Kuinka rauhoitutte paniikki/ahdistuskohtauksesta?

syys1

Itselläni on alkanut olemaan kyseisiä tunnetiloja hyvin paljon, eikä enää omat keinot riitä. Tuntuu että olen vakavasti sairas ja stressaannun olosta niin paljon että ajattelen sitä kokoajan. Ahdistavaa.

8

3739

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nykyään aurinkoista

Minä suosittelen hengitystekniikoiden opettelua ja hengitykseen keskittymistä. Itse ainakin olin melko epäileväinen tuon suhteen, ennen kuin pääsin noihin erikoistuneeseen terapiaan, ja huomasin tehon. Kohtaus pahenee, kun aivot ei saa happea oikeaa määrää. Rauhalliset, syvät hengenvedot ja vaikkapa hengenvetojen laskeminen hyödyttää, joten suosittelen kokeilemaan. Riittää kun hengität tasaisesti ja rauhallisesti.

Kannattaa välttää ahdistusta aiheuttavia tilanteita, jos mahdollista. Aina ei ole, mutta niitäkin tilanteita voi helpottaa. Minua ahdistaa kovasti, joskus kun joudun menemään vaikka vain kauppaan ja tuntuu että iskee paniikkikohtaus. Silloin soitan puhelun ystävälle, tai jollekin perheenjäsenelle ja puhun puhelimessa kauppareissun ajan. Tuo tilanteisiin totuttautuminen on auttanut niin, että nykyään kaupassa käyminen luonnistuu yleensä ilman paniikkia.

Jos ahdistus iskee illalla kotona, kannattaa hengitellä rauhallisesti ja ehkä miettiä, että mikä nyt ahdistaa ja voinko tehdä asialle jotain. Ei se aina auta.

Terapiassa myös neuvottiin esim. huomion kiinnittämistä muihin asioihin.
      Jos istun sohvalla ja keskityn ahdistukseen, niin aivan varmasti jään siihen tunteeseen kiinni, mutta kun teen jotain mieluista, esim. leivon, luen tai katson elokuvaa, kiinnitän huomioni muualle.

Oletko käynyt lääkärissä? Joskus lääkkeet on hyvä vaihtoehto, ja voin lämpimästi suositella muutamaa terapiakäyntiä, jossa neuvotaan esim hengitystä ja muita keinoja. Ja toki käydään läpi että mikä ahdistaa, joskus puhuminen auttaa.
      Missä tilanteissa paniikki- ja ahdistusoireilu on voimakkaimmillaan, milloin sitä ei ole? Näiden asioiden tiedostaminen helpottaa, koska itsensä ja oireilunsa tunteminen helpottaa oireilun kontrollointia.

• viivi18

Suosittelen samaa kuin "nykyään aurinkoista".. hengitystekniikoita kannattaa opetella. jos et käy terapiassa niin aloita se, jotta saat ammattilaiselta ohjeita siihen kuinka näitä harjoituksia voi tehdä.. kyllä ne auttaa, itsellä kun on oikein paha olo/ahdistus luotan näihin vaikka sillä hetkellä pää yrittäää suoltaa ajatusta että ei tässä mikään hengittely auta vaan kyllä se alkaa vaan auttamaan kun sitä tekee aina ja aina vaan.. itse myös hoen päässäni positiivisia asioita kun normaalisti ajattelet paniikin vallassa että "apua tämä ei mene ohi se vaan jatkuu ei lopu koskaan ja kuolen tähän jne" niin nyt olen niitä ajatuksiakin pyrkinyt muuttamaan ajattelen hengittelyn lisäksi "jahas taas tuntuu tältä"(koitan miettiä miksi ahdistuin etsin syyn että voin ymmärtää mistä se johtuu) "minulle tuli nyt ahdistunut olo koska(esim) täällä on niin paljon ihmisiä, mutta tämä menee ohi" toistan päässä sitä että se menee ohi ja kohta on taas hyvä olla. Ainakin paniikki/ahdistus kohtauksen kesto lyhentynyt merkittävästi näillä keinoilla.. minusta se on jo hyvä alku. Jos olot ovat päivittäisiä, eikä pelkät harjoitukset tuota tulosta niin kannattaa miettiä tosiaan sitä terapian aloittamista ja rinnalle ehkä myös lääkehoitoa.. ja tosiaan se vääränlaisen ajatusmallin murtaminen ! ala rohkeasti kääntää se epätoivoinen ajatusmalli "apua kuolen kaikki menee metsään en pärjää" käännä se päinvastaiseksi ! ei se heti toimi mutta ajan kuluessa..

• unknownwriter
    • hengitellen rauhassa

Hengitystekniikoille peukkua täältäkin päin. Yksinkertaisilla hengitysharjoituksilla ja rauhallisesti pohtimalla "mikä tässä nyt oikein ahdistaa?" saa joskus oloa rauhoitettua todella paljon.

Jos mikään muu ei auta, ahdistukseen on myös lääkkeitä olemassa.

Minua lääkäriltä haettu benzopurkki rauhoittaa jo todella paljon ihan vain ollessaan tuolla keittiön kaapissa. Tietää ettei ole täysin ahdistuksensa uhri, kun voi hätätilanteessa lääkkeellä katkaista pahimman kierteen.

• Miksi tehostettu hengittely auttaa lähes kaikissa mentaalisissa häiriöissä? Hyvin simppeleistä syistä: maapallon kaikki eliöt, puut "eläimet", hyönteiset, ihminen mukaanlukien henhittävät kaasuseosta, jota me ihmiset nimitämme ilmaksi.

Pinnallisesti hengittävä ihminen panikoituu mm. sosiaalisissa tilanteissa, mutta myös yksin ollessaan, vaikkapa hänelle tarpeellista uneen pääsyä odotellessaan. Hengitystekniikkaa hyväksikäyttävä pystyy paremmin rentoutumaan.
        Elän parhaillaan pitkäaikaista tressikautta. Yöuni jää lyhyeksi. Herään n. klo 5.50 joka aamu.
        Millään konsteilla en lisäunta saa, mutta hengitystekniikkaa käyttäen loikoilen tunnin melko tressivapaasti, että jaksaa aamutoimet päivätorkuille asti. Muuten burn'out pääsee valloilleen.

• kokemusta on

Pidä paperipussi saatavilla, vaikka aina mukana,kun paniikki iskee niin hengitä siihen rauhallisesti, se auttaa...

• Uhuhuvg

Itse käytin lääkkeitä, mutta nyt olen oppinut uuden tekniikan, jonka opin buddhalaisilta.
      En ole siis buddhalainen, enkä sellaiseksi aio ryhtyä, mutta onhan heilläkin omia viisauksiaan.

Ja tekniikka on se, että keskittyy itse ahdistukseen.
      Ymmärtää sen, ettei ole oikeasti mitään pelättävää ja tajuaa, että ahdistus ja paniikki on vain hetkellinen tunne; tunne joka saattaa kestää kauankin, mutta on kuitenkin väliaikainen.

Jos ahdistukselle ja paniikille ei anna voimaa, niin se ei myöskään voi vahingoittaa.
      Jos joku on joskus ahdistukseen kuollut, niin se on todennäköisesti ollut asiaan tottumaton henkilö, joka yrittää kaikin voimin laannuttaa ahdistuksen ja unohtaa sitten samalla hengittää.

Ahdistuksen ja pelon sietokyky kasvaa, kun keskittyy siihen ja ymmärtää, että se on vain aivojen luoma tunne, jota ei loppupeleissä tarvitse pelätä.

• Meren huminaa

Toi hengitys on kyllä tosi hyvä ja saa mielialaakin hetkellisesti ylös. Maailma ei näytäkään hapen lisääntyessä niin pahalta. Toinen mikä on toiminut mulla on ''juosta paha olo pois'' eli lähden painamaan höyryjä juoksupolulle tai rivakalle sauvakävelylle.

Ite kattelen täältä meditaatio (hengitys ja rauhoittumisvideoita)
      http://www.youtube.com/watch?v=xYprVkBU-bE&feature=c4-overview-vl&list=PL8y8cdkEPf0LKEoI1VUPx12oCS3AdcYhq

Englannin kielellä vaan juttuhan ei ole se selostus vaan juuri se hengitys ja mielen tasaaminen. Jos kotoa löytyy joku rauhoittava cd senkin voi laittaa selostuksen sijasta soimaan taustalle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      122
      1721
    2. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1422
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      992
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      990
    5. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      90
      864
    6. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      66
      841
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      770
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      741
    9. Kysyit firman bileissä..

.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      671
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      62
      658
    Aihe