Yh-perheitten ruokakustannuksia?

yhmama2

Ajattelin kysästä miten paljon muilla yh-perheillä menee ruokaan, meillä on 8kk ja 3v tytöt ja minä ja ruokaan menee n.400 euroa kuukaudessa, mukaan laskien shampoot ja muut. Miten muilla?

35

2121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rysyy

      Mä saan menemään vaikka 800e kuussa jos ostan mitä mieli sattuu tekemään, mutta kyllä sen puolittaakin voi. Kolmesataa riittää jos on tosi tiukka kuukausi. Ennätys lienee vähän reilut 200e opiskeluaikana. Lapset 9 ja 12.

    • rahaa riittää

      Aika uskomaton summa jos 400 menee noin pienten lasten ruokaan(onhan siinä kylla omasikin laskettu) Syöttekö vain hanhenmaksa palleroita vai on siellä taas uusavuton mikä ei osaa edes perunoita keittää?!
      Mitkä ne muut menot sitten on niin kyllä monen muun talous olis noilla menoilla kuralla.
      Vielä puhutaan yh-perheiden köyhyydestä!

      • yhmyös

        Hei tuossa on myös hygienia tuotteet mukana ja nehän maksaa ja ota huomioon et 8 kk tarvitsee vielä vaippojakin! Mutta tuossa asiassa olet oikeassa et monet ei edes osaa tehdä itse ruokaa ja siinähän säästää kyllä kun valmistaa ruoat itse tuoreista raaka-aineista, monet yh:t varsinkin nuoret sellaiset ostavat ihan liikaa valmisruokia, syöttävät vielä 3 vuotiaallekin nuita purkkimössäjä kun eivät itse osaa tai viitsi tehdä ruokaa, ja ruokamenoissa säästää kun ostaa isomman satsin ruokaa kerralla, suunnittelee ruoat etukäteen.Vinkiksi vaan et netistä löytyy paljon hyviä ohjeita näihin juttuihin niitäkin kannattaa tsekata!


      • etustrjsgfjk
        yhmyös kirjoitti:

        Hei tuossa on myös hygienia tuotteet mukana ja nehän maksaa ja ota huomioon et 8 kk tarvitsee vielä vaippojakin! Mutta tuossa asiassa olet oikeassa et monet ei edes osaa tehdä itse ruokaa ja siinähän säästää kyllä kun valmistaa ruoat itse tuoreista raaka-aineista, monet yh:t varsinkin nuoret sellaiset ostavat ihan liikaa valmisruokia, syöttävät vielä 3 vuotiaallekin nuita purkkimössäjä kun eivät itse osaa tai viitsi tehdä ruokaa, ja ruokamenoissa säästää kun ostaa isomman satsin ruokaa kerralla, suunnittelee ruoat etukäteen.Vinkiksi vaan et netistä löytyy paljon hyviä ohjeita näihin juttuihin niitäkin kannattaa tsekata!

        Että ihan vaan yh:t ostelee liikaa valmisruokia kun eivät osaa eivätkä viitsi tehdä itse? Oleksä kaupassa kysynyt purkkiruokaa ostavalta että onkos siellä mies kotona vai ei ja mistäs syystä sitä valmisruokaa ostelet?

        Kukin tavallaan, itse en henk koht jaksa ymmärtää mitä vee-ittua se muille kuuluu jos joku tahtoo jälkikasvunsa valmisruoilla kasvattaa. Oli hän sitten yh tai ei. Sekin kun nyt näemmä on olennainen tekijä tässä purkkiruokakeskustelussa. Ja kauheen kuva kun viitsit vinkata että netistä löytyy ruokaohjeita ja että kannattaa suunnitella etukäteen ruokahankintoja, sehän ei varmaan monelle oo tullutkaan mieleen, etenkään yh:lle ;)

        Että hohhoijaa taas.


    • yksvaikaks

      Minulla menee ruokakauppaan n. 70€viikossa, eli 280€/kk. Minulla on vain yksi lapsi, vuoden ikäinen ja ruokakustannukset on ollut noin isot koska vastikkeeseen meni rahaa. Nyt pienenee kun vastikkeesta siirryttiin pois. Tosin levon paljon joten senkin takia menee tuota rahaa ruokakauppaan välillä kohtuuttomasti.

    • hyvin pärjää

      N.300€ sisältäen pesuaineet,vessapaprut,ruoka,herkut jne. Murrosikäinen poika ja minä. Laktoosittomaan maitoon menee paljon rahaa kun on kalliimpaa,kaikki muutkin maitotuotteet ostetaan laktoosittomana.

    • Ghkoutd

      Mulla lapset 2 ja 5v. Meidän kolmen ruokaan menee reilusti alle 200e/kk. Lisäksi siihen pesuaineet ym. Yhteensä reilut 200e. Olen opiskelija, joten pitää vähän miettiä kuluja.

    • Ghkoutd

      Mulla lapset 2 ja 5v. Meidän kolmen ruokaan menee reilusti alle 200e/kk. Lisäksi siihen pesuaineet ym. Yhteensä reilut 200e. Olen opiskelija, joten pitää vähän miettiä kuluja.

      • nymrnmtynljg

        Minulla yksi kouluikäinen poika, ja ruokaan menee n 100-150 euroa kuukaudessa. Ostetaan perustarvikkeita ja halvinta kaikessa, ei pihvejä koskaan jne.


      • 14+4
        nymrnmtynljg kirjoitti:

        Minulla yksi kouluikäinen poika, ja ruokaan menee n 100-150 euroa kuukaudessa. Ostetaan perustarvikkeita ja halvinta kaikessa, ei pihvejä koskaan jne.

        Tämä oli kyllä ylittämättömän nuukasti eletty. Respektiä. Kaurapuurokin on teillä ruokaa, ja sopat.
        Itse innostuin pitämään puolelta kuulta kodin tilikirjaa kaikista yksityistalouden menoista 18-, 14- ja 9-vuotiaiden äitinä. Tämän perusteella menot/kk 1500 euroa, josta yli puolet päivittäistavara- ja ruokaostoja. Yhdet kalliit talvikengät sisältyvät summaan, ja satasen verran käyttörahaa vanhimmalle. Elämme hieman yli varojen, suunnitelmissa on tarkempi ostoslistan teko ja määräkäteisen otto kauppaan listan mukaisia hankintoja varten. Kotona voisi leipoa ja kokata enemmän. Ja jättää herkut ostamatta


      • uetysiouodyu
        nymrnmtynljg kirjoitti:

        Minulla yksi kouluikäinen poika, ja ruokaan menee n 100-150 euroa kuukaudessa. Ostetaan perustarvikkeita ja halvinta kaikessa, ei pihvejä koskaan jne.

        No nyt meni ihan vähäsen yli jo :) Viitsitkös vähän valottaa teidän kuukauden ruokalistaa? Millaista safkaa syödään kun viikkobudjetti on 30e? Se tekee reilut 4e per päivä. Ihan vähäsen nyt epäilyttää että vedit tuon summan hatustasi jotta pääsisit pätemään vähäsen, eikös?

        Ja älkää nyt sitten oikeasti jaksako ja viitsikö ruvetä vinkumaan miten joidenkin on pakko pärjätä nuin pienellä ruokarahalla. Ei nimittäin ole.


    • Kulinaristikokki

      Meillä menee ruokaostoksiin ainakin 1000 euroa kuussa, mutta kyllä me syödäänkin vain parasta. :)

      • Laatuelämää

        meillä kans, häpeä tunnustaa...

        Eikä aina riitäkkään...


    • yks yh

      Minulla 5vuotias poika ja minä ja rahaa ruokaan yms tarpeelliseen menee noin 150euroa kuussa.

    • Ei se yksinhuoltajan perheen ruoka ole sen halvempaa kuin muidenkaan.
      Monelle X-miehelle omassa taloudessaan vain tulee ruuan hinta aivan yllätyksenä.
      Sitten nämä "köyhemmät" vakuutuvat siitä, että kyllä se entinen sen jotenkin järkkäsi muita halvemmalla, jollei jopa ilmaiseksi.

      Toimeentulotuki laskee 1. aikuinen on 1, toinen yli 14 v. on ½ ja kaikki alle 14 v. ovat 0,3 joten ruokakuluissa Äiti 35 v. 15v. lapsi ja 10 v. lapsi ovat yhtensä 1,8. On yhteensä 30 vrk. 412,9 € / kk.

      • Niin ja älkää nyt viitsikö hurskastella noilla pesu- ja puhdistus kuluilla.

        Nestesaippua on edullisimmillaan 2,9 €/ 3 litraa
        Sampoota saa 8 €/litra
        Pyykinpesu 0,16 € konelinen pyykkiä.( 1l = 25 pesukoneelista)
        Yksi ihminen pesee hiuksensa 4 g sampoota / kerta,
        saipuaa kuluu 0,8 kg VUODESSA
        ja käsienpesu nestesaippuaa 1-2 g pesukerta. ei vuodesakaan 3 litraa.
        Astienpesuainen on 8 €/litra sillä pesee myös lattiat ja poistaa tahrat.

        Jos lapset roiskii ne ympäri pesupaikka, se on opastuksen paikka.
        WC-rullaa kuluu 52 rullaa vuodessa yhdellä ihmisellä ja rullan saa 0,35 €/kpl.
        Millään laskulla ei noihin mene 10 € /kk/ 3 henkeä.


      • jgfkj
        oloo kirjoitti:

        Niin ja älkää nyt viitsikö hurskastella noilla pesu- ja puhdistus kuluilla.

        Nestesaippua on edullisimmillaan 2,9 €/ 3 litraa
        Sampoota saa 8 €/litra
        Pyykinpesu 0,16 € konelinen pyykkiä.( 1l = 25 pesukoneelista)
        Yksi ihminen pesee hiuksensa 4 g sampoota / kerta,
        saipuaa kuluu 0,8 kg VUODESSA
        ja käsienpesu nestesaippuaa 1-2 g pesukerta. ei vuodesakaan 3 litraa.
        Astienpesuainen on 8 €/litra sillä pesee myös lattiat ja poistaa tahrat.

        Jos lapset roiskii ne ympäri pesupaikka, se on opastuksen paikka.
        WC-rullaa kuluu 52 rullaa vuodessa yhdellä ihmisellä ja rullan saa 0,35 €/kpl.
        Millään laskulla ei noihin mene 10 € /kk/ 3 henkeä.

        Käsitiskauksella astianpesu tulee vähän kalliimmaksi mutta muutoin olen kyllä samaa mieltä ettei noista aineista niin kauheana kustannuksia tule!


      • Skkdndndndk
        oloo kirjoitti:

        Niin ja älkää nyt viitsikö hurskastella noilla pesu- ja puhdistus kuluilla.

        Nestesaippua on edullisimmillaan 2,9 €/ 3 litraa
        Sampoota saa 8 €/litra
        Pyykinpesu 0,16 € konelinen pyykkiä.( 1l = 25 pesukoneelista)
        Yksi ihminen pesee hiuksensa 4 g sampoota / kerta,
        saipuaa kuluu 0,8 kg VUODESSA
        ja käsienpesu nestesaippuaa 1-2 g pesukerta. ei vuodesakaan 3 litraa.
        Astienpesuainen on 8 €/litra sillä pesee myös lattiat ja poistaa tahrat.

        Jos lapset roiskii ne ympäri pesupaikka, se on opastuksen paikka.
        WC-rullaa kuluu 52 rullaa vuodessa yhdellä ihmisellä ja rullan saa 0,35 €/kpl.
        Millään laskulla ei noihin mene 10 € /kk/ 3 henkeä.

        Kaksi lasta joilla ruoka-aineallergioita sekä herkkä iho ja päänahka, joten shampoot ja saippuat valittava tarkkaan. En voi ostaa bulkkitavarana. Sama juttu pyykinpesuaineiden kanssa. Voimakkaat puhdistusaineetkin meillä käyttökiellossa, ja kuitenkin siivottava säännöllisesti toisen lapsen astman ja pölyallergian takia. Ruoka-aineallergiat estävät ostamasta halpaa makaronia ja monia kasviksia. Toinenöapsista allerginen myös kalalle. Tavallista maitoakaan en voi ostaa. Rahaa palaa kuussa n. 600e ja säästänkin aika paljon omista syömisistäni ja tekemisistäni että tuo riittää.


      • lkjblkjhppp
        oloo kirjoitti:

        Niin ja älkää nyt viitsikö hurskastella noilla pesu- ja puhdistus kuluilla.

        Nestesaippua on edullisimmillaan 2,9 €/ 3 litraa
        Sampoota saa 8 €/litra
        Pyykinpesu 0,16 € konelinen pyykkiä.( 1l = 25 pesukoneelista)
        Yksi ihminen pesee hiuksensa 4 g sampoota / kerta,
        saipuaa kuluu 0,8 kg VUODESSA
        ja käsienpesu nestesaippuaa 1-2 g pesukerta. ei vuodesakaan 3 litraa.
        Astienpesuainen on 8 €/litra sillä pesee myös lattiat ja poistaa tahrat.

        Jos lapset roiskii ne ympäri pesupaikka, se on opastuksen paikka.
        WC-rullaa kuluu 52 rullaa vuodessa yhdellä ihmisellä ja rullan saa 0,35 €/kpl.
        Millään laskulla ei noihin mene 10 € /kk/ 3 henkeä.

        Meinaatko pärjätä perheessä yhdellä rullalla wc-paperia viikossa? Hih...
        Aika lähelle osut totuutta muuten, mutta mulla kuluu yksinkin enemmän kuin rulla viikossa... Vieraita käy paljon, lapsen käyttää...

        Ja astianpesu käsin ei ole kovin järkevää, koska vedenkulutus on silloin paljon suurempaa keskimäärin kuin konepesussa. Enkä tiskiainemyrkyllä kyllä lattioitani pesis!!


      • kjhdzgödk
        lkjblkjhppp kirjoitti:

        Meinaatko pärjätä perheessä yhdellä rullalla wc-paperia viikossa? Hih...
        Aika lähelle osut totuutta muuten, mutta mulla kuluu yksinkin enemmän kuin rulla viikossa... Vieraita käy paljon, lapsen käyttää...

        Ja astianpesu käsin ei ole kovin järkevää, koska vedenkulutus on silloin paljon suurempaa keskimäärin kuin konepesussa. Enkä tiskiainemyrkyllä kyllä lattioitani pesis!!

        Tottakai sitä mielummin koneella pesis mutta asumme vuokralla toistaiseksi ja täällä ei ole tilaa astianpesukoneelle, on siis kohtalaisen pieni keittiö ja en halua lapsia eriaikaan ruokapöytään (pienempi pöytä antaisi tilaa pesukoneelle) joten käsitiskillä mennään(onneksi vesi kuuluu vuokraan). En ole tuo joka laittoi hintoja ensimmäisenä mutta olen siinämielessä samaa mieltä että halvempia vaihtoehtoja valitsemalla säästää jos on mahdollista valita halvempaa :)


      • suusuppuun
        kjhdzgödk kirjoitti:

        Tottakai sitä mielummin koneella pesis mutta asumme vuokralla toistaiseksi ja täällä ei ole tilaa astianpesukoneelle, on siis kohtalaisen pieni keittiö ja en halua lapsia eriaikaan ruokapöytään (pienempi pöytä antaisi tilaa pesukoneelle) joten käsitiskillä mennään(onneksi vesi kuuluu vuokraan). En ole tuo joka laittoi hintoja ensimmäisenä mutta olen siinämielessä samaa mieltä että halvempia vaihtoehtoja valitsemalla säästää jos on mahdollista valita halvempaa :)

        Olen leirikokki ja useamman viikoleirin hankitojen vasttuu henkilö.
        1 rulla viikossa/ henkilö, riittä aivan varmasti kun käytää vain alapään pyyhkimiseen. Se on käytön tarkastuksen paikka jos menee enemmän ja kokemus on n. tuhannen ihmisen viikon käytöstä.


    • jonssuli

      Laskin joskus usemman kuukauden ajan, mitä menee ruokaan ja muihin päivittäistavaroihin kun taloudessa asuimme minä, 1v tyttö ja koira. Siihen 300-400€ akselille se meni, ilman että tarvitsi kitsastella (ostan mielellään luomua ja kotimaista). Tuon summan saisi helposti kahteensataan jos tulisi rahapula. Nyt ei onneksi enää tarvitse laskea, kun sain vakityön jossa ihan ok palkka :) Mutta iloinen osaan ollakin siitä joka päivä, ettei tarvitse kaikkia euroja miettiä, vaikken rikas olekaan, vaan velallinen!

      Voimia niille, jotka pienellä pärjäilee, toivotaan että tulevaisuudessa helpottaa. Silloin huomaa, miten siitä pienempiosaisen kokemuksesta voikin olla hyötyä, kun saa esim. lainoja maksettua tosi hyvin pois kun osaa arkiostoksissa käyttää järkeä!

    • ahkeraäitisäästää

      noin 200-250 euroa kuussa menee meidän taloudessa jossa minun lisäkseni kaksi taaperoa ja kissa. Lapsilla maitoallergia joka nostaa tuota kulua koska maito maksaa 2-3 euroa/litra ja juustot ja kermat ja jugurtit kolmin kertaisessa hinnassa.
      Tuossa summassa on mukana hygienia tuotteet jotka meillä allergikkoperheen tavaraa ja ovat kalliimmasta päästä.
      Pienet on kulut koska pyrin siihen ja turhaa ei osteta eikä ruokaa heitetä roskiin. Lisäksi viljelemme ja säilömme itse mehut, hillot, marjat, perunat, ison osan kasviksista. Lihat ostetaan isoina könttinä poistohinnoilla pakkaseen. Leipää leivotaan välillä itse leipäkoneella.

      Jos kuussa säästää kevyesti parisen sataa euroa, on se vuodessa hyvän matkan verran rahaa... Ruoka kuitenkin menee ulosteeksi viemäriin, miksi siihen pitäisi upottaa rahaa turhaan. Toki syömme hyvin, kaikki onkin terveellistä kotiruokaa.

      • ravaa likaviemäriin

        ostan kaiken kaupasta.
        Pesuaineet vaatehuolto ja ruoka jää muutaman euron alle 300 €/kk. Minä ja 16v. poika.


    • möö

      Minä, 8v lapsi ja viikonloppuisin 10v lapsi. Menee ruoka hygienia siivous yleensä alle 200e/kk. Koska enempää ei ole yksinkertaisesti.
      Joku tuolla laski wc-paperimenekkiä. Oma kokemukseni: naisena menee km 2rll/vk, "miehen käytössä" alle 1. Kuukautiset nostavat kuluja sekä kaupassa (siteet, tamponit, ph-suojat) että wc-paperin määrässä. Että se niistä keskiarvoista leirikokille...

    • minä

      Ostan ruokaa tarjouksista ja k-plussakortilla.Ja -50% ja -30% alennettuna,sellasia joita voi laittaa pakastimeen tai jotka säilyvät 2-3 pv.Laitan keittoja,joita syö kaksi kolme päivää.Leivon sämpylöitä 5dl taikinan,joskus pullaa.Isot annokset tulee halvemmaksi,osn voi laittaa pakastimee. Näillä mennään.

    • Todellisuus

      Kyllä on kukkua että joku elättää hyvin lapsen jollain 100€ kuussa. 25€ viikossa mistä saa niin halpaa ruokaa kaikki muu, täällä kerääntyy oikein valhtelijoiden klupi. Tai sitten lapsenne näkee nälkää ja syö vaan koulussa eli yhden aterian päivässä. Mulla menee 400€ vähntään kaikkineen, eikä eletä leveesti. Asun lukiolaisen kanssa koira.

      • Ghjotain

        Vähän riippuu minkä ikäinen lapsi. Täällä esimerkiksi vähän ruokaan kuluttavia ovat olleet pienten lasten vanhempia. Joku 2v syö varmasti vähemmän, eikä ole niin vaativakaan, kuin sinun lukiolainen... Eikös? Ei täällä ehkä nyt valehdella, vaan ollaan eri elämäntilanteessa kuin sinä.

        Minulla on kaksi lasta. Vastasinkin jo ylempänä. Pyrin siihen, että ruokaan menee rahaa 5e/päivä. Se riittää hyvin. Siihen sitten herkut päälle, joten kaikkineen alle 200e ruokaan kuukaudessa. Lapset 2v ja 5v.

        Eli ei varmasti pelkästään yhteen lapseen mene 25 euroa, kun kerran meihin kolmeen menee yhteensä 35e. Esimerkiksi yhdestä 400e jauhelihasta riittää meille kolmelle aterialle.

        Tuloni ovat kuukaudessa vain 850e kieppeillä, ja siitä pitää ruuan lisäksi maksaa asuminen, laskut, pieni yksityisen tarhan maksu ja tietenkin ne ruuat. Pakko sen summan on siis riittää.

        Toki joskus kun tuloni ovat suuremmat, saatan hellittää kukkaron nyörejä. Haaveilen mahdollisuudesta tehdä monipuolisia salaatteja tai ostaa joskus muutakin kalaa kuin kalapuikkoja... Mutta kun ei rahaa ole, pitää keksiä jotain muuta korvaavaa.


      • Utelias, en pahalla
        Ghjotain kirjoitti:

        Vähän riippuu minkä ikäinen lapsi. Täällä esimerkiksi vähän ruokaan kuluttavia ovat olleet pienten lasten vanhempia. Joku 2v syö varmasti vähemmän, eikä ole niin vaativakaan, kuin sinun lukiolainen... Eikös? Ei täällä ehkä nyt valehdella, vaan ollaan eri elämäntilanteessa kuin sinä.

        Minulla on kaksi lasta. Vastasinkin jo ylempänä. Pyrin siihen, että ruokaan menee rahaa 5e/päivä. Se riittää hyvin. Siihen sitten herkut päälle, joten kaikkineen alle 200e ruokaan kuukaudessa. Lapset 2v ja 5v.

        Eli ei varmasti pelkästään yhteen lapseen mene 25 euroa, kun kerran meihin kolmeen menee yhteensä 35e. Esimerkiksi yhdestä 400e jauhelihasta riittää meille kolmelle aterialle.

        Tuloni ovat kuukaudessa vain 850e kieppeillä, ja siitä pitää ruuan lisäksi maksaa asuminen, laskut, pieni yksityisen tarhan maksu ja tietenkin ne ruuat. Pakko sen summan on siis riittää.

        Toki joskus kun tuloni ovat suuremmat, saatan hellittää kukkaron nyörejä. Haaveilen mahdollisuudesta tehdä monipuolisia salaatteja tai ostaa joskus muutakin kalaa kuin kalapuikkoja... Mutta kun ei rahaa ole, pitää keksiä jotain muuta korvaavaa.

        Ehkäpä tuokin riippuu kuinka paljon lapset syövät, mutta toki päivän viidestä ateriasta jos tarhassa syövät kolme, niin vähentää ruokalaskua.

        Minulla on melkein saman ikäiset lapset, paitsi heitä on kolme, mutta jokainen heistä syö kyllä paljon. Ja maitoa juovat joka ruoan yhteydessä paljon. Eikä se ole minun mielestäni oikea kohta säästää, että otan lapsilta maidonjuonnin minimiin ja vaihdan veteen. Mutta pelkästään maitoon menee meillä 3€/pvä, joten en kyllä millään keksi miten saisin tehtyä kahdella eurolla koko porukalle ruoat.

        Ja kun puhuit noista kalapuikoista, niin jos oikeasti on tiukkaa, niin miksi ostaa sellaisia. Ne ei todellakaan ole halpoja, eikä myöskään 400g jauheliha...jos ostat isomman pakkauksen, niin on se huomattavasti edullisempi.

        Mitä siis teet teille päivääliseksi ja iltapalaksi tuolla viidellä eurolla? Olisi mukava kuulla.

        Ja on pakko sanoa, että ei nuo vihannekset ja hedelmät kyllä hirmu kallita ole, kun katsoo mistä ostaa.

        Paljonko sinulla menee muihin pakollisiin juttuihin kuin ruokaan, mm. hygieniatarpeisiin?

        Tuo minua hiukan ihmetyttää, että sanoit tulojesi olevan 850 euroa, lapset päiväkodissa? Onko palkkasi tosiaan noin pieni vai oletko työttömänä? Mutta miksi sinulta menee sitten vielä päivähoitomaksukin, jos tulot noin pienet?


      • edel.
        Utelias, en pahalla kirjoitti:

        Ehkäpä tuokin riippuu kuinka paljon lapset syövät, mutta toki päivän viidestä ateriasta jos tarhassa syövät kolme, niin vähentää ruokalaskua.

        Minulla on melkein saman ikäiset lapset, paitsi heitä on kolme, mutta jokainen heistä syö kyllä paljon. Ja maitoa juovat joka ruoan yhteydessä paljon. Eikä se ole minun mielestäni oikea kohta säästää, että otan lapsilta maidonjuonnin minimiin ja vaihdan veteen. Mutta pelkästään maitoon menee meillä 3€/pvä, joten en kyllä millään keksi miten saisin tehtyä kahdella eurolla koko porukalle ruoat.

        Ja kun puhuit noista kalapuikoista, niin jos oikeasti on tiukkaa, niin miksi ostaa sellaisia. Ne ei todellakaan ole halpoja, eikä myöskään 400g jauheliha...jos ostat isomman pakkauksen, niin on se huomattavasti edullisempi.

        Mitä siis teet teille päivääliseksi ja iltapalaksi tuolla viidellä eurolla? Olisi mukava kuulla.

        Ja on pakko sanoa, että ei nuo vihannekset ja hedelmät kyllä hirmu kallita ole, kun katsoo mistä ostaa.

        Paljonko sinulla menee muihin pakollisiin juttuihin kuin ruokaan, mm. hygieniatarpeisiin?

        Tuo minua hiukan ihmetyttää, että sanoit tulojesi olevan 850 euroa, lapset päiväkodissa? Onko palkkasi tosiaan noin pieni vai oletko työttömänä? Mutta miksi sinulta menee sitten vielä päivähoitomaksukin, jos tulot noin pienet?

        Kännykällä vastaus, pahoittelut virheistä.;)

        Olen opiskelija. Siksi pienet tulot ja lapset tarhassa. Tarha on yksityinen, joten siinä on pieni omavastuu, 55e kahdesta lapsesta. En halunnut eron jälkeen vaihtaa hyvää ja tuttua tarhaa.

        Meilläkin on maito ruokajuomana. Juovat pienen lasin maitoa yhdellä aterialla. Suositusten mukaan siis. Eihän sitä pitäis mennä enempää kuin 6dl per päivä per pää, ja siitäkin saa vähentää jugurtit ym. Maitoa kuluu arkipäivänä paljon alle pieni purkillinen, ehkä 0,50 e.

        Kalapuikkoja syödään joskus siksi että lapset tykkää ja on vaihtelua. Ihan hyviä muusin kanssa. Edullisiakin, kun ostaa ison paketin halpoja kerralla. Yksi lapsi, tai minä, syödään n. 3kpl kalapuikkoja per ateria.

        400G jauhelihaa ostan siksi, että sitä on usein tarjouksessa. Siksi se on halvempaa kuin isompi. Esimerkiksi siitä tehty makaronilaatikko riittää 3-4 päivää. Osan pakastan, kun ei jaksa niin paljoa syödä putkeen.

        Hedelmiä saakin halvalla tarjouksista, ja niitä syödään järkeviä määriä. Salaateilla joihin ei ole varaa viittasin ajatuksella esim vihreästä Halloum-juusto herkkusieni Yms salaatit... Juustot on kalliita.

        Marjoja ja sieniä kerään mielelläni, joten niitä löytyy.

        Esim edullisia ruokia: uunimakkarapaketti maksaa 1e, siitä syödään keitossa tai uunissa tehtynä 2 päivällistä. Päälle muutama peruna ja raastettu porkkana. Iltapalaksi kaurapuuro ja marjoja.


      • Edel.
        edel. kirjoitti:

        Kännykällä vastaus, pahoittelut virheistä.;)

        Olen opiskelija. Siksi pienet tulot ja lapset tarhassa. Tarha on yksityinen, joten siinä on pieni omavastuu, 55e kahdesta lapsesta. En halunnut eron jälkeen vaihtaa hyvää ja tuttua tarhaa.

        Meilläkin on maito ruokajuomana. Juovat pienen lasin maitoa yhdellä aterialla. Suositusten mukaan siis. Eihän sitä pitäis mennä enempää kuin 6dl per päivä per pää, ja siitäkin saa vähentää jugurtit ym. Maitoa kuluu arkipäivänä paljon alle pieni purkillinen, ehkä 0,50 e.

        Kalapuikkoja syödään joskus siksi että lapset tykkää ja on vaihtelua. Ihan hyviä muusin kanssa. Edullisiakin, kun ostaa ison paketin halpoja kerralla. Yksi lapsi, tai minä, syödään n. 3kpl kalapuikkoja per ateria.

        400G jauhelihaa ostan siksi, että sitä on usein tarjouksessa. Siksi se on halvempaa kuin isompi. Esimerkiksi siitä tehty makaronilaatikko riittää 3-4 päivää. Osan pakastan, kun ei jaksa niin paljoa syödä putkeen.

        Hedelmiä saakin halvalla tarjouksista, ja niitä syödään järkeviä määriä. Salaateilla joihin ei ole varaa viittasin ajatuksella esim vihreästä Halloum-juusto herkkusieni Yms salaatit... Juustot on kalliita.

        Marjoja ja sieniä kerään mielelläni, joten niitä löytyy.

        Esim edullisia ruokia: uunimakkarapaketti maksaa 1e, siitä syödään keitossa tai uunissa tehtynä 2 päivällistä. Päälle muutama peruna ja raastettu porkkana. Iltapalaksi kaurapuuro ja marjoja.

        Niistä muista menoista vielä. En ihan tarkkaan ole laskenut, kun aika pieniä ne menot ovat. Ehkä kerran kuussa täydennän pyykinpesuaine, wc paperi ym varastoja parilla kympillä. Huuhteluainetta käytän harvoin, säästösyistä.

        Kosmetiikkaa, saippuoita yms saan ystävän kautta puoli ilmaiseksi, tai joskus ilmaiseksi. Niihin ehkä 10e kk.


      • Anonyymi

        Ostamalla k menun tai xtran tuotteita niin kyllä tuolla pärjää. Itselläkin menee vaan noin alle 200e kk rahaa ruokiin, vaippoihin, pesuaineisiin ja välillä myös kenkiin ku ostan house(prisma) tai mywear (k cittari) merkkisiä
        T. 21v. Yh äiti ja lapseni 1.5v


    • edel.

      Lisäys vielä, että lapseni syövät arkena tarhassa aamupalan, lounaan ja välipalan. Sekin helpottaa ruokakustannuksissa.

    • vmamnm

      Lähemmäs 1000 euroa kuussa ruokiin ja päivittäistavaroihin itselleni, 9- ja 14-vuotiaille pojille sekä au pairille

    • yh7

      100e riittää mun mielestä ihan hyvin kuussa ruokaan, meillä syödään aamulla puuroa päiväruoaksi makkara,nakki tai jauheliha soppaa banaaneja syödään välipalaksi ja leipää, leivän päälle lauantaimakkaraa iltapalaks jugurttiii ja juomaksi maitoo ja mehua? ison satsin ku tekee keittoo sitä syö sen viis päivää ainaki ja maksaa ehkä 3euroo ihan ravittuja ollaan 3vuotiaan lapseni kanssa, toki tehdään muitakin ruokia, mut yleensä kyllä näitä soppia, ne on hyviä ja halpoja :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1926
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe