FullHD videoita autofokuksella?

kysymys teille

Mikä olisi edullinen kamera, jos tarkoituksena on lähinnä kuvata lasten näytelmät melko hämärässä salissa ilman jalustaa? Videokameroita kun saa alle 200€:lla, mutta tekeekö niillä mitään? Vai onko pokkari parempi tähänkin tarkoitukseen?

Valokuvia varten minulla on Pentax k-5, joka videokuvaukseen ei oikein sovi. (videoiden maksiimipituus parhaalla ladulla vain 4 minuuttia ja ainoastaan manuaalifokus, mikä on tosi hankala silmälasien kanssa hämärässä)

5

94

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pentax k-5 on kyllä erinommainen kamera, mutta tosiaan: onpa hassusti pantu 4 gigatavun enimmäispituus videoleikkeille. Kun esimerkiksi Nikonin d7000 saapi kaksikymmentä minuttia läpeensä videokuvaa, resoluutiosta riippumatta. Tiedä sitten miksi Pentaxilla on moiseen ryhdytty, kenties pelkäävät prosessorin liikakuumenemista. Muutoinkin kuulemma videokuvauksessa olisi sellainen käytäntö että kolmekymmentä minuuttia olisi max pituus videoleikkeille välineestä riippumatta. Olisiko joku älytön eu- määräys jälleen kyseessä? Sieltähän kaikki paha muutenkin tuntuu tulevan. Varsinaiseen kysymykseen: kyllä videointiin on kannatettavaa hankkia videokamera. Suapi sitten jatkuvaa tarkennustakin eikä tarvitse turvautua kertatarkennuksiin tahi kontrastiin. Sellainen hyvä olisi varmaankin joku Sony, mikä se nyt oli? ex220e tai jotain sinne päin.

      • khirji

        Ei se ole Pentaxin vika, että pidempää videota ei saa.
        Ensinnäkin FAT 32 ei tunne suurempaa tiedostokokoa, kuin 4 GB ja kun se tulee täyteen on video katkaistava ja minuuttimäärä riippuu videon pakkauksesta.

        Myös veroteknillisistä syistä ei järjestelmiin alkuaan voitu rakentaa pidempää videointia. Se olisi vaikuttanut kameran hintaan negatiivisesti.

        Nyttemmin rajoitus on tietääkseni poistettu, tai ollaan poistamassa, mikä sallii uudempien kameroiden tuottaa pidempiä videoita, jos tallennusmedia sallii.
        4 GB:n rajoitus poistuu, kun talletusformaatti muuttuu.

        Videokameroissa ei ole mitään rajoituksia, ellei tiedostomuoto, tai talletusmedia sitä rajoita.

        En ymmärrä, miksi pitää filmata tuntikaupalla yhteen menoon?
        Eihän kamerakaan sitä kestä, vaan kuumenee jumiin.

        Olen kuvannut joitakin eläinvideoita ja otokset on yleensä alle minuutin. Tapahtuman pituus.


      • vaikka siksi
        khirji kirjoitti:

        Ei se ole Pentaxin vika, että pidempää videota ei saa.
        Ensinnäkin FAT 32 ei tunne suurempaa tiedostokokoa, kuin 4 GB ja kun se tulee täyteen on video katkaistava ja minuuttimäärä riippuu videon pakkauksesta.

        Myös veroteknillisistä syistä ei järjestelmiin alkuaan voitu rakentaa pidempää videointia. Se olisi vaikuttanut kameran hintaan negatiivisesti.

        Nyttemmin rajoitus on tietääkseni poistettu, tai ollaan poistamassa, mikä sallii uudempien kameroiden tuottaa pidempiä videoita, jos tallennusmedia sallii.
        4 GB:n rajoitus poistuu, kun talletusformaatti muuttuu.

        Videokameroissa ei ole mitään rajoituksia, ellei tiedostomuoto, tai talletusmedia sitä rajoita.

        En ymmärrä, miksi pitää filmata tuntikaupalla yhteen menoon?
        Eihän kamerakaan sitä kestä, vaan kuumenee jumiin.

        Olen kuvannut joitakin eläinvideoita ja otokset on yleensä alle minuutin. Tapahtuman pituus.

        >En ymmärrä, miksi pitää filmata tuntikaupalla yhteen menoon?

        Jos kuvaat esim teatterinäytöksen, joka kestää 45min. Niin on aika turhaa tehdä kaksitoista neljän minuutin videota. Kun se voi katkea keskellä lausetta ja uuden aloittaminen vie ne 1-2 sekuntia. Tai sitten tanssiesitykset, lauluesitykset, jne... ei koskaan tule kokonaista videota jos ne on pakko pätkiä.

        Ihan eri asia jos kuvaan itse musiikkivideota 10 -20sek pätksissä... Silloin ei ole pituudella väliä, ja voi aina sanoa, että otetaan se pätkä uudestaan, jne.. Mutta kun olet konsertissa, ei oikein voi sanoa esiintyjälle, että hups, 4min raja tuli, aloitapas biisi alusta...


    • Vidiootti Ville

      Videoiden (leikkeen) max rajoitus johtuu EUn verotussäädöksistä: max pituus on 30 min järkkäreille, koska varsinaisia videkamaeroita verotetaan erilailla. Eihän tämä sikäli rajoita esim noita elokuvia/tv-sarjoja filmataan paljon ( leikkeet voi yhdistää) esim Canonin 5D II/III:lla.

      Lähes kaikilla valmistajilla on sopivia kameroita videoiden tekoon, eturivissä Canonin, Sonyn tai Panasonicin kamerat.

    • maksiimipituus

      Piraattisoftalla voi muttaa monien kameramallien max otospituuaa.
      Esim. Magic Lantern firmware

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      238
      5411
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      124
      4363
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      330
      2122
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1563
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      8
      1452
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1205
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      179
      1080
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      929
    9. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      837
    10. 46
      813
    Aihe