Galvanointi vs. sinkitys?

Autoilija

Toisten autojen pellit on galvanoituja, toisten sinkittyjä. Mitä eroa käsittelyillä on ja kumpi on parempi?

Onko käsittelyillä vaikutusta jos autoa joutuu hitsaamaan tai muuten ruostekorjaamaan? Pystyykö galvanointia tai sinkitystä tekemään kotikonstein jos joudutaan laittamaan esim. uutta peltiä ruosteisen tilalle?

15

21401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wanhus

      Galvanointi ja sinkitys taitaa olla autosanastossa sama asia.
      Molemmat voidaan tehdä kastamalla tai sähköllä.
      Kastaminen on parempi menetelmä. Tulee paksumpi pinnoite.

    • Topi

      Eli:

      - Sähkösinkitys ==> galvanointi (ohut kerros
      mutta parempi tunkeutuminen)
      - Kuumasinkitys ==> kastamalla tehty (paksumpi
      kerros)

      EU- normit määrittelevät nykyään maksimi sinkkikerroksen paksuudeksi 0.02 mm autoissa, joka on käytännössä todella ohut kerros. Paljas sinkki ei kestä mekaanista kulutusta kuin muutaman kuukauden, joten se on aina maalattava tai massattava.

      Sinkkiä on saatavilla myös spraypulloissa pieniin paikkauksiin autotarvikeliikkeistä. Spraysinkin tarttuvuutta / kestävyyttä en ole testannut. HUOM ! Hitsatessa vapautuvat sinkkihöyryt ovat ERITTÄIN VAARALLISIA HENGITTÄÄ (raskasmetalli)!!!

      • Pintakäsittelijä

        kuumasinkitystä auton korissä käytetään, tulee niin epätasainen kerros. Uskoisin, että autoissa käytetään elektrolyyttistä sinkitystä. Galvanointi on yleisnimitys, tulee ilmeisesti keksijän Galvanin Luigin mukaan.
        Spraysinkki on ainakin teollisuudessa kokeiltuna antanut kohtuullisen suojan, mutta miten päällemaalattavat automaalit käyttäytyy niin on toinen juttu. On ne jotkut hurjat maalannu autonpeltejäkin ko. aineella.


      • wanhus

        Tuskin EU maksimipaksuutta määrää.
        Minimin ehkä...


      • Topi
        wanhus kirjoitti:

        Tuskin EU maksimipaksuutta määrää.
        Minimin ehkä...

        Uudet EU- normit nimenomaan rajoittavat ajoneuvojen valmistuksessa käytettävien kemikaalien (liuottimet, sinkki, ym) määriä ympäristönsuojeluseikkojen vuoksi. Esim. liuottimien maksimimimäärä/auto on 750 g, joka on n. 1 litra. Tästä johtuen esim. alustan massaukset ovat ohentuneet ja maalit muuttuneet vesiohenteisiksi. Eli määritellään siis nimenomaan MAKSIMIARVOT ! Em. sinkki on raskasmetallina ympäristömyrkky, joka on kallista valmistaa ja hävittää.


      • Zn.
        Topi kirjoitti:

        Uudet EU- normit nimenomaan rajoittavat ajoneuvojen valmistuksessa käytettävien kemikaalien (liuottimet, sinkki, ym) määriä ympäristönsuojeluseikkojen vuoksi. Esim. liuottimien maksimimimäärä/auto on 750 g, joka on n. 1 litra. Tästä johtuen esim. alustan massaukset ovat ohentuneet ja maalit muuttuneet vesiohenteisiksi. Eli määritellään siis nimenomaan MAKSIMIARVOT ! Em. sinkki on raskasmetallina ympäristömyrkky, joka on kallista valmistaa ja hävittää.

        Älähän nyt Topi viitsi. Sinkki ei ole raskasmetalli eikä myrkyllistä pienimmässäkään määrin.
        Mitä tulee liuottimiin, niin tehdassuojauksissa ei liuottimia juuri tarvitakaan. VAG-konsernissa kotelot suojataan ilman liuottimia, kuumavalla, kiveniskusuojaus PVC-muovilla. Liuottimia vaativia bitumipohjaisia paskoja eivät ole käyttäneet vuosikymmeniin.


      • Sinkkisanko
        Zn. kirjoitti:

        Älähän nyt Topi viitsi. Sinkki ei ole raskasmetalli eikä myrkyllistä pienimmässäkään määrin.
        Mitä tulee liuottimiin, niin tehdassuojauksissa ei liuottimia juuri tarvitakaan. VAG-konsernissa kotelot suojataan ilman liuottimia, kuumavalla, kiveniskusuojaus PVC-muovilla. Liuottimia vaativia bitumipohjaisia paskoja eivät ole käyttäneet vuosikymmeniin.

        Tarkista tuolta..

        http://www.kuumasinkitys.fi/sinkki.html


      • Topi
        Zn. kirjoitti:

        Älähän nyt Topi viitsi. Sinkki ei ole raskasmetalli eikä myrkyllistä pienimmässäkään määrin.
        Mitä tulee liuottimiin, niin tehdassuojauksissa ei liuottimia juuri tarvitakaan. VAG-konsernissa kotelot suojataan ilman liuottimia, kuumavalla, kiveniskusuojaus PVC-muovilla. Liuottimia vaativia bitumipohjaisia paskoja eivät ole käyttäneet vuosikymmeniin.

        Sekoitin mielessäni lyijyn ja sinkin. Anteeksi tyhmyyteni.

        Muuten, milläs luulet myös nykyisiä alustan- ja kotelonsuoja-aineita sekä korikittejä ohennettavan? Taitavat suurimmaksi osaksi olla kuitenkin raskasbensa tai liuotinpohjaisia litkuja. (Katso vaikka purkkien tuoteselosteista.) Jos liuottimia ei autojen valmistuksessa tarvittaisi ollenkaan, niin ei niiden käyttöä silloin olisi tarvinnut rajoittaa. On ihan tutkittu juttu, että autojen tehdassuojauksia ovat liuotinrajoitukset hankaloittaneet ("keventäneet").


      • jebulista
        Pintakäsittelijä kirjoitti:

        kuumasinkitystä auton korissä käytetään, tulee niin epätasainen kerros. Uskoisin, että autoissa käytetään elektrolyyttistä sinkitystä. Galvanointi on yleisnimitys, tulee ilmeisesti keksijän Galvanin Luigin mukaan.
        Spraysinkki on ainakin teollisuudessa kokeiltuna antanut kohtuullisen suojan, mutta miten päällemaalattavat automaalit käyttäytyy niin on toinen juttu. On ne jotkut hurjat maalannu autonpeltejäkin ko. aineella.

        Olen käyttänyt spray-sinkkimaalia ja todennut, lähes puhaltamalla irtosi.


      • Tuomo.Turaaja

        Sama kokemus. Zinga pysyy paremmin, mutta ainakin paikkamaalauksessa superlontupolla vaikea saada tasaista pintaa ja lohkeaa herkästi kolhusta. Ja helvetin tyyristä!


      • Anonyymi
        Sinkkisanko kirjoitti:

        Tarkista tuolta..

        http://www.kuumasinkitys.fi/sinkki.html

        Sinkityn/ galvanoidun pellin hitsauksessa ja polttoleikkauksessa sinkin höyrystymisen takia vapautuvasta sinkkioksidista voi seurata huonon ilmanvaihdon tai kärtyimurin puuttuessa helposti sisäänhengitettynä sinkkikuume l. sinkkimyrkytys, jonka pääasialliset oireet ovat kuume, pahoinvointi ja päänsärky. . Jotta ei se mikään täysmyrkytön metalli ole sinkkikään.


      • Anonyymi
        Zn. kirjoitti:

        Älähän nyt Topi viitsi. Sinkki ei ole raskasmetalli eikä myrkyllistä pienimmässäkään määrin.
        Mitä tulee liuottimiin, niin tehdassuojauksissa ei liuottimia juuri tarvitakaan. VAG-konsernissa kotelot suojataan ilman liuottimia, kuumavalla, kiveniskusuojaus PVC-muovilla. Liuottimia vaativia bitumipohjaisia paskoja eivät ole käyttäneet vuosikymmeniin.

        Hitsattaessa vapautuva sinkki on työturvallisuus riski. Sinkkihöyry imeytyy verenkieertoon hengityksen kautta.
        Sinkittyja hitsattaessa on käytettävä imuria ja/tai raitisilmanaamaria.

        Sinklle altistumisesta seuraa sinkkikuume vilutus oksentelu yskä mahavaivat ohimenevä hengenahdistus näköhäiriöt lihaskivut.

        Tappava se ei yleensä ole.


    • lol

      nauran

    • Don Mega

      autojen teräksen suojaus on huonontunut. syynä se että autot suunnitellaan hajoamaan ja ruostumaan alle 10v sisään. ja tietenkin valmistajat säästävät kustannuksissa samalla. jotta juuri kun olet maksanut viimesen laskun niin olet jo uutta vailla. mutta älä huolehdi, sillä kun on hyvä vaikutus markkinoille.

      • Anonyymi

        Kai minulla on sitten huonosti suunniteltu auto kun ei ole juurikaan ruostetta yli 23 vuoteen Corollassa. Voi voi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2713
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2654
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1617
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1480
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      40
      1203
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    Aihe