KIINTEIDENALOITUS

_SENTTU_

Minkälainen ateriarytmi aamusta iltaan kiinteiden kanssa?Annanko ekaksi maitoa ja sitten sosetta vai toisinpäin?
Meillä siis kolmen kuukauden ikäinen vauva,joka syö maitoa pullosta.Maito ei pidä hirveesti nälkää niin meinasin aloittaa kiinteät.

12

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehkä ei vielä

      Kolmen kuukauden iässä vauvoilla on tiheän imun kausi ja se voi olla pullosta syötetyllä vauvallakin. Jos korviketta ei mene liian suuria määriä, niin kiinteitä ei ole noin pienelle oikein järkeä vielä aloittaa. Kuinka pitkiä syöttövälejä teillä sitten on?

      • _SENTTU_

        Päiväsaikaan kolmen tunnin välein syötän ja sitten yöaikaan menee pitempi aika.Yöaikaan syö kaksi kertaa.


      • Tytt.
        _SENTTU_ kirjoitti:

        Päiväsaikaan kolmen tunnin välein syötän ja sitten yöaikaan menee pitempi aika.Yöaikaan syö kaksi kertaa.

        No eipä oo kovin lyhyet syöttövälit. Nimim. 3kk iässä 2h syöttövälit päivällä pullovauvalla..


      • ei ehkä vielä
        _SENTTU_ kirjoitti:

        Päiväsaikaan kolmen tunnin välein syötän ja sitten yöaikaan menee pitempi aika.Yöaikaan syö kaksi kertaa.

        Siis teillähän on pitkät syöttövälit. :) En missään nimessä menisi kiinteitä aloittamaan. Noin pienen kuuluukin syödä noin usein, kun tuossa vaiheessa kasvu on velä hurjaa.


    • Mellllis

      Meillä oli myös 2h syöttövälit ympäri vuorokauden (rintaruokinta) vauvalla 3kk iässä ja vielä neljänkin. En aloittaisi kiinteitä vielä, ihan normaalia syödä noin usein noin pienenä. 4kk asti odottaisin ainakin.. Etenkin jos lapsi kasvaa hyvin. Jos ei kasva, kysyisin ainakin eka neuvolasta.

    • carmenblue

      Sinulla on tosiaan pitkät syöttövälit! :) Meillä poika syö kiinteitä rintamaidolla ja on 8 kk:n ikäinen. Syöminen tapahtuu 3 tunnin väkein ja rintaa saa antaa välilläkin. Yöllä herää syömään 3-5 kertaa.. Oli jo välissä muutama yö, että heräsi kahdesti, mutta flunssa ja hampaiden tulo palautti rytmin vanhaan.

      Enkä näe kiinteiden muuttavan yhtään sen pidemmäksi tuota ruokailuväliä: klo. 8.00 aamupuuro, klo. 11.00 lounas, klo. 14.00 välipala, klo. 17.00 iltaruoka ja klo. 19.00 iltapala.

      Miten sinä ap näet kiinteiden pidentävän syöttöväliä? Sitä paitsi nauti nyt kun on vauva pelkällä pullolla.. Se on helppoa! :D

      Tietysti jos korvikkeen määrä alkaa olla hurjia määriä päivässä.. En nyt muista mikä määrä alkaa jo rasittaa munuaisia, niin silloin kannattaa jo keskustella neuvolan kanssa kiinteiden aloittamisesta vähitellen..

      • noin litra

        Se raja on suunnilleen siinä litran paikkeilla. Luulisi kyllä, että tuollaisilla syöttöväleillä kuin ap:n lapsi on, ei litra kovin paljoa pauku. Tosin, onhan siinä sitä turvarajaa, Suomessa ollaan hurjan tarkkoja, tässäkin asiassa. :)


      • _SENTTU_

        En minä syöttövälejä ole pidentämässäkään.Nämä syöttövälit mitkä minulla on,niin olen tyytyväinen siihen ja yölläkään ei tarvitse useaan kertaan herätä.
        Elikkä menen samalla tavalla kuin tähänkin asti,mutta haluan vaan tietää että minkälainen ateriarytmi muilla on vauvojen kanssa.Elikkä kellonajan mukaan,että monenko aikoihin syödään aamupalaa,lounasta,välipalaa,päivällistä ja iltapalaa ja sitten tietysti siihen päälle yömaidot.En ole tarkoittanut sitä että olisin nytten aloittamassa kiinteiden antamisen vaan haluan myöhemmäksi ajankohdaksi muilta tietoa,että mitenkä muut tekevät.Myös tuosta vielä että annatteko maidon ekaksi ja sitten vasta ruoan vai toisinpäin.Se kiinteiden aloitus on vasta sitten kun on oikea aika aloittaa kiinteiden syöminen.


      • carmenblue
        _SENTTU_ kirjoitti:

        En minä syöttövälejä ole pidentämässäkään.Nämä syöttövälit mitkä minulla on,niin olen tyytyväinen siihen ja yölläkään ei tarvitse useaan kertaan herätä.
        Elikkä menen samalla tavalla kuin tähänkin asti,mutta haluan vaan tietää että minkälainen ateriarytmi muilla on vauvojen kanssa.Elikkä kellonajan mukaan,että monenko aikoihin syödään aamupalaa,lounasta,välipalaa,päivällistä ja iltapalaa ja sitten tietysti siihen päälle yömaidot.En ole tarkoittanut sitä että olisin nytten aloittamassa kiinteiden antamisen vaan haluan myöhemmäksi ajankohdaksi muilta tietoa,että mitenkä muut tekevät.Myös tuosta vielä että annatteko maidon ekaksi ja sitten vasta ruoan vai toisinpäin.Se kiinteiden aloitus on vasta sitten kun on oikea aika aloittaa kiinteiden syöminen.

        Tuossapa yllä onkin jo vähän aikataulutusta noille ruoka-ajoille, mutta suurin tekijä on teidän oma päivärytmi. Kuitenkin niin, että 3 tunnin välein olisi suurinpiirtein ruokahetki.

        Meillä 2-vee esikoinen herää kuuden tienoilla ja on huono syömään heti aamupalaa.. Vähän vain maistelee, joten ysiltä annan omenan tai jonkin bedelmän vielä syötäväksi ennen kuin yhdentoista tienoilla on lounas.

        Kiinteitä aloittaessa ihan yksi kerta päivässä riittää ekalla viikolla.. Toisella viikolla kaksi kertaa jne.. Sillä tavalla kannattaa maltillisesti mennä, että 1,5-2 kk:n päästä aloituksesta on nuo 5-6 ruokailu hetkeä käytössä. Rennolla otteella siis.

        Itse asiassa tuo juttu munuaisten rasittumisesta ei ilmeisesti pidä paikkaansa kun goolettelin asiaa. Vaarana on tietysti hurjissa maitomäärissä se, että mahalaukku venyy vauvalla ja sitä myöten lihominen kun normaalit ruoka-annokset eivät riitä (sama se on meillä aikuisillakin).

        Se milloin kiintwät aloittaa on sitten ihan ap:sta kiinni. Meillä esikoiselle.aloin antamaan kiinteitä 5,5 kk:n iässä ja kuopukselle 4,5 kk iässä.

        Ei kannata uskoa sitä vanhaa sanontaa, että jos aloittaa hedelmäsoseilla niin vauva oppii olemaan makean perään eikä opi syömään tavallista ruokaa. Ei nuo äidinmaidot ja korvikkeet happamilta maistu ;) Esikoisella aloitin bataatilla, maissilla, perunalla ja porkkanalla.. Kuopuksen kohdalla luumulla, ruusunmarjalla, maissilla ja bataatilla. Molemmat tyylit toimivat yhtä hyvin. Lihojen aloitus siellä 6 kk kieppeillä.


      • carmenblue
        _SENTTU_ kirjoitti:

        En minä syöttövälejä ole pidentämässäkään.Nämä syöttövälit mitkä minulla on,niin olen tyytyväinen siihen ja yölläkään ei tarvitse useaan kertaan herätä.
        Elikkä menen samalla tavalla kuin tähänkin asti,mutta haluan vaan tietää että minkälainen ateriarytmi muilla on vauvojen kanssa.Elikkä kellonajan mukaan,että monenko aikoihin syödään aamupalaa,lounasta,välipalaa,päivällistä ja iltapalaa ja sitten tietysti siihen päälle yömaidot.En ole tarkoittanut sitä että olisin nytten aloittamassa kiinteiden antamisen vaan haluan myöhemmäksi ajankohdaksi muilta tietoa,että mitenkä muut tekevät.Myös tuosta vielä että annatteko maidon ekaksi ja sitten vasta ruoan vai toisinpäin.Se kiinteiden aloitus on vasta sitten kun on oikea aika aloittaa kiinteiden syöminen.

        Niin ja sen verran vielä lisään, että kun alkaa se maistattelu vaihe kiinteille.. Eli 1/2 tai lusikallinen päivässä niin sen voi antaa vasta pulloruokinnan jälkeen.

        Sitten kun on se 5-6 ateriaa päivässä niin sitten olen ainakin itse siirtynyt siihen, että ensin ruoka ja sen päälle imetystä. Ruokailun yhteydessä kyllä tosin vauva on 5,5 kk:n iästä lähtien hörpännyt korviketta lasin reunasta.. Meillä ei ole siis tuttipullolle edes oppinut kumpikaan vaan kiinteiden aloituksen jälkeen on siirrytty juomaan lasin reunasta/nokkiksesta ruokailun yhteydessä ja rinnalle jälkkäriksi :)


      • siis kuinka?
        _SENTTU_ kirjoitti:

        En minä syöttövälejä ole pidentämässäkään.Nämä syöttövälit mitkä minulla on,niin olen tyytyväinen siihen ja yölläkään ei tarvitse useaan kertaan herätä.
        Elikkä menen samalla tavalla kuin tähänkin asti,mutta haluan vaan tietää että minkälainen ateriarytmi muilla on vauvojen kanssa.Elikkä kellonajan mukaan,että monenko aikoihin syödään aamupalaa,lounasta,välipalaa,päivällistä ja iltapalaa ja sitten tietysti siihen päälle yömaidot.En ole tarkoittanut sitä että olisin nytten aloittamassa kiinteiden antamisen vaan haluan myöhemmäksi ajankohdaksi muilta tietoa,että mitenkä muut tekevät.Myös tuosta vielä että annatteko maidon ekaksi ja sitten vasta ruoan vai toisinpäin.Se kiinteiden aloitus on vasta sitten kun on oikea aika aloittaa kiinteiden syöminen.

        Nyt en ihan ymmärtänyt. Kirjoitat aloitusviestissäsi aivan päinvastaista. "Maito ei pidä hirveesti nälkää niin meinasin aloittaa kiinteät". Miten tuo nyt pitäisi ymmärtää, jos ei siten, että sinun mielestäsi lapsi syö liian usein ja haluat aloittaa kiinteät jo näin aikaisin?

        Sitten kun joskus ne kiinteät aloitatte, niin ilman muuta ensin maito, sitten aina vasta maistelut. Vauvan pääasiallinen ravinnonlähde saa olla maito vielä varsin pitkään, ei ole mitään syytä täyttää mahaa kiinteillä ruoilla, jotka yleensä sisältävät kaloreitakin vähemmän, kuin maito.


    • _SENTTU_

      Niin aloitus viestissä meinaan aloittaa kiinteät kun ei pidä nälkää pelkkä maito,mutta eihän sillä loppupelissä ole kiirettä kun voipi ne kiinteät aloittaa myöhemminkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1903
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1476
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      13
      1384
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe