Toisten autojen pellit on galvanoituja, toisten sinkittyjä. Mitä eroa käsittelyillä on ja kumpi on parempi?
Onko käsittelyillä vaikutusta jos autoa joutuu hitsaamaan tai muuten ruostekorjaamaan? Pystyykö galvanointia tai sinkitystä tekemään kotikonstein jos joudutaan laittamaan esim. uutta peltiä ruosteisen tilalle?
Galvanointi vs. sinkitys?
12
19514
Vastaukset
- wanhus
Galvanointi ja sinkitys taitaa olla autosanastossa sama asia.
Molemmat voidaan tehdä kastamalla tai sähköllä.
Kastaminen on parempi menetelmä. Tulee paksumpi pinnoite. - Topi
Eli:
- Sähkösinkitys ==> galvanointi (ohut kerros
mutta parempi tunkeutuminen)
- Kuumasinkitys ==> kastamalla tehty (paksumpi
kerros)
EU- normit määrittelevät nykyään maksimi sinkkikerroksen paksuudeksi 0.02 mm autoissa, joka on käytännössä todella ohut kerros. Paljas sinkki ei kestä mekaanista kulutusta kuin muutaman kuukauden, joten se on aina maalattava tai massattava.
Sinkkiä on saatavilla myös spraypulloissa pieniin paikkauksiin autotarvikeliikkeistä. Spraysinkin tarttuvuutta / kestävyyttä en ole testannut. HUOM ! Hitsatessa vapautuvat sinkkihöyryt ovat ERITTÄIN VAARALLISIA HENGITTÄÄ (raskasmetalli)!!!- Pintakäsittelijä
kuumasinkitystä auton korissä käytetään, tulee niin epätasainen kerros. Uskoisin, että autoissa käytetään elektrolyyttistä sinkitystä. Galvanointi on yleisnimitys, tulee ilmeisesti keksijän Galvanin Luigin mukaan.
Spraysinkki on ainakin teollisuudessa kokeiltuna antanut kohtuullisen suojan, mutta miten päällemaalattavat automaalit käyttäytyy niin on toinen juttu. On ne jotkut hurjat maalannu autonpeltejäkin ko. aineella. - wanhus
Tuskin EU maksimipaksuutta määrää.
Minimin ehkä... - Topi
wanhus kirjoitti:
Tuskin EU maksimipaksuutta määrää.
Minimin ehkä...Uudet EU- normit nimenomaan rajoittavat ajoneuvojen valmistuksessa käytettävien kemikaalien (liuottimet, sinkki, ym) määriä ympäristönsuojeluseikkojen vuoksi. Esim. liuottimien maksimimimäärä/auto on 750 g, joka on n. 1 litra. Tästä johtuen esim. alustan massaukset ovat ohentuneet ja maalit muuttuneet vesiohenteisiksi. Eli määritellään siis nimenomaan MAKSIMIARVOT ! Em. sinkki on raskasmetallina ympäristömyrkky, joka on kallista valmistaa ja hävittää.
- Zn.
Topi kirjoitti:
Uudet EU- normit nimenomaan rajoittavat ajoneuvojen valmistuksessa käytettävien kemikaalien (liuottimet, sinkki, ym) määriä ympäristönsuojeluseikkojen vuoksi. Esim. liuottimien maksimimimäärä/auto on 750 g, joka on n. 1 litra. Tästä johtuen esim. alustan massaukset ovat ohentuneet ja maalit muuttuneet vesiohenteisiksi. Eli määritellään siis nimenomaan MAKSIMIARVOT ! Em. sinkki on raskasmetallina ympäristömyrkky, joka on kallista valmistaa ja hävittää.
Älähän nyt Topi viitsi. Sinkki ei ole raskasmetalli eikä myrkyllistä pienimmässäkään määrin.
Mitä tulee liuottimiin, niin tehdassuojauksissa ei liuottimia juuri tarvitakaan. VAG-konsernissa kotelot suojataan ilman liuottimia, kuumavalla, kiveniskusuojaus PVC-muovilla. Liuottimia vaativia bitumipohjaisia paskoja eivät ole käyttäneet vuosikymmeniin. - Sinkkisanko
Zn. kirjoitti:
Älähän nyt Topi viitsi. Sinkki ei ole raskasmetalli eikä myrkyllistä pienimmässäkään määrin.
Mitä tulee liuottimiin, niin tehdassuojauksissa ei liuottimia juuri tarvitakaan. VAG-konsernissa kotelot suojataan ilman liuottimia, kuumavalla, kiveniskusuojaus PVC-muovilla. Liuottimia vaativia bitumipohjaisia paskoja eivät ole käyttäneet vuosikymmeniin.Tarkista tuolta..
http://www.kuumasinkitys.fi/sinkki.html - Topi
Zn. kirjoitti:
Älähän nyt Topi viitsi. Sinkki ei ole raskasmetalli eikä myrkyllistä pienimmässäkään määrin.
Mitä tulee liuottimiin, niin tehdassuojauksissa ei liuottimia juuri tarvitakaan. VAG-konsernissa kotelot suojataan ilman liuottimia, kuumavalla, kiveniskusuojaus PVC-muovilla. Liuottimia vaativia bitumipohjaisia paskoja eivät ole käyttäneet vuosikymmeniin.Sekoitin mielessäni lyijyn ja sinkin. Anteeksi tyhmyyteni.
Muuten, milläs luulet myös nykyisiä alustan- ja kotelonsuoja-aineita sekä korikittejä ohennettavan? Taitavat suurimmaksi osaksi olla kuitenkin raskasbensa tai liuotinpohjaisia litkuja. (Katso vaikka purkkien tuoteselosteista.) Jos liuottimia ei autojen valmistuksessa tarvittaisi ollenkaan, niin ei niiden käyttöä silloin olisi tarvinnut rajoittaa. On ihan tutkittu juttu, että autojen tehdassuojauksia ovat liuotinrajoitukset hankaloittaneet ("keventäneet"). - jebulista
Pintakäsittelijä kirjoitti:
kuumasinkitystä auton korissä käytetään, tulee niin epätasainen kerros. Uskoisin, että autoissa käytetään elektrolyyttistä sinkitystä. Galvanointi on yleisnimitys, tulee ilmeisesti keksijän Galvanin Luigin mukaan.
Spraysinkki on ainakin teollisuudessa kokeiltuna antanut kohtuullisen suojan, mutta miten päällemaalattavat automaalit käyttäytyy niin on toinen juttu. On ne jotkut hurjat maalannu autonpeltejäkin ko. aineella.Olen käyttänyt spray-sinkkimaalia ja todennut, lähes puhaltamalla irtosi.
- Tuomo.Turaaja
Sama kokemus. Zinga pysyy paremmin, mutta ainakin paikkamaalauksessa superlontupolla vaikea saada tasaista pintaa ja lohkeaa herkästi kolhusta. Ja helvetin tyyristä!
- lol
nauran
- Don Mega
autojen teräksen suojaus on huonontunut. syynä se että autot suunnitellaan hajoamaan ja ruostumaan alle 10v sisään. ja tietenkin valmistajat säästävät kustannuksissa samalla. jotta juuri kun olet maksanut viimesen laskun niin olet jo uutta vailla. mutta älä huolehdi, sillä kun on hyvä vaikutus markkinoille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 942505
Jotain puuttuu
Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu1012183- 841857
Hei A, osaatko
sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en441631- 781586
- 111585
- 341528
Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.
Onko kenellekään yllätys?731436Synnittömänä syntyminen
Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.951344Mitä tämä tarkoittaa,
että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?411254