Myynnissä Vital 26 FIN8238
mm.Hyväkuntoiset purjeet, Yanmar Diesel-99, vesi-WC septi,maasähkö,kompassi,loki,gps,kaiku,vhf,pinnapilotti,Wallas lämmitin,origo 2-liekkinen keitin,sprayhood,telakointikärry.
23900€
M: Vital 26
71
19542
Vastaukset
- Viki
Kuten jo tuossa alempana kerran totesin.
- ymmällään?
Viki: miksiköhän täällä ei mielestäsi saisi ilmoittaa jos vene on myytävänä ? Jos kovin häiritsee niin jätä ne lukematta.
Myyjälle: veneen vuosimalli ? - tavis
Viki vikisee, etkö päässyt poliisikouluun?
- Viki
tavis kirjoitti:
Viki vikisee, etkö päässyt poliisikouluun?
En se ollut minä vaan se toinen viki. Kuten tuossa alla totesin, meitä on monta :-)
Ei minua haittaa myynti-ilmoitukset sinänsä, hauskahan niitä on repostella. Hyvää hyvyyttäni hiukan neuvoin kuinka myyjän kannattaisi laittaa yhteystiedot ja oleellisia tietoja veneestä etenkin mikäli hintapyynti poikkeaa niiden vuoksi normaalitasosta (tässä ilmoituksessa rekisterinumero on kait katsottu riittäväksi yhteystiedoksi?). - FIN8238
ymmällään? kirjoitti:
Viki: miksiköhän täällä ei mielestäsi saisi ilmoittaa jos vene on myytävänä ? Jos kovin häiritsee niin jätä ne lukematta.
Myyjälle: veneen vuosimalli ?Morot,
Vene on vm.1990.
p.0407626104 - FIN8238
Viki kirjoitti:
En se ollut minä vaan se toinen viki. Kuten tuossa alla totesin, meitä on monta :-)
Ei minua haittaa myynti-ilmoitukset sinänsä, hauskahan niitä on repostella. Hyvää hyvyyttäni hiukan neuvoin kuinka myyjän kannattaisi laittaa yhteystiedot ja oleellisia tietoja veneestä etenkin mikäli hintapyynti poikkeaa niiden vuoksi normaalitasosta (tässä ilmoituksessa rekisterinumero on kait katsottu riittäväksi yhteystiedoksi?).Mikähän tieto veneestä jäi mielestäsi puuttumaan? Tällähetkellä markkinoilla ei ole muita Vitaleita, muutama Inferno kylläkin. Sisustukset ja heloitukset ovat näissä aivan erillaiset. Tässä veneessä mm. harkenin levanki köysisäädöin, ST-vinssit, harken genuankiskot köysisäädöin, ST-kisko Fokalle,spinlock vinssinvapauttimet nostimille ja trimmeille.
\\[email protected]\\ - Viki
FIN8238 kirjoitti:
Mikähän tieto veneestä jäi mielestäsi puuttumaan? Tällähetkellä markkinoilla ei ole muita Vitaleita, muutama Inferno kylläkin. Sisustukset ja heloitukset ovat näissä aivan erillaiset. Tässä veneessä mm. harkenin levanki köysisäädöin, ST-vinssit, harken genuankiskot köysisäädöin, ST-kisko Fokalle,spinlock vinssinvapauttimet nostimille ja trimmeille.
\\[email protected]\\Itse asiassa tuolla viittasin alempana keskustelupalstalla olleisiin ilmoituksiin joissa esim. purjeet vaan luetellaan ilman mitään mainintaa iästä ja kun aletaan ihmettelemään hintaa niin sitten vasta kerrotaan:
"venhossa on uudet purjeet esim.
2 uutta isoa, kevlar racing ja matka 5000 e
1 ja 2 genoa 2500 e
spinnu 1500 e
st fokka 1200 e"
Siis... jos venhossa ovat kaikki purjeet uusia (tältä vuosituhannelta) niin kyllä se kannattaa kertoa ilmoituksessa!
Purjeista olisi tietysti saanut olla sinullakin vähän tarkempaa tietoa ja oleellinen puute oli tuo yhteystietona ainoastaan rekisterinumero. Paljon parempi eli täydellisempi ilmoitus sinulla on vene-lehden sivuilla. - Joakim
FIN8238 kirjoitti:
Mikähän tieto veneestä jäi mielestäsi puuttumaan? Tällähetkellä markkinoilla ei ole muita Vitaleita, muutama Inferno kylläkin. Sisustukset ja heloitukset ovat näissä aivan erillaiset. Tässä veneessä mm. harkenin levanki köysisäädöin, ST-vinssit, harken genuankiskot köysisäädöin, ST-kisko Fokalle,spinlock vinssinvapauttimet nostimille ja trimmeille.
\\[email protected]\\Katsoppas tämä: http://www.venetori.org/batvisa.php?id=251&lang=fin
- Juhis
Viki kirjoitti:
En se ollut minä vaan se toinen viki. Kuten tuossa alla totesin, meitä on monta :-)
Ei minua haittaa myynti-ilmoitukset sinänsä, hauskahan niitä on repostella. Hyvää hyvyyttäni hiukan neuvoin kuinka myyjän kannattaisi laittaa yhteystiedot ja oleellisia tietoja veneestä etenkin mikäli hintapyynti poikkeaa niiden vuoksi normaalitasosta (tässä ilmoituksessa rekisterinumero on kait katsottu riittäväksi yhteystiedoksi?).Tarkoitatko kun "viki" sanoi edellisellekkin myyjälle samoin että silloinkin oli sivupersoona ? Jakomielitauti taitaa olla oikeampi diagnoosi sinulle....
- Juhis
Juhis kirjoitti:
Tarkoitatko kun "viki" sanoi edellisellekkin myyjälle samoin että silloinkin oli sivupersoona ? Jakomielitauti taitaa olla oikeampi diagnoosi sinulle....
Eikun tarkoitan että toisen nimellä kirjoittelu se vasta lapsellista onkin
- Sammy
Joakim kirjoitti:
Katsoppas tämä: http://www.venetori.org/batvisa.php?id=251&lang=fin
Ihmiset luulee että vanhoilla paskoillakin voi pyytää mitä tahansa.
Pitää vaan jaksaa odottaa vielä... Bavaria antaa jo jonkun verran makua tulevasta.
- HUH huh!
Taitaa olla tällä myyjällä hieman itsetutkiskelun paikka. Juu juu "ei ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa". Niin niin. EI niin mutta liika on aina liikaa. Järetöntä.
- JokkeP
Opiskele kaveri vähän pohjatietoja ennenkuin alat 'huhhutteleen' hintaa. Katoppas mihin hintaan Albin Expressejä myydään ja jossain aika tuoreessa vene-lehdessäkin oli myytävänä -85 inferno 26, perämoottori versiona, yli 20 keuron hintaan. Ja vitaleissa on kyllä parempi heloitus ym. kuin infernossa/tabascossa vakiona, ainakin minun tietojeni mukaan
notta jotain pohjatietoo täytyis olla ennekuin arvostelee =) - Joakim
JokkeP kirjoitti:
Opiskele kaveri vähän pohjatietoja ennenkuin alat 'huhhutteleen' hintaa. Katoppas mihin hintaan Albin Expressejä myydään ja jossain aika tuoreessa vene-lehdessäkin oli myytävänä -85 inferno 26, perämoottori versiona, yli 20 keuron hintaan. Ja vitaleissa on kyllä parempi heloitus ym. kuin infernossa/tabascossa vakiona, ainakin minun tietojeni mukaan
notta jotain pohjatietoo täytyis olla ennekuin arvostelee =)Albin Express on toki hyvin samantapainen ja -kokoinen kuin Inferno/Vital, mutta myös yleinen kilpaluokka ja muutenkin tunnetumpi. Expressien käypä hintataso on ollut ~10 ke jo yli kymmenen vuotta ja korkein näkemäni pyynti 15 ke. Sailguiden mukaan tänä vuonna on tehty 9 kauppaa 9-15 ke hintaan ja viime vuonna 7 kauppaa 9-12,5 ke.
X-79:n osalta tilanne on lähes sama kuin Expressillä, tosin hinnat ehkä 1-2 ke enemmän.
Saahan 80-luvun Infernosta pyytää vaikkapa 100 ke, mutta 20 ke:llä saa sentään jo Inferno 29:n joka on tiloiltaan ja varustukseltaan aika paljon parempi. Tiedän muutaman 80-luvun Inferno 26:n tehneen kauppaa 10 ke:llä lähivuosina, tosin huonoilla purjeilla. Purjeet eivät kuitenkaan hintaa muuta kuin max 2 ke ja eivät edes maksa kuin 3 ke (kisapurjeet koko setti 5-8 ke).
Nyt näyttää Vene-lehdessä olevan myynnissä 3 kpl -85 Inferno 26:sta. Pyynnit 22, 21,5 ja 14 ke. Tuo 14 ke vene vaikuttaa aivan kelvolliselta, joten hiukan on erikoisia kahden muun pyynnit! No onhan tuossa 21,5:n veneessä uusi diesel, masto ja patjat, mutta harvoimpa ne nostavat hintaa 50%. Inferno 26:n kovat pyynnit ovat kyllä aivan viimeisen vuoden juttu. Markka-aikaan kukaan ei kehdannut pyytää lähellekään 100 kmk.
Heloitus ei paljon käytetyn hinnassa näy. Ratkaisevampia ovat, ehkä valitettavasti, sisustus ja yleinen siisteys.
Toinen huvittavan yleinen piirre on veneet joissa kone on hiljattain vaihdettu ja pyyntiin on pistetty koko koneen hinta lisää. Tyypillisesti nämä sitten roikkuvat ilmaisissa myyntipalstoissa useamman vuoden. Tämän hetken huippu on kyllä Siesta 32 -85 pyynti 63 ke!
Käsiini osui Vene 9/02, jossa -83 Inferno 26 10,8 ke (melko paljon varusteita ei mainintaa iästä/kunnosta) ja Vital 26 -93 19 250 e. Tuo jälkimmäinen on edelleen myynnissä, hinta nyt 16 950 e, jolla se ei mennyt kaupaksi Venetorilla (ks. aiemman viestini linkki). - FIN8238
Joakim kirjoitti:
Albin Express on toki hyvin samantapainen ja -kokoinen kuin Inferno/Vital, mutta myös yleinen kilpaluokka ja muutenkin tunnetumpi. Expressien käypä hintataso on ollut ~10 ke jo yli kymmenen vuotta ja korkein näkemäni pyynti 15 ke. Sailguiden mukaan tänä vuonna on tehty 9 kauppaa 9-15 ke hintaan ja viime vuonna 7 kauppaa 9-12,5 ke.
X-79:n osalta tilanne on lähes sama kuin Expressillä, tosin hinnat ehkä 1-2 ke enemmän.
Saahan 80-luvun Infernosta pyytää vaikkapa 100 ke, mutta 20 ke:llä saa sentään jo Inferno 29:n joka on tiloiltaan ja varustukseltaan aika paljon parempi. Tiedän muutaman 80-luvun Inferno 26:n tehneen kauppaa 10 ke:llä lähivuosina, tosin huonoilla purjeilla. Purjeet eivät kuitenkaan hintaa muuta kuin max 2 ke ja eivät edes maksa kuin 3 ke (kisapurjeet koko setti 5-8 ke).
Nyt näyttää Vene-lehdessä olevan myynnissä 3 kpl -85 Inferno 26:sta. Pyynnit 22, 21,5 ja 14 ke. Tuo 14 ke vene vaikuttaa aivan kelvolliselta, joten hiukan on erikoisia kahden muun pyynnit! No onhan tuossa 21,5:n veneessä uusi diesel, masto ja patjat, mutta harvoimpa ne nostavat hintaa 50%. Inferno 26:n kovat pyynnit ovat kyllä aivan viimeisen vuoden juttu. Markka-aikaan kukaan ei kehdannut pyytää lähellekään 100 kmk.
Heloitus ei paljon käytetyn hinnassa näy. Ratkaisevampia ovat, ehkä valitettavasti, sisustus ja yleinen siisteys.
Toinen huvittavan yleinen piirre on veneet joissa kone on hiljattain vaihdettu ja pyyntiin on pistetty koko koneen hinta lisää. Tyypillisesti nämä sitten roikkuvat ilmaisissa myyntipalstoissa useamman vuoden. Tämän hetken huippu on kyllä Siesta 32 -85 pyynti 63 ke!
Käsiini osui Vene 9/02, jossa -83 Inferno 26 10,8 ke (melko paljon varusteita ei mainintaa iästä/kunnosta) ja Vital 26 -93 19 250 e. Tuo jälkimmäinen on edelleen myynnissä, hinta nyt 16 950 e, jolla se ei mennyt kaupaksi Venetorilla (ks. aiemman viestini linkki).Myynnissä olevia veneitä ei voi suoraan vertailla. Sen tiedän, että kauppoja on tehty lähivuosina Infernoista 16-19 Keur. Oma veneeni on siistikuntoinen ja purjeetkin vm.99-00 WB:n racingline mallistoa materiaaleina Pentex,mylar ja kevlar. Lisäksi vene on kevyt ja syvä bulbi köli toimii paremmin kuin infernon matala rautaköli tai Vitalin lyijy versio. hinnassa(omakustanne 1000-1500€) lisäksi traktori/HA-vetoinen säilytyskärry, jota muissa tarjolla olevissa ei ole.
- vertaillut
Joakim kirjoitti:
Albin Express on toki hyvin samantapainen ja -kokoinen kuin Inferno/Vital, mutta myös yleinen kilpaluokka ja muutenkin tunnetumpi. Expressien käypä hintataso on ollut ~10 ke jo yli kymmenen vuotta ja korkein näkemäni pyynti 15 ke. Sailguiden mukaan tänä vuonna on tehty 9 kauppaa 9-15 ke hintaan ja viime vuonna 7 kauppaa 9-12,5 ke.
X-79:n osalta tilanne on lähes sama kuin Expressillä, tosin hinnat ehkä 1-2 ke enemmän.
Saahan 80-luvun Infernosta pyytää vaikkapa 100 ke, mutta 20 ke:llä saa sentään jo Inferno 29:n joka on tiloiltaan ja varustukseltaan aika paljon parempi. Tiedän muutaman 80-luvun Inferno 26:n tehneen kauppaa 10 ke:llä lähivuosina, tosin huonoilla purjeilla. Purjeet eivät kuitenkaan hintaa muuta kuin max 2 ke ja eivät edes maksa kuin 3 ke (kisapurjeet koko setti 5-8 ke).
Nyt näyttää Vene-lehdessä olevan myynnissä 3 kpl -85 Inferno 26:sta. Pyynnit 22, 21,5 ja 14 ke. Tuo 14 ke vene vaikuttaa aivan kelvolliselta, joten hiukan on erikoisia kahden muun pyynnit! No onhan tuossa 21,5:n veneessä uusi diesel, masto ja patjat, mutta harvoimpa ne nostavat hintaa 50%. Inferno 26:n kovat pyynnit ovat kyllä aivan viimeisen vuoden juttu. Markka-aikaan kukaan ei kehdannut pyytää lähellekään 100 kmk.
Heloitus ei paljon käytetyn hinnassa näy. Ratkaisevampia ovat, ehkä valitettavasti, sisustus ja yleinen siisteys.
Toinen huvittavan yleinen piirre on veneet joissa kone on hiljattain vaihdettu ja pyyntiin on pistetty koko koneen hinta lisää. Tyypillisesti nämä sitten roikkuvat ilmaisissa myyntipalstoissa useamman vuoden. Tämän hetken huippu on kyllä Siesta 32 -85 pyynti 63 ke!
Käsiini osui Vene 9/02, jossa -83 Inferno 26 10,8 ke (melko paljon varusteita ei mainintaa iästä/kunnosta) ja Vital 26 -93 19 250 e. Tuo jälkimmäinen on edelleen myynnissä, hinta nyt 16 950 e, jolla se ei mennyt kaupaksi Venetorilla (ks. aiemman viestini linkki).Inferno 26:n ja Vitalin hintavertailun voinee jättää omaan arvoonsa jo veneiden iän perusteella. Onhan Avance 24 halvempi kuin Avance 245:n. Vitalit tehty 90 luvulla, Infernot ovatkin sitten kymmenisen vuotta vanhempia.
Uuteena Vitali maksoi Venenäyttelyssä 1991 sisäkoneella pitkälti yli 200.000 tmk, kymmenessä vuodessa noin 50%:n arvonalennus nimellishinnoin on mielestäni vähintäänkin kohtuullinen ostajan kannalta.
Ja sitten; Inferno 29:n saa varmasti halvemmalla kuin huomattavasti uudemman vitalin mutta niin saa vaikka NF:n, Ohlsson 29:n jne. Vastaavasti 49r:sta saa maksaa enemmän kuin pidemmästä Vitalista; miksiköhän ??
Albin Expressin saa myös halvemmalla, säästöä syntyy sitten veneen iän, sisätilan, koneen ja nopeuden kustannuksella.
Mihin muuten perustuu väitteesi Inferno 29:n paremmasta varustuksesta?
Silmääni sattui mainitsemasi Siesta, tässä kohtaa piti hieraista silmiä kun näin ilmoituksen. Epäilin painovirhettä mutta ilmeisesti pyynti oli oikea. - Juuso
vertaillut kirjoitti:
Inferno 26:n ja Vitalin hintavertailun voinee jättää omaan arvoonsa jo veneiden iän perusteella. Onhan Avance 24 halvempi kuin Avance 245:n. Vitalit tehty 90 luvulla, Infernot ovatkin sitten kymmenisen vuotta vanhempia.
Uuteena Vitali maksoi Venenäyttelyssä 1991 sisäkoneella pitkälti yli 200.000 tmk, kymmenessä vuodessa noin 50%:n arvonalennus nimellishinnoin on mielestäni vähintäänkin kohtuullinen ostajan kannalta.
Ja sitten; Inferno 29:n saa varmasti halvemmalla kuin huomattavasti uudemman vitalin mutta niin saa vaikka NF:n, Ohlsson 29:n jne. Vastaavasti 49r:sta saa maksaa enemmän kuin pidemmästä Vitalista; miksiköhän ??
Albin Expressin saa myös halvemmalla, säästöä syntyy sitten veneen iän, sisätilan, koneen ja nopeuden kustannuksella.
Mihin muuten perustuu väitteesi Inferno 29:n paremmasta varustuksesta?
Silmääni sattui mainitsemasi Siesta, tässä kohtaa piti hieraista silmiä kun näin ilmoituksen. Epäilin painovirhettä mutta ilmeisesti pyynti oli oikea.Kuulin purjeveneestä haaveilevalta tutulta kaverilta, että Turun suunnalla olis myynnissä Scanmar 33 vm. 1986 hintapyyntö n. 80teur. Eikö se ole jo aika paljon?
- Joakim
vertaillut kirjoitti:
Inferno 26:n ja Vitalin hintavertailun voinee jättää omaan arvoonsa jo veneiden iän perusteella. Onhan Avance 24 halvempi kuin Avance 245:n. Vitalit tehty 90 luvulla, Infernot ovatkin sitten kymmenisen vuotta vanhempia.
Uuteena Vitali maksoi Venenäyttelyssä 1991 sisäkoneella pitkälti yli 200.000 tmk, kymmenessä vuodessa noin 50%:n arvonalennus nimellishinnoin on mielestäni vähintäänkin kohtuullinen ostajan kannalta.
Ja sitten; Inferno 29:n saa varmasti halvemmalla kuin huomattavasti uudemman vitalin mutta niin saa vaikka NF:n, Ohlsson 29:n jne. Vastaavasti 49r:sta saa maksaa enemmän kuin pidemmästä Vitalista; miksiköhän ??
Albin Expressin saa myös halvemmalla, säästöä syntyy sitten veneen iän, sisätilan, koneen ja nopeuden kustannuksella.
Mihin muuten perustuu väitteesi Inferno 29:n paremmasta varustuksesta?
Silmääni sattui mainitsemasi Siesta, tässä kohtaa piti hieraista silmiä kun näin ilmoituksen. Epäilin painovirhettä mutta ilmeisesti pyynti oli oikea.Vital ja Inferno on kuitenkin käytännössä sama vene. Mielestäni lähempänä toisiaan kuin Avance 24 ja 245, jossa sentään sisustuksen lisäksi myös kansi meni uusiksi. Avancejenkin välillä hintaerokin on loppujen lopuksi aika pieni, jos molemmissa sisäkone.
Tuo ikähomma on mielestäni myös aika huvittava. Nyt on vuosi 2004! Onko oikeasti jotain väliä enää onko vene tehty -85 vai -90??? Joskus 90-luvun puolivälissä eron ymmärsi, mutta miksi tuo ero on jäänyt "päälle". Sen huomaa hyvin vaikkapa Inferno 31:n hinnoissa -85 maksaa tyypillisesti 35 k€ ja 89-90 50 k€. Tuskin ero johtuu vain sisutukseen tulleesta ovesta ja uimatasosta. Paljon enemmän on mielestäni eroa -90 ja -98:n välillä. Noita -98 Vitaleitakin on myyty ~20 k€.
Pitääpä tarkistaa tuo Vitalin hinta illalla vanhoista Vene-lehdistä. Oma muistikuva on 120-135 tmk eri vuosina, varmaankin ilman sisäkonetta. Suomessa ei tyypillisesti saa näistä halvemmista ja varsinkin huonosti "asuttavista" veneistä lähellekkään omiaan pois muutamaa poikkeusta lukuunottamatta (mm. Avance).
Vertasin kutakuinkin samanikäistä Inferno 26 ja 29:ä, joista 29 on kyllä huomattavasti paremmin matkapurjehdukseen sopiva pentterin, vessan, sisustuksen "runsauden", sisäkorkeuden ja säilytystilojen osalta. Lisäksi 29:ssä on aina sisäkone.
Onko Express mielestäsi merkittävästi pienempi tai hitaampi kuin Inferno/Vital 26?
Minä oikein soitin ja kysyin Siestan hintaa. Oikein on. Iskemätön kone, "yli 10 k€ purjeet" aggregaatti jne., mutta ei tuo hinta silti ole mistään kotoisin. Erittäin hyvin varustetuista ja uusituilla koneillakaan kukaan muu ei vielä ole kehdannut pyytää yli 40 k€. - vertaillut
Joakim kirjoitti:
Vital ja Inferno on kuitenkin käytännössä sama vene. Mielestäni lähempänä toisiaan kuin Avance 24 ja 245, jossa sentään sisustuksen lisäksi myös kansi meni uusiksi. Avancejenkin välillä hintaerokin on loppujen lopuksi aika pieni, jos molemmissa sisäkone.
Tuo ikähomma on mielestäni myös aika huvittava. Nyt on vuosi 2004! Onko oikeasti jotain väliä enää onko vene tehty -85 vai -90??? Joskus 90-luvun puolivälissä eron ymmärsi, mutta miksi tuo ero on jäänyt "päälle". Sen huomaa hyvin vaikkapa Inferno 31:n hinnoissa -85 maksaa tyypillisesti 35 k€ ja 89-90 50 k€. Tuskin ero johtuu vain sisutukseen tulleesta ovesta ja uimatasosta. Paljon enemmän on mielestäni eroa -90 ja -98:n välillä. Noita -98 Vitaleitakin on myyty ~20 k€.
Pitääpä tarkistaa tuo Vitalin hinta illalla vanhoista Vene-lehdistä. Oma muistikuva on 120-135 tmk eri vuosina, varmaankin ilman sisäkonetta. Suomessa ei tyypillisesti saa näistä halvemmista ja varsinkin huonosti "asuttavista" veneistä lähellekkään omiaan pois muutamaa poikkeusta lukuunottamatta (mm. Avance).
Vertasin kutakuinkin samanikäistä Inferno 26 ja 29:ä, joista 29 on kyllä huomattavasti paremmin matkapurjehdukseen sopiva pentterin, vessan, sisustuksen "runsauden", sisäkorkeuden ja säilytystilojen osalta. Lisäksi 29:ssä on aina sisäkone.
Onko Express mielestäsi merkittävästi pienempi tai hitaampi kuin Inferno/Vital 26?
Minä oikein soitin ja kysyin Siestan hintaa. Oikein on. Iskemätön kone, "yli 10 k€ purjeet" aggregaatti jne., mutta ei tuo hinta silti ole mistään kotoisin. Erittäin hyvin varustetuista ja uusituilla koneillakaan kukaan muu ei vielä ole kehdannut pyytää yli 40 k€.Express on hitaampi, sille ei voi mitään. Merkittävä ero on sitten tarkastelijasta riippuvainen, esim. Hel-Tal välillä kevyellä kelillä tunnin ero on toisen mielestä merkittävä, toisen mielestä ei.
Sisätiloissa asuttavuudeltaan Express häviää merkittävästi Vitalille, esimerkkinä vaikka WC tai pentteri (Expressissä muistaakseni ulosvedettävä laatikko, en tiedä varmuudella koska en ole ikinä Expressissä nähnyt keitintä).
Infernon ja Vitalin välillä on sitten eroa sisätiloissa, kölin ja peräsimen muotoilussa sekä valmistusmateriaaleissa. Samannäköisiähän ne tietenkin ovat.
Totta kai 29 jalkainen on "sopivampi" matkapurjehdukseen väljempien sisätilojen puolesta, mutta väitit 29:n varustuksen olevan parempi. En pysty kuvittelemaan mitään sellaista varustetta joka on 29 jalkaisessa infernossa ja jota ei 26 jalkaiseen saisi? Tutka tietysti olisi ehkä vähän törpön näköinen 26 jalkaisen Infernon/Vitalin peräpeiliin ruuvattuna mutta eipä se ole kaunistus 29:ssäkään olisi.
Jos matkapurjehdukseen ostaisin venettä, ei Inferno 26 / Vital varmasti olisi valintani, kuten ei Inferno 29:kään. On tainnut Södergrenillä olla muut tekijät etusijalla venettä suunnitellessa. - Joakim
vertaillut kirjoitti:
Express on hitaampi, sille ei voi mitään. Merkittävä ero on sitten tarkastelijasta riippuvainen, esim. Hel-Tal välillä kevyellä kelillä tunnin ero on toisen mielestä merkittävä, toisen mielestä ei.
Sisätiloissa asuttavuudeltaan Express häviää merkittävästi Vitalille, esimerkkinä vaikka WC tai pentteri (Expressissä muistaakseni ulosvedettävä laatikko, en tiedä varmuudella koska en ole ikinä Expressissä nähnyt keitintä).
Infernon ja Vitalin välillä on sitten eroa sisätiloissa, kölin ja peräsimen muotoilussa sekä valmistusmateriaaleissa. Samannäköisiähän ne tietenkin ovat.
Totta kai 29 jalkainen on "sopivampi" matkapurjehdukseen väljempien sisätilojen puolesta, mutta väitit 29:n varustuksen olevan parempi. En pysty kuvittelemaan mitään sellaista varustetta joka on 29 jalkaisessa infernossa ja jota ei 26 jalkaiseen saisi? Tutka tietysti olisi ehkä vähän törpön näköinen 26 jalkaisen Infernon/Vitalin peräpeiliin ruuvattuna mutta eipä se ole kaunistus 29:ssäkään olisi.
Jos matkapurjehdukseen ostaisin venettä, ei Inferno 26 / Vital varmasti olisi valintani, kuten ei Inferno 29:kään. On tainnut Södergrenillä olla muut tekijät etusijalla venettä suunnitellessa.Expressin LYS-luku on toki pienempi (vain 2%!) ja purjeita on Vitalissa selkeästi enemmän. Expressillä pärjää kuitenkin LYSissä erinomaisesti, mutta Vital/Infernolla en ole montaa hyvää LYS-sijoitusta nähnyt ja aika usein ainakin nopein Express on ollut maalissakin ennen Vitalia. Tässä esimerkkinä Emäsalon lenkin tuloksia kolmelta vuodelta. Mukana useita Expressejä ja yksi Vital. Vain 1997 Vital oli selkeästi nopeampi kuin Expressit.
http://www.google.fi/search?hl=fi&lr=&ie=UTF-8&q= site:www.pcuf.fi %22vital 26%22 LYS
Saa olla kyllä varsin poikkeuksellinen keli, että Hki-Tallinna välillä tulisi tunnin ero! Vaatinee myös tuuria tai taitoeroa. Eihän tuo sentään kestä kuin ~10 tuntia, jolloin 1 tunti olisi jo 10%!.
Vitaliahan on ollut monenlaisella sisustuksella, jotka varmaankin kaikki poikkeavat Infernosta. Pentteri on kyllä ollut varsin vaatimaton näkemissäni yksilöissä (yksiliekkinen keitin, yksi varsin pieni allas, ei lainkaan laskutilaa). Köliin on tullut lisää painoa, mutta mikä ero on valmistusmateriaaleissa?
Mielestäni Inferno 29 olisi aivan kelvollinen matkapurjehdukseen, varsinkin hintaansa nähden. Onhan toki monet muut tilavampia ja rauhallisempia, mutta hintaakin on sitten lähes tuplasti. - Joakim
FIN8238 kirjoitti:
Myynnissä olevia veneitä ei voi suoraan vertailla. Sen tiedän, että kauppoja on tehty lähivuosina Infernoista 16-19 Keur. Oma veneeni on siistikuntoinen ja purjeetkin vm.99-00 WB:n racingline mallistoa materiaaleina Pentex,mylar ja kevlar. Lisäksi vene on kevyt ja syvä bulbi köli toimii paremmin kuin infernon matala rautaköli tai Vitalin lyijy versio. hinnassa(omakustanne 1000-1500€) lisäksi traktori/HA-vetoinen säilytyskärry, jota muissa tarjolla olevissa ei ole.
Yleensä vaan on niin, että selkeästi "yleisestä hintatasosta" poikkeavat saavat kyllä todella perustella korkeaa pyyntiä.
Viime syksynä oli muuten yksi siisti Vital -90 myynnissä 16 900, vaikka oli WB:n kilpapurjeet -99 ja cruisingpurjeet -90, uudet epoxit, uudet mittarit ja VHF, uusi keitin, uusi WC septillä ja perämoottori -99. Ko. venekin oli ~vuoden myynnissä ja kauppahintaa en tiedä. - sivullinen
Joakim kirjoitti:
Yleensä vaan on niin, että selkeästi "yleisestä hintatasosta" poikkeavat saavat kyllä todella perustella korkeaa pyyntiä.
Viime syksynä oli muuten yksi siisti Vital -90 myynnissä 16 900, vaikka oli WB:n kilpapurjeet -99 ja cruisingpurjeet -90, uudet epoxit, uudet mittarit ja VHF, uusi keitin, uusi WC septillä ja perämoottori -99. Ko. venekin oli ~vuoden myynnissä ja kauppahintaa en tiedä.oli myös myynnissä yksi inferno 29 n. 30 teur hintaan, joka oli ilmeisesti liikaa. Myyjä laski hintaa 28 teuriin ja se meni kaupaksi välittömästi.
Vene oli muistaakseni vuodelta -85, uusilla purjeilla ja vanhalla koneella.
Veneet on yksilöitä, hintaan vaikuttaa veneen ja varusteiden kunto ja varusteiden määrä sekä laatu.
Purjeet maksaa eri veneisiin eri verran. Esim. Expressin purjeet iso ja fokka yht n. 30m2 on luultavasti edukkaampi kuin Inferno 29 iso ja 1 genoa yht. n. 50 m2. 29:ssä käytetään myös II ja III genoaa sekä itseskuuttaavaa fokkaa. - Joakim
sivullinen kirjoitti:
oli myös myynnissä yksi inferno 29 n. 30 teur hintaan, joka oli ilmeisesti liikaa. Myyjä laski hintaa 28 teuriin ja se meni kaupaksi välittömästi.
Vene oli muistaakseni vuodelta -85, uusilla purjeilla ja vanhalla koneella.
Veneet on yksilöitä, hintaan vaikuttaa veneen ja varusteiden kunto ja varusteiden määrä sekä laatu.
Purjeet maksaa eri veneisiin eri verran. Esim. Expressin purjeet iso ja fokka yht n. 30m2 on luultavasti edukkaampi kuin Inferno 29 iso ja 1 genoa yht. n. 50 m2. 29:ssä käytetään myös II ja III genoaa sekä itseskuuttaavaa fokkaa.Saatoinpa käydä katsomassa samaa yksilöä! Muistaakseeni siitä olisi jo kaksi vuotta?? Pyynti taisi silloin olla 29 k€. En koskaan tajunnut miksi se yksilö olisi ollut sen arvoinen, kun hiukan aiemmin meni 18 k€ (varsin siisti, aika OK purjeet) ja 16 k€ (ei ihan niin siisti, alkuperäiset purjeet, kone juuri rempattu kalliisti). Samaan aikaan oli myynnissä myös pari muuta yksilöä 20-25 k€ osa todella hyvillä purjeilla. Nytkin on meripörssissä yksi myynnissä 17 k€. Tuollaiseen 17 k€ yksilöön voi sentään ostaa melko täydellisen kisasetin (Pentex-laminaatti iso, GI, GIII, 2xspinnu ~8 k€), mittariston (tuuli loki kaiku Raymarin/Silva 1,5 k€) ja vaikkapa uudet patjat ennenkuin päästään 28 k€:n.
Olisko vain löytynyt sopivan innokas (tietämätön) ostaja? Vai tippuiko hinta kuitenkin reilusti kauppatilanteessa?
Tuskinpa Inferno 29:ään tarvitsee GII kovinkaan kipeästi. Harvassa kisaveneessäkään on enää GII:sta, mielumminkin 2 GI:stä. Lisäksi itseskuuttaava ja GIII ovat aika päällekkäiset. Purjeet maksavat toki enemmän kuin Expressiin, johon varmaankin kuitenkin olisi syytä olla ainakin 2 fokkaa tai sitten voi yhtä hyvin ostaa Infernoonkin vain itseskuuttavan ja ison, joilla kyllä pärjää aika mukavasti kevyessäkin tuulessa. - vertaillut
Joakim kirjoitti:
Expressin LYS-luku on toki pienempi (vain 2%!) ja purjeita on Vitalissa selkeästi enemmän. Expressillä pärjää kuitenkin LYSissä erinomaisesti, mutta Vital/Infernolla en ole montaa hyvää LYS-sijoitusta nähnyt ja aika usein ainakin nopein Express on ollut maalissakin ennen Vitalia. Tässä esimerkkinä Emäsalon lenkin tuloksia kolmelta vuodelta. Mukana useita Expressejä ja yksi Vital. Vain 1997 Vital oli selkeästi nopeampi kuin Expressit.
http://www.google.fi/search?hl=fi&lr=&ie=UTF-8&q= site:www.pcuf.fi %22vital 26%22 LYS
Saa olla kyllä varsin poikkeuksellinen keli, että Hki-Tallinna välillä tulisi tunnin ero! Vaatinee myös tuuria tai taitoeroa. Eihän tuo sentään kestä kuin ~10 tuntia, jolloin 1 tunti olisi jo 10%!.
Vitaliahan on ollut monenlaisella sisustuksella, jotka varmaankin kaikki poikkeavat Infernosta. Pentteri on kyllä ollut varsin vaatimaton näkemissäni yksilöissä (yksiliekkinen keitin, yksi varsin pieni allas, ei lainkaan laskutilaa). Köliin on tullut lisää painoa, mutta mikä ero on valmistusmateriaaleissa?
Mielestäni Inferno 29 olisi aivan kelvollinen matkapurjehdukseen, varsinkin hintaansa nähden. Onhan toki monet muut tilavampia ja rauhallisempia, mutta hintaakin on sitten lähes tuplasti.Vitalin Lys taitaa olla 1.13 ja Albin Expressin vissiin 1.11. Eroa on siis mainitsemasi pari prosenttia.
IMS lukuja katsellen
http://www.avomeripurjehtijat.fi/ims/imsgph97.htm
Albin 723-725, Vital 26; 700 eli eroa tulee 24 joka on puolestaan noin 3.5 %. Reilun tunnin ero on mitattu kevyttuulisessa 2003 Hki-Tallinna kisassa jossa Express saapui tunnin Vitalin jälkeen.
En löytänyt noista emäsalon tuloksista kuin yhden Expressin joka on kerran ollut Vitalia nopeampi. Tietysti huonosti seilatulla Vitalilla häviää hyvin seilatulle Expressille aina, mutta tulosten ja mittalukujen perusteella en ainakaan väittäisi expressin olevan nopeampi.
Eli, summa summarum Vital on tilavampi JA nopeampi kuin Albin ja se tietysti maksaa. - sivullinen
Joakim kirjoitti:
Saatoinpa käydä katsomassa samaa yksilöä! Muistaakseeni siitä olisi jo kaksi vuotta?? Pyynti taisi silloin olla 29 k€. En koskaan tajunnut miksi se yksilö olisi ollut sen arvoinen, kun hiukan aiemmin meni 18 k€ (varsin siisti, aika OK purjeet) ja 16 k€ (ei ihan niin siisti, alkuperäiset purjeet, kone juuri rempattu kalliisti). Samaan aikaan oli myynnissä myös pari muuta yksilöä 20-25 k€ osa todella hyvillä purjeilla. Nytkin on meripörssissä yksi myynnissä 17 k€. Tuollaiseen 17 k€ yksilöön voi sentään ostaa melko täydellisen kisasetin (Pentex-laminaatti iso, GI, GIII, 2xspinnu ~8 k€), mittariston (tuuli loki kaiku Raymarin/Silva 1,5 k€) ja vaikkapa uudet patjat ennenkuin päästään 28 k€:n.
Olisko vain löytynyt sopivan innokas (tietämätön) ostaja? Vai tippuiko hinta kuitenkin reilusti kauppatilanteessa?
Tuskinpa Inferno 29:ään tarvitsee GII kovinkaan kipeästi. Harvassa kisaveneessäkään on enää GII:sta, mielumminkin 2 GI:stä. Lisäksi itseskuuttaava ja GIII ovat aika päällekkäiset. Purjeet maksavat toki enemmän kuin Expressiin, johon varmaankin kuitenkin olisi syytä olla ainakin 2 fokkaa tai sitten voi yhtä hyvin ostaa Infernoonkin vain itseskuuttavan ja ison, joilla kyllä pärjää aika mukavasti kevyessäkin tuulessa.Itseskuuttaava ja GIII ei ole 29:ssä päällekkäisiä, itseskuuttaavaa voi käyttää perheen kanssa tai yksin purjehdittaessa. Missään nimessä se ei korvaa GIII kisoissa.
G II on kyllä turha.
17 000 e yksilön uudistamiseen saisi menemään helposti saman verran lisää rahaa esim.
Uudet purjeet 8000 e
Uusi lämmitin 1500 e
uudet patjat 1500 e
uusi mittaristo 1500 e
heloituksen, levangin ja ison skuutin ja uusiminen/parantelu 1000 e
sisäverhoilu 300 e
uusi kone 4000 e - Eräs
Joakim kirjoitti:
Albin Express on toki hyvin samantapainen ja -kokoinen kuin Inferno/Vital, mutta myös yleinen kilpaluokka ja muutenkin tunnetumpi. Expressien käypä hintataso on ollut ~10 ke jo yli kymmenen vuotta ja korkein näkemäni pyynti 15 ke. Sailguiden mukaan tänä vuonna on tehty 9 kauppaa 9-15 ke hintaan ja viime vuonna 7 kauppaa 9-12,5 ke.
X-79:n osalta tilanne on lähes sama kuin Expressillä, tosin hinnat ehkä 1-2 ke enemmän.
Saahan 80-luvun Infernosta pyytää vaikkapa 100 ke, mutta 20 ke:llä saa sentään jo Inferno 29:n joka on tiloiltaan ja varustukseltaan aika paljon parempi. Tiedän muutaman 80-luvun Inferno 26:n tehneen kauppaa 10 ke:llä lähivuosina, tosin huonoilla purjeilla. Purjeet eivät kuitenkaan hintaa muuta kuin max 2 ke ja eivät edes maksa kuin 3 ke (kisapurjeet koko setti 5-8 ke).
Nyt näyttää Vene-lehdessä olevan myynnissä 3 kpl -85 Inferno 26:sta. Pyynnit 22, 21,5 ja 14 ke. Tuo 14 ke vene vaikuttaa aivan kelvolliselta, joten hiukan on erikoisia kahden muun pyynnit! No onhan tuossa 21,5:n veneessä uusi diesel, masto ja patjat, mutta harvoimpa ne nostavat hintaa 50%. Inferno 26:n kovat pyynnit ovat kyllä aivan viimeisen vuoden juttu. Markka-aikaan kukaan ei kehdannut pyytää lähellekään 100 kmk.
Heloitus ei paljon käytetyn hinnassa näy. Ratkaisevampia ovat, ehkä valitettavasti, sisustus ja yleinen siisteys.
Toinen huvittavan yleinen piirre on veneet joissa kone on hiljattain vaihdettu ja pyyntiin on pistetty koko koneen hinta lisää. Tyypillisesti nämä sitten roikkuvat ilmaisissa myyntipalstoissa useamman vuoden. Tämän hetken huippu on kyllä Siesta 32 -85 pyynti 63 ke!
Käsiini osui Vene 9/02, jossa -83 Inferno 26 10,8 ke (melko paljon varusteita ei mainintaa iästä/kunnosta) ja Vital 26 -93 19 250 e. Tuo jälkimmäinen on edelleen myynnissä, hinta nyt 16 950 e, jolla se ei mennyt kaupaksi Venetorilla (ks. aiemman viestini linkki).vuonna 1988 (kyllä, oikea vuosi) Tabascon tekemän 26:n (vm -84) 8 hv:n Yamaha perämoottorilla (sähköstartti) ja "alkuperäiset" mylar -purjeet hintaan 96 kmk eli n. 16 k€.
- toope
Eräs kirjoitti:
vuonna 1988 (kyllä, oikea vuosi) Tabascon tekemän 26:n (vm -84) 8 hv:n Yamaha perämoottorilla (sähköstartti) ja "alkuperäiset" mylar -purjeet hintaan 96 kmk eli n. 16 k€.
tällä hetkellä 5 prosentin korolla diskontattuna n. 29000 e.
- Joakim
vertaillut kirjoitti:
Vitalin Lys taitaa olla 1.13 ja Albin Expressin vissiin 1.11. Eroa on siis mainitsemasi pari prosenttia.
IMS lukuja katsellen
http://www.avomeripurjehtijat.fi/ims/imsgph97.htm
Albin 723-725, Vital 26; 700 eli eroa tulee 24 joka on puolestaan noin 3.5 %. Reilun tunnin ero on mitattu kevyttuulisessa 2003 Hki-Tallinna kisassa jossa Express saapui tunnin Vitalin jälkeen.
En löytänyt noista emäsalon tuloksista kuin yhden Expressin joka on kerran ollut Vitalia nopeampi. Tietysti huonosti seilatulla Vitalilla häviää hyvin seilatulle Expressille aina, mutta tulosten ja mittalukujen perusteella en ainakaan väittäisi expressin olevan nopeampi.
Eli, summa summarum Vital on tilavampi JA nopeampi kuin Albin ja se tietysti maksaa.LYS-luku on statiikkaan tai arvaukseen perustuva. Expressinillä LYSiä on kisattu niin paljon, että luku on kohdallaan. Inferno/Vital 26:sta en olisi niinkään varma. Voi mielestäni siis olla, että oikea LYS Vitalille olisikin vaikkapa 1,11 eli yhtä nopea.
Vitaleilla on saldona IMS-kisoista lähinnä viimeisiä sijoja. Esim .: http://www.avomeripurjehtijat.fi/kilpailut/1995/owimsfin.html
Express sen sijaan kulkee IMSissä hyvin todisteena useampi voitto viime vuosilta.
Voi hyvin olla, että IMS ennustaa tuon 3,5% pieleen... - vertaillut
Joakim kirjoitti:
LYS-luku on statiikkaan tai arvaukseen perustuva. Expressinillä LYSiä on kisattu niin paljon, että luku on kohdallaan. Inferno/Vital 26:sta en olisi niinkään varma. Voi mielestäni siis olla, että oikea LYS Vitalille olisikin vaikkapa 1,11 eli yhtä nopea.
Vitaleilla on saldona IMS-kisoista lähinnä viimeisiä sijoja. Esim .: http://www.avomeripurjehtijat.fi/kilpailut/1995/owimsfin.html
Express sen sijaan kulkee IMSissä hyvin todisteena useampi voitto viime vuosilta.
Voi hyvin olla, että IMS ennustaa tuon 3,5% pieleen...No hyvää päivää sentään. Tuota, mittaluku on tietysti viitteellinen mutta sija kilpailussa ei todellakaan kerro veneen absoluuttisesta nopeudesta mitään.
Viimeisenä maaliin tullut voi mittalukunsa perusteella helpostikin käydä pokkaamassa kirkkaimman palkinnon. Noissa emäsalon lenkeissä oli yksi express ollut yhden kerran aikaisemmin maalissa kuin Vital.
Sama esittämääsi avomerirankingiin; se että Express saavuttaa 4. sijan Ims IV luokassa ei kerro sitä että se on tullut maaliin aikaisemmin kuin IMS III luokassa 9:llä sijalla oleva Vital. JA nämä Expressit pitivät myös luokkansa peräsijoja.
Miksiköhän nämä "yhtänopeat" veneet on edes sijoitettu eri luokkiin; Vital pääosin 30 jalkaisten kanssa, ja Express alempaan luokkaan Aphroditen, S&S 6.6:n ja Sprinta Sportin kanssa ? - Eräs
Juuso kirjoitti:
Kuulin purjeveneestä haaveilevalta tutulta kaverilta, että Turun suunnalla olis myynnissä Scanmar 33 vm. 1986 hintapyyntö n. 80teur. Eikö se ole jo aika paljon?
on aika lähellä sitä, mitä Scanmareista esim. Hollannissa ja Tanskassa pyydetään. Pohjoisesta on aikaisemmin saanut halvalla. Olis kannattanut ostaa...
- Joakim
vertaillut kirjoitti:
No hyvää päivää sentään. Tuota, mittaluku on tietysti viitteellinen mutta sija kilpailussa ei todellakaan kerro veneen absoluuttisesta nopeudesta mitään.
Viimeisenä maaliin tullut voi mittalukunsa perusteella helpostikin käydä pokkaamassa kirkkaimman palkinnon. Noissa emäsalon lenkeissä oli yksi express ollut yhden kerran aikaisemmin maalissa kuin Vital.
Sama esittämääsi avomerirankingiin; se että Express saavuttaa 4. sijan Ims IV luokassa ei kerro sitä että se on tullut maaliin aikaisemmin kuin IMS III luokassa 9:llä sijalla oleva Vital. JA nämä Expressit pitivät myös luokkansa peräsijoja.
Miksiköhän nämä "yhtänopeat" veneet on edes sijoitettu eri luokkiin; Vital pääosin 30 jalkaisten kanssa, ja Express alempaan luokkaan Aphroditen, S&S 6.6:n ja Sprinta Sportin kanssa ?Noissa Emäsalon lenkeissä yhdessä kisassa tuli kaksi Expressiä maaliin ennem Vitalia ja toisessa yksi vain 25 sekuntia Vitalin jälkeen eikä pari muutakaan jäänyt kuin minuutteja melko pitkässä kisassa.
Expressillä voitettiin tänä vuonna IMSIII SM:t ja myös toinen kisa. Viime vuodeltakin saldona on hyviä sijoituksia. Vene siis kulkee vähintäänkin mittalukunsa mukaisesti.
Vitalin pitäisi olla hiukan nopeampi IMS:n ennusteiden mukaan. Samassa kisassa ja luokassa en molempia löytänyt, mutta Vitalien huono menestys voi hyvin johtua siitä, että vene "mittaa huonosti" eli ei olekaan yhtä nopea kuin ennustus väittää.
Voihan noita Kotkan kisojen purjehdittuja aikoja verrata, koska samaa rataa kiersivät 5 minuuttia eroa lähtoajassa:
Hyvin hiljaisessa tuulessa (alle 3 m/s) purjehditussa matkakissa (73 Nm, 22-25 h) toinen Vital oli 1h 4min nopeampi kuin nopeampi Express, mutta hitaampi Vital oli taas yli 2 h hitaampi kuin hitaampi Express.
Banaaradalla hyvin hiljaisessa tuulessa (~3 m/s) ainoa Vital ensiksi sijoittui Expressien väliin (1,5 min häviö ja 4,5 min voitto 3,5 tunnissa) ja sitten voitti molemmat (5 ja 10,5 min reilun 3 h kisa).
Seuraavan päivän reippaammassa tuulessa (~7 m/s) ainoa Vital hävisi molemmille Expresseille banaaniradalla (1,5 ja 6,5 min, 2,5 h kisa).
Viimeisessä saaristopurjehduksessa (~5 m/s) Vital voitti molemmat (10 ja 13,5 min vajaan 6 h kisassa).
Yhteenvetona Vital oli parhaimmillaankin vain 5 % nopeampi, mutta huonoimmillaan myös 4 % hitaampi (toinen Vital ekassa kisassa lähes 10% hitaampi).
Enpä tuon perusteella uskaltaisi väittää kumpaakaan nopeammaksi. - Kuuno
Joakim kirjoitti:
Noissa Emäsalon lenkeissä yhdessä kisassa tuli kaksi Expressiä maaliin ennem Vitalia ja toisessa yksi vain 25 sekuntia Vitalin jälkeen eikä pari muutakaan jäänyt kuin minuutteja melko pitkässä kisassa.
Expressillä voitettiin tänä vuonna IMSIII SM:t ja myös toinen kisa. Viime vuodeltakin saldona on hyviä sijoituksia. Vene siis kulkee vähintäänkin mittalukunsa mukaisesti.
Vitalin pitäisi olla hiukan nopeampi IMS:n ennusteiden mukaan. Samassa kisassa ja luokassa en molempia löytänyt, mutta Vitalien huono menestys voi hyvin johtua siitä, että vene "mittaa huonosti" eli ei olekaan yhtä nopea kuin ennustus väittää.
Voihan noita Kotkan kisojen purjehdittuja aikoja verrata, koska samaa rataa kiersivät 5 minuuttia eroa lähtoajassa:
Hyvin hiljaisessa tuulessa (alle 3 m/s) purjehditussa matkakissa (73 Nm, 22-25 h) toinen Vital oli 1h 4min nopeampi kuin nopeampi Express, mutta hitaampi Vital oli taas yli 2 h hitaampi kuin hitaampi Express.
Banaaradalla hyvin hiljaisessa tuulessa (~3 m/s) ainoa Vital ensiksi sijoittui Expressien väliin (1,5 min häviö ja 4,5 min voitto 3,5 tunnissa) ja sitten voitti molemmat (5 ja 10,5 min reilun 3 h kisa).
Seuraavan päivän reippaammassa tuulessa (~7 m/s) ainoa Vital hävisi molemmille Expresseille banaaniradalla (1,5 ja 6,5 min, 2,5 h kisa).
Viimeisessä saaristopurjehduksessa (~5 m/s) Vital voitti molemmat (10 ja 13,5 min vajaan 6 h kisassa).
Yhteenvetona Vital oli parhaimmillaankin vain 5 % nopeampi, mutta huonoimmillaan myös 4 % hitaampi (toinen Vital ekassa kisassa lähes 10% hitaampi).
Enpä tuon perusteella uskaltaisi väittää kumpaakaan nopeammaksi.Aikamoista spekulointia Expressien ja Vitalien nopeudesta...Kannetaan nyt korsi kekoon.
Suomessa kärkipään expressien venevauhti on viimeisen viiden vuoden aikana kasvanut huimasti lähes palkästään yksityyppipurjehduksen ansiosta. Erot parhaimpien ja sitten joidenkin tasoituskisoissa silloin tällöin käyvien välillä ovat todellakin suuret. Noista tuloksista on siis aika vaikea vetää mitään johtopäätöksiä.
Sen verran uskaltaisin arvailla, että jos 15 aktiivista Vital 26:sta (tosin onkohan niitä niin monta) alkaisivat kisailla keskenään seuraavat viisi vuotta, niin sen jälkeen Vitalilla mentäisiin kyllä Expressiä livakammin. Kovan tuulen kryssi voisi olla ainut, jossa express pysyisi suorassa ajassa vauhdissa.
Onhan tuo nähty suomessakin esim. X-79 ja expressien välillä. X-79:t ovat vasta aloittaneet yksityyppiseiluun ja yleensä häviävät banaaniradalla suorassa ajassa ainakin kärkiexpresseille. Ja X-79:ien lys-luku (1,14) on varmaankin kohdallaan suhteessa expressiin, koska molempia on ajettu starojen toimesta ruotsissa ja tanskassa. - Joakim
Kuuno kirjoitti:
Aikamoista spekulointia Expressien ja Vitalien nopeudesta...Kannetaan nyt korsi kekoon.
Suomessa kärkipään expressien venevauhti on viimeisen viiden vuoden aikana kasvanut huimasti lähes palkästään yksityyppipurjehduksen ansiosta. Erot parhaimpien ja sitten joidenkin tasoituskisoissa silloin tällöin käyvien välillä ovat todellakin suuret. Noista tuloksista on siis aika vaikea vetää mitään johtopäätöksiä.
Sen verran uskaltaisin arvailla, että jos 15 aktiivista Vital 26:sta (tosin onkohan niitä niin monta) alkaisivat kisailla keskenään seuraavat viisi vuotta, niin sen jälkeen Vitalilla mentäisiin kyllä Expressiä livakammin. Kovan tuulen kryssi voisi olla ainut, jossa express pysyisi suorassa ajassa vauhdissa.
Onhan tuo nähty suomessakin esim. X-79 ja expressien välillä. X-79:t ovat vasta aloittaneet yksityyppiseiluun ja yleensä häviävät banaaniradalla suorassa ajassa ainakin kärkiexpresseille. Ja X-79:ien lys-luku (1,14) on varmaankin kohdallaan suhteessa expressiin, koska molempia on ajettu starojen toimesta ruotsissa ja tanskassa.Kommenttina edelliseen, että ko. tulokset ovat vuodelta 1995-98, jolloin Express-luokkaa ei Suomessa kummemmin ole ollut ja kuten itse sanoitkin vauhti on kasvanut vasta viimeisinä vuosina.
Se mitä minä olen yrittänyt sanoa on, ettei Vitalia voi väittää, ainakaan merkittävästi, Expressiä nopeammaksi ennenkuin tuo Kuunon ajatus 5 vuoden treenistä monella veneellä toteutuu.
Lisäspekulointina voisi sanoa, että banaanirata on aika kaukana "LYS-radoista", joita lienevät lähinnä erilaiset saaristokisat, joissa suoraa kryssiä tai lenssiä on äärimmäisen vähän. Pärjääkö kärkiexpressit myös saaristokisoissa parhaille X-79:lle? Varmaakin, sillä X-79:t eivät ole juuri LYSissä pärjänneet Suomessa. - JokkeP
Joakim kirjoitti:
Kommenttina edelliseen, että ko. tulokset ovat vuodelta 1995-98, jolloin Express-luokkaa ei Suomessa kummemmin ole ollut ja kuten itse sanoitkin vauhti on kasvanut vasta viimeisinä vuosina.
Se mitä minä olen yrittänyt sanoa on, ettei Vitalia voi väittää, ainakaan merkittävästi, Expressiä nopeammaksi ennenkuin tuo Kuunon ajatus 5 vuoden treenistä monella veneellä toteutuu.
Lisäspekulointina voisi sanoa, että banaanirata on aika kaukana "LYS-radoista", joita lienevät lähinnä erilaiset saaristokisat, joissa suoraa kryssiä tai lenssiä on äärimmäisen vähän. Pärjääkö kärkiexpressit myös saaristokisoissa parhaille X-79:lle? Varmaakin, sillä X-79:t eivät ole juuri LYSissä pärjänneet Suomessa.Sanotaan vielä yksi sana expressin ja vitalin vauhti eroista, joihin viitteet on havaittavissa kun veneet on vierekkäin maissa.
Vital menee kevyellä luovilla nopeampaa(purjetta enemmän, märkäpinta ja paino suht sama)
Keskituulella tasaisella vedellä vital nopeampi,aallossa tasaväkiset...siis luovilla.
kovalla luovilla suht tasaväkiset.
avotuulella(spinnulla tai ilman) express jää vitalille ja kun tuuli kovenee ero selvenee.
10m/s tuulessa albin jää suorastaan jalkoihin.
Sivusta seuraaminen ja tekniset tiedot/veneen runkomuotojen tarkkailu kertoo paljon. Ja tämä on fakta... uikuttaa saa mutta se ei muuta tosiasiaa mihinkään =)
Pyydän anteeksi jos tällä kommentilla osuin jotakuta herkkään paikkaan..
Mittaluvut ovatkin sitten toinen juttu.
Jokke - Viki
toope kirjoitti:
tällä hetkellä 5 prosentin korolla diskontattuna n. 29000 e.
Kannatti siis myydä, nyt on rahaa pankissa jos sijoitti oikein, sen sijaan että olisi ainoastaan vanha kulunut vene käsissä.
- HIFK
Viki kirjoitti:
Kannatti siis myydä, nyt on rahaa pankissa jos sijoitti oikein, sen sijaan että olisi ainoastaan vanha kulunut vene käsissä.
Meripörssin sivulla. On näistä keskustelupalstoista ainakin jotain hyötyä. Vielä samat pois niin ehkä sen joku voi säälistä ostaa... Huom. Ehkä!
- FIN8349
Joakim kirjoitti:
Expressin LYS-luku on toki pienempi (vain 2%!) ja purjeita on Vitalissa selkeästi enemmän. Expressillä pärjää kuitenkin LYSissä erinomaisesti, mutta Vital/Infernolla en ole montaa hyvää LYS-sijoitusta nähnyt ja aika usein ainakin nopein Express on ollut maalissakin ennen Vitalia. Tässä esimerkkinä Emäsalon lenkin tuloksia kolmelta vuodelta. Mukana useita Expressejä ja yksi Vital. Vain 1997 Vital oli selkeästi nopeampi kuin Expressit.
http://www.google.fi/search?hl=fi&lr=&ie=UTF-8&q= site:www.pcuf.fi %22vital 26%22 LYS
Saa olla kyllä varsin poikkeuksellinen keli, että Hki-Tallinna välillä tulisi tunnin ero! Vaatinee myös tuuria tai taitoeroa. Eihän tuo sentään kestä kuin ~10 tuntia, jolloin 1 tunti olisi jo 10%!.
Vitaliahan on ollut monenlaisella sisustuksella, jotka varmaankin kaikki poikkeavat Infernosta. Pentteri on kyllä ollut varsin vaatimaton näkemissäni yksilöissä (yksiliekkinen keitin, yksi varsin pieni allas, ei lainkaan laskutilaa). Köliin on tullut lisää painoa, mutta mikä ero on valmistusmateriaaleissa?
Mielestäni Inferno 29 olisi aivan kelvollinen matkapurjehdukseen, varsinkin hintaansa nähden. Onhan toki monet muut tilavampia ja rauhallisempia, mutta hintaakin on sitten lähes tuplasti.Mielenkiintoista keskustelua, täytyy kantaa korsi kekoon koska satun omistamaan moisen laitteen.
viiden vuoden kokemuksella Vitalista voin sanoa ettei yksikään Albin Express ole ikinä mennyt ohi.
Asumistilatkin ovat tähän asti riittäneet 4-5 viikon yhtämittaiseen lomapurjehdukseen. Pentterissäni 2 liekkinen kardanoitu kaasukeitin, tiskiallas on tarpeisiin nähden varsin riittävä ja tietysti löytyy jääkaappi/pakastin sekä sisäkone. Tuttavalla Express, hänen vaimokkeensa on kehunut Vitalia huomattavasti asuttavammaksi kuin Expressiä.
Köli on Vitalissa lyijyä, kun Inferno 26:ssa se on rautaa. - JokkeP
HIFK kirjoitti:
Meripörssin sivulla. On näistä keskustelupalstoista ainakin jotain hyötyä. Vielä samat pois niin ehkä sen joku voi säälistä ostaa... Huom. Ehkä!
...HIFKin tyylisiä kavereita näyttää riittävän tällekkin palstalle =)
Veneen hinnoilla ja jääkiekolla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, joka tuli taas kerran todistettua.
Jokke - Jussi P.
FIN8349 kirjoitti:
Mielenkiintoista keskustelua, täytyy kantaa korsi kekoon koska satun omistamaan moisen laitteen.
viiden vuoden kokemuksella Vitalista voin sanoa ettei yksikään Albin Express ole ikinä mennyt ohi.
Asumistilatkin ovat tähän asti riittäneet 4-5 viikon yhtämittaiseen lomapurjehdukseen. Pentterissäni 2 liekkinen kardanoitu kaasukeitin, tiskiallas on tarpeisiin nähden varsin riittävä ja tietysti löytyy jääkaappi/pakastin sekä sisäkone. Tuttavalla Express, hänen vaimokkeensa on kehunut Vitalia huomattavasti asuttavammaksi kuin Expressiä.
Köli on Vitalissa lyijyä, kun Inferno 26:ssa se on rautaa.Vital on oman kokemuksen perusteella nopeampi kuin express. Olen kulkenut samoissa kisoissa. Veneenähän Vital on kokoonsa nähden erittäin nopea. Pienellä, korkean LYSin veneellä on vaikea pärjätä kilpailuissa. Etenkin, jos tuulee 5 m/s tai enemmän.
- Viki
JokkeP kirjoitti:
...HIFKin tyylisiä kavereita näyttää riittävän tällekkin palstalle =)
Veneen hinnoilla ja jääkiekolla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, joka tuli taas kerran todistettua.
JokkeOikeassahan tuo hifki oli, veneestä pyydetään nyt 21 keuro joka on itse asiassa lähes kolme tonnia vähemmän kuin tämän keskustelun avauksessa. Parikytä tonnia ei välttämättä ole ensinkään paha hinta vm. 90 Vitalista, ottaen vielä tuore kone ja rätit huomioon. Vertaa esim. kymmenen vuotta vanhemman, 24 vuotta vanhalla merivesijäähdytteisellä koneella varustetun Senoritan puolenkymmentä tonnia korkeampaan hintapyyntöön.
Tämä myyjä taitaa olla ihan myyntimielessä liikkellä, eikä vaan haistelemassa josko joku tyhmä haksahtaisi.
Kaikki tämä sillä edellytyksellä, että vanhat veneet ovat yksilöitä, ja tämän kajuuttaan astuessa masennus ei valtaa mieltä... - Joakim
Jussi P. kirjoitti:
Vital on oman kokemuksen perusteella nopeampi kuin express. Olen kulkenut samoissa kisoissa. Veneenähän Vital on kokoonsa nähden erittäin nopea. Pienellä, korkean LYSin veneellä on vaikea pärjätä kilpailuissa. Etenkin, jos tuulee 5 m/s tai enemmän.
Jos vene on niin nopea kuin LYS-luku kertoo, ei sillä pitäisi olla vaikeuksia pärjätä kisoissa!
On toki veneitä, joilla pärjää vain kovalla tai hiljaisella tuulella, mutta tällöin niiden pitäisi olla lähes lyömättämiä mielikelissään.
Oma veneeni on sellainen, jolla pärjää vain alle 5 m/s tuulessa LYS-todistuksen luvulla. Kovalla tuulella tappiota tulee 5-10% liikaa. Mielestäni LYS-luku (arvattu) on sille liian iso eli vene ei ole keskimäärin niin nopea kuin LYS-luku "väittää". - Eräs
JokkeP kirjoitti:
Sanotaan vielä yksi sana expressin ja vitalin vauhti eroista, joihin viitteet on havaittavissa kun veneet on vierekkäin maissa.
Vital menee kevyellä luovilla nopeampaa(purjetta enemmän, märkäpinta ja paino suht sama)
Keskituulella tasaisella vedellä vital nopeampi,aallossa tasaväkiset...siis luovilla.
kovalla luovilla suht tasaväkiset.
avotuulella(spinnulla tai ilman) express jää vitalille ja kun tuuli kovenee ero selvenee.
10m/s tuulessa albin jää suorastaan jalkoihin.
Sivusta seuraaminen ja tekniset tiedot/veneen runkomuotojen tarkkailu kertoo paljon. Ja tämä on fakta... uikuttaa saa mutta se ei muuta tosiasiaa mihinkään =)
Pyydän anteeksi jos tällä kommentilla osuin jotakuta herkkään paikkaan..
Mittaluvut ovatkin sitten toinen juttu.
JokkeOman kokemukseni mukaan Tabascon Inferno 26:n ei pärjää edes keskituulen, saati sitten kovan tuulen kryssillä Expressille, eikä kovalla tuu
lella edes Guy 27:lle! Köli on aivan liian kevyt ja painopiste ylhäällä eikä kapeaa venettä istu pystyyn millään. Ei siis kanna purjeitaan. Vitalissa ja myös uudemmissa Infernoissa on painavampi köli ja jos en aivan täysin väärin muista, tuli Infernoon ensin hieman painavampi köli, Vitaliin vielä sitäkin painavampi. Onkohan tämä huomioitu mittaluvuissa? Itse myin veneen pois juuri siksi, että se niin selvästi oli kevyen kelin vene. - Arvaus
Joakim kirjoitti:
Jos vene on niin nopea kuin LYS-luku kertoo, ei sillä pitäisi olla vaikeuksia pärjätä kisoissa!
On toki veneitä, joilla pärjää vain kovalla tai hiljaisella tuulella, mutta tällöin niiden pitäisi olla lähes lyömättämiä mielikelissään.
Oma veneeni on sellainen, jolla pärjää vain alle 5 m/s tuulessa LYS-todistuksen luvulla. Kovalla tuulella tappiota tulee 5-10% liikaa. Mielestäni LYS-luku (arvattu) on sille liian iso eli vene ei ole keskimäärin niin nopea kuin LYS-luku "väittää".että sun veneessä on vaaleansinen pohja ja mahonkikansi.
- Viki
Jussi P. kirjoitti:
Vital on oman kokemuksen perusteella nopeampi kuin express. Olen kulkenut samoissa kisoissa. Veneenähän Vital on kokoonsa nähden erittäin nopea. Pienellä, korkean LYSin veneellä on vaikea pärjätä kilpailuissa. Etenkin, jos tuulee 5 m/s tai enemmän.
Voin kertoa että hitaita ovat molemmat. Parikytä heppainen pusterin persuuksissa, niin nopeutta on yli tuplaten, kevyellä tuulella ero vielä korostuu.
Kiistely siitä kumpi on "nopeampi" ja missä olosuhteissa on ihan yhtä järkevää kuin räkänokkien kiistely hiekkalaatikolla: "Meijämpäs iskän korolla on paljo nopeempi kui teijän mekane!"
Väittäisin että näiden veneiden kyseessä ollessa, enemmän vaikuttaa etenkin miehistön eli kipparin taidot mutta myös rättien ym. varusteiden kunto tai esim. retkeilyvarustuksen aiheuttama lisäpaino.
Kuten Joakimin heittelemistä kisatuloksista voi päätellä, niin eihän niistä voi päätellä kumpi VENETYYPPI on nopeampi, ainoastaan vene miehistö yksilöiden hyvinkin paljon toisistaan poikkeavia nopeuksia, vaikka oltaisiin saman merkkisellä paatilla liikkeellä.
Yhteenveto: Molemmat ovat hitaita veneitä, koska ovat purjeveneitä mutta pieniksi purjeveneiksi molemmat ovat urheilullisia, trimmattavia, herkkiä ja suunnitteluikä huomioon ottaen kokoisekseen nopeita (tasoitusluku suurempi kuin suurella osalla saman ikäluokan puolitonnareita) Selvittäkää keskinäinen nopeuskiista vaikka tiistaikisoissa, ei se poskea soittamalla onnistu. - FIN8238
Viki kirjoitti:
Oikeassahan tuo hifki oli, veneestä pyydetään nyt 21 keuro joka on itse asiassa lähes kolme tonnia vähemmän kuin tämän keskustelun avauksessa. Parikytä tonnia ei välttämättä ole ensinkään paha hinta vm. 90 Vitalista, ottaen vielä tuore kone ja rätit huomioon. Vertaa esim. kymmenen vuotta vanhemman, 24 vuotta vanhalla merivesijäähdytteisellä koneella varustetun Senoritan puolenkymmentä tonnia korkeampaan hintapyyntöön.
Tämä myyjä taitaa olla ihan myyntimielessä liikkellä, eikä vaan haistelemassa josko joku tyhmä haksahtaisi.
Kaikki tämä sillä edellytyksellä, että vanhat veneet ovat yksilöitä, ja tämän kajuuttaan astuessa masennus ei valtaa mieltä...Tämä Vital 26 sattuu olemaan varustettu vieläkin paremmalla kölillä ja on VARMASTI kevyempi ja nopeampi kuin yksikään sisaraluksensa. Myynnin syynä on vain ja ainoastaan se, ettei veneessä ole sitä seisomakorkeutta jota arvostaa cruisailussa. Kilpaveneneenä täysin toimiva.
- toope
Viki kirjoitti:
Oikeassahan tuo hifki oli, veneestä pyydetään nyt 21 keuro joka on itse asiassa lähes kolme tonnia vähemmän kuin tämän keskustelun avauksessa. Parikytä tonnia ei välttämättä ole ensinkään paha hinta vm. 90 Vitalista, ottaen vielä tuore kone ja rätit huomioon. Vertaa esim. kymmenen vuotta vanhemman, 24 vuotta vanhalla merivesijäähdytteisellä koneella varustetun Senoritan puolenkymmentä tonnia korkeampaan hintapyyntöön.
Tämä myyjä taitaa olla ihan myyntimielessä liikkellä, eikä vaan haistelemassa josko joku tyhmä haksahtaisi.
Kaikki tämä sillä edellytyksellä, että vanhat veneet ovat yksilöitä, ja tämän kajuuttaan astuessa masennus ei valtaa mieltä..."Kaikki tämä sillä edellytyksellä, että vanhat veneet ovat yksilöitä, ja tämän kajuuttaan astuessa masennus ei valtaa mieltä... "
Ämmien puhetta. Vain täysi tumpelo (mies) masentuu naarmuisesta ja haisevasta kajuutasta, jos vene teknisesti on kunnossa. Paljon löytyy poikaporukoiden kisapurkkeja, joissa ei ole siivousvuoroja jaeltu, mutta ovat muuten ok. Jos ei siivousrätti, hiomapaperi ja lakkasuti pysy kädessä, on parempi katsella uutta Bavariaa tai mieluummin vielä Hansea, niin on varmasti kiiltävät pinnat, mitä ihailla. - Viki
toope kirjoitti:
"Kaikki tämä sillä edellytyksellä, että vanhat veneet ovat yksilöitä, ja tämän kajuuttaan astuessa masennus ei valtaa mieltä... "
Ämmien puhetta. Vain täysi tumpelo (mies) masentuu naarmuisesta ja haisevasta kajuutasta, jos vene teknisesti on kunnossa. Paljon löytyy poikaporukoiden kisapurkkeja, joissa ei ole siivousvuoroja jaeltu, mutta ovat muuten ok. Jos ei siivousrätti, hiomapaperi ja lakkasuti pysy kädessä, on parempi katsella uutta Bavariaa tai mieluummin vielä Hansea, niin on varmasti kiiltävät pinnat, mitä ihailla.Ole hyvä vaan, saat ihan vapaasti valita niistä yksilöistä jotka minä olen hylännyt. Jos venettä ei ole siivottu eikä talvisäilytystä ole tehty kunnolla niin se näkyy. Minulle ainakin tulee mieleen, jotta ei siellä ole mitään muutakaan tehty huolella jos pilssissä on viimekesäiset sipulit tai se on keväällä täynnä jäätä tai öljyistä vettä lämpötilasta riippuen, homeiset verhoilut, home syöpynyt mahonginkin uumeniin ja vuotavan septin haju kaiken yllä.
Myynnissä on mitä surkeimpia tapauksia, pahimpana ryhmänä "avioeroveneet" joita aletaan realisoimaan muutama vuosi yhteisen purjehduksen päättymisen jälkeen - eipä ole tullut mieleen käydä edes pressuja laittamassa talveksi kun on ollut muuta miettimistä.
Kyllä tosimies saattaa nauttia paskaläjässä istumisesta, mutta onneksi minun ei ole pakko olla niin macho - lys
Joakim kirjoitti:
Jos vene on niin nopea kuin LYS-luku kertoo, ei sillä pitäisi olla vaikeuksia pärjätä kisoissa!
On toki veneitä, joilla pärjää vain kovalla tai hiljaisella tuulella, mutta tällöin niiden pitäisi olla lähes lyömättämiä mielikelissään.
Oma veneeni on sellainen, jolla pärjää vain alle 5 m/s tuulessa LYS-todistuksen luvulla. Kovalla tuulella tappiota tulee 5-10% liikaa. Mielestäni LYS-luku (arvattu) on sille liian iso eli vene ei ole keskimäärin niin nopea kuin LYS-luku "väittää"."Jos vene on niin nopea kuin LYS-luku kertoo, ei sillä pitäisi olla vaikeuksia pärjätä kisoissa!" aivan näinhän se menee; mitä isompi lyssi veneellä on sitä paremmin se pärjää tasoituskilpailuissa...
Järki hoi; ison lyssin omaava vene saapuu todennäköisesti aikaisemmin maaliin kuin pienen lyssin omaava. Sijoitukset ratkeavat kuitenkin tasoitetulla ajalla, jolloin myöhemmin maaliin saapunut vene voi voittaa.
Maaliintulojärjestys ja kilpailuissa pärjääminen ovat siis kaksi eri asiaa - Joakim
lys kirjoitti:
"Jos vene on niin nopea kuin LYS-luku kertoo, ei sillä pitäisi olla vaikeuksia pärjätä kisoissa!" aivan näinhän se menee; mitä isompi lyssi veneellä on sitä paremmin se pärjää tasoituskilpailuissa...
Järki hoi; ison lyssin omaava vene saapuu todennäköisesti aikaisemmin maaliin kuin pienen lyssin omaava. Sijoitukset ratkeavat kuitenkin tasoitetulla ajalla, jolloin myöhemmin maaliin saapunut vene voi voittaa.
Maaliintulojärjestys ja kilpailuissa pärjääminen ovat siis kaksi eri asiaaJos saat minun lauseeni tulkituksi näin, kehoittaisin lukemaan sen vielä muutamaan kertaan.
Rautalangasta väännettynä: nopea vene iso LYS-luku => voi pärjätä = ei vaikeuksia pärjätä.
Ei aivan niin nopea vene iso LYS-luku => ei pärjää kuin erityistapauksissa. - Joakim
Arvaus kirjoitti:
että sun veneessä on vaaleansinen pohja ja mahonkikansi.
Ei ole mahonkia eikä sinistä.
- miettivä
kohtuullisen lyhyen ajan sisällä olen kuullut näitä Vitaleja (siis Vitaleja, ei Infernoja jota eräs venevälittäjä myy Vitalina) olevan ainakin kolme myytävänä. Saa nähdä ovatko kaikki esillä syksyn venepörssissä ja miten leveä on hintahaarukka
- toope
Viki kirjoitti:
Ole hyvä vaan, saat ihan vapaasti valita niistä yksilöistä jotka minä olen hylännyt. Jos venettä ei ole siivottu eikä talvisäilytystä ole tehty kunnolla niin se näkyy. Minulle ainakin tulee mieleen, jotta ei siellä ole mitään muutakaan tehty huolella jos pilssissä on viimekesäiset sipulit tai se on keväällä täynnä jäätä tai öljyistä vettä lämpötilasta riippuen, homeiset verhoilut, home syöpynyt mahonginkin uumeniin ja vuotavan septin haju kaiken yllä.
Myynnissä on mitä surkeimpia tapauksia, pahimpana ryhmänä "avioeroveneet" joita aletaan realisoimaan muutama vuosi yhteisen purjehduksen päättymisen jälkeen - eipä ole tullut mieleen käydä edes pressuja laittamassa talveksi kun on ollut muuta miettimistä.
Kyllä tosimies saattaa nauttia paskaläjässä istumisesta, mutta onneksi minun ei ole pakko olla niin machotumpeloa, kun billteman hyllyn takaa hiipii Rahamiehen rinnalle paskaisissa haalareissaan Tekijämies:)
- Fin8238
miettivä kirjoitti:
kohtuullisen lyhyen ajan sisällä olen kuullut näitä Vitaleja (siis Vitaleja, ei Infernoja jota eräs venevälittäjä myy Vitalina) olevan ainakin kolme myytävänä. Saa nähdä ovatko kaikki esillä syksyn venepörssissä ja miten leveä on hintahaarukka
Jos vene jotakuta oikeesti kiinnosta, niin soitelkaa tai lähettäkää emailia. Tiedot on aikaisemmissa viesteissä. Venelehden pörssissä hinta on se 23800€, mutta kaupat voi syntyä vähemmälläkin..
- infernoo
Eräs kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan Tabascon Inferno 26:n ei pärjää edes keskituulen, saati sitten kovan tuulen kryssillä Expressille, eikä kovalla tuu
lella edes Guy 27:lle! Köli on aivan liian kevyt ja painopiste ylhäällä eikä kapeaa venettä istu pystyyn millään. Ei siis kanna purjeitaan. Vitalissa ja myös uudemmissa Infernoissa on painavampi köli ja jos en aivan täysin väärin muista, tuli Infernoon ensin hieman painavampi köli, Vitaliin vielä sitäkin painavampi. Onkohan tämä huomioitu mittaluvuissa? Itse myin veneen pois juuri siksi, että se niin selvästi oli kevyen kelin vene.Jossain olin huomaavinani Vitalilla Lys 1.14 kun Infernolla 1.13..
Infernossahan on selvästi leveämpi perä, 20cm pidempi vesilinja ja lähes 25% suurempi purjeala Expressiin verrattuna. Luulisi kyllä sekä Infernon että Vitalin pesevän Expressin lähes kaikilla tuulensuunnilla ja keleillä lukuunottamatta ehkä kaikkein kovimpia kelejä. Surffaamaankin pohjamuodon perusteella luulisi paremmin, toisaalta ei sitten kryssi kovassa vasta-aallokossa ehkä niin hyvin... - Eräs
infernoo kirjoitti:
Jossain olin huomaavinani Vitalilla Lys 1.14 kun Infernolla 1.13..
Infernossahan on selvästi leveämpi perä, 20cm pidempi vesilinja ja lähes 25% suurempi purjeala Expressiin verrattuna. Luulisi kyllä sekä Infernon että Vitalin pesevän Expressin lähes kaikilla tuulensuunnilla ja keleillä lukuunottamatta ehkä kaikkein kovimpia kelejä. Surffaamaankin pohjamuodon perusteella luulisi paremmin, toisaalta ei sitten kryssi kovassa vasta-aallokossa ehkä niin hyvin...sanoin, ei pärjää kryssillä. Muista suunnista en ottanut kantaa. Infrnossa ei kryssillä suuri purjeala auta jos on edes kohtalainen tuuli, koska venettä pitää reivata niin varhaisessa vaiheessa, siitä taas seuraa purjealan pieneneminen. Eli vaihtiehtoina on joko nilkuttaa reivatuilla purjeilla tai tyytä vaatimattomaan nousukulmaan joko vapaaehtoisesti tai sitten veneen sortuessa ollessaan niin kallellan
- vertaillut
Eräs kirjoitti:
sanoin, ei pärjää kryssillä. Muista suunnista en ottanut kantaa. Infrnossa ei kryssillä suuri purjeala auta jos on edes kohtalainen tuuli, koska venettä pitää reivata niin varhaisessa vaiheessa, siitä taas seuraa purjealan pieneneminen. Eli vaihtiehtoina on joko nilkuttaa reivatuilla purjeilla tai tyytä vaatimattomaan nousukulmaan joko vapaaehtoisesti tai sitten veneen sortuessa ollessaan niin kallellan
Expressissä syväys 1.45 ja kölin paino 800 kg. Kokonaispaino 1.800 kg.
Inferno 26:ssa syväys 1.5 ja kölin paino 800. Kokonaispaino 1.700 kg
Kummassakohan on suurempi oikaiseva momentti ja kummastakohan saadaan siten enemmän tehoa irti?
Mitä ihmeen merkitystä sillä on reivataanko Infernoa aikaisemmin kuin Expressiä, ykkösreivillä purjetta on vielä vähintään saman verran kuin Expressissä. Onko reivatulla purjeella meno "nilkuttamista".
Kovalla kryssillä ainoastaan sillä on merkitystä kuinka paljon tehoa pystyt ottamaan purjeista irti ja se taas riippuu oikaisevasta momentista. - lukija
Eräs kirjoitti:
sanoin, ei pärjää kryssillä. Muista suunnista en ottanut kantaa. Infrnossa ei kryssillä suuri purjeala auta jos on edes kohtalainen tuuli, koska venettä pitää reivata niin varhaisessa vaiheessa, siitä taas seuraa purjealan pieneneminen. Eli vaihtiehtoina on joko nilkuttaa reivatuilla purjeilla tai tyytä vaatimattomaan nousukulmaan joko vapaaehtoisesti tai sitten veneen sortuessa ollessaan niin kallellan
samaa logiikkaa noudatetaan vene-lehden kaavioissa. Mitä pienemmät purjeet sen kovempaa se menee kovalla kryssillä koska pinta-ala suhteessa painoon paranee ja vene kantaa paremmin TÄYDET purjeet. Taisi Joe 17 piestä H-veneen juuri tämän takia.
Jokainen tajunnee että tuo logiikka ei toimi. - Mie
Joakim kirjoitti:
Noissa Emäsalon lenkeissä yhdessä kisassa tuli kaksi Expressiä maaliin ennem Vitalia ja toisessa yksi vain 25 sekuntia Vitalin jälkeen eikä pari muutakaan jäänyt kuin minuutteja melko pitkässä kisassa.
Expressillä voitettiin tänä vuonna IMSIII SM:t ja myös toinen kisa. Viime vuodeltakin saldona on hyviä sijoituksia. Vene siis kulkee vähintäänkin mittalukunsa mukaisesti.
Vitalin pitäisi olla hiukan nopeampi IMS:n ennusteiden mukaan. Samassa kisassa ja luokassa en molempia löytänyt, mutta Vitalien huono menestys voi hyvin johtua siitä, että vene "mittaa huonosti" eli ei olekaan yhtä nopea kuin ennustus väittää.
Voihan noita Kotkan kisojen purjehdittuja aikoja verrata, koska samaa rataa kiersivät 5 minuuttia eroa lähtoajassa:
Hyvin hiljaisessa tuulessa (alle 3 m/s) purjehditussa matkakissa (73 Nm, 22-25 h) toinen Vital oli 1h 4min nopeampi kuin nopeampi Express, mutta hitaampi Vital oli taas yli 2 h hitaampi kuin hitaampi Express.
Banaaradalla hyvin hiljaisessa tuulessa (~3 m/s) ainoa Vital ensiksi sijoittui Expressien väliin (1,5 min häviö ja 4,5 min voitto 3,5 tunnissa) ja sitten voitti molemmat (5 ja 10,5 min reilun 3 h kisa).
Seuraavan päivän reippaammassa tuulessa (~7 m/s) ainoa Vital hävisi molemmille Expresseille banaaniradalla (1,5 ja 6,5 min, 2,5 h kisa).
Viimeisessä saaristopurjehduksessa (~5 m/s) Vital voitti molemmat (10 ja 13,5 min vajaan 6 h kisassa).
Yhteenvetona Vital oli parhaimmillaankin vain 5 % nopeampi, mutta huonoimmillaan myös 4 % hitaampi (toinen Vital ekassa kisassa lähes 10% hitaampi).
Enpä tuon perusteella uskaltaisi väittää kumpaakaan nopeammaksi.Terve!
Tuota jokaiseen kisaan osallistunutta Vitali ko kisassa purjehtinmeena vähän ihmettelen sen viimeisen banaanikisan tuulilukuja. Tuuli saattoi olla startissa toi 7 m/s mutta kisan loppuvaiheessa jo jotain ihan muuta ehkä tuollaiset 12 - 15 m/s.
Aika moni vene kävi Mussalon syväsatamassa rahtarin kupeessa setvimässä solmuun mennyttä spinnua, meiltä katkesi kesken kisan spinnun skuutti ja sen kanssa temppuilessa meni aikaa eikä kryssin aikana tehty vaihto G II:sta fokkaankaan mennyt ihan putkeen. Meidän harrastelijaporukalle se keli nyt vain oli liikaa.
Noihin nähden meidän venevauhti oli minusta ihan kohtuullinen. Vital ei vaan kulje kovemmassa kelissä minnekään, kun maininki kasvaa niin se alkaa heti kärsimään lyhyydestään.
Luulisin että Vitalin aika kisaveneenä alkaa olla ohi, mutta venevauhdin puolesta se on kyllä mukava vene ajella ja jos se kalustaa sisämoottorilla niin kyllähän siitä siedettävän poikamiesboxin saa
t. mie - Kippari
sivullinen kirjoitti:
Itseskuuttaava ja GIII ei ole 29:ssä päällekkäisiä, itseskuuttaavaa voi käyttää perheen kanssa tai yksin purjehdittaessa. Missään nimessä se ei korvaa GIII kisoissa.
G II on kyllä turha.
17 000 e yksilön uudistamiseen saisi menemään helposti saman verran lisää rahaa esim.
Uudet purjeet 8000 e
Uusi lämmitin 1500 e
uudet patjat 1500 e
uusi mittaristo 1500 e
heloituksen, levangin ja ison skuutin ja uusiminen/parantelu 1000 e
sisäverhoilu 300 e
uusi kone 4000 eOstin itse viime syksynä Inferno 26:n vm.85 14000€ ja on huippu kunnossa. Sisältä siisti ja kuiva, uusi perämoottori, osa heloituksesta vaihdettu järeämpään kuin alkuperäisessä. Pohja todella hyvin tehty vuotta aikaisemmin. Kaikki ehjää ja vähän käytettyä. Purjevariustus uusittu 4v. sitten Northsails Fokka, GI, GIII, Läpilatoitettu iso, Genaakkeri ja Spinnu. Ainoa mitä olen uusinut, on nostimia ja barduunan säätöpiuhat. Hinta pyyntö oli 17k€, tarjosin 12k€ ja lopulta kaupat 14k€. Käytiin katsomassa paria muutakin Infernoa (yksi niistä PKS, pyynti 14k€) Oli tosi rivossa kunnossa (vanhat purjeet ja osa niistä vielä revennytkin), en olisi siitä maksanut 8k€ enempää.
Suosittelen 26:sta kaikille, joita kiinnostaa kisaaminen ja/tai vauhdikas eteneminen säässä kuin säässä. Tällä voi kiusata vähän isompiakin, varsinkin kevyellä kelillä. Hauska vehje, tosin vaimon mielestä liian kiikkerä, mun mielestä just jees! - Kippari
Eräs kirjoitti:
sanoin, ei pärjää kryssillä. Muista suunnista en ottanut kantaa. Infrnossa ei kryssillä suuri purjeala auta jos on edes kohtalainen tuuli, koska venettä pitää reivata niin varhaisessa vaiheessa, siitä taas seuraa purjealan pieneneminen. Eli vaihtiehtoina on joko nilkuttaa reivatuilla purjeilla tai tyytä vaatimattomaan nousukulmaan joko vapaaehtoisesti tai sitten veneen sortuessa ollessaan niin kallellan
Puhutaan paljon mittaluvuista ja verrataan veneiden etenemisominaisuuksia. Kisoissa huomaa heti, että keskiverto Express porukka on kokeneempaa kaartia kuin Vitaleilla tai Infernoilla, tämä johtuu varmastikin yksityyppi kisoista.
On loppujain lopuksi aivan sama, onko jossakin veneessä LYS 1,10 vai 1,13 tai peräti "hulppea" 1,14. Ero tulee niin monesta muusta asiasta joista ainakaan vähäisimpiä eivät ole purjeiden kunto ja miehistön kokemus.
Itse olen purjehtinut molempia ja pahaillaan painelen Inferno 26:lla. Sanoisin näin perstuntumalla, että Inferno jättää Experssin jälkeen melkein kelillä kuin kelillä. Infernoa toki pitää reivata aikaisemmin, mutta ei ykkösreivi ole "nilkuttamista" kun vauhti on silti kohdallaan. Infernolla kisaaminen vaatiikin kokemusta missä vaiheessa tulee reivata, koska se raja tulee yllättävän aikaisin. Vähän liian myöhään, niin vene broachaa ja sitten menee kaverit ohi. Inferno vaatii kipparilta enemmän, mutta toisaalta antaa myös hieman enemmän.
No asiani oli siis oikeasti se, että turha katsella muutamien kisojen tuloksia joissa on ollut yksi Vital 26:nen. Kyse on lopulta miehistöstä ja heidän kokemuksesta kyseisellä veneellä. Sanoisin, että Lys 1,10 ja 1,13 kisaavat täysin samalla viivalla, olettaen tietenkin, että mittaluvut on oikein määritelty.
Oikein hyvää purjehduskesää sekä Albinien, Infernojen ja Vitalienkin kippareille. Nähdään kisoissa ja katsotaan sie´llä kuka on nopea ja kuka ei:) - kirikuu
JokkeP kirjoitti:
Opiskele kaveri vähän pohjatietoja ennenkuin alat 'huhhutteleen' hintaa. Katoppas mihin hintaan Albin Expressejä myydään ja jossain aika tuoreessa vene-lehdessäkin oli myytävänä -85 inferno 26, perämoottori versiona, yli 20 keuron hintaan. Ja vitaleissa on kyllä parempi heloitus ym. kuin infernossa/tabascossa vakiona, ainakin minun tietojeni mukaan
notta jotain pohjatietoo täytyis olla ennekuin arvostelee =)Minulla on 26 Inferno perämoottori versiolla.On se vaan kätevä ,lokakuun lopussa kannoin Susukin olkapäällä autoon ja vein lämpimään kellariin.Ei tartte jättää konetta veneeseen pakkasen armoille,ei tartte mietti tiivisteitä ja talvilaittoa koneelle.Ei ole läpivientiä.26 jalkanen on siitä hyvä ,ettei se välttämättä kaipaa sisämoottoria.Hinnoista en sano mitään,varustetaso yleensä ratkaisee melko paljon!
- KIRIKUU
Eräs kirjoitti:
sanoin, ei pärjää kryssillä. Muista suunnista en ottanut kantaa. Infrnossa ei kryssillä suuri purjeala auta jos on edes kohtalainen tuuli, koska venettä pitää reivata niin varhaisessa vaiheessa, siitä taas seuraa purjealan pieneneminen. Eli vaihtiehtoina on joko nilkuttaa reivatuilla purjeilla tai tyytä vaatimattomaan nousukulmaan joko vapaaehtoisesti tai sitten veneen sortuessa ollessaan niin kallellan
Olen purjehtinut inferno 26 kolme kesää Hiittisten saaristosta Loviisaan ja yleensä sillä välillä.Reivi kynnys on mielestäni 10-13 välissä.Hyvin on kulkenut reippaammassakin kelissä.Ollaanhan sitä tietysti kallellaan,mutta se aika tyypillistä purjehdittaessa!
- sdfgsdfsdg
KIRIKUU kirjoitti:
Olen purjehtinut inferno 26 kolme kesää Hiittisten saaristosta Loviisaan ja yleensä sillä välillä.Reivi kynnys on mielestäni 10-13 välissä.Hyvin on kulkenut reippaammassakin kelissä.Ollaanhan sitä tietysti kallellaan,mutta se aika tyypillistä purjehdittaessa!
kuin x-79.
- WWWWESWEE
Joakim kirjoitti:
LYS-luku on statiikkaan tai arvaukseen perustuva. Expressinillä LYSiä on kisattu niin paljon, että luku on kohdallaan. Inferno/Vital 26:sta en olisi niinkään varma. Voi mielestäni siis olla, että oikea LYS Vitalille olisikin vaikkapa 1,11 eli yhtä nopea.
Vitaleilla on saldona IMS-kisoista lähinnä viimeisiä sijoja. Esim .: http://www.avomeripurjehtijat.fi/kilpailut/1995/owimsfin.html
Express sen sijaan kulkee IMSissä hyvin todisteena useampi voitto viime vuosilta.
Voi hyvin olla, että IMS ennustaa tuon 3,5% pieleen...lys on ton mukaan 1,09!
- Eräs
oman Infernoni. Ilman perämoottoria ja muuta krääsää. Vene oli siis purhedusvarustein, mutta ei mitään ylimääräistä tavaraa (myös vesitankki tyhjänä). Puntari näytti tylyt 2050 kg. Tuon Tabascon Inferno 26:n vm. 1984 kölipainoksi ilmoitettiin silloin 750 kg eikä 800.
- Vital26
Tässä Vitalissa on Bulbiköli, jonka kokonaispaino on 450Kg(syv.1,8m). Vene on varustettu Yanmarin Dieselillä ja silti se ui ~ 10cm korkeammalla kuin normaalisti. Purjeita vene kantaa vähintään yhtähyvin kuin normaali Vital.
- Eräs
Vital26 kirjoitti:
Tässä Vitalissa on Bulbiköli, jonka kokonaispaino on 450Kg(syv.1,8m). Vene on varustettu Yanmarin Dieselillä ja silti se ui ~ 10cm korkeammalla kuin normaalisti. Purjeita vene kantaa vähintään yhtähyvin kuin normaali Vital.
viestini tuli jostain syystä väärään ketjuun. Piti mennä tuonne samaan, johon osallistuin aikaisemmin, siellä pohdiskeltiin Inferno 26:n ja Expressin kryssinopeuksia.
Vital on varmaan ihan eri asia, kuin nuo ensimmäiset Inferno 26:t. Sun bulbikölin kun laittaisi tuohon 84:een Infernoon, niin sekin olisi varmaan ihan eri vene. - vertaillut
Lys tietokannasta http://www.ssf.se/system/Lys/SokLys.asp
saadaan hakusanalla Inferno 26
http://www.ssf.se/system/Lys/VisaLysdetalj.asp?409
Infernon painoksi 1.85 tonnia varusteineen mutta syväys taas eroaa LYS listauksesta. Kölipaino on sitten LYS tietokannassa 750 kun sen http://www.sailguide.com/ sanotaan olevan 800 kg...
Parisataa kiloa voisin helpohkosti kuvitella tulevan purjehdusvarusteista joka selittäisi tuon punnituserosi ja esitepainon, mutta kun tuo LYS on punnittu varusteineen......
Menee oikeastaan jo hiusten halkomiseksi - Eräs
vertaillut kirjoitti:
Lys tietokannasta http://www.ssf.se/system/Lys/SokLys.asp
saadaan hakusanalla Inferno 26
http://www.ssf.se/system/Lys/VisaLysdetalj.asp?409
Infernon painoksi 1.85 tonnia varusteineen mutta syväys taas eroaa LYS listauksesta. Kölipaino on sitten LYS tietokannassa 750 kun sen http://www.sailguide.com/ sanotaan olevan 800 kg...
Parisataa kiloa voisin helpohkosti kuvitella tulevan purjehdusvarusteista joka selittäisi tuon punnituserosi ja esitepainon, mutta kun tuo LYS on punnittu varusteineen......
Menee oikeastaan jo hiusten halkomiseksipaino on todellakin vain 1,85 tn. Onko LYS-paino myös punnittu, mielstäni aina ei ole näin, vaan painot ja mitat ovat valmistajan ilmoittamia ja LYS vain "revitään hihasta" näiden perusteella. Kun sitten saadaan kokemuksia kilpailuista, ryhdytään LYSsiä korjaamaan niiden perusteella. En tiedä enkä ole tämän alan asiantuntija, mutta kun katselen LYS taulukon veneiden painoja, ne kaikki näyttävät olevan esitepainoja ja siten eivät välttämättä ole kovin lähellä todellisia painoja.
- WWSEDFRT54
Eräs kirjoitti:
viestini tuli jostain syystä väärään ketjuun. Piti mennä tuonne samaan, johon osallistuin aikaisemmin, siellä pohdiskeltiin Inferno 26:n ja Expressin kryssinopeuksia.
Vital on varmaan ihan eri asia, kuin nuo ensimmäiset Inferno 26:t. Sun bulbikölin kun laittaisi tuohon 84:een Infernoon, niin sekin olisi varmaan ihan eri vene.Tää on niin köliä tää juttu !Osta Bavarian köli niin pärjäät sinäkin!
- toinenvekkuli
Eräs kirjoitti:
paino on todellakin vain 1,85 tn. Onko LYS-paino myös punnittu, mielstäni aina ei ole näin, vaan painot ja mitat ovat valmistajan ilmoittamia ja LYS vain "revitään hihasta" näiden perusteella. Kun sitten saadaan kokemuksia kilpailuista, ryhdytään LYSsiä korjaamaan niiden perusteella. En tiedä enkä ole tämän alan asiantuntija, mutta kun katselen LYS taulukon veneiden painoja, ne kaikki näyttävät olevan esitepainoja ja siten eivät välttämättä ole kovin lähellä todellisia painoja.
Et siis ole asiantuntija,mutta luulet ettei lys lukemat pidä alkuunkaan paikkaansa!Olet aikamoinen vekkuli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135243
- 675044
- 904104
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603188- 432781
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 391774
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628