Siinä on joku tietokone

pohja märkä

Heitti vedet ulos, letku alhaalta poikki (minkä sitten totesin jäkikäteen kun kurkistin pellin alle). Chrysler Neon 2.0 LX vm 2005. Luulin ensin, että vaihteisto hajosi, kun vaihtoi pienemmälle ja veto alkoi hyytyä. Oli sen verran ahdasta moottoritiellä, että löin sen sille käsivalinta puolle, että pysyi edes kolmonen sisässä ja pääsiin levehdyspaikalle (noin 1 km).

Moottorivalo paloi ja oli se siinnä punasen rajoilla. Vartissa läähtyi normaaliksi, kun katselin, tistysti moottori sammuneena, mutta virtaa riitti. Ei muuta kun tilasin hinausauron. Nyt sitten katsotaan.

Siinä vissiin on joku tietokone, joka sen sekoitti sen vaihteiston. Meinaan kaikki jäähdytysvedet valui ulos. Öljyt oli moottorissa ainakin ok. Vaihteiston öljyä en viitsinyt katsoa kun en niistä mitään ymmärrä. On sekin kyllä huolettu 108000 km.

Meinaan, se vissiin vaikuttaa vaihteiston toimintaan tässä kun vedet katoaa??

20

405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äskönen

      Vaihteiston öljynlaudutin hajosi ja moottorin jäähdytysvesi meni vaihteiston kautta pihalle jostain reiästä.

      • :-Pbbbbb

        Tai itseasiassa vaihteistolla ei ole omaa kennoa vaan jäähdytys tapahtuu pääjäähdyttimen kautta. Tyyppivika, omassa 2003 käynyt sama ja jäähdytin vaihdettu sekä laatikko huuhdeltu.


      • märkäpohja
        :-Pbbbbb kirjoitti:

        Tai itseasiassa vaihteistolla ei ole omaa kennoa vaan jäähdytys tapahtuu pääjäähdyttimen kautta. Tyyppivika, omassa 2003 käynyt sama ja jäähdytin vaihdettu sekä laatikko huuhdeltu.

        ok

        Kiitos, silleen kerroottiin pajalta. Tarkootan kennoa ja huuhtelua. Tyyppivikaan en ota kantaa. Noista ei puhuttu. Itse en tiennyt että öljyä jäähdytellään. Ne letkut on siellä alla ja kerrostalossa ei rasvamonttua. Elikkä pajalla ovat nostaneet ja katsoneet. Uusi kenno tai mikä se nyt on on hankittu ja laitoin tilaten työn alle. Siinä ei mitään paukahduksia yms. kuulunut elikkä saattaapi tulla vielä ajokuntoon kun laittaa tolleen uutta osaa ja yms. Ekaks aattelinkin että vaihtoisto meni, kun alkoi hyytymään, mutta korjasin vesivuotoon kun kurkistelin pellin alle levähdyspaikalla. Siihen tietysti vaikutti kun 460 Volvosta halkes letku vuosi sitten. Siinä on manuaaliloota. Silleen taas lohduttaa, että moottori ei tainnu saada lämmintä kun liemet tuli ulos aika syöksyllä kerta heitolla ilmeisesti sieltä syyläristä.


      • pohja märkä
        märkäpohja kirjoitti:

        ok

        Kiitos, silleen kerroottiin pajalta. Tarkootan kennoa ja huuhtelua. Tyyppivikaan en ota kantaa. Noista ei puhuttu. Itse en tiennyt että öljyä jäähdytellään. Ne letkut on siellä alla ja kerrostalossa ei rasvamonttua. Elikkä pajalla ovat nostaneet ja katsoneet. Uusi kenno tai mikä se nyt on on hankittu ja laitoin tilaten työn alle. Siinä ei mitään paukahduksia yms. kuulunut elikkä saattaapi tulla vielä ajokuntoon kun laittaa tolleen uutta osaa ja yms. Ekaks aattelinkin että vaihtoisto meni, kun alkoi hyytymään, mutta korjasin vesivuotoon kun kurkistelin pellin alle levähdyspaikalla. Siihen tietysti vaikutti kun 460 Volvosta halkes letku vuosi sitten. Siinä on manuaaliloota. Silleen taas lohduttaa, että moottori ei tainnu saada lämmintä kun liemet tuli ulos aika syöksyllä kerta heitolla ilmeisesti sieltä syyläristä.

        Tuli kuntoon. Uusi syyläri pakkasnesteet vaihteistoöljy huuhtelut .
        Vaikutti hyvältä. 160 km ajoin ja näytti pelittävän. Moottoritiellä pysyi vauhti päällä ja mittari (vedenlämpö) oli ok.


    • Huh huh

      Kyseessä on tyyppivika, öljyt ja jäähdytinneste menee saman syylärin kautta. Suosittelen hankkiutumaan koslastasi eroon suhteellisen pikaisesti, jos tosiaan liejut menneet sekaisin. Vaihteiston huuhtelu on sama kuin heittäisi noppaa, lopputuloksesta ei voi olla mitenkään varma, autosi paukahtaa suurella todennäköisyydellä parin tuhannen kilometrin sisällä. Ainut vaihtoehto on "tietää" tyyppivika etukäteenja vaihdattaa syyläri uuteen 120-160tkm kieppeillä, ennen kuin ne putket paukahtaa, tai sitten lisätä itse ylimääräinen syyläri ja ohjata liemet kumpikin omiin jäähdyttimiinsä.

      Jos vielä ensi kesänä ajelet autollasi, kannattaa mennä seuraavaksi lottoamaan noinkin hyvällä tuurilla.

      • märkäpohja

        Ei sitä kannata vaihtaa. Vaihdossa ei saa yhtään mitään. Ja hyvin se nyt pelittää. Jos joskus paukahtaa uudelleen niin se on sit sen ajan murhe. Tyyppivikaan en ota edelleenkään kantaa. Noin niinkuin kaupallisen alan koulutuksen saaneena, totean ettei erillinen jäähdytys vaihdelaatikon osalta ole mahdollinen muuten erillisellä ilmajäähdytys kennolla. Tässä on nyt laitettu niinkuin ennenkin eli vesijäähdytys. Chrysker on erittäin mukava ja toimintavarma auto. Se, että syyläri on noin, niin veikkaisin, että samalla tavoin se on muissakin. Elikkä olisihan se tietysti kiva tietää miten VAG, BMW ja Volvo ovat omat automaattilootansa jäähdytelleet. Elikkä mitenkäs sinne muuta sydeemiä on laitettu. Sinänsä olisi taas kyse perinteisestä öljyllä toimivasta automaatista elikkä en nyt ole kiinnostunut kaksoiskytkentä vaihteistosta enkä remmivetovaihteistosta.

        yst. terveisin, kiitos kommentista


      • korjaus, märkäpohja
        märkäpohja kirjoitti:

        Ei sitä kannata vaihtaa. Vaihdossa ei saa yhtään mitään. Ja hyvin se nyt pelittää. Jos joskus paukahtaa uudelleen niin se on sit sen ajan murhe. Tyyppivikaan en ota edelleenkään kantaa. Noin niinkuin kaupallisen alan koulutuksen saaneena, totean ettei erillinen jäähdytys vaihdelaatikon osalta ole mahdollinen muuten erillisellä ilmajäähdytys kennolla. Tässä on nyt laitettu niinkuin ennenkin eli vesijäähdytys. Chrysker on erittäin mukava ja toimintavarma auto. Se, että syyläri on noin, niin veikkaisin, että samalla tavoin se on muissakin. Elikkä olisihan se tietysti kiva tietää miten VAG, BMW ja Volvo ovat omat automaattilootansa jäähdytelleet. Elikkä mitenkäs sinne muuta sydeemiä on laitettu. Sinänsä olisi taas kyse perinteisestä öljyllä toimivasta automaatista elikkä en nyt ole kiinnostunut kaksoiskytkentä vaihteistosta enkä remmivetovaihteistosta.

        yst. terveisin, kiitos kommentista

        Tai silleen tarkoitan, että voi sinne laittaa oman erilisen kennon automaattilootalle, siis ajo viima ilmajäähdytykselle, mutta se ei muuta asiaa yhtikäs mihinkään. Se toimii sit vain ilmajäähdytteisenä ja voi sekin hajota. Sillä ei nyt niin suurta väliä ole enää, että vuotaa lisäksi siis myös moottorin jäähdytysvedetkin pihalle. Ei sillä mihinkään ajeta ilman vaihteistoöljyjä.

        Se on vähän vaikea kirjoittaa mitä tarkoittaa. Se nyt vaan semmottinen auto, ettei sitä enää kannata mihinkään myydä eli ajan ite kilometrit ulos. Tolla uudella jäähdyttäjällä varmaan pääsee 100 tkm, mutta se on sit joskus 6 vuoden päästä

        kiitos


      • Lisähöpinät, märkäpo
        korjaus, märkäpohja kirjoitti:

        Tai silleen tarkoitan, että voi sinne laittaa oman erilisen kennon automaattilootalle, siis ajo viima ilmajäähdytykselle, mutta se ei muuta asiaa yhtikäs mihinkään. Se toimii sit vain ilmajäähdytteisenä ja voi sekin hajota. Sillä ei nyt niin suurta väliä ole enää, että vuotaa lisäksi siis myös moottorin jäähdytysvedetkin pihalle. Ei sillä mihinkään ajeta ilman vaihteistoöljyjä.

        Se on vähän vaikea kirjoittaa mitä tarkoittaa. Se nyt vaan semmottinen auto, ettei sitä enää kannata mihinkään myydä eli ajan ite kilometrit ulos. Tolla uudella jäähdyttäjällä varmaan pääsee 100 tkm, mutta se on sit joskus 6 vuoden päästä

        kiitos

        Niin ja tietysti jos ei vuotaisi pihalle, niin sitten olisi vakava vika, jos menisi ikäänkuin vaihteistoon jäähdytysvedet. Ilmeisesti fiskositeetti ei riittäisi.

        Siis onhan tuossa ilmeisesti omat riskinsä. Auton saa kuitenkin palasiksi. Elikkä jos sitkeesti painaa menemään vaikka mittaritaulu vilkkuu kuin joulukuusi ja vaihteisto on lopullisest sekasin niin varikolle on mentävä. Semmottinen lämmönvaihdinvika ei nyt ollut kyseessä. Olen toki siikannut jäähdytysvesipönikän (paisuntasäiliö), et neste häviä - voi sanoa viikottain ja jo ennenkin katsoin ennenkuin poksahti. Se oli hyvä säkä, että hajosi just mun alla. Kyllä olis ollu taas vaikeeta jos eukko olis soittanu tai ajanu sen sitkeesti pihaan. Ite toppasin kun 110 km oli vielä matkaa jäljellä ja soitin hinausauton.

        Ne siis lensi kaikki syylärin kylestä ulos. Ja aika nopeesti.


      • sadfas
        märkäpohja kirjoitti:

        Ei sitä kannata vaihtaa. Vaihdossa ei saa yhtään mitään. Ja hyvin se nyt pelittää. Jos joskus paukahtaa uudelleen niin se on sit sen ajan murhe. Tyyppivikaan en ota edelleenkään kantaa. Noin niinkuin kaupallisen alan koulutuksen saaneena, totean ettei erillinen jäähdytys vaihdelaatikon osalta ole mahdollinen muuten erillisellä ilmajäähdytys kennolla. Tässä on nyt laitettu niinkuin ennenkin eli vesijäähdytys. Chrysker on erittäin mukava ja toimintavarma auto. Se, että syyläri on noin, niin veikkaisin, että samalla tavoin se on muissakin. Elikkä olisihan se tietysti kiva tietää miten VAG, BMW ja Volvo ovat omat automaattilootansa jäähdytelleet. Elikkä mitenkäs sinne muuta sydeemiä on laitettu. Sinänsä olisi taas kyse perinteisestä öljyllä toimivasta automaatista elikkä en nyt ole kiinnostunut kaksoiskytkentä vaihteistosta enkä remmivetovaihteistosta.

        yst. terveisin, kiitos kommentista

        Joo ei sitä syyläriä kannatakaan vaihtaa, jos tosiaan on sillä asenteella liikenteessä että ei kiinnosta paskaakaan onko auto vielä kunnossa viikon tai vuoden päästä. Samahan se on jos tankkaa bensaa diesel-koneeseen, makuasia.

        Enkä ymmärtänyt yhtään mitään mistään kaupallisista aloista yms. horinoista, mutta voit käydä vaikkapa ccof:n sivuilla lukemassa kuinka porukka asentelee lisäsyyläreitä, että saa jäähdytinliemet ja öljyt pysymään erillään.


      • .................

        Itse olen ajanut omalla jäähdytinkorjatullani kohta 25 tuhatta kilometriä. Jos nyt oletetaan, että uusi jäähdytin kestää 100 tuhatta ja huonolla tuurilla 80 tuhatta niin sittenhän menee, omilla kilometreillä kolmen vuoden päästä. Silloin taitaa arvoa autolla ehjänäkin olla tonnin luokkaa, niin paaliin vaan.


      • märkäpohja
        sadfas kirjoitti:

        Joo ei sitä syyläriä kannatakaan vaihtaa, jos tosiaan on sillä asenteella liikenteessä että ei kiinnosta paskaakaan onko auto vielä kunnossa viikon tai vuoden päästä. Samahan se on jos tankkaa bensaa diesel-koneeseen, makuasia.

        Enkä ymmärtänyt yhtään mitään mistään kaupallisista aloista yms. horinoista, mutta voit käydä vaikkapa ccof:n sivuilla lukemassa kuinka porukka asentelee lisäsyyläreitä, että saa jäähdytinliemet ja öljyt pysymään erillään.

        Edelleen: toistan: moottorin jäähdytinvedet ja vaihteiston öljy eivät ole sekoittuneet. Molemmat ovat vuotaneet samoilta kohdin syylärin kyljestä ulos elikkä sinne maantielle meni.

        Aivan vapaasti jokainen saa rakennella minkälaisia lisäsyyläreita vaihteistolle tahansa, mutta

        1. vaihteiston jäähdytys vähenee, koska se ei enää olisi vesijäähdytteinen
        2. Syylärin vaihteistopuoli pitää tulpata, kun lisäsyylärin asentaa
        3. En nyt ymmärrä miten talleissa autojaan räpläämät "kollit" olisivat viisaampia kuin nyk. Chrysler-Daimlerin insinöörit, jotta voi konstruktiota parantaa, on vanha konstruktio ja sen toiminta tunnettava
        4. lisäsyyläri (ilmajäädytteinen) ei paranna toimintavarmuutta, siihenkin voi tulla letkuvuto
        5. alkuperäiset syylärin kiinnityspaikat menisi uusiksi
        6. asennuksesta koituu kustannuslisä
        7. lisäsyylärin toiminnasta ei ole minkäänlaista tietoa
        8. pajalla ei ehdottettu mitään "viritelmiä" vaan palattiin alkuperöiseen ratkaisuun


        yst. terveisin


      • Kymysys, Märkäpohja
        märkäpohja kirjoitti:

        Edelleen: toistan: moottorin jäähdytinvedet ja vaihteiston öljy eivät ole sekoittuneet. Molemmat ovat vuotaneet samoilta kohdin syylärin kyljestä ulos elikkä sinne maantielle meni.

        Aivan vapaasti jokainen saa rakennella minkälaisia lisäsyyläreita vaihteistolle tahansa, mutta

        1. vaihteiston jäähdytys vähenee, koska se ei enää olisi vesijäähdytteinen
        2. Syylärin vaihteistopuoli pitää tulpata, kun lisäsyylärin asentaa
        3. En nyt ymmärrä miten talleissa autojaan räpläämät "kollit" olisivat viisaampia kuin nyk. Chrysler-Daimlerin insinöörit, jotta voi konstruktiota parantaa, on vanha konstruktio ja sen toiminta tunnettava
        4. lisäsyyläri (ilmajäädytteinen) ei paranna toimintavarmuutta, siihenkin voi tulla letkuvuto
        5. alkuperäiset syylärin kiinnityspaikat menisi uusiksi
        6. asennuksesta koituu kustannuslisä
        7. lisäsyylärin toiminnasta ei ole minkäänlaista tietoa
        8. pajalla ei ehdottettu mitään "viritelmiä" vaan palattiin alkuperöiseen ratkaisuun


        yst. terveisin

        Elikkä olisihan se tietysti kiva tietää miten VAG, BMW ja Volvo ovat omat automaattilootansa

        ????????????????????????


      • Napit otettu
        märkäpohja kirjoitti:

        Edelleen: toistan: moottorin jäähdytinvedet ja vaihteiston öljy eivät ole sekoittuneet. Molemmat ovat vuotaneet samoilta kohdin syylärin kyljestä ulos elikkä sinne maantielle meni.

        Aivan vapaasti jokainen saa rakennella minkälaisia lisäsyyläreita vaihteistolle tahansa, mutta

        1. vaihteiston jäähdytys vähenee, koska se ei enää olisi vesijäähdytteinen
        2. Syylärin vaihteistopuoli pitää tulpata, kun lisäsyylärin asentaa
        3. En nyt ymmärrä miten talleissa autojaan räpläämät "kollit" olisivat viisaampia kuin nyk. Chrysler-Daimlerin insinöörit, jotta voi konstruktiota parantaa, on vanha konstruktio ja sen toiminta tunnettava
        4. lisäsyyläri (ilmajäädytteinen) ei paranna toimintavarmuutta, siihenkin voi tulla letkuvuto
        5. alkuperäiset syylärin kiinnityspaikat menisi uusiksi
        6. asennuksesta koituu kustannuslisä
        7. lisäsyylärin toiminnasta ei ole minkäänlaista tietoa
        8. pajalla ei ehdottettu mitään "viritelmiä" vaan palattiin alkuperöiseen ratkaisuun


        yst. terveisin

        1. vaihteiston jäähdytys vähenee, koska se ei enää olisi vesijäähdytteinen
        - Älä, aivanko tosi.

        2. Syylärin vaihteistopuoli pitää tulpata, kun lisäsyylärin asentaa
        - No sehän tuli yllätyksenä.

        3. En nyt ymmärrä miten talleissa autojaan räpläämät "kollit" olisivat viisaampia kuin nyk. Chrysler-Daimlerin insinöörit, jotta voi konstruktiota parantaa, on vanha konstruktio ja sen toiminta tunnettava
        - Niin siis aurinko lämmittää ja yöllä on pimeää.

        4. lisäsyyläri (ilmajäädytteinen) ei paranna toimintavarmuutta, siihenkin voi tulla letkuvuto
        - Kuten mihin tahansa letkuun missä tahansa.

        5. alkuperäiset syylärin kiinnityspaikat menisi uusiksi
        - No ei kai se ajatuksen voimallakaan siellä pysy.

        6. asennuksesta koituu kustannuslisä
        - Jos ei paksut nippusiteet ja pora pysy kädessä niin mun puolesta saa viedä hölmöiltä rahat.

        7. lisäsyylärin toiminnasta ei ole minkäänlaista tietoa
        - Ota selvää.

        8. pajalla ei ehdottettu mitään "viritelmiä" vaan palattiin alkuperöiseen ratkaisuun
        - Toki, on helpompi rahastaa kun lyödään uutta osaa ja asennustunnit vielä siihen päälle.

        Hyvää viikonloppua.


      • märkäpohja
        Napit otettu kirjoitti:

        1. vaihteiston jäähdytys vähenee, koska se ei enää olisi vesijäähdytteinen
        - Älä, aivanko tosi.

        2. Syylärin vaihteistopuoli pitää tulpata, kun lisäsyylärin asentaa
        - No sehän tuli yllätyksenä.

        3. En nyt ymmärrä miten talleissa autojaan räpläämät "kollit" olisivat viisaampia kuin nyk. Chrysler-Daimlerin insinöörit, jotta voi konstruktiota parantaa, on vanha konstruktio ja sen toiminta tunnettava
        - Niin siis aurinko lämmittää ja yöllä on pimeää.

        4. lisäsyyläri (ilmajäädytteinen) ei paranna toimintavarmuutta, siihenkin voi tulla letkuvuto
        - Kuten mihin tahansa letkuun missä tahansa.

        5. alkuperäiset syylärin kiinnityspaikat menisi uusiksi
        - No ei kai se ajatuksen voimallakaan siellä pysy.

        6. asennuksesta koituu kustannuslisä
        - Jos ei paksut nippusiteet ja pora pysy kädessä niin mun puolesta saa viedä hölmöiltä rahat.

        7. lisäsyylärin toiminnasta ei ole minkäänlaista tietoa
        - Ota selvää.

        8. pajalla ei ehdottettu mitään "viritelmiä" vaan palattiin alkuperöiseen ratkaisuun
        - Toki, on helpompi rahastaa kun lyödään uutta osaa ja asennustunnit vielä siihen päälle.

        Hyvää viikonloppua.

        Kommentoin vain tuota kohtaa 8.

        En katso tuleeni "Rahastetuksi". En vienyt merkkikorjaamolle. Kustannus oli sanoisinko: kohtuullinen. Työnjälki on hyvä. Tavoitteet saavutettiin eli kuntoon tuli.

        Edelleen olen sitä mieltä kokonaisuuteen olen jälkikäteen aivan tyytyväinen.

        Hyvää Viikonloppua.


    • 122344+599696969

      tommotiset"kaupallisen"ingerjöööri..ei hajuukaan mekaniikasta,tekniikasta.
      hyvät naurut sain"ilma"etc mahdottomuuksista..hommaa leasing itsellesi pääset tankkaamalla ja voi kusipojasta ilman lisääntyminen ja nesteen syrjäytymisen seurauksena:) vesi kadota....................................

      • ................

        Pitäisiköhän Chrysler-palstalle asentaa alkolukko? Sen verran sekavaa horinaa oli.


    • 41TE

      Olen itse automekaanikko ja autoharrastaja.
      Kaverin vanhemmilla on edelleen uutena ostettu -03 Neon, ajettu jotain 140tkm? Siinä vaihdettiin automaattiin varmuudeksi oma jäähdytin. Kun töissä tuli vastaan nesteet sekoittanut yksilö.
      Tulppasimme jäähdytinkennon alaosasta laatikon lähdöt. Ja laitettiin uusi lisäjäähdytin (Us-parts). ja hyvin toiminut. Ajoviima ja flektin pyörintä pitävät hyvin lämmöt kurissa.

      Tuossa töissä korjattuun yksilöön riitti moottorin ja laatikon huuhtelu sis. automaatin öljypohja auki, uudet nesteet, käyttöä ja pohja auki, uudet öljyt ja suodin.! Ja koeajoa pari viikkoa.
      Uusi jäähdytin oli manuaalivaihteisen Neonin, eli automaattilaatikon lähdöt puuttuivat.
      Jos tälläinen nesteiden sekoittuminen tapahtuu suurimpana ongelmana on jäähdytysnesteen pääsy turbiiniin. Lukkoturbiini on herkkä leikkaamaan kiinni. Liukuholkki turbiinissa takertelee ennen kiinni leikkaamista jos sen voitelu on katkenut ja vettä päässyt liukupintojen väliin. Oireet huuhdellun vaurion jälkeen ilmenee nopeasti kierrostenvaihteluina ja nykimisenä. Silloin auttaa uusi turbiini (n.400 € Powermatic oy) ja öljynvaihto. Toki muuta vikaa voi syntyä.
      Jos turbiinin liukuholkki leikkaa pysyvästi kiinni, niin laatikko hajoaa mekaanisesti romuksi. !
      Saman murheen lukkoturbiini kanssa aiheuttaa väärä automaattiöljy, jolloin holkin liikkuminen väärän lisäaineistuksen takia rikkoo samoilla oireilla laatikon.

      Noissa euromerkeissä, 5-8 vaihteisissa. Lukon toiminta luiston estämiseksi on suurimpia syitä rikkoutumisiin. Turbiinin lukko joutuu kovalla varsinkin rasittavassa ajossa tai ajotavalla sekä viritetyissä autoissa. Toki öijyjen vaihdon laiminlyönti ja väärät öljyt rikkovat niitäkin.

      Mutta jos autosi (märkäpohja) toimii edelleen, niin nestettä ei ole ehtinyt mennä turbiiniin asti. Hyviä ajoja tulevaisuuteenkin!!

      • märkä pohja

        Kiitos tiedoista. Olen lukenut. Myöhemmin saattaapi tulla vaihteistolaatikolle oma syyläri asennukseen, mutta sen päätän erikseen. Auto toimii hyvin eli sekoittuminen ei tällä kertaa ollut tilanteena. Myös asentaja jutteli siihen suuntaan, että näyttäis kaikki valuneen syylärin kyljestä ja olihan auton alusta aivan märkä eestä taakse saakka ja lirutteli vielä loppuja hinausauton lavalla sekä korjaamon pihalla. Aika nopsaan nostivat ylös ja kurkistivat ja ottivat sitten loppuviikosta työn alle. Maanantainahan eli alkuviikosta sen hinuri kippasi korjaamon pihaan. Katseli hinausauton kuljettajakin ja oli lappuun kirjoittanut, että jotain öljyäkin tuossa taitaa tiputtaa, ettei pelkkää vettä. Auringonpaisteessa kilmelsi silleen.

        Paukahduksia ei kuulunut. Lisäksi lopettin ajamisen eli painaltamisen ennenkuin oli lopullisesti kaputt. Mittarissa paloi ns. moottorivalo ja kaikki vaihteenosoittimet P-R-N-D yhtäaikaa. Lisäksi se vaihtoi koko ajan piennemmälle vaikka se oli tasaista tuo maasto. Silleen melko tyhjäkäynnillä (tai ilman kaasun painoa) tulin viimeiset kilometrit (noin 60 km/h) huilipaikalle ja moottoritiellä oli siinnä mielessä, ettei vaan kukaan aja perään vaikka olin toki pientareella. Tieliikennesääntöjen vastaisesti kytkin myös hätävilkut päälle, vaikka mentiin vielä eteenpäin. Nopeusero oli varsin suuri muuhun liikenteesen nähden. Jos olisi ollut avoauto niin olisi nostanut toisen käden ylös niin kuin cartingissä, että huom, huom, yritän varikolle ja ei kulje.

        Kiitos


    • Neon A3

      Tuo hätävilkut päällä on mielestäni pienempi paha kuin että joku täräyttää 130km/h perään. 25vuotta autoja ajaneena en ole aiemmin törmänny samanlaiseen automaatin öljyjen jäähdytykseen kuin nykyisessä Neonissani. Kyllä niissä on ollut öljyille erillinen ilma jäähdytys. Mun Neonissa on 2 flektiä ja kesällä ilmeni vika et molemmat puhaltavat vaik auto olis sammutettu. Ratkaisin ongelman (kun vikaa en löytänyt) toisen flektin johtoliitin irti ja toisesta maadoitus kiertää kojelaudalle, napille ja lämpö ongelmia ei ole ollut Suomen helteissä. Palataanpa aiheeseen: Aikoinaan mulla oli W123 mersu johon asennettu W124:sen 250D moottori ja automaatti. Automaatissa ei ollu öljynlauhdutusta, meni vaan laatikossa letku laatikon alitse puolelta toiselle. N.30cm. Auto oli mulla 11 vuotta ennenko meni paaliin. Et nämä Suomen helteet ei ole kovin vahingollisia verrattuna Saharaan.

      • Neonilla ajava

        "25vuotta autoja ajaneena en ole aiemmin törmänny samanlaiseen automaatin öljyjen jäähdytykseen kuin nykyisessä Neonissani. Kyllä niissä on ollut öljyille erillinen ilma jäähdytys. "--- > Kyllä tuota samantapaista laatikon jäähdytystä on muillakin merkeillä. Talvikäyttöä ajatellen systeemi on hyvä, laatikko lämpiää nopeammin. ps. olen ajanuta autoja ja muitakin kulkuneuvoja 35 vuotta ;-))


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      157
      27820
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      202
      17747
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      352
      9290
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6368
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4163
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      193
      3771
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      24
      1817
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1477
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      49
      1225
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      50
      1164
    Aihe