Valdoxanin lopetus. Huh huh...

MasisMinna

Valdoxanista sanotaan, että käytön voi lopettaa tuosta vaan ilman vieroitusoireita. Itse olen lopettanut aiemmin esim.parin vuoden Cipralex käytön tuosta vaan (Tyhmää, tiedän) eikä aiheuttanut mitään oireita. Nyt kun lopetin vuoden Valdoxan käytön ohjeiden mukaan tuosta vaan, niin ahdistusta pukkaa päälle joka päivä. Todella outoa, koska en ole koskaan aiemmin kärsinyt ahdistuksesta tai ahdistuskohtauksista ja nyt niitä tulee tämän tästä. Valdoxanin lopettamisesta on jo 2 viikkoa, eikä ahdistus helpota vieläkään. Kauankohan näitä oireita pitää vielä kestää (Takaisin Valdoon en palaa, koska siitä saatu "apu" oli aivan pyöreä nolla)

9

8092

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaneli

Itselleni Valdoxanista ei seurannut mitään erityistä muuta kuin että hirveä väsymys meni ohi kun sen lopetin :D. Jossain oli tutkimus ettei Valdoxania meinattu hyväksyä kelakorvattavaksi lääkkeeksi kun tutkimustulokset olivat niin heikot. Muistan kun itselläni oli kyseinen lääke silloin kun ei ollut vielä kela korvattava.

Mietityttää yleisesti ottaen tällä hetkellä tuo, että aiheuttaako psyyk lääkkeiden käyttö, vaihtaminen ym. tuolla tavoin että tulee ns. kestoahdistus?? Vai ovatko ne vain vieroitusoireita jotka poistuvat myöhemmin?

• Ketutukseenko?

Hyvä kysymys! Itse olen käyttänyt kahta eri masennuslääkettä kahden viime vuoden aikana ja ahdistus on tullut lääkkeiden käytön myötä. Aiemmin en edes tiennyt mitä ahdistus OIKEASTI tarkoittaa. Luulin ihmisten vain käyttävän ahdistus sanaa "ketutuksen" tilalla. Alan pikku hiljaa uskoa, että nämä kaikki "hyvin siedetyt uuden polven masennuslääkkeet" ovat kaikkea muuta kuin hyviä. Sivuoireita kyllä riittää, mutta apu on olematonta.

• Kaneli

Sanoit hyvin mitä tarkoitin, eli en ennen tiennyt mitä on AHDISTUS. Nyt se on lähes kokoaikaista. Taukoa lääkkeistä ei ole ollut aloittamisen jälkeen, kokeiluja on ollut kymmeniä. Yksi lääkekokeilu aiheutti manian kaltaisia oireita.

Ahdistaa älyttömästi koko ajan ja itellä ei ole mennyt ohi.

• _TDp
        Kaneli kirjoitti:

Sanoit hyvin mitä tarkoitin, eli en ennen tiennyt mitä on AHDISTUS. Nyt se on lähes kokoaikaista. Taukoa lääkkeistä ei ole ollut aloittamisen jälkeen, kokeiluja on ollut kymmeniä. Yksi lääkekokeilu aiheutti manian kaltaisia oireita.

Ahdistaa älyttömästi koko ajan ja itellä ei ole mennyt ohi.

Ikävä kuulla, että teille on käynyt noin. Kokemanne reaktio on varmasti erittäin yleinen. Kuten kaikista mielialalääkkeistä sanotaan, ne aiheuttavat ennen pitkään juuri niitä vaivoja, mitä ne on alunperin tarkoitettu estämään, mutta pahempana.

www.madinamerica.com/2011/06/now-antidepressant-induced-chronic-depression-has-a-name-tardive-dysphoria/

• NaPi

Minä olen käyttänyt lähinnä SSRI-lääkkeitä v. 96 lähtien vuoteen 2009, jolloin Cipralex vaihdettiin Valdoxaniin. Mikään lääke ei ole parantanut masennusta tai että niillä olisi ollut vaikutusta paniikkihäiriöiden esiintymiseen. Valdoxanin kohdalla kuitenkin sivuvaikutusten määrä minulla on ollut Cipralexin jälkeen vähäinen. On kuin olisin jostain muovikelmusta kuoriuitunut pois ja väsymys kaikkosi myös. Enää en ole päiväunia ottanut.
      Mutta tuosta Cipralexista vieroittauminen kesti noin kuukauden ja sinä aikana olin lähes vuodepotilas kotona. Samoin aikoinaan kävi ko. lääkkeen aloittamisen yhteydessä. Minusta Ciprelex kuitenkin toimi vähän paniikkihäiriön estäjänä paremmin, mitä taas Valdoxan ei tee, eikä siitä ole oikein apua masennukseenkaan, kuten ei oikeastaan mistään lääkkeestä siinä mielessä, etteivät ne masennusta paranna.
      Aikamoisen lääkekirjon olen kuitenkin käynyt läpi. Neurolepteihin ei ole tarvinnut turvautua. Nyt kun ikää alkaa olla jo 50 niin sitä miettii, miten iän karttuessa ylipäätään kemialliset yhdisteet, kuten Valdokasan sopii. Mistään en löydä tietoa, miten sen voisi lopettaa. Onhan se kallis lääke yhäkin. Maksa-arvot ovat pysyneet hyvinä koko hoidon ajan.
      Mutta palatakseni Valdoxaniin vielä, niin en koe muuta kuin sen vähentään SSRI-lääkkeiden sivuvaikutuksia. Tottakai kai, kun en syö niitä enää ja elä kuin muovissa. Suuri määrä sivuvaikutuksia katosi kuitenkin Valdoxsanin käytön aloittamisen yhteydessä ja ehkäpä se olikin se pointti, että olo koheni aika paljonkin. Siihen samaan yhteyteen tuli elämäntaparemontti painonpudotuksineen ja liikunnan aloittamisineen. Ne muuten jo yksistään auttavat ainakin jonkin verran.
      Tämän jälkeen elämään tuli aika pahoja kriisejä, jotka taas veivät olotilaa alaspäin. Nyt ollaan taas nousemassa. Valdoksania menee se kaksi kpl yht. 50 mg nukkumaan mennessä. Olen silloin tällöin jättänyt ottamatta siis iltaisin otettavaa em. annosta, enkä ole huomannut mitään vaikutusta suuntaan tai toiseen.
      Ehkäpä nyt tällä viisaudella en ottaisi nappia naamaan niin herkästi kuin 90-luvulla, jolloin vielä elettiin "onnellisuuspillereiden kulta-aikaa". Minulle ensisijainen indikaatio oli paniikkihäiriö ja masennuskin. Vähiten sivuvaikutuksia on ollut Valdoxanista, josta en oikeastaan huomaan siis juuri mitään haittaa tai hyötyäkään normaaliin olotilaan verrattuna. Ehkäpä sillä kuitenkin on jotain terapeuttista hyötyä, ehkä ei loppujen lopuksi...who knows...

• artsi7

Mikä ihmeen kiire - ei masennuslääkkeitä ole tarkoitettu lopettamaan seinään vaan pikkuhiljaa ja lääkärit osaavat neuvoa.

• Anonyymi

Höpi höpi, älä puhu jollet tiedä. Valdoxan on eri juttu kuin SSRI:t ja monet muut napit..

• Anonyymi

Valdoxan kannattaa lopettaa esim kahden vkon tipituksillä ja unet heikkenevät. Mutta palautuvat. Ei mitään lääkettä saa lopettaa seinään

• Anonyymi

Höpi Höpi, älä puhu jos et tiedä. Valdoxania määrätään vain kahta vahvuutta, 25mg tai 50mg. Moni pärjää 25mg:lla, ja silloinkin, kun on nostettu 50mg, ei tuollaista "kahden viikon tiputuksilla" voi toteuttaa, kun niitä tiputuksia on vain yksi. Psykiatri ohjeisti minua että voi lopettaa suoraan seinään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 493
      7348
    2. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      227
      2588
    3. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      26
      2561
    4. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      158
      1874
    5. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      114
      1748
    6. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      3
      1469
    7. Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata

Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p
      Uusikaupunki
      0
      1357
    8. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      62
      1148
    9. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      4
      1145
    10. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      74
      1143
    Aihe