sain opiskelu paikan kauhajoen kansanopistosta, siellä asuminen maksaa 113 euroa viikko, tuo summa sisältää vuokran, ruuan, opetuksen, mutta kelasta saan vaan 320 euroa kuukaudessa, ja tuolla opiskelu maksaa 452 euroa kuukaudessa, luin jostain että suomessa opiskelevan asumislisä on 80 prosenttia hyväksyttävistä asumismenoista, tarkoittaako tämä että kela maksaa 80 % minun menoistani, 0.80 * 452 = 361? opintoraha noin 80 euroa = 441, jos näin on asia rahat ehkä riittäisi, kysyin kelasta kuinka paljon saan tukea, hän sanoi että noin 320 euroa, miksi?, kannattaako edes kauhajoella opiskelu, en haluasi ottaa opinto lainaa koska media alalle on paljon hakijoita, että se ei ole turvallinen tulon lähde, miten saan rahat riittämään edes vuokraan ja selviytymiseen?
Asumislisä, opintoraha ei riitä vuokraan
7
300
Vastaukset
- ----
"Jos opiskelet kansanopiston tai liikunnan koulutuskeskuksen maksullisella linjalla ja asut oppilaitoksen asuntolassa, asumislisäsi on 88,87 euroa kuukaudessa."
kela.fi- prodigy1
helpotti niin paljon, kiitos :(
- Järki käteen
Miksi asuisit kansanopiston tiloissa kun saat halvemmalla vuokra-asunnon paikan päältä (200-300 riippuu mistä löydät)? Onko sinne pakko mennä asumaan että saa opetusta?
- ghin
No itse asiassa 452€/kk ei kuulosta ollenkaan pahalta, jos sillä saa asunnon (oletettavasti myös sähkön ja veden, ehkä netinkin) ja ruoat.
- prodigi1
tuo on halvempi asumis vaihtoehto, koska itsessään vuokraan menee 120 euroa kuukaudessa mutta opetukseen ruokaan ja netti yhteyteen menee loput 300
- ...
Oletko miettinyt miten saat tulosi riittämään valmistumisesi jälkeen? Kannattaako opiskella sellaiselle alalle jos ei töitä ole?
- prodigy1
ei raha minua aja, ei se minua huoleta jos olenkin köyhä tämän opiskelun jälkeen, teen mitä haluan vaikka olisinkin köyhä, tarvitsen vain rahaa vuokraan ja selviytymiseen, sen jälkeen en mihinkään, raha ei tuo onnea, raha on vain työkalu stressin vähentämiseen, jos teet mitä haluat, et tee päivääkään töitä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1341728- 401648
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa631410- 681305
Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei2091144Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi2771097- 701083
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää19958- 74955
Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106888