Matkustajille tarjotaan tablettitietokoneet matkan ajaksi, tylsät Overhied- näytöt jäävät historiaan ja jokainen matkustaja voi seurata tabletilta, mitä tarjonnasta haluaa. Todella hieno juttu!
Linkki uutiseen: http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1288594567808.html
Finnairin uudet A321ER-koneet huippua!
70
1487
Vastaukset
- Myöhässä ollaan
Ne on ihan perseestä. Ei toimi. Jengi hajottaa niitä ja pöllii. Ihan fiasko. Onhan näitä tabuja kokeiltu muillakin yhtiöillä mutta luopuvat ilmaisista ed.mainituista syistä.
- anna esimerkki
On näitä AA:lla, ihan hyvin pelasivat. Miksei tabletti toimisi? Toimiihan se muutenkin.
- Erkki esim.
anna esimerkki kirjoitti:
On näitä AA:lla, ihan hyvin pelasivat. Miksei tabletti toimisi? Toimiihan se muutenkin.
Anonyymit Alkoholistit?
- gnyugygny
Ei tule toimimaan finnairilla kuitenkaan....
- ögögöögögö
Oikea asenne. Eihän ne koneetkaan ole ikinä ajoissa. Paitsi esim. huhti-toukokuussa maailman ykkönen täsmällisyydessä. Mutta "Finnairilla" mikään ei toimi. Kun sä olet niin sanonut.
- fjfjftjfjtfjttf
ögögöögögö kirjoitti:
Oikea asenne. Eihän ne koneetkaan ole ikinä ajoissa. Paitsi esim. huhti-toukokuussa maailman ykkönen täsmällisyydessä. Mutta "Finnairilla" mikään ei toimi. Kun sä olet niin sanonut.
Kumma että muka täsmällisin kun osa koneista ovat kääntyneet takaisin moottorivikojen takia.
Ihmetyttää että mistä nuo infot oikein tulevat? Finskin joholta jotak perustelevat kaiken vuodella 2012??? - maailmassa monta ihm
fjfjftjfjtfjttf kirjoitti:
Kumma että muka täsmällisin kun osa koneista ovat kääntyneet takaisin moottorivikojen takia.
Ihmetyttää että mistä nuo infot oikein tulevat? Finskin joholta jotak perustelevat kaiken vuodella 2012???Ei mut hei saamari, mä keksin! Se on varmaan niin että muilla noita ongelmia on vielä enemmän! Voisko se olla niin yksinkertaista.
Ai mistä info tulee? No mietitääs, hmm, FlightStats, mennääs niiden sivuille, hei mut siellähän on tällainen FAQ, oisko siellä jotain, hei mut on!
https://helpdesk.flightstats.com/entries/202715-Where-does-FlightStats-get-its-flight-status-information- - down 50
maailmassa monta ihm kirjoitti:
Ei mut hei saamari, mä keksin! Se on varmaan niin että muilla noita ongelmia on vielä enemmän! Voisko se olla niin yksinkertaista.
Ai mistä info tulee? No mietitääs, hmm, FlightStats, mennääs niiden sivuille, hei mut siellähän on tällainen FAQ, oisko siellä jotain, hei mut on!
https://helpdesk.flightstats.com/entries/202715-Where-does-FlightStats-get-its-flight-status-information-Flightstats ja sun muut ovat helposti ostettavissa.
- säästöviihdettä
Kekseliäs veto Finnairilta. Yhtiö säästää sievoisen summan rahaa ja huoltokuluja kun ei asennuta jokaiseen istuimeen henkilökohtaista viihdejärjestelmää ja samalla säästetään koneen painossa muutama sata kiloa. Muutaman tabletin hankkimisella voidaan sitten kehua kuinka lomalentojen viidetarjonta nousee "uudelle tasolle". Tuossa uutisessahan ei siis puhuttu tablettien määrästä mitään ja villi veikkaus että tabletin käytöstä joutuu vielä muutaman euron maksamaankin.
- itku pääsee!!!!!!!
Älä saamari. Muutaman euron jos ei ole ollut varaa ostaa omaa tablettia?! Ihan kauheeta. Elämä pilalla. Ei mulla ole varaa. Miksi kaiken pitää maksaa? Yleensä toimitan vaan kuitit sossuun.
- Jee jee
Juu rynkyllä tämäkin olisi all inclusive vai miten se meni
- Mitä maksaa
Tarjotaan? Mihin hintaan? Haloo?
- halpaa on
Max 10 ecua.
- ???
halpaa on kirjoitti:
Max 10 ecua.
Eikös se hinta lyötykkään kiinni viiteenkymppiin?
- kovaa ja korkeella
Ovat tervetulleita ne tablettinäytöt. Saa itse valita, mitä katselee ja kuuntelee. Maksoipa sitten muutaman euron tai ei. Ja ei tarvitse ottaa, jos ei halua.
Muutama vuosi sitten kanarialle mennessä overhead:sta tuli Risto Räppääjä -elokuva, ei todellakaan kiinnostanu. Paluumatkalla odotin jotain parempaa leffaa, mutta esittivät saman Risto Räppääjän. Jospa ei enää tarviis katsoa sitä.
Pianhan nähdään, miten jengi ottaa vastaan uudet Finnairin koneet ja mitä tykkäävät tableteista.- Jengi ei tajuu
Rahastushan tämä tablettijuttu on halpalentoyhtiö Finnairilta. Kai seuraavaksi vessassakäynnitkin menee maksuun.
- luojanlykky
Jengi ei tajuu kirjoitti:
Rahastushan tämä tablettijuttu on halpalentoyhtiö Finnairilta. Kai seuraavaksi vessassakäynnitkin menee maksuun.
Hyvä että sä tajuut. Me ollaan niin onnellisia.
- HalpalentoyhtiöF
luojanlykky kirjoitti:
Hyvä että sä tajuut. Me ollaan niin onnellisia.
Sä et näytä tajuuvan. Nykypäivää on edessä olevan istuimen selkänojassa oleva viihdejärjestelmä. Tabletit on RAHASTUS .
- ilmainen S24
HalpalentoyhtiöF kirjoitti:
Sä et näytä tajuuvan. Nykypäivää on edessä olevan istuimen selkänojassa oleva viihdejärjestelmä. Tabletit on RAHASTUS .
Muualla maailmassa valitellaan, että ns. uusikin kiinteä systeemi on jo tullessaan vanha. Tabletti on poikkeuksetta tuoreempi, päivitettävämpi jne.
Teetkö jonkun laskelman, josta rahastus aukeaa paremmin.
Ainoa downside tässä voi olla tabletin pitäminen. Itse olen käyttänyt AA:lla tablettia ja hyvin se siellä pelas, pysyi pöydällä hyvässä asennossa ja käytettävyys kankeita kiinteitä huomattavasti parempi. Laturipiuha oli joskus tiellä jos halusi pitää kunnon virrassa. Finskin testaama HP Elite pitäisi kestää 10h käyttöä.
Jos HYVÄ leffavalikoima maksaakin sitten vitosen niin eipä paljon haittaa. Toki mulla omat leffat omalla iPadilla mukana, joten tuliskohan tarjotulle tarvetta. Ehkä. - Ei vaan toimi
ilmainen S24 kirjoitti:
Muualla maailmassa valitellaan, että ns. uusikin kiinteä systeemi on jo tullessaan vanha. Tabletti on poikkeuksetta tuoreempi, päivitettävämpi jne.
Teetkö jonkun laskelman, josta rahastus aukeaa paremmin.
Ainoa downside tässä voi olla tabletin pitäminen. Itse olen käyttänyt AA:lla tablettia ja hyvin se siellä pelas, pysyi pöydällä hyvässä asennossa ja käytettävyys kankeita kiinteitä huomattavasti parempi. Laturipiuha oli joskus tiellä jos halusi pitää kunnon virrassa. Finskin testaama HP Elite pitäisi kestää 10h käyttöä.
Jos HYVÄ leffavalikoima maksaakin sitten vitosen niin eipä paljon haittaa. Toki mulla omat leffat omalla iPadilla mukana, joten tuliskohan tarjotulle tarvetta. Ehkä.Vai oikein AA:lla. American Aeroflot on maailman vanhanaikaisin ja surkein lentoyhtiö. Oikea takapajula ikivanhoine koneineen.Jopa Finski on parempi.
- ei tunnu toimivan...
Ei vaan toimi kirjoitti:
Vai oikein AA:lla. American Aeroflot on maailman vanhanaikaisin ja surkein lentoyhtiö. Oikea takapajula ikivanhoine koneineen.Jopa Finski on parempi.
No olkoon vaikka Aeroflot, mutta jos ymmärrät pointin niin tabletti ei ollut mitenkään huono.. Eikä se Finskinkään tabletti. Vaikka W8 on tosi outo käyttis harjaantumattomalle.
- olispa vaan tilaa
Mihin sen levyn tuikkaa kun emo tuo eväät läpälle.
Pelkät kuulokkeet oli jonkun euron, eiköhän tämä ole kympin luokkaa.
En moiti en kehu, yleensä nukun lennon ajan. - enjoy the flight
Eikö ihmiset tosiaan enää pärjää edes sitä kuutta tuntinta kanarialle ilman kaiken maailman ajantappovärkkejä?
- Niin noh..
Kyllähän sitä nyt kuusi tuntia voi katsella edessä istuvan selkänojaa. Mutta jos mahdollista kuunnella musiikkia, katsella jonkin hyvän leffa tai seurata lennon kulkua, niin mikäs ettei. Kyllä se kelpaa. Ei ole pakko, mutta on se yksi vaihtoehto. Itse myös nautin lentomatkoista ja jää varmasti turhat härpäkkeet pois, jos löytää mukavaa matkaseuraa ja juttua riittää.
Tuo matka-aika kanarialle on siinä ja siinä rajoilla, että sen kestää ilman viihdykkeitä.
Minulle riittää hyvin ikkunapaikka ja mukava olis nähdä näytöltä, missä mennään.- Katsoin sieltä
Missä mennään, sen voi katsoa lentomoodissa omasta kännykästä, jos siinä on gps ja kartat...
- niin niin
Katsoin sieltä kirjoitti:
Missä mennään, sen voi katsoa lentomoodissa omasta kännykästä, jos siinä on gps ja kartat...
Voi katsoa, jos on kännyssä gps ja kartat. Kaikilla ei ole.
Ei tuo tablettinäyttö ole paha koneessa, saa katsoa ja kuunnella mitä lystää, tai olla ottamatta koko tablettia. - potaskaa
Katsoin sieltä kirjoitti:
Missä mennään, sen voi katsoa lentomoodissa omasta kännykästä, jos siinä on gps ja kartat...
eihän tuo toimi lentokoneessa vaikka niin väität...kartat tarvitsee wifi yhteyden ja sitä ei ole lentokoneessa...voit kokeilla tuota kotonakin kun vain suljet kännykän ja käytät vain lentokonetilaa...ei toimi ei...
- Potaskaa olet
potaskaa kirjoitti:
eihän tuo toimi lentokoneessa vaikka niin väität...kartat tarvitsee wifi yhteyden ja sitä ei ole lentokoneessa...voit kokeilla tuota kotonakin kun vain suljet kännykän ja käytät vain lentokonetilaa...ei toimi ei...
Kartat tarvii wifin vain kun ne ladataan, kun ne on kännyssä reisussa valmiina, niin ei tarvitse latailla yhtään mitään matkalla.
- ...
Potaskaa olet kirjoitti:
Kartat tarvii wifin vain kun ne ladataan, kun ne on kännyssä reisussa valmiina, niin ei tarvitse latailla yhtään mitään matkalla.
hei pahvi.
Vaikka lataisitkin ne kartat etukäteen tabulle niin ei se gps. toimi ilman satcomia,3g tai 4g;tä senkin pöljä!
- gjyg
Se on hyvä että matkustajilla on naama tableteissa kiinni, ei huomaa niitä hätälaskuja ollenkaan.
- nykyaikaa
Höpö, höpö. Netti puuttuu. Kaikilla muilla alkaa olemaan. Missä viipyy finskin vai tuleeko ikinä? Kun on netti ei tarvitse kuin omat koneet ja homma skulaa.
- sefsesefs.
Netti tarvitsee SatComin koneeseen, Finnair säästää sillä että ei olta SatComia käyttöön.
Joten no net.
Tabletista voi katsoa jonkun niistä kolmesta elokuvasta mitä siellä valmiina tai pelata jotain niistä seitsemästä pelistä. ei muuta.
Jos tuolin virtalähde rikki niin tabletista loppuu hönkä parin tunnin jälkeen. siinä sitten kiikut. - missä faktat?
sefsesefs. kirjoitti:
Netti tarvitsee SatComin koneeseen, Finnair säästää sillä että ei olta SatComia käyttöön.
Joten no net.
Tabletista voi katsoa jonkun niistä kolmesta elokuvasta mitä siellä valmiina tai pelata jotain niistä seitsemästä pelistä. ei muuta.
Jos tuolin virtalähde rikki niin tabletista loppuu hönkä parin tunnin jälkeen. siinä sitten kiikut.Sefsesefs taas pihalla. Kuten tavallista.
Tabletissa olisi kolme leffaa? Mistä tämän olet keksinyt? Onhan jo nykyisessä systeemissä sentään kymmeniä.
Olen jo aiemmin esimerkkinä kertonut, että Finskin koekäytössä olevan HP Eliten virta riittää kymmenen tuntia. Sitä emme tosin tiedä onko 321-koneisiin tulevat tabletit samoja. - sefsesefs
missä faktat? kirjoitti:
Sefsesefs taas pihalla. Kuten tavallista.
Tabletissa olisi kolme leffaa? Mistä tämän olet keksinyt? Onhan jo nykyisessä systeemissä sentään kymmeniä.
Olen jo aiemmin esimerkkinä kertonut, että Finskin koekäytössä olevan HP Eliten virta riittää kymmenen tuntia. Sitä emme tosin tiedä onko 321-koneisiin tulevat tabletit samoja.Kas kumma kun minä olen sentään Finnairilla töissä viihtyvyydessä vastaavalla osastolla. Kolme elokuvaa on se mitä saattee, sästy rahaa kun ei ostettu kolmea elokuvaa enempää ja ne pelit ovat ne tabun vakiot.
elokuvat kyllä vaihtelee aikakausittain.
HP-elite oli loppupelissä niin kallis että päätettiin ottaa tilalle halvemmat Sanein H7, akkuaika on noin kaksi tuntia ilman virtalähdettä.
Laskettiin kuinka monta lippua jouduttaisiin myymään ostaakseen tilalle rikkoutuneen tai varastetun laitteen. - korkki auki taas?
sefsesefs kirjoitti:
Kas kumma kun minä olen sentään Finnairilla töissä viihtyvyydessä vastaavalla osastolla. Kolme elokuvaa on se mitä saattee, sästy rahaa kun ei ostettu kolmea elokuvaa enempää ja ne pelit ovat ne tabun vakiot.
elokuvat kyllä vaihtelee aikakausittain.
HP-elite oli loppupelissä niin kallis että päätettiin ottaa tilalle halvemmat Sanein H7, akkuaika on noin kaksi tuntia ilman virtalähdettä.
Laskettiin kuinka monta lippua jouduttaisiin myymään ostaakseen tilalle rikkoutuneen tai varastetun laitteen.Niin varmaan olet.
http://www.lentoposti.fi/uutiset/ensimmainen_a321er_luovutettiin_finnairille
"Uudessa koneessa ei ole lainkaan perinteistä matkustamonviihdejärjestelmää. Finnair tarjoaa asiakkaidensa vuokrattaviksi Samsung Galaxy tab 3 -tabletteja, joita on lennolla mukana aluksi 50 kappaletta.
Tablet-laitteeseen on ennalta ladattu elokuvia aikuisille ja lapsille, Ylen lastenohjelmia, pelejä, erilaista musiikkia ja tietoja tax free -tuotteista."
http://www.lentoposti.fi/uutiset/finnairin_lomalennoille_uudet_samsung_tabletit
"Samsungin Galaxy Tab 3 -tabletteja on lomalennolla mukana aluksi 50 kappaletta. Yhtiö on valmis lisäämään laitteiden määrä hyvinkin nopealla aikataululla, mikäli kysyntä ylittää tarjonnan.
Galaxy Tab 3:ssa virtaa riittää koko lomalennon ajaksi. Paluulegin matkustajia varten vaihdetaan uudet, kohteessa täyteen ladatuilla akuilla varustetut laitteet. Koneessa ei ole tarjolla sähköpistokkeita."
"Samsungin tabletit ovat ensimmäinen vaihe Finnairin lomalentojen mobiililaitteisiin perustuvassa viihdejärjestelmäuudistuksessa.
Toisessa vaiheessa käyttöön saadaan lentokoneeseen sijoitettava palvelin, jonka materiaalia pääsee katsomaan myös matkustajan omalla laitteella WLAN-yhteyden kautta.
Kolmas askel on langattoman internet-yhteyden tulo koneeseen. Aikatauluja eri vaiheille ei vielä kerrottu." - Ha haa..
korkki auki taas? kirjoitti:
Niin varmaan olet.
http://www.lentoposti.fi/uutiset/ensimmainen_a321er_luovutettiin_finnairille
"Uudessa koneessa ei ole lainkaan perinteistä matkustamonviihdejärjestelmää. Finnair tarjoaa asiakkaidensa vuokrattaviksi Samsung Galaxy tab 3 -tabletteja, joita on lennolla mukana aluksi 50 kappaletta.
Tablet-laitteeseen on ennalta ladattu elokuvia aikuisille ja lapsille, Ylen lastenohjelmia, pelejä, erilaista musiikkia ja tietoja tax free -tuotteista."
http://www.lentoposti.fi/uutiset/finnairin_lomalennoille_uudet_samsung_tabletit
"Samsungin Galaxy Tab 3 -tabletteja on lomalennolla mukana aluksi 50 kappaletta. Yhtiö on valmis lisäämään laitteiden määrä hyvinkin nopealla aikataululla, mikäli kysyntä ylittää tarjonnan.
Galaxy Tab 3:ssa virtaa riittää koko lomalennon ajaksi. Paluulegin matkustajia varten vaihdetaan uudet, kohteessa täyteen ladatuilla akuilla varustetut laitteet. Koneessa ei ole tarjolla sähköpistokkeita."
"Samsungin tabletit ovat ensimmäinen vaihe Finnairin lomalentojen mobiililaitteisiin perustuvassa viihdejärjestelmäuudistuksessa.
Toisessa vaiheessa käyttöön saadaan lentokoneeseen sijoitettava palvelin, jonka materiaalia pääsee katsomaan myös matkustajan omalla laitteella WLAN-yhteyden kautta.
Kolmas askel on langattoman internet-yhteyden tulo koneeseen. Aikatauluja eri vaiheille ei vielä kerrottu."Mainospuheet ovat mainospuheita, ei niillä olet loppupelissä mitään tekemistä totuuden kanssa.
Mainostihan Finnair jo 2005 että sillä olisi Wifi käytössä koneissa. miten siinäkin kävi?
Mainostihan Finnair 2010 että käyttää ainoastaan suomalaista työvoimaa ja suomalaisia ruokaeineksiä koko historiansa ajan, ja miten siinäkin kävi? - kuin kaksi Marjaa
sefsesefs kirjoitti:
Kas kumma kun minä olen sentään Finnairilla töissä viihtyvyydessä vastaavalla osastolla. Kolme elokuvaa on se mitä saattee, sästy rahaa kun ei ostettu kolmea elokuvaa enempää ja ne pelit ovat ne tabun vakiot.
elokuvat kyllä vaihtelee aikakausittain.
HP-elite oli loppupelissä niin kallis että päätettiin ottaa tilalle halvemmat Sanein H7, akkuaika on noin kaksi tuntia ilman virtalähdettä.
Laskettiin kuinka monta lippua jouduttaisiin myymään ostaakseen tilalle rikkoutuneen tai varastetun laitteen.Sun pikkuserkku sefse on sitten viranomaisilla?
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11680225/#comment-63398116
"Minähän olen lentoviranomaisilla töissä senkin hörhö!"
- Viime vuosisadalta
50 tablettia. Hinta 10 egee. Mä repeen. Voi hemmetti mitä sähellystä. Kuka saa tabletin jne. Eikä edes nettiä koko himmelissä.
- kehnohan tuo on
Viime vuosisadalta kirjoitti:
50 tablettia. Hinta 10 egee. Mä repeen. Voi hemmetti mitä sähellystä. Kuka saa tabletin jne. Eikä edes nettiä koko himmelissä.
Noi toi ei ole kyllä houkutteleva. Ellei kyseessä vain lomalento, jolla kaikki muutenkin maksaa erikseen.
Mutta 50 varmaan riittää.
Netin jälkiasennus maksaa jotain satoja tuhansia per kone (en muista mistä luin). Käyttö taisi maksaa yhtiölle kahvikupin verran.
Netin jälkiasennus 60 koneeseen maksaisi siis kai joitan 20 MEUR. Kyselyjä on tehty ja osa matkustajista vastustaa, osa kannattaa. Mm. Alexander Stubb on tweeteissään julistanut rauhallinen lentomatkustamisen puolesta, puhelut ja meilit pois, kirja käteen. S24 tietysti äänestää netin puolesta... Mitäs sitä muuta tekis lennolla... - tää toimis.
Viime vuosisadalta kirjoitti:
50 tablettia. Hinta 10 egee. Mä repeen. Voi hemmetti mitä sähellystä. Kuka saa tabletin jne. Eikä edes nettiä koko himmelissä.
Mutta tarkoitushan on varustaa kone sisäverkolla siten että sisältöä pystyy streamaamaan omaan päätelaitteeseen, en nyt löydä sitä uutista. Se maistuis, oma pieni tabletti jota voi käyttää hyvällä resolla.
- A321Sharklet
AL 7.9
"Aamulehti, Hampuri
– Täällä puhuu kapteeni. Heti lentoonlähdön jälkeen vaaputamme siipiä. Ei kannata pelästyä, se on tapamme osoittaa kiitollisuutta Airbusin työntekijöille.
Finnairin perjantaisen Hampurista Helsinkiin suuntautuneen lennon AY7330 kuulutus ei ollut tavanomaisimmasta päästä, mutta eipä ollut lentokaan: se oli ensimmäinen kerta maailmassa, kun Airbusin valmistama A321 Sharklet -matkustajakone luovutettiin lentoyhtiölle Airbusin Hampurin-tehtaalla.
Päältäpäin katsoen Finnairin into uudesta laitteestaan vaikuttaa kummalliselta, sillä kone ei juuri poikkea Finnairin aiemmista Airbus-koneista. Sen tunnistaa siivenkärkien hainevää muistuttavista ulokkeista, joista koneen nimikin tulee. A320-koneissa ei ole hainevää.
Sharklet-koneita ei kuitenkaan auta ylenkatsoa, sillä yksin ne vähentävät ilmanvastusta ja sitä kautta polttoaineenkulutusta nelisen prosenttia aiempiin A321-koneisiin verrattuna.
Karkeasti arvioiden A321 kuluttaa 3 000 litraa polttoainetta tunnissa. Jos se lentää Helsingistä edestakaisen Kanarialle, polttoainetta säästyy ehkä 1 400 litraa.
Jos kone käy Kanarialla 300 kertaa vuodessa, säästöä tulee ehkä 400 000 litraa. Se on kalliin öljyn maailmassa pitkä penni.
Kauas lomalle
Finnair korvaa viidellä uudella A321-koneella lomalentojen vanhentuvat Boeing 757-koneensa. Kun kalustouudistus loppuu ensi keväänä, jokainen Finnairin omissa nimissään lentävä kone on Airbusin valmistama. Periaatteessa yksi pilotti voisi silloin lentää Finnairin jokaisella konetyypillä.
– Siivenkärkievien, uusien moottorien sekä lisätankkien myötä Sharklet-koneet pystyvät hoitamaan lomalentojen tärkeimmät reitit, kertoo Finnairin operatiivinen johtaja Ville Iho .
– Hankintaehto oli, että uusi kone pystyy hoitamaan Kanarian-liikenteen, joka on talviliikenteessä ollut myös 757:n merkittävin kohde. Uusi Airbus pystyy lentämään myös Dubaihin.
Kyseessä ei oikeastaan ole uusi kone: ensimmäinen A320-sarjan kone teki ensilentonsa jo 1987, ja Finnair hankki niitä 1990-luvun lopulla.
A320:n kilpailija, esimerkiksi Ryanairin käyttämä Boeing 737NG on taas 1990-luvun kone. Kumpikaan valmistaja ei vielä ole aikeissa tehdä uutta konetyyppiä, vaan päivittää vanhaa sopivin väliajoin.
– Sekä Boeingin että Airbusin kehitystyö on keskittynyt kaukolentojen laajarunkokoneisiin. Maalaisjärjellä voisi kuvitella, että laajarunkokoneista saa myös keskimäärin parempaa katetta, Iho arvioi.
Airbusin edustajien mukaan A320:n seuraavan kehitysversion, vuonna 2015 liikenteeseen tulevan A320neo:n kehittäminen maksaa miljardi euroa, kun kokonaan uusi kone olisi tullut kymmenen kertaa kalliimmaksi." - No Satcom mään
kehnohan tuo on kirjoitti:
Noi toi ei ole kyllä houkutteleva. Ellei kyseessä vain lomalento, jolla kaikki muutenkin maksaa erikseen.
Mutta 50 varmaan riittää.
Netin jälkiasennus maksaa jotain satoja tuhansia per kone (en muista mistä luin). Käyttö taisi maksaa yhtiölle kahvikupin verran.
Netin jälkiasennus 60 koneeseen maksaisi siis kai joitan 20 MEUR. Kyselyjä on tehty ja osa matkustajista vastustaa, osa kannattaa. Mm. Alexander Stubb on tweeteissään julistanut rauhallinen lentomatkustamisen puolesta, puhelut ja meilit pois, kirja käteen. S24 tietysti äänestää netin puolesta... Mitäs sitä muuta tekis lennolla...Stubb on pers.eestä.
Koneissa on Satcomit valmiina laitteiden puolesta mutta se ei vaan ole käytössä. eli ei ole sopimusta sen käytölle. - No no noo..
tää toimis. kirjoitti:
Mutta tarkoitushan on varustaa kone sisäverkolla siten että sisältöä pystyy streamaamaan omaan päätelaitteeseen, en nyt löydä sitä uutista. Se maistuis, oma pieni tabletti jota voi käyttää hyvällä resolla.
Ei.
Ei sisäverkkoa koneeseen, se häiriköitsis autopilottia ja se on lentoturvariski. - bye bye.
A321Sharklet kirjoitti:
AL 7.9
"Aamulehti, Hampuri
– Täällä puhuu kapteeni. Heti lentoonlähdön jälkeen vaaputamme siipiä. Ei kannata pelästyä, se on tapamme osoittaa kiitollisuutta Airbusin työntekijöille.
Finnairin perjantaisen Hampurista Helsinkiin suuntautuneen lennon AY7330 kuulutus ei ollut tavanomaisimmasta päästä, mutta eipä ollut lentokaan: se oli ensimmäinen kerta maailmassa, kun Airbusin valmistama A321 Sharklet -matkustajakone luovutettiin lentoyhtiölle Airbusin Hampurin-tehtaalla.
Päältäpäin katsoen Finnairin into uudesta laitteestaan vaikuttaa kummalliselta, sillä kone ei juuri poikkea Finnairin aiemmista Airbus-koneista. Sen tunnistaa siivenkärkien hainevää muistuttavista ulokkeista, joista koneen nimikin tulee. A320-koneissa ei ole hainevää.
Sharklet-koneita ei kuitenkaan auta ylenkatsoa, sillä yksin ne vähentävät ilmanvastusta ja sitä kautta polttoaineenkulutusta nelisen prosenttia aiempiin A321-koneisiin verrattuna.
Karkeasti arvioiden A321 kuluttaa 3 000 litraa polttoainetta tunnissa. Jos se lentää Helsingistä edestakaisen Kanarialle, polttoainetta säästyy ehkä 1 400 litraa.
Jos kone käy Kanarialla 300 kertaa vuodessa, säästöä tulee ehkä 400 000 litraa. Se on kalliin öljyn maailmassa pitkä penni.
Kauas lomalle
Finnair korvaa viidellä uudella A321-koneella lomalentojen vanhentuvat Boeing 757-koneensa. Kun kalustouudistus loppuu ensi keväänä, jokainen Finnairin omissa nimissään lentävä kone on Airbusin valmistama. Periaatteessa yksi pilotti voisi silloin lentää Finnairin jokaisella konetyypillä.
– Siivenkärkievien, uusien moottorien sekä lisätankkien myötä Sharklet-koneet pystyvät hoitamaan lomalentojen tärkeimmät reitit, kertoo Finnairin operatiivinen johtaja Ville Iho .
– Hankintaehto oli, että uusi kone pystyy hoitamaan Kanarian-liikenteen, joka on talviliikenteessä ollut myös 757:n merkittävin kohde. Uusi Airbus pystyy lentämään myös Dubaihin.
Kyseessä ei oikeastaan ole uusi kone: ensimmäinen A320-sarjan kone teki ensilentonsa jo 1987, ja Finnair hankki niitä 1990-luvun lopulla.
A320:n kilpailija, esimerkiksi Ryanairin käyttämä Boeing 737NG on taas 1990-luvun kone. Kumpikaan valmistaja ei vielä ole aikeissa tehdä uutta konetyyppiä, vaan päivittää vanhaa sopivin väliajoin.
– Sekä Boeingin että Airbusin kehitystyö on keskittynyt kaukolentojen laajarunkokoneisiin. Maalaisjärjellä voisi kuvitella, että laajarunkokoneista saa myös keskimäärin parempaa katetta, Iho arvioi.
Airbusin edustajien mukaan A320:n seuraavan kehitysversion, vuonna 2015 liikenteeseen tulevan A320neo:n kehittäminen maksaa miljardi euroa, kun kokonaan uusi kone olisi tullut kymmenen kertaa kalliimmaksi."Finskiä ei ole enää 2015, se myydään ja johto jakaa rahat keskenään bonuksina.
- jo jo joo..
No no noo.. kirjoitti:
Ei.
Ei sisäverkkoa koneeseen, se häiriköitsis autopilottia ja se on lentoturvariski.Kyllä.
http://www.lentoposti.fi/uutiset/finnairin_lomalennoille_uudet_samsung_tabletit
"Toisessa vaiheessa käyttöön saadaan lentokoneeseen sijoitettava palvelin, jonka materiaalia pääsee katsomaan myös matkustajan omalla laitteella WLAN-yhteyden kautta." - ölkiop
jo jo joo.. kirjoitti:
Kyllä.
http://www.lentoposti.fi/uutiset/finnairin_lomalennoille_uudet_samsung_tabletit
"Toisessa vaiheessa käyttöön saadaan lentokoneeseen sijoitettava palvelin, jonka materiaalia pääsee katsomaan myös matkustajan omalla laitteella WLAN-yhteyden kautta."Ja sinä uskot kaikkeen mitä Finski mainostaa?
- TMP-CIA
Eikös Noerwegianilla ole sama homma ollut jo jonkin aikaa ollut toiminnassa. Omia laitteita saa käyttää ILMAISEKSI. Finnairille tulee ihan varmaan sydeemi jossa omat laitteet eivät toimi, vrt. kuulokkeet nykyisissä koneissa. Omien kuulokkeiden käyttö kielletään.
Et sama mikä on halpayhtiöllä lmaista maksaa Finnairilla!- Styrkkäri
Miksi ei omat laitteet toimisi? Eri asia on voiko niitä ladata lennon aikana.
- sinne meni €
Styrkkäri kirjoitti:
Miksi ei omat laitteet toimisi? Eri asia on voiko niitä ladata lennon aikana.
Veikkaan että Finskin insinöörit eivät tyydy Androidin käyttikseen vaan kehittävät siihen oman niinkuin aina yrittävät, projektista tulee samanlainen härdeli kun tekniikan IFS-projektista.
Kestää kymmenen vuotta,rahaa palaa 20milj eur ja lopulta projekti haudataan. - outoa juttua...
Ei se Norwegianin netti oikein toimi. Jatkuvasti kehujen seassa valituksia Twitterissä. Halvasta eli ilmaisesta harva jaksaa valittaa jos ei pelaa. Mulla ei pelannut. Toiseen suuntaan ollut koko isosti mainostettu nettiyritysmahdollisuutta.
Kuinka niin omat kuulokkeet eivät toimi? Hyvin mulla toimii Finskin koneissa. Missään Fiskin koneissa en ole huomannut omien kuulokkeiden käyttökieltoa. Sen sijaan jollakin halpiksella uhkailtiin että koneen laitteet voivat rikkoutua ja olet sitten vastuussa. - Mihin menee €
sinne meni € kirjoitti:
Veikkaan että Finskin insinöörit eivät tyydy Androidin käyttikseen vaan kehittävät siihen oman niinkuin aina yrittävät, projektista tulee samanlainen härdeli kun tekniikan IFS-projektista.
Kestää kymmenen vuotta,rahaa palaa 20milj eur ja lopulta projekti haudataan.Ei ne minun omaan andoid-tablettiin tai kännykkään mitään lataa...
Tuollaisten tablettien elinkaari on max 2 vuotta, joten ei kannata murehtia tekniikkaa ja ohjelmia kovin kauas, ne saa kohtuu hinnalla uusittua.
Kalliimaksi tulee päivittää niitä lentokoneiden omia järjestelmiä 20v aikana... - Ei ole outoa
outoa juttua... kirjoitti:
Ei se Norwegianin netti oikein toimi. Jatkuvasti kehujen seassa valituksia Twitterissä. Halvasta eli ilmaisesta harva jaksaa valittaa jos ei pelaa. Mulla ei pelannut. Toiseen suuntaan ollut koko isosti mainostettu nettiyritysmahdollisuutta.
Kuinka niin omat kuulokkeet eivät toimi? Hyvin mulla toimii Finskin koneissa. Missään Fiskin koneissa en ole huomannut omien kuulokkeiden käyttökieltoa. Sen sijaan jollakin halpiksella uhkailtiin että koneen laitteet voivat rikkoutua ja olet sitten vastuussa.Netin kaistat ei voi millään riittä sateliittien kautta vielä pitkään aikaan, jos porukka yrittää ladata joukolla elokuvia tms...
Niitä virallisia kuulokkeita taitaa meiltä kotoakin löytyä muutama esim. 757kaan eli kun on ne kerran ostanut ja kun ei palauta niitä niin seuraavalla kerralla ne ovatkin sitten valmiina. - 12 + 15
Ei ole outoa kirjoitti:
Netin kaistat ei voi millään riittä sateliittien kautta vielä pitkään aikaan, jos porukka yrittää ladata joukolla elokuvia tms...
Niitä virallisia kuulokkeita taitaa meiltä kotoakin löytyä muutama esim. 757kaan eli kun on ne kerran ostanut ja kun ei palauta niitä niin seuraavalla kerralla ne ovatkin sitten valmiina.Mä kuuntelen 300 euron Bose quietcomfort® 15 kuulokkeilla, eikä yksikään lentoemo ole tullut kieltämään omien kuulokkeiden käyttöä.
- Mitä huippua?
Ei ollut mitään tabletteja saatavana. Eilen tulin.
- Aamutabut
Tulee kun saavat sisällön tableteissa toimimaan. Jos itsellä on tabletti, niin en aio maksaa koneen tabletista 10€ per lento...
Tosin infoa oli jo että asentavat ensi vuonna niihin kiinteät systeemitkin. - ei kai...
Aamutabut kirjoitti:
Tulee kun saavat sisällön tableteissa toimimaan. Jos itsellä on tabletti, niin en aio maksaa koneen tabletista 10€ per lento...
Tosin infoa oli jo että asentavat ensi vuonna niihin kiinteät systeemitkin.Kiinteät? Tuskin kai. Jälkiasennuksen kiinteä IFE? Mistäs tällaista kuulit?
- Fly_Fun
Todellakin, uudet Sharkletit ovat huippua! Vuoden 2014 aikana niihin asennetaan huippuluokan viihdejärjestelmä, siihen asti koneessa käytetään tablettitietokoneita.
Täällä faktaa ja esittelyvideo koneesta:
http://www.finnair.com/FI/FI/flights/fleet/a321sharklet- ok, kiitos
No niin, hienoa, kiitos linkistä! Näin se homma etenee. Olikohan niin, että tilausta ei voinut enää muuttaa ja menee jälkiasennuksiksi.
"Uusia koneita käytetään Finnairin lomalennoilla ja joillakin reittilennoilla. Kaikkiin uusiin koneisiin asennetaan huippuluokan viihdejärjestelmä vuoden 2014 aikana. Siihen asti koneissa on vuokrattavissa tablettitietokoneita." - niinkuin aina.
ok, kiitos kirjoitti:
No niin, hienoa, kiitos linkistä! Näin se homma etenee. Olikohan niin, että tilausta ei voinut enää muuttaa ja menee jälkiasennuksiksi.
"Uusia koneita käytetään Finnairin lomalennoilla ja joillakin reittilennoilla. Kaikkiin uusiin koneisiin asennetaan huippuluokan viihdejärjestelmä vuoden 2014 aikana. Siihen asti koneissa on vuokrattavissa tablettitietokoneita."Taas Finnairin päättäjät mokasivat, no´h saavat kuitenkin bonuksensa ja suomalaiset työntekijät monoa!
- Back in the USSR.
niinkuin aina. kirjoitti:
Taas Finnairin päättäjät mokasivat, no´h saavat kuitenkin bonuksensa ja suomalaiset työntekijät monoa!
Voi sua rassukkaa. Sulla on varmasti kaikki data käytetävissä. Kuten koneiden hinnat vuodesta x kun ne on tilattu ja kaikki mahdolliset varusteet ja niiden hinnat eri vaiheissa jne jne.
Perikateellinen ja yltiökatkera suomalainen. Meidän kansallisylpeys. Ihme, ettei suakaan ole haluttu pitää duunissa. Taitava ilopilleri. - Finnairilainen.
Back in the USSR. kirjoitti:
Voi sua rassukkaa. Sulla on varmasti kaikki data käytetävissä. Kuten koneiden hinnat vuodesta x kun ne on tilattu ja kaikki mahdolliset varusteet ja niiden hinnat eri vaiheissa jne jne.
Perikateellinen ja yltiökatkera suomalainen. Meidän kansallisylpeys. Ihme, ettei suakaan ole haluttu pitää duunissa. Taitava ilopilleri.Intranetistä ne tiedot löytyvät sillä sieltähän pääsee kaikenlaisiin manuaaleihin,airnaviin,MELliin ja tarkaan tietoon. Mutta vingu sinä hei ulkopuolella ja leveällä hymyllä usko Finnairin propagandaa.
Jos Finnairilla menee niin hyvin kun luulet niin Finnairin on sopimuksen mukaisesti maksettava työntekijöille vakautusrahat takaisin, jos ei maksa niin se on selvä merkki että yhtiö on tappiollinen ja kaatumisen partaalla. - Tosi on, kop kop
Finnairilainen. kirjoitti:
Intranetistä ne tiedot löytyvät sillä sieltähän pääsee kaikenlaisiin manuaaleihin,airnaviin,MELliin ja tarkaan tietoon. Mutta vingu sinä hei ulkopuolella ja leveällä hymyllä usko Finnairin propagandaa.
Jos Finnairilla menee niin hyvin kun luulet niin Finnairin on sopimuksen mukaisesti maksettava työntekijöille vakautusrahat takaisin, jos ei maksa niin se on selvä merkki että yhtiö on tappiollinen ja kaatumisen partaalla.Juu intraan on laitettu kaikki sopparit ja hintatiedot boeing-mekatsuilla luettaviksi...
- ota loparit!
Finnairilainen. kirjoitti:
Intranetistä ne tiedot löytyvät sillä sieltähän pääsee kaikenlaisiin manuaaleihin,airnaviin,MELliin ja tarkaan tietoon. Mutta vingu sinä hei ulkopuolella ja leveällä hymyllä usko Finnairin propagandaa.
Jos Finnairilla menee niin hyvin kun luulet niin Finnairin on sopimuksen mukaisesti maksettava työntekijöille vakautusrahat takaisin, jos ei maksa niin se on selvä merkki että yhtiö on tappiollinen ja kaatumisen partaalla.Laita meille intrasta vähä tietoa hei luettavaksi. Laita hei.
Finnair saa jatkuvasti hyviä arvioita eli joku siellä tekee duunia hyvin. Kannattavuuden kanssa vielä hommia eli katotaan nyt noi sun vakautusrahat, puhutkohan (taas...) siitä 128 tunnista (jonka 12 % suomalaisista tekee joka vuosi ilmaisena ylityönä) ja sen puintihan on SLAM:n vetämänä ihan kesken. Niin että kelle ne rahat sitten oikeasti kuuluvatkaan. Paljonkos se raha olikaan? Maksamattomuuden takana lienee joku muukin motiivi kuin kassa. - keep on knocking
Tosi on, kop kop kirjoitti:
Juu intraan on laitettu kaikki sopparit ja hintatiedot boeing-mekatsuilla luettaviksi...
Kyllä. sieltä löytyy kaikki tarvittavat, loput löytyy kun käy kysymässä luottamusmieheltä, turhaa siinä vingut kop koputtaja.
- voi voi..
ota loparit! kirjoitti:
Laita meille intrasta vähä tietoa hei luettavaksi. Laita hei.
Finnair saa jatkuvasti hyviä arvioita eli joku siellä tekee duunia hyvin. Kannattavuuden kanssa vielä hommia eli katotaan nyt noi sun vakautusrahat, puhutkohan (taas...) siitä 128 tunnista (jonka 12 % suomalaisista tekee joka vuosi ilmaisena ylityönä) ja sen puintihan on SLAM:n vetämänä ihan kesken. Niin että kelle ne rahat sitten oikeasti kuuluvatkaan. Paljonkos se raha olikaan? Maksamattomuuden takana lienee joku muukin motiivi kuin kassa."siitä 128 tunnista (jonka 12 % suomalaisista tekee joka vuosi ilmaisena ylityönä"
Miksi haluat jatkuvasti verrata kovaa ruummiillista työtä semmoiseen mikä jokin konttorirotta tekee silmät kiinni. konttorirotat saavat sen sitten vapaana takaisin, Finskiläiset ei ollenkaan.
Lisäksi muut pyydetään ylitöihin,vaihtoehto on että ei osallistu,Finnairillla käskettiin milloin tulla irtisanomisen uhalla. suuri ero!
"Maksamattomuuden takana lienee joku muukin motiivi kuin kassa."
Jos budjetti senttiäkään plussalla niin sopimuksen mukaan Finnairin on maksettava!!! PISTE. mutta luistaa siitäkin. - Tosi on, kop kop
keep on knocking kirjoitti:
Kyllä. sieltä löytyy kaikki tarvittavat, loput löytyy kun käy kysymässä luottamusmieheltä, turhaa siinä vingut kop koputtaja.
Luottomieskö saa kaikki koneiden sopimusfaktat ja tarkat hintatiedot, höpö höpö.
Palkkatietosi se saa mutta ei tuollaisia tietoja, no toki sen mikä yleisesti ilmoitetaan että firma teki xxx M€n kaupat, mutta siinähän se olikin ja sen on voinut lukea vaikka hesarista.
Sää olet näemmä nuori, kun et ymmärtänyt vitsiä puumerkistä... - kiti-kiti
voi voi.. kirjoitti:
"siitä 128 tunnista (jonka 12 % suomalaisista tekee joka vuosi ilmaisena ylityönä"
Miksi haluat jatkuvasti verrata kovaa ruummiillista työtä semmoiseen mikä jokin konttorirotta tekee silmät kiinni. konttorirotat saavat sen sitten vapaana takaisin, Finskiläiset ei ollenkaan.
Lisäksi muut pyydetään ylitöihin,vaihtoehto on että ei osallistu,Finnairillla käskettiin milloin tulla irtisanomisen uhalla. suuri ero!
"Maksamattomuuden takana lienee joku muukin motiivi kuin kassa."
Jos budjetti senttiäkään plussalla niin sopimuksen mukaan Finnairin on maksettava!!! PISTE. mutta luistaa siitäkin.Siksi, että joku itkee täällä jatkuvasti ihan normimäärästä palkatonta ylityötä, siis sellaisesta jota 12 % suomalaisista tekee kuitenkin. Eikä meillä sitä minään vapaina saa, miten saisi kun duunia on niin paljon ettei porukka ehdi edes tehdä. Työntekijöitä ei palkata lisää, mutta uusia olisi tulossa jos paikka aukeais. MIelenkiintoinen yhtälö.
Voi olla tekemättä duunejaa, mutta sitten tilalle tulee joku joka selviää tällaisesta pikkuisen isommasta työmäärästä. Ei mitään eroa. Mutta onko joku meistä ollut julkisuudessa itkemässä? Ei ole eikä mene. Tää on se duuni ja joku ay-sossu voi tietty kitistä että nyt tulee pojille ja tytöille kaks tuntia viikossa liikaa, siitä vaan, meitä ei kiinnosta. Tehdään hommat ja pidetään ittemme leivässä.
- potaskaa......
10e. hintaan !! sanat ryöstöä,riistoa ja matkustajien pilkkaamista!! ja nämä eivät edes toimi!! lue esim. lentoposti.fi sivustolta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931738
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581159Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181158- 941019
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam34783Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6724- 46706
Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42670