Kylämme tiehoitokunnnan yksiköyt

Hämeen hidas

Kylämme tiehoitokunnan yksiköt vaatisi päivitystä kiinteistö kauppojen /uusien tilojen rakentamisen ym asioiden vuoiksi voiko yksittäinen osakas hakea muutosta maanmittaustoimistosta vai tarvitaanko usempi osakas ja kuka maksaa tiehoitokunta tai osakas maanmittaustoimiston kulut

10

214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysy teknisestä

      Jos vain tieyksiköt vaativat päivittämistä niin ei siihen tarvitse maanmittaria. Apua voit kysellä kunnan tielautakunnalta/jaokselta mikäli omasta tiekunnasta ei löydy osamista yksiköiden laskemiseen. Laskeminen ei ole monimutkainen toimenpide ja siihen löytyy ohjeita kuntien tekniseltä osastolta. Osakas voi vaatia yksiköiden laskemista uudelleen ja jos siitä koituu kuluja ne voidaan jakaa osakkaiden kesken/tiekunta kustantaa homman. Mikäli on rajaepäselvyyksiä, siihen voi tarvita jo maanmittausta ja tästä harvoin selvitään muutamalla satasella riippuen työn laajuudesta.

    • puhjoht-siht

      No sinä ilmeisesti kuitenkin tiedät miten tieyksiköt on jaettu?
      Ja olet varma ettei niitä ole päivitetty? vai oletatko vain?

      asiahan ei kuulu maanmittaustoimistolle ollenkaan... eikä oikeastaan kaupungillekaan...

      yksitystien tiemaksut yms päätetään kokouksessa eikä niitä kesken vuoden varmasti muutella..

      Suosittelisin ihan ensiksi että osallistut tiehoitokunnan kokoukseen kun niitä järjestetään. Ja avaat suusi kun kysytään onko esityslistaan lisättävää.
      ei tarvi sitten täällä palstalla kysellä.
      Itse olen lopen kyllästynyt kaikkiin vätyksii jotka osaa kyllä ruikuttaa joka asiasta ja tietää miten asiat kuuluu olla ja tietää miten tieyksiköt kuuluisi jakaa... mutta kun eipä ketään näy kokouksessa. eikä kukaan ole halukas tiehoitokunnan hallitukseen.

      • Hämeen hitas

        Kiitos
        Tiehoitokunnassamme asia ei etene koska puheenjohtan edustama yhteisö olisi yksköiden korjauksen jälkeen oikeuden mukaiseksi maksumies .ja tuottaisi hänen mukaansa tuhansien eurojen maksun tiehoitokunnalle.Kokouksisa on käyty ja asiaa pohdittu mutta puheenjohtajan halukkuus korjaukseen ei ole tuottanut tulosta .mm kokouksessa käsiteltyyn asiaan.


    • Kysy teknisestä

      Nimenomaan sitä varten on olemassa teknisen toimen tiejaos (eri kunnissa voi olla eri nimellä ko. instanssi) joka hoitaa tieyksiköt ajantasalle mikäli tiekunta on haluton/kykenemätön asiaa hoitamaan. Tieyksiköt voidaan laskea uudelleen milloin vain ja ne saatetaan voimaan sopimuksen mukaan, mutta yleensä seuraavana vuonna/kautena. Hämeen hitaalle neuvo: Mene todellakin kokoukseen ja valitkaa uusi puheenjohtaja jos vanha ei hoida hommiaan. Ja toistan taas vanhaa; kunnan teknisestä toimesta saa neuvoja. Tuossa vielä linkki tieydistyksen sivuille, sieltä saa tilata opaskirjoja ja saa muutenkin neuvoja: http://www.tieyhdistys.fi/julkaisut/kirjat/


      Mitä tulee nimimerkin puhjoht-siht harmitukseen ettei kokouksessa käy väkeä, eikö se ole merkki siitä että asioihin ollaan tyytyväisiä? Valituksia ei ole syytä kuunnella muulloin kuin kokouksessa, aina voi siis sanoa valittajille että asiat käsitellään vain kokouksessa eikä kylillä tavatessa.

      • puhjoht-siht

        nimenomaan.
        kokouksessahan ne käsitellään.

        Eikä puheenjohtajalla ole niin suurta valtaa että voisi estää asian eteenpäin viemisen.
        pakkohan sitä on eteenpäin viedä jos kokouksessa niin päätetään.
        ja jos ei puheenjohtaja hoida asioita niin hallitus erotetaan ja uusi tilalle.


    • sihteeri2

      Useimmat kunnat/kaupungit velvoittavat, että yksiköinti on ajan tasalla. Muuten ei valtion/kunnan avustusta saa. Todellakin netistä saa nykypäivänä tietoa, jopa omat yksiköt pystyy laskemaan. Kokoukseen vaan mukaan, niin asiat selviävät. Nykypäivänä kaikki kyllä ajaisivat, mutta kukaan ei maksaisi. Paras omalle kohdalle tullut asia on se, että eräät eläkeläiset päättivät kimpassa, etteivät ole koskaan yksityistietämme ajaneetkaan ja lähettivät karhulaskun 10 v takaisista tiemaksuista..voi arvata miten mummojen kävi..

      • Anonyymi

        Moneenko käyntiin maksamasi tieyksiköt riittävät?

        Käyntikerrat = Tieyksiköt / (Ajoneuvon paino x Matka)

        Tässä esimerkkitapauksessa tieyksiköitä 620
        ajoneuvon paino ajettaessa on 1, 6 tonnia
        tiellä ajettava matka 3,4 km (yhteen suuntaan)

        Ensin suluissa olevat kerrotaan keskenään: 1,6 x 3,4 = 5,44

        Sitten tieyksiköt jaetaan: 620 / 5,44 = 114 käyntiä.


        Muuta esimerkkilukujen paikalle omat lukusi ja saat tarkastettua täsmääkö tieyksikköjesi määrä ajojesi kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moneenko käyntiin maksamasi tieyksiköt riittävät?

        Käyntikerrat = Tieyksiköt / (Ajoneuvon paino x Matka)

        Tässä esimerkkitapauksessa tieyksiköitä 620
        ajoneuvon paino ajettaessa on 1, 6 tonnia
        tiellä ajettava matka 3,4 km (yhteen suuntaan)

        Ensin suluissa olevat kerrotaan keskenään: 1,6 x 3,4 = 5,44

        Sitten tieyksiköt jaetaan: 620 / 5,44 = 114 käyntiä.


        Muuta esimerkkilukujen paikalle omat lukusi ja saat tarkastettua täsmääkö tieyksikköjesi määrä ajojesi kanssa.

        Kuka valvoo nämä käynnit?

        Tulee todella kiva soppa jos aletaan "käyntikertojen" mukaan veloittamaan, pitää siis rakennuttaa puomit jotka avautuvat etäluettavalla kortilla tms.

        Maksaa kaikille paljon enemmän mitä enemmän on turhia muuttujia jotka vaikuttavat maksujen perusteisiin.

        Tien perusparannus, auraus, soratus yms. on riippumaton käyntikerroista...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka valvoo nämä käynnit?

        Tulee todella kiva soppa jos aletaan "käyntikertojen" mukaan veloittamaan, pitää siis rakennuttaa puomit jotka avautuvat etäluettavalla kortilla tms.

        Maksaa kaikille paljon enemmän mitä enemmän on turhia muuttujia jotka vaikuttavat maksujen perusteisiin.

        Tien perusparannus, auraus, soratus yms. on riippumaton käyntikerroista...

        "Tulee todella kiva soppa jos aletaan "käyntikertojen" mukaan veloittamaan"

        Tieosakas itse arvioi vuoden käyttökerrat tiekokousväliksi (max. 4 vuotta). Lähtökohtaisesti on ARVIO kyseessä. Ei näitä joka vuosi kysellä ja laskeskella. Tämä arvio ilmoitetaan tieyksiköiden laskijalle. Tässä luotetaan ilmoittajan rehellisyyteen.
        Joku tieosakkaista kyllä huomaa, jos toinen osakas käyttää tietä paljon enemmän kuin tieyksiköt edellyttävät ja sitten alkaa selvittely.

        "Tien perusparannus, auraus, soratus yms. on riippumaton käyntikerroista".

        Mikäli käyttökertoja on nolla, ei tiehoitoa tarvita - eihän se tie kulu. Käytön ollessa tiheää on enemmän sorastustarpeita ym. tienpidon toimia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tulee todella kiva soppa jos aletaan "käyntikertojen" mukaan veloittamaan"

        Tieosakas itse arvioi vuoden käyttökerrat tiekokousväliksi (max. 4 vuotta). Lähtökohtaisesti on ARVIO kyseessä. Ei näitä joka vuosi kysellä ja laskeskella. Tämä arvio ilmoitetaan tieyksiköiden laskijalle. Tässä luotetaan ilmoittajan rehellisyyteen.
        Joku tieosakkaista kyllä huomaa, jos toinen osakas käyttää tietä paljon enemmän kuin tieyksiköt edellyttävät ja sitten alkaa selvittely.

        "Tien perusparannus, auraus, soratus yms. on riippumaton käyntikerroista".

        Mikäli käyttökertoja on nolla, ei tiehoitoa tarvita - eihän se tie kulu. Käytön ollessa tiheää on enemmän sorastustarpeita ym. tienpidon toimia.

        Eli ilmaiseksi pitäisi tietä saada käyttää, niinkö?

        Jos käyntikertoja on nolla, silloin kannattaa myydä tontti tai muu maa-alue pois kuleksimasta.

        Tie joka tapauksessa tarvitsee hoitoa vaikka yksittäinen "itkupotkuraivarikitupiikki" ei sitä käyttäisikään.

        Itse arvioisin, käyttäväni kotitietäni vain kaksi kertaa: mennen ja tullen...

        "Tienpitokustannusten tieyksikkölaskelman perusteena on yleensä tieosakkaan tien käyttö. Tienpito hoidetaan yhteiseen lukuun, ja kaikki tieosakkaat osallistuvat kustannuksiin tieyksiköidensä mukaisesti."

        Tuolla tietoa yksiköinnistä: https://www.maanmittauslaitos.fi/sites/maanmittauslaitos.fi/files/attachments/2019/04/yksityistien_tieyksikointi.pdf


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      48
      3299
    2. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      512
      1993
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      17
      1940
    4. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

      jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      82
      1877
    5. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      18
      1542
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1488
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1376
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

      Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      90
      1349
    9. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

      Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1263
    10. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

      Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      112
      1192
    Aihe