Toisten autojen pellit on galvanoituja, toisten sinkittyjä. Mitä eroa käsittelyillä on ja kumpi on parempi?
Onko käsittelyillä vaikutusta jos autoa joutuu hitsaamaan tai muuten ruostekorjaamaan? Pystyykö galvanointia tai sinkitystä tekemään kotikonstein jos joudutaan laittamaan esim. uutta peltiä ruosteisen tilalle?
Galvanointi vs. sinkitys?
15
20972
Vastaukset
- wanhus
Galvanointi ja sinkitys taitaa olla autosanastossa sama asia.
Molemmat voidaan tehdä kastamalla tai sähköllä.
Kastaminen on parempi menetelmä. Tulee paksumpi pinnoite. - Topi
Eli:
- Sähkösinkitys ==> galvanointi (ohut kerros
mutta parempi tunkeutuminen)
- Kuumasinkitys ==> kastamalla tehty (paksumpi
kerros)
EU- normit määrittelevät nykyään maksimi sinkkikerroksen paksuudeksi 0.02 mm autoissa, joka on käytännössä todella ohut kerros. Paljas sinkki ei kestä mekaanista kulutusta kuin muutaman kuukauden, joten se on aina maalattava tai massattava.
Sinkkiä on saatavilla myös spraypulloissa pieniin paikkauksiin autotarvikeliikkeistä. Spraysinkin tarttuvuutta / kestävyyttä en ole testannut. HUOM ! Hitsatessa vapautuvat sinkkihöyryt ovat ERITTÄIN VAARALLISIA HENGITTÄÄ (raskasmetalli)!!!- Pintakäsittelijä
kuumasinkitystä auton korissä käytetään, tulee niin epätasainen kerros. Uskoisin, että autoissa käytetään elektrolyyttistä sinkitystä. Galvanointi on yleisnimitys, tulee ilmeisesti keksijän Galvanin Luigin mukaan.
Spraysinkki on ainakin teollisuudessa kokeiltuna antanut kohtuullisen suojan, mutta miten päällemaalattavat automaalit käyttäytyy niin on toinen juttu. On ne jotkut hurjat maalannu autonpeltejäkin ko. aineella. - wanhus
Tuskin EU maksimipaksuutta määrää.
Minimin ehkä... - Topi
wanhus kirjoitti:
Tuskin EU maksimipaksuutta määrää.
Minimin ehkä...Uudet EU- normit nimenomaan rajoittavat ajoneuvojen valmistuksessa käytettävien kemikaalien (liuottimet, sinkki, ym) määriä ympäristönsuojeluseikkojen vuoksi. Esim. liuottimien maksimimimäärä/auto on 750 g, joka on n. 1 litra. Tästä johtuen esim. alustan massaukset ovat ohentuneet ja maalit muuttuneet vesiohenteisiksi. Eli määritellään siis nimenomaan MAKSIMIARVOT ! Em. sinkki on raskasmetallina ympäristömyrkky, joka on kallista valmistaa ja hävittää.
- Zn.
Topi kirjoitti:
Uudet EU- normit nimenomaan rajoittavat ajoneuvojen valmistuksessa käytettävien kemikaalien (liuottimet, sinkki, ym) määriä ympäristönsuojeluseikkojen vuoksi. Esim. liuottimien maksimimimäärä/auto on 750 g, joka on n. 1 litra. Tästä johtuen esim. alustan massaukset ovat ohentuneet ja maalit muuttuneet vesiohenteisiksi. Eli määritellään siis nimenomaan MAKSIMIARVOT ! Em. sinkki on raskasmetallina ympäristömyrkky, joka on kallista valmistaa ja hävittää.
Älähän nyt Topi viitsi. Sinkki ei ole raskasmetalli eikä myrkyllistä pienimmässäkään määrin.
Mitä tulee liuottimiin, niin tehdassuojauksissa ei liuottimia juuri tarvitakaan. VAG-konsernissa kotelot suojataan ilman liuottimia, kuumavalla, kiveniskusuojaus PVC-muovilla. Liuottimia vaativia bitumipohjaisia paskoja eivät ole käyttäneet vuosikymmeniin. - Sinkkisanko
Zn. kirjoitti:
Älähän nyt Topi viitsi. Sinkki ei ole raskasmetalli eikä myrkyllistä pienimmässäkään määrin.
Mitä tulee liuottimiin, niin tehdassuojauksissa ei liuottimia juuri tarvitakaan. VAG-konsernissa kotelot suojataan ilman liuottimia, kuumavalla, kiveniskusuojaus PVC-muovilla. Liuottimia vaativia bitumipohjaisia paskoja eivät ole käyttäneet vuosikymmeniin.Tarkista tuolta..
http://www.kuumasinkitys.fi/sinkki.html - Topi
Zn. kirjoitti:
Älähän nyt Topi viitsi. Sinkki ei ole raskasmetalli eikä myrkyllistä pienimmässäkään määrin.
Mitä tulee liuottimiin, niin tehdassuojauksissa ei liuottimia juuri tarvitakaan. VAG-konsernissa kotelot suojataan ilman liuottimia, kuumavalla, kiveniskusuojaus PVC-muovilla. Liuottimia vaativia bitumipohjaisia paskoja eivät ole käyttäneet vuosikymmeniin.Sekoitin mielessäni lyijyn ja sinkin. Anteeksi tyhmyyteni.
Muuten, milläs luulet myös nykyisiä alustan- ja kotelonsuoja-aineita sekä korikittejä ohennettavan? Taitavat suurimmaksi osaksi olla kuitenkin raskasbensa tai liuotinpohjaisia litkuja. (Katso vaikka purkkien tuoteselosteista.) Jos liuottimia ei autojen valmistuksessa tarvittaisi ollenkaan, niin ei niiden käyttöä silloin olisi tarvinnut rajoittaa. On ihan tutkittu juttu, että autojen tehdassuojauksia ovat liuotinrajoitukset hankaloittaneet ("keventäneet"). - jebulista
Pintakäsittelijä kirjoitti:
kuumasinkitystä auton korissä käytetään, tulee niin epätasainen kerros. Uskoisin, että autoissa käytetään elektrolyyttistä sinkitystä. Galvanointi on yleisnimitys, tulee ilmeisesti keksijän Galvanin Luigin mukaan.
Spraysinkki on ainakin teollisuudessa kokeiltuna antanut kohtuullisen suojan, mutta miten päällemaalattavat automaalit käyttäytyy niin on toinen juttu. On ne jotkut hurjat maalannu autonpeltejäkin ko. aineella.Olen käyttänyt spray-sinkkimaalia ja todennut, lähes puhaltamalla irtosi.
- Tuomo.Turaaja
Sama kokemus. Zinga pysyy paremmin, mutta ainakin paikkamaalauksessa superlontupolla vaikea saada tasaista pintaa ja lohkeaa herkästi kolhusta. Ja helvetin tyyristä!
- Anonyymi
Sinkkisanko kirjoitti:
Tarkista tuolta..
http://www.kuumasinkitys.fi/sinkki.htmlSinkityn/ galvanoidun pellin hitsauksessa ja polttoleikkauksessa sinkin höyrystymisen takia vapautuvasta sinkkioksidista voi seurata huonon ilmanvaihdon tai kärtyimurin puuttuessa helposti sisäänhengitettynä sinkkikuume l. sinkkimyrkytys, jonka pääasialliset oireet ovat kuume, pahoinvointi ja päänsärky. . Jotta ei se mikään täysmyrkytön metalli ole sinkkikään.
- Anonyymi
Zn. kirjoitti:
Älähän nyt Topi viitsi. Sinkki ei ole raskasmetalli eikä myrkyllistä pienimmässäkään määrin.
Mitä tulee liuottimiin, niin tehdassuojauksissa ei liuottimia juuri tarvitakaan. VAG-konsernissa kotelot suojataan ilman liuottimia, kuumavalla, kiveniskusuojaus PVC-muovilla. Liuottimia vaativia bitumipohjaisia paskoja eivät ole käyttäneet vuosikymmeniin.Hitsattaessa vapautuva sinkki on työturvallisuus riski. Sinkkihöyry imeytyy verenkieertoon hengityksen kautta.
Sinkittyja hitsattaessa on käytettävä imuria ja/tai raitisilmanaamaria.
Sinklle altistumisesta seuraa sinkkikuume vilutus oksentelu yskä mahavaivat ohimenevä hengenahdistus näköhäiriöt lihaskivut.
Tappava se ei yleensä ole.
- lol
nauran
- Don Mega
autojen teräksen suojaus on huonontunut. syynä se että autot suunnitellaan hajoamaan ja ruostumaan alle 10v sisään. ja tietenkin valmistajat säästävät kustannuksissa samalla. jotta juuri kun olet maksanut viimesen laskun niin olet jo uutta vailla. mutta älä huolehdi, sillä kun on hyvä vaikutus markkinoille.
- Anonyymi
Kai minulla on sitten huonosti suunniteltu auto kun ei ole juurikaan ruostetta yli 23 vuoteen Corollassa. Voi voi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
voitaisiinko unohtaa se sotku?
Olisiko mahdollista aloittaa puhtaalta pöydältä vielä? Ikävä sua ****735071- 1323517
- 982295
Milloin nainen saan sinut?
Kanssani eroottisiin hetkiin? Tiedät ja tunnet kovan haluni, hellyyden myös. Onko vastauksesi edelleen, että en tiedä, e201925Ovatko persut tehneet jo päätöksen ulkopolitiikastaan?
Persujen olisi hallituspuolueena syytä tehdä jo päätöksiä siitä, aikovatko he olla pro-Ukraina vai pro-Trump eli pro-Put2291728Haluan että tiedät tämän
Jos luet täällä. En ole sinulle vihainen, vaikka asiat menivät niinkuin menivät. Ajattelin, että et tykkää minusta, jonk851517Jee! Palsta toimii jälleen!
Viestiarkisto näkyy ja kaikki pelittää. Tätä on odotettu, vaikka ei tässä mitään odotettavaa ole ollut.251387A, teksteistäni löydät itsesi
jos luet tarkkaan. Vain epäsuorasti voin tunteeni myöntää, en halua minkään rikki menevän. Kaipaan sinua ja odotan näkem261367- 371335
- 141259