Asumislisä, opintoraha ei riitä vuokraan

prodigy1

sain opiskelu paikan kauhajoen kansanopistosta, siellä asuminen maksaa 113 euroa viikko, tuo summa sisältää vuokran, ruuan, opetuksen, mutta kelasta saan vaan 320 euroa kuukaudessa, ja tuolla opiskelu maksaa 452 euroa kuukaudessa, luin jostain että suomessa opiskelevan asumislisä on 80 prosenttia hyväksyttävistä asumismenoista, tarkoittaako tämä että kela maksaa 80 % minun menoistani, 0.80 * 452 = 361? opintoraha noin 80 euroa = 441, jos näin on asia rahat ehkä riittäisi, kysyin kelasta kuinka paljon saan tukea, hän sanoi että noin 320 euroa, miksi?, kannattaako edes kauhajoella opiskelu, en haluasi ottaa opinto lainaa koska media alalle on paljon hakijoita, että se ei ole turvallinen tulon lähde, miten saan rahat riittämään edes vuokraan ja selviytymiseen?

7

326

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----

"Jos opiskelet kansanopiston tai liikunnan koulutuskeskuksen maksullisella linjalla ja asut oppilaitoksen asuntolassa, asumislisäsi on 88,87 euroa kuukaudessa."

kela.fi

• prodigy1

helpotti niin paljon, kiitos :(

• Järki käteen

Miksi asuisit kansanopiston tiloissa kun saat halvemmalla vuokra-asunnon paikan päältä (200-300 riippuu mistä löydät)? Onko sinne pakko mennä asumaan että saa opetusta?

• ghin

No itse asiassa 452€/kk ei kuulosta ollenkaan pahalta, jos sillä saa asunnon (oletettavasti myös sähkön ja veden, ehkä netinkin) ja ruoat.

• prodigi1

tuo on halvempi asumis vaihtoehto, koska itsessään vuokraan menee 120 euroa kuukaudessa mutta opetukseen ruokaan ja netti yhteyteen menee loput 300

• ...

Oletko miettinyt miten saat tulosi riittämään valmistumisesi jälkeen? Kannattaako opiskella sellaiselle alalle jos ei töitä ole?

• prodigy1

ei raha minua aja, ei se minua huoleta jos olenkin köyhä tämän opiskelun jälkeen, teen mitä haluan vaikka olisinkin köyhä, tarvitsen vain rahaa vuokraan ja selviytymiseen, sen jälkeen en mihinkään, raha ei tuo onnea, raha on vain työkalu stressin vähentämiseen, jos teet mitä haluat, et tee päivääkään töitä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2291
    2. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      105
      2231
    3. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      52
      2177
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      230
      1498
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      30
      1416
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      36
      1382
    8. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1161
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1116
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      26
      1106
    Aihe