Turvattomasti kasvatettu lapsi

w-q-

Miten käyttäytyy turvattomasti kasvatettu lapsi? Itseäni vähän huolettaa läheiseni pian 4-vuotias lapsi joka on vähän hukassa elämässään. Minua säälittää kun hän saa niin vähän huomiota vanhemmiltaan. Hänelle sanotaan yksitoikkoisestiasioita ja jätetään liian usein oman onnensa ojaan. Mielestäni lapsen kuuluu saada ohjausta, tukea ja rakkaudenosoituksia tarpeeksi usein. En kyllä ole nähnyt millaiset hänen kotiolonsa ovat, mutta ei ne hyviltä näytä silloinkaan kun minä olen paikalla. Kuten sanottu, on helppo ulkopuolisen arvostella muiden toimia mutta miten tällaista asiaa voi olla huomaamatta? Luulisi että yrittäisi tehdä edes asialle jotain!

11

363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lisää tietoa?

      Mitä tarkoitat "oman onnensa ojaan" -jättämisellä? Ihan laiminlyöntejäkö? Siis, että vaikka jätetään kotiin yksin.

      Vai tarkoitatko henkisen tuen puutetta?

      Tällaisiin aloituksiin on täysin mahdotonta vastata. Parilla rivillä ei totisesti saa käsitystä kokonaistilanteesta. Avaa nyt vähän enemmän, jos viitsit, niin saat ehkä kunnollisia näkemyksiäkin asiaan.

    • w-q-

      tarkoitin tuolla "oman onnensa nojaan" lauseella justiinsa henkisen tuen puutetta. Siis että hänen tarpeisiinsa vastataan hitaasti tai ei ollenkaan. Kaikki käytännön asiat ovat kunnossa mutta silti huomaan että lapsi voi henkisesti huonosti. En ole ikinä nähnyt että kehuisivat tai pussaisivat lasta, kun itselleni nuo ovat ainakin ihan itsestään selviä asioita. Jos heidän lapsi sanoo jotain, he eivät reagoi siihen mikä tuntuu oudolta... äiti kyllä vastaa mutta kylmän ja etäisen oloisesti. Kun yleensä oman lapsensa sanomisiin reagoidaan jollain tavalla. Sitten kun lapsi toistaa ja toistaa saman asian, vastausta harvemmin tulee. Ihmettelen siis vanhempien passiivisuutta ja vähäsanaisuutta. Tuo lapsi saa vielä tehdä mitä haluaa eikä hänellä ole kunnon rajoja. Taitaa hakea kuitenkin huomiota huonolla käytöksellä. Huono käytös johtaa siihen että äiti huutaa lopulta hänelle päin kasvoja joka ei mielestäni muuta tilannetta ainakaan parempaan suuntaan. Äidillä ei näyttäisi olevan yhtään auktoriteettiä pitää lasta kurissa. Siinä vähän osviittaa...

      • Kysy ja vastaa

        Muistan, että oma äitini kimpaantui eräälle naiselle, joka ei vastannut, vaikka lapsi toisti asiaansa moneen kertaan.
        Sano nyt lapselle,"vai niin!" niin hän on tyytyväinen, komensi äitini.
        Nainen sanoi, ja lapsi tyytyi siihen. Hän koki, että on edelleen olemassa eikä näkymätön ja kuulumaton.
        Olin itse alle kouluikäinen, mutta opin sillä hetkellä, että jokainen ihminen tarvitsee kuulijan ja vastauksen. Sen vuoksi vastaan vieraillekin lapsille, jos huomaan, että vanhemmat ovat noita törppöjä, joiden mielest'ä lapsi on kuin joku lemmikkieläin, jota ei tarvitse huomioida jos ei huvita.

        Tove Jansson kirjoitti sadun "Nkymätön lapsi". Se käsittelee juuri tätä.


      • Mieluummin lemmikki
        Kysy ja vastaa kirjoitti:

        Muistan, että oma äitini kimpaantui eräälle naiselle, joka ei vastannut, vaikka lapsi toisti asiaansa moneen kertaan.
        Sano nyt lapselle,"vai niin!" niin hän on tyytyväinen, komensi äitini.
        Nainen sanoi, ja lapsi tyytyi siihen. Hän koki, että on edelleen olemassa eikä näkymätön ja kuulumaton.
        Olin itse alle kouluikäinen, mutta opin sillä hetkellä, että jokainen ihminen tarvitsee kuulijan ja vastauksen. Sen vuoksi vastaan vieraillekin lapsille, jos huomaan, että vanhemmat ovat noita törppöjä, joiden mielest'ä lapsi on kuin joku lemmikkieläin, jota ei tarvitse huomioida jos ei huvita.

        Tove Jansson kirjoitti sadun "Nkymätön lapsi". Se käsittelee juuri tätä.

        Ja miksiköhän "jonkun" lemmikkieläimen sitten voisi jättää huomiotta?


      • Kovaa työtä
        Mieluummin lemmikki kirjoitti:

        Ja miksiköhän "jonkun" lemmikkieläimen sitten voisi jättää huomiotta?

        Huvitatko hamsteriasi kaiken aikaa? Poniasi? Lassietasi? Kissaasi?


    • 178

      Poika kaipaa ehkä isäänsä. Pojat etenkin alkavat oireilla ja saattavat mennä omaan maailmansa jos vanhempien eron jälkeen ei pidetä huolta ennen eroa vallineesta kiintymyyssuhteesta pojan ja isän välillä.

      • Mistä repäisit?

        Avauksessa ei kerrottu onko kyseessä poika vai tyttö, eikä sitä onko lapsen vanhemmat eronneet. Mielestäni he eivät ole eronneet, koska avaaja kirjoittaa:

        "Minua säälittää kun hän saa niin vähän huomiota vanhemmiltaan. "..."En kyllä ole nähnyt millaiset hänen kotiolonsa ovat, mutta ei ne hyviltä näytä silloinkaan kun minä olen paikalla."...."En ole ikinä nähnyt että kehuisivat tai pussaisivat lasta, kun itselleni nuo ovat ainakin ihan itsestään selviä asioita. Jos heidän lapsi sanoo jotain, he eivät reagoi siihen mikä tuntuu oudolta... "


    • w-q-

      Kyseessä on siis poika ja vanhemmat ovat naimisissa eivätkä eronneet. Vaikka ovatkin yhdessä niin kotona ei ole mitenkään lämmin ilmapiiri...

      • turvis

        Kyllä minusta voi seudun lastensuojeluun soittaa ja kysellä mikä heidän kantansa on, milloin "vanhemmuuden tukitoimia" tarvitaan jne. Itse voi esittää huolensa nimettömänä. Vaikea taviksen on mennä ojentamaan vanhempia oman lapsen kasvatuksesta, vaikka ottallaankin näkisi että asioita on pielessä.
        Voisitko, onko sinulla mahdollisuutta, esittää em. äidille tai isälle että lapsi voisi tulla teille leikkimään ja puuhaamaan esim. kerran viikossa? Yksikin lämmin aikuiskontakti voisi pelastaa paljon lapsen elämässä. Juuri tämänkaltaista välittämistä lastensuojelutyössä kaivattaisiiin, että heti tarjotaan apua kun tarve näkyy ja omat rahkeet kestävät pienen talkootyön tekemisen.
        "Lapset ovat pieniä vain lyhyen hetken".


    • mitä

      No älähän nyt ala kuitenkaan mitään lastensuojelua vaivaamaan, nykyään tuo tuntuu olevan vastaus kaikkeen. Tuon pojan koti ei ole samanlainen kuin ap:n mielestä lapsen kodin kuuluu olla, mitään muuta ongelmaa tuossa ei minusta ole. Selvennätkö ap vielä MITEN tuossa pojassa näkyy, ettei hän voi henkisesti hyvin?

      Tuosta vähäsanaisuudesta tuli vain mieleen, että kaikki vanhemmat eivät osaa tai koe luontevaksi lässytellä lapselle juurta jaksaen kaikenmaailman asioita varsinkaan julkisesti, voi olla että kotona puhutaan ja paljonkin, mutta muiden edessä ihminen voi olla epävarma (varsinkin jos tuntee olevansa jonkun arvostelun kohteena). En minäkään pussaile lastani ulkona ollessamme sen kummemmin, suoraan sanoen nuo lepertelevät ja pussailevat lässyttäjät vaikuttaa usein vain todella teennäisiltä. Kotona voi tilanne tälläkin pojalla olla ihan erilainen kuin mitä ulkona näyttää. Missä tilanteissa siis tuota perhettä yleensä näet ap?

    • w-q-

      No vanhemmat ovat muutenkin luonteeltaan melko ujoja... en usko etteivät muiden takia kehtaa jutella pojalle jne. miksi sitten äiti kehtaa huutaa lapselle meidän edessämme? Käymme heidän luonaan melko usein, ei pelkästään synttäreillä. Tämä lapsi siis tekee paljon asioita huomiota saadakseen mutta sitten hänen käytöksensä menee yli ja tekee jotain odottamatonta (heittää jotain äidin päälle) jolloin äiti hermostuu ja huutaa... joka on ihan ymmärrettävää, mutta tähän pisteeseen ei tarvitsisi mennä jos äiti osaisi kommunikoida ja ennakoida lapsensa liikkeitä. Oikeasti heidän kotiolonsa on sellaista, että varmaan nuppineulankin ääni kuuluisi sen tippuessa lattialle!

      Ja toki onhan lässytys lapselle pidemmän päälle ärsyttävää, mutta kun kyse on ihan siitä, että normaalisti lapselle jutellaan (ja tässä ei välttämättä ole edes sitä!). Hänen vanhempansa ovat kyllä sellaista sorttia etteivät kehu ja ylistä mistään. Lahjan saadessaan ei kuulu kiitoksen sanaa ja katsovat lahjaa vain hiljaa. Ei ihme, ettei heidän poikansa saa hyvää mallia!

      Kerran olen nähnyt kyllä kun äiti on pitänyt poikaa sylissä mutta sen jälkeen kun on tehnyt jotain pahaa! Eikö ole melko ristiriitaista?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2830
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      104
      2065
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      993
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe