Asumislisä, opintoraha ei riitä vuokraan

prodigy1

sain opiskelu paikan kauhajoen kansanopistosta, siellä asuminen maksaa 113 euroa viikko, tuo summa sisältää vuokran, ruuan, opetuksen, mutta kelasta saan vaan 320 euroa kuukaudessa, ja tuolla opiskelu maksaa 452 euroa kuukaudessa, luin jostain että suomessa opiskelevan asumislisä on 80 prosenttia hyväksyttävistä asumismenoista, tarkoittaako tämä että kela maksaa 80 % minun menoistani, 0.80 * 452 = 361? opintoraha noin 80 euroa = 441, jos näin on asia rahat ehkä riittäisi, kysyin kelasta kuinka paljon saan tukea, hän sanoi että noin 320 euroa, miksi?, kannattaako edes kauhajoella opiskelu, en haluasi ottaa opinto lainaa koska media alalle on paljon hakijoita, että se ei ole turvallinen tulon lähde, miten saan rahat riittämään edes vuokraan ja selviytymiseen?

7

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----

      "Jos opiskelet kansanopiston tai liikunnan koulutuskeskuksen maksullisella linjalla ja asut oppilaitoksen asuntolassa, asumislisäsi on 88,87 euroa kuukaudessa."

      kela.fi

      • prodigy1

        helpotti niin paljon, kiitos :(


    • Järki käteen

      Miksi asuisit kansanopiston tiloissa kun saat halvemmalla vuokra-asunnon paikan päältä (200-300 riippuu mistä löydät)? Onko sinne pakko mennä asumaan että saa opetusta?

      • ghin

        No itse asiassa 452€/kk ei kuulosta ollenkaan pahalta, jos sillä saa asunnon (oletettavasti myös sähkön ja veden, ehkä netinkin) ja ruoat.


      • prodigi1

        tuo on halvempi asumis vaihtoehto, koska itsessään vuokraan menee 120 euroa kuukaudessa mutta opetukseen ruokaan ja netti yhteyteen menee loput 300


    • ...

      Oletko miettinyt miten saat tulosi riittämään valmistumisesi jälkeen? Kannattaako opiskella sellaiselle alalle jos ei töitä ole?

      • prodigy1

        ei raha minua aja, ei se minua huoleta jos olenkin köyhä tämän opiskelun jälkeen, teen mitä haluan vaikka olisinkin köyhä, tarvitsen vain rahaa vuokraan ja selviytymiseen, sen jälkeen en mihinkään, raha ei tuo onnea, raha on vain työkalu stressin vähentämiseen, jos teet mitä haluat, et tee päivääkään töitä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1525
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1097
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      996
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      917
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      842
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      640
    Aihe