Parisuhdeongelmia juhlimisesta

svuii

Kirjoitan avoliittoni suurimmasta ongelmasta tällähetkellä. Minulla on paljon ystäviä joiden kanssa jutella ja purkaa tunteita, sekä osaan kyllä keskustella asioista avopuolisonikin kanssa, mutta haluaisin kuulla anonyyminä muiden tarinoita ja kuinka näistä tilanteista on selvitty.

Parisuhde 2v7kk takana ja ja kaksi viikkoa tutustuttuamme hän muutti luokseni osittain siksi että tämä tuntui heti oikealle ja siksi että hänellä meni asunto alta (vuokraisäntä möi asunnon). Joten meillä ei ole ollut ns. tapailuaikaa ollenkaan vaan arki alkoi samantien. Ennen seurusteluamme hän ei ole koskaan asunut yksin, vaan eksänsä kanssa ja ennen tapaamistamme vuoden kaverinsa kanssa, oli siis sinkkuna n. vuoden ennen tapaamistamme. Minä taas olin n. 5v sinkkuna ja asuin yksin n.2v (ennen sitä asuin kotona) ja kerkesin huolella bilettää ja tehdä mitä huvittaa. Olemme siis molemmat 24-vuotiaita, ei lapsia. Vaikka suhteemme onkin alusta saakka ollut aika arkista, on arkemme ja suhteemme ollut mukavaa. Ymmärretään toisiamme, nauretaan toistemme jutuille, seksi on ollut täydellistä alusta saakka ja yhdessä asumisessa (kotitöiden hoitamisessa ja raha-asioissa yms. käytännön asioissa) ei ole ollut ongelmaa. Suhteemme on todella avoin ja pystymme puhumaan toisillemme mistä tahansa. Olemme riidelleet suhteemme aikana aika paljon, suurimmaksi osaksi aivan turhista asioista esimerkiksi silloin kun väsyttää, on nälkä yms. Itse olen helposti tulistuvaa tyyppiä mutta myös lepyn nopeasti. Toinen osapuoli taas on rauhallisempi eikä juuri suutu mistään. Ongelmamme alkoivat viime keväänä. Avopuolisoni pääsi arkityöhön, aiemmin teki vuorotyötä johon kuului viikonlopputyöt. Minä olen nyt ollut 1,5v vuorotyössä (myös viikonloppuja) ja aiemmin opiskelin sekä tein töitä opiskelujen ohella. Pikkuhiljaa kevään aikana alkoivat avopuolisoni viikonloppumenot. En aluksi ollut huolestunut mutta muutamien viikonloppujen jälkeen aloin sanoa hänelle ettei ole hyvä asia käydä juhlimassa joka viikonloppu, ja suutuin aina kun hän lähti. Aiemmin juhlimme molemmat n. 1-2 kertaa kuukaudessa, eikä hän ollut erityisen kiinnostunut yöelämässä riekkumisesta. Silloin kun kävi oli hauskaa mutta ei suu vaahdossa odottanut seuraavaa vapaapäiväänsä. Nyt elokuussa tilanne on se, että toukokuun alusta tähän hetkeen ei hänellä ole yhtään selvää viikonloppua. Häntä ei kiinnosta mikään muu kun biletys, alkaa jo keskiviikkona puhua tulevasta viikonlopusta, saati kun perjantai tulee ja puhelin kourassa naputtelee viestiä suuntaan jos toiseen josko joku lähtisi. Vaikka ehdottaisin mitä hauskaa yhdessä tekemistä, hänelle ei kelpaa. Hän ei lyö lukkoon menoja minun kanssani, ennenkuin on varmistunut siitä ettei kavereiden kanssa ole juuri sinä iltana mitään menoa. Olen siis aina vaihtoehto nro 2. Olemme riidelleet asiasta monet kerrat, siis tarkalleen joka viikonloppu. Olemme miettineet eri vaihtoehtoja; olla esim. viikko erossa toisesta, keksiä yhdessä jotain mukavaa, lähteä reissuun, olen kysellyt mikä minussa on vialla, voinko muuttua jotenkin (olen välillä aika kova valittamaan pikkujutuista, mutta tämän juhlimisongelman tullessa olen hillinnyt itseni, koska ajattelin että hän juhlii siksi ettei jaksa minua).

14

777

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • svuii

      Avopuolisoni ongelma on se ettei hän tiedä mitä haluaa. Hän haluaisi tehdä niinkuin itseä huvittaa ja mennä niikuin haluaa, vain juhlimisen takia (toista naista ei kuulemma halua), muttei kuitenkaan haluisi erota. Jokaperjantai kuitenkin suun alettua napsua hän ottaa taas erokortin esille koska haluaa olla vapaa, mutta biletys illan jälkeen hän häntä koipien välissä lupaa parantaa tapansa ja lopettaa rilluttelu, sekä huomioida minua enemmän, halailee, pussailee ja lepertelee. Hän on myös sanonut ettei katselisi jos minä toimisin samalla tavalla. Arkena hän kohtelee minua ihan hyvin, tehdään yhdessä ruokaa, katsellaan ohjelmia vierekkäin, ottaa illalla nukkumaan mennessä kainaloon, hakee usein minut töistä jne. Pari viikkoa sitten hänen ollessa taas juhlimassa kirjoitin hänelle kirjeen. Kirjoitin hyvistä hetkistämme ja rakkaudestamme. Sunnuntaina sen luettuaan hän selvästi hieman herkistyi ja sanoi että hän tietää että hänen on rauhoituttava ja hän ei missään nimessä halua menettää minua (perjantaina oli vielä sitä mieltä että on pakko erota). Viimeviikonloppuna oli yhteiset juhlat joissa juhlimme molemmat ja hän oli sitämieltä että nyt saa riittää hän ei enää jaksa, nämä on viimeiset bileet. Kunnes taas saapui perjantai. Yritin ehdotella illaksi tekemistä, elokuviin, syömään tai kylpylään mutta hän ei jaksanut eikä ollut kiinnostunut ja väsyttikin. Kuitenkin kaverin soittaessa ja pyytäessä kaljalle ei epäröinyt hetkeäkään. Tietenkin tästä aiheutui riita ja hän ei taaskaan osannut sanoa mitä hän haluaa ja kannattaisiko nyt erota ja miksi seurani ei kiinnosta mutta kuitenkiin haluaa olla kanssani. Meillä on kuulemma niin tylsää keskenämme, ei kuitenkaan itse ole halukas tekemään mitään ehdottamiani asioita, eikä itsekään keksi parempaa. Hänen mielestään suhteessamme ei ole mitään ongelmaa eikä hän ymmärrä miksi hänen menonsa ja rentonsa ovat minulle ongelma. Kuitenkaan ei siis katselisi jos minä toimisin hänen tavoin. Olen koko kesän miettinyt ja pohtinut mitä minun/meidän pitäisi tehdä. Rakastan häntä niin paljon ja ero jo ajatuksena tuntuu sietämättömälle.

      • svuii

        Olen siis aloittaja ja päätin tulla tänne kertomaan tarinan päätöksen.

        Loppujen lopuksi olin niin täynnä sitä kaikkea pahaa mieltä ja riitelyä joten pakkasin tavarani ja lähdin. Otimme 2vk aikalisää ja mietintätaukoa. Ensimmäisen viikon jälkeen päätin ettei paluuta entiseen tule. Ero on ollut paras ratkaisu pitkään aikaan, kyyneltäkään ei ole tarvinnut itkeä sen hetken jälkeen kun kotoa lähdin, ihanaa hengittää! Tällä hetkellä nautin sinkkuelämästäni, tapaan ystäviä ja muutenvaan nautin elämästäni. Ihmiset, uskaltakaa kohdata totuus ja tehdä ratkaisuja, ei ero aina ole huono asia. Olen nykyään paljon itsevarmempi ja suorastaan viihdyn itseni kanssa, kun ennen ajattelin itse olevani huono ihminen. Innoissani herään jokaiseen päivään ja odotan innolla mitä elämällä on minulle annettavaa.

        Tsemppiä kaikille vaikeissa tilanteissa painiville, olkaa rohkeita!


    • ei hyvältä näytä

      Vaikuttaa melko toivottomalta tilanteelta, ainakin tällä hetkellä.

      Voithan odottaa vielä jonkin aikaa, katsoa tuleeko asiaan muutosta. It's up to you. Tuskin kuitenkaan hyvään suuntaan ollaan menossa kun erokortti tulee pöytään säännöllisesti.

      Ilmeisesti mies ei ihan heti ole sinusta eroamassa jos vain jaksat sietää hänen menoaan, mutta ei hän ole sitoutunutkaan, eikä näköjään valmis siihen. Yhdessä asuminen ei tarkoita että on sitoutunut tai valmis siihen. Ehkä mies odottaa tai salaa toivoo tapaavansa uuden riennoissaan. Piittaamaton käytös sinua kohtaan viestittää vahvasti, ettei hän toivo asioiden korjaantuvan teidän välillänne, eikä halua palata entisenlaiseen tylsään elämään.

      Tilanne syö kunnioitusta. Ei kannata elää odottaen, että mies on oikeasti se joka oli suhteen alussa. Olette niin nuoria, mieskin, että vasta kokeilette ja mietitte ja etsitte sitä mitä olette, ja mitä teistä tulee, se on vielä suuri kysymysmerkki.

      En suosittele pysymistä suhteessa. Muuttakaa edes erillenne, niin voitte oikeasti miettiä.

    • kiltti mies.

      Heitä se juoppo pihalle jo tänään. Se on kyllästynyt sinuun jo ja alkoi juopottelee sen takia ja koska et osaa olla emäntä talossa niin se juo joka viikonloppu. Oli virhe ottaa se asumaan luoksesi 2 viikon jälkeen.

    • nyrkki-ismo

      Juopon askelia mennään. Tuota linjaa kun vetää aikansa niin kuningas alkoholi ottaa vallan.

      En kattelis päivääkään moista.

    • Just simple man

      Voin kuvitella miehes toiminnan. AIkoinaan kärsin samanlaisista fiiliksistä.

      Miehelläsi on tylsää, kun olette kaksistaan. Ainoa asia varmaan miksi hän on sinun kanssa on seksi, läheisyys ja täyshoito. Hän kaipaa toimintaa ja mieskavereita ja hurttia huumoria. Nainen ei pysty tuomaan tätä.

      Ero kortti on helppo lyödä pöytään aina kun menee huonosti ja kun silmissä kiiltää muut naiset. Mutta krapulassa ja kun muistaa, ettei se dokaaminen niin auvoisaa ole niin kyllä ollaan niin kilttejä omaa naista kohtaan. Leperrellään ummet ja lammet.

      Eli miehes on hukassa mitä haluaa elämältä. Ehkä yksinkertainen panosuhde sopisi hänelle ilman mitään sitoumuksia, mutta ei tietenkään sinulle.

      Hän on pelkuri siinä mielessä ettei uskalla olla yksinään vaan tarvii kainaloa aina kun sitä tarvii. Ja pil-lua tietysti.

      • Hyvin sanot. Mahdatko olla nuoruuden exäni?
        Viina ja kaverit vei lujempaa kuin parisuhde. Erohan siinä tuli.
        Eron jälkeen bailuveikko huomasi, ettei se viina ja kaverit tarjoakkaan niin ihanaa elämää, eikä mun kaltaisia naisia ole 13 tusinassa.

        Alkuperäiselle sanoisin, että ottaa aikalisän. Ota se erokortti ja päästä pässi narusta.
        Voi olla että käy kuin mulle; sattuu liian kipeästi eikä paluuta entiseen ole. Jos vain jäät kotiin mököttämään, niin ukko kirmaa kahta kovempaa baariin pakoon sinua. Vapaus ei ehkä maistu hyvältä ja voitte palata yhteen - en tiedä - en ole selvännäkijä. Turha tuossa on tapella ja kitua. Vapaus molemmille ja antaa ajan kulua.


    • lifemocker

      mikäs sua estää menemästä mukana?

      • 5+16

        Tekstistä päätellen ap:lla on ainakin vuorotyö, eli vapaita vkl huomattavasti vähemmän..


      • lifemocker
        5+16 kirjoitti:

        Tekstistä päätellen ap:lla on ainakin vuorotyö, eli vapaita vkl huomattavasti vähemmän..

        mitä väliä niillä kumppanin menoilla sitten on jos itse on töissä?


    • entä jos relaisit?

      Parempi se on nyt mennä jos mieli tekee kun on alle 30 eikä lapsia, elukoita ja velkaa? Kyllä se toisenlainenkin aika koittaa. Myös sinun olisi viisainta elää itsellesi ja toteuttaa mielihalujasi, jos et halua juhlia niin jotain muuta sitten ja jonkun muun seurassa jos miestäsi ei kiinnosta. Voihan se johtaa eroon lopulta jos olette kovin erilaisia ainakin tässä vaiheessa ja vieraannutte lopullisesti, mutta ei sille sitten mitään mahda. Mitään varaa myöskään miehelläsi ei ole sanella miten itse aikaasi vietät nyt varsinkaan kun tilanne on tuo. Harva enää 10 vuoden päästä edes jaksaa riekkua ja velvollisuuksia tulee kasattua itselleen kokoajan lisää, vapaan koittaessa menee mieluiten nukkumaan...

      Nuoruus menee hukkaan nuorissa, niinhän sitä sanotaan... ;-)

    • tiedetään

      Diagnoosi on päivänselvä, ja oikeastaan sanot sen jo itsekin tuossa aloitusviestissä: tosi asia on että miehesi ei ole koskaan ehtinyt/hänellä ei ole ollut mahdollisuutta todella elää nuoruuttaan rauhassa, siten että hän olisi täysin riippumaton kenestäkään muusta. Nyt hänelle vihdoin avautui tilaisuus siihen (= päivätyön saaminen). Selvästikään hän ei halua loukata sinua, mutta ei näemmä sitten vain mitenkään kykene hillitsemään itseään..

      Tiedän mistä puhun, olin itseni nuorena miehenä avoliitossa ja silloin mentiin ehdottomasti liiton ehdoilla. Ero sitten aikanaan kuitenkin tuli, ja siitä eteenpäin seuraavat 5-6 vuotta elelin poikamiehenä, asuin koko sen ajan yksin ja otin sitten kiinni sitä nuoruutta mitä en ollut mielestäni ehtinyt elää, kun vielä ei ollut liian myöhäistä (touhuni ei tuolloin tietenkään loukanut ketään, kuten miehesi toiminta nyt loukkaa sinua). Nyt sitten olen kolmekymppisenä uudessa avoliitossa ja menossa naimisiin, ja elämään on löytynyt oikein hyvä balanssi..

      Molempien olisi siis syytä teidän tapauksessanne tulla puolitiehen vastaan, mikä toki on aina helpommin sanottu kuin tehty

    • Lusikat jakoon

      Itselläni ehkä hieman samanlainen tilanne, mutta pahempi. Olemme olleet mieheni kanssa vuoden yhdessä, puolet siitä avoliitossa. Mieheni juo aina kun on mahdollisuus ja juominen tarkoittaa hänelle sitä, että taju lähtee. Jos arkisin on töistä vapaa, lähtee hän baariin ja vetää lärvit. Viikonloppuisin juo perjantaista sunnuntaihin. Joka toinen viikonloppu hänen parhaalla kaverillaan on vapaata, jolloin yleensä tämä kaveri tulee meille viikonlopuksi ja he tinttaavat keskenään pe-su. Eli karkeasti; mieheni ryyppää/baareilee väh. 2-3 x / vko, pahimmillaan 4 x / vko.

      Jos yritän puhua hänelle asiasta, olen mäkättävä akka ja hän nostaa riidan pystyyn. Vetoaa siihen että näkee kavereitaan baarissa, kun arkena menee yksin. Hän ei kyllä tunne paikkakunnalta ketään, muutakun ne baarin vakioasiakkaat, joihin hänkin näköjään kuuluu. Nyt hän on alkanut uhkailla erolla, sillä ei jaksa riitelyämme aiheesta. Riitelymme eivät ole olleet pahoja, olemme keskustelleet asiasta ja hän on aina lähtenyt sinne rakastamaansa baariin ja minä olen saanut hakea hänet sieltä aamuyöstä.

      Olenko minä se kaiken pahan alku ja juuri, nalkuttava akka? Oma mielenterveys alkaa vaan kärsiä, enkä oikein enää edes luota mieheen, ainakaan silloin kun menee yksin.

      Muuten meillä on onnistunut suhde. Eli pieni osa elämästämme sujuu hyvin. Olemme molemmat 33-vuotiaita.

      • eivind

        Siis..u h k a a erolla? Ota tuo ihmeessä lupauksena ja lähde!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1857
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1553
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1134
    Aihe