Tulisiko koirien maahantuonti jo kieltää?

Ajattelemisen aihett

13

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pro koirat

      Linkeissä oli aivan valtavasti asiaa, niin monta eri asiaa minkä pohjalta asiaa ajatella ja kommentoida.

      Yksittäisenä asiana: jokin säädös voisi olla, että tuotu koira on käytettävä tautikontrollissa suomeen tulon jälkeen riittävän monta kertaa, mikä sitten onkaan tässä tuo kertamäärä ja aika.

      Yhdistyksillä oli rokotuksia ja tehosterokotuksia ja karenssiaikoja, mutta hoitavatko kaikki yhdistykset nämä yhtä säntillisesti? Yksityiset maahantuojat kaikki eivät välttämättä ainakaan?
      Oma koirani kävi läpi em. rokotukset, testit, karenssit ja myös suomeen tulon jälkeen teetin itse vielä kaikki testit, koska olin lukenut että ne voivat piilevinä myös olla, vaikka testit siis jo kertaalleen oli tehty. Oma koirani on yksityisesti maahan tuotu.

      Muuten en näe mitään ongelmaa asiassa, mutta tautien kanssa on hyvä olla varovainen. Asia kuitenkin näyttää pysyneen suomessa kontrolllissa vielä hyvin. Kasvanut yksityinen maahantuonti voi kyllä olla uhka?

      Spr:kään en lopettaisi, vaikka sielläkin oli jotain ikäviä paljastuksia konsulttien käytöstä. Kaikenlaisia hämäryyksiä on monissa hyväntekeväisyysjärjestöissä aina ollut. Kaiken hyvän mukana näyttää aina olevan vähintään uhkana että jotain pahaakin tulee. Edes kotimaista koiranpentua ei voi ostaa ilman uhkaa että saakin pentutehtaillun tai muuten sairaan yksilön "perävalotakuulla"

    • Aloituksen kysymys on epätarkka,tai jos ihan noin tarkoittaa,niin vastaus on,että ei tietenkään.Kannattaa taas muistaa,että on maahantuontia ja "maahantuontia".Eli maahantuonnissa tuodaan asiallisesti rotukoiria laajentamaan/parantamaan rotujen populaatiota.Ym.asiallisista syistä.Eli tuonteja todella tarvitaan.Ja niissähän ei ongelmia ole ollut.
      Eri asia on sitten esim.mainittu trokaaminen,jonka voisi kieltää,tai tehdä siihen puuttuminen niin aukottomaksi,että se saataisiin loppumaan.Mutta niinkauan kun sitä ei viranomaisten toimesta saa loppumaan,niin ostajat on avainasemassa.Ihan niinkuin kaikessa kaupankäynnissä,ei ole tarjontaa,ellei ole kysyntää...

      • Ajattelemisen aihett

        Tarkoitinkin kieltämisellä lähinnä sitä että kielletään näiden tuontikoirien ostaminen näiltä trokareilta ja rajoitetaan näitä riskireskueita. Kun ihmisillä on laki takanaan ja tiedossa että se on laitonta, se vähentää osaltaan tätä kysyntää. Nyt ihmiset mieltää että on ihan ok ostaa tuollainen eikä siinä ole mitään kummallista tai riskiä.

        Ja kuten sanoit niin kauan kuin on kysyntää niin kauan on tarjontaa. Kun eläinlääkärit velvoitetaan yleisen turvallisuuden nimissä ilmoittamaan tällaisen koiran hallussapidosta samaan tyyliin kuin ihmisten lääkärit on velvoitettu ilmoittamaan ajokortin ja ampuma-aseluvan hankinnan jälkeisistä muutoksista terveydentilassa, niin kysyntä luultavasti tyrehtyy. Tämä taas ei mitenkään uhkaa näiden jalostusyksilöiden tuontia.

        Toisaalta, tarvitseeko niitäkään tuoda muuta kuin uroksia käymään hoitamassa siitos ja se sitten näkemiin. Vaikka sekin hoituisi myös seminologin koeputkilla.


      • wee33
        Ajattelemisen aihett kirjoitti:

        Tarkoitinkin kieltämisellä lähinnä sitä että kielletään näiden tuontikoirien ostaminen näiltä trokareilta ja rajoitetaan näitä riskireskueita. Kun ihmisillä on laki takanaan ja tiedossa että se on laitonta, se vähentää osaltaan tätä kysyntää. Nyt ihmiset mieltää että on ihan ok ostaa tuollainen eikä siinä ole mitään kummallista tai riskiä.

        Ja kuten sanoit niin kauan kuin on kysyntää niin kauan on tarjontaa. Kun eläinlääkärit velvoitetaan yleisen turvallisuuden nimissä ilmoittamaan tällaisen koiran hallussapidosta samaan tyyliin kuin ihmisten lääkärit on velvoitettu ilmoittamaan ajokortin ja ampuma-aseluvan hankinnan jälkeisistä muutoksista terveydentilassa, niin kysyntä luultavasti tyrehtyy. Tämä taas ei mitenkään uhkaa näiden jalostusyksilöiden tuontia.

        Toisaalta, tarvitseeko niitäkään tuoda muuta kuin uroksia käymään hoitamassa siitos ja se sitten näkemiin. Vaikka sekin hoituisi myös seminologin koeputkilla.

        miten määritellään trokari?? Joku joka yrittää vaan ansaita välittämättä koirien terveydestä mitään?
        eli nää rekkureskuet ja muut ei oo trokareita?


      • Ajattelemisen aihett
        wee33 kirjoitti:

        miten määritellään trokari?? Joku joka yrittää vaan ansaita välittämättä koirien terveydestä mitään?
        eli nää rekkureskuet ja muut ei oo trokareita?

        Jos luet tarkkaan nuo linkit, niin evira kyllä ilmaisee aika selvästi huolensa näistä reskuyhdistysten maahantuomista koiruuksista. Eikä ihmisillä ne kokemukset niin kaksisia ole. Täälläkin mitä noita olen tavannut niin muutamassa vuodessa hävinneet, yleensä tuhkaukseen.

        Että pannaan kaikki nämä samaan sarjaan muiden trokareiden kanssa.


    • Joo,okei :)
      Puutuin vaan,koska ylipäätään näissä kirjoituksissa menee sekaisin aika ajoinkin asiallinen koirien maahantuonti ja ihan joku muu.Varsinkin viro tunnutaan sotkettavan melkein pelkäksi trokausmaaksi useinkin keskusteluissa.

      "Toisaalta..." Pelkästään kaikki ei halua uroksia itselleen,syystä tai toisesta.Kummankin sukupuolen tuonnilla on puolensa.Myöskin ei ne sieltä ulkomailta ihan tuosta vaan lähde roudaamaan uroksiaan tänne astumaan.Ja osa haluaa mennä perinteisellä tavallakin eli narttu viedään uroksen luo.
      No ei missään nimessä nyt kokonaan lähdetä mihinkään putkihommiin...Luonnolliset astutukset on kuitenkin tärkeitä asioita.Putkijutut pitää pitää tarkoin harkittuna,ja vain tilanteitten "vaatiessa".

    • suomestakin löytyy

      Kyllä rodun jalostustarkoitukseen on hyvä tuoda ulkomailta terveitä puhdasrotuisia koiria.

      Sekarotuisten ja paperittomien,pentutehdaskasvattien ja pelastettavien katukoirien tuonti onkin sitten ihan eri asia.On maita ,jossa se on jo muodostunut bisnekseksi.

      Suomalaisia pelastettavia koiria on lahjoitus,ja myyntipalstoilla muutenkin ihan riittävästi,sieltä voi jokainen pelastushaluinen valita itselleen sopivan.
      Kumma vaan kun ne suomalaiset aikuiset koirat eivät yleensä kelpaa,on trendikkäämpää tuoda koira jostain ulkomaita...

    • Weejj

      Eipä nuo suomalaiset pelastettavat ihan samanlaisissa olosuhteissa uutta kotia odota, kuin jossain tarhalla olevat koirat ja mitä väliä sillä on annatko sä elämisen arvoisen elämän suomalaiselle vai ulkomaiselle koiralle, kun et tue mitään pentutehtailua? Suomessa on rescueita kourallinen ulkomailla nuo on ongelma.


      Taitaa olla trendikkäämpää ostaa rotukoira kuin rescue tai seropi, usein saa kuulla että kyllä se on ihan puhdas sitäjatätä.... Tyyppi omistaa sairaaksijalostetun koiran, no kukin tavallaan. Sitä paitsi kun kattelee noita rescuepiskejä, niin ne on sentään yleensä viä ihan koiran näköisiä, eikä mitään lyttyturpia ja viistoperiä, vaikka kai niitäkin aina joukkoon eksyy.

      Meijän rescue on ulkomailta ja taustat tiedossa, se mitä siitä maksoin ei riitä kattaan ees suomeen lentoa ja kastraatiota, loput katettiin lahjoituksilla

      • luonne+rotu

        Sääli tarhaoloja kohtaan...justiin,siksi siis ulkomailta tuodaan tartuntatauteja uhmaten koiria.
        Ompa sitten jotain kerskuttavaa rotukoirien omistajalle.Kun on koira ollut niiiiin vaikeista ja ankeista oloista,jonka suvusta tai sairauksista ei mitään hajuakaan...huoh.

        Itse kyllä kierrän rescuet kaukaa,hirveetä pätemistä koiran kautta,ja mitä lie tauteja,rokotusten saannistakaan ei aina voi sata varma olla.Leima lapussa,ei kerro onko piikkiä oikeasti laitettu.

        Jos ensimmäinen vieraalle kerrottava asia on rescue,kertoo ottajan motiivista paljon.Ja kun ottajia riittää,riittää aina vaan koiriakin.Siksihän huonosuomi myyntiilmoituksiakin on,kun niitä ottajia riittää.Halvan hinnan johdosta.Hyvä bisnes tosiaan,ei tosin kaikkiin vetoa.

        Ulkonäkö nyt on ihan jokaisen katsoja oma mielipide,itse en pidä ropellikorvaisista,heikkorakenteisista tai muuten epäsuhtaisista koirista.
        Ottakoon joku joka sekoituksen haluaa,itse suosin puhdasrotuisa.
        Ihan siksi että pidän tärkeänä tietoa minkälaisia mahdollisia sairauksia rodussa/suvussa on,ja siksi että soveltuvuus eri harrastuksiin on tiedossa.

        Ei seropi tai rescuet metsällä pärjäiskään ;)


      • Weejj
        luonne+rotu kirjoitti:

        Sääli tarhaoloja kohtaan...justiin,siksi siis ulkomailta tuodaan tartuntatauteja uhmaten koiria.
        Ompa sitten jotain kerskuttavaa rotukoirien omistajalle.Kun on koira ollut niiiiin vaikeista ja ankeista oloista,jonka suvusta tai sairauksista ei mitään hajuakaan...huoh.

        Itse kyllä kierrän rescuet kaukaa,hirveetä pätemistä koiran kautta,ja mitä lie tauteja,rokotusten saannistakaan ei aina voi sata varma olla.Leima lapussa,ei kerro onko piikkiä oikeasti laitettu.

        Jos ensimmäinen vieraalle kerrottava asia on rescue,kertoo ottajan motiivista paljon.Ja kun ottajia riittää,riittää aina vaan koiriakin.Siksihän huonosuomi myyntiilmoituksiakin on,kun niitä ottajia riittää.Halvan hinnan johdosta.Hyvä bisnes tosiaan,ei tosin kaikkiin vetoa.

        Ulkonäkö nyt on ihan jokaisen katsoja oma mielipide,itse en pidä ropellikorvaisista,heikkorakenteisista tai muuten epäsuhtaisista koirista.
        Ottakoon joku joka sekoituksen haluaa,itse suosin puhdasrotuisa.
        Ihan siksi että pidän tärkeänä tietoa minkälaisia mahdollisia sairauksia rodussa/suvussa on,ja siksi että soveltuvuus eri harrastuksiin on tiedossa.

        Ei seropi tai rescuet metsällä pärjäiskään ;)

        No en allekirjoita tuosta sanomastasi tasan yhtään mitään, aika daijuja ihmisiä olet tavannut jos noin kaikista koet, tai sitten olet daiju itse.

        En ole tavannut ensimmäistäkään paskantärkeää seropin omistajaa, rotukoiran omistajia kyllä on tullut vastaan muutama, joille on tärkeää huomauttaa että "tää on kyllä ihan puhdasrotuinen", anna mun oksentaa, se että turpa on kasassa eikä saa kunnolla henkeä, no sehän on vaan söpön kuulosta!!

        Jos et pidä heikkorakenteisista ja epäsuhtaisista koirista, niin aika moni rotukoira on valinnoistasi pois, spk miniatyyritakajaloillaan sopii kuvaukseen erinomaisesti. Mutta hei kannatetaan vaan rotukoiria ja kierretään seropit kaukaa, osta seuraavaksi vaikka englanninbuldoggi, vaikkei metsällä pärjääkään?

        Maailma on mustavalkoinen?


      • rajoittaa saisi
        Weejj kirjoitti:

        No en allekirjoita tuosta sanomastasi tasan yhtään mitään, aika daijuja ihmisiä olet tavannut jos noin kaikista koet, tai sitten olet daiju itse.

        En ole tavannut ensimmäistäkään paskantärkeää seropin omistajaa, rotukoiran omistajia kyllä on tullut vastaan muutama, joille on tärkeää huomauttaa että "tää on kyllä ihan puhdasrotuinen", anna mun oksentaa, se että turpa on kasassa eikä saa kunnolla henkeä, no sehän on vaan söpön kuulosta!!

        Jos et pidä heikkorakenteisista ja epäsuhtaisista koirista, niin aika moni rotukoira on valinnoistasi pois, spk miniatyyritakajaloillaan sopii kuvaukseen erinomaisesti. Mutta hei kannatetaan vaan rotukoiria ja kierretään seropit kaukaa, osta seuraavaksi vaikka englanninbuldoggi, vaikkei metsällä pärjääkään?

        Maailma on mustavalkoinen?

        Ai jaa,minä taas kun näyttelyissä käyn,ja koulutuksissa,en ole kertaakaan kuullut kenenkään roduilla pätevän.Rodunhan voi jokainen itse tunnistaa tai kysyä.Yleensä kyselen rotua,jos en sitä tiedä.Mutta siis kukaan ei ole tullut sitä minulle kysymättä viellä sanomaa.
        Aika hölmöltä vaikuttaisi,jos kehänreunalla joku tulisi selittämään koiransa olevan esim,beagle,saksanseisoja jne.

        Entäs ihan suomenajokoira,beagle,seisovat lintukoirarodut yms.metsästys rodut.Eivät ole heikkorakenteisia,en sillä vahvalla rakenteella siis hakenut paksuja ja jämäkkiä jalkoja.
        Vaan sellaista rakennetta joka kestää koiran pitkäaikaisen rasituksen,ilman ongelmia.Sellaista rasitusta jota metsässä juostessa tulee esim.jänisten perässä .

        Suurin kysymys yleensä tuontikoirien kohdalla on juurikin että miksi?
        Siis miksi kyseinen koira kannattaa tuoda suomeen?
        Onhan täällä jo muutenkin monenlaisia koiria tarjolla.


        Englanninbuldoggi ei ole lähelläkään minun mielikuvaani terveestä ja vahvarakenteisesta koirasta,eli siinä arvasit ihan väärin.Englanninbuldoggi ei sovi metsästykseen,eikä muihinkaan harrastuksiin joissa käyn.


    • Weejj

      Ai maailma ei olekaan mustavalkoinen?
      Minulle se ei sitä ole, ja tiedän että on terveitäkin rotukoiria, ja kyllä, eglanninbuldoggi on yksi rumimmista vitseistä mitä maa päällään kantaa.

      Mikä on tuo kehän reuna? Onko noissa tilaisuuksissa seropeja myös? Minun kokemukset eivät sijoitu ollenkaan tuollaisiin tapahtumiin, vaan niiden ulkopuolelle, ja jopa nettiin.

      "Suomessa on rescueita kourallinen ulkomailla nuo on ongelma."

      Minä otan koiran sieltä mistä parhaan löydän, ei se tarkoita etteikö suomalaiselle voisi kotia antaa. En näe siinä mitään pahaa, että jos kreikassa hylätään satoja seropeja ja myös rotukoiriakin, yhdelle niistä haluaa kodin antaa. Vielä kun omat kontaktit ovat sen verran hyvät, että tiedän mitä saan.
      Pentu ei elämäntilanteessani olisi ollut edes vaihtoehto.

    • Tarkuus ennen kaikke

      Ihan on pohdittu sosiaalisia syitäkin rescue ottoon ja mitä olen näiden ottajien kanssa jutellut ovat syyt olleet mm. seuraavanlaisia:

      -Liian vaativia kasvattajia, pitää raportoida koiran pienin pieraisu tai käydä kolmannen asteen kuulustelu, harrastaa jne jne.

      -Terveystilanne mielirodussa. Pitkät jonot tai kelpaamattomuus mieli kasvattajalle/rodulle.

      -Yksityisissä kodinvaihtajissakin saa arvuutella ostaako koiran vai myös entisen omistajan mukana. Jotkut kun haluaa tulla koiran mukana uuteen kotiin kirjaimmellisesti tai alkavat pommittaa yhteydenotoilla/vierailuilla uutta omistajaa. Tätäkin on nähty meinaa.

      -Ehkä tärkein: valmiiksi leikattu. Itse en ole paljoakaan tavannut kodinvaihtajissa jo leikattuja yksilöitä vaan omakustanteisesti pitää se hoitaa ja täällä Suomessakin tapaa rokotamattomia yksilöitä. Kulut voi nousta satoihin euroihinkin kodinvaihtajan kohdalla eli alkaa jo miettiä sen järkevyyttä. Samoilla summilla saisi jo lunastettu SKL rekatun pennun parhaimmillaan.

      -Puhutaan paljon ettei sitä mieli rotu tai sopivaa yhdistelmää olisi löytynyt, usein takana on toinen puoli eli ollaan jopa oltu yhteydessä kasvattajaan mutta ostajaehdokas ei ole kelvannut. Kotimainen rotukoira on alkuun haluttu vaan kasvattaja ei halunnut myydä. Koira on haettu muualta.

      Okei sitten tullaan taas tähän miksi ei sitten hae ulkomailta mieli rotuaan tai kotimaisista löytöeläintaloista? Ulkomaalaisetkaan kasvattajat eivät välttämättä myy tai kaikki eivät aina vastaa yhteydenotoihin joten jää jäljelle sitten koditon kodinvaihtaja. Nopeasti tuntuu menevän nämä ''perhekoirat'' eli mahdollisimman ongelmattomat tapaukset ja taloille jää metsästyssekoitukset/eroahdistus tms. kärsivät. Yksi taas mitä mietin on juuri mini koirien muodikkuus ja suomalaisilla löytöeläintaloilla niitä ei tahdo olla plus myös se että Viron/Venäjän päästä saa leikatun 200-300 eurolla ja täällä 400-500e leikattu. Valitettavasti hinta/koiran sopivuus menee monella edelle.

      Tokihan sitä voisi säästää siihen SKL rekatuun vaan pienet piirit tietyissä roduissa pelottaa. Pitäisikö ottaa sopimaton rotu sen takia että on rotukoira, mikä mieli siinä sitten olisi? Tässä tosiaan yleismaallinen otanta mitä on tullut kuultua rescue ottajien suusta. Joillakin voi olla kiusaamistaustaa lapsena ja kokee tulevansa hyväksytyksi rescuen kautta eli toisen kaltoinkohdellun avulla. En lähde moralisoimaan siksi toisten valintoja koska omaakin elämää on. Totta toki että puolin ja toisin pitäisi kiristää tuontia oli kyse rotukoirasta tai tavan rescuekoirasta eli paperit olisi hyvä jossain laiteessa tai sähköisesti lähettää Suomen päähän tarkastetavaksi ennen tuontia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      138
      1668
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      112
      1270
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1192
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      86
      1097
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      188
      912
    6. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      83
      835
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      819
    8. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      89
      798
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      748
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      137
      692
    Aihe