Takuulla yllätyt, onko suolasieniä löytynyt, kanttarellejä on ihan hyvin, puolukat odottaa keräämistä.
Nyt on mahdollisuus hyötyliikuntaan.
Jos metsään haluat mennä nyt
35
148
Vastaukset
- tulisi sadetta
suolasienia en tunne lainkaan, mitä ne ovat?
kantarelleja ja mustia torvisieniä on löytynyt kosolti, rouskujakin jo jonkin verran
puolukat eivät ole täällä vielä täysin kypsiä, vaikka ahneimmat jo kyllä näyttävät niitä poivivan- KSN.
Minä en kerree enkä syö kun suolasieniä, sanoi eräs henkilö kun esittelin syötäviä sieniä.
Näytti niin sanojensa mittaiselta henkilöltä että en halunnut rueta muuttamaan hänen tapoja. - sienifriikki
Missä mustia torvisieniä,missä missä??
Onko etelä-suomi vai salainen paikka,kuten joillakin löytäjillä.
Täälläkun ei ole satanut ; ((
- ettänäen
Yllätyin!
Ainakin sata venäläistä, tai samankielistä. Reippaita, riskejä nuoria miehiä ja naisia, keräävät tatit ja vähäiset puolukat(pakkanen pani kukat) näiltä lähikankailta.
Missä lie suomen joutilas nuoriso? Varmaan marketissa ostamassa valmista vispipuuroo ja energiajuomoo.Täällä päätteellä minäkin loispummi istun vaikka ulkona on kaunis päivä marjaretkelle.
Ei kiinnosta rämpiä hikisenä metsässä. Sieniä sain lahjaksi ystävältäni. Viime vuotisia karvarouskuja suolattuna.- piauler*
korpikirjailija kirjoitti:
Täällä päätteellä minäkin loispummi istun vaikka ulkona on kaunis päivä marjaretkelle.
Ei kiinnosta rämpiä hikisenä metsässä. Sieniä sain lahjaksi ystävältäni. Viime vuotisia karvarouskuja suolattuna.Ja sitäpaitsi niillä nurkilla ihmiset ei taida olla kovinkaan sienestäjiä,muistan lapsuudesta kun potkimme sienet kumoon ja tätini nimitti niitä "tiesieniksi"kun kasvoivat teitten varsilla,rouskut meinaan.
Ja aina kun siellä käyn syksyisin,ihailen kangasmaisemia matkanvarrella ja on pakko pysäyttää auto ja hypätä metsään,saalis on varma.Nää rouskut on pakko kerätä,ne jopa maistuu sienelle kunhan ensin ryöppää hyvin. piauler* kirjoitti:
Ja sitäpaitsi niillä nurkilla ihmiset ei taida olla kovinkaan sienestäjiä,muistan lapsuudesta kun potkimme sienet kumoon ja tätini nimitti niitä "tiesieniksi"kun kasvoivat teitten varsilla,rouskut meinaan.
Ja aina kun siellä käyn syksyisin,ihailen kangasmaisemia matkanvarrella ja on pakko pysäyttää auto ja hypätä metsään,saalis on varma.Nää rouskut on pakko kerätä,ne jopa maistuu sienelle kunhan ensin ryöppää hyvin.Itse tykkään herkkusienistä etenkin ruskeita, Niitä saa valmiiksi poimittuna Lidlen hyllyltä valkeita hintaa 1,29 rasia, ruskeat kalliimpia. Paistan niitä ja lisään liha- ja kanaruokiin. ; )
Petze kertoi, että Hollannissa ei sodan aikana ruoan puutteessa osattu hyödyntää sieniä, niin, että ei se sienien potkiminen ole vain kainuulaisten pahe.
Syksyinen metsä on ihana, mutta kyykkiminen epätasaisessa maastossa ei kiinnosta. Selän saan kipeeksi vähemmälläkin.
- Hei kun keikuskelen
Joo, metsään halusin mennä eilen. Mun Hesassa asuva poika tuli toissapäivänä äiteensä luo (saarikauden päättäjäisiä viettämään) ja hän on pienestä pojasta pitäen ollut mitä innokkain sienestäjä.
Lähdimme siis metsään. Melkein viis tuntia siihen reissuun meni.
Saimme Lampaankääpiä (joista minä tykkään tosi paljon), sitten Karvarouskuja aimo kasan, haaparouskuja ja kangasrouskuja. Tatteja myös.
Illalla herkuttelimme. Lampaankäävät pyöräytin klapatussa kananmunas ja sitten vielä sopiva pyöräytys jauhoissa ja pläiskäsin ne paistinpannuun. Pihvejä maan mainioita. Ryöpättävät sienet käsittelin asianmukaisesti ja nekin paistettiin.
Hiton hyvää oli. Sipulia ruskistin ämpärillisen.
No okei okei, ehkä vähän liioittelen, mutta paljon niitä kuitenkin ruskistin, koska sopivat sienten kanssa enemmän kuin vähän.
Kolmen kieppeillä lähdemme saareen. Tavattoman hieno ilma täällä. Länsituulta lupasivat ja sekin passaa hyvin, tuulen suunta on mainio saunomista silmälläpitäen. Ei häiritse tuuli mun leyhyttelyäni. Myös nuotio voi palaskella ihan rauhassa, että mun pullani on näinollen hyvin uunissa.
Sienestämään menemme taas ensi maanantaina.
Puolukat ovat mielestäni sen verran raakoja, että en alkanut niitä keräämään, vaikka poimuri olikin varooksi mukana.- ällikkä
Kiva kuulla että on löytynyt, mikään ei ulkoilu muoto ei ole parempaa kuin sienestys, kiirettä ei tarvitse olla, syksyinen metsä tuoksuu, puol päivää vierähtää huomaamatta, hirvikärpäsiä ei tarttes olla.
- Hei kun keikuskelen
ällikkä kirjoitti:
Kiva kuulla että on löytynyt, mikään ei ulkoilu muoto ei ole parempaa kuin sienestys, kiirettä ei tarvitse olla, syksyinen metsä tuoksuu, puol päivää vierähtää huomaamatta, hirvikärpäsiä ei tarttes olla.
Eilen oli tosi hieno ilma. Juuri sopiva, ei liian kuuma.
Hirvikärpäsiä ei näkynyt ollenkaan.
Eikä muitakaan ötököitä. Minä kun en niistä piittaa ollenkaan.
Mitä pienempi otus, niin sitä inhottavammalta ne tuntuu.
Madot on yök-yök-huiii-pelekää, mutta isommat madot elikkä käärmeet eivät inhota ollenkaan. Yks kyy luikerteli eilen tiellä, siinäpähän meni. - huru ukko
Hei kun keikuskelen kirjoitti:
Madot on yök-yök-huiii-pelekää, mutta isommat madot elikkä käärmeet eivät inhota ollenkaan. Yks kyy luikerteli eilen tiellä, siinäpähän meni.En minäkään ötököistä tykkää, nelijalkaisista kyllä, jos karhu tulee vastaan, niin painiksi lyön ja niin että metsä raikuu, honkat humajaa.
- Hei kun keikuskelen
huru ukko kirjoitti:
En minäkään ötököistä tykkää, nelijalkaisista kyllä, jos karhu tulee vastaan, niin painiksi lyön ja niin että metsä raikuu, honkat humajaa.
Siinä sieniä etsiskellessäni, vilkuilin vaihvihkaa olkani taa, kyttäsin salaa sivusilmällä, että onko karhu jonkun puun takana kattelemassa meikäläisen kyykiskelyä. Karhun reviirillä näet olimme.
Minäkin luulin kerran kesällä, monena kesänä siis, että minulla on SUUREN suuri lahja annettu pelkäämättömyydessä karhuja kohtaan.
Noh, se pelkäämättömyys-itsevarmuuteni tyssäsi siihen, kun tuola rajavyöhykkkeellä hoksasin ison karhun ja pennun tuoreet jäljet. Kohta alkoi takavasemmalta puolelta metsä rymisemään, kuivat oksat katkeilivat ja olin Täydellisen Varma, että no joo, tuolta takaa on tulossa karhu.
Autoon olisi ollut matkaa arviolta viis metriä. Sinne vaan äkkiä lymyhyn.
Olisin lymyyn mennyt, mikäli aivoni olisivat kyenneet viestittämään jaloilleni, että Liiku ihminen, liiku ihminen. Olin jumissa. Jalkani liimautuneena maahan. Halvaantunut jymähtäminen koko kehossa. Voin vakuuttaa, että tunne oli mitä epämiellyttävin.
Karhu se ei ollut, joka metsässä rytisteli.
Sieltä tuli Newfoundlandinkoira ja Tanskandoggi. Ovat niin isoja koiria, että taatusti oksat katkeilee, kun vauhtiin pääsevät.
Elikkä luultavimmatusti, jos karhu vastaan kävelisi, juurtuisin metsän maahan, haukkoisin henkeä mahan myllerryksen säestämänä.
Se toivo on, että karhu minut nähdessään jättäisi minut rauhaan, koska käyttäytyisin epänormaalisti ja eläinmaailmassa epänormaalit tyypi ovat jollakin tavalla viallisia tai myrkyllisiä. Niin, että ehkä henkiin jäisin:) - 1943
Hei kun keikuskelen kirjoitti:
Madot on yök-yök-huiii-pelekää, mutta isommat madot elikkä käärmeet eivät inhota ollenkaan. Yks kyy luikerteli eilen tiellä, siinäpähän meni.etsäojan raivauksen aikana ei hirvikärpäsiä näkynyt. Sitten vaihdon metsää parin kilometrin päähän ja koko ajan rapsahteli poskelle. Pari jäi puseron alle, näin sen kun autolle tultuani käänsin puseron nurinpäin. Sieniä oli sopivasti, sain kävellä välillä. Eniten oli suurina ryhminä keltahaperoita. Suurin osa kyllä liian suuria, mutta ihan tarpeeksi sain. Kohta taas lähden, on ollut muita hommia.
- nsmsm
Muistuu mieleen Keski-Suomen lampaankääpärinteet. Lampaankääpää kun saisi kaupasta, koska lampaankääräpaikat liian kaukana nykyisin.
On sieniä jonkin verran löytynyt. Tilaa pakastimissa ei ole, joten hommasin myös kuivurin saadakseni niitä talveksi talteen. Nyt on kuivattu herkkutatteja ja myös pieni erä metsästä löytämiäni herkkusieniä. Joten jos kirjoitukset johonkin aikaan talvesta loppuvat, olen määrittänyt ne väärin ja ne olivatkin valkeita kärpässieniä...
Tosin luotan määritykseeni, kypsiä kun olivat ja heltat mustien itiöiden peitossa, kärpässieni pysyy loppuun asti vitivalkoisena...
Nyt työviikkoja joten metsässä ei juuri ehdi käymään, mutta tuleehan tuossa pian taas vapaita ja näyttää sadekin maita kastelevan joten satoa tulee vain lisää."yo-huuhkaja"
Jos lyöt kuivurin täyteen H-tatteja, niin kuinka kauan kestää että satsi on arkistoitavissa?
Olen vähän alkanut kiinnostumaan tuosta kuivurista.
Herkkusienet kaupasta eivät kauaa innosta.
H.hunksz kirjoitti:
"yo-huuhkaja"
Jos lyöt kuivurin täyteen H-tatteja, niin kuinka kauan kestää että satsi on arkistoitavissa?
Olen vähän alkanut kiinnostumaan tuosta kuivurista.
Herkkusienet kaupasta eivät kauaa innosta.
H.Jaaaa... ne tatit täytyy leikata ohuiksi siivuiksi, alle viisi milliä. Ja kun sen tuohon illalla täytän, puolella teholla valmista kuivaa tavaraa on aamulla otettavaksi.
ohje sanoo että kuusikin tuntia riittäisi, mutten ole viitsinyt käyttää laitetta täydellä teholla, ymmärtääkseni tulos on parempi jos käyttää miedompaa lämpöä.
Mutta olen tyytyväinen toimintaan, suppilovahveroaikaan tulee varmaan kovaa käyttöä. Tosin se laji kuten kanttarellitkin ovat valmiiksi kuivempia joten niihin tarvittava aika on varmasti tatteja pienempi.yohuuhkaja kirjoitti:
Jaaaa... ne tatit täytyy leikata ohuiksi siivuiksi, alle viisi milliä. Ja kun sen tuohon illalla täytän, puolella teholla valmista kuivaa tavaraa on aamulla otettavaksi.
ohje sanoo että kuusikin tuntia riittäisi, mutten ole viitsinyt käyttää laitetta täydellä teholla, ymmärtääkseni tulos on parempi jos käyttää miedompaa lämpöä.
Mutta olen tyytyväinen toimintaan, suppilovahveroaikaan tulee varmaan kovaa käyttöä. Tosin se laji kuten kanttarellitkin ovat valmiiksi kuivempia joten niihin tarvittava aika on varmasti tatteja pienempi."yo-huuhkaja"
Kiitoksia.
Kysyin juuri siksi että en ihan aina usko noihin mainoksiin.
Käyttäjän kokemus on aina luotettavanpi.
Minustakin tuntuu, että tuo miedonpi lämpö toimii parhaiten, taitaa olla vain Vihannekset jotka kestävät nopean kylmä-pakastus-kuivauksen.
Tarkoitan että tuoretta pitää kohdella hellä-varoen.
Oletko koskaan kokeillut kuivata liha-suikaleita?
Vai voiko tuolla kuivata lihaa?
Eiköhän tästä tule kodin-tarvike-kauppa-reissu.
Loppu-kesän sienet ovat aina tuntuneet maukkaimmilta.
H.hunksz kirjoitti:
"yo-huuhkaja"
Kiitoksia.
Kysyin juuri siksi että en ihan aina usko noihin mainoksiin.
Käyttäjän kokemus on aina luotettavanpi.
Minustakin tuntuu, että tuo miedonpi lämpö toimii parhaiten, taitaa olla vain Vihannekset jotka kestävät nopean kylmä-pakastus-kuivauksen.
Tarkoitan että tuoretta pitää kohdella hellä-varoen.
Oletko koskaan kokeillut kuivata liha-suikaleita?
Vai voiko tuolla kuivata lihaa?
Eiköhän tästä tule kodin-tarvike-kauppa-reissu.
Loppu-kesän sienet ovat aina tuntuneet maukkaimmilta.
H.Jaaa... muita aineksia en ole tuolla kuivannut kuin sieniä. Ehkä ensi alkukesänä mustikanlehtiä teeksi... Vihanneksia nyt ainakin voi kuivata, lihasta en osaa sanoa, sille voi olla liian nopea laite...
Muuten, tuosta sienien kuivaamisesta tulee sisätiloihin sen verran tuoksua että olen pitänyt laitetta parvekkeen pöydällä. Ei sen yöllinen hurinakaan häiritse unta...- ...
yohuuhkaja kirjoitti:
Jaaa... muita aineksia en ole tuolla kuivannut kuin sieniä. Ehkä ensi alkukesänä mustikanlehtiä teeksi... Vihanneksia nyt ainakin voi kuivata, lihasta en osaa sanoa, sille voi olla liian nopea laite...
Muuten, tuosta sienien kuivaamisesta tulee sisätiloihin sen verran tuoksua että olen pitänyt laitetta parvekkeen pöydällä. Ei sen yöllinen hurinakaan häiritse unta...Sivusta.
Savustus. Nimenomaan kylmäsavustus. Löydät kai parhaiten ohjeita googlesta. Mutta mulla itellä kuningasideana kylmäsävustuslaitos. Kamppeita jo kasassa. Siis periaatteessahan kylmäsavustaminen on säilytysmenetelmä.Just ero lämminsavuun on ajassa ja lämpötilassa, noin tiivistetysti.
Peruslaitekanta on tavallinen savulaatikko, putkea ja jääkaappi. Lauhduttimen voilaittaa jos haluaa tai tarvitsee. Mulla puuttuu savulaatikko, jääkaappi ja putkea löytyy. Koko ideahan perustuu nimenomaan kylmään savuun. Siis ei kyse todellakaan ole palvaamisesta. Kaikki tietää, mikä ero on kylmäsavulohella ja lamminsavulohella.
Kylmäsavustus on parhaita säilömiskeinoja, kuivaamisen jälkeen. OK, jos ei pidä savun mausta, se siitä. Mä pidän, ja edelleen vuosikertaprojektina on kylmäsavustamon pystyttäminen. Puuta kerätty, tammea, leppää, kirsikkapuuta, omenapuuta, katajaa jne. Kun joku kaheli nyt saisi sen tuotantolaitoksen joskus rakennetuksi, että pääsisi savustamaan viimein.
=DW= ... kirjoitti:
Sivusta.
Savustus. Nimenomaan kylmäsavustus. Löydät kai parhaiten ohjeita googlesta. Mutta mulla itellä kuningasideana kylmäsävustuslaitos. Kamppeita jo kasassa. Siis periaatteessahan kylmäsavustaminen on säilytysmenetelmä.Just ero lämminsavuun on ajassa ja lämpötilassa, noin tiivistetysti.
Peruslaitekanta on tavallinen savulaatikko, putkea ja jääkaappi. Lauhduttimen voilaittaa jos haluaa tai tarvitsee. Mulla puuttuu savulaatikko, jääkaappi ja putkea löytyy. Koko ideahan perustuu nimenomaan kylmään savuun. Siis ei kyse todellakaan ole palvaamisesta. Kaikki tietää, mikä ero on kylmäsavulohella ja lamminsavulohella.
Kylmäsavustus on parhaita säilömiskeinoja, kuivaamisen jälkeen. OK, jos ei pidä savun mausta, se siitä. Mä pidän, ja edelleen vuosikertaprojektina on kylmäsavustamon pystyttäminen. Puuta kerätty, tammea, leppää, kirsikkapuuta, omenapuuta, katajaa jne. Kun joku kaheli nyt saisi sen tuotantolaitoksen joskus rakennetuksi, että pääsisi savustamaan viimein.
=DW="..."
Vain harva elin-tarvike sopii savustukseen, mielestäni.
Minä olen niin nirso, että haluan raaka-aineen maistuvan siltä ihtiältään.
Savu-Siika on ok, koska sen oman maun saa esiin vain Suolaamalla.
Kylmä-savustetun hyväksyn joissain liha-tapauksissa.
Kuuma-savustus ei ole nisäkäs-lihan asia koskaan.
Alahan uurastaa telkku, tuloksia odottelen.
H.- utelias*
Kuinka kauan kestää löpösienen kuivaaminen
hunksz kirjoitti:
"..."
Vain harva elin-tarvike sopii savustukseen, mielestäni.
Minä olen niin nirso, että haluan raaka-aineen maistuvan siltä ihtiältään.
Savu-Siika on ok, koska sen oman maun saa esiin vain Suolaamalla.
Kylmä-savustetun hyväksyn joissain liha-tapauksissa.
Kuuma-savustus ei ole nisäkäs-lihan asia koskaan.
Alahan uurastaa telkku, tuloksia odottelen.
H.Muuten, kun tässä välissä juuri äsken tein tuollaisen kolmen tunnin lähilenkin metsässä, tuli taas vastaan kuutisen herkkutattia joten kuivattavaa riittää sitä etsivälle...
yohuuhkaja kirjoitti:
Muuten, kun tässä välissä juuri äsken tein tuollaisen kolmen tunnin lähilenkin metsässä, tuli taas vastaan kuutisen herkkutattia joten kuivattavaa riittää sitä etsivälle...
"yö-huuhkaja"
Taidanpa tehdä ilta-lenkin.
Kadut kaupungin ovat mustia ja suoria...
Koiran kakkaa, etanan kuoria...
Jos joku tulee vastaan, sitä täytyy potkia.
Kaikkia sieniä ei ole Stadissa syöty, nuoriso on niin laiskaa täällä meillä.
Olen onnellinen puolestasi, niin harvalla on enää mahdollisuus, halua tai rahaa maalais-maisemaansa.
H.- matkaan siitä
hunksz kirjoitti:
"yö-huuhkaja"
Taidanpa tehdä ilta-lenkin.
Kadut kaupungin ovat mustia ja suoria...
Koiran kakkaa, etanan kuoria...
Jos joku tulee vastaan, sitä täytyy potkia.
Kaikkia sieniä ei ole Stadissa syöty, nuoriso on niin laiskaa täällä meillä.
Olen onnellinen puolestasi, niin harvalla on enää mahdollisuus, halua tai rahaa maalais-maisemaansa.
H.Eikö stadinkin liepeillä ole metsää ja luontoa, kumisaappaat jalkaan ja bussilla pääsee lähelle, sieniä kerämään. Jokamiehenoikeus.
matkaan siitä kirjoitti:
Eikö stadinkin liepeillä ole metsää ja luontoa, kumisaappaat jalkaan ja bussilla pääsee lähelle, sieniä kerämään. Jokamiehenoikeus.
"matkaan siitä"
Ei oo sitä halua....
H.- pysy kotonasi
hunksz kirjoitti:
"matkaan siitä"
Ei oo sitä halua....
H.Sitten on turha sanoa, että niin harvalla,, ,,kun kaikilla on mahdollisuus mennä metsään.
- nsmsm
2 rkl kuivatuista tateista tattijauhetta silputun sipulin kanssa kypsennetään hetki voissa. Lisätään 2 rkl vehnäjauhoa ja kypsennetään pari minuuttia. Lisätään puoli litraa kuumaa lihalientä vähitellen hyvin sekoittaen koko ajan maustetaan pippurilla ja kypsennetään vielä 10 minuuttia. Lopuksi lisätään kerma ja kuumennetaan. Hyvä ja vaivaton keitto.
Mutta ensin pitää mennä sinne sienimetsään ja kuivata sienet kuivurilla. - löbönen
utelias* kirjoitti:
Kuinka kauan kestää löpösienen kuivaaminen
utelias*
kuukauden
- intohimosienestäjä
Juuri söin aamulla keräämäni sienet, jotka sauvakävelyn lomassa löysin. Tatteja on paljon täällä keskisessä suomessa, herkku-, punikki yms. Haperoita löytyy jkv. ja nyt huomasin, että kehnäsienet ovat pompahtaneet pintaan, samoin rouskuja näkyi ihan kiitettävästä. Iltapäivällä ampaisen taas metsään ihan suuuuren korin kanssa.
- ...
Ei ole sieniä.
Hikiän suunnalla aikanaan ei osttu sienestää, en ole itekkään oppinut, syön kai eniten torilta ostettuja kanttarelleja ja tölkkiherkkusieniä.
Mutta tehomaatalous muuttanut niin paljon flooraa, että ei täällä kasva enää edes punainen kärpässieni. Ei ole sieniä. Sama kävi marjojen kanssa. Marjasteeman opin kakarana. Niinni, ei marjoja kasva pottupellolla.
Ainoat, mitkä näyttävät hyvin kasvavan näillä kulmilla on loispummieläkeläiset. Oisko reseptiehdotuksia ?
=DW="..."
Kaikki vanha kurtistuu ja kuolee pian.
Toivottavasti ehdit nauttia uudis-kasvusta.
Sienesi kun tummuvat ja lisääntyvät kuin sienet..
H.- suunnitelmissa
Suomessa on kaikenlaisia metsiä eniten tietenkin puupeltoja, mutta kyllä sielläkin kasvaa sieniä. Sienipaikka kartat vain ovat hukassa. Koska marjojen tai sienien poimiminen ei ole kenenkään pääasiallinen elinkeino olisi kiva, jos joskus ilmestyisi sieni-marjapaikka kartasto.
Luonnontuotteetkin ovat hallitusherrojen kaipaamaa kansantuotetta. Suomessa on ainakin yksi firma joka myy koivun mahlaa ja aikoinaan yrittäjä kertoi lehtihaastattelussa, eetä mahlaa menisi paljon enemmän kuin he pystyvät tuottamaan. Nokkoset kasvavat kiusaksi asti, miksi niistä ei ole kehitelty tuotetta. Nokkosen ravintoarvo on huikea. Mansikanviljelijöitä on, mutta herukat ja täällä menestyvät hedelmäpuut missä ne ovat. Pihlajaakin voi käyttää harjahillon tapaan, jos löytää ei-karvaita marjoja. Jalostamalla löytyisi sopiva lajike.
Vanhoilla päivillään voisi vielä alkaakin marjayrittäjäksi. Talvet olisivat vapaat ja vain kesällä työtä. Kesätyöntekijätkin ovat lupautuneet (mahdollisiin) töihin. - viholainen4
suunnitelmissa kirjoitti:
Suomessa on kaikenlaisia metsiä eniten tietenkin puupeltoja, mutta kyllä sielläkin kasvaa sieniä. Sienipaikka kartat vain ovat hukassa. Koska marjojen tai sienien poimiminen ei ole kenenkään pääasiallinen elinkeino olisi kiva, jos joskus ilmestyisi sieni-marjapaikka kartasto.
Luonnontuotteetkin ovat hallitusherrojen kaipaamaa kansantuotetta. Suomessa on ainakin yksi firma joka myy koivun mahlaa ja aikoinaan yrittäjä kertoi lehtihaastattelussa, eetä mahlaa menisi paljon enemmän kuin he pystyvät tuottamaan. Nokkoset kasvavat kiusaksi asti, miksi niistä ei ole kehitelty tuotetta. Nokkosen ravintoarvo on huikea. Mansikanviljelijöitä on, mutta herukat ja täällä menestyvät hedelmäpuut missä ne ovat. Pihlajaakin voi käyttää harjahillon tapaan, jos löytää ei-karvaita marjoja. Jalostamalla löytyisi sopiva lajike.
Vanhoilla päivillään voisi vielä alkaakin marjayrittäjäksi. Talvet olisivat vapaat ja vain kesällä työtä. Kesätyöntekijätkin ovat lupautuneet (mahdollisiin) töihin.nokkonen,
http://www.armatti.fi/
- Korppis*
Kävin löhöämässä iltapäivän auringossa mökin laiturilla. Mökkitien varressa on puolukoita napostelin niitä, voi, että kun olivat hyviä. On kai sitä peruttava puheensa ja mentävä puolukkametsään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 275333
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r34677- 1551703
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1551446Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais141282- 931114
Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike211094viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.206987En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.69982- 37839