ihan ymmällään mittauksista...

hulluhan se ei se

eli teen pef mittausta tällä hetkellä kotona minimiarvo 400 ja pääsen 330-380 .ja ventolinesta ei mitään apua siihen.samana pysyy. nyt kävin sydänrasitustestin ja siellä puhalsin spirometriaan ainakin niin ne sanoi ja lääkäri loppukaneetissaan totesi että ei amaan viittaavaa,mikä helvetti mua sitten ahdistaa ja on vaikea hengittää vaikka en tekisi mitään. mulla on vielä toinen spiro tämän kokeen jälkeen.

1

171

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Henna

Mullakaan ei Ventolinesta ollut apua, ei nostanut Pef-arvoja ollenkaan.Kävin kaksi kertaa keskussairaalassa tutkimukissa eikä lääkärit päässeet diagnoosiin. Oireilua oli siis kestänyt vuosia. Varasin ajan yksityiselle professoritason keuhkolääkärille ja otin mukaan kaikki tutkimustulokset. Hän totesi minua kuunneltuaan, että minulla on ihan selvät astman oireet.Hän kirjoitti minulle kuukauden kuluttua B-lausunnon astmalääkkeiden erityiskorvattavuudesta ja Kelasta tuli alle 2 vko:ssa myönteinen päätös koko loppuelämäkseni. Minulla oli siis ollut lähes vuoden melkein yhtäjaksoisesti hoitava suihke käytössä, joten siksi tuo päätös varmaan tuli heti myönteisenä.Yleensä siis täytyy käyttää 6 kuukautta säännöllisesti hoitavaa lääkitystä.

Olen 35- vuotias ja minulla on todennäköisesti ollut astma hoitamattomana lapsesta saakka, sillä minulla on ollut astamoireita jo lapsena. Professori sanoi,että keuhkoputkeni ovat jo niin jäykistyneet siitä,että ovat olleet hoitamattomina niin pitkään,ettei ne enää reagoi Ventolinelle Pef-arvojen nousuna.Minulle ei enää riittänyt Flixotide eikä Symbicort suihkeet, vaan tarvitsin Seretide yhdistelmäsuihkeen, jossa on pitkävaikutteinen avaava ja kortisoni samassa suihkeessa. Vasta sillä suihkeella minun Pef-arvoni nousivat 380:sta 460 :een. Ja sen huomasi kyllä olostaan. Jaksan huomattavasti paremmin fyysistä rasitusta.

Mikäli sinulla on oireita ja lääkäri tuijottaa vain sitä, ettei arvot nouse Ventolinella suosittelen varaamaan ajan esim. yksityiselle keuhkolääkärille. Tk-, työterveys- ja keskussairaalan lääkäri osaavat hoitaa ns. selkeitä diagnostisoitavia tapauksia, mutta jos kaikki eivät menekkään ohjekirjan mukaan jää astma diagnostisoimatta, viis siitä,että asiakkaalla on oireita.

Spirometria kertoo sen hetken tilanteen, mutta Pef-seuranta kertoo pidemmältä ajanjaksolta keuhkojen tilanteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      85
      3210
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      92
      1813
    3. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      87
      1673
    4. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      140
      1513
    5. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      65
      1448
    6. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      162
      1403
    7. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      167
      1331
    8. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      88
      1292
    9. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      99
      1242
    10. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      85
      1229
    Aihe