Synnytyksen jälkeen

mietteliäs2013

Itse odotan esikoista, synnytys on siis vielä edessä tässä parin kuukauden sisällä. Totta kai kaikista tärkeintä on se vauvan vointi ja että kaikki menee hyvin, mutta kiinnostaahan se, että miltä synnytyksen jälkeen näyttää jne. Siispä mulla ois muutamia kysymyksiä teille, jo synnyttäneille. Tiedän, että se on yksilöllistä mitä kenenkin kohdalla tapahtuu.
- Kuinka kauan jälkivuoto voi kestää, ja miten runsasta voi olla? Jos vuoto on runsasta, miten nukkuessa, kestääkö side koko yön yli, vai onko aamulla kauhea veriläikkä sängyssä?
- Tuleeko jälkivuotoon käyttää siteitä, vai voiko käyttää tamponeja?
- Onko alakauttasynnyttämisen jälkeen ollut pahoja kipuja? Entä istuminen vaikeaa tms?
- Kuinka paljon raskauden aikana tulleista kiloista voi synnytyksessä lähteä?
- Kuinka tehokas apu imetys on painon pudottamisessa?
- Monesti tulee luettua siitä, kuinka synnytys ja imetys pilaa rinnat. Onko asia oikeasti näin? Tuleeko rinnoista sellaiset roikkuvat nahkapussit, vaikka paino ei paljoa olisikaan raskauden aikana noussut ja rinnat eivät olisi kasvaneet?
- Voiko rinnoista saada vielä kiinteät?
- Voiko synnytyksessä tulla raskausarpia, vaikka niitä ei raskauden aikana olisikaan tullut? Jääkö vatsan iho löysäksi?
Kiitos etukäteen kaikille jotka viitsitte vain vastata! :)

20

3894

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -----

      Sain toisen lapseni 4 kk sitten.

      - Kuinka kauan jälkivuoto voi kestää, ja miten runsasta voi olla? Jos vuoto on runsasta, miten nukkuessa, kestääkö side koko yön yli, vai onko aamulla kauhea veriläikkä sängyssä?
      - Tuleeko jälkivuotoon käyttää siteitä, vai voiko käyttää tamponeja?
      Jälkivuoto oli runsasta pari ensimmäistä päivää/yötä. Synnärillä on sellaisia jättisiteitä, jotka aika hyvin estävät ylivuodon. Parin päivän jälkeen minulla riittivät ihan tavalliset siteet. Jälkivuoto kesti minulla kaiken kaikkiaan 4-6 viikkoa, viimeisillä viikoilla riitti ihan vaan pikkuhousunsuojat. Jälivuodon aikana ei käsittäääkseni suositella käyttämään tamponeja tulehdusriskin vuoksi...

      - Onko alakauttasynnyttämisen jälkeen ollut pahoja kipuja? Entä istuminen vaikeaa tms?
      Alapää oli hellänä ehkä noin vuorokauden, muttei varsinaisesti mitenkään kauhean kipeä. Väliliha lähinnä jomotti. Istuminen onnistui heti.

      - Kuinka paljon raskauden aikana tulleista kiloista voi synnytyksessä lähteä?
      Minulla jäi synnärille molemmissa raskauksissa noin puolet raskauskiloista, eli noin 5 kg.

      - Kuinka tehokas apu imetys on painon pudottamisessa?
      Minulla erittäin tehokas. Molempien synnytysten jälkeen painoin muutaman kuukauden kuluttua vähemmän kuin ennen raskautta. Esikoista imetin 9 kk, toista imetän edelleen.

      - Monesti tulee luettua siitä, kuinka synnytys ja imetys pilaa rinnat. Onko asia oikeasti näin? Tuleeko rinnoista sellaiset roikkuvat nahkapussit, vaikka paino ei paljoa olisikaan raskauden aikana noussut ja rinnat eivät olisi kasvaneet?
      - Voiko rinnoista saada vielä kiinteät?
      Minun rinnat kyllä katosivat imetyksen myötä :D
      Ennen ensimmäistä raskautta minulla oli pienehköt, terhakat pienen b-kupin rinnat. Esikoisen imetyksen jälkeen rintojen rasvakudos hajosi, jäljelle jäi pienet a-kupit, lähinnä vain nahkaa, ei tosin roikkuneet. Nyt kun imetän toista, rinnat ovat c-kupit, mutta varmaan tämän imetyksen jälkeen ei ole taas mitään jäljellä :D

      - Voiko synnytyksessä tulla raskausarpia, vaikka niitä ei raskauden aikana olisikaan tullut? Jääkö vatsan iho löysäksi?
      Itselläni ei tullut lainkaan raskausarpia. Ylimääräistä nahkaa minulla on vielä vähän, sen tosin huomaa vain jos esim. nojaa reilusti eteenpäin, mutta sekin todennäköisesti vielä palautuu, synnytyksestä aikaa vasta 4 kk. Muuten vatsa on aivan litteä.

    • 6 viikkoa sitten

      Synnyttänyt.

      - Jälkivuoto kesti 4 viikkoa, viimeisen viikon ajan riitti vain pikkuhousunsuoja.
      Ennemmin kuukautisteen aikaan olen myös suosinut tamppooneja, mutta nyt ei kyllä tullut mieleenkään niitä käyttää, kuitenkin sen verran erillainen tuo alapää on synnytyksen jälkeen..
      Mutta nyt jo hyvin palautunut, eli sitten kun kuukautiset seuraavan kerran iskee niin varmaan käytän tamppooneja :)

      Synnytyslaitoksella oli tosiaan ne pahimmat päivät ja sieltä kun pääsi niin helposti riitti normaalit terveyssiteet, tosin lakanat eivät tule olemaan turvassa missään vaiheessa, itsellä sängyllä lainehti maito ja veriläikät ja lakanoita oli vaihdettava melkein joka päivä :D Petari ei myöskään ole turvassa, meillä ainakin menee vaihtoon kun on niin törkyinen! (Vink! kannattaa laittaa lakannan alle myovifrotee jos on kallisarvoinen petari!)

      Itsellä tuli 2 asteen repeämiä, eli tikkejä /- 10, synnytyslaitoksella sanottiin että minun synnytys sujui hyvin eikä tullut paljon vahinkoa O_O
      Minulla ei itse synnytys sattunut, kun sai hyvät puudutukset, mutta sen jälkeen kyllä jomotti! epiduraalipuudutus iskettiin selkänikamien väliin, ja selkä oli myös todella kipeä synnytyksen jälkeen.

      ja tämä on tosiaan se mitä kukaan ei kerro missään äityslehtisessä, että voit tosiaan olla kipeä, niveliin sattuu, liikkuminen sattuu, ei kärsi kovin pitkään olla pystyssä ensimmäisten viikkojen aikana, eli kotityötkin sujui niin että justiin sai peseukoneen käyntiin ja sit jo piti mennä lepäämään, imuroimisesta ei haaveiluakaan ennenkuin 2 viikkoa oli mennyt... Istua kärsi heti synnytyksen jälkeen, mutta hyvin varovasti piti mennä :D
      Niin juu! varaa kotosalle PALJON terveyssiteitä, itse suosin ensimmäisen viikon niitä yliällöjä pitkiä siivellisiä, kuitenkin sen verran runsasta.. joka kerta kun käy vessassa on side vaihdettava, ja suoritettava alapääpesu.
      Ja vessakäyntejä myös lisäsi se, että kun oli juuri synnyttänyt, ja imetystä alkoi harrastamaan niin oli IHAN HIRVITTÄVÄ NÄLKÄ ja ihan koko ajan, jano oli myös tosi kova. Mehua kannattaa myös varata kun kotiudut synäriltä. Nimim. ei ollut herkkua raahta nuita mehupurkkeja synnytyksen jälkeen..

      Itsellä raskaudenaikana tuli huimat 25 kiloa, laitokselle jäi 8 kiloa (lapsi painoi 4) ja nyt on enää 5 kiloa ylimääräistä, Ja imetän.
      Riippurinnoista ei ole vielä kokemusta, mutta ainakin jo imettäneet kaverini eivät näytä sellaisia omaavan... Eli itse olen ainakin sitä mieltä että riippurinnat tulee, jos on tullakseen, imetit tai et.

      Raskausaikana ainoat arvet mitä tuli niin reiteen :D mahaan ei ollenkaan.
      Synnytyksen jälkeen kuitenkin mahaankin tuli muutama pieni sinne tänne.
      Maha hyvin kaikonnut, alkuun oli sellainen pullataikina mutta nyt alkaa muistuttamaan hyvin samaa mikä oli lähtökohtanakin..

      Tähän rintojen ja mahan palautumiseen uskon että ikä vaikuttaa todella paljon, kuinka hyvin "kiinteytyy takaisin" Itse olen 23.
      30 varmaan ihan eri asia...

      Ja vielä haluan lisätä, että vaikka mietit näitä asioita niin älä vaan ala pelkäämään synnytystä niin paljon että menisit tyyliin pelkosektioon, uskon että sen jälkeen olisit vielä kipeämpi. Kaikki nämä synnytystä jälkeen seuranneet kivut olivat kuitenkin siedettäviä niin, ettei tarvinnut särkylääkkeitäkään kuin tyyliin ensimmäisen viikon ajan silloin tällöin.

      Tsemppiä ja onnea jo etukäteen!

    • mietteliäs2013

      Kiitos paljon teille, kun jaksoitte vastata! :) Kyllä mä meinasin ihan alakautta synnyttää, ellei sitten tule jokin este sille. Itse olen myös nuori, 20v, joten eiköhän tuo ikäkin palautumiseen vaikuta :)
      Eniten varmaan tällä hetkellä hirvittää tuo jälkivuoto. Vihaan menkkojakin jo niin paljon, niin miten sitten sitten tuo jälkivuoto, varsinkin jos se hyvin runsasta on :D Mutta kyllä kaikki kestetään!

    • fisutt

      - Ensimmäisinä muutamana päivänä sairaalan jättisiteet on ihan hyviä kun vuotoa on paljon, sen jälkeen olen pärjännyt tavallisilla melko pienilläkin siteillä ja viimeiset viikot pikkuhousunsuojilla. Tamponeja ei voi jälkivuotoon käyttää. Jälkivuoto on tainnut kestää max. 5 viikkoa. Ei ole kummankaan synnytyksen jälkeen koskaan sänky tuhriutunut jälkivuodosta.

      - Yleensä ensimmäisen alatiesynnytyksen jälkeen on alapää tosi kipeänä eikä repeämiltä välty, mutta sairaalasta saa pyytämällä särkylääkkeitä kipuun ja tarvittaessa voi kotonakin ottaa särkylääkettä. Ensimmäiset pari viikkoa oli itselläni pahimmat ja silloin tuli kotona oltua enimmäkseen makuuasennossa tai piti istua pehmeällä, saunassakin taitellun pyyhkeen päällä. Toisen synnytyksen jälkeen alapää oli parissa päivässä jo tosi hyvässä kunnossa, vain yksi laitettu tikki vähän kiristeli.

      - Kilojen tippuminen on ihan yksilöllistä, itselläni on tainnut lähteä sairaala-aikana vain joku 4kg, mutta kuitenkin on lähtenyt nopeasti tulleet kilot (11-12kg).

      - Itse imetin molempia lapsia ja muutamassa kuukaudessa olin lähtöpainossa (pari viimeistä kiloa lähti vasta sitten) mutta imetyksen jatkuessa on paino tippunut vähän liikaakin.

      - Raskaus rasittaa rintoja eniten, eli imetyksellä yksistään ei rintoihin ole niin suurta merkitystä. Vaikka et imettäisi ollenkaan, muuttuu rinnat raskauden jälkeen. Ensimmäisen imetyksen jälkeen rinnat palautui lähes ennalleen, mutta toisen imetyksen loputtua pienenivät vähän. Nännit jäi inhottavasti nöpöttämään, mikä itseäni haittaa kaikkein eniten. Itse olen imetykset lopettanut pikkuhiljaa, uskon että se on rinnoille parempi vaihtoehto kuin kerrasta lopetus.

      - Itselleni ei ole tullut ollenkaan raskausarpia, ei myöskään äidilleni eikä siskolleni. Vatsassa on nahka jäänyt raskauksien jälkeen vähän löllömmäksi, mutta ei mitenkään pömpöttämään, vaan lähes samanlaiseksi on palautunut.

      • Jaa.

        "Vaikka et imettäisi ollenkaan, muuttuu rinnat raskauden jälkeen."

        Onko perusteluja tälle väitteelle? Mulla rinnat ihan samanlaiset, samantuntuiset ja samankokoiset, kuin ennen raskautta. No kai poikkeus sitten vahvistaa "säännön"..


      • fisutt
        Jaa. kirjoitti:

        "Vaikka et imettäisi ollenkaan, muuttuu rinnat raskauden jälkeen."

        Onko perusteluja tälle väitteelle? Mulla rinnat ihan samanlaiset, samantuntuiset ja samankokoiset, kuin ennen raskautta. No kai poikkeus sitten vahvistaa "säännön"..

        Tarkoitin, että se ei ole imetys, joka rintoja muuttaa, vaan jo raskaus tekee sen mitä on tehdäkseen. Jos luit kirjoitukseni niin huomasit, että kirjoitin myös "Ensimmäisen imetyksen jälkeen rinnat palautui lähes ennalleen".


    • e.k1

      Itse synnytin elokuun alussa. Imukuppisynnytys, repeämä ja epparihaava, tikkaus kesti tunnin verran. Ei olisi kyllä mieleenkään tullut käyttää tamponia, housuissa 2 jättisidettä jääside, jotta jotenkin pysty elämään. Haava tulehtui ja se oli aivan hirveää!!! Istua ei voinut, seisoa pystyi enintään 20min.kerralla, makuuasennossa pystyi toisella kyljellä olemaan. Onneksi kahdet ab:t auttoi ja viikon päästä päähän mahtui joku muukin ajatus kuin KIPU ja Tuska! Eli siis ilmeisesti hyvin tapauskohtaista synnytyksestä toipuminen, etukäteen ei voi tietää, mutta itselleni tuli melko shokkina synnytyksen jälkeinen tila, olo oli täysin rekan alle jäänyt, keuhkot oli melkein pihalle ponnistetut ja niskakramppeja tuli kun pesi hiuksia suihkussa. Tsemppiä synnytykseen!

    • ....................

      Hei!
      Jälkivuodon kesto on aika yksilöllistä, mutta 4-6 viikkoon on aika keskiverto.
      Itsellä kesti tasan 6 viikkoa ja siitä sitten viikon päästä alkoikin kuukautiset. :D
      Vuoto on ekat kaksviikkoo aika runsasta, mutta yleensä sen jälkeen muuttuu vain tuhruksi.
      Jälkivuotoon ei saa käyttää tamponeja.

      Kivut alapäässä synnytyksen jälkeen on myös todella yksilöllistä.
      Itsellä Toisen asteen syvä repeämä sisälle emättimeen ja tikkejä jouduttiin parsii kolmeen kerrokseen ja pitkän matkaa, joten istuinkin sitten ekan kerran vasta 4 viikkoa synnytyksestä.

      Saliin jäi mulla 8 kiloa. Vauva 3 kg :D

      Imetys pudottaa painoa todella hyvin.

      Itse en imettänyt kuin viikon ja rinnat samanlaiset kuin ennenkin, toki yksilöitä taas jälleen kerran.

      Arpia tuskin tulee jos ei ennen synnytystä ole tullut.
      Vatsan iho on aluksi todella löysä ja jääkin sellaiseksi jollei sille tee mitään. Palautuu normeihin kun liikkuu ja treenaa. Toki yksilöitä ollaan kaikki tässäkin asiassa.

      Toipuminen henkisesti ja fyysisesti vie pitkän aikaa. Itsellä synnytyksestä nyt 9 kuukautta ja vieläkin kärsin mm. yhdyntä kivuista, joten seuraavaa vauvaa ei toistaiseksi ainakaan suunnitella. Jokainen tietty tässäkin asiassa on oma yksilönsä.

      • normimäärä

        Siinähän ei ole mitään outoa, että sulla jäi sairaalaan se kahdeksan kiloa, vaikka vauva olikin kolmekiloinen. Istukka painaa puolisen kiloa, lapsivettä voi olla lähes litra, tai ainakin puoli litraa, monella on turvotusta muutaman kilonkin edestä ja sitten vielä synnytyksessä menetetään yleensä puolisen litraa verta. Voi mennä enemmänkin. Eli ihan normaalilta tuo minusta kuulostaa.


    • Fuing

      Täällä onkin ihan ok vastauksia jälkuvuodosta ym. Mainitsen lisäksi, että kun palasin esikoisen kanssa synnäriltä kotiin, painoa oli vajaa kilo ENEMMÄN kuin synnärille lähtiessä, lapsi vielä masussa. Melko voimakas turvotus ym... Painoa lähti kuitenkin 13 kiloa 3 kuukaudessa, joten hyvin ilman ongelmia palauduin.

    • mietteliäs2013

      Suuri kiitos kaikille vastauksista! :)
      Kysyisin vielä synnytyksen jälkeisestä seksistä. Missä vaiheessa voi tuota seksiä alkaa kokeilemaan? Täytyykö odottaa, että jälkivuoto on kokonaan loppunut? Ovatko limakalvot synnytyksen jälkeen kuinka kuivat, siis tarvitseeko varata liukuvoidetta?

      • fisutt

        Seksiä saa harrastaa synnytyksen jälkeen sitten kun itsestä siltä tuntuu. Meillä seksi aloitettu 2vkoa - 1kk synnytysten jälkeen. Kannattaa varmaan varata sitä liukuvoidetta varmuuden vuoksi, itse en ole kuitenkaan tarvinnut.


      • terveysterroristi

        Huomauttaisin tähän että, seksiä on muutakin kuin yhdyntä. Tulehdusriskin vuoksi aiemmin kehotettiin odottamaan jälkitarkastukseen, nyt käytäntö on kaiketi muuttunut, viimeisimmästä synnytyksestä on jo 3 vuotta.


    • ........hahsgd

      Seksiä suositellaan harrastettavaksi jälkitarkastuksen jälkeen varsinkin jos ollu kursittavaa.. Mutta jokainen varmaan itse tietää milloin sitä uskaltaa. Ennen jälkivuodon loppumista on tosin tulehdus vaara joten kondomia tulisi käyttää.

      Limakalvot itsellä ainakin oireilleet pahasti ja liukkarista ei ole ollut mitään apua. Mutta kaikilla taas ei välttämättä oireile ollenkaan. Itselläni on nyt 9 kk synnytyksestä ja edelleen yhdyntä sattuu (mutta repeämän ja synnytyskokemuksen takia varmaan edelleen myös jännitän, joka taas pahentaa kipua).

    • synnytin 2011

      Jälkivuodon kesto lienee vähän yksilöllistä. itselläni se vastasi alussa runsaahkoa kuukautisvuotoa, mutta sitä kesti vain muutaman päivän. Sitten se tasoittui sellaiseksi, ettei tarvittu mitään runsaan vuodon siteitä vaan ihan normaalit riittivät, ja sehän tulee vaihtaa jälkivuodon aikana jokaisella vessakäynnillä. Kokonaisuutena jälkivuoto kesti minulla (alun jälkeen niukkana) lähes 3 kk. Yöllä kyllä riitti aina se side joka kulloinkin oli housuissa eikä mitään mennyt lakanoille. Tosin vauva ei antanut olla öisin tai yleensä muulloinkaan pitkällään kuin ehkä 1-2 tuntia, joten eipä siinä suuria katastrofeja olisi ehtinyt syntyäkään.

      Jälkivuotoon ei saa käyttää tamponeja vaan pitää käyttää siteitä. Tulehdusvaara. Ja jos on ommeltu esim. emättimen sisältä, niin ei olisi kivaa muutenkaan tunkea toosaan mitään.

      Istuminen sattui alatiesynnytyksen jälkeen, kun oli tehty episiotomia ja oli lisäksi 3. asteen repeämät. Rasituksessa sattui lisäksi yhteensä noin 4 kk:n ajan.

      Raskauden aikana tuli yhteensä vain 7 kg ja kaikki jäivät synnytyslaitokselle, missä jouduin viettämään vauvan kuivumisen takia viikon. Minulta siis ei lähtenyt tulemaan ollenkaan maitoa (myöhemminkään), mutta henkilökunta vain käski imettää eikä uskonut minua, ja kesti tosi monta päivää ennen kuin sai maitoa pullosta.

      Imetyksen painoa pudottavuudesta en tiedä, koska imetys ei onnistunut. Raskauskilot tosiaan jäivät laitokselle ja olin sieltä lähtiessäni samoissa mitoissa kuin ennen raskautta (painoindeksi 19).

      Vaikka en imettänyt, niin raskaus itsessään muutti kyllä rintoja pysyvästi. Ne suurenivat raskausaikana vajaasta A-kupista vajaaseen C-kuppiin, mutta sen sijaan että maito olisi noussut ja tehnyt niistä vieläkin isommat, niin se koko palautuikin melkein heti synnytyksen jälkeen ennalleen eli A-kuppiin. Kun osastokavereilla näkyi olevan isot ja pinkeät hinkit, minulla oli pienet ja pehmeät. Lopputulos oli aikaisempaa löysemmät ja hiukan roikkuvammat A-kupin rinnat. Nyt olen uudelleen raskaana ja rinnat ovat taas sellaiset kuin viime raskaudessa - siis oikein kivat omasta mielestäni - mutta eiköhän ne siitä taas sitten pienene ja löpsähdä :/ Ei ne olleet silti missään vaiheessa mitkään nahkapussit. Kiinteys kärsi, mutta oli niissä silti täytettä ;)

      Rinnoista ei tietääkseni saa enää entisenlaisia eli yhtä kiinteitä, ellei mene kirurgin pöydälle.

      Ei kai siinä synnytyksessä enää raskausarpia tule? En ole koskaan kuullutkaan sellaisesta. Paitsi välilihan leikkaamisesta tietysti jää arpi jos se joudutaan leikkaamaan. Kaikilta ei enää automaattisesti leikata. Minulta se piti leikata anatomisista syistä (mulla tosi lyhyt väliliha, eikä kätilö uskaltanut olla leikkaamatta, koska olisi voinut revetä vieläkin pahemmin ja väärään suuntaan.).

      Vatsan iho jää monilla aikaisempaa löysemmäksi. Ei kuitenkaan kaikilla. Itselläni vatsa palautui ihan sellaiseksi kuin se oli ennen raskautta. Ei arpia eikä löysyyttä.

      • synnytin 2011

        Niin ja synnytin siis 34-vuotiaana, että siihen nähden palauduin kai aika hyvin :) Ei liene välttämättä ikäsidonnaista, vaan riippuu kudoksen tyypistä ja geeneistä. Nyt olen menossa tekemään pikkukakkosta ensi maaliskuussa ja ikää siinä vaiheessa hiukan vajaa 37...


      • synnytin 2011
        synnytin 2011 kirjoitti:

        Niin ja synnytin siis 34-vuotiaana, että siihen nähden palauduin kai aika hyvin :) Ei liene välttämättä ikäsidonnaista, vaan riippuu kudoksen tyypistä ja geeneistä. Nyt olen menossa tekemään pikkukakkosta ensi maaliskuussa ja ikää siinä vaiheessa hiukan vajaa 37...

        Joku varmaan pelästyy tuota kohtaa, missä sanoin että kipuja oli alakerrassa 4 kk ajan. Uskon ettei se ole mikään normaali tilanne, vaan johtui minulla runsaista repeämistä. Lapsi syntyi käsi poskella ja "levensi" silläkin tavalla pään ympärystään. Tuloksena oli täydellinen välilihan repeäminen peräsuoleen saakka episiotomiasta huolimatta, peräsuolen sulkijalihaksen ulompi kerros meni samalla poikki (ei onneksi sentään myös sisempi jolloin olisi ollut koko suoli halki). Lisäksi syvät repeämät emättimessä klo 5 ja klo 7 kohdalla. Näitä sitten ommeltiin synnytyksen jälkeen, eikä suinkaan siellä synnytyssalissa kätilön toimesta, vaan leikkaussalissa parin lääkärin voimin. Kysyin että montako tikki tuli. Sanoivat ettei 10 jälkeen enää lasketa ja että näitä on kolmessa kerroksessa melkoisen paljon.

        Vauva nukkui alussa tosi vähän ja sen mukaisesti minä olin koko ajan jalkeilla häntä hoitamassa: kävelin, istuin pariksi minuutiksi, kävelin,.... Alakerran turvotus ja tikkien kiristys oli melko kivuliasta ja söin niihin Buranaa kuukauden ajan päivittäin, sitten satunnaisesti tarpeeseen. Painavia kantaessa alkoi särkeä vielä silloin 4 kk kohdallakin.

        Ei tuosta silti pelkoa jäänyt. Uudestaan mennään :D


    • mietteliäs2013

      Iso kiitos kaikille vastauksista! Nostan tämän keskustelun, jos vielä joitakin vastauksia tulisi :)

    • Anonyymi

      Jälkivuotoon ei saa käyttää tamponia. Vain siteitä. Tulehdusriski ja muutenkin paikat ovat arkoina taatusti. Tikkejä ja repeämiäkin voi tapahtua.

      • Anonyymi

        Vesisynnytys ei tule repeämiä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      13442
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe