Milloin vauva on kypsä unikouluun (tassutus tms.)

Tailiander

Siis tiedän, että yleensä puhutaan 6kk iästä, mutta varmaan riippuu yksilöstä. Voiko joidenkin merkkien perusteella ajatella, että nyt olisi hyvä aika toteuttaa unikoulu kotona, siis 6kk jälkeen)

Meillä vauva 6,5 kk ja itse toivoisin jo kohta unikoulua, kun syntymästä asti on syöty vähintään 4 tunnin välein ympäri vuorokauden. yöllä siis 2 syöttöä nykyään ja joskus lisäksi jotain kitinää, saan rauhoitettua ilman rintaa jos on syönyt alle 4h sitten. Soseita syödään 1x päivä ja puuroa illalla. Allergioita. Ei korviketta laisinkaan.

Itse olen ajatellut, että ehkä lapsi on olisi kohta kypsä unikouluun sen perusteella, että kun syö tasaisin väliajoin, eli 4h välein, ei usein aamuisin ole ollenkaan nälkäinen. Siis meillä yösyötöt n. klo 12 ja 04 ja 08 herätään jolloin tarjoan rintaa, mutta usein ei kovin paljon kiinnosta. Toisin sanoen lapsi pystyisi minusta olemaan pidemmän jakson kuin 4h ilman ruokaa, pitäisi vaan saada tämä jakso ajoittumaan öihin.

Soseita ei mene vielä kovin paljon, alle desi lounaan yhteydessä. Illalla puuroa n. puoli desiä.

Nukkuu pinniksessä meidän sängyn vieressä, enkä halua vielä siirtää omaan huoneeseen, koska se ei ole ihan meidän huoneen vieressä ja mielestäni lisäksi yksi muutos kerrallaan ja mielellään unikoulu ensin, jottei tarvi käydä toisessa huoneessa yöllä imettelemässä.

Haluaisin onnistua unikoulussa kerralla, joten siksi kyselen vinkkejä.

5

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opetelkaa..

      ensin syömään kunnolla kiinteitä päivisin, usein silloin yösyönnit vähenee tai jää kokonaan pois. Tuossa iässä olisi hyvä jo syödä 5 ateriaa päivässä, meillä 5 ateriaan on siirrytty kun on tullut 6kk lapsille ikää. Soseet on aloitettu 5kk ikäisenä. Vai oletko täysimettänyt 6kk? Voit hyvin lisätä ruokailuja ainakin 1 ruokailu/ viikko -tahtia tai jopa nopeammin jos ruoat hyvin maistuu.

      • hiljaa hyvä tulee

        Ei tarvitse tuossa iässä syödä viittä ateriaa päivässä. Neuvola on näissä vähän jäljessä, kun puhuvat että 6 kk iässä viisi ateriaa, kun ottaa huomioon täysimetyssuosituksen. Hiljalleen voi lisäillä, meillä esimerkiksi oli kahdeksan kuukauden iässä kolme ateriaa ja lapsi kasvoi mainiosti koko ajan. Tietenkin, jos tavoitteena on saada niitä kiinteitä menemään kunnolla (esimerkiksi öiden takia), niin sitten niitä pitää lisätä. Mutta "olisi hyvä jo syödä 5 ateriaa päivässä", ei ole aivan totuudenmukaista. Kiinteillä ei ole mikään kiire, koska reilu puolivuotiaan vauvan pääravinto saa olla vielä maito.

        Aloittajalle sanoisin, että en lähtisi tuon ikäistä vielä kokonaan vieroittamaan yösyötöistä, varsinkaan kun teillä ei kiinteitä mene vielä paljoa. Lapsella on silloin ihan oikeasti öisin nälkä ja olisi aika julmaa olla antamatta ruokaa. Sinuna odottaisin, että kiinteitä alkaa mennä, voi olla että yösyötöt jäävät itsestään. Alle vuodenikäinenkin voi sen yhden syötön vielä tarvita, joten pitää nämä asiat harkita yksilöllisesti. Minun mielestäni teillä on tuon ikäiseksi todella hyvät yöt ja syöttövälit, itse olisin kiljunut riemusta, jos olisi ollut vain pari herätystä. Mutta nämä ovat hyvin yksilöllisiä juttuja ja en tietenkään voi mennä sanomaan, ettet saisi olla väsynyt vain siksi, että meillä yöt olivat paljon pahempia.


    • Talliander

      Meillä aloitettiin maistelu 5kk iässä ja menty neuvolan ohjeiden mukaan, eli nyt 2 ateriaa per päivä. Minkä mukaan pitäisi olla jo 5 ateriaa per päivä? En ole uskaltanut lisätä ruokia kovin nopeaan tahtiin koska on vielä selvittämättömiä allergioita, jostain tulee ihottumaa jne. Täysimetystä 5kk asti.

      • hiljaa hyvä tulee

        Joissakin neuvoloissa vanhat terkat puhuvat vanhojen ohjeiden mukaan, jolloin kiinteät aloitettiin kolmen kuukauden iässä. Ei siis nykyään tarvitse olla viittä ateriaa päivässä reilu puolivuotiaalla.


      • Suositus..

        ei varmaan noin ole, en nyt löytänyt käsiini yhtään asiaa koskevaa kirjaa/vihkosta josta olisin voinut asiaa tarkistella. Enkä tarkoittanutkaan että pitäisi jo olla. Ja riippuu tosiaan siitä, milloin soseet on aloitettu, on ihan eri asia aloittaako ne 4kk ikäisenä vai 6kk ikäisenä.

        Itse aloitin nuorimmaiselle suoraan 2 ateriaa päivässä kasvissoseita (klo 12 ja 18) , viikkoa myöhemmin lisättiin hedelmäsose (klo 15) ja viikkoa siitä myöhemmin aloitettiin iltapuuro (klo 20) ja viikkoa siitä myöhemmin aamupuuro (klo8-9). Ja itse aloitin soseet 5kk ikäisenä nuorimmaiselle juuri siitä syystä, että saatiin ylimääräiset yöheräilyt loppumaan.

        Allergiat ei estä 5:ttä ateriaa, et tarvitse kuitenkaan kuin yhden kasvissoseen, hedelmäsoseen ja puuron, joilla jo pärjää. Sitten voi pikkuhiljaa kokeilla varovasti uusia makuja.

        Tietenkään sinun ei tarvitse niitä ruokailukertoja vielä lisätä jos et halua, mutta se olisi minun mielestäni ensimmäinen asia, mitä voit tehdä helpottaaksesi öitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe