Onko tosiaan niin ettei jahti airtex puvusta löydy juuri keneltäkään positiivisia kokemuksia täällä keskustelupalstalla.Muutamilla tutuillani on tuo em.puku.eikä heistä kukaan vaikuta pettyneeltä tuotteeseen. Joukkoon mahtuu niin jänis-kanalintu-kuin hirvimetsästäjiäkin.
Olen lukenut aikaisempia keskusteluja aiheesta,mutta yritän kerran vielä viritellä,josko ne tyytyväisetkin aukaisisivat sanaisen arkkunsa,joten ottakaa kantaa niin puolesta kuin vastaankin
airtex-puku
42
16363
Vastaukset
- tilaisit?
Hyvä veikkonen, miksi sitten tilaisit asun, josta kaikki pyytämättä tulleet kommentit ovat olleet negatiivisia? Oletko myyjän asialla vai miksi oikein pyydät asusta positiivista palautetta? Nyt ei kyllä oikein ymmärrä tavallisella järjellä.
Asiaan en ota enempää kantaa - ihmettelen vaan pyyntöäsi. Itselläni ei tuota asua ole enkä sitä ostanut, uskoin mieluummin asiasta kommenttinsa pyytämättä antaneiden kokemuksiiin ja päädyin aitoon core-texiin. Motoristit esimerkiksi ostavat melkein poikkeuksetta core-tex kalvoasuja vaikka he eivät todennäköisesti liikoja ajaessaan liikuntaa joudu harrastamaankaan joten liikunnan aiheuttama hikoilu on minimaalista ja asun hengittävyys ei ole metsästyskäyttöön verraten ollenkaan niin merkittävä.
Jos kuitenkin asun tilaat niin tiedustele nyt ensin tuolta nimimerkki "100€" jos hänellä on vielä myymättä kaupittelemansa asu. Saat sen puoleen hintaan - niin kirjoituksessa luvataan. - sanottavaa
halpa-hallista saa sade asun huomattavasti halvemmallaa ja se hengittää yhtä paljon ku tämä air-tex......
- 308win
Loistava puku hinta/laatu suhteeltaan.Pitää veden hyvin ja kyllä hengittää.Pitää vaan muistaa ettei laita liikaa vaatetta puvun alle.
- tomi
Hankin puvun tänä syksynä, käyttöä ollut toistaiseksi vasta pari kertaa. Sorsapassissa piti hyvin sateen, eikä peresekään mättäistä kastunut.
Kyllä se hengittkin, kun raahasin kamoja tien varresta en kastunut niin kuin olisin kastunut sadepuvun kanssa.
Kaverillani on vuoden vanha puku (edellinen malli), ja kokemusta kuistakin puvuista. Suosittelee, ainoa paikka josta on kastunut oli kainalo kun vetoketju jäi auki, ja hengittääkin kohtuullisesti.
Puku ei liene kuitenkaan oikea puku lämpimien ilmojen kanalintumiehelle kun kuljetaan pitkiä matkoja jatkuvasti kävellen. Tosin tämä vain arvaus.
T - 100€
Ostakaa hintaan
Kirjoittanut: 17.8.2004 klo 16.24
Kuulkaa kaikki te, jotka puolustatte näitä äly/air-testivoittoasuja; Ostakaa nyt kaverillenne lahjaksi se niin mainioksi kehumanne asu minulta alle puoleen hintaan!
Olkaa sanojenne mittaisia ja pankaa sana kiertään, että nyt saapi mainion asun pilkkahintaan! koko on 180/85 ja asu on Satakunnassa. Lähetän postitse.
Sanasta miestä ja sarvesta härkää! - JaKe
ostin syksyllä air-texin ja hyvin on pitäny veden. yhen aamun olin kaatosateessa ja asinut paikka mikä kastu oli kainalot, mutta en oo varma oliko se hikoilusta. oli aika paljon vaatetta alla.
- Dase
Ostin ko. puvun viime syksyksi ja olen sitä käyttänyt todella paljon. Tottahan on , että puku EI SOVELLU näihin lämpötiloihin mitä juuri nyt on ulkona mutta kun ilmat hieman jäähtyvät niin parempaa pukua saa hakea (hinta/laatu) Huomioitavaa on, että vaikka ulkolämpötila on nollassa niin puvun alle riittää mainiosti t-paita ja pikkuhousut jos meinaa kävellä kuten pystykorvan kanssa edetään jatkuvasti. Ja jos tämä nimimerkki "100€" on vielä myymässä pukuaan niin maksan varmasti sen 100 ekeä sun puvustasi.
Puku oli parhaita ostoksiani vuosiin, voin suositella sitä kernaasti KAIKILLE !!! - 100€
Dase kirjoitti:
Ostin ko. puvun viime syksyksi ja olen sitä käyttänyt todella paljon. Tottahan on , että puku EI SOVELLU näihin lämpötiloihin mitä juuri nyt on ulkona mutta kun ilmat hieman jäähtyvät niin parempaa pukua saa hakea (hinta/laatu) Huomioitavaa on, että vaikka ulkolämpötila on nollassa niin puvun alle riittää mainiosti t-paita ja pikkuhousut jos meinaa kävellä kuten pystykorvan kanssa edetään jatkuvasti. Ja jos tämä nimimerkki "100€" on vielä myymässä pukuaan niin maksan varmasti sen 100 ekeä sun puvustasi.
Puku oli parhaita ostoksiani vuosiin, voin suositella sitä kernaasti KAIKILLE !!!Puku on myynnissä edelleen.
danny12@suomi24fi - ota yhteyttä jos olet vakavissasi. - peltilelu
Ostin itselleni ko. asun viime syksynä ja olen ollut tyytyväinen asun vedenpitävyyteen. Huonoa siinä on ollut vetoketjujen liu'ut eli ne joilla itse ketju suljetaan/avataan, sekä fleecen vuoren ompeleet, jotka ratkeilevat. Vetoketjuissa liukujen vetolenkit ovat irronneet ja yksi liuku oli jo uutena rikki, mutta sain postissa melko pian reklamoinnin jälkeen pari uutta.
- Erästäjä
peltilelu kirjoitti:
Ostin itselleni ko. asun viime syksynä ja olen ollut tyytyväinen asun vedenpitävyyteen. Huonoa siinä on ollut vetoketjujen liu'ut eli ne joilla itse ketju suljetaan/avataan, sekä fleecen vuoren ompeleet, jotka ratkeilevat. Vetoketjuissa liukujen vetolenkit ovat irronneet ja yksi liuku oli jo uutena rikki, mutta sain postissa melko pian reklamoinnin jälkeen pari uutta.
Mistä sinä oikein pehut? Et ainakaan Air-tex asusta.
Siinä EI ole mitään fleecevuoria! - Dase
100€ kirjoitti:
Puku on myynnissä edelleen.
danny12@suomi24fi - ota yhteyttä jos olet vakavissasi.siis sähköpostiosoitteesi nimimerkkillä 100€, oliko lupauksesi feikkiä vai annoitko virheellisen meiliosoitteen sillä posti ei mene perille antamaasi osoitteeseen. Tarkista osoitteesi jos OIKEASTI haluat myydä pukusi !??
- Mika
Erästäjä kirjoitti:
Mistä sinä oikein pehut? Et ainakaan Air-tex asusta.
Siinä EI ole mitään fleecevuoria!...sen erillisen fleecetakin vuoren ompeleita joka tulee kaupanpäälle nopeille? Tuo nopeille tarjous näkyy kyllä olevan joka lehdessä.
Puvusta ei itselläni ole mitään sanottavaa. Harkinnassa se oli, mutta päädyin kuitenkin sovittelemaan ja katselemaan kaupasta toisen asun. - 100€
Dase kirjoitti:
siis sähköpostiosoitteesi nimimerkkillä 100€, oliko lupauksesi feikkiä vai annoitko virheellisen meiliosoitteen sillä posti ei mene perille antamaasi osoitteeseen. Tarkista osoitteesi jos OIKEASTI haluat myydä pukusi !??
Ilman mitään feikkejä tai pelleilyjä; asu on myynnissä! Kas mun et itse havainnut, että olin VAHINGOSSA jättänyt yhden pisteen osoitteesta pois!
Tässä virheetön osoitteeni; [email protected]
Tapanani on seisoa sanojeni takana eikä jauhaa paskaa! - 100€
100€ kirjoitti:
Ilman mitään feikkejä tai pelleilyjä; asu on myynnissä! Kas mun et itse havainnut, että olin VAHINGOSSA jättänyt yhden pisteen osoitteesta pois!
Tässä virheetön osoitteeni; [email protected]
Tapanani on seisoa sanojeni takana eikä jauhaa paskaa!Myyntiin tyrkyttämäni asu on löytänyt uuden kodin!
- Mikko
Ihmetyttää, miksi tämä airtexi on noin "kuuma peruna" vaikka se ei ole mikään erikoinen tuote. Kaikki kokemukseni asusta lähipiiristäni ovat negatiivisia, olen kyllä kuulopuheina kuullut toistakin.
Kuitenkin sanoisin sinulle, "tilaamista harkitseva", että on olemassa muitakin - jopa airtexia edullisempia - asuja. Katopas esimerkiksi Huntsmannin pukua, www.pinewood.se, hinta kaupassa 185€. Tai Deerhunterin asua, 159€ .
Molemmat asut ovat sáatavissa ja sovitettavissa lähes kaikissa eräliikkeissä ilman turhia lupauksia, rahteja, pettymyksiä sopivuuden suhteen ja palauttamisvaivoja.
Itselläni on Sastan coretex-asu ja olen valmis monen muun eränkävijän tavoin vannomaan coretexin nimeen ainoana kelvollisena kalvona. Mutta jokainen ostaa mitä haluaa. - Minä
Eiköhän se tarjous ole ihan hyvä, ainakin aloittelijoille. Itselleni ostin ensimmäiseksi puvuksi tämä air-tex puku. Kaupasta ei tahtonu löytää yhtään samanvertaisia pukuja alle 150e. Ja justiin aloittelijoille on hyvä nämä kaikki kaupanpäälliset tavarat joka maksaa yhteensä varmasti yli 50e kaupasta. Ihan edullinen on ja laadussakaan ei ole tullu pettymyksiä, ainakaan vielä.
- tilaa
Olet oikeassa, että noille tarjouklsen tavaroille on laskettu tuo 50€ hinta mutta olisitko ostanut nuo samat kamat "vapaaehtoisesti" tuohon hintaan?
Tosiasiassa asiakkas paokotetaan ostamaan kräämää, jota se ei muuten ostaisi.
Kaikki sen kräämän hinta, mitä saat "kaupan päälle" on sikataatusti markkinataloudessa sisällytetty pakettihintaan! Ilmaiseksi et todellakaan mitään saa!
Eikö olisi mielettömästi helpompaa on ajaa yhden kerran hyvin varustettuun eräkauppaan, sovittaa siellä itselleen sopiva asu, maksaa siitä postimyyntiä vähemmän ja saada parempi tai ainakin vastaava asu. (vrt asujen hintoja Metsästäjä 5/2004 sivuilta 71 ja 74 postimyyntiasun hintaan)
Ja mikä parasta; Sinulle jää se 50€ käteen ja saat ostaa sillä mitä haluat tai olla ostamatta.
Viisas sovittaa vaatteensa ennen ostoa eikä osta "sikaa säkissä"! - Minä
tilaa kirjoitti:
Olet oikeassa, että noille tarjouklsen tavaroille on laskettu tuo 50€ hinta mutta olisitko ostanut nuo samat kamat "vapaaehtoisesti" tuohon hintaan?
Tosiasiassa asiakkas paokotetaan ostamaan kräämää, jota se ei muuten ostaisi.
Kaikki sen kräämän hinta, mitä saat "kaupan päälle" on sikataatusti markkinataloudessa sisällytetty pakettihintaan! Ilmaiseksi et todellakaan mitään saa!
Eikö olisi mielettömästi helpompaa on ajaa yhden kerran hyvin varustettuun eräkauppaan, sovittaa siellä itselleen sopiva asu, maksaa siitä postimyyntiä vähemmän ja saada parempi tai ainakin vastaava asu. (vrt asujen hintoja Metsästäjä 5/2004 sivuilta 71 ja 74 postimyyntiasun hintaan)
Ja mikä parasta; Sinulle jää se 50€ käteen ja saat ostaa sillä mitä haluat tai olla ostamatta.
Viisas sovittaa vaatteensa ennen ostoa eikä osta "sikaa säkissä"!Minä kävin itseasiassa sovittamassa paikan päällä Oulusalossa ja sain paketti matkaan otettua heti. Eräkaupassa maksaa pelkästään vastaava lakki mitä saa kaupanpäälle 50e, ainakin lähtöhinta oli 50e.
Ei ne tietenkään myy tappiolla, kukaan ei ole väittämässäkään semmosta. Mutta kyllä pitää myöntää että se on ihan edullinen tarjous jos kaikki tavarat ovat tarpeellisia ja tulee käytöön.
- Erä
Jos laatua haluat osta Goretex jos taas jotain muuta kuin laatua osta Airtex. Onko Lada auto?
- willer
Oliskohan tässä nyt käynyt niin, että moni on ostanut XXX-tex puvun ja sitten tunkenut sinne alle villahousuista/paidoista lähtien ja lähtenyt liikkumaan. Näin ollen kun on huomannut, että tulee pikkasen kuuma niin ruvennu miettimään, että tämänhän piti hengittää ja siirtää kosteus ulos? Ja näin jos ei heti käuy niin P*****e paskan myivät. Itse olen huomannut, että Haltin aklvopuvun alle ei syksyllä hirvijahdissa paljoa tarvi alle laittaa niin hyvin pärjää.
- Minä
On se aina niin että jos joku ostaa joku kalliimpi juttu, sen on pakko yrittää haukkua halvempia ja perustella omaa ostosta. Muuten se näyttää tyhmältä kun on ostanut kalliilla kun on voinu ostaa halvalla samanlainen tuote.
Sama asia vaikka se puhelinoperaattori ACN. Kaikki haukkuu sitä kovasti. En tiedä miksi... Olen saanut monta sataa tuntia puhua ihan ilmaiseksi, eikä ole mitään ongelmia ollut. Soneran asiakkaat saa ihan vapaasti pitää omat liittymänsä mutta ei niitten tarvis alkaa haukkumaan toisia ja väittämään että ei muiden operaattorien liittymät toimi. Sen takia väittävät kun niitä arsyttää että ne maksaa hirveästi samasta palvelusta mitä muille on ilmainen. Tämä oli vaan vertauskuva. Meni vähän pitkäksi. Toivottavasti ymmärrätte... - Mikko
willer kirjoitti:
Oliskohan tässä nyt käynyt niin, että moni on ostanut XXX-tex puvun ja sitten tunkenut sinne alle villahousuista/paidoista lähtien ja lähtenyt liikkumaan. Näin ollen kun on huomannut, että tulee pikkasen kuuma niin ruvennu miettimään, että tämänhän piti hengittää ja siirtää kosteus ulos? Ja näin jos ei heti käuy niin P*****e paskan myivät. Itse olen huomannut, että Haltin aklvopuvun alle ei syksyllä hirvijahdissa paljoa tarvi alle laittaa niin hyvin pärjää.
Taitaa mennä vellit ja puurot sekaisin!
Käsittääkseni kukaan ei ole valittanut siitä, että jossain asusteessa tulisi kuuma vaan siitä, että ne kastuvat sisältäkäsin vaikka asua mainostetaan hengittävänä.
Hengittävyys tarkoittaa toimivassa asussa sitä, että kehosta haihtuva kosteus pääsee asun läpi ulos eikä kondensoidu asun sisäpintaan.
Lähes jokainen muun kuin coretexkalvoasun omistava tuntee tämän kiusallisen ilmiön.
Eli kyse on itse asusta eikä sen alla olevista vaatteista. - Willer
Mikko kirjoitti:
Taitaa mennä vellit ja puurot sekaisin!
Käsittääkseni kukaan ei ole valittanut siitä, että jossain asusteessa tulisi kuuma vaan siitä, että ne kastuvat sisältäkäsin vaikka asua mainostetaan hengittävänä.
Hengittävyys tarkoittaa toimivassa asussa sitä, että kehosta haihtuva kosteus pääsee asun läpi ulos eikä kondensoidu asun sisäpintaan.
Lähes jokainen muun kuin coretexkalvoasun omistava tuntee tämän kiusallisen ilmiön.
Eli kyse on itse asusta eikä sen alla olevista vaatteista.Itselläsi on mennyt sekaisin. Jokuhan syy tähän AIR-texin "huonouteen " on, mahdollisesti esittämäni?? Kuka tietää? Voisitte perustella näitä kommenttejanne hyvyydestä/huonoudesta. Monessa jutussa saa lukea, että sadetta pitää, mutta joidenkin mielestä huono. Mahdollisesti huonommin hengittävä? Toisaalta jos joku ostaa kalliimman puvun niin mitä sitten? Jos on vähän rahaa niin kaikki tuntuu kalliilta. Jostakinhan se on pois jos puvun mukana tulee rekkakuorma tilkkeitä, tuskin myyjän katteesta?
- aappo
Mulla on ollut Sastan 4 Gore-tex pukua vuosien varrella ja nyt ostin Jahdin air-texin.
En huomaa eroa. Aivan samanlaisia molemmat.
Kun hikoilee runsaasti, ei vesi poistu sisältä riittävän nopesti, vaan tiivistyy sisäpintaan. Tämä on molemmilla puvuilla aivan sama.
Joten hengittävyydessä ei ole eroja, laadusta jokainen voi sitten tehdä omat johtopäätöksensä.
Tyytyväinen joka tapauksessa Jahdin pukuun toistaiseksi olen. - Lea
Puku on kaikinpuolin hyvä ja käyttökelpoinen, mutta mistä ihmeestä löytäisin housuihin henkselit ?? Nappikiinityksellä olevia ei tunnu löytyvän mistään.
- Dase
Minä löysin ainakin paikallisesta "miljoonakaupasta" nappikiinnityksellä olevat ns. vanhanajan henkselit. Kannattaa kysyä myös Valtion pukutehtaan myymälästä !!
- Naismetsästäjä
Minulla on kyseinen puku ollu reilun vuoden.
Ensiksi puku ei ole veden kestävä jos on räntäsade ja puku jotuu hankaukseen. Esim: käsivarsien alta.
Jouduin myös pesemään takkini likaantumisen takia ja sen jälkeen se alkoi vetää vettä kuin sieni. Eli pukua ei kannata pestä. Vetoketjun vetimet katkes alussa kun ne oli muovin sekotetta tosin uudet sai soittamalla.
Hyvät puolet on siinä että lämmin se on ja taskuja on riittävästi. Fliissiin olen todella mieltynyt.Housut tuntui olevan pitkät eli mittasuhteet ei oikein täsmää jos on tukevampi.
Uusi puku kuuluu olevan parempi ja mainoksetkin siitä kertoo.- Topi
Mainosten mukaan niin! Alkuperäinen Äly-tex ja nimeä vaihtanut Air-tex toimivat täsmälleen toistensa tavoin; pitävät sateen mutta kastuvat sisältä käsin kehosta poistuvasta nesteestä. Niissä on sama kalvo vastaväitteistä huolimatta.
Porukassamme on molempia asuja joten käytännön kokemusta asiasa on. Itselläni on se muutamien kadehtima core-tex eikä sisältäkostumisongelmia ole. Melkein kaikki porukkamme coreasuiset - kuten minäkin - ovat aloittaneet jollain muulla kalvolla ja lopuksi päätyneet core-Texiin.
Pankaas merkille; coretexiä ei tarvitse mainostaa monen sivun hölöhölömainoksin.
Saisinko olla ennustaja; ensi vuonna air-tex on jälleen saanut uuden nimen ja sitä mainostetaan vielä entistäkin mahtavampana ja vielä hengittävämpänä kuin edeltäjänsä.
Mainokset ovat myyjän mielipiteitä eivätkä tarvi olla faktoja.
Jos aikoo hyvän ja käyttökelpoisen eräasun niin kallein mahdollinen keino sen hankkimiseen on ostaa ensin kelvoton ja sitten vasta asiallinen!
Ostamalla heti se kunnollinen makssa ja kirpaisee vain ostettaessa mutta palkitsee kyllä kyyneleet metsällä ollessa.
- Kokeiltu on
Minulla on ollut seitsemän vuotta Coretex puku.
Oli sopiva ,kun sain liikkeessä sovittaa.
Tilasin viime syksynä Airtex puvun koska näytti
edulliselta.Housut on 10 cm liian pitkät.
Kaupan päälle tullut fleese takki oli liian pieni ja järkeni ei mahtunut myöskään metsästyslakkiin joka oli houkuttimena.
Kuivalla ilmalla hirvipassissa ei kastu, mutta muulloin aina. Seuraavaksi ostan taas Coretexin .- hyvä
Minulla on samat kokemukset; miksiköhän ihminen niin usein haksahtaa kokeileen ensin huonolla vaihtoehdolla ja sitten vasta ostaa sen kunnollisen?
Coretex on kalliimpi mutta takuulla parempi vaihtoehto. Hinta ei tee asusta kunnollista, sen tekee tässä tapauksessa kalvo joka on asuun istutettu.
Airtex ei edes ole edullisin kalvoasu - väitteistä huolimatta. Tarkistapa kolmen jälleenmyyjän hinnat vaikka viimeisimmästä Metsästäjä-lehdestäsi. Kaksi välikäsimyyjää myy kalvoasujaan airtex-välikädetöntä hintaa huomattavasti edullisemmin.
Jotta se noista välikäsien puuttumisesta, mokoma - DrymaxX
Se on goretex. Liekkö olet edes omistanut, kun et tiedä kuinka kirjoitetaan!? ;-) Älä ota vakavasti. Mulla on drymaxx 7 vuotta ja olen ollut todella tyytyväinen. Airtexistä en osaa sanoa mitään.
- Ismo
Kuinka paljon te oikein hikoilette kun on muka ihan märkä koko puku aina? Kävin metsällä lauantaina ja kävelin monta tuntia AIR-TEX puku päällä. Paita oli vähän kostea mutta ei ollut yhtään kosteutta keränny puvun sisäpuolelle. Varsin mukava olo oli kun lopetin päivän jälkeen. Vaikea kuvitella kuinka paljon pitäisi hikoilla että puvun sisäpuolella olisi oikein tiivistetty kosteus-kerros niin kuin jotkut täällä on väittäny. Ei ehkä kannata laittaa niin paljon päälle jos hikoillette niin paljon.
- Mikko
Taitaa edelleen mennä/olla vellit ja puurot sekaisin!
Eli kyse on itse asusta eikä sen alla olevista vaatteista.
Ainakin oma Airtexin, varsinkin sen takki, kastuu sisäpinnaltaan vaikka en hikoilisi yhtään. Se kosteus siinä takin sisäpinnalla on omasta kehostani haihtunutta kosteutta joka ei pääse kalvon läpi ulos. eli asu ei hengitä. Jos jonkun toisen Airtex ei kostu on se merkki ainakin siitä, että asujen laatu on erittäin sattumanvaraisesti vaihtelevaa. Niin moni on asussaan kastunut ja toisaalta joku ei. Siis laatu on kovin epätasaista. Muistetaan nyt kuitenkin jutuissamme, ettei kyse ole hikailemisesta tai onko liikaa päällä vaan yksinkertaisesti siitä, ettei airtex päästä ihon normaalia haihtumakosteutta läpi vaan se kondensoituu asun sisäpintaan, omassa takissani aivan pisaroiksi asti.
Yksi muukin asia asun markkinoinnissa herättää kummastusta; ostamalla 209€ maksavan asun säästät ilmoituksen (mainos Metsästäjä- lehdessä) mukaan lähes 600€!
Eikö kenelläkään herää mitään epäillyksiä, että millä sitä asua myydäänkään: laadulla vai kylkiäisillä. Kylkiäisten arvohan on moninkertainen asun hintaan verraten.
Äly hoi, metsästäjätoverit! - Tähtääjä
Miehissä on eroja kuten viineissä. Jotkut eivät tunnu hikoavan koskaan. Itse taas olen varsinainen vesipyssy tai paremminkin höyrykone, kun vähänkin teen jotain fyysistä tai on liian kuuma. Tänäkin kesänä on viimme lauantaihin asti ollut niin kuumat kelit, että en olisi tarvinnut lyhythiaista paitaa enempää päälleni. Hyttysten ja risujen takia on kuitenkin syytä laittaa pitkää hiaa ym. Sadekelillä on mukava olla se kalvokin päällä. Ei se kovin mukavan tuntuinen ole paljaalla iholla. Eipä sitä varmaan ole suunniteltukaan puettavaksi pelkästään päälle.
Kalvopukujahan myidään myös vuorellisina, mutta vuoretonta voi käyttää kaikkina vuodenaikoina, koska päällyvaatteen alle lisätään vaatetta kylmillä keleillä joka tapauksessa. Siksi kannattaa ostaa riittävän iso puku, varsinkin takki. - Mikko
Tähtääjä kirjoitti:
Miehissä on eroja kuten viineissä. Jotkut eivät tunnu hikoavan koskaan. Itse taas olen varsinainen vesipyssy tai paremminkin höyrykone, kun vähänkin teen jotain fyysistä tai on liian kuuma. Tänäkin kesänä on viimme lauantaihin asti ollut niin kuumat kelit, että en olisi tarvinnut lyhythiaista paitaa enempää päälleni. Hyttysten ja risujen takia on kuitenkin syytä laittaa pitkää hiaa ym. Sadekelillä on mukava olla se kalvokin päällä. Ei se kovin mukavan tuntuinen ole paljaalla iholla. Eipä sitä varmaan ole suunniteltukaan puettavaksi pelkästään päälle.
Kalvopukujahan myidään myös vuorellisina, mutta vuoretonta voi käyttää kaikkina vuodenaikoina, koska päällyvaatteen alle lisätään vaatetta kylmillä keleillä joka tapauksessa. Siksi kannattaa ostaa riittävän iso puku, varsinkin takki.Tottakai miehissä ja viineissä on eroja - siitähän ei ole vieläkään kysymys vaan eräasusita ja niissä käytetyistä K A L V O I S T A !
Kerrospukeutuminen on hieno sanana ja muoti asia mutta se ei muuta asusteisiin sopimatonta, hengittämätöntä kalvoa miksikään.
Jos nyt ihan yksinkertaisesti sanoisin kerran vielä; Jos saman kerrospukeutumisen päälle puetaan Airtex tai Coretex ja kuljetaan tai seisotaan sama matka ja aika niin coretexasu on kuiva sisäpinnaltaan mutta airtex on märkä.
Joillekin niin mahdottamalta tuntuva asia on yksinkertainen; Toinen kalvo "hengittää" miehestä erittyvän nesteen lävitseen ulos, toinen kalvo ei hengitä vaan kosteus tiivistyy sisäpintaan kuin syysamuiseen, yksinkertaiseen mökin ikkunaan. Tulpaikkunaan se ei tiivisty vaikka tuvassa olisi hikoiltu enemmänkin.
Kokemuksesta puhun. - Ismo
Mikko kirjoitti:
Tottakai miehissä ja viineissä on eroja - siitähän ei ole vieläkään kysymys vaan eräasusita ja niissä käytetyistä K A L V O I S T A !
Kerrospukeutuminen on hieno sanana ja muoti asia mutta se ei muuta asusteisiin sopimatonta, hengittämätöntä kalvoa miksikään.
Jos nyt ihan yksinkertaisesti sanoisin kerran vielä; Jos saman kerrospukeutumisen päälle puetaan Airtex tai Coretex ja kuljetaan tai seisotaan sama matka ja aika niin coretexasu on kuiva sisäpinnaltaan mutta airtex on märkä.
Joillekin niin mahdottamalta tuntuva asia on yksinkertainen; Toinen kalvo "hengittää" miehestä erittyvän nesteen lävitseen ulos, toinen kalvo ei hengitä vaan kosteus tiivistyy sisäpintaan kuin syysamuiseen, yksinkertaiseen mökin ikkunaan. Tulpaikkunaan se ei tiivisty vaikka tuvassa olisi hikoiltu enemmänkin.
Kokemuksesta puhun.Me tiedetään kyllä että puhutaan kalvosta ja sen toimivuudesta. Mutta minusta tuntuu että pitäisi hikoilla todella paljon ennen kuin hiki alkaa tiivistymään puvun sisäpinnalle. Itse hikoilin jonkun verran air-tex-puku päällä ja mukavan kuiva oli puku. Eli en usko että air-tex:n ja gore-tex:n on niin paljon eroa vaikka en ole käyttänytkään gore-texiä. Kyllä gore-tex:n sisäpinnalle tiivistyy hiki myöskin jos sitä on oikein paljon. Se on melkein sama kuin kaataisi vettä sisäpinnalle... Ei varmasti päästäisi läpi vedet.
Eli kysymys onkin, vaikka sanot toisin, siitä että kuinka paljon ihminen hikoilee. Ei ole realististä odottaa että puku "hengittäisi" mahdottomia määriä kosteutta. Eli kysymys onkin siitä kuinka paljon vaatetta on puvun alla. Ei kannata laittaa niin paljon vaatetta että hiki virtaa kuin vesi hanasta. - Tähtääjä
Ismo kirjoitti:
Me tiedetään kyllä että puhutaan kalvosta ja sen toimivuudesta. Mutta minusta tuntuu että pitäisi hikoilla todella paljon ennen kuin hiki alkaa tiivistymään puvun sisäpinnalle. Itse hikoilin jonkun verran air-tex-puku päällä ja mukavan kuiva oli puku. Eli en usko että air-tex:n ja gore-tex:n on niin paljon eroa vaikka en ole käyttänytkään gore-texiä. Kyllä gore-tex:n sisäpinnalle tiivistyy hiki myöskin jos sitä on oikein paljon. Se on melkein sama kuin kaataisi vettä sisäpinnalle... Ei varmasti päästäisi läpi vedet.
Eli kysymys onkin, vaikka sanot toisin, siitä että kuinka paljon ihminen hikoilee. Ei ole realististä odottaa että puku "hengittäisi" mahdottomia määriä kosteutta. Eli kysymys onkin siitä kuinka paljon vaatetta on puvun alla. Ei kannata laittaa niin paljon vaatetta että hiki virtaa kuin vesi hanasta.En jankkaa käsiteltyjä asioita, kommentoin vain viimmeistä lausettasi "Ei kannata laittaa niin paljon vaatetta että hiki virtaa kuin vesi hanasta." Minkäs teet, kun oot pukenu lämpimästi passiin ja sitten pitää lähteä juoksemaan...
Eihän hiki vaarallista ole.
- Armagedom
Airtex puku on hyvä koska se kestää tuulta,vettä ja on lämmin kylmilläkin ilmoilla. Hyvä puku jos joutuu metsästäessä olemaan vaikka hirvipassissa koleallakin ilmalla.
- kerrospukeutuminen
Mielestäni oikea linnustajan puku on Deer Hunterin asu jossa on erikseen xxx-tex kalvo verkkovuorella, flees kylmille keleille ja pelkkä microkankainen kahisematon takki kunnon reippailuun. Housuissa on myös irroitettava kalvohousu erikseen, ei toki fleeseä. Kelien mukaan voit lisäillä tai vähennellä kerroksia ja homma toimii eikä ole edes hinnankiroissa n. 250 - 300 ekee koko satsi.
- tuntematon
tämä kyseinen puku on testattu siten että äijä on istunu saunan alalauteella ja toinen äijä on heittäny ylälauteelta kupillisen vettä päälle ja kysässy sit heti perään että: no pitikös puku vettä??? ja äijä vastas että: kyllähän tää nyt veden pitää!!.... Tällisella testauksella saa vaikka minkälaista merkkiä laitettua hihaan että joo on testattu laboratoriossa... tarpeeksi ison erän ku tilaa italiasta jotain kampetta ihan sama mitä niin sille saa keksiä itse nimen tai merkinkin.. aika hassua.
- hassinen
tilasin puvun heti kun tuli markkinoille,on yhtä hyvä kuin esim. Sastan puku,ainoa ero on hinnassa.Se miten puku toimii riippuu paljon siitä mitä vaatetta laittaa alle.
- Miko
Ihmetyttää, miksi tämä airtex on noin "kuuma peruna" ja miksi sitä verrataan oikeisiin eräasuihin?
Kuitenkin sanoisin sinulle, "hassinen", - ja muillekin - että on olemassa muitakin - reilusti airtexia edullisempia - asuja. Katopas esimerkiksi Huntsmannin pukua, www.pinewood.se, hinta kaupassa 185€. Tai Deerhunterin asua, 159€ . Ilmoitukset näista löydät myös viimeisestä Metsästäjästä.
Molemmat asut ovat sáatavissa ja sovitettavissa lähes kaikissa eräliikkeissä ilman turhia lupauksia, rahteja, pettymyksiä sopivuuden suhteen ja palauttamisvaivoja.
Itselläni on Sastan coretex-asu ja olen valmis monen muun eränkävijän tavoin vannomaan coretexin nimeen ainoana kelvollisena kalvona.
Jos väität ettei Sastan, tai minkä tahansa muun merkin coretexasuissa ole muuta eroa Airtexiin kuin hinta niin et sie kyllä tiedä mitään.
Jos ei tilaa Airtexiä vaan esim. Deerhunterin, niin säästää 60-70 euroa ja saa merkittävästi paremman asun! Joten se tuosta Erätukun "välikädettömyyden" edullisuudesta.
Mutta jokainen ostaa tietenkin mitä haluaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232