Potatismjöl är bra till allt möjligt.

gammal huskur

Nu när det har varit svettigt och varmt i sommar såblir man ofta röd både här och där (isynnerhet om man är litet överviktig )Jag har märkt att om man pudrar med litet potatismjöl så hjälper det bättre än salvor och dylikt.

18

4611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Silfvast

      Nu kommer vi ut ifrån skåpet. Jag har alltid haft problem med en kliande anus. Nån tipsade mej om potatismjölet. Gud vilken effekt o lättnad. Förr vakande man med ett evigt skrapande av öppningen o pungarna. Potatismjölet räddade mitt äktenskap.

      • halsbränningar

        Tidigare använda man ju potatismjöl när babyn blev irriterad och röd i rumpan.Potatismjöl och matsoda är utmärkta mediciner.


      • städtanten
        halsbränningar kirjoitti:

        Tidigare använda man ju potatismjöl när babyn blev irriterad och röd i rumpan.Potatismjöl och matsoda är utmärkta mediciner.

        Med soda,citron och ättika klarar man sig långt också i städbestyrena.


    • kotkotkoot12

      mycket av dom gamla huskurerna är på väg tillbaka. alla salvor, krämer m.m innehåller kemikalier som i sig kan skapa utslag o allergier.

      • kådsalva

        Jag kommer ihåg att farmor använde groblad som bandage när man hade sår någonstans.Kålblad lär man också kunna använda.......När hjärtat skenade iväg så använde tanterna några droppar kamfer på en sockerbit.


      • tack för gott råd
        kådsalva kirjoitti:

        Jag kommer ihåg att farmor använde groblad som bandage när man hade sår någonstans.Kålblad lär man också kunna använda.......När hjärtat skenade iväg så använde tanterna några droppar kamfer på en sockerbit.

        Jag hade ett besvärligt rött och kliande område på ett visst ställe.Pudrade några dagar med potatismjöl och nu är huden fin.


    • Skärdgårdsbo

      Min kroppa reagera med urticarea när kall tiden börjar, komm ihåg ännu att jag var ca 5-6 är när fick jag den första gången. Mina tår blir röd, svällde och kittlade hemsk! Mamma gnuggade dem med potatismjöl.
      Följande år problem blev sämre men inte i varje vinter, problem var bort några år men ca 25 år fick jag den tillbaka. Ny saken med den "kall allergi" (urticarea på latinska) var eksem som kittlade. Jag får den när jag ha varit ute på vädret är kallt, under 2-5, beroende också om vindrar från nord eller öst.
      Men eftersom potatismjöl är, hur man kan säga, hemsk(!) på ansikt (lika vit) är jag tvungen använda kosmetik, puder. Den skydder porer så jag ska vara ute liten tid.

      I bland läste jag på Allas att mänskor liksom jag finns också i Sverige, ca 25000 berättade artikel. Jag tog kontakt till Allergialiitto i Finland och hörde att de ha också registrerad samma problem, specielt i 80- talet när var den hemsk kalla vintrar i södra Finland.
      Nutiden bor jag i Åland, här har vi inte så kallt liksom huvudstadsområd så mit livet är mycket bättre. Men, vem vet, kanske vi är tvungen att flytta till någon land dom har evig sommar...

    • Gamla huskurer kan ibland vara bra. Man kan iaf testa hur det blir. Ca två år sedan, hade ja en hemsk klåda i hårbotten. Köpte allt möjligt från apoteket, fick hjälp för stunden, men klådan bara fortsatte, det var hemskt.

      Jag googlade och hittade...testade den och sedan dessa har ajag inte användt varken hårshamo eller balsam.

      jag har nu under ca två år tvättat håret med utspäd äppelcidervinäger, lite vatten i och dubbelt så mycket äppelcidervinäger, låter det verka ett par minuter, tvättar, gnuggar håret med varmt vatten, sedan med svalt vatten, kallare vatten lugnar hårbotten. Utmärkt metod. Har alltså inte alltså inte användt shampo under ca två års tid...håret blir ren, nu är klådan borta, men jag fortsätter med denna metod. Vill inte ha klådan tillbaka :)
      http://www.äppelcidervinäger.se/behandla-haret/

      • överviktig

        Oj,oj vad det har varit bra med potatismjöl igen (under tisuna )och andra hudveck nu när det är så varmt och man svettas mycket.


      • Blondie23
        överviktig kirjoitti:

        Oj,oj vad det har varit bra med potatismjöl igen (under tisuna )och andra hudveck nu när det är så varmt och man svettas mycket.

        Jag har hört att blondiner skall smeta citronsaft i håret när de tar solbad....naturlig blekning.


    • Voiivittu

      Potarimol

    • calle-å

      Det är bättre jag säger ingenting här idag.

    • Sänghästen

      Om man använt potatismjöl och plötsligt vill ha sex? Behöver man skölja bort mjölet eller inte :D

      • Anonyymi

        Knappast,finns säkert ohälsosammare smörjor som folk använder i de nedre regionerna.


    • FdBorgåbo

      Skräppor å Glad Johanni ! :D

      • Anonyymi

        Både potatismjöl och matsoda utblandat i vatten kan man pröva på vid magbränningar.


    • Anonyymi

      Jag undrar om alla vet vad man använder bakpulver till...

      • Anonyymi

        Heter det "Takapulveri" på finska ? :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1419
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe