Onko enää poikien seikkailukirjoja?

ex-poika

Ponia ja skifiä näkyy kirjaston hyllyissä paljon, mutta onko pojille kunnon seikkailukirjoja?

Ostin joululahjaksi pojalle erään sellaisen ( ja kuuluisan kirjailijan) kirjan. Pääsiäisenä se oli vielä lukematta, ja alon itse selailla sitä.
Se oli uskomatonta paskaa!
Ymmärrän hyvin, että poika ei lukenut.

Vinkatkaa hyviä poikien kirjoja. Olen itsekin etsinyt niitä, mutta mielestäni taso on aika huono.
En tarkoita mitään 50-60-lukujen poikakirjoja, mutta monet niistä kelpaavat kyllä esimerkiksi hyvästä kirjasta.

15

610

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jees!

Nuoren Don Juanin uroteot on hyvä poikakirja.

• Seppo.Jyrkinen
    • kpt nemo

Mikä vika on Jules Vernessä tai Edgar Rice Burroughsissa? Aika moni on aloittanut lukemisen vastaavista.

• Mashiach

Kannatan kapteeni Nemoa! Tarzanit, John Carterit ja Vernen klassikot pitävät pintansa yhä edelleen!

• Duffa7

Onko tiedossa mitään nykyaikaan sijoittuvaa Pertsa ja Kilu sarjan kaltaista?

• Aaro Honka fani

Kunnollisia viime vuosina julkaistuja poikien seikkailukirjojoja saa hakea.
      Ei ole mikään ihme, että pojat syrjäytyy kun kirjatkin ovat niin huonoja.
      Vanhoissa seikkailukirjoissa sentään oli kunnon jännitystä ja opetettiin siinä sivussa elämänarvoja. Nämä nykyiset kirjat ovat täysin epäuskottavia ja lässyttäviä.

• 5+9

Minä olen lukenut muutaman. Niissä on ihmeellistä tätimäistä paapomista ja juonet on epäuskottavia.

• edellinen

arkoitan tietenkin nykyajan "poikakirjoja".

• ruumisarkkunikkari

Jos Lappi-aiheiset seikkailukirjat kiinnostavat, niin ehkäpä uusi Seikkailuja Lapissa -sarja saattaisi olla sopiva http://www.naruska.fi/

• Tobias*

Hyviä poikien kirjasarjoja ovat esim: Eoin Colferin Artemis Fowl-sarja sekä Ilkka Remeksen nuortenromaanit!

• ex-poika
        Tobias* kirjoitti:

Hyviä poikien kirjasarjoja ovat esim: Eoin Colferin Artemis Fowl-sarja sekä Ilkka Remeksen nuortenromaanit!

Ilkka Remeksen kirjassa sankarit istuivat yhdysvaltain pressan kanssa tämän työhuoneessa kun sitä selailin...

Uskon, että pojat lukisivat mielellään kotimaisia realistisia seikkailuromaaneja, mutta niitä ei ole.

• ex-poika

Näissä on ainakin nimet kohdallaan. Pitää tutustua.

• ex-poika
        ex-poika kirjoitti:

Näissä on ainakin nimet kohdallaan. Pitää tutustua.

Siis, näissä naruska-kirjoissa.

• Tobias*

P.S. Eoin Colferin uusin sarja on "WARP", jossa uusin teos on "Salamurhaajan oppipoika".

• Anonyymi

Pojalle luen kirjoja. Iso pino luettu. Pitää kiirettä, koska kohta hän alkaa itse lukemaan ja varmasti vähenee tämä mukava yhdessäolo ja elämän ihmettely lukemalla!
      Parhaat kirjat pojille ovat Astrid Lindgrenin kirjat. Vaikka osassa päähenkilö on tyttö, kuten Marikissa, ovat kirjat mainioita. Sisältävä sanomaa elämästä, kaverisuhteista ja vaaroista. Uusista kirjailijoista Tuula Kallioniemi on hyvä. Enid Blytonin Viisikko jaksaa kiinnostaa sekä lasta että aikuista lukijaa. Kotimaisia seikkailukirjojen aatelia on Jalmari Saulin erähenkiset kirjat.
      Rehellisesti voi sanoa, että vanhat kirjat ovat parempia. Nykyajan lässytys, paapominen ja tasapäistäminen monessa mielessä näkyy nykykirjoissa, eikä niitä jaksa lukea. Osassa kirjoissa asetelma niin tekemällä tehty päälaelleen, että naurattaa, esim. tyttö rohkea ja poika pelkuri. Uudet kirjat tylsiä plätkyjä tai niin kaukaa kiertoradoille sijoittuvia, että huh hei.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      140
      1757
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      267
      889
    3. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      34
      789
    4. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      65
      677
    5. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      44
      651
    6. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      29
      651
    7. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      5
      644
    8. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      48
      626
    9. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      43
      600
    10. Mun veikkaus

On se, että jos/kun tavataan ja aletaan juttelemaan, tajutaan, että ollaan jotain muuta kuin kuviteltiin. Ja kupla puhke
      Ikävä
      53
      592
    Aihe