Kissaemo hyökkäs kimppuun!

Kissimirri suuttui

Mulle tuli elokuun alussa emokissa ja 2sen pentua. Pennuilla on ikää 3,5-viikkoa. Emokissan käytös huolestuttaa. Täällä asuu myös kani ja vanhempi neitikissa. Emäkissa kun näkee toisen kissan, hyökkää mitään varottamatta sen kimppuun. Vanhempi kissa ei oo koskaan käynyt pentujen lähelläkään.

Tänään emäkissa puras mua kädestä sillein, että siitä vuoti pitkään verta ja turpos heti. Kättä ei voi kunnolla käyttää. Puras kämmenestä sillein, että on melkein ranteen kohalla haavat. Liekkö sitten ne isot kulmahampaat uponnut kuin syvälle käteen.. Kipu kädestä siirtyy välillä puremajäljistä kyynärpäähän.

Onko kissan käytös normaalia? Parin päivän päästä vanhempi kissa pääsee lomailee yhteen kyläpaikkaan, joka on sen kissan toinen koti. Ni saa mammakissa olla pentuineen rauhassa.

13

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyttelin tuura

      Kyllä luottelisin itse tuon normaaliksi käytökseksi, sillä se pikku perhe on vielä niin uudessa paikassa. Ainut asia mikä kuulostaa viestissäsi arveluttavalle on vain tuo, kun pennut on pakotettu muuttamaan niin nuorina. Ei ihme kun emo on niin sekaisin ja kokee koko ajan että joutuu suojelemaan niitä ja itseään!

      Toisen kissan ja sinut emo Saattaa hyväksyä vasta kokonaan, kun pennut alkavat olemaan parin kuukauden ikäisiä, sillä silloin alkaavat pärjäämään täysin omillaan. Nyt kun sillä on emon rooli ylipäätään, niin se ei välttämättä tosiaan koe kenenkään eläimen tai ihmisen seuraa hyvänä. Jo samassa huoneessa oleminen emon tai/ja poikasten kanssa saattaa stressata sitä. Kannattaa ehdottomasti varata yksi erillinen hiljainen huone emolle ja poikasille.

      • Kissimirri suuttu.

        Tää emäkissa on mun entinen kissa. Keväällä annettiin 2kissatyttöö uuteen kotiin, ku uus omistaja lupas leikkuuttaa tytöt. No eka toinen sai heinäkuussa 5pentua, sit tää toinen sai 5päivää ennen tänne muuttoa 2pentua. Haluttiin se takas, ettei enää tarvii uudestaan lisääntyä heti ekan pentueen jälkeen ja kun se oli muutenkii myymässä sitä. Oli vienyt eläinkotiin 2päiväks sen ennen tänne muuttoa, eläinkodista vaan sanoneet, että "tää ei oo mikään kissanpentujen kasvatuspaikka."

        Täällä ei oo erillisiä huoneita keittiöön, makkariin ja olkkariin ei oo ovea. Ainoastaan kylppäriin, partsille ja ulos on ovet. Aluks ekat pari viikkoa pidin emoa ja pentuja kylppärissä, mut emäkissa rupes tosi surkeena keskellä yötäkin maukumaan, ni nykyään on siellä enää yöt ja päivisin, kun oon koulus. Ja nyt kun yrittää laittaa emon ja pennut vessaan, ni ei kerkee laittaa veskin ovee kiinni, kun yks kakara jo vipeltää ovesta ulos. :D

        Pennut muutti tänne 5päivän vanhoina, entinen omistaja ei osannut sanoa, että millon sen on aika ne synnyttää, sit kun oltiin reissussa, ni laitto viestiä, että oli saanut 2pentua. Kaipa se on sitä, että on niin outo paikka. Sillä aikaa ku toi emäkissa oli uudessa kodissa, ni muutin isompaan kämppään, ni ei oo sillekään tuttu koti.

        Netistä jostain luin, että leikkaamaton kissa on leikatulle kissalle uhka. Eikös kissan voi leikkauttaa, kun pennut tarpeeks isoja? Ajattelin, että ku pennut on vähintään 8viikkoo, ni käytän emon leikkuulla.


    • 19+2

      Käy leikkauttamassa emo kunhan on vierottanut pennut imetyksestä. Sterilisaatio on silloin helpompi ja pienemmät riskit komplikaatioille, kun ei ole tissit täynnä maitoa. Mitä tulee tuohon puremaan, niin kai sinulla on jäykkäkouristus voimassa? Lisäksi jos kissanpurema on selkeästi rikkonut ihon (kuten tapauksessasi ilmeisesti käynyt ja aika syvälle), niin se vaatisi _aina_ lääkärikäynnin ja antibioottikuurin.

      Kissan suu on niin täynnä kaikkia bakteereja, että se antibioottikuuri kirjoitetaan melkein suoraan pelkän pureman perusteella jos iho rikkoontunut. Pahimmassa tapauksessa aiheuttaa verenmyrkytyksen. Ainakin tuon mukaan mitä kirjoitit, että kipu säteilisi aina kyynärpäähän asti, niin sitä suuremmalla syyllä yhteys tk:hon. Joten hetimars lekuriin, jollet ole jo käynyt.

      • Kissimirri suuttui

        Kai se on voimassa, jos sen on saanut vuonna 2005?

        Tänään ei saa enää terveyskeskukseen aikaa. Käsi on turvonnut eikä sitä saa kunnolla nyrkkiin.


    • 19+2

      Soita heti terveyskeskukseen että saisit kiireellisen päivystysajan! Et välttämättä tarvitse edes lääkäriaikaa, kunhan vain saat sen antibioottikuurin mitä pikimmiten. Jos et saa kättäsi nyrkkiin, niin se on jo vakavastiotettava oire _varsinkin_ kun puhutaan kissan puremasta. Tarkkaile varsinkin jos käteesi ilmaantuu ns. punasinertävä juova joka lähtee nousemaan käsivarttasi pitkin, silloin on jo ihan oikeasti kiire=sinulla on verenmyrkytys. Ja tämä ei nyt siis ole mitään turhaa pelottelua tai trollausta, olen itse sairaanhoitaja.

      • Kissimirri suuttu

        Mä kävin jalan takia fysioterapeutin luona, se sano, että tää käsi ei oo tulehtunut. Se on sellanen punertava, eikä melkein mitään kärsi tehdä.


    • Kissimirri suuttu.
    • 19+2

      No jo on ollut fyssari sitten... Todellakin tuo käsi on juurikin tulehtunut, on punainen, turvonnut ja kipeä kipu säteilee muuallekin etkä saa kättäsi nyrkkiin. Koska kissan hammas on selkeästi puhkaissut sekä ihon, että mennyt syvemmälle lihan sisään, niin nyt ne bakteerit siis muhii siellä haavassa. Jollet tuota hoidata, niin seuraavaksi haava lähtee mätimään tai vielä inhottavampi: kehittää mätäpaiseen sinne haavaan ihonalle.

      Jollet enää tänään pääse saati ehdi lääkäriin, niin soita heti huomenna aamusta viimeistään. Paitsi jos sinulla a) nousee kuume b) tosiaan ilmaantuu se juova (tai molemmat) niin hakeudu sitten iltapäivystykseen/suoraan polille. Kissanpuremasta (koskee kaikkia kissoja, myös sisäkissoja) on ihan oikeasti ensisijainen hoito-ohjeistus: antibioottikuuri. Jokainen hoitoalan ihminen tämän tietää. Fyssari nähtävästi ei.

      • Kissimirri suuttu.

        Yks toinenkii fyssari sano, että ei oo tulehtunut, luottaa kuulemma toisen fyssarin sanomisiin. Käski vaan tarkkailla kättä viikonlopun yli. Mut se fyssari joka sano, ettei oo tulehtunut, kielsi polven takia kaiken ylimääräisen pitkän matkan kävelyn ja pomppimisen, jos meen päivystykseen, pitää oottaa eka siskoo, että tuo mun pyörän ja sitten ajaa sinne, 3kilsaa yhteen suuntaan.


    • ELKRT

      Kissanpurema pitää hoitaa. Mielestäni tarvitset tuohon antibioottia. En ole fyssari vaan sh.

      • Kissimirri suuttu.

        Kävin jo päivystyksessä, määräs 6päivän lääkekuurin! Ei sanonut mitään, että onko tulehtunut, mut sormet tuntuu välillä puutuvan.. :o


    • 19+2

      Hieno juttu että kävit päivystyksessä ja sait antibiootit. Tuo ei nimittäin ole mikään leikin asia, varsinkin kun oireesi olivat aivan ja täysin päivänselvät. Ja kyllä, kätesi todellakin on/oli tulehtunut, sitä tuskin ei vain sinulle erikseen olla mainittu koska hoitohenkilökunnalle tuo on itsestäänselvä asia.

      Minua edelleen ihmetyttää jopa kahden eri fyssarin mielipide siitä, etteikö olisi käsi tulehtunut saati se, etteivät neuvoneet sinua suoraan lääkäriin. Kyllä tuossa pitäisi jo maalaisjärjen sanoa ja kertoa, ettei kaikki ole ok jos eläinpuremasta käsi turpoaa, kipeytyy toimintakyvyttömäksi ja vielä kaupanpäälle punertaa. Noh, asiassa se hyvä puoli, että ehkä nyt jatkossa itsekin olet vahingosta viisastunut, ja osaat myös itsekin toisia neuvoa miten toimia jos kissa puree ihon läpi.

      Toivotaan sinne siis pikaista paranemista! Varmasti antibiootit lähtevät kyllä puremaan melko pian, mutta älä epäröi ottaa uudestaan yhteyttä päivystykseen jos viikonlopun aikana ei hellitä tai vointi pahenee tms. Ja toivotaan toki myös kaikkea hyvää kissoillekin. Kannattaa tosian olla nyt sitten varovainen sen emokissan kanssa jos noin agressiivisesti puolustaa pentujaan ja reviiriään. Toivotaan ettei tulisi enempiä kommelluksia.

      • Kissimirri suuttui.

        Joo, jospa käsi tulis kuntoon. Oli nimittäin aika tuskallinen yö. Tänään pääsen vasta hakee antibiootit. Eilen illalla alkoi sormet puutumaan ja rannekin on nyt turvonnut.

        En olis ikinä uskonut, että tollein se kissa käy kiinni, saati sitä, että tällasta siitä tulis. Mut ei ne kuitenkaan sitä jäykkäkouristusrokotusta antaneet, vaikka kuulemma pitäs, jos se on yli 5-vuotta vanha.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2072
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      167
      1599
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1547
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1348
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1290
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      286
      1158
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      133
      1044
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1022
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1003
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      872
    Aihe