lähetyksen vastaanoton teho voi olla parhaimmillaan ihan maantasossa (heijastuksia) ja niiden löytäminen haasteellisempaa.
- gulliverix
Heitä se telkkaris järveen ja katsele ja kuuntele luontoa.
- Ei ihan pikkujuttu
Tarvittava antenni riippuu katselupaikasta samoin tarvitaanko antennivahvistinta. Antennin kiinitystarvikkeet samoin käytetystä mastosta ja lisäksi masto täytyy vielä maadoittaakin.
samalla kannattaa miettiä onko tarvetta muille anteenneille esim. GSM, UMTS jne. - Janne.
"Heitä se telkkaris järveen ja katsele ja kuuntele luontoa. "
Entä jos aloittajalla ei ole järveä? Kelpaako joki tai meri tai vaikka lampi ? - halbaaaaaaa
Asensin ite. Antenni maksoi 39 euroa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244736- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483135- 542677
- 2062621
- 512609
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522338
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081549