Loistava, helpottava, huojentava kirjoitus psykopaatin/narsistin

kaunishantainenorava

67

563

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+7=10

"Tämä pätee täysin tuntemaani narsistiin. Spot on."

Niin minunkin Ännääni...

Sivusto on ihan hyvä...heille jotka kaipaavat oikeaa tietoa narsisteista...
      vaikka kieli vähän kömpelöä luettavaa kääntäjän avulla onkin...niin asiat tulee ymmärretyksi...

Harmi vaan kun en tiennyt näistä asioista...että tällaisia ihmisiä on olemassa.

Ennen luulin että narsisti tarkoittaa pelkästään julkisuushakuista henkilöä...ja psykopaatti vähintäänkin sarjamurhaajaa...

• Hyvä teksti tosiaan.

Hyvä teksti tosiaan. Sisältää oleellisen. Ikävä vain, että kaikki eivät ehkä pysty sitä lukemaan. Toivottavasti joku kääntäisi vastaavia, että löytäisi suomenkielisiäkin artikkeleita aiheesta.

• 10+19=29

"Hyvä teksti tosiaan. Sisältää oleellisen. Ikävä vain, että kaikki eivät ehkä pysty sitä lukemaan. "

Niin voin suositella kaikille, jotka pohtivat, että olisiko tietty ihminen narsisti...mutta joo...panin merkille aloittajan saamat miinukset...

Joku ei ehkä pidä sen tämänkaltaisen tiedon levittämisestä täällä....niin karua kuin luettava onkin, niin se kyllä lisää ymmärrystä...

• kaunishantainenorava

Mistä lie miinukset :D Tottahan tuo on, joka sana. Tiedostavat he, N:t sen itse tai eivät.

"Ihannoida - devalvoida - hävittää" on kaava, josta kansainvälisillä forumeilla puhutaan paljon. Täällä saattaa olla inhimillisempi näkökulma.

Itseäni auttaa parhaiten juuri tuon kylmän tosiasian hyväksyminen.

• 15+13=28

"Ihannoida - devalvoida - hävittää" on kaava, josta kansainvälisillä forumeilla puhutaan paljon. Täällä saattaa olla inhimillisempi näkökulma."

Niin itselle tuli mieleen, että tuota kaavaa pitäisi sitten kaiketi uhrienkin käyttää...ja moni uhri tuntuu käyttävänkin...

Ensin se narsisti oli ollut niin iihhana...sitten kun se narsisti ei ollutkaan niin ihana niin hänen arvoaan ihmisenä moni alkaa mitätöimään jonka myötä seuraa ikäänkuin se hävittäminen...ei se narsisti ihminen ollutkaan...pelkkä ihmisen kuori vain...

Noh, tää on tämmöstä, itsekään aina tiedä mitä ajattelis, mutta yritän aina pitää mielessä Ännäni minulle pahojen päivien varalle antaman maskotin myötä tulleet sanat ...

että sitten kun suhteemme päättyy ja niin tulee käymään ennemmin tai myöhemmin...kaikesta huolimatta muistaisin hänet sellaisena kuin hän todellisuudessa on...pelkkänä möhömahaisena miehenä....

• 6+17=23
        15+13=28 kirjoitti:

"Ihannoida - devalvoida - hävittää" on kaava, josta kansainvälisillä forumeilla puhutaan paljon. Täällä saattaa olla inhimillisempi näkökulma."

Niin itselle tuli mieleen, että tuota kaavaa pitäisi sitten kaiketi uhrienkin käyttää...ja moni uhri tuntuu käyttävänkin...

Ensin se narsisti oli ollut niin iihhana...sitten kun se narsisti ei ollutkaan niin ihana niin hänen arvoaan ihmisenä moni alkaa mitätöimään jonka myötä seuraa ikäänkuin se hävittäminen...ei se narsisti ihminen ollutkaan...pelkkä ihmisen kuori vain...

Noh, tää on tämmöstä, itsekään aina tiedä mitä ajattelis, mutta yritän aina pitää mielessä Ännäni minulle pahojen päivien varalle antaman maskotin myötä tulleet sanat ...

että sitten kun suhteemme päättyy ja niin tulee käymään ennemmin tai myöhemmin...kaikesta huolimatta muistaisin hänet sellaisena kuin hän todellisuudessa on...pelkkänä möhömahaisena miehenä....

"kaikesta huolimatta muistaisin hänet sellaisena kuin hän todellisuudessa on...pelkkänä möhömahaisena miehenä."

Niin siellä se narsistin taustalla on...

se hänen todellinen minänsä, ...jonka myötä hän ei koe olevansa kenenkään rakkauden arvoinen sellaisena kuin hän todellisuudessa on...

Hän hyötykäyttää ihmisiä koska luulee muidenkin ihmisten olevan hänen kanssaan vain saadakseen hänestä jotain hyötyä itselleen...

• 17+20=37
        6+17=23 kirjoitti:

"kaikesta huolimatta muistaisin hänet sellaisena kuin hän todellisuudessa on...pelkkänä möhömahaisena miehenä."

Niin siellä se narsistin taustalla on...

se hänen todellinen minänsä, ...jonka myötä hän ei koe olevansa kenenkään rakkauden arvoinen sellaisena kuin hän todellisuudessa on...

Hän hyötykäyttää ihmisiä koska luulee muidenkin ihmisten olevan hänen kanssaan vain saadakseen hänestä jotain hyötyä itselleen...

"Niin itselle tuli mieleen, että tuota kaavaa pitäisi sitten kaiketi uhrienkin käyttää...ja moni uhri tuntuu käyttävänkin.."

jatkan vielä vähän...tosiaan "meitä uhreja" on kohdeltu väärin, ensin on valheellisesti ihannoitu, sitten alennettu meidän arvoamme ihmisinä ja sitten kun "kaikki on saatu" meidät on hävitetty...

mutta moni uhri ei huomaa että kaiken tuon jälkeen hän on muuttunut narsistinsa kaltaiseksi... hän ei häpeän vuoksi uskalla itseään/omaa osuuttaan...

"Kun he onnistuvat vahingoittaa jotakuta tai saada toisen henkilön satuttaa häntä / itsensä tai muut, he askel taaksepäin, nauti siitä ja sanoa Tein sen taas, paska, olen hyvä!" niin psykopaatit kokea suurta iloa, kun he vahingoita muita. He nauttivat turmelee heidän kumppaneilleen, jotta myös he tulevat manipuloiva, petollinen ja tunteeton heidän kaltaisiaan."

http://psychopathyawareness.wordpress.com/2011/03/15/when-you-love-your-abuser-stockholm-syndrome-and-trauma-bonds/

On se asia josta Vakninkin mainitsee...
        se viimeinen kumarrus estradilla...

Joka minusta on se tärkein asia huomata..."meidän uhrien" itsemme/oman elämämme kannalta...

• Jälleen kerran, nars

"ihannoida-devalvoida-hävittää"

Jälleen kerran, narsistin (sanon varmuuden vuoksi melkein, kun en muista kaikkea) melkein kaikki piirteet löytyvät ihan tavallisilta ihmisiltä. Narsistilla ne ovat vain puhtaana esillä ja korostuneesti käytössä. Narsistin elämä pyörii piirteidensä varassa.

Sanokaa, mitä muuta voi tehdä epäkelvolle suhteelle kuin devalvoida ja hävittää...

Ne syyt vain ovat erit narsistilla ja muilla yleensä. Siis se, miksi tuohon kaavaan on tultu, kuten myös narsisti toistaa kaavaansa toistamasta päästyään. Ja myös narsistin otteet ovat kovat.

Tänään kaupan tiskillä oli väsyneen oloinen työntekijä. Hän ei tervehtinyt eikä vastannut hymyyn. Itseäni jonkun verran nuorempi nainen. Tein sellaisen ajatusleikin, että kuvittelin hänet rooliin (kun olin lähtenyt tiskiltä), jossa hän olisi tullut narsistin kaltaoinkohtelemaksi. Ja nyt hän surisi kohtaloaan ja tapahtunutta ja itsetunto säpäleinä ja elämä vähän pysähtyynenä yrittää jatkaa työtään. Tämä on siis ajatusleikki!

Sitten ajattelin, että jos tuo olisi totta, niin kuinka turhia ajatuksia hän hautoisi päässään. Kuinka turhaan hänen ilmeensä olisi sellainen, minkä näin. Kuinka tarkoituksetonta hänen olisi ajatella itsestään ensimmäistäkään huonoa ajatusta vaikka sen perusteella, että hän olisi minun n/p:ni uhri.

Se, miten tavis käyttää tuota ihannoida, devalvoida, hävittää -ajatelmaa, poikkeaa siinä narsistista, että tavikselta se on oikeudenmukaista ja järkevä ajatus, koska hänellä on hallussa se tunnerepertuaari, minkä me kuvittelemme toisillamme olevan. Narsisti on tehnyt moraalittoman ja epäeettisen teon, jota ei voi puolustella. Hänen ruman kohtelunsa uhri kärsii ja joutuu pitkään kamppailemaan päästäkseen ylös lyödystä tilasta, jota hän ei ole ansainnut. Kuka ansaitsee tulla lyödyksi, kun on antanut rakkautta ja hyvää mieltä toiselle?

• 6+10=16

"Kuinka tarkoituksetonta hänen olisi ajatella itsestään ensimmäistäkään huonoa ajatusta vaikka sen perusteella, että hän olisi minun n/p:ni uhri."

Niin en tiedä mitä tarkoitat huonoilla ajatuksilla...mutta mielestäni kyllä uhrin on viisasta miettiä niitä ominaisuuksia itsessään, mitkä johtivat siihen että hänestä tuli ns. narsistin uhri...

Poimin nyt tuosta Salla Sipilän opinnäytetyöstä muutamia...

-turvaton lapsuus

-Narsistilla on tarve siihen, että häntä kunnioitetaan. Tämän takia narsisti valitseekin usein uhrikseen sellaisen, joka on häntä alempiarvoisempi, ainakin narsistin omasta mielestä. Narsisti ei arvosta uhriaan ollenkaan, koska uhri on narsistin mielestä huonompi kuin hän. Useasti narsistin uhri saattaakin olla heikommassa asemassa kuin narsisti. Uhri saattaa olla nuorempi tai taloudellisesti, älyllisesti tai fyysisesti heikompi

tai

-narsistin uhrivoi olla vahva ihminen, joka uskoo siihen, että ongelmat ratkaistaan kovalla työllä. Narsisti saattaa olla suhteen alussa toivonut saavansa uhriltaan voimaa ja vahvuutta, mitä uhrissa on. Myöhemmin vahvuudesta tuleekin uhka, mikä on saatava raivattua pois tieltä.

-Uhri saattaa myös olla yksinäinen ihminen, joka epätoivoisesti kaipaa itselleen seuraa ja mahdollisesti uusia seikkailuja elämäänsä. Uhri voi olla myös masentunut ja väsynyt, jolloin narsisti ajautuu paikalle, lohduttaa ja ymmärtää ja siinä sivussa käyttää uhriaan hyväksi

-Useimmiten uhreja yhdistää kiltteys

-Uhrilla saattaa myös olla kotoa opittu malli, mitä hän toteuttaa.nyt uhriksi jäänyt lapsi kuvitella, että tällainen vuorovaikutussuhde on normaali. (Mäkelä 2002, 79.) Myös Jokinen (2007 197.) korostaa sitä, että uhri voi olla oman tarinansa toistaja. Jos on aina ollut alistetussa asemassa, voi uskoa, että
        väärinkohtelu on normaalia ja sallittua. Jokinen (2007 200.) toteaa myös, että uhri voi olla puolustaja, joka koettaa kitkeä epäkohtia, ja joutuu tämän vuoksi tarkkailun ja jopa vainotuksi

-listaa uhriksi joutumisen syyksi myös uhrin epävarmuuden omasta
        identiteetistä. Epävarmuuden narsisti haistaa helposti. Lisäksi uhrilla on usein
        riippuvuuden tarvetta. Riippuvuus voi olla läheisriippuvuutta tai mahdollisesti myös taloudellista riippuvuutta.

Uhri on useasti hyväntahtoinen ja lojaali ihminen. Roos (2007, 26.) kuvailee, että uhri saattaa kantaa muiden taakkoja mukanaan ja toivoa olevansa pidetty

-Ikävät asiat käännetään mieluummin sisäänpäin kuin tuodaan julki. Uhrit ovat
        useimmiten erittäin empaattisia, heillä on kyky eläytyä toisen ihmisen tilanteeseen

-Moring (2008, 23-30.) toteaa narsistin uhrin usein olevan altruisti eli marttyyri ja
        uhrautuja

-Usein uhrautumisesta kärsii nainen, sillä heidän identiteettinsä perustuu
        useammin hoivaamiseen ja muiden auttamiseen kuin miesten.

http://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/2559/sipila_salla.pdf?sequence=1

Pidän tuota itsen ja oman elämän pohdintaa hyvin tärkeänä
        syystä ettei kävisi näin...

"Toisinaan käy niin, että uhrautuminen sanelee yksilön koko elämää,"

Jos minä ajattelen itseäni ja omaa elämääni...niin pakko minun on myöntää että jonkinlainen jatkumo minullakin on...

lapsuus, avioliitto, tuo Ännä suhde...vaikka vuosia avioliittoni jälkeen ennen Ännä suhdettani...luulin parantuneeni siten etten enää sietäisi huonoa kohtelua...

Että edelleen omana mielipteenäni kannustan uhreja siihen itsetutkiskeluun...katsomaan itseään...eikä pelkästään vain sitä toista/narsistia...

Ettei tule vahingossa toistaneeksi samaa kaavaa koko lopun elämänsä...

• kaunishantainenorava

Toki monet piirteet löytyvät myös tavallisilta ihmisiltä, yksittäisinä, erillisinä, niin että ne voi selittää. Mutta narsistin kanssa asioista ei voi keskustella, tai että hän pyytäisi anteeksi.

Ja suhde ei ns. normaaleilla muutu epäkelvoksi siksi, että toinen käyttää jatkuvasti henkistä ja fyysistä väkivaltaa - devalvoi. Jotta saisi sitten syyn hävittää tämän lytätyn. Se ei vaan mene niin.
        Ei ei ei.
        Olen nyt sellaisessa normaalissa suhteessa, eikä minun tarvitse epäillä. Tai jos epäilenkin, se toinen lohduttaa, pyytää ANTEEKSI jne.

• 10+16=26
        kaunishantainenorava kirjoitti:

Toki monet piirteet löytyvät myös tavallisilta ihmisiltä, yksittäisinä, erillisinä, niin että ne voi selittää. Mutta narsistin kanssa asioista ei voi keskustella, tai että hän pyytäisi anteeksi.

Ja suhde ei ns. normaaleilla muutu epäkelvoksi siksi, että toinen käyttää jatkuvasti henkistä ja fyysistä väkivaltaa - devalvoi. Jotta saisi sitten syyn hävittää tämän lytätyn. Se ei vaan mene niin.
        Ei ei ei.
        Olen nyt sellaisessa normaalissa suhteessa, eikä minun tarvitse epäillä. Tai jos epäilenkin, se toinen lohduttaa, pyytää ANTEEKSI jne.

"Ja suhde ei ns. normaaleilla muutu epäkelvoksi siksi, että toinen käyttää jatkuvasti henkistä ja fyysistä väkivaltaa - devalvoi. Jotta saisi sitten syyn hävittää tämän lytätyn"

Niin olen kanssasi samaa mieltä...

Ännä suhteessa se devalvoiminen tuli välittömästi ns. hyvien hetkien perään...sillä ikäänkuin mitätöitiin samantien ne hyviksikin koetut hetket...

Kun taas sitten parin päivän päästä annettiin ymmärtää, että miten onnekkaita ollaan kun tällä ikää voidaan vielä kokea tällaista...

Niinikään tuo arvon alentaminen koski minun lisäkseni myös tyttäriäni, naispuolisia ystäviäni/tuttaviani jopa työtovereitani...että hänen kohdallaan tuli todettua konkreettisesti kokonaisvaltainen naisten arvon alentaminen...

ja tosiaan hän jopa alensi tuon nuoruudenihastuksensakin arvoa antamalla hänestä minulle hyvin typerän kuvan...rakastui palavasti oitis ennenkokematonta seksiä saatuaan...eikä välittänyt vaikka mies seurusteli ja hänellä oli muitakin panosuhteita...

Noh...täällä tuo samankaltainen tarina...
        tällä kertaa ikäänkuin naisen suulla kerrottuna...

voisi olla myös Ännäni tarina...hyvin kyseenalaisen kuvan tuo nainenkin on antanut itsestään ja tarina sisältää myös paljon naisiin kohdistettua arvon alentamista...

Samoin täällä joskus esitetty tarina jossa mies oli naimisissa narsistin kanssa...hänkin antoi naisesta/vaimostaan hyvin kyseenalaisen kuvan...ei se osannut/kyennyt mihinkään, tiskasikin väärin, oli täysin holhottava/lapsen tasolla...

Että kai narsisteilla sitten on pakonomainen tarve...väheksyä, mitätöidä, halveksua naista...oli ny tarinoissaan missä/kumman roolissa tahansa...miehenä tai naisena...

• Kysympä sinulta:

"Että edelleen omana mielipteenäni kannustan uhreja siihen itsetutkiskeluun...katsomaan itseään...eikä pelkästään vain sitä toista/narsistia..."

Kysympä sinulta: mikä on mielestäsi sopiva aikataulu syvälliselle itsen tarkastelulle?
      a) heti kun huomaa, että suhteessa ei kaikki ole kohdallaan, vaikka on hyvin rakastunut
      b) kun on kulunut jo muutama kuukausi ja narsisti on alkanut devalvoinnin, uhri on hyvin rakastunut, mutta tajuaa jo selvästi, että kumppanin käytös on todella outoa
      c) narsistilla on täysi rytinä päällä ja uhri itkee kotona yksin ja lyötynä
      d) välit ovat poikki, mutta narsisti pitää uhria otteessaan yhä ja valvoo uhrin tekemisiä, narsistilla on toinen
      e) ollaan melkoisesti tyhjän päällä, uhri on tässä vaiheessa varmaan yleensä saanut vihiä narsistisen persoonallisuushäiriön olemassaolosta, mutta selvää kuvaa hänellä ei vielä siitä ole
      f) uhri on varmaan yleensä hakenut psykologilta tai terveyskeskuksesta apua omaan pahaan oloonsa
      g) tilanne alkaa selkeytymään, uhri saa itseään kootuksi ja selvittelee elämäänsä ja tekemisiään, usein myös narsistin tekemisiä
      h) uhri on aloittanut elämänsä ilman narstia ja koittaa unohtaa hänet ja on ehkä antanut anteeksikin
      i) jne.

Ja mitä, jos uhri on haasteellisessa elämänvaiheessa esim. opiskelujen tai työn suhteen, niinkuin usein on?
      Nämä olivat minun fiktiivisiä kuvauksiani siitä, miten elämä jatkuu narsistin jälkeen.

• 20+14=34

"Kysympä sinulta: mikä on mielestäsi sopiva aikataulu syvälliselle itsen tarkastelulle? "

Noh, kysyit ny ihmiseltä, jolla ny on oma "sopiva uhriksi" ...joka ei ny ole tullu pelkästään tuosta Ännä suhteesta...

Että vastaan ihan ny liittyen avioliittoni aikoihin...että ihmisen pitäisi aina miettiä itseään siinä vaiheessa kun huomaa antavansa kohdella itseään huonosti...
        vrt. jos et pidä jalanjäljistä kasvollasi, miksi makaat lattialla...

Mutta joo, vaikka silloin luin helkkaristi kirjoja aiheesta, kävin juttelemassa vuoden verran teekoon psykologin kanssa, sain vertaistukea ystävältäni jolla sama tausta, panostin paljon itseeni, yritin opetella arvostamaan ja rakastamaan itse itseäni...luulin parantuneeni...

Niin ei tuo kaikki "tekemiseni" kuitenkaan estänyt sitä että minulle kävi niinkuin kävi...mistä syystä täällä kirjoittelen...

Nyt jos jotain pitää sanoa...

niin olen kaikesta huolimatta myös ns. vahvuuteen sairastunut...
        lainaan tähän muistiin merkitsemiäni jonkun toisen sanoja...

"Jo lapsesta asti aloin kasvaa vahvaksi, mitä lujemmin lyötiin sitä paksumman kipukilven kasvatin. Olipa kysymyksessä henkinen tai fyysinen väkivalta.

Nuoruudessa olin vahvuuteni valheellisessa huipussa.. kuvitelmassa, että olin itsenäinen, ja selviän ihan mistä tahansa"

Että tuolla periaatteella minä silloin päätin selvitä...

Noh, jossain taisin sanoakkin, että olen jälleen kerran palannut ns. lähtöpisteeseen...mutta nyt ajatuksella, ettei minun todellakaan selvitä kaikesta...olemalla vahva...

enemmänkin yritän nyt tukeutua ajatukseen, että juurkin ihmisen heikkoudessa ja sen tunnustamisessa piilee hänen vahvuutensa...

täällä maailmassa on itsekullakin lupa olla myös heikko ja tulla silti rakastetuksi...ei elämä ole tarkoitettu pelkästään suorittamiseksi/selviytymistaisteluksi vaan se on meille lahjaksi annettu pelkästään elettäväksi...

Että en ny vastannu varmaankaan toivomallasi tavalla...
        mutta toivotaan jos joku muu kiinnostuisi pohtimaan noita antamiasi vaihtoehtoja...liittyen juurkin narsisti suhteeseen...
        mutta jos ny joku pitäisi valita valitsisin kohdan a,

"Ja mitä, jos uhri on haasteellisessa elämänvaiheessa esim. opiskelujen tai työn suhteen, niinkuin usein on?"

Niin tuohan oli minunkin tilanteeni silloin, kun suhteemme alkoi, opiskelun vuoksi tietokoneenkin hankin...joka johti sitten myöhemmin treffipalstalle...jota kautta se Ännä tuli osaksi elämääni

• Eli ajattelet, että

"mutta jos ny joku pitäisi valita valitsisin kohdan a,"

"Kysympä sinulta: mikä on mielestäsi sopiva aikataulu syvälliselle itsen tarkastelulle?
      a) heti kun huomaa, että suhteessa ei kaikki ole kohdallaan, vaikka on hyvin rakastunut"

Eli ajattelet, että uhrilla riittää tuossa vaiheessa motivaatiota itsen syvälliseen tarkasteluun? Mistä ajattelet, että hän saa siihen sysäyksen, jos hän ei ole sillä tavoin orientoitunut aiemmin (oma tarinasi)?

Oletko ollut "hyvin rakastunut"? Tiedätkö, miltä tuntuu olla narsistin pyrityksessä tuossa vaiheessa? Tiedätkö, miltä tuntuu rakastumisvaiheessa narsistin kanssa, jos hän on valinnut nimenomaan juuri sinut kohteekseen sillä tavalla, kun tuossa alkutekstissä kerrotaan?

Ajattelet, että uhri siinä kohtaa alkaa kriittisesti tarkastelemaan itseään syvällisesti uutta etsien sisimmästään. Nimenomaan sitä heikkoutta, jonka takia tämä elämän mies, jonka kanssa ollaan aloittamassa yhteistä elämää, olisi siihen kylkeen tullut.

Mielestäni ajatus on vähän... vähintäänkin itsensä kumoava. Jos tuohon kykenisi, ei olisi tilanteeseen joutunutkaan, tai sitten olisi.

Itse olen sitä mieltä, että meillä kaikilla on heikkouksia, ja jokaisen elämästä löytyy jotakin tuosta 18.33 tekemästäsi listauksesta jossakin elämän vaiheessa. Ne sitten puhuvat narsisteista, joiden kohdalle on osunut sellainen. Omassa ystäväpiirissäni on muutama, joiden vanhempi on / on ollut alkoholisti, mutta rinnalle ei ole kiilannut narsistia eikä kaikille edes alkoholistia.

Minä pidän ajatuksesta, että kriittinen itsen tarkastelu on mukana koko elämänkaaren ajan, kun ihminen siihen vain kykenee. Tietenkin järjellisissä määrin. Mutta uskon, että juuri rakkaus hiljentää järjen äänen, ja pystymme itsen ja oman osuuden analysointiin vasta kohdassa h.

Aiempi itsen analysointi voi häiritä eroprosessia, syödä voimia, tehdä jopa epätoivoiseksi ja aiheuttaa lisää uhriutumista.

Minusta aluksi on tärkeintä oppia asioita narsismista ja oppia tunnistamaan narsismi omassa kumppanissa.

• 11+13=24

"Mistä ajattelet, että hän saa siihen sysäyksen, jos hän ei ole sillä tavoin orientoitunut aiemmin (oma tarinasi)? "

Niin kuten totesinkin olen väärä henkilö vastaamaan juurkin tuon oman tarinani perusteella...että valitsin tuon a kohdan sillä ymmärryksellä mikä minulla tällä hetkellä on...

"Oletko ollut "hyvin rakastunut"? Tiedätkö, miltä tuntuu olla narsistin pyrityksessä tuossa vaiheessa?"

Olen ollut hyvin rakastunut ...mutta en narsistiin, etten tiedä miltä se narsistiin rakastuminen tuntuu...mutta sen tiedän Ännästäni että hän piti pilkkanaan nuoruuden ihastuksensa rakastumista....sanoillaan ja teoillaan...

"Minä pidän ajatuksesta, että kriittinen itsen tarkastelu on mukana koko elämänkaaren ajan, kun ihminen siihen vain kykenee"

Niin tuo on ikäänkuin ideaalitilanne, mutta valitettavasti on mahdollista vain harvojen kohdalla, ja tilaisuus siihen tulee useimmiten jonkun kriisin myötä...

mutta itseni kaltaiset "uhriksi sopivat" saattavat tarvita useammankin kriisin, että ymmärtävät ns. ottaa opikseen...Mitä tulee tuohon kriittiseen itsen tarkasteluun niin narsistit eivät kykene siihen koskaan...

• Jos oikein muis.

Jos oikein muistan, niin tuossa tekstissä on kohta, jossa mainitaan, että psykopaatti valloittaa uriaan niin kauan, että hän on saanut haluamansa. Omasta suhteestani muistan heti huomanneen juuri tuon. Hän hurmasi minua uutterasti niin kauan, että olin ikäänkuin "kokonaan hänen". Muistan tapahtumat aivan selvästi ja silloinkin kaiken kauheuden läpi jotakin tuosta tajusin.

Olen joskus ennenkin kirjoittanut täällä siitä, että työn uuvuttamat kunnolliset miehet eivät ymmärrä täyttää naisen rakkaudenkaipuuta. Mielestäni narsistille riittää juuri tuo, että hän pääsee iskemään. Ja juuri me hiukan iäkkäämmät naiset usein viisissäkymmenissä saatamme olla ajatuksissa, että nyt tai ei koskaan...

Minun n/p:ni ei päässyt rahoihini käsiksi, mutta muuten hän sai minut antamaan suurinpiirtein kaikki rakkaudentunteeni itselleen. Tilanteen ottaminen uudelleen haltuun on vienyt useita vuosia...

Kuvittelen hänen olleen siinä mielessä itseensä tyytyväinen minun kanssani, että sai minut haluamaan iteään sokeasti... rakastamaan myös, vaikka sitten itse oli itseäänkin mitätöimässä lopulta, kun tajusi, että en ollutkaan "leikissä mukana" samanlaisin panoksin kuin hän, vaan olin tosissani aivan kauhuissani ja raivoissani vaatien selityksiä ja lupauksien toteuttamista. : ).

Että sillätavoin.

• xcch

"Olen joskus ennenkin kirjoittanut täällä siitä, että työn uuvuttamat kunnolliset miehet eivät ymmärrä täyttää naisen rakkaudenkaipuuta."

Totta, eikä ymmärrä, olen itsekkin aikoinaan sortunut tuohon eka liitossa. Pidetään asioita liian itsestään selvänä. Narsisti täyttää tämän aukon vaikka oikeasti ei rakasta eikä edes tiedä mitä rakkaus on, mutta haluaa valloittaa toisen täysin tuhotakseen hänet, kaikki rakkauden vakuuttelut ja muut vouhkaamiset narsistin taholta on pelkkää näyttelemistä ja teeskentelyä.

Kyllä narsitin siinä vaiheessa toki nauttii ja hormoonit pyörii täysillä, mutta se johtuu siitä, että toinen on siinä vaheessa todella hyvä peili narsistille josta hän voi tarkastella omaa loistoaan ja erinomaisuuttaan.

• 2+4=6

"että psykopaatti valloittaa uriaan niin kauan, että hän on saanut haluamansa"

Niin tuo pitänee paikkansa minunkin suhteessani...hän halusi minulta vain seksiä...

mutta joo...hän sitten kyllästyi siihen/minuun ja alkoi tuo devalvoiminen, joka koski sitten kaikkea minussa ja elämässäni...samaan aikaan piti devalvoida/hävittää pitkäaikainen seurustelukumppanikin...

Kaikkeen varmaan vaikutti se nuoruudenihastus...jolle kävi samoin kuin sinulle... "sai minut haluamaan iteään sokeasti"..

jolta saatava hyöty oli suurempi...kuin keneltäkään aiemmin saatu...hän nostaa Ännäni statusta muiden ihmisten silmissä suuresti...kuten sinäkin ajattelet ...että muut miehet kadehtii häntä...

Syy sekin seurustella...

Mutta joo, ehkä Ännäkin on tullut tiensä päähän, ymmärtää, että tuo nyksä on ikäänkuin hänelle last chance...sen parempaa hän ei enää koskaan voi saada...

Että jotain positiivistakin...uusia uhreja ei enää tule...sitä en tiedä onko tuo ajatukseni realistinen mutta ainakin toivon niin...

• xcch

"Mistä lie miinukset :D Tottahan tuo on, joka sana. Tiedostavat he, N:t sen itse tai eivät."

Ehkä täällä jonkin verran pyörii naristeja, suurin miinustelija ryhmä lienee narsisitin hoviväki ja sitten sellaiset narsistin puolisot / seurustelukumppanit jotka vielä epätoivoisesti roikkuvat narsistissa kiinni elätellen toivoa ikuisesta rakkaudesta narsistin kanssa ja kieltäytyvät näkemästä tosiasioita. Ovat yhtä syvässä itsepetoksessa kuin narsisti itse, lopputuloksena on terapia kuntoon vammautuminen.

• 14+16=30

"Ovat yhtä syvässä itsepetoksessa kuin narsisti itse, lopputuloksena on terapia kuntoon vammautuminen."

Noh, jos ny jotain narsisteihin liittyvää voisin toivoa...nimenomaan Ännäni nykyiseen suhteeseen...

Niin lähetän kyllä hiljaisen huokauksen sinne jonnekkin...ettei tuo sinun ennustamasi lopputulos koskisi Ännäni nykyistä seurustelukumppania...

Kuten tuolla ylempänä jo totesinkin...

toivon, että hänen nyt tuosta naisesta saamansa hyöty on niin mittava...että hän käsittää sen itsekin ja tuota kuvaamaasi lopputulosta ei tapahdu...

• kaunishantainenorava

"This is where the game starts. She is thankful for you giving her the feelings of love, admiration, and intense lust (often). This thankfulness is weakness and has to be corrected. The narcissist will try to correct her behavior and thought patterns through abuse. We do this so as to change them so they won't admit to not being perfect anymore. Of course as soon as the non changes and believes the N is right, the N will make her feel good again. Then of course the weakness of the non will arise again and the cycle of abuse repeats.

The possible outcomes are either a woman that changes herself consta
      tly until she loses who she is, being a better person in the N's eyes. Or she will stop the abuse after a few years which makes us feel frustrated. The third outcome is the woman not capable of change. Unwilling to change. This will result in fights and heavy abuse in turn resulting in the end of the relationship.

The N only renews the pattern/cyclus because he needs to feel the weakness of his partner, the admiration towards him, but doesn't want it only once. He wants it continuously over different matters. In all aspects of life he craves this and therefore repeats the cycle until all facets of life have been an issue. "

= Narsistin kirjoittama kuvaus toiminnastaan.

• 4+4=8

"= Narsistin kirjoittama kuvaus toiminnastaan"

Niin, kun ny noita luet...laittaisitko tänne jos joskus löydät jotain tähän viittaavaa...

"toivon, että hänen nyt tuosta naisesta saamansa hyöty on niin mittava...että hän käsittää sen itsekin ja tuota kuvaamaasi lopputulosta ei tapahdu"

Olen kiinnostunut tietämään syystä, että kuten toisaalla totesin tiedän ihan liikaa Ännästäni mutta en tiedä, pitäisikö minun tehdä noilla tiedoillani jotain...

• kaunishantainenorava
        4+4=8 kirjoitti:

"= Narsistin kirjoittama kuvaus toiminnastaan"

Niin, kun ny noita luet...laittaisitko tänne jos joskus löydät jotain tähän viittaavaa...

"toivon, että hänen nyt tuosta naisesta saamansa hyöty on niin mittava...että hän käsittää sen itsekin ja tuota kuvaamaasi lopputulosta ei tapahdu"

Olen kiinnostunut tietämään syystä, että kuten toisaalla totesin tiedän ihan liikaa Ännästäni mutta en tiedä, pitäisikö minun tehdä noilla tiedoillani jotain...

Et ole sisäistänyt narsistin todellista olemusta. Niin ei voi käydä. Narsistin "suhteissa" lopputulos on aina sama.
        Hän ei muutu. Se voi muuttua koska se suhteen loppu tapahtuu, ennemmin tai myöhemmin. Kunnes uhri on käytetty loppuun.
        Ja se suhde ei ole uhrille hyvä suhde! Mutta ehkä uhri on niin riippuva ettei heti sitä huomaa.
        Narsisti ei silti muutu, ymmärtäkää se. Hän ei todellisuudessa välitä, ole uskollinen, empaattinen jne. mitään !!
        Jos hyöty on suuri ja uhri on kiltti, voi suhde jatkua pidempään. Mutta sairas suhde se silti on.

• 15+8=23

Et ole sisäistänyt narsistin todellista olemusta. Niin ei voi käydä. Narsistin "suhteissa" lopputulos on aina sama.
        Hän ei muutu. Se voi muuttua koska se suhteen loppu tapahtuu, ennemmin tai myöhemmin. Kunnes uhri on käytetty loppuun.
        Ja se suhde ei ole uhrille hyvä suhde! Mutta ehkä uhri on niin riippuva ettei heti sitä huomaa.
        Narsisti ei silti muutu, ymmärtäkää se. Hän ei todellisuudessa välitä, ole uskollinen, empaattinen jne. mitään !!
        Jos hyöty on suuri ja uhri on kiltti, voi suhde jatkua pidempään. Mutta sairas suhde se silti on.

"Et ole sisäistänyt narsistin todellista olemusta. Niin ei voi käydä. Narsistin "suhteissa" lopputulos on aina sama."

Kyllä minun järkeni tuon asian ikäänkuin hyväksyy...mutta tunnetasolla...kai minä toivon että tuolla hänen nyksällään olisi parempi kohtalo...

Vaikka se ihan hullua onkin...

kun tosiaan hän tuonkin suhteen aikana ainakin vuoden verran kävi minuakin paneskelemassa ja tosiaan mietti ottaisi eksän vaiko hänet ja suhtautui pilkallisesti naisen, rakastumiseen ja esitti syyksi pelkän seksin...että ikäänkuin alensi hänen arvoaan jo minulle ennenkuin edes meidän suhteemme päättyi..

Sen vuoksi en edes uskonut koko naisen olemassaoloon, kun siinä vaiheessa jo muutenkin tiesin ettei hänen kaikki juttunsa ole totta...

Näin naisen kesällä ja tosiaan yritin sovittaa Ännäni antamaa kuvaa, ettäkö oikeasti tuo nainen rakastui palavasti Ännääni kun koki ensi jo kerralla saaneensa niin ennenkokematonta seksiä...

noh oikeasti en usko tuohon mutta ihmettelin miksi ännä halusi antaa minulle naisesta noin typerän kuvan...nyt tiedän tuonkin paremmin miksi...naisen halveksunta muodossa jos toisessa lienee narsistile koko aikainen työ...

Mutta vieläkin, jos sattuu törmäisit tuohon hyöty aiheeseen/muu kuin seksi ja varsinkin tuo oman statuksen nostamiseen "uhrin" avulla lukiessasi siellä...niin laita linkkiä...olisin kiinnostunut lukemaan nimenomaan narsistin suulla...

"Jos hyöty on suuri ja uhri on kiltti, voi suhde jatkua pidempään. Mutta sairas suhde se silti on. "

Niin Ännäni on kertonut minulle spostissa, että tuon nyksänsä mies oli/on narsisti joka jopa yrittänyt jopa myrkyttää vaimonsa...että en tiedä...kuullostaa kauhealta kohtalolta...että seuraavakin suhde perustuu pelkkään valheeseen...

• 8+14=22

"Jos hyöty on suuri ja uhri on kiltti, voi suhde jatkua pidempään. Mutta sairas suhde se silti on."

Niin palaan vielä tähän hyöty kohtaan....kun vilkaisin tuota spostia niin kiinnitin huomiota että hän koki tarpeelliseksi mainita minulle että kyseisen naisen mies on johtavassa asemassa työssään...

Noh, Ännä itse on tavallinen duunari eikä minun mielestäni ny mitenkään erityisen sivistynyt ja ulkoinen olemuskin on tuiki tavallinen keski ikäisen miehen...

Että joo, palkinto sekin kun onnistunut viemään naisen...ikäänkuin ammatillisesti ylempitasoiselta mieheltä...

Myös nainen on korkeammin koulutettu, ns. ammatillisesti ylempitasoinen kuin Ännä...

Ja silmiinpistävää on, että hän kertoo spostissaan etttei oikeastaan halua tuota naista, mutta ongelma on siinä että kun tuo nainen nimenomaan haluaa hänet...

samoin hän ikäänkuin haluaa minun tietävän, että ko. mies(tunnistettavissa nimi ja ammatti ) on narsisti joka yrittänyt myrkyttää vaimonsa...

Siis onneksi minulla on nuo spostit, muuten epäilisin jo omaa järkeänikin, olletikkin kun täällä keskustelupalstallakin ikäänkuin tuo palavasti rakastunut nuoruuden ihastuskin haluaa kanssani keskustella ja puhuu naisista ikäänkuin Ännäni suulla...

Että kyllä sitä jälkeenpäin veetuttaa tosi paljon että hemmetti millaiseen ihmiseen sitä aikoinaan sekaantuikin typeryyksissään...

• Siinäpä poht.

"Olen kiinnostunut tietämään syystä, että kuten toisaalla totesin tiedän ihan liikaa Ännästäni mutta en tiedä, pitäisikö minun tehdä noilla tiedoillani jotain... "

Siinäpä pohtimista. Minä olen samassa tilanteessa... Paitsi me tapaamme silloin tällöin, kuten olen kertonut.

Tämä minun ei kuitenkaan ole tehnyt minulle mitään selkeästi rikollista, jos ei halua laskea petokseksi hänen toimintaansa minua kohtaan.

• 14+4=18

"Siinäpä pohtimista. Minä olen samassa tilanteessa... Paitsi me tapaamme silloin tällöin, kuten olen kertonut. "

Noh, sinä ny haluat olla ikäänkuin osallisena kaikessa keskustelussa...

mutta väittäisin ettet ny ole samassa tilanteessa, syystä, että sinä haluat sen narsistisi, olet alkamassa kertomasi mukaan yhteiselämää hänen kanssaan... ja hänen hyötyarvonsa on sinullekkin suuri/suurempi kuin hänen...

Että tuskin pohdit ihan sitä mitä minä pohdin...

• Missä olen tuoll.

"mutta väittäisin ettet ny ole samassa tilanteessa, syystä, että sinä haluat sen narsistisi, olet alkamassa kertomasi mukaan yhteiselämää hänen kanssaan... "

Missä olen tuollaisia kertonut? En juo enkä käytä päihteitä muitakaan, joten muistaisin varmaan, jos tuollaisia olisin jossain kirjoittanut.

"Että tuskin pohdit ihan sitä mitä minä pohdin... "

No en tiedä, mitä sinä pohdit, ehkä jotain hoidollista... Minä taas ajattelen ihan muuten, että mitä puhuisin hänestä, jos tapaisin jonkun sellaisen, että hänestä tulisi puhe ja joka kuuluu hänen nykypiiriinsä.

"Noh, sinä ny haluat olla ikäänkuin osallisena kaikessa keskustelussa..."

DDD. Tuohon on olemassa joku sananlaskukin... Onneksi sinä sitten taas et DDD
      Onhan sinusta tietysti ikävää, että täällä nyt minäkin kirjoittelen. Sinun onneksesi nokkimisjärjestys palstalla taitaa olla sama kuin aikajärjestys, koska on alkanut kirjoittelemaan, kuten ylimielisistä kommenteistasi voi päätellä.

• DD Pata kattilaa

DD Pata kattilaa soimaa DD

• 4+2=6

"Missä olen tuollaisia kertonut? En juo enkä käytä päihteitä muitakaan, joten muistaisin varmaan, jos tuollaisia olisin jossain kirjoittanut."

Noh, ehkä sitten olen käsittänyt väärin, mainitsit yhteiselämän aloittamisesta tuolla ylempänä...

Mutta joo...tuota pata kattilaa soimaa on sovitettu ennenkin...mutta ei ny ollu tarkoitus sen kummemmin nokkia, kuhan ny ihmettelen vaan...miksi esim. osoitat monia kirjoituksiasi nimenomaan minulle...enkä tiedä kauanko olet täällä ollut, aiemminhan kirjoittelit tarinaasi sillä jotain ymmärtämättä nimimerkillä...

mitä tulee tuohon omaan pohdintaani...niin en tosiaankaan usko, että pohdit samaa asiaa/olet samassa tilanteessa...kuten huomaat joku ymmärsi pohdintani laadun ja veti hernettä nenään tuolla toisaalla jo pelkästä pohdinnastani...

Eikä minusta ole ikävää että täällä kirjoittelet, sinun avullasi saan paljon tietoa narsisteista...kuten olen jo monesti kertonut, mielipiteesi ovat hyvin samankuuloisia kuin Ännällänikin...

Että jatka vaan jos koet siihen itse tarvetta, valitettavasti täällä ny on nykyään hyvin vähän muita kirjoittajia...että keskustelu jää siltä osin vähän kapeaksi...

Mutta noh, tietyllä lailla olen siitä hyvillänikin, että monet ovat ns. päässeet pois, eivät enää tarvitse tätä palstaa niin intensiivisesti ...se antaa toivoa minullekkin että jonain päivänä minäkään en tarvitse tätä palstaa enää...

Että kun Ännä/se mikä hän on... alkaa olla pääpiirteittäin pantu ns. pakettiin, kuten totesin, tiedän nyt jo ihan liikaa hänestä , enkä tiedä mitä tiedoillani tekisin/vai pitäisikö minun ylipäätään tehdä niille jotain...

• hgghnvhnfcghhn
        4+2=6 kirjoitti:

"Missä olen tuollaisia kertonut? En juo enkä käytä päihteitä muitakaan, joten muistaisin varmaan, jos tuollaisia olisin jossain kirjoittanut."

Noh, ehkä sitten olen käsittänyt väärin, mainitsit yhteiselämän aloittamisesta tuolla ylempänä...

Mutta joo...tuota pata kattilaa soimaa on sovitettu ennenkin...mutta ei ny ollu tarkoitus sen kummemmin nokkia, kuhan ny ihmettelen vaan...miksi esim. osoitat monia kirjoituksiasi nimenomaan minulle...enkä tiedä kauanko olet täällä ollut, aiemminhan kirjoittelit tarinaasi sillä jotain ymmärtämättä nimimerkillä...

mitä tulee tuohon omaan pohdintaani...niin en tosiaankaan usko, että pohdit samaa asiaa/olet samassa tilanteessa...kuten huomaat joku ymmärsi pohdintani laadun ja veti hernettä nenään tuolla toisaalla jo pelkästä pohdinnastani...

Eikä minusta ole ikävää että täällä kirjoittelet, sinun avullasi saan paljon tietoa narsisteista...kuten olen jo monesti kertonut, mielipiteesi ovat hyvin samankuuloisia kuin Ännällänikin...

Että jatka vaan jos koet siihen itse tarvetta, valitettavasti täällä ny on nykyään hyvin vähän muita kirjoittajia...että keskustelu jää siltä osin vähän kapeaksi...

Mutta noh, tietyllä lailla olen siitä hyvillänikin, että monet ovat ns. päässeet pois, eivät enää tarvitse tätä palstaa niin intensiivisesti ...se antaa toivoa minullekkin että jonain päivänä minäkään en tarvitse tätä palstaa enää...

Että kun Ännä/se mikä hän on... alkaa olla pääpiirteittäin pantu ns. pakettiin, kuten totesin, tiedän nyt jo ihan liikaa hänestä , enkä tiedä mitä tiedoillani tekisin/vai pitäisikö minun ylipäätään tehdä niille jotain...

Jos sinusta tuntuu, että se olisi closure teidän jutulle, auttaisi toista/muita uhreja, sinua. Pystyisit esittämään asiasi hienovaraisesti ja luulet että sinua uskottaisi - oma maineesi ei menisi. Niin miksi et kertoisi, jakaisi asiaasi.

Oletko kertomatta siksi, että et halua sekaantua. Pelkäät N:n reaktiota, välinne katkeavat kokonaan, vai etkö vain välitä?
        Selkeästi kuitenkin haluaisit jakaa tietosi

• Niin, mutta en
        4+2=6 kirjoitti:

"Noh, ehkä sitten olen käsittänyt väärin, mainitsit yhteiselämän aloittamisesta tuolla ylempänä..."

Niin, mutta en narsistin kanssa, vaan sitten, JOS joskus löytyy joku todellisempi, hyvin, hyvin paljon todellisempi.

Olen välillä kirjoitellut muiden kanssa, mutta sitten jään jotenkin vähän kinaamaan jostain sinun kanssasi. Me olemme eri mieltä aika perustavanlaatuisesta jutusta. Eli siitä uhrin asemasta ja mitä uhrin yleensäkin olisi viisainta tehdä... ja missä vaiheessa.

Väliäkös sillä, kenelle nämä osoittaa, muutkin saavat näitä lukea. Ja lukukerroista päätellen lukevatkin...

Luulin sinun tarkoittavan, että pohdit moraalista vastuutasi Ännäsi uhreista, kun tiedät Ännästä niin paljon. Siinä on muuten ihan oikeasti pohdinnan paikka, onko täysin oikein leikkiä tietämätöntä. Mutta vaikea se on mennä tietämään silti, jollei peräti mahdotonta.

Nyt kun vuosien kuluttua pohdin uudelleen niitä tyyppejä, jotka tapasin oman romanssini kuumimpina aikoina, niin ihan oikeen ovat toimineet. Eivät ne suoraan paljastaneet, eivätkä puuttuneet. Neuvoivat narsistia ohimiten silti nolaamatta häntä. Turha siinä olisi suurempia puheita ollut alkaa pitämään.

Totuus lienee, ettei noille piruparoille voi mitään. Ainoastaan tiedon lisääminen voi helpottaa tilannetta ja uhrien asemaa. Pahimpia olemme varmaan me itsetietoiset 50 täyttäneet, jotka kuvittelemme kokemuksen voimalla tekevämme ihmeitä.

• 3+20=23
        hgghnvhnfcghhn kirjoitti:

Jos sinusta tuntuu, että se olisi closure teidän jutulle, auttaisi toista/muita uhreja, sinua. Pystyisit esittämään asiasi hienovaraisesti ja luulet että sinua uskottaisi - oma maineesi ei menisi. Niin miksi et kertoisi, jakaisi asiaasi.

Oletko kertomatta siksi, että et halua sekaantua. Pelkäät N:n reaktiota, välinne katkeavat kokonaan, vai etkö vain välitä?
        Selkeästi kuitenkin haluaisit jakaa tietosi

"ja luulet että sinua uskottaisi - oma maineesi ei menisi."

Niin minulla on paljon Ännäni lähettämää spostia, myös sellaista missä tuo nyksä/uusi suhde mainitaan ettei uskottavuus ongelmaa siten ole...

Sitten on pari muuta juttua mitkä pitäisi selvittää ns. loppuun...
        olen jo kerran ottanut yhteyttä nettipoliisin...ja asiani kirjattiin, että voisin halutessani saada selville yöhemminkin kuka ns. nimissäni kirjoitti...

toinen liittyy Ännäni lähettämään kummalliseen spostiin, jossa näkyy virallinen jonkun ihmisen/naisen nimellä oleva spostiosoite...en tiedä miten hän liittyy juttuun vai oliko Ännälläni spostiosoite myös naisen nimellä...myös noissa mainitaan Ännäni nyksä...

"Selkeästi kuitenkin haluaisit jakaa tietosi "

Niin tavallaan ihan en tiedä mikä olisi oikea osoite...jotenkin vaan tekis mieli pysäyttää tuo ihminen...lopettaa tuo ihmisten huijaaminen, mutta ymmärrän kyllä että se saattaisi sattua myös sivullisiin...

• 13+6=19
        Niin, mutta en kirjoitti:

"Noh, ehkä sitten olen käsittänyt väärin, mainitsit yhteiselämän aloittamisesta tuolla ylempänä..."

Niin, mutta en narsistin kanssa, vaan sitten, JOS joskus löytyy joku todellisempi, hyvin, hyvin paljon todellisempi.

Olen välillä kirjoitellut muiden kanssa, mutta sitten jään jotenkin vähän kinaamaan jostain sinun kanssasi. Me olemme eri mieltä aika perustavanlaatuisesta jutusta. Eli siitä uhrin asemasta ja mitä uhrin yleensäkin olisi viisainta tehdä... ja missä vaiheessa.

Väliäkös sillä, kenelle nämä osoittaa, muutkin saavat näitä lukea. Ja lukukerroista päätellen lukevatkin...

Luulin sinun tarkoittavan, että pohdit moraalista vastuutasi Ännäsi uhreista, kun tiedät Ännästä niin paljon. Siinä on muuten ihan oikeasti pohdinnan paikka, onko täysin oikein leikkiä tietämätöntä. Mutta vaikea se on mennä tietämään silti, jollei peräti mahdotonta.

Nyt kun vuosien kuluttua pohdin uudelleen niitä tyyppejä, jotka tapasin oman romanssini kuumimpina aikoina, niin ihan oikeen ovat toimineet. Eivät ne suoraan paljastaneet, eivätkä puuttuneet. Neuvoivat narsistia ohimiten silti nolaamatta häntä. Turha siinä olisi suurempia puheita ollut alkaa pitämään.

Totuus lienee, ettei noille piruparoille voi mitään. Ainoastaan tiedon lisääminen voi helpottaa tilannetta ja uhrien asemaa. Pahimpia olemme varmaan me itsetietoiset 50 täyttäneet, jotka kuvittelemme kokemuksen voimalla tekevämme ihmeitä.

"Luulin sinun tarkoittavan, että pohdit moraalista vastuutasi Ännäsi uhreista, kun tiedät Ännästä niin paljon. Siinä on muuten ihan oikeasti pohdinnan paikka, onko täysin oikein leikkiä tietämätöntä."

Niin, tuosta on kysymys, ja pohdin myös paljon sitä kysymystä miksi tuo ihminen on halunnut kertoa minulle nuo asiat...

• Tarkoittanet seks.

"Niin, tuosta on kysymys, ja pohdin myös paljon sitä kysymystä miksi tuo ihminen on halunnut kertoa minulle nuo asiat... "

Tarkoittanet seksiasioita? Herrasmies ei todellakaan puhuisi moisia. Eli varmaa on, että kyseessä ei ole herrasmies.

Ajatteletko, että mietit sitä näkökulmaa, millä hän katselee ympärilleen ja nimenomaan meitä naisia?

Mielestäni se liittyy riippuvuuteen, joka narsitilla on kumppaneihinsa. Hänellä on sisäinen pakko huomioida kumppanit aina ja jatkuvasti. Ja nimenomaan se juttu, millä hän heitä hoitelee... Kun tuota on jatkunut useamman kymmetä vuotta öin ja päivin, aina pääharrastus päällimmäisenä. Ei siitä mitään normaalia voi seurata. Varmaan hän nautiskelujensa lomassa ja päätteeksi myös verbaalisesti verryttelee... (`~¨)

• 3+11=14

"Mielestäni se liittyy riippuvuuteen, joka narsitilla on kumppaneihinsa. Hänellä on sisäinen pakko huomioida kumppanit aina ja jatkuvasti. Ja nimenomaan se juttu, millä hän heitä hoitelee... Kun tuota on jatkunut useamman kymmetä vuotta öin ja päivin, aina pääharrastus päällimmäisenä."

Kuvaat/kerrot hyvin asian...vaikka en ihan ymmärräkkään miksi noin pitää toimia...

Mitä taas tuohon tulee...

"Varmaan hän nautiskelujensa lomassa ja päätteeksi myös verbaalisesti verryttelee"

niin tuon toki olen tiennyt...

• kaunishantainenorava

Sisäinen pakko huomioida kumppanit..
        Niin kuuluuko tähän se että "stalkataan" vaikka suhde olisi päättynyt jo, riitaisasti kuten varmasti usein.
        Kiinnostaisi minuakin mistä se tulee, miksi, motiivit?

Kokemusta moisesta on, eikä auta vaikka ignoraa täysin.

• 15+17=32

Sisäinen pakko huomioida kumppanit..
        Niin kuuluuko tähän se että "stalkataan" vaikka suhde olisi päättynyt jo, riitaisasti kuten varmasti usein.
        Kiinnostaisi minuakin mistä se tulee, miksi, motiivit?

Kokemusta moisesta on, eikä auta vaikka ignoraa täysin.

"Sisäinen pakko huomioida kumppanit.....Kiinnostaisi minuakin mistä se tulee, miksi, motiivit?"

Ajattelisin että motiivi on tässä...

"Narsistin elämässä tärkeillä ihmisillä on hyvin selvä rooli: Ensisijaisen Narsistisen Lähteen varastointi ja annostelu, jolla narsisti säätelee nykyhetken Narsistista Lähdettä. Ei vähempää mutta ei todellakaan mitään enempää. Läheisyys ja kohtaaminen synnyttävät vain halveksuntaa. Halveksunnan prosessi toimii täysillä suhteen koko eliniän ajan.

Uhri on narsistin menneiden saavutusten passiivinen todistaja, säilömänsä Narsistisen Lähteen annostelija, raivokohtausten nyrkkeilysäkki, läheisriippuva, omaisuus (ei arvokas vaan pakon sanelema), eikä juuri mitään muuta. Tämä on narsistille tärkeän ihmisen epäkiitollinen, KOKOAIKAINEN, ja kuluttava työ."

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Survive.html

Että itseäni ajatellen tiedän kyllä, että minun pitäisi päästä irti kaikesta siitä p'skasta(myös itseeni liittyvästä) mitä minuun/elämääni on Ännäni myötä on tullut...tiedän kyllä, että "uhrina" olo tarkoittaa samaa kuin narsistin lähteenä oleminen...

"Sinun pitäisi erottaa toisistaan huolellisesti oma itsesi ja tämä sisälläsi oleva narsistinen kylvö, tämä vieras kasvu, tämä hengellinen syöpä, joka on seurausta narsistin kanssa elämisestä. Sinun pitäisi osata erottaa todellinen itsesi ja narsistin sinulle antama osa.

Narsisti on oman häiriintyneisyytensä lailla kaikkialle läpitunkeva. Narsistin uhrina oleminen on yhtä turmiollinen olotila kuin narsistina oleminen. Narsistin jättämiseksi vaaditaan valtavia mentaalisia ponnistuksia, ja fyysinen erottautuminen on niistä vain ensimmäinen (ja vähiten tärkeä) askel.

Narsisti on läsnä aaveen lailla kauan senkin jälkeen kun hän on kadonnut fyysisesti. Tämä on todellinen vaara, jonka narsistin uhrit joutuvat kohtaamaan: että he tulevat hänen kaltaisikseen, katkeriksi, itsekeskeisiksi, epäempaattisiksi. Tämä on narsistin viimeinen kumarrus estradilla, ikään kuin ylimääräinen kappale taputusten jälkeen"

• 17+20=37
        15+17=32 kirjoitti:

"Sisäinen pakko huomioida kumppanit.....Kiinnostaisi minuakin mistä se tulee, miksi, motiivit?"

"Narsistin elämässä tärkeillä ihmisillä on hyvin selvä rooli: Ensisijaisen Narsistisen Lähteen varastointi ja annostelu, jolla narsisti säätelee nykyhetken Narsistista Lähdettä. Ei vähempää mutta ei todellakaan mitään enempää. Läheisyys ja kohtaaminen synnyttävät vain halveksuntaa. Halveksunnan prosessi toimii täysillä suhteen koko eliniän ajan.

Uhri on narsistin menneiden saavutusten passiivinen todistaja, säilömänsä Narsistisen Lähteen annostelija, raivokohtausten nyrkkeilysäkki, läheisriippuva, omaisuus (ei arvokas vaan pakon sanelema), eikä juuri mitään muuta. Tämä on narsistille tärkeän ihmisen epäkiitollinen, KOKOAIKAINEN, ja kuluttava työ."

Että itseäni ajatellen tiedän kyllä, että minun pitäisi päästä irti kaikesta siitä p'skasta(myös itseeni liittyvästä) mitä minuun/elämääni on Ännäni myötä on tullut...tiedän kyllä, että "uhrina" olo tarkoittaa samaa kuin narsistin lähteenä oleminen...

"Sinun pitäisi erottaa toisistaan huolellisesti oma itsesi ja tämä sisälläsi oleva narsistinen kylvö, tämä vieras kasvu, tämä hengellinen syöpä, joka on seurausta narsistin kanssa elämisestä. Sinun pitäisi osata erottaa todellinen itsesi ja narsistin sinulle antama osa.

Narsisti on oman häiriintyneisyytensä lailla kaikkialle läpitunkeva. Narsistin uhrina oleminen on yhtä turmiollinen olotila kuin narsistina oleminen. Narsistin jättämiseksi vaaditaan valtavia mentaalisia ponnistuksia, ja fyysinen erottautuminen on niistä vain ensimmäinen (ja vähiten tärkeä) askel.

Narsisti on läsnä aaveen lailla kauan senkin jälkeen kun hän on kadonnut fyysisesti. Tämä on todellinen vaara, jonka narsistin uhrit joutuvat kohtaamaan: että he tulevat hänen kaltaisikseen, katkeriksi, itsekeskeisiksi, epäempaattisiksi. Tämä on narsistin viimeinen kumarrus estradilla, ikään kuin ylimääräinen kappale taputusten jälkeen"

"Narsisti on läsnä aaveen lailla kauan senkin jälkeen kun hän on kadonnut fyysisesti."

Niin minun tapauksessani tuo fyysinen katoaminen pitää paikkaansa, hän ei ole ottanut yhteyttä enää tämän vuoden aikana...ja nähnytkin hänet olen vain kerran...

mutta tavallaan hän elää/kulkee mukana minun ajatuksissani...ollut läsnä aaveen lailla jo parisen vuotta...josta todisteena tämä täällä palstallakin olo...

Jossain reilu vuosi suhteen päättymisen/täällä kirjoittamiseni jälkeen häneltä tulleessa spostissa lukee, että hän tietää mitä yritän, mutta turha koittaa xxx (hänen nimensä) voittaa...

Tässä ny mietin, että mitähän hän mahtoi tarkoittaa tuolla voitolla...sitäkö että jään pyörittelemään näitä asioita/annan hänen vaikuttaa itseeni lopun elämääni/muutun hänen kaltaisekseen...vaiko pelkästään sitä etten voi hänelle mitään...

Noh, viimeksi mainitttun voin yhtyä...kuten tiedetään narsistit eivät parane...mutta noihin kahteen ensin mainittuun jotka koskevat itseäni voin vaikuttaa...

Että edelleen valinta on minun...

valitessani hänet, en tiennyt, kenet/millaisen ihmisen/mitä valitsin, mutta tällä kertaa minulla on valintani tueksi tarpeeksi oikeaa tietoa...

• kaunishantainenorava
        15+17=32 kirjoitti:

Tuo kaikki on tuttua, mutta stalkkausta en silti ymmärrä. Miksi hän jaksaa vaivautua.

• 8+15=23

Tuo kaikki on tuttua, mutta stalkkausta en silti ymmärrä. Miksi hän jaksaa vaivautua.

"mutta stalkkausta en silti ymmärrä. Miksi hän jaksaa vaivautua. "

Vastaus on tuossa...

"Uhri on narsistin menneiden saavutusten passiivinen todistaja, säilömänsä Narsistisen Lähteen annostelija, raivokohtausten nyrkkeilysäkki, läheisriippuva, omaisuus (ei arvokas vaan pakon sanelema), eikä juuri mitään muuta. Tämä on narsistille tärkeän ihmisen epäkiitollinen, KOKOAIKAINEN, ja kuluttava työ"

Suomeksi sanottuna niin sinä kuin minäkin/täällä olemisemme on juuri tuon työn tekemistä...

Ilman uhreja/ihmisiä joihin on kyennyt/kykenee vaikuttamaan joko hyvässä tai pahassa narsisti itsenään ei ole mitään...hän tarvitsee uhreja/tarvitsee toisia ihmisiä saadakseen tunteen että hän on olemassa...

"Hän elää muista ihmisistä jotka valkokankaan lailla heijastavat hänelle sen kuvan jota hän projisoi heihin. Tämä on hänen maailmassaan heidän ainoa tehtävänsä: heijastaa, ihailla, taputtaa, inhota ja vihata - sanalla sanoen, vakuuttaa hänelle että hän on olemassa."

jokainen uhri on hänelle todiste siitä että hän/narsisti on olemassa/kykenee vaikuttamaan toisiin ihmisiin...

mm.aika jonka uhrit käyttävät narsistin ajattelemiseen lisää vain hänen tärkeyden/kaikkivoipaisuuden tunnettaan...että hän kykenee vaikuttamaan ihmisiin, vielä pitkään vaikka ei itse tee varsinaisesti mitään/ole konkreettisesti läsnä uhrin elämässä...

Että tavallaan uhrien pitäisi pyrkiä karkottamaan koko narsisti myös ajatuksistaan...ja sen sijaan että edelleen pohtii/hankkii tietoa narsisteista pitäisi keskittyä itseensä ja omaan elämäänsä...

Jos me siihen kykenemme, narsistilla on ainakin yksi uhri/ihminen johon hän ei enää kykene vaikuttaman ...eikä narsistia kiinnosta millään tavalla ihmiset joihin hän ei voi vaikuttaa mitenkään...

On totta, että narsistilla on varmaan useita uhreja, eri käyttötarkoituksiin...toisilta saa positiivista huomiota, toisilta negatiivista...ja lähteeksi/huomioksi kelpaa varmaan täysin tuntemattomienkin ihmisten reagointi niin täällä keskustelupalstalla kuin reality elämässäkin...

ettei periaatteessa narsisti ole kiinnostunut sinusta eikä minusta/kenestäkään vaan pelkästään siitä millaisen vaikutuksen hän pystyy tekemään...ei väliä hänelle ihastuttaako hän vaiko vihastuttaa...aivan sama kunhan huomiota= lähdettä saa jopa tuntemattomilta ihmisiltä ...tunteakseen olevansa olemassa...

Että samalla tavalla sitä voi miettiä itseäänkin...ettei tahtomattaan muutu samankaltaiseksi...kykene olemaan/elämään ilman sitä aavetta,(narsisti ajatuksissa) joka ikäänkuin sitoo siihen tuntemaansa narsistiin...josta kuitenkin haluaisi eroon...

• kaunishantainenorava
        8+15=23 kirjoitti:

"mutta stalkkausta en silti ymmärrä. Miksi hän jaksaa vaivautua. "

Vastaus on tuossa...

"Uhri on narsistin menneiden saavutusten passiivinen todistaja, säilömänsä Narsistisen Lähteen annostelija, raivokohtausten nyrkkeilysäkki, läheisriippuva, omaisuus (ei arvokas vaan pakon sanelema), eikä juuri mitään muuta. Tämä on narsistille tärkeän ihmisen epäkiitollinen, KOKOAIKAINEN, ja kuluttava työ"

Suomeksi sanottuna niin sinä kuin minäkin/täällä olemisemme on juuri tuon työn tekemistä...

Ilman uhreja/ihmisiä joihin on kyennyt/kykenee vaikuttamaan joko hyvässä tai pahassa narsisti itsenään ei ole mitään...hän tarvitsee uhreja/tarvitsee toisia ihmisiä saadakseen tunteen että hän on olemassa...

"Hän elää muista ihmisistä jotka valkokankaan lailla heijastavat hänelle sen kuvan jota hän projisoi heihin. Tämä on hänen maailmassaan heidän ainoa tehtävänsä: heijastaa, ihailla, taputtaa, inhota ja vihata - sanalla sanoen, vakuuttaa hänelle että hän on olemassa."

jokainen uhri on hänelle todiste siitä että hän/narsisti on olemassa/kykenee vaikuttamaan toisiin ihmisiin...

mm.aika jonka uhrit käyttävät narsistin ajattelemiseen lisää vain hänen tärkeyden/kaikkivoipaisuuden tunnettaan...että hän kykenee vaikuttamaan ihmisiin, vielä pitkään vaikka ei itse tee varsinaisesti mitään/ole konkreettisesti läsnä uhrin elämässä...

Että tavallaan uhrien pitäisi pyrkiä karkottamaan koko narsisti myös ajatuksistaan...ja sen sijaan että edelleen pohtii/hankkii tietoa narsisteista pitäisi keskittyä itseensä ja omaan elämäänsä...

Jos me siihen kykenemme, narsistilla on ainakin yksi uhri/ihminen johon hän ei enää kykene vaikuttaman ...eikä narsistia kiinnosta millään tavalla ihmiset joihin hän ei voi vaikuttaa mitenkään...

On totta, että narsistilla on varmaan useita uhreja, eri käyttötarkoituksiin...toisilta saa positiivista huomiota, toisilta negatiivista...ja lähteeksi/huomioksi kelpaa varmaan täysin tuntemattomienkin ihmisten reagointi niin täällä keskustelupalstalla kuin reality elämässäkin...

ettei periaatteessa narsisti ole kiinnostunut sinusta eikä minusta/kenestäkään vaan pelkästään siitä millaisen vaikutuksen hän pystyy tekemään...ei väliä hänelle ihastuttaako hän vaiko vihastuttaa...aivan sama kunhan huomiota= lähdettä saa jopa tuntemattomilta ihmisiltä ...tunteakseen olevansa olemassa...

Että samalla tavalla sitä voi miettiä itseäänkin...ettei tahtomattaan muutu samankaltaiseksi...kykene olemaan/elämään ilman sitä aavetta,(narsisti ajatuksissa) joka ikäänkuin sitoo siihen tuntemaansa narsistiin...josta kuitenkin haluaisi eroon...

Hyvin kuvattu. Yksinkertaistettuna kaikesta seurailusta ja pienestä pahanteosta voi päätellä, että hänestä exä on edelleen hänen omaisuuttaan. Vaikka minulla on jo aivan uudet kuviot. Vaikka täällä kirjoittelenkin, välillä enemmän, välillä vähemmän - kaivaten vahvistusta olooni, niin olen järjestänyt elämäni uudestaan siten, ettei narsistilla ole siihen mitään asiaa.
        Vaikea samaistua sellaiseen, niin yksinkertaiseen ajatteluun.
        Varsinkin kun erotessakin saattoi sanoa että jätä hänet nyt rauhaan, mutta sitten jatkaa väittelyä. Vaikka sain hänet totuuksillani aivan raivon valtaan.

Toimii xD :

"Ihmiset yleensä tykkäävät jonkintasoisesta ennalta-arvattavuudesta kanssakäymisessään. Liian yllätyksetön tyyppi on tietysti tylsä, mutta sopiva ennalta-arvattavuus luo rentouttavaa turvallisuuden ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Etenkin manipuloiville ihmisille muiden ennalta-arvattavuus on ihan must juttu - sen varaanhan heidän koko manipulointinsa rakentuu!
        Muita laajempia ärsyttämiseen erittäin käyttökelpoisia ominaisuuksia ovat esimerkiksi salamyhkäisyys/epämääräisyys, näennäisen moraaliton asenne, näennäinen erittäin valikoiva nöyryys/yltiörehellisyys, valikoiva kuulo ja ymmärrys, harkittu ristiriitaisuus, odottamaton vitsiksi vääntäminen, taktinen vetäytyminen/odotuttaminen... ja ennen kaikkea vakaa päätös suhtautua inhottavaan ihmis-suhteeseen leikkimielisen piittaamattomasti."

• kaunishantainenorava
      • 19+9=28

Niin voihan tuollaistakin kokeilla vaikka toimivuudesta ei tiedä ainakaan netissä, kun ei näe toisen ilmeitä ja kuule HV mutinaa...

• omaksi kuvaksi luotu

Tosi syvällä ollaan tässä narsisti-suossa!
      Muoti-ilmiö, joka haetaan psykiatrian alalta ja jauhetaan seuraavat 5 vuotta. Sitten se kuihtuu pois, kuten sivupersoonajutut aikoinaan ( oli muistaakseni höpöä)
      Pysyttelisikö narsisti poissa näiltä sivuilta? Eikö tämä ole loistava mahdollisuus hänelle manipulointiin ja muiden hallitsemiseen?
      Sallittakoon jokaiselle oikeus pieneen vallattomuuteen, mutta ihmisen ei kuulu polkea toista ihmistä, joten pienestä pitäen on saatava mahdollisuus oppia varjelemaan itseä muiden vahingonteoilta.
      Nyt lähden syömään voileipää..

• Riippuu siitä,

"Pysyttelisikö narsisti poissa näiltä sivuilta? Eikö tämä ole loistava mahdollisuus hänelle manipulointiin ja muiden hallitsemiseen?"

Riippuu siitä, kuinka kauan "uhri" on tätä palstakoulua käynyt : D.

Ei narsisti manipuloi täällä, koska tästä ei voi hyötyä. Narsiti tarvitsee face to face -jutun.

• 9+3=12

"Ei narsisti manipuloi täällä, koska tästä ei voi hyötyä. Narsiti tarvitsee face to face -jutun. "

Jaa no tuosta olen kyllä eri mieltä...
        Tuossa jo joku jo kuvasikin asiaa tähän tapaan...

"Mielestäni se liittyy riippuvuuteen, joka narsitilla on kumppaneihinsa. Hänellä on sisäinen pakko huomioida kumppanit aina ja jatkuvasti. Ja nimenomaan se juttu, millä hän heitä hoitelee... Kun tuota on jatkunut useamman kymmetä vuotta öin ja päivin, aina pääharrastus päällimmäisenä. Ei siitä mitään normaalia voi seurata. Varmaan hän nautiskelujensa lomassa ja päätteeksi myös verbaalisesti verryttelee.."

Ja kuten muistetaan lukemastamme...narsistille ne eksätkin ovat ikäänkuin kumppaneita...ja narsisti tarvitsee myös uhreja ...todisteeksi olemassaolostaan...

Että jos ei sitä henk. koht. uhria reality elämässä ole niin paremman puutteessa varmaan käy sitten kenen tahansa narsistin uhri netissäkin ...johon hän voi kohdistaa pilkkansa ja halveksuntansa...

Jonka varmaan moni on huomannut täälläkin...

ja mitä hyötyyn tulee...niin käsittääkseni juurkin tämänkaltainen toiminta... kiusaaminen netissä vahvistaa hänen kaikkivoipaisuus kuvitelmaansa tyyliin häh häh hää minä saan sanoa ihan mitä vaan kenelle tahansa, olen niin mahtava, kukaan ei voi minulle mitään...kuvitelma joka saa hänet hyvälle tuulelle lisäten narsistilla seksuaalista halukkuutta, kuten Vakninkin mainitsee...joka voidaan laskea hyödyksi...

face to face manipulointi sittten taas on eri asia...täytyyhän se sen hetken kumppani pitää imarteluilla tyytyväisenä, saada täyttämään narsistin toiveet/tarpeet...

Ennen jälkeen voi sitten hoidella niitä muita.."Varmaan hän nautiskelujensa lomassa ja päätteeksi myös verbaalisesti verryttelee.."

• 10+6=26

Edelliseen lisäten...niin narsistit, kuin muutkin ajattelemattomat netissä pilkkaajat...ovat ilmeisesti unohtaneet lukea suomi 24:n säännöt...

Keskustelupalstojen kaikki viestit säilyvät arkistoissa. Suomi24:llä on velvollisuus voimassaolevien lakien mukaisesti luovuttaa viestien kirjoittajien tiedot poliisille. Tiedot luovutetaan myös poistetuista viesteistä

http://www.suomi24.fi/opastus/s24/saannot

• Onkohan täällä

"...niin narsistit, kuin muutkin ajattelemattomat netissä pilkkaajat..."

Onkohan täällä suomi24:ssä jokin uskottomuuspalsta? No, ainakin niissä viesteissä käsiteltiin uskottomuutta. Jokatapauksessa luin niitä kerran ja kauhistelin sitä kieltä, josta huokui veri, hiki ja kyyneleet...

Oikeasti siellä oli monella niin kauheat traumat teksteistä päätellen... ja ne jutut toisilla päällä ja toisilla enemmän tai vähemmän etäisyyttä. Osa teki todella ilkeää kiusaa...

Voisi ajatella, että se, mitä täällä on ollut, ei ole mitään siihen verrattuna. Enpä ole aukaissut sitä aihepiiriä sen jälkeen, joten en tarkkaan muista, minkä otsikon alla ne jutut olivat. Ehkä tämä narsitiaihe ei kuitenkaan ole niin hyvä kiusaajille. Voisi ajatella, että narsismin kohtaaminen on nostanut suojamuurit ylös...

• Face to face.

Face to face. Ajattelen, että fyysinen narsisti, joka haluaa olla lähellä ja kokea fyysistä palautetta tekosistaan, tahtoo fyysisen palautteen myös puheilleen. Hän verryttelee rumilla puheillaan katselee uhriaan, miten tämä reagoi. Hän saa kiksejä toisen reaktioista...

Kirjoittelu on liian henkistä ja hidastempoista. Uskon, että palstalla käy joskus narsisteja, mutta ne ovat niitä nopeita ohipyrähtäjiä, jotka heittävät oudoilla ja joskus ilkeilevillä kommenteillaan. Ainakaan miespuolisten narsistien en usko jaksavan kirjoitella täällä.

• 2+17=19

"Ainakaan miespuolisten narsistien en usko jaksavan kirjoitella täällä."

Tsih, noin voisin itsekin kuvitella..

jos en tietäisi narsisteista,
        mutta todellisuus on sitten on näköjään toista...yrittävät hämätäkseen välillä esiintyä jopa naisena...

• Voisitko hiukan per.

"Tsih, noin voisin itsekin kuvitella..

jos en tietäisi narsisteista,"

Voisitko hiukan perustella tuota? Olen huomannut, että olet erästä minun mielestäni aivan selvästi mieskirjoittajaa jossain kohtaa epäillyt naiseksi... Että voisitko hiukan perustella?

• 18+12=30

"Olen huomannut, että olet erästä minun mielestäni aivan selvästi mieskirjoittajaa jossain kohtaa epäillyt naiseksi... Että voisitko hiukan perustella? "

Noh, nyt en tiedä mistä puhut...ketä olen sinun mielestäsi epäillyt naiseksi

Että jos hieman itse tarkentaisit kuka tuo sinun mielestäsi aivan selvästi mieskirjoittaja oleva on jota olen sinun mielestäsi epäillyt naiseksi...

Niin voin yrittää perustella...

• Eikös sen Lehtisen

"kuka tuo sinun mielestäsi aivan selvästi mieskirjoittaja oleva on jota olen sinun mielestäsi epäillyt naiseksi..."

Eikös sen Lehtisen kanssa jostain tuollaisesta ollut puhe jossain vaiheessa? Vai muistanko väärin?

• 20+14=34

"Eikös sen Lehtisen kanssa jostain tuollaisesta ollut puhe jossain vaiheessa? Vai muistanko väärin? "

Noh, en millään voi muistaa kaikkia kirjoituksiani nimimerkki Lehtisen kanssa...
        mutta en ole koskaan epäillyt mm. Lehtisen nimimerkillä täällä kirjottaneen ihmisen olevan nainen...

"jos en tietäisi narsisteista,
        mutta todellisuus on sitten on näköjään toista...yrittävät hämätäkseen välillä esiintyä jopa naisena..."

Käsitit väärin tuon ylläolevan...

Jos joku esiintyy netissä naisena, ei tarkoita samaa kuin että minä uskoisin että hän on nainen...vaikka ny vastaisinkin kirjoittajalle hänen valitsemansa roolin mukaisesti ikäänkuin naiselle...

• Niin, sinulle on

"ei tarkoita samaa kuin että minä uskoisin "

Niin, sinulle on ollut luonteenomaista epäily... olet epäileväinen luonteeltasi. Minä taas joskus vähän liiankin hyväuskoinen. Mutta vielä. Todella hyvin analysoit kirjoittajia, jos pystyt erottamaan kirjoittajista narsistit ja vielä sukupuolen, jos esiintyy väärällä sukupuolella.

Minä en yleensä pidä siitä, että minua epäillään mistään ylenmäärin ällöttävästä. Siksi kuljen elämässä yleensä kaidalla polulla ja lain oikealla puolella. Ystäväni tuntevat minut rehellisenä ja luottavat minuun.

Täällä netissä voi kuitenkin kuka tahansa kohdata mitä tahansa. Aivan sellaistakin, jota ei muuten itseen koskaan kohdistu. Sen riskin ottaa, kun kirjoittelee täällä. Onhan niitä vaihtosukupuolisia livenäkin, mutta kyllä ne jotenkin erottuvat muista. Ehkä täälläkin kirjoittelee sellaisia. Mitä sukupuoli vaikuttaa tähän aiheeseen? Mielestäni aika paljonkin, koska narsisti käyttää sukupuoli-identiteettiä ratsunaan.

Juuri siksi vähän epäilenkin, että kukaan ainakaan kovin pitkään jaksaisi kirjoitella väärällä identiteetillä... Vai miten on sinun laitasi. Ehkä kerrot, että sinä oletkin mies. Jos olet, niin onneksi olkoon, olet todella hyvin sitten kirjoittajaroolisi vetänyt.

• 17+18=35

"Mitä sukupuoli vaikuttaa tähän aiheeseen?"

Niin kannattaa aina muistaa täällä toisten tarinoita lukiessaan että narsisti halveksii/mitätöi/syyllistää aina naisia ja yritää saada naisen/rakkauden/rakastamisen näyttämään naurettavalta...esiintyi hän sitten miehenä tai naisena...

on minulle merkittävä ns. todiste...joka saa epäilemään että kirjoittaja saattaa olla mies, vaikka naisena esiintyisikin...

"Ehkä kerrot, että sinä oletkin mies"

Niin itse en tuollaista tule koskaan kertomaan...koska olen se mitä olen...nainen ja aina naisen puolella...

Siitäkin huolimatta, että tiedän kyllä että ns. paksunahkaisiakin naisnaristejakin on olemassa, mutta hyvin vähän verrattuna miehiin...

Enemmistö naisnarsisteista on tällaisia minunkaltaisiani...ohutnahkaisia/läheisriippuvaisia, mitä nimitystä ny haluaakin käytettävän...jonkakaltaisia suurin osa nph:oon uhreista ovat...

ja se mihin narsistit juurkin pyrkivät...on se ettei uhri enää koskaan kykenisi pettymyksen pelossa luottamaan kehenkään....asettamaan itseään alttiiksi rakkaudelle...

jolloin heistä tulisi hänen kaltaisiaan...he ovat lapsina pettyneet ensimmäisessä rakkaussuhteessaan niin pahoin, että joutuvat mitätöimään sen vuoksi koko naisen/rakkauden arvon...tavalla tai toisella lopun elämäänsä...koska eivät koe olevansa itse rakkauden arvoisia...

• :):). Sorry, vähän

"Niin itse en tuollaista tule koskaan kertomaan...koska olen se mitä olen...nainen ja aina naisen puolella..."

:):). Sorry, vähän naurattaa tuo loppu. Oletko mukana politiikassa? Vai pyritkö politiikkaan mukaan. Muista kuitenkin miespuoliset äänestäjän ja... Vai miten olet ajatellut hoidella heidät?

• 9+10=19

"Niin itse en tuollaista tule koskaan kertomaan...koska olen se mitä olen...nainen ja aina naisen puolella..."

Noh, tuo komentti ny koski nimenomaan tätä aihetta/narsisteja...

Reality elämässä on sitten taas eri kuviot...ns. normaalin ihmisen oli ny kumpaako sukupuolta tahansa mies tai nainen ei ole tarpeen arvottaa ihmisiä pelkän sukupuolen perusteella...

Kuten narsistin, oli hänen tarinoissan/puheissaan ny kertojana tai hän itse mies tai nainen...niin kaikissa tapauksissa hän yrittää tehdä naisesta/rakkaudesta jotenkin naurettavan/halveksittavan oloisen...

• No juu, tottakai
        9+10=19 kirjoitti:

Noh, tuo komentti ny koski nimenomaan tätä aihetta/narsisteja...

Reality elämässä on sitten taas eri kuviot...ns. normaalin ihmisen oli ny kumpaako sukupuolta tahansa mies tai nainen ei ole tarpeen arvottaa ihmisiä pelkän sukupuolen perusteella...

Kuten narsistin, oli hänen tarinoissan/puheissaan ny kertojana tai hän itse mies tai nainen...niin kaikissa tapauksissa hän yrittää tehdä naisesta/rakkaudesta jotenkin naurettavan/halveksittavan oloisen...

No juu, tottakai sanon myös. Tottakai olen aina uhrin puolella, se on selvä. On täällä kirjoitellut moni miesuhrikin, eikä todellakaan sukupuolella ole merkitystä siinä.

• 16+14=30
        No juu, tottakai kirjoitti:

No juu, tottakai sanon myös. Tottakai olen aina uhrin puolella, se on selvä. On täällä kirjoitellut moni miesuhrikin, eikä todellakaan sukupuolella ole merkitystä siinä.

"On täällä kirjoitellut moni miesuhrikin,"

Juu ehkä eniten narsisteihin liittyen miesuhreista on jäänyt mieleen hän...joka kertoi olevansa naimissa narsistin kanssa...ja pyrki kaikin keinoin osoittamaan miten hänen vaimonsa ei osannut mitään , ei taloustöitä, katsoi vääriä televisio ohjelmakin, oli täysin holhottava, lapsen tasolla yms.

Erityisesti hän korosti sitä miten hallitsee ja kouluttaa tuota vaimoaan ja sitä ettei hänellä ole mitään tunteita vaimoaan , muistaen aina välissä korostaa omaa erinomaisuuttaan...

toki hän välissä muistaa myös painottaa sitäkin, miten valtavaa tuhoa narsisti saa aikaan uhreissaan, mutta katsoo itse olevansa sellaisen yläpuolella...häneen ei "narsisti" kykene vaikuttamaan...

Että joo...Noh, hyvin samankaltaista tarinaa olemme saaneet lukea viime aikoina naisen kirjoittamana...

hänkin kertoo hallitsevansa tuota n/p:tään, kertoo suhtautuvansa tunteettomasti häneen kuin kuoreen, kertoo muista naisista miten hänen n/p:nsä on onnistunut tuhoamaan heidät, muutenkin puhuu heistä rumasti, sanoo olevansa uhri, mutta mollaa muita uhreja, muistaa välillä kehuskella itseään ja narsistinsa seksuaalisia kykyjä tyyliin "komea narsisti vuoteessa on parempi kuin 10 hyvää miestä ulkona"..

Yhtäpitävää noissa kummallakin "narsistin uhrilla" on juurkin naisen halveksunta, toinen mitätöi vaimoaan suoraan...toinen antaa kertojana hyvin kyseenalaisen kuvan naisesta..

Silmiinpistävää tosiaan on kummassakin "uhrin" tarinassa...naisen kyseenalaistaminen ja oman erinomaisuuden korostaminen myös siten että hallitaan/koulutetaan sitä narsistia...

Etten minä ny ainakaan ole uhrin puolella tuonkaltaisissa tarinoissa...

• 7+8=15
        16+14=30 kirjoitti:

Juu ehkä eniten narsisteihin liittyen miesuhreista on jäänyt mieleen hän...joka kertoi olevansa naimissa narsistin kanssa...ja pyrki kaikin keinoin osoittamaan miten hänen vaimonsa ei osannut mitään , ei taloustöitä, katsoi vääriä televisio ohjelmakin, oli täysin holhottava, lapsen tasolla yms.

Erityisesti hän korosti sitä miten hallitsee ja kouluttaa tuota vaimoaan ja sitä ettei hänellä ole mitään tunteita vaimoaan , muistaen aina välissä korostaa omaa erinomaisuuttaan...

toki hän välissä muistaa myös painottaa sitäkin, miten valtavaa tuhoa narsisti saa aikaan uhreissaan, mutta katsoo itse olevansa sellaisen yläpuolella...häneen ei "narsisti" kykene vaikuttamaan...

Että joo...Noh, hyvin samankaltaista tarinaa olemme saaneet lukea viime aikoina naisen kirjoittamana...

hänkin kertoo hallitsevansa tuota n/p:tään, kertoo suhtautuvansa tunteettomasti häneen kuin kuoreen, kertoo muista naisista miten hänen n/p:nsä on onnistunut tuhoamaan heidät, muutenkin puhuu heistä rumasti, sanoo olevansa uhri, mutta mollaa muita uhreja, muistaa välillä kehuskella itseään ja narsistinsa seksuaalisia kykyjä tyyliin "komea narsisti vuoteessa on parempi kuin 10 hyvää miestä ulkona"..

Yhtäpitävää noissa kummallakin "narsistin uhrilla" on juurkin naisen halveksunta, toinen mitätöi vaimoaan suoraan...toinen antaa kertojana hyvin kyseenalaisen kuvan naisesta..

Silmiinpistävää tosiaan on kummassakin "uhrin" tarinassa...naisen kyseenalaistaminen ja oman erinomaisuuden korostaminen myös siten että hallitaan/koulutetaan sitä narsistia...

"Etten minä ny ainakaan ole uhrin puolella tuonkaltaisissa tarinoissa.."

Korjaan etten ole "uhrin" puolella tuonkaltaisissa tarinoissa

• 16+14=30 kirjoitti:

Jotenkin luulisin, että kaikilla meillä jonkinlainen tarve esiintuoda myönteisiä puolia itsestämme, se näkyy muutoinkin kuin mainitsemillasi keinoilla. Se ei edes edellytä toisen viallisuuden esiintuomista.

Sillä on sikäli se hyvä puoli, että jokaisella on siihen myös oikeus. Korostaa itseään, myöntää olevansa hyvä (tai arvostamansa asia) jne. Meillä on lupa olla hyviä ja osoittaa se arvo itsellemmekin. Minkä veraan mikäkin tarvitsee sitten mainostamista.. on toinen juttu.

Luulisin myös monilla on myös vaikeuksia sulattaa tätä julkituomista. Se ärsyttää, haiskahtaa epäilyttävälle, on jotain sellaista käyttäytymistä, mitä ei oikein pidetä hyväksyttävänä (osittain johtuu kultturi- ja kasvatusperimästä, osittain taas niistä arvojen rakenteista, jotka kehottavat hyvyyteen ja nöyryyteen ilman itseriittoisuutta, ja jokin osa muista seikoista).

Mielenkintoinen ajatelma mielestäni tämä. Narsismipalstalla erityisesti.

Siis kysymys ihan yleisesti: miksi toisen itsen esilletuominen ärsyttää?

• elisakettu kirjoitti:

Jotenkin luulisin, että kaikilla meillä jonkinlainen tarve esiintuoda myönteisiä puolia itsestämme, se näkyy muutoinkin kuin mainitsemillasi keinoilla. Se ei edes edellytä toisen viallisuuden esiintuomista.

Sillä on sikäli se hyvä puoli, että jokaisella on siihen myös oikeus. Korostaa itseään, myöntää olevansa hyvä (tai arvostamansa asia) jne. Meillä on lupa olla hyviä ja osoittaa se arvo itsellemmekin. Minkä veraan mikäkin tarvitsee sitten mainostamista.. on toinen juttu.

Luulisin myös monilla on myös vaikeuksia sulattaa tätä julkituomista. Se ärsyttää, haiskahtaa epäilyttävälle, on jotain sellaista käyttäytymistä, mitä ei oikein pidetä hyväksyttävänä (osittain johtuu kultturi- ja kasvatusperimästä, osittain taas niistä arvojen rakenteista, jotka kehottavat hyvyyteen ja nöyryyteen ilman itseriittoisuutta, ja jokin osa muista seikoista).

Mielenkintoinen ajatelma mielestäni tämä. Narsismipalstalla erityisesti.

Siis kysymys ihan yleisesti: miksi toisen itsen esilletuominen ärsyttää?

Asia kiinnostaa ihan yleisesti teemana, joten esitin kysymyksen uudelleen aloituksen muodossa. Se ei millään lailla ole suunnattu keihinkään palstakirjoittajiin - puolesta eikä vastaan - erityisesti. Ihan vain siksi, ettei rönsytettäisi tätä kasaamaanne oravan mainiota ketjua.

• Välillä tulee tos.

"Etten minä ny ainakaan ole uhrin puolella tuonkaltaisissa tarinoissa... "

Välillä tulee tosiaan sellainen olo, että valitset ikäänkuin itsellesi "miellyttävät" uhrit. Joku tuolla jo kiiruhti kertomaan, minkälaisia ovat "oikeat" uhrit.

Sinua miellyttää vain sellainen uhri, joka ei ole selviytynyt narsistin kynsistä siedettävän repaleisena. Pitää olla riittävän vahingoittunut, että voi olla todellinen uhri... että pienemmät naarmut eivät kelpaa.

En ole lukenut vanhimpia kirjoituksiasi, joten en tiedä, miten satutettu olet ollut. Mutta jotenkin minä olen saanut sinusta sellaisen kuvan, että ennemminkin, kuin olisit narsistin uhri, narsisti olisi antanut sinulle herätyksen itsesi suhteen. Että varsinaisesti narsisti ei olisi ollut se, joka on sinua vahingoittanut / loukannut, vaan olisit ollut ikäänkuin valmiiksi sairas.

Minun tarinani on selkeämpi. Minulla oli raskas huoli ja kolmekin, kun lähdin houkuttelevan narsistin mukaan. Kiihkeän alun jälkeen hän näytti todelliset karvansa, jonka seurauksena koin hirveän shokin... jonkalaista sinä ilmeisesti et pidä minään...

Elämäni ensimmäisen kerran tuli mieleen tuossa hirveässä rytäkässä jopa itsemurha... sinun mielestäsi liian vähän (kun vasta ensimmäisen kerran ja vain kävi mielessä). Huhhuh.

Rimpuilin tunteideni ja vaikeuksieni kanssa useamman vuotta... joka sinusta siis ei ole mitään. Olen kuitenkin jotenkuten selviytynyt kuiville... joskin sinusta tapani on väärä...

Voisitko sen paremmin sanoa. : ).

• 11+2=13

"sinun mielestäsi liian vähän (kun vasta ensimmäisen kerran ja vain kävi mielessä). Huhhuh."

Kuule jospa ny opettelisit ymmärtämään että toiset ihmiset eivät ajattele/ole sitä mieltä mitä sinä luulet heidän ajattelevan/olevan mieltä...

kun kullakin ihmisellä on omat ajatukset ja mielipiteet jotka eivät välttämättä ole sellaisia kuin sinä luulet...

Mitä tuohon tulee...

Niin tuo on oma mielipiteeni tässä kohtaa...jonka korjasin lainausmerkeillä "uhrin"...en voi tuntea myötätuntoa sellaista "uhria" kohtaan joka esitää ikäänkuin narsistin uhria ja mitätöi/halventaa narsistin tapaan muita uhreja/naisia samalla kun väittää itse olevansa ns. hyvä ja empaattinen ihminen...

Toki narsistia kohtaan voin tuntea jonkinlaista myötätuntoa siltä pohjalta, että hänkin on uhri...

Mutta täälllä ajattelen uhrien olevan nimenomaan narsistin uhreja...eri asia sitten narsistin uhreus...hän on itse itsensä ja oman elämänsä/valintojensa uhri...

• En yritä tässä

"en voi tuntea myötätuntoa sellaista "uhria" kohtaan joka esitää ikäänkuin narsistin uhria"

En yritä tässä väittää tai vaatia, että sinun tai kenenkään muunkaan olisi pakko tuntea myötätuntoa ketään kohtaan.

Mutta otin tuon kohdan suurennuslasin alle.

Että mitä tarkoitat tuolla "joka esittää ikäänkuin narsistin uhria"? Että jos tarkoitat, että minä vain e s i t ä n narsistin uhria, niin... ajatus on syvältä. Sellainen ajatus on todella syvältä.

Mutta onko sinulla jotain sitä vastaan, että nyt olen muutaman kuukauden ollut aika tyytyväinen?

Kerron sinulle näkökulmani. Mielestäni vaadit draagisen tapahtumaketjun kokeneelta uhrilta kohtuuttomia ja omituisia asioita. Vaadit loukattua uhria pohtimaan oman kriisinsä ja suunnattoman tuskansa keskellä aivan kestämättömiä asioita. Ihan kuin et tietäisi, miltä voi tuntua, kun on sellainen kriisi. Minä olen aina ymmärtänyt sen, vaikka itse en ole ennen kokenut. Olen käsittänyt loukkauksen syvyyden, vaikka se olisi tullut normaalilta kumppanilta. Että ei edes narsistisin piirtein. Olen aina ihmetellyt, miten ihmiset kestävät sellaisia ja selviytyvät niistä.

Kyllä pettämiset ovat tapahtumia, jotka vetävät kireäksi petetyn mielen.

Itse et ole kokenut samankaltaista tapahtumaketjua.

Naisen on huolehdittava itsestään kun kohtaa julmuutta rakastamaltaan mieheltä... Nainen ei saa olla kynnysmatto... Narsistin kynnysmatoksi ei saa alkaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      29
      2390
    2. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2303
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2054
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      36
      1716
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1668
    6. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      27
      1049
    7. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1037
    8. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      995
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      932
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      904
    Aihe