80+

:||

Onkohan tänne ikinä kirjoittanut ainutkaan oikeasti 80 ?

Epäilen. Näyttää joku/jotkut käyttävän leikkikenttänään.
Hyvä, jos helpottaa.

35

838

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaliper*

Minä ainakin olen varmasti 80 sillä täytin jo kesäkuun 17 pnä 87 vuotta ja aikoinaan
      kirjoittelin hyvinkin paljon menneistä ajoista.
      Terveisin
      Kaliper*

• Nokkia :)

Eräs sukulaiseni asuu Saksassa. Hän keskusteli keski-ikäisen saksalaismiehen kanssa Suomen asioista ja kertoi, että lukee joka päivä internetistä Suomen lehtien uutisia, joten on kyllä perillä asioistamme täällä. Sitäpaitsi hänellä on ystäviä ja sukulaisia, jotka kirjoittelevat usein, ja 80-vuotias tätini (minä) lähetti valokuvia.

Mies pärskähti: "Minä en usko, että Suomessa ollaan noin pitkällä. Kukaan 80-vuotias ei osaa käyttää tietokonetta." Hän epäili, että sukulaiseni valehteli päin silmiä. Hänellä ei ollut tietokonetta, eikä hän tuntenut ketään vanhaa ihmistä, jolla olisi.

Tulipa mieleeni Kaliper, joka on tällä palstalla muistellut vuosikausia kovia kokemuksiaan sota-ajalta ja monet muut, jotka ovat palstan uskollisia kirjoittajia.

Saksassa ei tietokoneet ilmeisesti ole jokaisen eläkeläisen ulottuvilla.
        Ehkäpä suomalaiset tosiaan ovat tietotekniikan kärkimaita.

• Syntymäpäivä tulossa

Seitsemänkymppisistä on pian tulossa porukkaa, jotka ovat pitkään palstalle kirjoittaneet.
      Jää varmasti vähemmistöön nuo sanakirjan selityksia peräävät kyselijät.

• ullamirjami

Juu täältä tullaan . Ja aina kirjoitan rekattuna -- Jos haluaa tutustua --kaikkihan tietää että kun klikkaa rekatun nimimerkkiä pääsee hänen prohviiliin -- niin että jos ei usko .
      Mutta täytän "vasta" 3kk 2014 ne vaaditut 80v

• 83-vuotias

Saapihan tuota ikää epäillä. Minä olen 83v. Valitettavasti monet ikäiseni ystävät ja tutut suhtautuvat kielteisesti tietokoneen hankintaan. Usein kuulen: "en minä sitä tarvitse".
      Pankkiasiatkin hoitavat sillä kalliilla tavalla tiskillä tms.
      Verkkopankki olisi paljon halvempi, jopa maksuton. Suoravelotus valitettavasti ei kelvannut EU:lle. Muutoksia on tulossa: e-lasku ja suoramaksu. oletko valmis?

• Anonyymi

Niinpä. Taitaa harvemmalla olla kone tai älypuhelin käytössä. No mä en ole vielä 70 kymmentä ja minun tuttavissani on niitä jotka eivät "ikinä" koske sormellakaan koneeseen, vaan tosiaankin hoitavat asiansa kalliimmalla tavalla. Se on tietysti valintakysymys ja tietysti mahdolliset uhat pelottaa mitä kuulleet ovat.

• aloituksen tekijä

Suomi24 tekisi mielevän teon, jos se avaisi 90 palstan.
      Moni 80 kirjoittaa ja on iloisesti olemassa vielä kauan.
      Koko suomi24 saisi uutta ilmettä, ja nuoremmille elämänhalua, jos jatkettaisiin palstalla 90 .

• SamavanhaVenla

Eri ikäluokkien ihmisiähän on "moneen junaan", miksi ei myöskaan ikäluokka 80+ sulloudu johonkin määrättyyn muottiin!

Mistå pååtellään kuka on 80-vuotias tai ei ole?

Minkähän ikäinen on ihminen, jolla on pari-kolme aikuista lasta ja saman verran lapsenlapsia,
      joista osalla on jo lapsia?

Ihmetyttää, että silloin tällöin jo vuosikausia (ehkä kymmeniäkin) perustettuihin palstoihin ja pirtteihin tullaan nurisemaan, että niissä kirjoittavat samat vanhat, joiden pitäisi oppia aloittamaan uusi palsta.
      Jotenkin vaikuttaa siltä kuin narisijoita harmittaisi se, että on olemassa kirjoittelijoita, jotka eivät harrasta keskinäistä kinastelua. Jos näin on, voi jokainen siirtyä toiseen pirttiin ja jopa perustaa vaikkapa kokonaisen oman kylän.

LYKKYÄ TYKÖ KAIKILLE!
      Meikä lähtee yrittämään. pääsisikö kirjautumaan...

• Yksi.ikivanha

Jokohan aloittaja on muuttanut mielensä? Suomessa jokaisen on iästään huolimatta opeteltava tietokoneen ja verkkopankin käyttö, mikäli haluaa selviytyä pankkiasioistaan. Pankkikonttorit lopetetaan, ja ainakin asiakaspalvelutiskit. Pankit paneutuvat sijoittamiseen. Kuten Wahlroos jo vuosia sitten sanoi, asiakkaat eivät tuo kuin hiekkaa pankkisalin lattialle. Heistä on päästävä eroon, ja siihen on nyt tultu.
      Keskustelupalstalla kirjoittelu on helpoin asia tässä mullistuksessa, mihin ikäihmiset ovat pyytämättään joutuneet.

• sini.sirkku

Aika kiva nähdä tuttuja täälläkin, ihan ilahduin, kun pistäydyin. Mikäs näitä pilttuita 😊on plaratessa, kun jotakin luettavaakin löytää.

Nuo pankkien systeemit on tätä nykypäivää,..siihen on ollut oppiminen, mutta paljon on maaseudun väkeä, jotka on jääneet junasta. Jonkun ne kuitenkin on toimitettva , lapset ehkä. Nyt pitää jo tehdä muutakin taas.

• millaurjami

Jaha -- Kysyy että eikö 80+ ole ollut käytössä -- Nyt olen 84v ja ainakin minä ,aikoinani kirjoittelin tänne ,etupäässä kyllä yksinäni . Kaikki luuli että he ewivät tule ikinä tällaiseksi "ikivanhaksi " niinkun minä ullamirjami"
      No huomaan että meitä Muumioita on tätä jo useampikin --taidampa ruveta taas kirjoittelemaan tännekkin . Olen Vaki kirjoittaja ihan muualla ollut nykyään . Mutta toivon vaan Pitkää ikää kaikille meille !

U.M

• nirppanokka.mummeli

Kohta pian kasikymppi kolahtaa tähänkin nuppiin. Paljoa en ole kirjoitellut edes tuonne seitsenkymppisiin, vaikka jo vuosikausia olen selaillut näitä palstoja. Sen verran kuitenkin, että moni kirjoittelija tuntuu tutulta, ilman sitä rekkaustakin. Mikäs sen mukavampi ajankulu kuin sama ikäisten jutustelu leppoisasti ikäistensä kanssa. Taidanpa pistäytyä toistekin jos aihetta löytyy.

• sini.sirkku

Nyt kukkii sekä näsiä että leskenlehdet täällä etelä Suomessa! Vihdoinkin rynnii kevään lämpä meille, kun juuri katsoin valokuvia Turun saaristosta, niin puut ja nurmet viheriöi 11.4 2013.

Ens'viikolla jo kesäinen lämpö on luvassa 😌

PS. Miks' nirppa.nokka, onks se sitten kivaa?

• Ikämummu

Minä olen 88v, OIKEESTI! Olisi kiva löytää ikätovereita keskusteluun, matkustamiseen yms Mistähän heitä löytäisi? Lähipiirini on kovin harventunut, poistunut "tuolle puolen".
      Sähköpostia käytän yms. Virtaa on siis.
      Terveisiä ikätovereille!

• sini.sirkku.ek

Hei vaan ikämummu ! Onhan etuoikeus saada elää iäkkääksi. Onneksi ollkoon kun noinkin iäkäs olet ja yhä kirjoitat ja hallitset tietokoneen käytön.

Itse olen jo 83 ja pidän sitä saavutuksena. Totta on, että monet on siirtyneet ilmavoimiin, niikuin mieheni sitä kutsui.
      Minunkin ainoa sisareni meni jo edellä, vaikka oli hieman vanhempi. Taudithan ne usein katkaisevan elämän korkeassa iässä.

Istuin kahvilla parvekkeellä iltapäivällä hetken aikaa, ja olihan soma oravanpoikanen, joka turkkiaan huolsi läheisen puun oksalla. Ihan olisi voinut loikata kaiteelle, mutta huomasi toki minun katsovan ja tuntui varovan. Niin ihastuttavan vikkelä ja leikkisä siinä otteiltaan.
      Hyvää helatorstaita!

• e.lä.mä

Uskon kirjoittajiin, heillä on järki.

• Klikkaa.tästä

Ei auta, kaikenikäisten vain on opittava. Nyt ei enää voi käydä pankin tiskilläkään Kaikkien on vain pakko oppia.
      Aloittajan mielipide on vuosien takainen. Tänä päivänä voidaan kysyä, vieläkö ihan totta on joku, joka ei osaa käyttää nettiä jokapäiväisissä toimissaan.
      Mutta tarkempi kysymys on, mistä varaton ikäihminen taikoo itselleen koneet ja laitteet. Jos ei ole edes älypuhelinta pystynyt hankkimaan.
      Kova yhteiskuntamme ei ota huomioon ikääntyneitä, joille nuoruudessa lankapuhelinkin oli vieras laite.

• Nocomment2

Olen ylpeä maamme vanhuksista, omista +70 ja +80vanhemmistani, jotka ovat opetelleet ja hallitsevat läppärin, tabletin ja älypuhelimen arjessa

• nirppanokka.mummeli

Meitä kasikymppisiähän täällä palstoilla on monta, mutta harva haluaa kirjoitella tänne 8-kymppisiin, mieli on vielä nuori ja ikävuodet tulee jälkijunassa! Kukapa sitä yksikseen palstalla viitsii puhella, kotona sitä yksikseen joutuu puhelemaan,kun ei enää puhekaveria ole. Taivas otti ja vei parempaan paikkaan.

Sinisirkku muuten kyseli miksi nirppa.nokka, no se nimitys oli peruja mieheltäni, kun en aina ollut mieltynyt hänen valitsemiinsa ostoksiin. Monta huvittavaa ja hauskaa sanontaa on jäänyt muistoon edesmenneenstä kumppanista. Näitä muistellessa aika kuluu, mutta puhekaveria kaipaan, siksi näiltä palstoiltakin juttujanne selailen ja silloin tällöin heitän sanaseni sekaan!
      Toivottavasti tämä 80-palstakin piristyy ja oikeassa ikäryhmässä oleminen ei enää tunnu niin ikäloppupalstalta. Ollaanhan vielä olemassa, mitä sitä häpeämään!🤗

• Makriina.ei.kirj

Mitä häpeämistä ikävuosissa on? Niitä kertyy jokaiselle tasapuolisesti.
        Tämä ikävuosiin perustuva palstajako ei oikein tunnut hyvältä. Eihän mielipiteemme iän mukana muutu vanhoiksi ja homeiseksi. Seuraamme maailman menoa kuin ennenkin. Joka ei seuraa, ei tännekään kirjoittele.
        Ravistautukaamme nyt vaan myöntämään, että ikää tuli, ja 80 vuotta on jo takana elettyä elämää. Siinä ei todellakaan ole mitään häpeämistä.

• uusionuorivanha

En ymmärrä miksi niin moni kahdeksankymppinen sinnikkäästi junnaa vaan ns. nuoremmilla palstoilla. Täällähän on elämää ja kivoja kirjoittajia, eikun sekaan vaan.

Elävyyttä toivotan tälle 80+ palstalle. Kirjoitan itsekin jos ja kun keksin jotain aiheisiin liittyvää. Tsemppiä siis tänne, ja ihanaa alkukesää!

• sini.sirkku.ek

Aiheet ei ole lukkoolyötyjä millään lailla,..vaikeaa olisikin kirjoittaa neutraalista aloitteesta 😊
      Minusta pikku tarinoiti päivästään tai elämästään puoltaa paikkaansa, ihan kuin mielee välähtänyt ajankohtaisuuskin.

Aamu päivällä kirjoitin tuohtuneena ystävästäni, joka kipeillä jaloillaan hoitaa lähes 90 v suurta puutarhaa ja omakotitaloa. Jalattomaksi menee, kun ei halua vierasta siivousapua, ikkunanpesijätkin oli jonkun tutun kautta ei ammatti-ihmisiä,..joopa joo. mieheni oli samaa luokkaa aikanaan, vain tutun kautta suosittelemaa piti olla,..minä sain viimein tajuamaan, että nuo kodinhoitoon on minun tuntemaa alaa, joten kotirauha säilyi meillä.

Siivousfirmoja on tänäpänä pilvin pimein.,kurssitettuja työntekijöinään. mutta nuokin varakkaat ihmiset on niin juuttuneita ennakkoluuloihin. Mies jo 92,..itse en kuuntelisi sataa v. käyvää isäntää, ja panisin myyntiin palatsin jo aikapäivää. Huh, helpotti purkaa sydäntään, kun sääliksi käy ystäväni. tramppaamiset isossa talossaan.😊
      Ihokin on rikkoutunut, joku vasaravarvas hiertää ja virheasento saa aikaan kipeitä patteja jalkapohjiin.
      Ihana hoidettu puutarhakin heillä on, mutta yksin senkin vielä koikkelehtivat.

• Per-kel

No mie vasta 69, toivottavasti en kenenkää mieltä pahoittanut :-*

• Eppu_

Ihmeellistä on tämäkirjoittelu!

Palstalaiset kirjoittava koko maailman asioista vaikka tietoa ei ole edes itsestään.

• kysyy.epätietoinen

-Normaalilla on kyllä tietoa itsestään, eikö Eppu tulokas kuulukaan heihin ?

• tekomerkki

Tuhatnikki oireilua kaikentietävyys vaatimuksissa. Itsehän tietää kaiken itsensä ylistäjä kun on.

• oikeasti.ei

Joku leikkikenttäko tämä jälleen jollekin. Aloituksessa siitä mainitaan. Sekö sama vanha 2013 on jo tännekin pesiytynyt. Näitähän riittää nykyään, vaikka eihän niiden omituisuudet mitään merkitse.

• Anonyymi

Aloittaja tarkoittaa ilmeisesti sexxi- pitoisia kirjoituksia, joita selvästikin pitää yleensäkin suomi-24-palstalle sopimattomina.
      On todettava, että se aihepiiri kiehtoo myös 80+-ikäisiä tai ainakin melkoista osaa heistä, koska se on tärkeä osa heidän elämäänsä. Kirjoitellaanpa siis siitä edelleen. Saavat kirjoitella nekin, joiden elämään se kuuluu harvemmin kuin viikkotasolla.

• Anonyymi

90v täyttäneitä ei ole elossakaan kuin muutama kymmenen tuhatta.
      Moniko heistä tulisi 90 plussaan ?
      Täysin pöhkö ehdotus eristää 10 (?) ihmistä 90 plussaan.

• Anonyymi

Eihän tänne kirjoittele kuin typerät teini-ikäiset, jotka nostelevat vanhoja aloituksia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eihän tänne kirjoittele kuin typerät teini-ikäiset, jotka nostelevat vanhoja aloituksia.

Miten se menikään pata kattilaa soimaa? Tosin tuntuu joidenkin kohdalla levy sen verran vaurioituneelta, että kirjoituksista heijastuvat vuosien takaiset kielteiset tapahtumat, joiden yli eivät tietyt kirjoittajat tunnu pääsevän.

• Anonyymi

Miksi itse tänne kirjoitat. Odota kunnes joskus täytät 80.

• Anonyymi

Minulla sattuu olemaan hyväkuntoinen olympiaiheinen pöytäliina, jossa on vuosiluku 1940. Ilmeisesti kastelahja, synnyin muutama päivä ennen talvisodan loppua ( aibakin sote-tunnukseni väittää niin).

• Anonyymi

Kyllä me olemme yleensä melko iäkkäitä, minäkin olin jo yli 80-vuotias silloin, kun esim. Tarton rauhasta vielä neuvoteltiin, ja palstallamme siitä sitten paljon kirjoiteltiin aikanaan. Ja yhä edelleenkin yritän pysyä ajantasalla maailmanmenossa.

• Anonyymi

Hoitoa tarjoavia on vähän, vaan viihdyttäjiä enemmän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä on tapahtunut?

Kemijärveltä löytyi viikonloppuna kaksi kuollutta henkilöä. https://yle.fi/uutiset/3-12044939
      Kemijärvi
      38
      4972
    2. Suomi Tokion kisojen huonoin maa mutta urheilupomot vaikenee

Suomi on ollut yksi kaikkien aikojen menestyneimpiä maita kesäolympialaisissa. Suomi on osallistunut jokaisiin kesä- ja talviolympialaisiin vuoden 190
      Olympialaiset
      93
      3617
    3. HUS:lta viimein dataa koronasta ja koronarokotteista

Hesarissa on artikkeli (tai kaksikin) jossa HUS kertoo koronatilanteesta ja antaa selvää numerofaktaa koronatilanteesta ja rokotusten vaikutuksesta. E
      Maailman menoa
      291
      3344
    4. Sähköpotkulautailija menehtyi linja-auton alle

Turussa; 23-v. nainen kuoli onnettomuuspaikalla. Mikä suru taas kotiin ja omaisille ;(. https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000008170930.html
      Maailman menoa
      186
      3108
    5. Koronamarjanpoimijat

Kainuussa kymmeniä koronatartuntoja ulkomaalaisilla marjanpoimijoilla Kainuun sote tiedottaa tehneensä koronatestejä ulkomaalaisten marjanpoimijoide
      Suomussalmi
      135
      2336
    6. Galleria Sofian överimuokkaukset vs. todellisuus

Kerätäänpä vertailukuvia, millainen Sofia uskottelee ja uskoo(?) olevansa versus todellisuus. Mä aloitan huumerahojennkuljetuslaukku ja toooodella pi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      101
      2113
    7. Nuorelle suomalaismiehelle kova tuomio

"Käräjäoikeus tuomitsi Helton Nwety Betuel Muchangan, 18, viiden vuoden ja kahdeksan kuukauden vankeusrangaistukseen." Ankara tuomio, miten jaksaa va
      Maailman menoa
      87
      2035
    8. Martinan instassa kysymys

Katri Tanni kysyy Maralta: Miten pääset reissuun, kun ennen pitää käsittääkseni olla 14vrk Schengen-alueen ulkopuolella? Itsekin sain entryn samaan ki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      76
      1414
    9. Laukaukset Kemijärvellä

https://yle.fi/uutiset/3-12044939 Kemijärveltä löytyi viikonloppuna kaksi kuollutta henkilöä – Poliisin tietojen mukaan tapahtumapaikalta oli kuultu
      Kemijärvi
      6
      1234
    10. ..........

Hän pelkää mun suhtautumista ja torjuntaa. Mutta tiedän jo. Kunpa voisin kertoa hänelle.
      Ikävä
      62
      1090
    Aihe