Neuvolasta pelkopaikka

Sh opiskelija

Elikkä mulla on nuorin lapsi 4-v. Kiloisena pallerona aikoinaan syntynyt, mutta todella hyvin ottanut kasvussa ikäisensä kiinni ja kehittynyt muutenkin ihan normaalisti. Eilen oli 4 vuotis neuvola. Ennestään tiedän, että poikani karsastaa tätä neuvola-tätiä, vaikka muuten ihan sosiaalinen lapsi onkin. Eilen sitten oli niitä kaikenlaisia lane testejä sun muita. Poikani leikkasi sakseilla omalla tyylillään ja piirsi kuviot omalla tyylillään. Siitäkös alkoi moittimisen ryöppy. Tuli tunne, että poikani on kehityksessä jäljessä ties kuinka kauan. Koton, omilla pienillä sakseillaan hän kyllä leikkaa tosi hyvin. Neuvolan isommilla sakseilla se ei onnistunut täydellisesti. Muutenkin koko neuvola käynnistä jäi olo, että olen epäonnistunut jotenkin ja että poikani on "alisuorittaja" kuten neuvola ihminen sanoikin. Lisäksi hän kirjoittaa neuvolakorttiin sanoja joita ei tulisi käyttää ja lisää runsaasti kysymysmerkkejä ja huutomerkkejä. Minulla on kolme aikaisempaa lasta ja vanhin heistä hieman pyöreä ollut koko ikänsä. On tosin aikuinen jo nyt. Tämä samainen neuvolatäti on keskimmäisten lasteni koulutarkastuksissa sanonut heille, että älkää vaan lihoko yhtään, ettei teistä tule samanlaisia kuin ..... on. Minusta on epäammatillista puhua näin nuoremmille sisaruksille heidän isosiskostaan. Se oli hämmentänyt heitä todella paljon. Eilisestä jäi vielä mieleen se että pojan olisi pitänyt osata kirjoittaa yhtä sun toista. 4 vuotiaana... En ymmärrä oikein tämmöistä. Tuntuu kuin meille aina naristaisiin jostakin vaikka kunnollinen perhe olemmekin ja luen itsekin hoitoalalle parasta aikaa. Eli himen siksikin korvaan eiliset kommentit kalskahtivat. Jokainen lapsi kai kuitenkin kehittyy omaan tahtiinsa. . Aurinkoista syksyä kaikille.

16

329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyssykkä

      Kuule,nyt jätät omaan arvoonsa nuo neuvolatädin kommentit. Sinulla jos kenellä on kokemusta lapsesta ja lapsen kehittymisestä. Anna räpsiä vaikka kuinka niitä huutomerkkejään ja kysymysmerkkejään. Tämähän on neljäs lapsesi. Tasan tarkkaan tiedät, missä mennään.

      Jos Sinulle jää nyt pyörimään tuon neuvolatädin ukaasit päähän, niin ainahan voit kekskustella hänen toimintavoistaan hänen esimiehensä kanssa. Ja jos pyytäisit, niin ei kai se mahdottomuus olisi neuvolatätiä vaihtaakaan, jos kerran lapsikin karsastaa häntä. Vai oletko pienellä paikkakunnalla niin, etei siellä ole näitä tätejä ruuhkaksi asti.

      Pää pystyyn. Ja mukavaa syksyä Sinulle ja lapsillesi ja koko perheellesi.

    • sh2 opiskelija

      Kiitti nyssykkä vastauksesta. Ollaan pienellä paikkakunnalla ja minusta tuntuu että koska lapseni oli keskonen ja pienenä keskussairaalan seurannassa niin nyt sitten jotenkin tämä neuvola touhu täällä on niin erilaista. Ja koska poikani on urheasti selvinnyt elämään niin minusta tuntuu pahalta tuollainen "moittiminen". Toki neuvolatäti käyttää jopa suorastaan rumia nimiä ja liian henk.kohtaisia arvosteluja. MUTTA oikeessa olet nyssykkä, että on tässä kokemusta lapsista ja itse tunnen lapseni parhaiten. Tsemppasit minua joten kiitos siitä. Ja iloista syksyä.

      • nyssykkä

        Hei vielä!

        Niin juuri, eli kun lapsesi oli keskonen, niin nyt joudutte neuvolan taholta olemaan koko ajan suurennuslasin alla. Justiinsa tuollaista se voi olla.

        Onpa tosi erikoinen neuvolatäti, jos menee henkilökohtaisuuksiin ja käyttää rumia sanoja. Onkohan hän hieman häiriintynyt. Erittäin huono tuuri Sinulla ja lapsellasi, ette Teille nyt juuri osui tuollainen "shedevil". Ja kun on pieni paikkakunta, niin usein vaihtuvuus on pientä, eli ollaan siinä samassa virassa sitten eläkeikään asti.
        Eikä mitään muutosta eikä uudistuksia. Mutta ole vahva!


    • Samainen sh opis yhä

      Tuntuu tosian siltä, että kun keskussairaala on antanut poikani keshityksestä hyviä lausuntoja niin tää täti neuvolassa lyttää kaiken. Poikanihan on käynyt keskoisuuden vuoksi neurologiset tarkastukset, kuulon, näön, fysioterapian yms läpi ja kaikki on ollut ok. Lisäksi tätä neuvola ihmistä ilmiselvästi ärsyttää ettei keskussairaala anna lausuntoja paikkakuntani neuvolalle. En niitä haluakkaan tänne eivätkä isommasta sairaalasta mielellään niitä laitakkaan. Jotenkin siis tuntuu kuin neuvola ihminen lokeroisi lapset jonkin tietyn kaavan mukaan. Tyttäreni joka on nyt 12v on ollut langanlaiha koko ikänsä. Minusta liiankin laiha. Neuvolatäti on koulutarkastuksessa kehynut miten laiha hän on ja julistanut ettei kannata lihoa yhtään tai antaa painon nousta. Ja ettei esim. ruisleipää saa syödä. Kyllä aivopesu oli toiminut, koska tyttäreni piti ihan käskemällä syömään useamman viikon ajan. Leipään ja maitoon ei koskenutkaan. Mutta siis tämän nuorimman kanssa haloo syntyi kun ei liian isoilla sakseilla osannut leikata. Saa nähdä kuinka täti pohjustaa tulevan lääkärintarkastuksemme... :( Siis todella inhottavaa saada tämmöinen "tunne" itselleen, vaikka kuinka itse näkisi, että kaikki on hyvin ja että poika on hyvin sosiaalinen paitsi sen neuvola ihmisen kanssa. Nooh... eiköhän me pärjätä. Kiitti kommentista vielä.

    • Neuvola, haukkumispa

      Me ei olla koskaan käytetty lapsia neuvolasa, juuri tuolllasten tyhmien ihmisten tähden. Me päätettiin ettei meidän lapsia kukaan vieras lapsista tietämätön ihminen ala arvostelemaan ja haukkumaan.

      Nyt ovat aikuisia, ja hyvin ovat kasvaneet ilman neuvoloitakin. Kirjastahan ne kattoo ja aina onv ika, liian laiha, lihava, pitkä lyhyt ruma, tyhmä, osaamton ym...

      Aina on lapsessa vikaa. Sitten ne leikkii niin viisasta he tietää kaiken vaikkei olisi lasta koskaan nähneetkään.

      Mitä teke sellaisella paikalla? Emme koskaan ole siellä lapsiamme käyttäneet, joten ei sitä oikeesti tarvi.
      Kaikki lääkäripalvelut saa ykistyiseltä tai terveyskeskusksesta.

      • naurettavaa...

        Ohhoijakkaa. Kyllä sinä jaksat tätä samaa eri palstoilla jauhaa. Suurin osa neuvolan henkilökunnasta on fiksuja ihmisiä ja lapsen kanssa on mukava neuvolassa käydä. Aina mahtuu joukkoon urpoja, ihan kaikissa ammateissa. Suomen neuvolajärjestelmässä on ilman muuta enemmän hyötyjä kuin haittoja ja se ei todellakaan ole turha paikka. Ja onpa hauska juttu, että sinä et ole koskaan käyttänyt lapsia neuvolassa, mutta tiedät silti kertoa, miten neuvola toimii ja millaista siellä on? Meillä esimerkiksi on aivan ihana terveydenhoitaja ja on ollut todella mukavaa käydä neuvolassa. Eikä kertaakaan ole sanottu, että lapsessa jotain vikaa olisi.


      • Emme ole tarvinneet
        naurettavaa... kirjoitti:

        Ohhoijakkaa. Kyllä sinä jaksat tätä samaa eri palstoilla jauhaa. Suurin osa neuvolan henkilökunnasta on fiksuja ihmisiä ja lapsen kanssa on mukava neuvolassa käydä. Aina mahtuu joukkoon urpoja, ihan kaikissa ammateissa. Suomen neuvolajärjestelmässä on ilman muuta enemmän hyötyjä kuin haittoja ja se ei todellakaan ole turha paikka. Ja onpa hauska juttu, että sinä et ole koskaan käyttänyt lapsia neuvolassa, mutta tiedät silti kertoa, miten neuvola toimii ja millaista siellä on? Meillä esimerkiksi on aivan ihana terveydenhoitaja ja on ollut todella mukavaa käydä neuvolassa. Eikä kertaakaan ole sanottu, että lapsessa jotain vikaa olisi.

        Täällä lukien ja lehdistä ja arvatenkin tietysti. Ja ne on helppo uskoa.
        Mitä hyötyä meille olisi ollut neuvoloista? Ei yhtään mitään. Lääkäriin yksityiselle pääsee jos lapset ovat sairaita, ei ole pahemmin tarvinnut käyttää. Kaikki ne palvelut ollaan saatu yksityiseltä tai teveyskeskukselta. Minusta neuvola on turha, pelkkää haukkumista ja utelua perheen asioista.
        Eräskin äiti täällä aikoinaan vlaitti, kun hoitsu kyselee henkilökohtaisia koti aisoita!!! Järkyttävää utelua, kertoisikohan se hoitaja asiakkaalle omia kotiasioitaan samalla tavoin jos kyselisi?? Ei varmaan... mutta asiakkaan koti aiat ym yksityiset on vapaata riistaa. Mä en kertoisi ainkaan, sanoisin et ei kuulu sulle.

        Kyllä ne lapset kasvaa ilman käyriä ja haukkumisiakin auikuiseksi, ainakin meillä Mistään emme ole jääneet paitsi.


      • vaikka sinusta
        Emme ole tarvinneet kirjoitti:

        Täällä lukien ja lehdistä ja arvatenkin tietysti. Ja ne on helppo uskoa.
        Mitä hyötyä meille olisi ollut neuvoloista? Ei yhtään mitään. Lääkäriin yksityiselle pääsee jos lapset ovat sairaita, ei ole pahemmin tarvinnut käyttää. Kaikki ne palvelut ollaan saatu yksityiseltä tai teveyskeskukselta. Minusta neuvola on turha, pelkkää haukkumista ja utelua perheen asioista.
        Eräskin äiti täällä aikoinaan vlaitti, kun hoitsu kyselee henkilökohtaisia koti aisoita!!! Järkyttävää utelua, kertoisikohan se hoitaja asiakkaalle omia kotiasioitaan samalla tavoin jos kyselisi?? Ei varmaan... mutta asiakkaan koti aiat ym yksityiset on vapaata riistaa. Mä en kertoisi ainkaan, sanoisin et ei kuulu sulle.

        Kyllä ne lapset kasvaa ilman käyriä ja haukkumisiakin auikuiseksi, ainakin meillä Mistään emme ole jääneet paitsi.

        neuvola tuntuu turhalta niin ei se sitä ole.Käyrätkin on sitä varten että joskus joku sairaus saa lapsen painon nousemaan tai laskemaan liiaksi.Ja pään mittaus on ennenaikaista luutumisen seurausta varten,ei kuulosta turhalta minusta.
        Toisilla taasen on niin surkeat vanhemmat että utelut yksityiselämästä on lapsen parhaaksi,alkoholistit sun muut kun ei välttämättä muista edes ruokkia omaa lastaan.


      • Juoruisivat kuitekin
        vaikka sinusta kirjoitti:

        neuvola tuntuu turhalta niin ei se sitä ole.Käyrätkin on sitä varten että joskus joku sairaus saa lapsen painon nousemaan tai laskemaan liiaksi.Ja pään mittaus on ennenaikaista luutumisen seurausta varten,ei kuulosta turhalta minusta.
        Toisilla taasen on niin surkeat vanhemmat että utelut yksityiselämästä on lapsen parhaaksi,alkoholistit sun muut kun ei välttämättä muista edes ruokkia omaa lastaan.

        Minä olen sanonut lapsillekin sillon kun olivat koulussa, että siellä ei puhuta koti asioista, eikä terveydenhoitajille kotiasioista, jos haluu utsia, kysykööt meiltä vanhemmilta ihan suoraan.

        KAIKEN MAAILMAN LAPPUSIA ON TULLUT KOTIIN MYÖS TÄYTTÄMISTÄ VARTEN, OLEN YLIVIIVANNUT ENKÄ KETONUT, JA KIRJOITTANUT ETTÄ YKSITYISASIA. eI OLE KOSKAAN KEHDANNEET SOITELLA PERÄÄN EIKÄ KYSELLÄ, HEITÄKIN HÄVETTÄÄ MOISET UTELUT.

        Joskus olen kirjoittanut ihan palturia, ja sanonut lapsille että voi myös keksiä hullunkurisia asioita jos alkaa kovasti uteleen.


      • naurettavaa...
        Emme ole tarvinneet kirjoitti:

        Täällä lukien ja lehdistä ja arvatenkin tietysti. Ja ne on helppo uskoa.
        Mitä hyötyä meille olisi ollut neuvoloista? Ei yhtään mitään. Lääkäriin yksityiselle pääsee jos lapset ovat sairaita, ei ole pahemmin tarvinnut käyttää. Kaikki ne palvelut ollaan saatu yksityiseltä tai teveyskeskukselta. Minusta neuvola on turha, pelkkää haukkumista ja utelua perheen asioista.
        Eräskin äiti täällä aikoinaan vlaitti, kun hoitsu kyselee henkilökohtaisia koti aisoita!!! Järkyttävää utelua, kertoisikohan se hoitaja asiakkaalle omia kotiasioitaan samalla tavoin jos kyselisi?? Ei varmaan... mutta asiakkaan koti aiat ym yksityiset on vapaata riistaa. Mä en kertoisi ainkaan, sanoisin et ei kuulu sulle.

        Kyllä ne lapset kasvaa ilman käyriä ja haukkumisiakin auikuiseksi, ainakin meillä Mistään emme ole jääneet paitsi.

        Onko sinulle tullut mieleen, että ne nettitarinat ja lehtitarinat ovat aina ne negatiiviset jutut, jotka nousevat esille? Niinhän se on joka asiassa, lehdessä leimataan joku asia aivan hirveäksi pienen porukan kokemuksella. Jos neuvolat olisivat aina kamalia paikkoja, niin niitä kokemuksia olisi valtavan paljon enemmän, eivät juuri mihinkään palstalle edes mahtuisi. Tyytyväinen enemmistö vain on hiljaa, koska ei Suomessa ole tapana hehkuttaa, miten mukavaa joku asia on. Ja tosiaankin, tuossa on jo aiemmin hyviä perusteluja, miksi neuvola on ihan hyvä juttu.


      • naurettavaa...
        Juoruisivat kuitekin kirjoitti:

        Minä olen sanonut lapsillekin sillon kun olivat koulussa, että siellä ei puhuta koti asioista, eikä terveydenhoitajille kotiasioista, jos haluu utsia, kysykööt meiltä vanhemmilta ihan suoraan.

        KAIKEN MAAILMAN LAPPUSIA ON TULLUT KOTIIN MYÖS TÄYTTÄMISTÄ VARTEN, OLEN YLIVIIVANNUT ENKÄ KETONUT, JA KIRJOITTANUT ETTÄ YKSITYISASIA. eI OLE KOSKAAN KEHDANNEET SOITELLA PERÄÄN EIKÄ KYSELLÄ, HEITÄKIN HÄVETTÄÄ MOISET UTELUT.

        Joskus olen kirjoittanut ihan palturia, ja sanonut lapsille että voi myös keksiä hullunkurisia asioita jos alkaa kovasti uteleen.

        Niin ja minusta alkaa kuulostaa, että teillä on jotain ongelmia, kun epäilet tuolla lailla nuuskimista. Jos on asiat kunnossa, eikä mitään salattavaa, niin ei tarvitse olla noin hysteerinen omista asioistaan.


      • Emme käyttäneet neuv
        naurettavaa... kirjoitti:

        Niin ja minusta alkaa kuulostaa, että teillä on jotain ongelmia, kun epäilet tuolla lailla nuuskimista. Jos on asiat kunnossa, eikä mitään salattavaa, niin ei tarvitse olla noin hysteerinen omista asioistaan.

        Kyllä meillä on salttavaa, kaikkia aioista ei kailoteta pitkin kyliä ja täysin vieaille ihmisille. Jopa lapsilta salataan tiettyjä asioita, jottei kukaan utsisi heiltä, hehän voisivat kertoa esim säästömme, mummojen ja vaarien sairaudet ja heidän asita.. voi kuule paljon on salattavaa.

        Kannattaa olla hissukseen omista asiiosta.. jopa neitissä kehoitetaan ihmisiä hillitsemään omien asioiden kertomista jopa osoite ja puhelinnnumeroa ei saa kertoa. Mitä outoa siinä on?
        Kerrotko itse kaikki perheenneja tuttavanne asiat vieraille? Huh, et kyllä ole kovin hyvä ystävä.

        Onglema ja salassa pidettävä asia on täysin eri asia.

        Joten emme myöskään käyneet koskaan nevoloissa kun lapset olivat pieniä, kuulemamme mukaan siellä udellaan perheestä kaikki ja haukutaan lapset, ja siihen emme lähteet mukaan. Onneksi suomessa on valinnan vpaus, saa vlaita käyttääkö huonoja palveluita vai ei.


      • varmaan myös
        Emme käyttäneet neuv kirjoitti:

        Kyllä meillä on salttavaa, kaikkia aioista ei kailoteta pitkin kyliä ja täysin vieaille ihmisille. Jopa lapsilta salataan tiettyjä asioita, jottei kukaan utsisi heiltä, hehän voisivat kertoa esim säästömme, mummojen ja vaarien sairaudet ja heidän asita.. voi kuule paljon on salattavaa.

        Kannattaa olla hissukseen omista asiiosta.. jopa neitissä kehoitetaan ihmisiä hillitsemään omien asioiden kertomista jopa osoite ja puhelinnnumeroa ei saa kertoa. Mitä outoa siinä on?
        Kerrotko itse kaikki perheenneja tuttavanne asiat vieraille? Huh, et kyllä ole kovin hyvä ystävä.

        Onglema ja salassa pidettävä asia on täysin eri asia.

        Joten emme myöskään käyneet koskaan nevoloissa kun lapset olivat pieniä, kuulemamme mukaan siellä udellaan perheestä kaikki ja haukutaan lapset, ja siihen emme lähteet mukaan. Onneksi suomessa on valinnan vpaus, saa vlaita käyttääkö huonoja palveluita vai ei.

        sinä ymmärrät ettei muutaman ihmisen huono käytös tarkoita että kaikki neuvolat ovat huonoja.Voisinhan minäkin muuten päätellä lähes asiasta kuin asiasta että onpa huonoa.
        Jos nyt käy niin että oma neuvolatäti on huono ja haukkuu vain lasta niin kyllä minä ainakin saan suuni auki ja sanon ettei minulle ja lapselleni puhuta niin,valittaisin esimiehelle ja vaatisin eri tätiä.


      • hikf
        Emme käyttäneet neuv kirjoitti:

        Kyllä meillä on salttavaa, kaikkia aioista ei kailoteta pitkin kyliä ja täysin vieaille ihmisille. Jopa lapsilta salataan tiettyjä asioita, jottei kukaan utsisi heiltä, hehän voisivat kertoa esim säästömme, mummojen ja vaarien sairaudet ja heidän asita.. voi kuule paljon on salattavaa.

        Kannattaa olla hissukseen omista asiiosta.. jopa neitissä kehoitetaan ihmisiä hillitsemään omien asioiden kertomista jopa osoite ja puhelinnnumeroa ei saa kertoa. Mitä outoa siinä on?
        Kerrotko itse kaikki perheenneja tuttavanne asiat vieraille? Huh, et kyllä ole kovin hyvä ystävä.

        Onglema ja salassa pidettävä asia on täysin eri asia.

        Joten emme myöskään käyneet koskaan nevoloissa kun lapset olivat pieniä, kuulemamme mukaan siellä udellaan perheestä kaikki ja haukutaan lapset, ja siihen emme lähteet mukaan. Onneksi suomessa on valinnan vpaus, saa vlaita käyttääkö huonoja palveluita vai ei.

        Neuvolahenkilökuntaa sitoo salassapitovelvollisuus, jos et tiennyt. On hieman eri asia kirjoittaa asiansa nettiin, kuin kertoa niistä neuvolassa. Vainoharhaiselta kuulostat. Eivät sinun ja perheesi asiat niin mielenkiintoisia ole, että niitä kukaan edes jaksaisi levitellä, vaikka saisikin.


    • Sh opisk 3

      Aloittaja jatkaa vielä.... Kyllä minäkin tähän neuvolajärjestelmään sinällään uskon. Saa rokotukset ja lääkärintarkastukset sun muut. Ja tiedän senkin, että nyt vaan on täällä tämä hieman liian "karsinoiva" neuvolatäti, joka ei todellakaan ajattele aina mitä sanoo jne. Mutta pitää vaan tietää, että tuntee oman lapsensa parhaiten ja eihän sitä kaikkea tarvii niellä, mitä sanotaan. Sitä vaan on niin herkkä kun lapsestaan kysymys. Ainakin jos oikeesti turhasta sanotaan. Jos lapseni ois ylipainoinen niin ottaisin sanomiset sen mukaisesti, koska asiahan ois oikeesti niin tai jos lapseni ois ylivilkas siis oikeesti ylivilkas niin ok, asia ois sitten niin, koska näkisin itsekin asian siten. Mutta turhasta pilkun viilaamisesta en tykkää, enkä just siitä, että tekemällä tehdään arvostelua, vaikka syytä siihen ei ole. Mut onhan meitä moneen junaan ja asemallekkin jää. Neuvolassa oli aiemmin sellainen vanhempi terveydenhoitaja. Oli niin ihana ihminen, että neuvolakäyntejä oikein odotti. Nyt niitä ei odota vaan toivoo vaan olevan ohi. Mut tämmöstä tää on. Iloista syksyä silti kaikille.

    • Kaikkee oppii kun va

      Mitä siellä neuvonnassa tehdään? Mitä siellä neuvotaan? Jotenkin kun miettii niin eikö aikuiset ihmiset osaa tehdä asioita ilman neuvontaakin?
      Kyllä me ollaan osattu. Ellei ottaa keittokirjan kun tekee ruokaa, tai kysyy vaikka postista jos on menossa miten siellä tomitaan?
      Miksi pitäisi mennä neuvontaan?

      Minä sain nyt vasta tietää että jotkut käyvät neuvonnassa.. minä olen ainakin osannut toimia ja tehdä asioita ilman siellä käymistäkin.

      Mitä siellä neuvotaan ja kuinka kauan siellä pitää käydä? Viikko, vuosi, kakskyt vuotta? Mulle täysin uusi asia.

      Olen asunut suomessa koko ikni kohta viiskyt vuotta, enk oo koskaan käynyt siellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      428
      2993
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2344
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      360
      2071
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1923
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1787
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    7. 158
      1222
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      937
    Aihe