Asumislisä, opintoraha ei riitä vuokraan

prodigy1

sain opiskelu paikan kauhajoen kansanopistosta, siellä asuminen maksaa 113 euroa viikko, tuo summa sisältää vuokran, ruuan, opetuksen, mutta kelasta saan vaan 320 euroa kuukaudessa, ja tuolla opiskelu maksaa 452 euroa kuukaudessa, luin jostain että suomessa opiskelevan asumislisä on 80 prosenttia hyväksyttävistä asumismenoista, tarkoittaako tämä että kela maksaa 80 % minun menoistani, 0.80 * 452 = 361? opintoraha noin 80 euroa = 441, jos näin on asia rahat ehkä riittäisi, kysyin kelasta kuinka paljon saan tukea, hän sanoi että noin 320 euroa, miksi?, kannattaako edes kauhajoella opiskelu, en haluasi ottaa opinto lainaa koska media alalle on paljon hakijoita, että se ei ole turvallinen tulon lähde, miten saan rahat riittämään edes vuokraan ja selviytymiseen?

7

404

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----

"Jos opiskelet kansanopiston tai liikunnan koulutuskeskuksen maksullisella linjalla ja asut oppilaitoksen asuntolassa, asumislisäsi on 88,87 euroa kuukaudessa."

kela.fi

• prodigy1

helpotti niin paljon, kiitos :(

• Järki käteen

Miksi asuisit kansanopiston tiloissa kun saat halvemmalla vuokra-asunnon paikan päältä (200-300 riippuu mistä löydät)? Onko sinne pakko mennä asumaan että saa opetusta?

• ghin

No itse asiassa 452€/kk ei kuulosta ollenkaan pahalta, jos sillä saa asunnon (oletettavasti myös sähkön ja veden, ehkä netinkin) ja ruoat.

• prodigi1

tuo on halvempi asumis vaihtoehto, koska itsessään vuokraan menee 120 euroa kuukaudessa mutta opetukseen ruokaan ja netti yhteyteen menee loput 300

• ...

Oletko miettinyt miten saat tulosi riittämään valmistumisesi jälkeen? Kannattaako opiskella sellaiselle alalle jos ei töitä ole?

• prodigy1

ei raha minua aja, ei se minua huoleta jos olenkin köyhä tämän opiskelun jälkeen, teen mitä haluan vaikka olisinkin köyhä, tarvitsen vain rahaa vuokraan ja selviytymiseen, sen jälkeen en mihinkään, raha ei tuo onnea, raha on vain työkalu stressin vähentämiseen, jos teet mitä haluat, et tee päivääkään töitä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies tykkään edelleen sinusta

Harmittaa vaan tämä tilanne. Tai se kun ei ole mitään tilannetta.
      Ikävä
      51
      881
    2. Haluatko mies mennä naimisiin melko pian, ku ollaan kohdattu?

Mä haluaisin mennä mahdollisimman nopeesti....💍
      Ikävä
      92
      848
    3. Martina Aitolehti veti kohtalokkaat hääkännit - Alttarilla ikävä temppu Esko Eerikäiselle

Ex-pariskunta Aitolehti ja Eerikäinen pitävät yhdessä Martina & Esko podcastia. He ovat kertoneet kansalle mm. hääaamust
      Kotimaiset julkkisjuorut
      15
      756
    4. Vappu Pimiä lataa suorat sanat TTK-lähdöstään - Yksi asia elämässä muuttui pysyvästi

Vappu Pimiä astui pois Tanssii Tähtien Kanssa -juontajan pallilta viime syksynä. Pimiällä oli pitkät perinteet TTK:ssa,
      Suomalaiset julkkikset
      3
      710
    5. Vain elämää: Silmiinpistävä muutos heti ekassa jaksossa - Onko tämä hulppeampi kuin entinen?

Vain elämää on totuttu näkemään Hirvensalmella sijaitseva Satulinna. Uudella kaudella kuvauspaikka muuttuu Calliolaksi.
      Vain elämää
      1
      584
    6. Meinasin tukehtua juomaan :D

ihan jäätävä maha sulla 🤣🤣🤣 m-n ihmekö kun oot sinkku
      Ikävä
      61
      553
    7. Jos oltais joskus samoissa bileissä

Niin lähdettäiskö yhdessä ”jatkoille?”
      Ikävä
      56
      551
    8. Onko naisten "ahdisteluhysterian" kulttuuria kritisoivat miehet itse ahdistelijoita?

Tällaisen kuvan saa, kun tästä aiheesta tekee aloituksia: aina luullaan, että "ahdisteluhysteriaa" kritisoiva mies on it
      Sinkut
      184
      549
    9. Ehkä taidat

Luovuttaa.
      Ikävä
      70
      533
    10. Mitä haluaisit sanoa hänelle?

Jos joskus kohtaatte?
      Ikävä
      59