ihan ymmällään mittauksista...

hulluhan se ei se

eli teen pef mittausta tällä hetkellä kotona minimiarvo 400 ja pääsen 330-380 .ja ventolinesta ei mitään apua siihen.samana pysyy. nyt kävin sydänrasitustestin ja siellä puhalsin spirometriaan ainakin niin ne sanoi ja lääkäri loppukaneetissaan totesi että ei amaan viittaavaa,mikä helvetti mua sitten ahdistaa ja on vaikea hengittää vaikka en tekisi mitään. mulla on vielä toinen spiro tämän kokeen jälkeen.

1

185

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Henna

Mullakaan ei Ventolinesta ollut apua, ei nostanut Pef-arvoja ollenkaan.Kävin kaksi kertaa keskussairaalassa tutkimukissa eikä lääkärit päässeet diagnoosiin. Oireilua oli siis kestänyt vuosia. Varasin ajan yksityiselle professoritason keuhkolääkärille ja otin mukaan kaikki tutkimustulokset. Hän totesi minua kuunneltuaan, että minulla on ihan selvät astman oireet.Hän kirjoitti minulle kuukauden kuluttua B-lausunnon astmalääkkeiden erityiskorvattavuudesta ja Kelasta tuli alle 2 vko:ssa myönteinen päätös koko loppuelämäkseni. Minulla oli siis ollut lähes vuoden melkein yhtäjaksoisesti hoitava suihke käytössä, joten siksi tuo päätös varmaan tuli heti myönteisenä.Yleensä siis täytyy käyttää 6 kuukautta säännöllisesti hoitavaa lääkitystä.

Olen 35- vuotias ja minulla on todennäköisesti ollut astma hoitamattomana lapsesta saakka, sillä minulla on ollut astamoireita jo lapsena. Professori sanoi,että keuhkoputkeni ovat jo niin jäykistyneet siitä,että ovat olleet hoitamattomina niin pitkään,ettei ne enää reagoi Ventolinelle Pef-arvojen nousuna.Minulle ei enää riittänyt Flixotide eikä Symbicort suihkeet, vaan tarvitsin Seretide yhdistelmäsuihkeen, jossa on pitkävaikutteinen avaava ja kortisoni samassa suihkeessa. Vasta sillä suihkeella minun Pef-arvoni nousivat 380:sta 460 :een. Ja sen huomasi kyllä olostaan. Jaksan huomattavasti paremmin fyysistä rasitusta.

Mikäli sinulla on oireita ja lääkäri tuijottaa vain sitä, ettei arvot nouse Ventolinella suosittelen varaamaan ajan esim. yksityiselle keuhkolääkärille. Tk-, työterveys- ja keskussairaalan lääkäri osaavat hoitaa ns. selkeitä diagnostisoitavia tapauksia, mutta jos kaikki eivät menekkään ohjekirjan mukaan jää astma diagnostisoimatta, viis siitä,että asiakkaalla on oireita.

Spirometria kertoo sen hetken tilanteen, mutta Pef-seuranta kertoo pidemmältä ajanjaksolta keuhkojen tilanteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      247
      45349
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      30
      11233
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      207
      10873
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9711
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      85
      8528
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      223
      6511
    7. Pirjo sanoi Esalle

Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok
      Maailman menoa
      0
      3210
    8. Jos mä joisin

Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      28
      2222
    9. Tänään torille

Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      37
      1619
    10. Koulu-uhkaus.

Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.
      Hyrynsalmi
      26
      1510
    Aihe