Helsingforsborna förstår svenska

Charlotte

Jag jobbar som säljare i affär i Helsingfors och har haft ett antal pinsamma situationer med svenskspråkiga kunder som kommit in med sina vänner talande högljutt privata saker. Då jag erbjudit hjälp på svenska har personerna envisats att tala finska med mig. Detta har hänt flere gånger fastän kunderna måste ha märkt att jag också är svenskspråkig. Reaktionen borde väl snarare vara: Vad roligt att få service på svenska!
Har gjort en analys om detta: Finlandssvenskar i Helsingfors tror att folk omkring inte förstår språket och blir överraskade och kan känna sig "avslöjade" då en utomstående öppnar munnen på svenska. Tycker faktiskt det är pinsamt att höra hur öppet och högljutt kunderna kommenterar våra varor, priser osv. på ett sätt som avslöjar att de tror att jag inte förstår. Nuförtiden håller jag mig mest till finskan, låtsas att jag inget hört... Men bara så ni vet!

6

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • försäljare

      Du har säkert rätt,men om vi skall vara riktigt ärliga så finns det finskspråkiga kunder som bär sig åt på precis samma sätt på övervägande svenskspråkiga orter.

    • Neiti 22v.

      Jag har också märkt att finlandssvenska människör har ingen aning alls om hur många finskspråkiga kan tillräckligt svenska för att kunna förstå nästan allt de säger.

      Jag är själv finskspråkig (det syns när jag skriver :) ) och jag blir helt enkelt irriterad när jag hör till exempel någon tonåring prata helt öppet och högljutt om sitt sexliv i SPÅRVAGNEN. Hej haloo! Man skulle kanske kunna fundera lite på vad man pratar om, speciellt när det finns tiotals andra människor i närheten.

      • svenskspråkig

        Man bör absolut vara försiktig med VAD man säger,det syns inte utanpå vilket språk som andra människor behärskar.


    • Tarkka.

      Dethär är kopierat ifrån Facebook. Hänt i Östgötaland.