Onko enää poikien seikkailukirjoja?

ex-poika

Ponia ja skifiä näkyy kirjaston hyllyissä paljon, mutta onko pojille kunnon seikkailukirjoja?

Ostin joululahjaksi pojalle erään sellaisen ( ja kuuluisan kirjailijan) kirjan. Pääsiäisenä se oli vielä lukematta, ja alon itse selailla sitä.
Se oli uskomatonta paskaa!
Ymmärrän hyvin, että poika ei lukenut.

Vinkatkaa hyviä poikien kirjoja. Olen itsekin etsinyt niitä, mutta mielestäni taso on aika huono.
En tarkoita mitään 50-60-lukujen poikakirjoja, mutta monet niistä kelpaavat kyllä esimerkiksi hyvästä kirjasta.

16

1006

Vastaukset 16

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jees!

Nuoren Don Juanin uroteot on hyvä poikakirja.

• Seppo.Jyrkinen
    • kpt nemo

Mikä vika on Jules Vernessä tai Edgar Rice Burroughsissa? Aika moni on aloittanut lukemisen vastaavista.

• Mashiach

Kannatan kapteeni Nemoa! Tarzanit, John Carterit ja Vernen klassikot pitävät pintansa yhä edelleen!

• Duffa7

Onko tiedossa mitään nykyaikaan sijoittuvaa Pertsa ja Kilu sarjan kaltaista?

• Aaro Honka fani

Kunnollisia viime vuosina julkaistuja poikien seikkailukirjojoja saa hakea.
      Ei ole mikään ihme, että pojat syrjäytyy kun kirjatkin ovat niin huonoja.
      Vanhoissa seikkailukirjoissa sentään oli kunnon jännitystä ja opetettiin siinä sivussa elämänarvoja. Nämä nykyiset kirjat ovat täysin epäuskottavia ja lässyttäviä.

• 5+9

Minä olen lukenut muutaman. Niissä on ihmeellistä tätimäistä paapomista ja juonet on epäuskottavia.

• edellinen

arkoitan tietenkin nykyajan "poikakirjoja".

• ruumisarkkunikkari

Jos Lappi-aiheiset seikkailukirjat kiinnostavat, niin ehkäpä uusi Seikkailuja Lapissa -sarja saattaisi olla sopiva http://www.naruska.fi/

• Tobias*

Hyviä poikien kirjasarjoja ovat esim: Eoin Colferin Artemis Fowl-sarja sekä Ilkka Remeksen nuortenromaanit!

• ex-poika
        Tobias* kirjoitti:

Hyviä poikien kirjasarjoja ovat esim: Eoin Colferin Artemis Fowl-sarja sekä Ilkka Remeksen nuortenromaanit!

Ilkka Remeksen kirjassa sankarit istuivat yhdysvaltain pressan kanssa tämän työhuoneessa kun sitä selailin...

Uskon, että pojat lukisivat mielellään kotimaisia realistisia seikkailuromaaneja, mutta niitä ei ole.

• ex-poika

Näissä on ainakin nimet kohdallaan. Pitää tutustua.

• ex-poika
        ex-poika kirjoitti:

Näissä on ainakin nimet kohdallaan. Pitää tutustua.

Siis, näissä naruska-kirjoissa.

• Tobias*

P.S. Eoin Colferin uusin sarja on "WARP", jossa uusin teos on "Salamurhaajan oppipoika".

• Anonyymi

Pojalle luen kirjoja. Iso pino luettu. Pitää kiirettä, koska kohta hän alkaa itse lukemaan ja varmasti vähenee tämä mukava yhdessäolo ja elämän ihmettely lukemalla!
      Parhaat kirjat pojille ovat Astrid Lindgrenin kirjat. Vaikka osassa päähenkilö on tyttö, kuten Marikissa, ovat kirjat mainioita. Sisältävä sanomaa elämästä, kaverisuhteista ja vaaroista. Uusista kirjailijoista Tuula Kallioniemi on hyvä. Enid Blytonin Viisikko jaksaa kiinnostaa sekä lasta että aikuista lukijaa. Kotimaisia seikkailukirjojen aatelia on Jalmari Saulin erähenkiset kirjat.
      Rehellisesti voi sanoa, että vanhat kirjat ovat parempia. Nykyajan lässytys, paapominen ja tasapäistäminen monessa mielessä näkyy nykykirjoissa, eikä niitä jaksa lukea. Osassa kirjoissa asetelma niin tekemällä tehty päälaelleen, että naurattaa, esim. tyttö rohkea ja poika pelkuri. Uudet kirjat tylsiä plätkyjä tai niin kaukaa kiertoradoille sijoittuvia, että huh hei.

• Anonyymi

Pertti Koskinen. Kaksi nuorten kirjaa. Pedon jäljillä ja Testamentti. Molemmissa samat pojat seikkailevat. Perinteisiä poikakirjoja. Ei mitään wokelässytystä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      74
      1670
    2. Naantalin kylpylän ampujat

Oli somppumatuja. Nyt mennään. Suomi on ruotsi.
      Maailman menoa
      23
      1172
    3. Kemijärvellä vesionnettomuus

Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as
      Kemijärvi
      32
      1073
    4. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      134
      906
    5. Joku porukka lähtenyt täältä

Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.
      Ikävä
      189
      816
    6. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      64
      694
    7. Olipa yllätys

Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      609
    8. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      79
      598
    9. Tuletko tänään

Jos soitan? Niin... tuletko?🖤
      Ikävä
      49
      561
    10. 69
      530
    11. Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä

Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,
      Ikävä
      32
      518
    12. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      55
      507
    13. Muutto auto hakee sut tänään!

Tein sulle oman huoneen! mieheltä naiselle
      Ikävä
      57
      485
    14. Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?

Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.
      Ikävä
      25
      457
    15. Kai sä mies ymmärrät..

..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast
      Ikävä
      28
      432
    16. 34
      424
    17. En tiedä mitä sanoa

Siksi en vastannut😔
      Ikävä
      33
      423
    18. Jos kaivattusi olisi

Vieressäsi niin mitä tekisit?
      Ikävä
      40
      417
    19. Kiinni jäit

Ei olisi uskonut sinusta
      Ikävä
      16
      409
    20. Päivän galluppi

Minkälainen ehkäisy sinkkupalstalaisilla käytössä?
      Sinkut
      82
      398
    Aihe