purjeveneillä on "oikeus" tunkea itsensä täyteen satamaan perusteella "lähdimme 10 aamulla ja nyt vasta saavuimme tänne". Kuulee, että "mun purjevene menee luovien 8 solmua..." Mun pikku potski 6 solmua joten samoihin mennään matkassa... Silti sanotaan et kun matka kesti niin pitkään ja sillä verukkeella tungetaan nokka joka veneen väliin välittämättä että jossakin veneissä on jo 22:00 lapset nukkumassa. Ja sen jälkeen aletaan perunoita kuorimaan ja perkaamaan vikaa legiä unohtaen mihin on tultu.Vittu et vituttaa toisinaan...!
Minkä takia
89
841
Vastaukset
- Voi voi!
Voi voi.
Satama ei ole täynnä jos sinne kerran mahtuu.
Mereknkulku on sellaista että liikutaan vuorokauden eri aikoina, joskus vuorokausiakin. Satamiin tullaan ja niistä lähdetään eri aikoina.
Jos tätä ei kestä on parempi pysyä maissa. - EVM1
En näe tuossa mitään muuta moitittavaa, kuin mahdollinen turhan kovaan ääneen keskustelu kannella.
- perheveneessä
AP:n kanssa samaa mieltä, jos kyse on siitä valitettavan yleisestä ilmiöstä, kun satama on ns. täynnä, eli veneet jos valmiiksi kyljet toisissa kiinni, niin siihen ängetään vielä väliin periaatteella "ankannokka mahtuu, koko vene mahtuu".
Päiväsaikaan vielä jotenkin toimii, etenkin jos sattuu olemaan itse veneessä paikalla leppareita säätämässä mutta kun ei viitsisi tämän takia veneessä päivistää kaiken päivää, että josko joku sattuu "änkeämään" ahtaaseen väliin.
Toivoisinkin että aina tänne vielä meidän vene mahtuu - mentaliteetilla matkalla olijoilta pientä pelisilmää, etteivät ainakaan enää 22.00 jälkeen tätä tekisi, ei ole kiva herätä siihen kun kyljet kolisee ja tulijaveneen kapteeni hihkuu miehistölle rantautumisohjeita. - kippar4
Ja miksi tämä koskee yleensä aina purjeveneilijöitä tahtomatta stereotypioida turhaan mutta näin se vaan on 30v veneilykokemuksella. Edes itse purjeveneessä kapteenina ollessani ei pieneen mieleenikään tule änkeä väleihin mihin hädin tuskin sunnuntai hesari mahtuu. Ei auta edes rexonaa pistää kainaloon tällaisissa tilanteissa:-)
Eikö veneilyn pitäisi todellakin olla mukava harrastus eikä saada kiristelemään hampaita omassa sekä vieraassa venekunnassa.
Itse en hyväksy selityksiä kun lähdettiin satamasta x ja legi oli tänne asti niin tullaan vasta nyt ja tungetaan aivan täyteen satamaan VÄKISIN - suunnittelua hyvät ihmiset! Myös luonnonsatamia Suomessa riittää yllin kyllin?- Tilaahan oli
Muuten olen samaa mieltä mutta tässä aloittajan tapauksessahan sinne satamaan MAHTUI. Joten ei sinne tungettu väkisin jaa otettiin vapaa tila käyttöön. Jotkut vaan tahtovat varata veneelleen ylimääräistäkin tilaa.
- Hyvät tavat
Tilaahan oli kirjoitti:
Muuten olen samaa mieltä mutta tässä aloittajan tapauksessahan sinne satamaan MAHTUI. Joten ei sinne tungettu väkisin jaa otettiin vapaa tila käyttöön. Jotkut vaan tahtovat varata veneelleen ylimääräistäkin tilaa.
Kyllä normaaliin kohteliaaseen elämään kuuluu toisten huomioiminen. Valitettavasti toisten huomioonottaminen tuntuu olevan vähenemäänpäin ihan noin yleisesti.
- Tosiaan, hyvät tavat
Hyvät tavat kirjoitti:
Kyllä normaaliin kohteliaaseen elämään kuuluu toisten huomioiminen. Valitettavasti toisten huomioonottaminen tuntuu olevan vähenemäänpäin ihan noin yleisesti.
Tottakai toiset kuuluu huomioida. Mutta eihän vapaaseen paikkaan tuleminen olekaan "toisten huomioimattomuutta". Enemmänkin sitä on se kun (melkein) täydessä satamassa vie kahden veneen tilan.
Samaa mieltä tästä: "Valitettavasti toisten huomioonottaminen tuntuu olevan vähenemäänpäin ihan noin yleisesti.", myös tässä tapauksessa aloittaja oli jättänyt toiset huomioimatta. Satamiin saa tulla ja niistä saa lähteä sellaiseen aikaan kun itse kokee tarpeelliseksi. Turhaa meteliä on toki vältettävä. - muuttunut ilmapiiri
Tosiaan, hyvät tavat kirjoitti:
Tottakai toiset kuuluu huomioida. Mutta eihän vapaaseen paikkaan tuleminen olekaan "toisten huomioimattomuutta". Enemmänkin sitä on se kun (melkein) täydessä satamassa vie kahden veneen tilan.
Samaa mieltä tästä: "Valitettavasti toisten huomioonottaminen tuntuu olevan vähenemäänpäin ihan noin yleisesti.", myös tässä tapauksessa aloittaja oli jättänyt toiset huomioimatta. Satamiin saa tulla ja niistä saa lähteä sellaiseen aikaan kun itse kokee tarpeelliseksi. Turhaa meteliä on toki vältettävä.Samaa mieltä, että hyvät tavat ja auttaminen ovat häviämässä. Aika yleiseltä näyttää "satamakulttuuri", jossa yritetään haitata sataman poiju- tai kylkikiinnityspaikkojen järkevää täyttämistä. Jotkut jopa kiinnittävät kumijollansa veneensä kylkeen voidakseen välttyä toisen veneen läheisyydeltä.
Miksi pitää hakeutua vierassatamaan, jos ei aio suvaita muiden veneiden saapumisia ja lähtemisiä vaikka klo 22 jälkeen tai "kiilaamisia" veneiden väliin? Eikö silloin ole paras hakeutua luonnonsatamiin päiväsaikaan hyvissä olosuhteissa?
- sopu sijaa antaa
Keskustelun aloittajan syyttelevä kärjistäminen oli tarpeetonta. Mitenkähän aloittaja itse menettelisi, jos pitkän etapin (vaikkapa Selkämeren tai Itämeren ylityksen) jälkeen saapuu iltapimeällä vierassatamaan? Kääntyisitkö itse pois ja jatkaisit matkaa, jos satamassa on sen verran ahdasta, että sinun pitäisi "kiilata" veneiden väliin?
Aika harvoin satamissa on niin täyttä, että poijupaikoissa joudutaan muodostamaan toinen rivi edellisten veneiden perään. Joskus sellaistakin sattuu samoin kuin kyljittäin kiinnittymisiä pitkiksi letkoiksi. Niihinkin pitää mukautua ja ajetella, että joskus olet itse samassa tilanteessa ja saavut mereltä väsyneenä sataman suojaan vaikkapa klo 02 yöllä...
Oman kokemukseni mukaan näissäkään tilanteissa ei ole ollut ongelmia. Yleensä tulijaa autetaan landauksessa, jos satutaan olemaan hereillä. - kuusamox
Aika harvoin on sellainen tilanne, ettei voisi pistää ankkuria veteen ja yöpyä sataman ulkopuolella. Matkaveneissä on kaikki tarvittava. Jos laituripaikkoja ei ole, niin yövytään luonnonsatamassa tai poukamassa.
Moottoriveneilijöitä kevyesti moititaan siitä, etä on kaikki mukavuudet ja mennään sähköpistokkeen pähän. Taitaa olla sama hinku purkkareillakin?- Tilaahan oli
Aloitajan kertomuksessa (joka tosin haisee trollilta) kerrottiin että laituripaikka oli.
Vaikka monessa satamassa voikin jäädä viereen ankkuriin niin ei kuitenkaan kaikkiin, varsinkaan jos menee hieman kauemmas Suomenlahdelta tai Saaristomereltä.
Mutta toki, moni on mieluummin laiturissa kuin ankkurissa. Syitä on monia, lapset, eläimet, mitä nyt kullakin. - outoja asenteita!
"Aika harvoin on sellainen tilanne, ettei voisi pistää ankkuria veteen ja yöpyä sataman ulkopuolella"
Ajattelepa tositilanteita. Olet vaikkapa tulossa Visbystä reippaassa lounaistuulessa ja lähestyt Hankoa yön pimeydessä. Itäsataman aallonmurtajan suojaan päästyäsi huomaat sataman olevan melko täynnä. Sinäkö ankkuroit "sataman ulkopuolelle" tai yövyt luonnonsatamassa? Mihin luonnonsatamaan menet pimeässä Hangon ulkopuolella? Maasähköstä ei todellakaan ole kysymys!
Aloittaja puhui klo 22 jälkeen tapahtuvista laituriin "tunkeutumisista", jotaka häiritsivät hänen mieltään. Tietenkin valoisana aikana päivällä, jos kelikin on leppoisa, on paljon mukavampi ankkuroida luonnonsatamaan kuin hakeutua vierassataman tungokseen. - kuusamox
outoja asenteita! kirjoitti:
"Aika harvoin on sellainen tilanne, ettei voisi pistää ankkuria veteen ja yöpyä sataman ulkopuolella"
Ajattelepa tositilanteita. Olet vaikkapa tulossa Visbystä reippaassa lounaistuulessa ja lähestyt Hankoa yön pimeydessä. Itäsataman aallonmurtajan suojaan päästyäsi huomaat sataman olevan melko täynnä. Sinäkö ankkuroit "sataman ulkopuolelle" tai yövyt luonnonsatamassa? Mihin luonnonsatamaan menet pimeässä Hangon ulkopuolella? Maasähköstä ei todellakaan ole kysymys!
Aloittaja puhui klo 22 jälkeen tapahtuvista laituriin "tunkeutumisista", jotaka häiritsivät hänen mieltään. Tietenkin valoisana aikana päivällä, jos kelikin on leppoisa, on paljon mukavampi ankkuroida luonnonsatamaan kuin hakeutua vierassataman tungokseen.Hanko on helppo.
Seuraava poukama itään päin (hiekkarannan edessä) on oivallinen ja suojassa tuulelta.
Hiekkapohjassa ankkuri pitää hyvin ja jollalla pääsee maihin kaljalle, jos maistuu. - kärpässieni?
kuusamox kirjoitti:
Hanko on helppo.
Seuraava poukama itään päin (hiekkarannan edessä) on oivallinen ja suojassa tuulelta.
Hiekkapohjassa ankkuri pitää hyvin ja jollalla pääsee maihin kaljalle, jos maistuu.Mitä sieniä kuusamolainen on taas syönyt, kun kuvittelee Hangosta löytyvän lounaistuulelta suojaisen hiekkarannan Itäsataman läheltä? Osittainen suoja aallokolta ehkä, mutta tuuli tulee esteettä rantaan saakka. Ne paikat sopivat jopa purjehduskilpailujen pitämiseen juuri tuuliolojensa takia.
- tumpelotumppi
kuusamox kirjoitti:
Hanko on helppo.
Seuraava poukama itään päin (hiekkarannan edessä) on oivallinen ja suojassa tuulelta.
Hiekkapohjassa ankkuri pitää hyvin ja jollalla pääsee maihin kaljalle, jos maistuu.Tulimme Loppukesästä mereltä Hangon vierasvenesatamaan n.0.30 yöllä, tuulta oli n. 12 ms etelän suunnalta. Satama ei ole erityisen tuttu enkä edes ajatellut etsiä luonnonsatamaa lähistöltä, ja silloin lähestyessä oli jo ihan pimeää. Satama oli suhteellisen täynnä. Kiitos ystävällisten naapuriveneiden varsinkin virolaisten, jotka auttoivat meitä rantautuessa.
Minusta purjehduksen luonteeseen kuuluu välillä tulla pitkän reissun jälkeen vaikka yöllä. Ainakin minulla. Jos vierasvenesatamassa on nipottajia, he sen syyn keksivät vaikka mistä. Yleensä aamulla kun huomaavat veneeni ilmestyneen viereen toteavat etteivät huomanneet tuloa ja ihmettelevät miten siihen vielä mahtui.
Vierasvenesatamat on aina valinta jossa pitää sopeutua monenlaiseen. On kirkuvia lapsia, yöbilettäjiä ja vaikka myöhään satamaan saapujia.
- tiikki2
Ymmärsin itse kyllä aloittajan viestin niin, että satama on täynnä, eli tilaa ei varsinaisesti ole ts. väljemmät välitkin on täytetty.
Muutaman kerran näissä tilanteissa olleena, niin kyllähän se pinnaa kiristää - etenkin jos vielä on pienempiä lapsia mukana ja kello on jo vierähtänyt myöhäisen illan puolelle.
Ymmärrän että matkanteko välillä kestää pidempäänkin ja etenkin kesäaikana tuota matkaa voi jatkaa kovin myöhäänkin, eikä kaikkea voi aina suunnitella mutta tuossa "väliin tunkemisessakin" on niin monta tapaa.
Toiset tulee mahdollisimman hiljaa ja nätisti, turhia kolistelematta eivätkä tosiaan ala vielä laittelemaan ruokaa, vaan hissunkissun hoitavat pakolliset iltatoimet alta pois. Sitten on ne, jotka eivät välitä metelistä ja kolinasta, ja tosiaan rantauduttuaan aloittavat ruuanlaitolla ja laiturilta veneeseen huutelulla, hyvässä lykyssä vielä ruokailevat kaukalossa ilman yritykstäkään alentaa volyymiä.
Tottakai se ärsyttää, kun yöaikaan vielä pienetkin äänet moninkertaistuvat.
Joku jo aiemmin kirjoittikin, että yleinen toisten huomioon ottaminen on vähentynyt huomattavasti - rantautumisessa auttaminen, mahdollisesti lähdössä auttaminen, hiljaisuusajan kunniottaminen, ihan viereen parkkaaminen luonnonsatamissa; sen huomaa monissa asioissa.
Toisaalta joka kesä sitä tapaa vielä niitä mukavaia, "vanhan ajan" veneilijöitä (venetyyppiin katsomatta!) jotka taas muistuttavat omalta osaltaan miksi sitä vuodesta toiseen tähänkin harrastukseen aikansa ja rahansa laittaa =).- Tilaa oli
> tuossa "väliin tunkemisessakin" on niin monta tapaa.
Totta. Tämän voi tehdä toiset huomioiden tai toisista piittaamatta. Fiksu huomioi toiset.
Mutta tässä olet väärässä:
> satama on täynnä, eli tilaa ei varsinaisesti ole ts. väljemmät välitkin on täytetty.
Kun sinne mahtui se ei ollut täynnä ja silloin sinne sai mennä.
Kuinka usein teillä sattuu että on pikkuiset nukkumassa ja joku tulee ahtaaseen väliin viereen? Kerran kesässä? Kerran viidessä vuodessa? Onko tämä oikeasti edes valituksen paikka?
- perkeleet1
Purjeveneilijät ovatkin mulkkuja!
Tuo täyteen satamaan tunkeminen on törkeää! Kun tullaan satamaan ja huomataan että se on täynnä niin se myös on täynnä ja silloin pitää jatkaa matkaa varapaikkaan tai vaikka ankkuriin.- perke mona muu
Nyt siellä on sadamissa tilaa, menkää nyt heti. Lapset ja koirat eivät osaa kakkia veneen toilettiin.
- Ei ymmärrä?
Ei sitten millään mene jakeluun että olihan siellä satamassa tilaa. Ihan venetyypistä riippumatta.
- 7+5
Ei ymmärrä? kirjoitti:
Ei sitten millään mene jakeluun että olihan siellä satamassa tilaa. Ihan venetyypistä riippumatta.
Aloittajan kertomuksesta EI voi päätellä, että satamassa oikeasti oli tilaa. Ei tosin varmuudella sitäkään, että se olisi ollut täynnä. (Täyden määritelmä: että venettä ei saa kyseisen sataman systeemeillä kiinnitettyä niin, että laiturille pääsee kulkematta muiden veneiden kautta.)
- Käy sekin
7+5 kirjoitti:
Aloittajan kertomuksesta EI voi päätellä, että satamassa oikeasti oli tilaa. Ei tosin varmuudella sitäkään, että se olisi ollut täynnä. (Täyden määritelmä: että venettä ei saa kyseisen sataman systeemeillä kiinnitettyä niin, että laiturille pääsee kulkematta muiden veneiden kautta.)
Voihan sen sieltä päätellä. Jos se saapunut olisi kiinnittynyt niin että maihin ei olisi päässyt muuten kuin muiden kautta kulkemalla niin kyllä siitä olisi jaksettu inistä.
Ei sen puoleen ettei tosielämässä voisi tehdä niinkin. Vain täällä bittimerellä sitä ei ymmärretä, oikealla merellä sekin kuuluu elämään. - Qwwerty
Tämä asenne kertookin aika paljon veneilykulttuurimme nuoruudesta. Aloittajan ongelmaasi tunnisteta missään muualla kuin täällä. Ana ollaan mahduttu hyvin paljon täkäläisiä satamia täydempiin Ruotsissa ja Tanskassa.
Tällaista pikkusieluisuutta löytyy vain täältä Suomesta. Kun löydetään se lastu joesta, niin mennään edelleen etsimään se liian lähelle tunkeutunut naapuri ja tapetaan.
- Raumax
Kysytään vielä näin että onko sallittua tunkea väliin jos joutuu säätämään vaikka kolmen veneen keulaköysiä "raon" kummallakin puolella? Ja saako vieraan veneen keulaköysiä säätää ilman lupaa? Tätähän se välillä Hangossakin tarkoittaa kun pyöreäkylkinen purjevene johonkin väliin väkisin tunkee. Tai sitten tullaan samaan poijuun tuulen puolella laituria ja vedetään vinssillä poiju niin lähelle että naapuri alkaa kolista laituriin vaikkei siellä ole ketään paikalla? Jätetään se siihen kolisemaan ja lähdetään ravintolaan ryyppäämään?
- Näin se menee
> Kysytään vielä näin että onko sallittua tunkea väliin jos joutuu säätämään vaikka kolmen veneen keulaköysiä "raon" kummallakin puolella?
Kyllä.
> Ja saako vieraan veneen keulaköysiä säätää ilman lupaa?
Kyllä, tosin jos siinä veneessä ollaan paikalla niin tietysti itse säätävät.
> Tai sitten tullaan samaan poijuun tuulen puolella laituria ja vedetään vinssillä poiju niin lähelle että naapuri alkaa kolista laituriin vaikkei siellä ole ketään paikalla?
Säädetään sitä naapurinkin köyttä tarvittaessa. Tosin eipä sitä omaa köyttä tarvitse niin kireälle vetää.
Kaikki edellä mainitut koskevat siis toimintaa oikealla merellä. Bittimerellä ei tietenkään voi toimia näin :) - kuusamox
Mikä ei ole kiellettyä, ei ole rangaistavaa.
Sopivuuden raja tulee vastaan aikaisemmin.
Jos aiheuttaa vahinkoa, on siitä korvausvelvollinen. Skandinaavinen oikeus ei hyvitä mielipahaa.
MUTTA
Jos on vuokrapaikalla, on syntynyt vuokraopimus. Sopimus antaa rahaa vastaan oikeuden hallita siihen kuuluvaa paikkaa. Jos paikat ovat merkittyjä ei kahdelle paikalle saa tulla kolmatta ilman lupaa molemmilta veneen omistajilta ja vuokranantajalta.
Myöskään vuokranantaja ei saa vuokrata jo vuokrattuja paikkoja uudelle tulijalle koska hän rikkoo silloin syntynyttä vuokrasopimusta.
Joku neropatti voi väittää, ettei ole sopimusta, mutta sopimus syntyy siinä, kun vuokranantaja on laittanut tuotteen tarjolle (vapaa paikka, johon vakiintuneen käytännön mukaan saa mennä), veneilijä on laittanut veneensä kiinni ja tarjoaa maksua, vuokranantaja ottaa maksun vastaan.
Sopimus on aika yksinkertainen. Vuokranantajan tehtävä on esittää sopimusehdot, jos niitä on muitakin kuin raha paikkaa vastaan. Yleensä kerrotaan vessan ja suihkutilojen koodi ja aukioloajat - eli että niiden vapaa käyttö kuuluu sopimukseen. - EI KIITOS!!!
"saako vieraan veneen keulaköysiä säätää ilman lupaa?"
Ei tietenkään toisen omaisuuteen saa koskea ilman lupaa, kotirauha sen jo taka.
En edes uskaltaisi ruveta säätämään muiden veneitä, jos jotain käy niin silloin olisin vastuussa siitäkin veneestä
- kuusamox
En menisi venyttämään kotirauhakäsitettä veneen köysiin. Voisin kuvitetella, että perustellusta syystä niihin voi koskea, mutta silloin on vastuussa omista tekemisistään.
Perusteltu syy voisi olla esimerkiksi satamaan tuleminen tai poistuminen, joka ei voi tapahtua köysiin kajoamatta.
Voin olla väärässäkin.- Änkyttäkää vaan
Totta kai toisen veneen köysiin saa koskea ja totta kai vastaa mahdollisesti aiheuttamistaan vahingoista.
Useimmiten en pääse edes pois kotisatamastani ilman että ensin nostan peräpaalusta naapurin kiristyvän silmukan jonka hän laittaa oman köyteni päälle. Tulkaa vaan ihan vapaasti änkyttämään ettei siihen saa koskea :) - höpö höpö pellet
Naapurin aitaa voi siis myös hieman siirtää jos se on omasta mielestä liian lähellä?
Myös naapurin puun voi käydä kaatamassa jos varjostaa omaa aurinkotuolia? - höpö höpö pelle
höpö höpö pellet kirjoitti:
Naapurin aitaa voi siis myös hieman siirtää jos se on omasta mielestä liian lähellä?
Myös naapurin puun voi käydä kaatamassa jos varjostaa omaa aurinkotuolia?Tämä on taas sitä teinilogiikkaa: koska kirjoittaja keksii jotain mitä ei saa tehdä niin ei sitten mitään muutakaan saa tehdä.
Kuten yleensäkin teinilogiikka on väärässä. - 14+5
Tässä keskustelunhaarassa pitää erottaa kaksi tilannetta: satamaan tulo ja satamasta lähtö.
Jälkimmäisessä on ilmiselvästi oikeutettua koskea niihin naapurinkin köysiin sen verran kuin on välttämätöntä, että yleensä itse pääsee irtautumaan, luonnollisesti aiheuttamatta vahinkoa. Tämän pitäisi olla itsestään selvää: jos tuollainen ei olisi sallittua, se merkitsisi tosiasiallisesti laittoman vapaudenriiston sallimista.
Mutta satamaantulo on aivan eri tilanne. Suojasatamatarvetta lukuunottamatta kun ei ole mikään perusoikeus päästä satamaan ylipäätään. Tässä on itse asiassa kyse ihan samasta asiasta kuin siinä, ettei sinne merikarhujen satamiin ole ulkopuolisella asiaa. Tai siitä, ettei todellakaan ole oikeutta nostaa naapurin kassia pois junanpenkiltä päästäkseen itse istumaan.
Kotirauhan ja omaisuuden suojat ovat Suomen lainsäädännössä HYVIN vahvat. Niistä periaatteista se lähtee, että naapurin köysiin ei käy koskeminen eikä naapurin kannelle meneminen ilman lupaa. En tiedä, mistä se kuvitelma oikein on lähtöisin, että niin saisi tehdä. Olisi mielenkiintoista lukea edes yrityksiä perustella Suomen lain nojalla moinen käsitys. - Iniskää täällä vaan
14+5 kirjoitti:
Tässä keskustelunhaarassa pitää erottaa kaksi tilannetta: satamaan tulo ja satamasta lähtö.
Jälkimmäisessä on ilmiselvästi oikeutettua koskea niihin naapurinkin köysiin sen verran kuin on välttämätöntä, että yleensä itse pääsee irtautumaan, luonnollisesti aiheuttamatta vahinkoa. Tämän pitäisi olla itsestään selvää: jos tuollainen ei olisi sallittua, se merkitsisi tosiasiallisesti laittoman vapaudenriiston sallimista.
Mutta satamaantulo on aivan eri tilanne. Suojasatamatarvetta lukuunottamatta kun ei ole mikään perusoikeus päästä satamaan ylipäätään. Tässä on itse asiassa kyse ihan samasta asiasta kuin siinä, ettei sinne merikarhujen satamiin ole ulkopuolisella asiaa. Tai siitä, ettei todellakaan ole oikeutta nostaa naapurin kassia pois junanpenkiltä päästäkseen itse istumaan.
Kotirauhan ja omaisuuden suojat ovat Suomen lainsäädännössä HYVIN vahvat. Niistä periaatteista se lähtee, että naapurin köysiin ei käy koskeminen eikä naapurin kannelle meneminen ilman lupaa. En tiedä, mistä se kuvitelma oikein on lähtöisin, että niin saisi tehdä. Olisi mielenkiintoista lukea edes yrityksiä perustella Suomen lain nojalla moinen käsitys.Höpö höpö sinun jutuillesi.
Satamaan saa tulla jos on tarvetta ja tilaa löytyy ja jos se edellyttää muiden veneiden köysien säätämistä niin sitten tehdään niin.
Näin se menee oikealla merellä. Täällä bittimerellä on kaikenmaailman inisijöitä mutta ei onneksi oikealla merellä. - gfdfrweqrwerre
Iniskää täällä vaan kirjoitti:
Höpö höpö sinun jutuillesi.
Satamaan saa tulla jos on tarvetta ja tilaa löytyy ja jos se edellyttää muiden veneiden köysien säätämistä niin sitten tehdään niin.
Näin se menee oikealla merellä. Täällä bittimerellä on kaikenmaailman inisijöitä mutta ei onneksi oikealla merellä.Puhut paskaa. Hätätilanteessa sinulla on OIKEUS tulla satmaan ja silloin niitä köysiäkin voi säädellä. Mutta normaalitilanteessa mitään oikeutta ei ole.
Näin se menee nimenomaan oikealla merellä. - Kireä aikataulu
gfdfrweqrwerre kirjoitti:
Puhut paskaa. Hätätilanteessa sinulla on OIKEUS tulla satmaan ja silloin niitä köysiäkin voi säädellä. Mutta normaalitilanteessa mitään oikeutta ei ole.
Näin se menee nimenomaan oikealla merellä.Oikealla merellä kaikki otetaan satamaan jos suinkin mahdollista. Näin se menee.
Jos siinä toisessa veneessä on joku niin hän sitten säätää köysiään, jos ei ole niin sitten joku muu säätää eikä se muualla oleva miehistö häiriinny tippaakaan.
Yhden kerran olen nähnyt tällaisen "minunköysiiniettekoske"-urputtajan tuolla ihan oikealla merellä. Jostain kumman syystä hänelle riittikin alle tunnin visiitti. Ehkäpä aikataulu oli liian kireä ;)
Muuten siellä oikealla merellä autetaan muita veneilijöitä kykyjen mukaan eikä urputeta turhia.
- Raumax
Peräpaalusta köyden voi irroittaa ja laittaa takaisin säätämättä mitään. Joskus omassa veneessäni näen että keulaköydet on knaapeissa erilaisilla solmuilla kuin mitä minä käytän, mutta en tiedä että kuka ne on sitonut niin taidan kuitenkin itse joutua maksamaan jos veneeni kolhii naapuria tai veneeni kolhiintuu laituriin. Vakioviikonloppusatamassani siirtelemme kyllä kavereiden keulaköysiä toistuvasti ilman ongelmia. Vieraisiin veneisiin nouseminen keulaköysien säätämistä varten on kyllä vähän kyseenalaista.
- Näin se menee
"Peräpaalusta köyden voi irroittaa ja laittaa takaisin säätämättä mitään"
Joskus voi, joskus ei. Jos naapuri on vetänyt siihen silmukan päälle (ei pelkästään yläpuolelle vaan nimenomaan päälle) itsekiristyvän (ja kireällä olevan) silmukan ei siitä omaansa saa pois siirtämättä sitä naapurin silmukkaa.
"Vieraisiin veneisiin nouseminen keulaköysien säätämistä varten on kyllä vähän kyseenalaista. "
Jos siellä veneessä on joku niin hän sitten säätää. Jos siellä ei ole ketään niin sitten se säätää joka on paikalla.
Opettele muuten vastaamaan siihen viestiin johon vastaat. Helpottaa keskustelun seuraamista. - SKÖNÖ 2013
Näin se menee kirjoitti:
"Peräpaalusta köyden voi irroittaa ja laittaa takaisin säätämättä mitään"
Joskus voi, joskus ei. Jos naapuri on vetänyt siihen silmukan päälle (ei pelkästään yläpuolelle vaan nimenomaan päälle) itsekiristyvän (ja kireällä olevan) silmukan ei siitä omaansa saa pois siirtämättä sitä naapurin silmukkaa.
"Vieraisiin veneisiin nouseminen keulaköysien säätämistä varten on kyllä vähän kyseenalaista. "
Jos siellä veneessä on joku niin hän sitten säätää. Jos siellä ei ole ketään niin sitten se säätää joka on paikalla.
Opettele muuten vastaamaan siihen viestiin johon vastaat. Helpottaa keskustelun seuraamista.LAINAUS
"oskus voi, joskus ei. Jos naapuri on vetänyt siihen silmukan päälle (ei pelkästään yläpuolelle vaan nimenomaan päälle) itsekiristyvän (ja kireällä olevan) silmukan ei siitä omaansa saa pois siirtämättä sitä naapurin silmukkaa."
Voi teitä tunareita, pollariin voi laittaa vaikka 10 köyttä ja silti kaikki pääsevät
lähtemään irrottamatta toisten köysiä.
Aina viimeksi tullut laittaa silmukan alhaalta pujottaen kaikkien jo pollarissa olevien lenkkien läpi.
Melkein kaikki tällä palstalla olevat kirjoitukset ovat kuin itsekkäiden lapsien
mistään tietämättömiä purkauksia - Katse peiliin päin!
SKÖNÖ 2013 kirjoitti:
LAINAUS
"oskus voi, joskus ei. Jos naapuri on vetänyt siihen silmukan päälle (ei pelkästään yläpuolelle vaan nimenomaan päälle) itsekiristyvän (ja kireällä olevan) silmukan ei siitä omaansa saa pois siirtämättä sitä naapurin silmukkaa."
Voi teitä tunareita, pollariin voi laittaa vaikka 10 köyttä ja silti kaikki pääsevät
lähtemään irrottamatta toisten köysiä.
Aina viimeksi tullut laittaa silmukan alhaalta pujottaen kaikkien jo pollarissa olevien lenkkien läpi.
Melkein kaikki tällä palstalla olevat kirjoitukset ovat kuin itsekkäiden lapsien
mistään tietämättömiä purkauksia"Voi teitä tunareita, pollariin voi laittaa vaikka 10 köyttä ja silti kaikki pääsevät
lähtemään irrottamatta toisten köysiä.
Aina viimeksi tullut laittaa silmukan alhaalta pujottaen kaikkien jo pollarissa olevien lenkkien läpi."
Kyllä minä sen tiedän mutta kun tuo naapurini ei sitä tiedä. Hän se tässä se tunari on. Ja sinä kun et osaa lukea. - 14+5
SKÖNÖ 2013 kirjoitti:
LAINAUS
"oskus voi, joskus ei. Jos naapuri on vetänyt siihen silmukan päälle (ei pelkästään yläpuolelle vaan nimenomaan päälle) itsekiristyvän (ja kireällä olevan) silmukan ei siitä omaansa saa pois siirtämättä sitä naapurin silmukkaa."
Voi teitä tunareita, pollariin voi laittaa vaikka 10 köyttä ja silti kaikki pääsevät
lähtemään irrottamatta toisten köysiä.
Aina viimeksi tullut laittaa silmukan alhaalta pujottaen kaikkien jo pollarissa olevien lenkkien läpi.
Melkein kaikki tällä palstalla olevat kirjoitukset ovat kuin itsekkäiden lapsien
mistään tietämättömiä purkauksiaEn puutu tuohon köysiteknologiaan, mutta huomautan tuosta kommentistasi "itsekkäistä lapsista". Jokaisella on oikeus olla tasan niin itsekäs kuin haluaa voimassaolevan lainsäädännön puitteissa. Muiden tarpeista ja haluista ei todellakaan tarvitse välittää enempää kuin siitä lainsäädännöstä ihan suoraan voi johtaa.
- Tristan.
14+5 kirjoitti:
En puutu tuohon köysiteknologiaan, mutta huomautan tuosta kommentistasi "itsekkäistä lapsista". Jokaisella on oikeus olla tasan niin itsekäs kuin haluaa voimassaolevan lainsäädännön puitteissa. Muiden tarpeista ja haluista ei todellakaan tarvitse välittää enempää kuin siitä lainsäädännöstä ihan suoraan voi johtaa.
"Muiden tarpeista ja haluista ei todellakaan tarvitse välittää enempää kuin siitä lainsäädännöstä ihan suoraan voi johtaa. "
Juuri näin eli ei siis ole mitään syytä noudattaa hyviä käytös- tai veneilytapoja, olla kohtelias tai ottaa muut huomioon tai.... Tämä on kyllä viime vuosina veneilyssäkin huomattu! - Kohteliaisuus
Tristan. kirjoitti:
"Muiden tarpeista ja haluista ei todellakaan tarvitse välittää enempää kuin siitä lainsäädännöstä ihan suoraan voi johtaa. "
Juuri näin eli ei siis ole mitään syytä noudattaa hyviä käytös- tai veneilytapoja, olla kohtelias tai ottaa muut huomioon tai.... Tämä on kyllä viime vuosina veneilyssäkin huomattu!Onneksi tuollainen asenne kuin 14 5:llä on oikealla merellä hyvin harvinainen. Ainakin hieman kauempana Hesasta.
- onneksi...
Kohteliaisuus kirjoitti:
Onneksi tuollainen asenne kuin 14 5:llä on oikealla merellä hyvin harvinainen. Ainakin hieman kauempana Hesasta.
Miksi luulisit Helsingin olevan jotenkin toisenlainen ympäristö? Ainoa ero on siinä, että täällä on paljon enemmän veneitä ja samassa suhteessa lukumääräisesti useampia tolloja. Tuo 14 5 saattaa olla kotoisin aivan yhtä hyvin Kotkasta, Helsingistä, Turusta, Porista tai jostain niiltä väleiltä. Pohjoisempana venemäärä vähenee, joten todennäköisyyskin vähenee, mutta ei Oulukaan ole poissuljettu mahdollisuus.
- Merellä on mukavaa
onneksi... kirjoitti:
Miksi luulisit Helsingin olevan jotenkin toisenlainen ympäristö? Ainoa ero on siinä, että täällä on paljon enemmän veneitä ja samassa suhteessa lukumääräisesti useampia tolloja. Tuo 14 5 saattaa olla kotoisin aivan yhtä hyvin Kotkasta, Helsingistä, Turusta, Porista tai jostain niiltä väleiltä. Pohjoisempana venemäärä vähenee, joten todennäköisyyskin vähenee, mutta ei Oulukaan ole poissuljettu mahdollisuus.
No, en ole käynyt veneellä siellä idässä joten siitä en tiedä. Täällä lännempänä ei tuollaista asennetta esiinny merellä.
Onneksi huomenna taas pääsee oikealle merelle. - Ainutselväjärkinen
Merellä on mukavaa kirjoitti:
No, en ole käynyt veneellä siellä idässä joten siitä en tiedä. Täällä lännempänä ei tuollaista asennetta esiinny merellä.
Onneksi huomenna taas pääsee oikealle merelle.Suomalaisen ei pitäisi tunkeutua 400m lähemmäksi toista suomalaista, näin on jämpti. Siksi olenkin anonut lähestymiskieltoa, se koskee kaikkia suomalaisia. Turva etäisyys on min. 600m.
Muistppa tämä ensikerralla.
- 23+22
Taas tätä, haetaan rauhaa ja sitten ängetään johonkin usein täynnä olevaan satamaan. Käytä luonnonstamia, jos noin nyppii.
- 16+2
ei vaan ne muut ängee satamaan joka ei vielä ole liian täynnä!!
URPO!!! - Oletko tosiaan Urpo?
16+2 kirjoitti:
ei vaan ne muut ängee satamaan joka ei vielä ole liian täynnä!!
URPO!!!Mitä änkeemistä se on jos satama ei ole vielä liian täynnä? Normaalia toimintaahan se on mennä satamaan jossa on tilaa.
- Olet TUPLA-URPO
Oletko tosiaan Urpo? kirjoitti:
Mitä änkeemistä se on jos satama ei ole vielä liian täynnä? Normaalia toimintaahan se on mennä satamaan jossa on tilaa.
Täynnä olevaan satamaan ne urpot tunkeekin, sen jälkeen se vasta on liian täynnä!!
Jos satama on täynnä niin silloin pitää jatkaa matkaa seuraavaan kohteeseen, onhan kaikilla tietysti varasuunnitelma mietittynä - Olet todellakin urpo
Olet TUPLA-URPO kirjoitti:
Täynnä olevaan satamaan ne urpot tunkeekin, sen jälkeen se vasta on liian täynnä!!
Jos satama on täynnä niin silloin pitää jatkaa matkaa seuraavaan kohteeseen, onhan kaikilla tietysti varasuunnitelma mietittynäJos se satama ei ole liian täynnä sinne mahtuu. Turha itkeä selvää hommaa.
Vaikka Suomessa useimpien satamien lähellä voikin olla varapaikkoja niin ei kuitenkaan kaikkien satamien lähellä ole. Ketään ei ajeta merelle jonkun turhankitisijän takia. - Varasuunnitelma?
Olet TUPLA-URPO kirjoitti:
Täynnä olevaan satamaan ne urpot tunkeekin, sen jälkeen se vasta on liian täynnä!!
Jos satama on täynnä niin silloin pitää jatkaa matkaa seuraavaan kohteeseen, onhan kaikilla tietysti varasuunnitelma mietittynäJospa kyseiseen satamaan tulo onkin jo varasuunnitelman varasuunnitelma? Ja nimenomaan siksi tullaan niin myöhään.
- Piste
Varasuunnitelma? kirjoitti:
Jospa kyseiseen satamaan tulo onkin jo varasuunnitelman varasuunnitelma? Ja nimenomaan siksi tullaan niin myöhään.
päivän selvää kuitenkin että jos satama on täynnä niin sinne ei enää ruveta tunkemaan tai siirtelemään muita veneitä. Jos olen tullut ajoissa ja valinnut itselleni hyvän paikan niin en todellakaan ala siirtymään mihinkään jotta joku urpo myöhäinen saisi tungettua nokkansa sinne liian pieneen rakoon.
ja ne toiset urpot jotka "auttaa" laiturilla voisi irroittaa oman veneensä ja antaa tilaa seuraavalle jos siltä tuntuu, Ihme hommaa se säätö laiturille.
Onneksi olen sen verran yrmy etteivät uskalla tulla koskemaan mun veneeseen - "matkailu avartaa"
Piste kirjoitti:
päivän selvää kuitenkin että jos satama on täynnä niin sinne ei enää ruveta tunkemaan tai siirtelemään muita veneitä. Jos olen tullut ajoissa ja valinnut itselleni hyvän paikan niin en todellakaan ala siirtymään mihinkään jotta joku urpo myöhäinen saisi tungettua nokkansa sinne liian pieneen rakoon.
ja ne toiset urpot jotka "auttaa" laiturilla voisi irroittaa oman veneensä ja antaa tilaa seuraavalle jos siltä tuntuu, Ihme hommaa se säätö laiturille.
Onneksi olen sen verran yrmy etteivät uskalla tulla koskemaan mun veneeseenEt ainakaan osoita sellaista yhteishenkeä, jota onneksi satamissa yhä löytyy - varsinkin kotirantoja kauempana.
Aika harvoin satama on oikeasti niin täynnä, ettei sinne vielä muutama vene mahtuisi. Joskus satamassa jo olevien veneiden kiinnityksiä ja paikkoja muutellaan saapuvien veneiden mahtumiseksi, vieläpä hyvässä sovussa ja yhteisymmärryksessä. Joskus satamakapteeni organisoi veneiden siirtämiset. Näin on sattunut vaikkapa Skagenissa ja Christiansöllä. Ketään ei käännytetty takaisin tuuliselle merelle.
Kylkikiinnityksillä saadaan enemmän veneitä mahtumaan kuin peräpoijukiinnityksillä (toisinaan veneitä joudutaan laittamaan toistensa perään poijupaikoilla, kun ensimmäinen rivi on aivan täynnä). - mikäontäynnä
Piste kirjoitti:
päivän selvää kuitenkin että jos satama on täynnä niin sinne ei enää ruveta tunkemaan tai siirtelemään muita veneitä. Jos olen tullut ajoissa ja valinnut itselleni hyvän paikan niin en todellakaan ala siirtymään mihinkään jotta joku urpo myöhäinen saisi tungettua nokkansa sinne liian pieneen rakoon.
ja ne toiset urpot jotka "auttaa" laiturilla voisi irroittaa oman veneensä ja antaa tilaa seuraavalle jos siltä tuntuu, Ihme hommaa se säätö laiturille.
Onneksi olen sen verran yrmy etteivät uskalla tulla koskemaan mun veneeseenValitettavasti juuri tällaisia k.päitä tuolla aina tulee vastaan. Mitäs minä muista kunhan itsellä on hyvä olla.
Satama on vasta sitten täynnä kun sinne ei enää järjestelemällä mahdu.
Olin kesän Ruotsin puolella purjehtimassa, eikä kertaakaan tullut tilannetta etteikö olisi "täydesä" satamassa muut auttaneet ja järjestelleet tilaa - Eriytynytyksilö
mikäontäynnä kirjoitti:
Valitettavasti juuri tällaisia k.päitä tuolla aina tulee vastaan. Mitäs minä muista kunhan itsellä on hyvä olla.
Satama on vasta sitten täynnä kun sinne ei enää järjestelemällä mahdu.
Olin kesän Ruotsin puolella purjehtimassa, eikä kertaakaan tullut tilannetta etteikö olisi "täydesä" satamassa muut auttaneet ja järjestelleet tilaaSatama on täynnä, kun siellä on yksi ihmisolento. Näin Suomessa.
- Oikealla merellä
"matkailu avartaa" kirjoitti:
Et ainakaan osoita sellaista yhteishenkeä, jota onneksi satamissa yhä löytyy - varsinkin kotirantoja kauempana.
Aika harvoin satama on oikeasti niin täynnä, ettei sinne vielä muutama vene mahtuisi. Joskus satamassa jo olevien veneiden kiinnityksiä ja paikkoja muutellaan saapuvien veneiden mahtumiseksi, vieläpä hyvässä sovussa ja yhteisymmärryksessä. Joskus satamakapteeni organisoi veneiden siirtämiset. Näin on sattunut vaikkapa Skagenissa ja Christiansöllä. Ketään ei käännytetty takaisin tuuliselle merelle.
Kylkikiinnityksillä saadaan enemmän veneitä mahtumaan kuin peräpoijukiinnityksillä (toisinaan veneitä joudutaan laittamaan toistensa perään poijupaikoilla, kun ensimmäinen rivi on aivan täynnä).Joo, onneksi tuollaisia k.päitä ei oikealta mereltä löydy kuin aniharvoin. Oikealla merellä ketään ei käännytetä satamasta pois vaan todellakin avustetaan tulijoita parhaansa mukaan.
Mutta onhan noita keskenkasvuisia jota täällä netissä leikkivät kovaa jätkää. Aika säälittävää oikeastaan. - fgfdffwerwert
"matkailu avartaa" kirjoitti:
Et ainakaan osoita sellaista yhteishenkeä, jota onneksi satamissa yhä löytyy - varsinkin kotirantoja kauempana.
Aika harvoin satama on oikeasti niin täynnä, ettei sinne vielä muutama vene mahtuisi. Joskus satamassa jo olevien veneiden kiinnityksiä ja paikkoja muutellaan saapuvien veneiden mahtumiseksi, vieläpä hyvässä sovussa ja yhteisymmärryksessä. Joskus satamakapteeni organisoi veneiden siirtämiset. Näin on sattunut vaikkapa Skagenissa ja Christiansöllä. Ketään ei käännytetty takaisin tuuliselle merelle.
Kylkikiinnityksillä saadaan enemmän veneitä mahtumaan kuin peräpoijukiinnityksillä (toisinaan veneitä joudutaan laittamaan toistensa perään poijupaikoilla, kun ensimmäinen rivi on aivan täynnä).Minkä vitun takia pitäisi osoittaa jotain "yhteishenkeä" vieraita ihmisiä kohtaan, pahvi?
- Vaikea kysymys
fgfdffwerwert kirjoitti:
Minkä vitun takia pitäisi osoittaa jotain "yhteishenkeä" vieraita ihmisiä kohtaan, pahvi?
Niin, tämä on varmaan vaikea kysymys kaltaisillesi.
Onneksi ylivoimaisesti suurin osa veneilijöistä on järkeviä ihmisiä. - 3+9
16+2 kirjoitti:
ei vaan ne muut ängee satamaan joka ei vielä ole liian täynnä!!
URPO!!!osaatko lukea: "johonkin usein täynnä olevaan ".
Muutaman kauden jos on pyörinty kotivesillä, tietää mitkä satamat ovat suosittuja. - fgfdffwerwer
Vaikea kysymys kirjoitti:
Niin, tämä on varmaan vaikea kysymys kaltaisillesi.
Onneksi ylivoimaisesti suurin osa veneilijöistä on järkeviä ihmisiä.Eli sinulla ei ole esittää mitään perusteluja. Ei sinänsä yllätys, harvoinpa teillä "näin on aina tehty" -idiooteilla onkaan. Teillä kun ei ole aivoja, joilla kykenisitte itsenäiseen ajatteluun. Siksi takerrutte siihen, minkä kuvittelette olevan perinne tai kaikkien hyväksymä tapa. Olette surkea roskajoukkoa!
- Onneksi!
fgfdffwerwer kirjoitti:
Eli sinulla ei ole esittää mitään perusteluja. Ei sinänsä yllätys, harvoinpa teillä "näin on aina tehty" -idiooteilla onkaan. Teillä kun ei ole aivoja, joilla kykenisitte itsenäiseen ajatteluun. Siksi takerrutte siihen, minkä kuvittelette olevan perinne tai kaikkien hyväksymä tapa. Olette surkea roskajoukkoa!
Onneksi ylivoimaisesti suurin osa veneilijöistä on järkeviä ihmisiä.
- Skiglari
fgfdffwerwert kirjoitti:
Minkä vitun takia pitäisi osoittaa jotain "yhteishenkeä" vieraita ihmisiä kohtaan, pahvi?
@fgfdffwerwert. Uskomaton logiikka ja asenne. Tuollaisella logiikalla ei ole kuin vaaraksi itselleen ja muulle veneliikenteelle. Jos samanlaista ajatuksenjuoksua jatketaan niin myöskään merihädässä ei pitäisi auttaa vieraita ihmisiä. Muuten, miten ihmeessä voit edes tutustua kehenkään, kun nehän ovat vieraita ihmisiä? Lisäksi on melko sivistymätöntä, ettei osoiteta "yhteishenkeä", mutta eihän kukaan halua myöntää sivistymättömyyttään, eihän?
- adverbin
Onpa ketju :D
Suurin ongelma on siinä, että joidenkin mielestä tännä olevaan satamaan mahtuu veneitä, toisten ei.
Kaikki kulminoituu yhteen sanaan: täynnä.
Adverbi täynnä:
jokin, johonka ei mahdu enempää
Eli jos satama on täynnä, siinne ei mahdu enempää eikä sinne voi mennä :D- :D:D:D:D:D:;;;;;;;;;
Aivan. Ja jos sinne mahtui, se ei ollut täynnä.
- 3+8
Sinne saa tunkea ellei sataman omistaja kiellä sitä. Silloinkin saa tunkesa, jos on hätä, Ja merellä tulee helposti hätä.
- kuusamox
Entä vuokralainen?
Jos olet vuokrannut venepaikan, niin omistaja ei voi vuokrata sitä toista kertaa riippumatta siitä onko vuokra-aika yksi päivä tai monta vuotta. Vuokraan sisältyy hallintaoikeus.
Vuokrapaikallekaan ei voi mennä ilman sen haltijan lupaa. - niiiin?
kuusamox kirjoitti:
Entä vuokralainen?
Jos olet vuokrannut venepaikan, niin omistaja ei voi vuokrata sitä toista kertaa riippumatta siitä onko vuokra-aika yksi päivä tai monta vuotta. Vuokraan sisältyy hallintaoikeus.
Vuokrapaikallekaan ei voi mennä ilman sen haltijan lupaa.Sellaisia paikkoja ovat vain aisapaikat ja perätolppapaikat. Muissa satamissa paikka on sellainen, johon veneen saa soviteltua tavalla tai toisella. Mitään erityistä oikeutta sataman vieraspaikka ei anna juuri tiettyyn kohtaan keulalle laiturissa.
- dwufödffdsa
Ja vitut. Et löydä mistään laista tuollaista sääntöä (siis sen ensimmäisen virkkeen oikeuttavaa). Et sinä saa täydessä bussissakaan tunkea muiden syliin, tai parkkipaikalla ruutuun, jossa on jo joku.
Rautalangasta: satamaanpääsy EI ole mikään oikeus. - Oi voi voi
dwufödffdsa kirjoitti:
Ja vitut. Et löydä mistään laista tuollaista sääntöä (siis sen ensimmäisen virkkeen oikeuttavaa). Et sinä saa täydessä bussissakaan tunkea muiden syliin, tai parkkipaikalla ruutuun, jossa on jo joku.
Rautalangasta: satamaanpääsy EI ole mikään oikeus.Etkö todellakaan ymmärrä mitä eroa on satamaan pääsyllä ja bussissa istumaan pääsyllä? No voi voi. Ei kai sitten voi mitään. Jos on lusikalla annettu ei voi kauhalla vaatia.
- kuusamox
niiiin? kirjoitti:
Sellaisia paikkoja ovat vain aisapaikat ja perätolppapaikat. Muissa satamissa paikka on sellainen, johon veneen saa soviteltua tavalla tai toisella. Mitään erityistä oikeutta sataman vieraspaikka ei anna juuri tiettyyn kohtaan keulalle laiturissa.
Kun vene on kiinni ja maksu suoritettu, on syntynyt sopimus juuri siitä kohdasta/kiinityksestä, missä vene on. Sitä ei voi siirtää muuten kuin yhteisestä sopimuksesta. Sopimuskumppanit ovat vain vuokranantaja ja vuokraaja.
Ulkopuolinen ei voi tietää sen sisällöstä mitään. Onhan mahdollista, että on sovittu, vaikka että kiinnittämiseen saa käyttää poikkeuksellisesti kahta poijua tai että vene saa olla osittain poikittain kahdella paikalla.
Olisi aika erikoista, jos satamaan myöhemmin tulevalla olisi oikeus muuttaa vuokraajan ja vuokranantajan tekemää sopimusta :D - HssAle
kuusamox kirjoitti:
Kun vene on kiinni ja maksu suoritettu, on syntynyt sopimus juuri siitä kohdasta/kiinityksestä, missä vene on. Sitä ei voi siirtää muuten kuin yhteisestä sopimuksesta. Sopimuskumppanit ovat vain vuokranantaja ja vuokraaja.
Ulkopuolinen ei voi tietää sen sisällöstä mitään. Onhan mahdollista, että on sovittu, vaikka että kiinnittämiseen saa käyttää poikkeuksellisesti kahta poijua tai että vene saa olla osittain poikittain kahdella paikalla.
Olisi aika erikoista, jos satamaan myöhemmin tulevalla olisi oikeus muuttaa vuokraajan ja vuokranantajan tekemää sopimusta :DHöpöhöpö, vedäppä poika hattu päästäsi ja hengitä välillä. Osta vaikka ensi kesäksi itsellesi vene, ja opettele sitten tavoille...
- kuusamox
HssAle kirjoitti:
Höpöhöpö, vedäppä poika hattu päästäsi ja hengitä välillä. Osta vaikka ensi kesäksi itsellesi vene, ja opettele sitten tavoille...
On mukava saada tällaisia kommentteja. Ne kertovat, että viestistä ei löytynyt mitään väärää tietoa, mutta joitenkin pitäisi päästä purnaamaan.
- Ach smör smör
Oi voi voi kirjoitti:
Etkö todellakaan ymmärrä mitä eroa on satamaan pääsyllä ja bussissa istumaan pääsyllä? No voi voi. Ei kai sitten voi mitään. Jos on lusikalla annettu ei voi kauhalla vaatia.
Kerro, kun tiedät.
Älä suotta panttaa ylimaallista osaamistasi vaan sano suoraan, jos sinullaon sanottavaa. Muuten luullaan ettet sinäkään tiedä :D - Rikosilmoituksia
kuusamox kirjoitti:
On mukava saada tällaisia kommentteja. Ne kertovat, että viestistä ei löytynyt mitään väärää tietoa, mutta joitenkin pitäisi päästä purnaamaan.
Olet tässä väitteessäsi aivan yhtä oikeassa kuin väittäessäsi luovimista laittomaksi. Kerrohan meille miten rikosilmoituksesi moisesta rikollisuudesta ovatkaan menestyneet ;)
- Voi varhaisteinejä
Ach smör smör kirjoitti:
Kerro, kun tiedät.
Älä suotta panttaa ylimaallista osaamistasi vaan sano suoraan, jos sinullaon sanottavaa. Muuten luullaan ettet sinäkään tiedä :DKaikki järkevät ihmiset tietävät miten asia on. Järjettömille selitykset ovat hukkaan heitettyä vaivaa.
Voi teitä varhaisteinejä! Energiaa kyllä riittää mutta järjestä on "pikkaisen" puutetta. - teinimutanttininja
Voi varhaisteinejä kirjoitti:
Kaikki järkevät ihmiset tietävät miten asia on. Järjettömille selitykset ovat hukkaan heitettyä vaivaa.
Voi teitä varhaisteinejä! Energiaa kyllä riittää mutta järjestä on "pikkaisen" puutetta.Tämä ilmeisesti tarkoittaa sitä, että luet itsesi ja samanmieliset järkevien ihmisten joukkoon ja eri mieltä olevat järjettömien.
Haluatko lukita vastauksen vai mietitkö vielä :D - kuusamox
Rikosilmoituksia kirjoitti:
Olet tässä väitteessäsi aivan yhtä oikeassa kuin väittäessäsi luovimista laittomaksi. Kerrohan meille miten rikosilmoituksesi moisesta rikollisuudesta ovatkaan menestyneet ;)
Perustele.
Miksi sinun mielestäsi veneilijän ja sataman omistajan välinen vuokrasopimus ei ole pätevä? - 12r2f2
kuusamox kirjoitti:
Kun vene on kiinni ja maksu suoritettu, on syntynyt sopimus juuri siitä kohdasta/kiinityksestä, missä vene on. Sitä ei voi siirtää muuten kuin yhteisestä sopimuksesta. Sopimuskumppanit ovat vain vuokranantaja ja vuokraaja.
Ulkopuolinen ei voi tietää sen sisällöstä mitään. Onhan mahdollista, että on sovittu, vaikka että kiinnittämiseen saa käyttää poikkeuksellisesti kahta poijua tai että vene saa olla osittain poikittain kahdella paikalla.
Olisi aika erikoista, jos satamaan myöhemmin tulevalla olisi oikeus muuttaa vuokraajan ja vuokranantajan tekemää sopimusta :D"Kun vene on kiinni ja maksu suoritettu, on syntynyt sopimus juuri siitä kohdasta/kiinityksestä, missä vene on"
Just ja hirvittäviä rikoksia tehdään joka kesä esim Maarianhaminan MSF:n ain tyniin tyhjässä itäsatamassa, jossa siirrellään veneitä parempaan paikkaan, koska sinne tullessa paremmat paikat eivät näy. - Rikosilmoituksia
kuusamox kirjoitti:
Perustele.
Miksi sinun mielestäsi veneilijän ja sataman omistajan välinen vuokrasopimus ei ole pätevä?Kerrohan meille miten rikosilmoituksesi noista inhottavista rikollisista (luovijoista) ovat menestyneet?
Menestyksestä voimme vetää johtopäätöksiä lakimieskykyjesi suhteen :)
- paraspaikka1
onneksi kaikki eivät tuollaisia kusipäitä jotka änkee liian pieneen rakoon tai pakottaa jo satamassa olevat siirtymään!!
- meremes
No jopa oli ketju! Ei ihme, että on sotia käyty!
- koirakerholainen
Niin, tällaisten vuoksi ihmiset eroavat purjeseuroista.
- sopu sijaa antaa
Positiivinen puoli asiassa on, että tämä mielen pahoittaminen ja kiihtyminen "tunkeutumisesta täyteen satamaan" käydään vain suomi24:n keskustelupalstalla.
Todellisuudessa asia on paljon paremmin. Auttamista ja sopua löytyy. Ketään ei käännytetä takaisin pimeälle ja tuuliselle merelle.
Vain noviisit nipottavat, kunnes hekin hoksaavat, että ennemmin tai myöhemmin ovat itse hakemassa paikkaa täydeltä näyttävästä satamasta - ja saavat ystävällistä apua muilta veneilijöiltä! Kyllä tuntuu mukavalta, kun joku huutaa tai viittilöi: hei "tuu tänne", "kom hit", "come here" tms. - Oikealla merellä
sopu sijaa antaa kirjoitti:
Positiivinen puoli asiassa on, että tämä mielen pahoittaminen ja kiihtyminen "tunkeutumisesta täyteen satamaan" käydään vain suomi24:n keskustelupalstalla.
Todellisuudessa asia on paljon paremmin. Auttamista ja sopua löytyy. Ketään ei käännytetä takaisin pimeälle ja tuuliselle merelle.
Vain noviisit nipottavat, kunnes hekin hoksaavat, että ennemmin tai myöhemmin ovat itse hakemassa paikkaa täydeltä näyttävästä satamasta - ja saavat ystävällistä apua muilta veneilijöiltä! Kyllä tuntuu mukavalta, kun joku huutaa tai viittilöi: hei "tuu tänne", "kom hit", "come here" tms.Näinhän se juuri on. Oikealla merellä ollaan ihmisiksi. Täällä netissä keskenkasvuiset kirjoittelevat trollejaan kun ovat niiiiin kovia siellä näyttöruudun takana.
Tulin kerran Käringsundiin meren ylityksen jälkeen. Olikin kova tuuli (lopussa yli 20m/s ja ukkoskuuroja). Ei ole vieressä luonnonsatamaa. Satama oli ns. "täynnä" mutta kovasti siellä viittilötiin useammassakin veneessä että tule tähän meidän perään. Sinne sitten ja kun olin saanut köydet kiinni ja huokaisin helpotuksesta käteeni työnnettiinkin höyryävä rommitoti. Ja kyseessä olivat täysin tuntemattomat ihmiset.
Semmottis se oikealla merellä. Ei siellä itketä täydestä satamasta. - Kära sunden
Oikealla merellä kirjoitti:
Näinhän se juuri on. Oikealla merellä ollaan ihmisiksi. Täällä netissä keskenkasvuiset kirjoittelevat trollejaan kun ovat niiiiin kovia siellä näyttöruudun takana.
Tulin kerran Käringsundiin meren ylityksen jälkeen. Olikin kova tuuli (lopussa yli 20m/s ja ukkoskuuroja). Ei ole vieressä luonnonsatamaa. Satama oli ns. "täynnä" mutta kovasti siellä viittilötiin useammassakin veneessä että tule tähän meidän perään. Sinne sitten ja kun olin saanut köydet kiinni ja huokaisin helpotuksesta käteeni työnnettiinkin höyryävä rommitoti. Ja kyseessä olivat täysin tuntemattomat ihmiset.
Semmottis se oikealla merellä. Ei siellä itketä täydestä satamasta.Käringsund on yksi niistä satamista, joissa toisen perään kiinnittyminen on erityisesti kielletty laiturilla olevalla kyltillä.
Luonnonsatama Husfjärden löytyy aivan lähistöltä olevasta lahdesta (sataman suulta luoteeseen).Annistuu hyvin ja maihinkin pääsee jossain kohdissa. - Oikealla merellä
Kära sunden kirjoitti:
Käringsund on yksi niistä satamista, joissa toisen perään kiinnittyminen on erityisesti kielletty laiturilla olevalla kyltillä.
Luonnonsatama Husfjärden löytyy aivan lähistöltä olevasta lahdesta (sataman suulta luoteeseen).Annistuu hyvin ja maihinkin pääsee jossain kohdissa.> Käringsund on yksi niistä satamista, joissa toisen perään kiinnittyminen on erityisesti kielletty laiturilla olevalla kyltillä.
Eipä ole näkynyt moista kylttiä eikä tullut kukaan kertomaankaan asiasta, ei henkilökuntakaan.
> Luonnonsatama Husfjärden löytyy aivan lähistöltä olevasta lahdesta
Eipä ollut tietoa tästä satamasta enkä oikein usko että olisi ollut kovin suojainen, tuuli kaakosta ja rantaa pitkin kiertäen olisi varmaan puhaltanut suoraan lahden suusta sisään.
Tuolla tuulenvoimakkuudella ei lähdetä etsimään mahdollisia uusia luonnonsatamia eikä varsinkaan paikasta josta ei edes välttämättä olisi päässyt pois kovan tuulen ja lahden aukkoon pakkautuvan allokon takia.
Mutta kirjoitukseni pointti on tämä:
Semmottis se oikealla merellä. Ei siellä itketä täydestä satamasta. - suojasatama, 20m/s
Kära sunden kirjoitti:
Käringsund on yksi niistä satamista, joissa toisen perään kiinnittyminen on erityisesti kielletty laiturilla olevalla kyltillä.
Luonnonsatama Husfjärden löytyy aivan lähistöltä olevasta lahdesta (sataman suulta luoteeseen).Annistuu hyvin ja maihinkin pääsee jossain kohdissa.Ajattelepa tilannetta, jossa olet itse tulossa sataman suojaan 20 m/s tuulessa ja ukonilmassa kuten nimimerkki "Oikealla merellä" kuvasi. Ehkä on jo pimeääkin. Olet ottanut purjeet alas ja sataman suojassa laittelet kiinnitysköydet käyttövalmiiksi ja fendarit kyljille. Omasta mielestäsi tilaa on turvaliseen kiinnittymiseen vaikkapa toisen veneen perään, jos muita tyhjiä paikkoja ei näytä olevan.
Sitten joku huutelee sinulle "satama on täynnä" tai "toisen perään kiinnittyminen on kielletty". Sinäkö lähdet siinä tilanteessa ulos suojaisesta satamasta ja alat etsiä ankkuripaikkaa jostain luonnonsatamasta, jossa et ole koskaan aikaisemmin käynyt?
Vai voisitko kenties itse olla se, joka hätistelee saapujan takaisin merelle, ettei se ainakaan kiinnittyisi sinun veneesi viereen? "Mee pois, satama on täynnä, ei tänne mahdu"! - Bullshittii
Kära sunden kirjoitti:
Käringsund on yksi niistä satamista, joissa toisen perään kiinnittyminen on erityisesti kielletty laiturilla olevalla kyltillä.
Luonnonsatama Husfjärden löytyy aivan lähistöltä olevasta lahdesta (sataman suulta luoteeseen).Annistuu hyvin ja maihinkin pääsee jossain kohdissa."Käringsund on yksi niistä satamista, joissa toisen perään kiinnittyminen on erityisesti kielletty laiturilla olevalla kyltillä."
Pötyä. Jos siis puhutaan Eckeröstä. - opastekyltit
Bullshittii kirjoitti:
"Käringsund on yksi niistä satamista, joissa toisen perään kiinnittyminen on erityisesti kielletty laiturilla olevalla kyltillä."
Pötyä. Jos siis puhutaan Eckeröstä.En minäkään ole nähnyt Eckerön Käringsundissa kieltokylttiä, mutta en toisaalta poikennut viime kesänä sinne.
"Käringsund on yksi niistä satamista, joissa toisen perään kiinnittyminen on erityisesti kielletty laiturilla olevalla kyltillä". Olisi kiinnostava lukea mitä ne muut "kieltotaulusatamat" olivat.
Ne kyltit, joiden toivoisi meilläkin yleistyvän, ovat opasteet eikä kiellot. Monissa skandinaavisissa ja saksalaisissa vierassatamissa on kylttejä, jotka ilmoittavat esim. aisapaikan leveyden. Nynäshamnissa on opaste myös veneen painolle (kevyemmät aisapaikkoihin, raskaammat poijuihin). Falsterbossa on merkit tolppapaikkojen leveyksistä. Helgolandissa on opasteet veneen pituuksille (vain kylkikiinnityksiä ponttooniin toisen veneen kylkeen). Esimerkkejä positiivisista kylteistä löytyy paljon....Ja satamiin mahtuu hyvän yhteishengen ja -ymmärryksen avulla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162158Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842098- 1011387
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101256Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461178Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811173Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173864- 69845
- 63844