Hei. Kysyisin teiltä, että minkä takia suomalaiset siirtyivät aikoinaan juomaan suodatinkahvia? Oliko syynä kolesterolin välttäminen, vai kahvinkeittimien voimakas mainostaminen, vai mikä?
Itse yritän hillitä kolesteroliani ja useimmiten juon suodatinkahvia, mutta aina välillä kun haluan herkutella niin keitän pannulla.
Miksi suodatinkahvia
47
450
Vastaukset
Oletkos koskaan keittäny ns porokahia? seurannut veden kuumenemista ja pannun kannen helinää kun se vesi kiehuu.
Kun lisäät kahvin ja kiehautat niin se tuppas tulemaan yli eli vaivattomuus oli keittimen valtti.- Turha porata
Porokahvi on parasta jos on aikaa ja haluaa tosi hyvää kahvia.
Oli mullakin kahvinkeitin ja nyt menossa perkolaattori... Seuraavaksi menen takaisin pannukahviin. - kolmikymppinen,,
En tosiaan itse omista suomalaistyyppistä kahvipannua, vaan nykyisin keittelen pannukahvini italialaistyyppisellä ns. mutteripannulla.
Aikaisemmin olen kyllä keittänyt herkkuporokahvejani ihan tavallisella kahvipannulla. Hyvää tuli, mutta tietysti kiehumista piti seurata ja kahvittelun jälkeen oli vähti saada porot ulos pannusta ja pannu pestyä. Kaikkein ihaninta oli silloin, kun keitti kiireettömästi aamukahvit puuliedellä . - -reikä keskelle-
Turha porata kirjoitti:
Porokahvi on parasta jos on aikaa ja haluaa tosi hyvää kahvia.
Oli mullakin kahvinkeitin ja nyt menossa perkolaattori... Seuraavaksi menen takaisin pannukahviin.Laitan perkolaattoriin suodatinpussin silloin kun käytän pannukahvia.
- Turha Porata
-reikä keskelle- kirjoitti:
Laitan perkolaattoriin suodatinpussin silloin kun käytän pannukahvia.
Minä taasen yliannostelen pannukahvia perkolaattoriin. ;)
Olen tullut siihen tulokseen että pannukahvi ei sotke perkolaattoria yhtä perusteellisesti kuin suodatinjauhettu kahvi.
- 60+
Ennemmin minä juon hetivalmista, kirkasta suodatinkahvia, kuin sameaa sakkavettä, jonka kirkastumista saa turhaan joskus odottaa.
Helppous, "modernisoituminen"- huru ukko
Porokahvi retkinuotiolla, muutama päivä sitten, ei hassumpaa
- 60+
huru ukko kirjoitti:
Porokahvi retkinuotiolla, muutama päivä sitten, ei hassumpaa
Sinne se kuuluu. Maailma muuttuu, vieraiden lapsi kummasteli vanhaa lankapuhelinta.
- Mikä se on?
Moni homma on meidän aikanamme muuttunut.
- mimmimummi*
No.. ajatteles sitä vaivattomuutta... minäkin keittäisin yhden mukillisen aamukahvia pannulla.....ei kiitos.. kun suodatinkin on keksitty...
- huru ukko
Kyllä kahvi maistuu, jos olemaan loppu, niin kipin kapin kauppaan ostamaan, verissä on, vai onko se riippuvuutta.
- Pikapress
Hanki presso!
Ja hyvää kahvijauhoa, niin saat kupillisen kerralla omanlaistasi kahvia. - ........
Pikapress kirjoitti:
Hanki presso!
Ja hyvää kahvijauhoa, niin saat kupillisen kerralla omanlaistasi kahvia.Meillä on kapselikeitin, mutta kapselit maksavat maltaita.
- Turha Porata
........ kirjoitti:
Meillä on kapselikeitin, mutta kapselit maksavat maltaita.
Presso on halpa ja hyvä pikakeitin kun haluaa yhden tai pari kuppia kahvia. Luulen että tunnet tämän... Bodum kaffepress?
- xnxmmx
40-lvulla kahvi ostettiin paperipakkauksessa paahdettuina papuina. Myyjä jauhoi kaupassa pavut sähköllä toimivalla laitteella takaisin pussiin. En juonut silloin kahvia, tuoksu kaupassa kahvia keitettäessä oli hyvä.
Kahvi oli tuoretta ja lisäksi pakkaus poltettiin uunissa.- .....
Kaupassa oli pieniä kahvipakkauksia, 250 gr?
- huru ukko
Meillä jauhettiin kotona, oli mieluista puuhaa, mylly on tuossa parin metrin päässä, ei oo käytetty vissiin 50 v.
huru ukko kirjoitti:
Meillä jauhettiin kotona, oli mieluista puuhaa, mylly on tuossa parin metrin päässä, ei oo käytetty vissiin 50 v.
Osaatko vielä katsoa papujen oikean värin kun pyörittelet prännäriä.
- kahvin tuoksu
tarkoitit varmaan että kahvia jauhaessa oli tuoksu hyvä.
- huru ukko
koti-kiusattu kirjoitti:
Osaatko vielä katsoa papujen oikean värin kun pyörittelet prännäriä.
Ei saa, jotain hajua siinä on
- SAS*
Vielä 60-luvun alussa jauhettiin kaupassa ostettaessa. Oli taatusti tuoretta kahvia.
huru ukko kirjoitti:
Ei saa, jotain hajua siinä on
Päätalo määritteli värin sellaseks russakan väriseksi,oli kuulema passeli.
Kädet tahto palaa kun sitä kampee veivas.- jauhetaan tuoretta
SAS* kirjoitti:
Vielä 60-luvun alussa jauhettiin kaupassa ostettaessa. Oli taatusti tuoretta kahvia.
Jauhetaan edelleen joissain kaupoissa, jopa city centterissä.
- jauhamaan vaan...
SAS* kirjoitti:
Onhan noita kahvimyllyjä myynnissä nytkin ja kaupassa papuja.
Silloin kun haluan lyxata, niin jauhan kotona kahvin. Muuten meinaa mennä aamukiireessä pikakahvin puolelle. - huru ukko
SAS* kirjoitti:
Vieläköhän papuja saa kaupoista, vois kokeilla 50v. Jälkeen tolla myllyllä
- Kirppulan naapuri
koti-kiusattu kirjoitti:
Kädet tahto palaa kun sitä kampee veivas.No mikä se on se russakan väri? ;)
- kyseleppä...
huru ukko kirjoitti:
Vieläköhän papuja saa kaupoista, vois kokeilla 50v. Jälkeen tolla myllyllä
Ruotsissa ainakin on. Luulis, että Suomessakin.
- 250 g
..... kirjoitti:
Kaupassa oli pieniä kahvipakkauksia, 250 gr?
Niitähän ne oli...
- sitroen.
koti-kiusattu kirjoitti:
Kädet tahto palaa kun sitä kampee veivas.Ei siinä kädet mitenkään tahtoneet palaa. Olen minä niitä pyöritellyt, vaan en muista milloin olivat oikean värisiä.
- Kirppulan naapuri
sitroen. kirjoitti:
Ei siinä kädet mitenkään tahtoneet palaa. Olen minä niitä pyöritellyt, vaan en muista milloin olivat oikean värisiä.
On olemassa päätalot, päätaloa lukeneet ja päätaloa eläneet.
Ymmärrät sie? ;) - xnxmmx
kahvin tuoksu kirjoitti:
tarkoitit varmaan että kahvia jauhaessa oli tuoksu hyvä.
No aivan, kahvin tuoksu sekä kaupassa jauhettaessa että kotona kahvia keitettäessä oli hyvä.
- kaffetta...
jauhamaan vaan... kirjoitti:
Onhan noita kahvimyllyjä myynnissä nytkin ja kaupassa papuja.
Silloin kun haluan lyxata, niin jauhan kotona kahvin. Muuten meinaa mennä aamukiireessä pikakahvin puolelle.Kaikki on muuttunut kun tuo aikakin on kutistunut. Ennen ei ollut kiirettä, nyt on aika.
- k/k
Kirppulan naapuri kirjoitti:
No mikä se on se russakan väri? ;)
se russakka oli sellanen punaruskee ja sellanen oli papukin.
- Kirppulan naapuri
k/k kirjoitti:
se russakka oli sellanen punaruskee ja sellanen oli papukin.
Kun kahvihammasta kolottaa niin russakkaki kelepaa ja varsinki kun tilleylampun valossa jauhaa. ;)
- reppuriika
Kolesterolin vuoksi minäkin nostin pannun komeron ylähyllylle. Alussa oli vaikea totutella "korvikkeisiin" mutta nyt olen tottunut. Joskus pitää herkutella kunnon kahvilla.
- Valittu kansa
En ole ikinä kuullut enkä lukenut että kahvi sisältää kolesterolia!
?! - ******
Valittu kansa kirjoitti:
En ole ikinä kuullut enkä lukenut että kahvi sisältää kolesterolia!
?!Sisältää rasvaa, jonka tiennet.
- sitroen.
****** kirjoitti:
Sisältää rasvaa, jonka tiennet.
Ja tällä minimaalisella rasvalla on sellainen ominaisuus, että nostaa kolesterolia. Nyt ei taas tiedetä onko se hyväksi vai pahaksi. Yksi sanoo yhtä, toinen toista.
sitroen. kirjoitti:
Ja tällä minimaalisella rasvalla on sellainen ominaisuus, että nostaa kolesterolia. Nyt ei taas tiedetä onko se hyväksi vai pahaksi. Yksi sanoo yhtä, toinen toista.
Niin ne faktat muuttu. Nythän vasta oli uutinen, että pahalla kolesterolilla varustelut elävät kauemmmin, kuin muut.
- Kahvimörkö
******* kirjoitti:
Niin ne faktat muuttu. Nythän vasta oli uutinen, että pahalla kolesterolilla varustelut elävät kauemmmin, kuin muut.
Ja minä kun en usko että kafferasva on minun terveydelleni uhka.
Toivottavasti ei kukaan muukaan suomalainen?!
Tilastojen mukaan elän pitempään kuin minun pitäisi ja mielellään ottaisi itseni hengiltä kahvilla jos se olisi mahdollista. ;) - *****
Kahvimörkö kirjoitti:
Ja minä kun en usko että kafferasva on minun terveydelleni uhka.
Toivottavasti ei kukaan muukaan suomalainen?!
Tilastojen mukaan elän pitempään kuin minun pitäisi ja mielellään ottaisi itseni hengiltä kahvilla jos se olisi mahdollista. ;):))
Ei minunkaan kahvittelulla, n. 1 kuppi/vrk. kukaan kolesteroliaan nosta, vaikka laittaisi kuppiin teelusikallisen voita, kuin oli tapana lassa ollessain. - Ravintohallitus
***** kirjoitti:
:))
Ei minunkaan kahvittelulla, n. 1 kuppi/vrk. kukaan kolesteroliaan nosta, vaikka laittaisi kuppiin teelusikallisen voita, kuin oli tapana lassa ollessain.Huh! ;)
Jo mä luulin että hulluksi ovat tulleet suomalaiset!
Ps. Kuka ja mikä instanssi pelottelee Suomessa kahvirasvoilla?
Muuten olen kyllä aavistellut ja lukemani perusteella ymmärtänyt että tällä palstalla on paljon uusavuttomia aikuisia. ;) - :)))
Ravintohallitus kirjoitti:
Huh! ;)
Jo mä luulin että hulluksi ovat tulleet suomalaiset!
Ps. Kuka ja mikä instanssi pelottelee Suomessa kahvirasvoilla?
Muuten olen kyllä aavistellut ja lukemani perusteella ymmärtänyt että tällä palstalla on paljon uusavuttomia aikuisia. ;)Ja minä kun uskon, että meitä tavallista parempia on täällä aika monta.
Jos sanoilla hulluttelee huvikseen, ei pidä kuvitella että kirjoittaja on ollenkaan hullumpi.
Mitä pelottelua on sanoa, että pannukahvissa on rasvaa. Sehän on fakta.
Tuskin siihen kukaan liukastuu.
Ravintohallitus se vielä puuttuukin, kukahan olisi ravintoministeri?
Soini?
- kaffetta....
On pieni epäilys, että kolesterolilla pelottelu aikoinaan olikin kahvinkeitinkauppiaiden keksimä mörkö.
Pauligin toimitusjohtaja kertoi aikoinaan TV:ssä, että Pauligin kahvia ei kannata ottaa mukaan etelänmatkalle, koska paahto on tarkoitettu suomalaiseen veteen. Etelän maissa vesi on liian kalkkista Pauligin kahville. Laskee myyntiä muutaman paketin, mutta Paulig antaa oikeaa tietoa, hyvä.- Kol esteri
Suomessa juodaan kahvia eniten maailmassa ja sen takia me olemme asiantuntijoita kahvinautinnoissa, mutta rasvoista ei kukaan tiedä totuutta.
Vai mitä?
- pi-ne
Miltä maistuu pakuritee, vai maistuuko miltään?
- huru ukko
En ole kuullutkaan, onko se teetä
- pi-ne
huru ukko kirjoitti:
En ole kuullutkaan, onko se teetä
No voi hyvät hyssykät, eikö se ole nykyisin kovin suosittu vihertävien ihmisten juomana.
http://www.iltalehti.fi/terveys/2012100116146776_tr.shtml
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073195GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351022- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831