Kylämme tiehoitokunnnan yksiköyt

Hämeen hidas

Kylämme tiehoitokunnan yksiköt vaatisi päivitystä kiinteistö kauppojen /uusien tilojen rakentamisen ym asioiden vuoiksi voiko yksittäinen osakas hakea muutosta maanmittaustoimistosta vai tarvitaanko usempi osakas ja kuka maksaa tiehoitokunta tai osakas maanmittaustoimiston kulut

10

228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysy teknisestä

      Jos vain tieyksiköt vaativat päivittämistä niin ei siihen tarvitse maanmittaria. Apua voit kysellä kunnan tielautakunnalta/jaokselta mikäli omasta tiekunnasta ei löydy osamista yksiköiden laskemiseen. Laskeminen ei ole monimutkainen toimenpide ja siihen löytyy ohjeita kuntien tekniseltä osastolta. Osakas voi vaatia yksiköiden laskemista uudelleen ja jos siitä koituu kuluja ne voidaan jakaa osakkaiden kesken/tiekunta kustantaa homman. Mikäli on rajaepäselvyyksiä, siihen voi tarvita jo maanmittausta ja tästä harvoin selvitään muutamalla satasella riippuen työn laajuudesta.

    • puhjoht-siht

      No sinä ilmeisesti kuitenkin tiedät miten tieyksiköt on jaettu?
      Ja olet varma ettei niitä ole päivitetty? vai oletatko vain?

      asiahan ei kuulu maanmittaustoimistolle ollenkaan... eikä oikeastaan kaupungillekaan...

      yksitystien tiemaksut yms päätetään kokouksessa eikä niitä kesken vuoden varmasti muutella..

      Suosittelisin ihan ensiksi että osallistut tiehoitokunnan kokoukseen kun niitä järjestetään. Ja avaat suusi kun kysytään onko esityslistaan lisättävää.
      ei tarvi sitten täällä palstalla kysellä.
      Itse olen lopen kyllästynyt kaikkiin vätyksii jotka osaa kyllä ruikuttaa joka asiasta ja tietää miten asiat kuuluu olla ja tietää miten tieyksiköt kuuluisi jakaa... mutta kun eipä ketään näy kokouksessa. eikä kukaan ole halukas tiehoitokunnan hallitukseen.

      • Hämeen hitas

        Kiitos
        Tiehoitokunnassamme asia ei etene koska puheenjohtan edustama yhteisö olisi yksköiden korjauksen jälkeen oikeuden mukaiseksi maksumies .ja tuottaisi hänen mukaansa tuhansien eurojen maksun tiehoitokunnalle.Kokouksisa on käyty ja asiaa pohdittu mutta puheenjohtajan halukkuus korjaukseen ei ole tuottanut tulosta .mm kokouksessa käsiteltyyn asiaan.


    • Kysy teknisestä

      Nimenomaan sitä varten on olemassa teknisen toimen tiejaos (eri kunnissa voi olla eri nimellä ko. instanssi) joka hoitaa tieyksiköt ajantasalle mikäli tiekunta on haluton/kykenemätön asiaa hoitamaan. Tieyksiköt voidaan laskea uudelleen milloin vain ja ne saatetaan voimaan sopimuksen mukaan, mutta yleensä seuraavana vuonna/kautena. Hämeen hitaalle neuvo: Mene todellakin kokoukseen ja valitkaa uusi puheenjohtaja jos vanha ei hoida hommiaan. Ja toistan taas vanhaa; kunnan teknisestä toimesta saa neuvoja. Tuossa vielä linkki tieydistyksen sivuille, sieltä saa tilata opaskirjoja ja saa muutenkin neuvoja: http://www.tieyhdistys.fi/julkaisut/kirjat/


      Mitä tulee nimimerkin puhjoht-siht harmitukseen ettei kokouksessa käy väkeä, eikö se ole merkki siitä että asioihin ollaan tyytyväisiä? Valituksia ei ole syytä kuunnella muulloin kuin kokouksessa, aina voi siis sanoa valittajille että asiat käsitellään vain kokouksessa eikä kylillä tavatessa.

      • puhjoht-siht

        nimenomaan.
        kokouksessahan ne käsitellään.

        Eikä puheenjohtajalla ole niin suurta valtaa että voisi estää asian eteenpäin viemisen.
        pakkohan sitä on eteenpäin viedä jos kokouksessa niin päätetään.
        ja jos ei puheenjohtaja hoida asioita niin hallitus erotetaan ja uusi tilalle.


    • sihteeri2

      Useimmat kunnat/kaupungit velvoittavat, että yksiköinti on ajan tasalla. Muuten ei valtion/kunnan avustusta saa. Todellakin netistä saa nykypäivänä tietoa, jopa omat yksiköt pystyy laskemaan. Kokoukseen vaan mukaan, niin asiat selviävät. Nykypäivänä kaikki kyllä ajaisivat, mutta kukaan ei maksaisi. Paras omalle kohdalle tullut asia on se, että eräät eläkeläiset päättivät kimpassa, etteivät ole koskaan yksityistietämme ajaneetkaan ja lähettivät karhulaskun 10 v takaisista tiemaksuista..voi arvata miten mummojen kävi..

      • Anonyymi

        Moneenko käyntiin maksamasi tieyksiköt riittävät?

        Käyntikerrat = Tieyksiköt / (Ajoneuvon paino x Matka)

        Tässä esimerkkitapauksessa tieyksiköitä 620
        ajoneuvon paino ajettaessa on 1, 6 tonnia
        tiellä ajettava matka 3,4 km (yhteen suuntaan)

        Ensin suluissa olevat kerrotaan keskenään: 1,6 x 3,4 = 5,44

        Sitten tieyksiköt jaetaan: 620 / 5,44 = 114 käyntiä.


        Muuta esimerkkilukujen paikalle omat lukusi ja saat tarkastettua täsmääkö tieyksikköjesi määrä ajojesi kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moneenko käyntiin maksamasi tieyksiköt riittävät?

        Käyntikerrat = Tieyksiköt / (Ajoneuvon paino x Matka)

        Tässä esimerkkitapauksessa tieyksiköitä 620
        ajoneuvon paino ajettaessa on 1, 6 tonnia
        tiellä ajettava matka 3,4 km (yhteen suuntaan)

        Ensin suluissa olevat kerrotaan keskenään: 1,6 x 3,4 = 5,44

        Sitten tieyksiköt jaetaan: 620 / 5,44 = 114 käyntiä.


        Muuta esimerkkilukujen paikalle omat lukusi ja saat tarkastettua täsmääkö tieyksikköjesi määrä ajojesi kanssa.

        Kuka valvoo nämä käynnit?

        Tulee todella kiva soppa jos aletaan "käyntikertojen" mukaan veloittamaan, pitää siis rakennuttaa puomit jotka avautuvat etäluettavalla kortilla tms.

        Maksaa kaikille paljon enemmän mitä enemmän on turhia muuttujia jotka vaikuttavat maksujen perusteisiin.

        Tien perusparannus, auraus, soratus yms. on riippumaton käyntikerroista...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka valvoo nämä käynnit?

        Tulee todella kiva soppa jos aletaan "käyntikertojen" mukaan veloittamaan, pitää siis rakennuttaa puomit jotka avautuvat etäluettavalla kortilla tms.

        Maksaa kaikille paljon enemmän mitä enemmän on turhia muuttujia jotka vaikuttavat maksujen perusteisiin.

        Tien perusparannus, auraus, soratus yms. on riippumaton käyntikerroista...

        "Tulee todella kiva soppa jos aletaan "käyntikertojen" mukaan veloittamaan"

        Tieosakas itse arvioi vuoden käyttökerrat tiekokousväliksi (max. 4 vuotta). Lähtökohtaisesti on ARVIO kyseessä. Ei näitä joka vuosi kysellä ja laskeskella. Tämä arvio ilmoitetaan tieyksiköiden laskijalle. Tässä luotetaan ilmoittajan rehellisyyteen.
        Joku tieosakkaista kyllä huomaa, jos toinen osakas käyttää tietä paljon enemmän kuin tieyksiköt edellyttävät ja sitten alkaa selvittely.

        "Tien perusparannus, auraus, soratus yms. on riippumaton käyntikerroista".

        Mikäli käyttökertoja on nolla, ei tiehoitoa tarvita - eihän se tie kulu. Käytön ollessa tiheää on enemmän sorastustarpeita ym. tienpidon toimia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tulee todella kiva soppa jos aletaan "käyntikertojen" mukaan veloittamaan"

        Tieosakas itse arvioi vuoden käyttökerrat tiekokousväliksi (max. 4 vuotta). Lähtökohtaisesti on ARVIO kyseessä. Ei näitä joka vuosi kysellä ja laskeskella. Tämä arvio ilmoitetaan tieyksiköiden laskijalle. Tässä luotetaan ilmoittajan rehellisyyteen.
        Joku tieosakkaista kyllä huomaa, jos toinen osakas käyttää tietä paljon enemmän kuin tieyksiköt edellyttävät ja sitten alkaa selvittely.

        "Tien perusparannus, auraus, soratus yms. on riippumaton käyntikerroista".

        Mikäli käyttökertoja on nolla, ei tiehoitoa tarvita - eihän se tie kulu. Käytön ollessa tiheää on enemmän sorastustarpeita ym. tienpidon toimia.

        Eli ilmaiseksi pitäisi tietä saada käyttää, niinkö?

        Jos käyntikertoja on nolla, silloin kannattaa myydä tontti tai muu maa-alue pois kuleksimasta.

        Tie joka tapauksessa tarvitsee hoitoa vaikka yksittäinen "itkupotkuraivarikitupiikki" ei sitä käyttäisikään.

        Itse arvioisin, käyttäväni kotitietäni vain kaksi kertaa: mennen ja tullen...

        "Tienpitokustannusten tieyksikkölaskelman perusteena on yleensä tieosakkaan tien käyttö. Tienpito hoidetaan yhteiseen lukuun, ja kaikki tieosakkaat osallistuvat kustannuksiin tieyksiköidensä mukaisesti."

        Tuolla tietoa yksiköinnistä: https://www.maanmittauslaitos.fi/sites/maanmittauslaitos.fi/files/attachments/2019/04/yksityistien_tieyksikointi.pdf


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      252
      4548
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      128
      2978
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2742
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      74
      1730
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      105
      1563
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      20
      1461
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      55
      1314
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      93
      1235
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1085
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      204
      1083
    Aihe