8 lapsen huostaanotto

jäsen

Tapahtui viime kuussa. Kyseessä oli uskovainen perhe.

Itse olen seuranut perheen vaiheita heidän naimisiin menosta asti kauempaa.

Heidät tuntien pelkäsin tätän joskus tapahtuvaksi jo naimisiin menopäivänä.

Lapsien, työttömyyden, ystävien puutteen, käytänön elämän taitojen puute arjessa, rahan puute romahdutti perheen.

He hakivat apua sukulaisiltaan (Ei tippunut apua...) Diakonia toimikunta auttoi säänölisesti heitä.(saivat apua)

Kuulin asiasta suoraan huostaanottopäivänä tältä isältä.

Mikä meni pieleen????

Isä sanoi sen kipeän asian suoraan että lapsien määrä olisi pitänyt ymmärtää pysäyttä max 5:teen.
hän arvioi että ehkä sen verran he olisivat jaksaneet hoitaa.(tai siten ei viittäkään...) Realistina hän ymmärsi asian jo vuosia sitten ja puhui asiasta että heidän perheen täytyy rajoittaa jotenki lapsilukua tai muuten hukka perii. Asioista keskusteltiin usean puhujan/papin kanssa. Mutta ymmärtämystä lapsiluvun rajoittamiselle ei löytynyt. Sanottiin että turvaa jumalaan ja seurakunnan diakoniapiiri auttaa myös.

Perheen peri hukka ja lapset on nyt sijoitettu 6 eri perheeseen ympäri lähiseutua.

Asia on 100% vaijettu tapahtumapaikkakunalla.

Miksi kirjoitin tämän tänne.

Tämä on osin omaa hätähuutoa että ei se ole helppoa aina meilläkään. (Ei onneksi huolta vastaavasta...toistaiseksi..)

Asia numero 2.
Että näistä vaijetuista asioista myös keskusteltas. ja voitas välttyä tulevaisuudessa jokaiselta vastaavasta.

perheiden kantokyky on aina erillainen.

102

25409

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lauri

olen yrittänyt toitottaa tällä palstalla vaan vastaukset ovat olleet sen tyyppisiä että älä sinä ei- vl siellä räksytä kun et meidän asioista mitään tiedä.
      Ja toinen asia on tämä vaikeneminen, kuvitellaan että kaikki maailman pahuus saadaan poistettua sillä ettei asioista puhuta ääneen vaan rukoillaan ja mietitään itsekseen

• Jussi

Monestako ei-lestaadiolaisperheestä on yksikin lapsi otettu huostaan kun alkoholistit ei pysty hoitamaan lastaan? Tai huumevanhemmat, tai miten lapsia ajatellaan tuhansissa avioerotapauksissa?

Suhteuttakaa asioita ja uskonto ei joka asiassa ole syyllinen.

• poikalapsi
        Jussi kirjoitti:

Monestako ei-lestaadiolaisperheestä on yksikin lapsi otettu huostaan kun alkoholistit ei pysty hoitamaan lastaan? Tai huumevanhemmat, tai miten lapsia ajatellaan tuhansissa avioerotapauksissa?

Suhteuttakaa asioita ja uskonto ei joka asiassa ole syyllinen.

Uskonto on syyllinen osaltaan silloin, kun se tekee esim. ehkäisykiellolla oman tilanteen hallinnan vielä vaikeammaksi. Vertaaminen alkoholismin ja muiden sellaisten syiden aiheuttamiin huostaanottoihin ei poista tätä toista ongelmaa. Vai onko se muka oikea asenne, että meillä voidaan aiheuttaa ongelmia ehkäisykiellon takia, koska muuta aiheuttavat ongelmia juomalla viinaa?

JOKAISEN tulee miettiä, millaiseen elämään lapsia tekee. Tahallinen lapsen mielen vaarantaminen on aina vakava asia, olis siihen syynä alkoholismi, vanhempien ahdas aatemaailma tai mikä tahansa muu.

• Anonyymi

Jo raamatussa on tuotu esille tämä asia, "vaikene seurakunnassa", vain maallikkosaarnaajilla on oikeus puhua ja tehdä mitä he haluavat. Tosin niistä haluista on ihan erikseen keskusteltava.

• eliza

Sijaiskodin tarjoava saa 1000 E/kk per nuppi. Sossun kulut on siis 8000 E ja virkailijakulut päälle, joka lasta täytyy käydä seuraamassa, järkätä yhteistapaamisia lasten ja biovanhempien kesken, kulut tekee n 10000 E/kk tämä huomioiden. Lisäksi Valtio kustantaa aloituspakkauksen arvoltaan 2000-3000 E/perhe. Sis huonekalut, tekstiilit ym tavaraa.

Eikö tällä kukuukausikululla saisi jo parit apulaiset palkattua perheeseen ja lisärahoitusta ruuan hankintaan ?

• pena

Kulut yhteiskunalle jokaisesta huostaanoteusta lapsesta on kokonaisuutena noin 1500..2000e per lapsi. Tämä on sitä yhteiskunan säästöä että kun ei anneta 2000e...2500e:n kokopäivästä kodinhoitajaa niin menee 15000e/kk nyt huostaanottokuluihin.

• sijaisäiti

Kuka kunta maksaa 1.000 e/kk/per nuppi??

Itse olen ollut sijaisäitinä 20 v ja oma kuntani maksaa 700 e/kk/per nuppi ja tästä summasta otetaan vielä verot!!

Kenenkään ei kannata kadehtia sijaisvanhemman roolia, kuka muukaan tasapainottaa lapsen koko suvun?

• Eliza
        sijaisäiti kirjoitti:

Kuka kunta maksaa 1.000 e/kk/per nuppi??

Itse olen ollut sijaisäitinä 20 v ja oma kuntani maksaa 700 e/kk/per nuppi ja tästä summasta otetaan vielä verot!!

Kenenkään ei kannata kadehtia sijaisvanhemman roolia, kuka muukaan tasapainottaa lapsen koko suvun?

Etelä-Suomen suurimmat kaupungit.

• Anonyymi

Niin, sijoitettavat lapset ovat hyvä bisnes, ja siinä ei lasten etu ole eteenpäin vievä voima.

• Hynde

Eihän kukaan ole kuollut, mitä kauheeta tuossa on. Hyvinvointiyhteiskunta vaan vaatii enemmän kuin minimitoimeentulon. Jos otetan huostaan niin ei se ole niin maailmaa kaatavaa. Tosiasiassa toisen vaihtoehdon, ehkäisyn jälkeen olisi nyt vähemmän hengissä.

• pena

>Eihän kukaan ole kuollut,
        EI onneksi

>mitä kauheeta tuossa on.
        Huostaanoto on aina kauhea ja traumaatinen kokemus kaikille (lapset ja vanhemmat)

>Hyvinvointiyhteiskunta vaan vaatii enemmän kuin minimitoimeentulon.
        Miten niin tarjoaa tuskin sitäkään...

>Jos otetan huostaan niin ei se ole niin maailmaa kaatavaa.
        Kylläpä suhtaudut asiaan kevytmielisesti...:( ihmettelen.

>Tosiasiassa toisen vaihtoehdon, ehkäisyn jälkeen olisi nyt vähemmän hengissä.
        Sitä elämää ei olisi syntynytkään...

• W.W.

jumalaton (anteeksi ilmaisu, mutta näin se on, kirjaimellisesti) kommentti sinulta.

• Hynde
        W.W. kirjoitti:

jumalaton (anteeksi ilmaisu, mutta näin se on, kirjaimellisesti) kommentti sinulta.

Kehitysmaissa ei saa edes ruokaa eikä vaatteita eikä kukaan ota huostaan jos ei saa perustarpeita. On se huostaanotto kauheeta suomalaisin silmin, muttei globaalisti.

• Hynde
        pena kirjoitti:

>Eihän kukaan ole kuollut,
        EI onneksi

>mitä kauheeta tuossa on.
        Huostaanoto on aina kauhea ja traumaatinen kokemus kaikille (lapset ja vanhemmat)

>Hyvinvointiyhteiskunta vaan vaatii enemmän kuin minimitoimeentulon.
        Miten niin tarjoaa tuskin sitäkään...

>Jos otetan huostaan niin ei se ole niin maailmaa kaatavaa.
        Kylläpä suhtaudut asiaan kevytmielisesti...:( ihmettelen.

>Tosiasiassa toisen vaihtoehdon, ehkäisyn jälkeen olisi nyt vähemmän hengissä.
        Sitä elämää ei olisi syntynytkään...

Huostaanotto on hyvinvointivaltion etu eikä riisto, muuten sellaista lakia ei olisi.

Jos olisi ehkäisty, hengissä olisi lapsia vähemmän. Se on tosi kuin vesi. usko se vai väitätkö toista. Ei olisi sinuakaan jos olisit joutunu kumipussiin, sitä tarkoitan.

• Uskovainen, ei vl
        W.W. kirjoitti:

"jumalaton (anteeksi ilmaisu, mutta näin se on, kirjaimellisesti) kommentti sinulta."

vanhoillislestadiolaiselta, joka vaeltaa omaa uskontietään ihmisten keksimien harhaoppien ja isien perinnäissääntöjen varassa.

• pena
        Hynde kirjoitti:

Huostaanotto on hyvinvointivaltion etu eikä riisto, muuten sellaista lakia ei olisi.

Jos olisi ehkäisty, hengissä olisi lapsia vähemmän. Se on tosi kuin vesi. usko se vai väitätkö toista. Ei olisi sinuakaan jos olisit joutunu kumipussiin, sitä tarkoitan.

parempi minun kohdallani.

• Oikea uskovainen
        Uskovainen, ei vl kirjoitti:

"jumalaton (anteeksi ilmaisu, mutta näin se on, kirjaimellisesti) kommentti sinulta."

vanhoillislestadiolaiselta, joka vaeltaa omaa uskontietään ihmisten keksimien harhaoppien ja isien perinnäissääntöjen varassa.

siltä se sinusta varmaan vaikuttaa. Mutta näin saa ajatella, suomi on vapaa maa, ainakin vielä:)

• Hynde
        pena kirjoitti:

parempi minun kohdallani.

Miten on mahdollista että VL uskovaiset on aina tyytyväisiä siihen että syntyi. Mutta te ei-vl ette ole vaikka teillä elämä on niin vapaata ja mahtavaaa!!???. Siksi neuvon sinuakin tekee parannuksen niin saisit elämän ilosi takaisin.

• ...

• Leenu

• sirius

Hei Hynde; oletko koskaan tuntenut olevasi suuri mysteerinen"puuttuva linkki"?
        Vaikutat tosi imbesilliltä, vaikka tarkoituksesi ehkä onkin vain provosoida...

• Arvaus
        sirius kirjoitti:

"Vaikutat tosi imbesilliltä"

Vai olisiko Hynde impotentti ihan vaan kansakoulupohjalta?

• Leenu
        Arvaus kirjoitti:

"Vaikutat tosi imbesilliltä"

Vai olisiko Hynde impotentti ihan vaan kansakoulupohjalta?

se mitään, jos voittaisikin itselleen koko maailman, mutta sielulleen saisi vahingon. Ei tässäkään elämän ja kuoleman asiassa. Jos voittais maailman puolelleen esim. elämän rajottamisasiassa, niin ei olis hyötyä. Jumala on elämän ja kuoleman Herra.

• Arvaus
        Leenu kirjoitti:

se mitään, jos voittaisikin itselleen koko maailman, mutta sielulleen saisi vahingon. Ei tässäkään elämän ja kuoleman asiassa. Jos voittais maailman puolelleen esim. elämän rajottamisasiassa, niin ei olis hyötyä. Jumala on elämän ja kuoleman Herra.

hieman täsmentää, miten kommenttisi liittyi minun viestiini.

• Hynde
        sirius kirjoitti:

Siperia opettaa.

• poikalapsi
        Leenu kirjoitti:

eihän viimeisellä tuomiolla sanotakaan siunatuille, että te helposta elämästä tulleet, vaan että te suuresta vaivasta tulleet ja vaatteet karitsan veressä valkaisseet, menkää Herrasi iloon.

KirjoitAT kyllä kauheita: siis pääasia on, että Parattiisiin pääsee - ihan sama, vaikka perhe ja lapset kärsisivät. Ihan sama, vaikka yhteiskunta elättäisi. Ihan sama, kunhan on varmasti noudatettu lestadiolaisohjeita. Lapsia pitää tehdä, mutta niiden hyvinvioinnilla ei ole väliä. Jotenkin tuntuu, etti lapsia liikaa tekevä ja pahaa oloa sillä lailla kaikille järjestävä voi kovin varma paratiisipaikastaan olla. Kyllä Jumala jotain vastuustakin sanoo.

• Ei VL
        Hynde kirjoitti:

Miten on mahdollista että VL uskovaiset on aina tyytyväisiä siihen että syntyi. Mutta te ei-vl ette ole vaikka teillä elämä on niin vapaata ja mahtavaaa!!???. Siksi neuvon sinuakin tekee parannuksen niin saisit elämän ilosi takaisin.

..uskovaisia masentuneita prosentuaalisesti aivan yhtä paljon, kuin ei uskovaisiakin, jos ei jopa enemmän.Parannusta kyllä kannattaa tehdä, mutta hengenravintoa tuskin vl-seuroista kannattaa lähteä etsimään..masennus vaan syvenee.

• Leenu
        poikalapsi kirjoitti:

KirjoitAT kyllä kauheita: siis pääasia on, että Parattiisiin pääsee - ihan sama, vaikka perhe ja lapset kärsisivät. Ihan sama, vaikka yhteiskunta elättäisi. Ihan sama, kunhan on varmasti noudatettu lestadiolaisohjeita. Lapsia pitää tehdä, mutta niiden hyvinvioinnilla ei ole väliä. Jotenkin tuntuu, etti lapsia liikaa tekevä ja pahaa oloa sillä lailla kaikille järjestävä voi kovin varma paratiisipaikastaan olla. Kyllä Jumala jotain vastuustakin sanoo.

Siis sen negatiivisesti, jos on paljon lapsia. Huh, huh tätä maailmaan ja sen mielipiteitä. Se, että jos on paljon lapsia, sekö tarkoittaa hirveyttä ja kauheutta tässä elämässä? Sekö, että ei juo viinaa, vaan kasvattaa lapsia, sekö on hirveää? Sekö, että lapsilla kenties on leikkitovereita, sekö on hirveyttä ja ei vastuuta silloin ole? Ihminen on ihminen. Hirviö hirviö. Hirvi hirvi. Elämetkin hoitavat jälkeläisensä.

Mutta on totta, että ihmiselämä ei olekaan tarkoitettu helpoksi. Ja on totta, että ihmiselle annetaan voimia kasvattaa lapsia. Eikä ihmistä ole tarkoitettu viinan läträäjäksi, hällä väliä tyypiksi.

• Leenu
        Arvaus kirjoitti:

hieman täsmentää, miten kommenttisi liittyi minun viestiini.

jos ihminen omia käsityksiään lähtee laajallakin rintamalla levittämään ja saa suurta kannatusta, siitä ei ole hyötyä kumminkaan. Esimerkkinä tämä syntymiseen puuttuminen, että ei anneta lapsien syntyä, tulla tähän maailmaan elämään, jossa me itsekin elämme. Että jos joku lähtee levittämään sellaista sanomaa, että hei ei annetakkaan lasten tulla enää tänne, tai ainakin huomattavassa määrin vähennetään niitten tänne tulemista.

Mitäs sanoisit, jos sun autos käyttäisin vaikka ja sanoisin, että saa sitä käyttää silloin ja silloin... ja muillekin sanoisin että käyttävät. Ja sä itse olisit sanonut, että sä olet autosi herra. Mä sitte kumminkin salaa ikään kuin käyttäisin, ja muutkin alkaisivat käyttää. Ja mä perustelisin, että kyllä se sää oot sille herra, mutta ei se sitä tarkoita, etteikö sitä sais muut käyttää, vaikka silloin kun sä et sitä käytä ja jos ostaa pensaa jne... Mitä siihen herrana sanoisit?

• poikalpsi
        Leenu kirjoitti:

Siis sen negatiivisesti, jos on paljon lapsia. Huh, huh tätä maailmaan ja sen mielipiteitä. Se, että jos on paljon lapsia, sekö tarkoittaa hirveyttä ja kauheutta tässä elämässä? Sekö, että ei juo viinaa, vaan kasvattaa lapsia, sekö on hirveää? Sekö, että lapsilla kenties on leikkitovereita, sekö on hirveyttä ja ei vastuuta silloin ole? Ihminen on ihminen. Hirviö hirviö. Hirvi hirvi. Elämetkin hoitavat jälkeläisensä.

Mutta on totta, että ihmiselämä ei olekaan tarkoitettu helpoksi. Ja on totta, että ihmiselle annetaan voimia kasvattaa lapsia. Eikä ihmistä ole tarkoitettu viinan läträäjäksi, hällä väliä tyypiksi.

En ole sanonut, että on hirveää, jos on paljon lapsia. Luepas tekstini uudelleen. Sanon vain, että on hirveää, jos ihmiset tekevät lapsia eivätkä tajua, että HE ITSE ovat vastuussa niistä lapsista. Totta kai on kiva, että on leikkikavereita. Mutta: ole nyt REHELLINEN, tarvitaanko massaa, jotta kaon leikkikavereita? Viinan kytket tähän itse - minä en puolusta viinaa, huumeita tai mitään muutakaan sellaista.

Ihmiselämä on elämistä varten. Jokaiselle lapselle pitää koettaa taata paras mahdollinen lapsuus, jossa yksilöllisyys ja huolenpito ovat keskeisiä. Tiedän vl perheitä, joissa asiat ovat erittäin hyvin. Tiedän myös toisenlaisia vl pperheitä - niitä, joissa lapset ovat kuin karjaa, joissa kukaan ei huolehdi ja rakasta, joissa lapset väkivallalla "kasvattavat" toisiaan. Onneksi enemmistöllä asiat ovat hyvin. Se ei kuitenkaan oikeuta sinua olemaan hölmö ka jiistämään isosta lapsiluvusta mahdollisesti seuraavia ongelmia. Lastensuojeluasiaa tämä vain on. On lähinnä moraalitonta naida kuin kani, jos ei huolehdi seurauksista. Miksi ette ole naimatta? SEKSITTÄ VOI OLLA, JOS EI VOI EHKÄISTÄ: VASTAA TÄHÄN, ÄLÄKÄ SELITTELE oULUN KETKUJEN LAKEJA JA "LAKEJA".

• poikalapsi
        Leenu kirjoitti:

jos ihminen omia käsityksiään lähtee laajallakin rintamalla levittämään ja saa suurta kannatusta, siitä ei ole hyötyä kumminkaan. Esimerkkinä tämä syntymiseen puuttuminen, että ei anneta lapsien syntyä, tulla tähän maailmaan elämään, jossa me itsekin elämme. Että jos joku lähtee levittämään sellaista sanomaa, että hei ei annetakkaan lasten tulla enää tänne, tai ainakin huomattavassa määrin vähennetään niitten tänne tulemista.

Mitäs sanoisit, jos sun autos käyttäisin vaikka ja sanoisin, että saa sitä käyttää silloin ja silloin... ja muillekin sanoisin että käyttävät. Ja sä itse olisit sanonut, että sä olet autosi herra. Mä sitte kumminkin salaa ikään kuin käyttäisin, ja muutkin alkaisivat käyttää. Ja mä perustelisin, että kyllä se sää oot sille herra, mutta ei se sitä tarkoita, etteikö sitä sais muut käyttää, vaikka silloin kun sä et sitä käytä ja jos ostaa pensaa jne... Mitä siihen herrana sanoisit?

Vertaatko sinä ihmistä autoon? Anna mun kaikki kestää: jesuiittamaista moraalia...jota vl-piireissä harjoitetaan pahimmillaan. Onneksi kaikki eivät ole noin holtittomia edes lestadiolaisissa.

• poikalapsi

Hei haloo, oletko yhtä vastuuton kuin Leenu? Kyllä lapsistaan pitää valmistautua huolehtimaan, jos niitä keran tekee. Ei tarvitse naida, ellei tahdo lapsia. Vai onko jo pidättyminen´kin Oulun ukkokoplan mielestä syntiä?

• vl-tyttö
        poikalapsi kirjoitti:

Vertaatko sinä ihmistä autoon? Anna mun kaikki kestää: jesuiittamaista moraalia...jota vl-piireissä harjoitetaan pahimmillaan. Onneksi kaikki eivät ole noin holtittomia edes lestadiolaisissa.

et selvästikään ymmärrä, mitä tarkoitetaan vertauskuvalla!!!!???? Kyllähän Jeesuskin vertas ihmisii millon mihinkin!! Kaloista siemeniin...

• poikalapsi
        vl-tyttö kirjoitti:

et selvästikään ymmärrä, mitä tarkoitetaan vertauskuvalla!!!!???? Kyllähän Jeesuskin vertas ihmisii millon mihinkin!! Kaloista siemeniin...

KRHM, AI VERTAUSKUVA... Suoraan sanottuna tuo ei ollut sellaisessa yhteydessä, että sitä MITENKÄÄN voisi rinnastaa vertauskuviin. Jeesuksen vertauskuvissa on kyllä KOVIN eri tyyli. Tietäisitpä, mikä on ammattini - miettisit vähän.

• niinu

Oletko tosissasi???? Aika ihme heppu olet

nuori vl-äiti

• Kissa pöydälle
        niinu kirjoitti:

Oletko tosissasi???? Aika ihme heppu olet

nuori vl-äiti

= Poikamies puhuu paskaa eikä tajua perheellisten asioista yhtään mitään.

• poikalapsi
        Kissa pöydälle kirjoitti:

= Poikamies puhuu paskaa eikä tajua perheellisten asioista yhtään mitään.

Ai ei tajua vai. Kuulepas, nykyään ainakin täällä Etelä-Suomessa opetetaan jo koulussa ihmiselle semmoiset perusasiat kuin seksuaaliterveys ja mm. ehkäisy. Oletkos kuullut? Opetetaan myös vastuun kantamista. Minulle se on kyllä opetettu jo kotona, kuten varmaan useimmille tämän palstan lukijoista. Vatsuu on kannettava. Älä siis nai, jos et lasta kykene huoltamaan. Jos nait, saattaapi tulla lapsi. Kondomit on keksitty myös.

• Kissa pöydälle
        poikalapsi kirjoitti:

Ai ei tajua vai. Kuulepas, nykyään ainakin täällä Etelä-Suomessa opetetaan jo koulussa ihmiselle semmoiset perusasiat kuin seksuaaliterveys ja mm. ehkäisy. Oletkos kuullut? Opetetaan myös vastuun kantamista. Minulle se on kyllä opetettu jo kotona, kuten varmaan useimmille tämän palstan lukijoista. Vatsuu on kannettava. Älä siis nai, jos et lasta kykene huoltamaan. Jos nait, saattaapi tulla lapsi. Kondomit on keksitty myös.

höpötät?

• poikalapsi

höpötät?

Luepas Leenun ja Hynden vastuuttomat kannanotot. Luulisi lastensuojelun jo tuommoisesta asenteesta kiinnostuvan: lapsia yllytetään tekemään mutta ei niistä huolehtimaan. Eikös se ole vastuutonta ja kamalaa. Kyllä vastuullinen ihminen tajuaa ehkäistä ilman saarnaajan lupaakin, jos rietää, ettei jaksa lapsia huoltaa. Tämäkö on HÖPÖTYSTÄ?

• Kissa pöydälle
        poikalapsi kirjoitti:

Luepas Leenun ja Hynden vastuuttomat kannanotot. Luulisi lastensuojelun jo tuommoisesta asenteesta kiinnostuvan: lapsia yllytetään tekemään mutta ei niistä huolehtimaan. Eikös se ole vastuutonta ja kamalaa. Kyllä vastuullinen ihminen tajuaa ehkäistä ilman saarnaajan lupaakin, jos rietää, ettei jaksa lapsia huoltaa. Tämäkö on HÖPÖTYSTÄ?

mulle keuhkoat?

• poikalapsi

mulle keuhkoat?

Pyydän täten anteeksi, jos olen tullut loukanneeksi. Ilmeisesti et ole omia kantojasi tässä ketjussa edes esittänyt. Viestini ei kohdistu ketään vastaan, ei sinuakaan. Älä nyt kuitenkaan turhaan sinäkään rupea haukuskelemaan.

• Leenu
        poikalpsi kirjoitti:

En ole sanonut, että on hirveää, jos on paljon lapsia. Luepas tekstini uudelleen. Sanon vain, että on hirveää, jos ihmiset tekevät lapsia eivätkä tajua, että HE ITSE ovat vastuussa niistä lapsista. Totta kai on kiva, että on leikkikavereita. Mutta: ole nyt REHELLINEN, tarvitaanko massaa, jotta kaon leikkikavereita? Viinan kytket tähän itse - minä en puolusta viinaa, huumeita tai mitään muutakaan sellaista.

Ihmiselämä on elämistä varten. Jokaiselle lapselle pitää koettaa taata paras mahdollinen lapsuus, jossa yksilöllisyys ja huolenpito ovat keskeisiä. Tiedän vl perheitä, joissa asiat ovat erittäin hyvin. Tiedän myös toisenlaisia vl pperheitä - niitä, joissa lapset ovat kuin karjaa, joissa kukaan ei huolehdi ja rakasta, joissa lapset väkivallalla "kasvattavat" toisiaan. Onneksi enemmistöllä asiat ovat hyvin. Se ei kuitenkaan oikeuta sinua olemaan hölmö ka jiistämään isosta lapsiluvusta mahdollisesti seuraavia ongelmia. Lastensuojeluasiaa tämä vain on. On lähinnä moraalitonta naida kuin kani, jos ei huolehdi seurauksista. Miksi ette ole naimatta? SEKSITTÄ VOI OLLA, JOS EI VOI EHKÄISTÄ: VASTAA TÄHÄN, ÄLÄKÄ SELITTELE oULUN KETKUJEN LAKEJA JA "LAKEJA".

ei myöskään kannata ajatella, että olisimme tyhmiä. Tai pitää tyhminä meitä (jotka eivät osaa mitään), tynneälyttöminä. Olemme ihmisiä.

• tanja
        poikalapsi kirjoitti:

KIRJOITAT ÄLÄ NAI JOS ET HALUA LAPSIA TAI JOTAI SINNEPÄIN. TIEDÄTKÖ ETTEI KAIKILTA KYSYTÄ HALUATKO SÄ NAIDA JNE. PERHEEN PÄÄ MÄÄRÄÄ MITÄ TEHDÄÄN JA MILLOIN.

• poikalapsi
        tanja kirjoitti:

KIRJOITAT ÄLÄ NAI JOS ET HALUA LAPSIA TAI JOTAI SINNEPÄIN. TIEDÄTKÖ ETTEI KAIKILTA KYSYTÄ HALUATKO SÄ NAIDA JNE. PERHEEN PÄÄ MÄÄRÄÄ MITÄ TEHDÄÄN JA MILLOIN.

Ymmärrän hyvin, mikä pahimmillaan on naisen asema, enkä halua loukata siinäkään mielessä ketään. Sen miehen kuuluisikin niitä aivoja osata itse käyttää. Hirveää on, jos vielä joutuu kantamaan lapsen synnyttämisne ja kantamisen taakan, vaikka ei jaksaiis, ja vain siksi, että mies on aasi.

• poikalapsi
        Leenu kirjoitti:

ei myöskään kannata ajatella, että olisimme tyhmiä. Tai pitää tyhminä meitä (jotka eivät osaa mitään), tynneälyttöminä. Olemme ihmisiä.

Tyhmyydestä en tiedä, mutta tunneälyä et ole asenteillasi ainkaan osoittanut. Vastuuttomuus ei kerro empatiasta. Luehan itse, mitä olet sanonut aiemmin ehkäisystä ja lapsista huolehtimisesta. Huomaan, että puhut teoriaa: helppo sinun on sanoa, kun ei ole itselläsi ukkoa, joka pakottaa lapsia puskemaan koko ajan. Ja muuten: Jumala ne lapset suo, mutta kyllä ne ihmiset siihen tekemiseen osallistuvat seksin keinoin. Ei lapsia tule, jos ei seksiä ole.

• Leenu
        poikalapsi kirjoitti:

Tyhmyydestä en tiedä, mutta tunneälyä et ole asenteillasi ainkaan osoittanut. Vastuuttomuus ei kerro empatiasta. Luehan itse, mitä olet sanonut aiemmin ehkäisystä ja lapsista huolehtimisesta. Huomaan, että puhut teoriaa: helppo sinun on sanoa, kun ei ole itselläsi ukkoa, joka pakottaa lapsia puskemaan koko ajan. Ja muuten: Jumala ne lapset suo, mutta kyllä ne ihmiset siihen tekemiseen osallistuvat seksin keinoin. Ei lapsia tule, jos ei seksiä ole.

kirjoittanut. Minulla on kumminkin varmasti erilainen kanta kuin sinulla lapsiasiassa, koska meillä on eri usko. Siinäpä se. Mun usko sanoo, ettei ehkäistä. Sulla se sanoo toista. En voi sanoa päin vastoin kuin, minkä tunnen oikeaksi. Ehkäpä näistä asioista ei kannata riidellä. Olet poikalapsi, minä tyttölapsi. Jos nyt lapseksi voinen sanoa. Lapsenmielikseksi kumminkin.

• poikalapsi
        Leenu kirjoitti:

kirjoittanut. Minulla on kumminkin varmasti erilainen kanta kuin sinulla lapsiasiassa, koska meillä on eri usko. Siinäpä se. Mun usko sanoo, ettei ehkäistä. Sulla se sanoo toista. En voi sanoa päin vastoin kuin, minkä tunnen oikeaksi. Ehkäpä näistä asioista ei kannata riidellä. Olet poikalapsi, minä tyttölapsi. Jos nyt lapseksi voinen sanoa. Lapsenmielikseksi kumminkin.

En vaadi sinua ehkäisemään, en ketään muutakaan. Jokainen taaplaa tyylillään. Olen vain järkyttynyt siitä, ettei saa ehkäsistä edes silloin, kun ei oikeasti kykene itse huoltamaan lapsia ja kun itse tajuaa, ettei kykene. Silloin ei pidä lapsia antaa tulla. koska jos antaa, on vastuuton niiden lasten kannalta. (Pitää siis olla seksittä, jos ei saa ehkäistä. Sekin vaihtoehto on)

Ei lestadiolaisuus käske olemaan vastuuton, kuten olet toisalla tässä ketjussa antanut ymmärtää, tyyliin Luoja suo lapsia, Luoja huolen pitää, elämä voi olla ankaraa... Lasten elämää ei ole tarpeen tehdä TARKOITUKSELLA ankaraksi vain sillä perusteella, että itse uskoo johonkin tai kieltäytyy huolehtimasta vastuullisesti omasta terveydestä. Lapsi on arvokas ja kallis asia ihmiselle. Lasta tulee suojella, myös uskonnolliselta hurmahengeltä.

Luepas toisaalta tästä ketjusta nimierkin tanja kirjoitus. Saatat ymmärtää, millaisista asioista myös puhun.

Minun uskoani sinun on turha kommentoida, koska et siitä mitään tiedä. En minäkään sano, mihin sinä uskot ja mihin et. Sen olen sanonut ja sanon uudelleen, ettet esitä vastuullisen ihmisen kommentteja, kun puhut lapsista. Ikävä kyllä opettajana olen nähnyt elämää siltäkin puolelta, että tiedän, mihin ehkäisykieltonne synkimmillään on ihmisiä ajanut. Siitä tämän ketjun aloittajakin puhui, juuri siitä.

Siis: minusta vastuun kantamista lapsesta ei pidä ratkaista sillä perusteella, mitä joukko miehiä Oulussa on päättänyt. Raamattu EI kiellä vastuullista lasten kasvattamista eikä ehkäisyäkään. Sen kieltävät Oulun herrat, koska haluavat alistaa naista. Sen he osaavat. Äläkä muuta väitä: tiedän totisesti, mistä puhun.

• minä
        poikalapsi kirjoitti:

En vaadi sinua ehkäisemään, en ketään muutakaan. Jokainen taaplaa tyylillään. Olen vain järkyttynyt siitä, ettei saa ehkäsistä edes silloin, kun ei oikeasti kykene itse huoltamaan lapsia ja kun itse tajuaa, ettei kykene. Silloin ei pidä lapsia antaa tulla. koska jos antaa, on vastuuton niiden lasten kannalta. (Pitää siis olla seksittä, jos ei saa ehkäistä. Sekin vaihtoehto on)

Ei lestadiolaisuus käske olemaan vastuuton, kuten olet toisalla tässä ketjussa antanut ymmärtää, tyyliin Luoja suo lapsia, Luoja huolen pitää, elämä voi olla ankaraa... Lasten elämää ei ole tarpeen tehdä TARKOITUKSELLA ankaraksi vain sillä perusteella, että itse uskoo johonkin tai kieltäytyy huolehtimasta vastuullisesti omasta terveydestä. Lapsi on arvokas ja kallis asia ihmiselle. Lasta tulee suojella, myös uskonnolliselta hurmahengeltä.

Luepas toisaalta tästä ketjusta nimierkin tanja kirjoitus. Saatat ymmärtää, millaisista asioista myös puhun.

Minun uskoani sinun on turha kommentoida, koska et siitä mitään tiedä. En minäkään sano, mihin sinä uskot ja mihin et. Sen olen sanonut ja sanon uudelleen, ettet esitä vastuullisen ihmisen kommentteja, kun puhut lapsista. Ikävä kyllä opettajana olen nähnyt elämää siltäkin puolelta, että tiedän, mihin ehkäisykieltonne synkimmillään on ihmisiä ajanut. Siitä tämän ketjun aloittajakin puhui, juuri siitä.

Siis: minusta vastuun kantamista lapsesta ei pidä ratkaista sillä perusteella, mitä joukko miehiä Oulussa on päättänyt. Raamattu EI kiellä vastuullista lasten kasvattamista eikä ehkäisyäkään. Sen kieltävät Oulun herrat, koska haluavat alistaa naista. Sen he osaavat. Äläkä muuta väitä: tiedän totisesti, mistä puhun.

Olen monissa asioissa samaa mieltä kanssasi kuten siinä että mielestäni Leenu antaa väärän kuvan lestadiolaisten tahdosta vastuulliseen vanhemmuuteen. Kyllä on turha luottaa että ilman omaa jatkuvaa pyrkimystä mahdollisimman hyvään vanhemmuuteen saamme kasvatettua kunnon kansalaisia. Kun lapset on saatu, on heidän, itsemme ja koko yhteiskunnan kannalta pyrkiä huolehtimaan heistä niin hyvin kuin omat voimat ja resurssit riittävät.
        Jos ei itsellä ole perhettä, on turha antaa kovin ohjaavia ja yleviä kommentteja lapsiperheen elämästä ja lasten kasvatuksesta.
        Lestadiolaisperheet yleensä huolehtivat lapsistaan ihan samalla tavalla kuin ketkä tahansa vanhemmat eli myös lestadiolaisissa on ihmisiä joiden voimavarat ovat olleet alunperinkin rajalliset tai väsymys tulee perheen kasvaessa. Niistä suurista perheistä joiden itse tiedän hajonneen, voi todeta että näiden perheiden vanhemmat eivät olisi lapsista luultavasti jaksaneet sen paremmin huolehtia vaikka näitä olisi ollut vain yksi tai kaksi. Syy ei ole tällöin lasten määrässä.

• ahma™
        Hynde kirjoitti:

tolla perusteella miehen tulisi koko ikänsä naida kuin kani että hänen kaikista siittiöistänsä tulisi lapsi, koska muutenhan se olisi tappamista!!!

• Mistä sait noin .....
        ahma™ kirjoitti:

tolla perusteella miehen tulisi koko ikänsä naida kuin kani että hänen kaikista siittiöistänsä tulisi lapsi, koska muutenhan se olisi tappamista!!!

Eihän sijaisvanhemmat tuollaisia rahamääriä saat, mistä oot tietosi saanut?

• vl-avionainen
        Hynde kirjoitti:

Siperia opettaa.

Hynde/Leenu, kun näitä teidän juttuja lukee, alkaa epäilyttämään että ette ole osallisia tästä avioliiton ihanuudesta. Keskittyisitte hankkimaan käytännön kokemusta - eli siirtykää palstalta todellisuuteen metsästämään sitä oikeaa kun tuntuu mielipiteet olevan jo valmiita ko touhuun. Älkää provosoituko. Tarkoitan lyhyemmin ilmaistuna vain, että:
        Älkää puhuko asiasta josta ei ole kokemusta noin jyrkkään sävyyn.

• Havukka-aho
        vl-avionainen kirjoitti:

Hynde/Leenu, kun näitä teidän juttuja lukee, alkaa epäilyttämään että ette ole osallisia tästä avioliiton ihanuudesta. Keskittyisitte hankkimaan käytännön kokemusta - eli siirtykää palstalta todellisuuteen metsästämään sitä oikeaa kun tuntuu mielipiteet olevan jo valmiita ko touhuun. Älkää provosoituko. Tarkoitan lyhyemmin ilmaistuna vain, että:
        Älkää puhuko asiasta josta ei ole kokemusta noin jyrkkään sävyyn.

puhua suurella asiantuntemuksella asiasta, josta ei tiedä yhtään mitään.

• reinhard
        Leenu kirjoitti:

eihän viimeisellä tuomiolla sanotakaan siunatuille, että te helposta elämästä tulleet, vaan että te suuresta vaivasta tulleet ja vaatteet karitsan veressä valkaisseet, menkää Herrasi iloon.

Voi että minä toivon koko sydämestäni, että Leenu pääsisi naimisiin ja perustamaan oikein ison perheen. Kyllä meidän Leenusta tulis kunnon äiti, jonka pihalla telmisi kymmenen lasta, ah se ois onnea vasta niin.
        Oi sinä ihana taivallinen Isä, minä rukoilen , että antaisit Leenulle jo tänä vuonna, tai viimeistään ensi vuonna rikkaan aviopuolison.
        Sitten Leenu voisi olla vain kotona ja hoitaa kaikki lapset itse, eikä tarvis koskaan raahata päiväkoteihin vieraiden huostaan.

Leenumme on niin kirkkaasti käsittänyt tämän Jumalan lasten uskon: "Ota vastaan iloiten kaikki lapset, jotka Jumala meille antaa !"
        Siksipä onkin tärkeää, että joku rakas veli täältä palstalta tarttuisi Leenua hihasta sanoen:
        "Tuu mulle vaimokseni !" Hyvät poikamiehet täällä, ottakaa nyt Leenu vaimokses, tämä sisar kun on niin kalliisti uskomassa.

• Anonyymi
        Hynde kirjoitti:

Itseasiassa sanoin aikoinaan äidille että en olisi tänne halunnut syntyä. Ei minulta kysytty haluanko. Mutta pakko nyt yrittää elää elämä sinne hautaan asti.

• Anonyymi
        Hynde kirjoitti:

Onhan muitakin ehkäisyä kuin kortsu.

• Anonyymi
        Ei VL kirjoitti:

..uskovaisia masentuneita prosentuaalisesti aivan yhtä paljon, kuin ei uskovaisiakin, jos ei jopa enemmän.Parannusta kyllä kannattaa tehdä, mutta hengenravintoa tuskin vl-seuroista kannattaa lähteä etsimään..masennus vaan syvenee.

Minä masentuisin jos olisi parikymmentä sisarusta🤢🤢

• Anonyymi
        Leenu kirjoitti:

Liika on liikaa lapsiakin perheessä. Maksimissaan ymmärrän jonkun 5.

• Leenu

Mitä tässä uskonasiassa on järjen kanssa tekemistä? Hyvä, että eivät ole ehkäisseet, eivätpähän ole puuttuneet Jumalan luomistyöhön, siis kun syntymä ja kuolema on Herran käsissä. Näin ollen hyvä homma! Kannatetaan sitä, että kukin saamme elää sellaisina kuin olemme. Toivotaan, että ihmisillä ei olisi niin itsekäs mieli, että lapsia vastaan alettaisiin olemaan. He nyt eivät voi itse sanoa mitään siihen asiaa. - mutta niin on sanottu, että lopun ajalla harrastavat haureutta eivätkä lisäänny. Se siis pitää paikkansa, kun niin Raamattukin todistaa.

• Peter

Leenu hei - lapsia tekevän pitää ottaa vastuu lapsesta myös. Tuommoinen asenne on vastuuton, jota sinä esität. Lapsi tarvitsee apua, tukea, ennen kaikkea rakastavat vanhemmat. Ehkäisy pitää säätää pakolliseksi silloin, kun soisaaliavun varassa tai muuten yhteiskunnan apuun heittäytyen tehdään tolkuttomasti kersoja. Ette te kaneja ole: älkää sitten naiko, jos ette ehkäistä saa. Terveisetb Oulun diktattoriukoille. Tämäkin keskusteöu olisi syytä panna heidän vastuulleen. Helvetin lieksoissa palavat, kun lapsille onnettoman lapsuuden tuottavat kielloillaan. Monelle pienimmistä...

• minä
        Peter kirjoitti:

Leenu hei - lapsia tekevän pitää ottaa vastuu lapsesta myös. Tuommoinen asenne on vastuuton, jota sinä esität. Lapsi tarvitsee apua, tukea, ennen kaikkea rakastavat vanhemmat. Ehkäisy pitää säätää pakolliseksi silloin, kun soisaaliavun varassa tai muuten yhteiskunnan apuun heittäytyen tehdään tolkuttomasti kersoja. Ette te kaneja ole: älkää sitten naiko, jos ette ehkäistä saa. Terveisetb Oulun diktattoriukoille. Tämäkin keskusteöu olisi syytä panna heidän vastuulleen. Helvetin lieksoissa palavat, kun lapsille onnettoman lapsuuden tuottavat kielloillaan. Monelle pienimmistä...

Yhtään kyseisen perheen ongelmaa väheksymättä voin todeta että ne tuntemani perheet(joita ei ole monta vaikka ympäri suomen suuria perheitä tunnenkin)jotka eivät ole pystyneet lapsistaan huolehtimaan, eivät olisi pystyneet siihen vaikka lapsia olisi ollut vain yksi tai kaksi. Miksi olisi niin paljon pienten perheidenkin lasten huostaanottoja jos ongelma johtuisi suurista perheistä? Jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa. Ja tämä koskee ihan kaikki ihmisiä ja perheitä uskontoon katsomatta.

• Leenu
        Peter kirjoitti:

vastuuttomana, se on sun oma mielipiteesi. Ei minun ja ei kenties kaikkien muidenkaan. Mutta en mahda mitään mielipiteellesi. Tokihan saat valita itsellesi emännän, jos sellaista ei vielä ole ja valitasi kriteerinä varmaankin pidät sitäkin, että ei ole vl, koska sulla moinen näkökulma asiaan. Kannattaa olla rehellinen itselleen sekä muille. Suotta yrittää olla toinen, mitä on.

- Usko on tälle maailmalle hullutus.

• Leenu
        Peter kirjoitti:

Kirjoitit: "lapsia tekevän".

Tuo on selvää tekstiä, että lapsi tehtäsiin ihmisten toimesta. No, kumminkin on sanottu, että lapset ovat Herran lahja. Lahjahan saadaan. Lapset siis saadaan. On niinkin, että Jumala voi päättää, ettei annakkaan yhtään lasta. Silloin ei auta ihmisen mitään pulinoida, kun Herra ei anna, niin ei anna.

Ihmistä voi Jumala kurittaa myös.

• puhemies
        Leenu kirjoitti:

Tuo on selvää tekstiä, että lapsi tehtäsiin ihmisten toimesta. No, kumminkin on sanottu, että lapset ovat Herran lahja. Lahjahan saadaan. Lapset siis saadaan. On niinkin, että Jumala voi päättää, ettei annakkaan yhtään lasta. Silloin ei auta ihmisen mitään pulinoida, kun Herra ei anna, niin ei anna.

ja ilomielin, vai mitä Hynde, asiaan kosippa Hynde tuota Leenua, minusta te olisitte oiva pari vai mitä herra Hynde.

• poikalapsi
        Leenu kirjoitti:

Sinua saisi kurittaa, vastuuton!

• minä
        poikalapsi kirjoitti:

Sinua saisi kurittaa, vastuuton!

ihmettelen kyllä sinun kommenttejasi leenu. Annat vaikutelman : minä tiedän, se mitä minä sanon on lopullinen totuus. Ei elämä ole niin mustavalkoista. On helppo kun ei ole omaa perhettä jaella yleviä mielipiteitä ja neuvoja muille, on helppo sanoa mielipiteensä asioista joista ei tiedä mitään. Kyllä lestadiolaiset tahtovat huolehtia lapsistaan niin hyvin kuin pystyvät. Ja huolehtia itse eikä sysätä sitä yhteiskunnalle tai jollekin muulle taholle.
        Mutta kuten jo sanoin aikaisemmassa viestissä myös lestadiolaiset ovat ihmisiä, joukkoon mahtuu myös heikompia yksilöitä. Jos on lusikalla saanut ei voi kauhalla ammentaa. Ongelmat eivät häviä vaikenemalla, niitä kohti pitäisi käydä rohkeasti jos näkee jonkun väsyvän mutta se on vaikeaa. Mutta näitä ongelmia kuitenkin on enemmän pienissä perheissä joten kyse ei ole välttämättä lapsiluvusta vaan siitä että nämä vanhemmat ovat kykenemättömiä vastuulliseen vanhemmuuteen.

• vl-äiti
        minä kirjoitti:

ihmettelen kyllä sinun kommenttejasi leenu. Annat vaikutelman : minä tiedän, se mitä minä sanon on lopullinen totuus. Ei elämä ole niin mustavalkoista. On helppo kun ei ole omaa perhettä jaella yleviä mielipiteitä ja neuvoja muille, on helppo sanoa mielipiteensä asioista joista ei tiedä mitään. Kyllä lestadiolaiset tahtovat huolehtia lapsistaan niin hyvin kuin pystyvät. Ja huolehtia itse eikä sysätä sitä yhteiskunnalle tai jollekin muulle taholle.
        Mutta kuten jo sanoin aikaisemmassa viestissä myös lestadiolaiset ovat ihmisiä, joukkoon mahtuu myös heikompia yksilöitä. Jos on lusikalla saanut ei voi kauhalla ammentaa. Ongelmat eivät häviä vaikenemalla, niitä kohti pitäisi käydä rohkeasti jos näkee jonkun väsyvän mutta se on vaikeaa. Mutta näitä ongelmia kuitenkin on enemmän pienissä perheissä joten kyse ei ole välttämättä lapsiluvusta vaan siitä että nämä vanhemmat ovat kykenemättömiä vastuulliseen vanhemmuuteen.

olemme vain ihmisiä, joten meidänkin keskuudessa saattaa käydä näin kuin viestiketjun aloittaja kirjoittaa, mutta uskon että useammin näin käy epäuskoisten keskuudessa, tämä asia että vanhemmat eivät jaksa huolehtia lapsistaan ei ole
        lapsiluvun vika, eikä senkään vika että perhe on uskovaisia, vaan elämässä tapahtuu ihmeellisiä asioita jatkuvasti, ei kriisipalveluita ja lastensuojeluviranomaisia ole vain lestadiolaisten vuoksi ,vaan ne kaikkien ihmisten
        apuna jotka apua tarvitsee, me uskomme jumalan tarkoitukseen kaikissa asioissa,myös tässä lapsiasiassa.Olemme vaan epäuskoisten silmätikkuina, meillä ei saisi olla vaikeuksia jotka näkyvät ulospäin, vaikka me olemme ihmisiä vajavaisuuksineen niin kuin muutkin.Emme myöskään
        tiedä kyseisen perheen sisäisiä asioita, siellä voi olla taustalla monellaista.

• 2-lapsen äiti
        Leenu kirjoitti:

vastuuttomana, se on sun oma mielipiteesi. Ei minun ja ei kenties kaikkien muidenkaan. Mutta en mahda mitään mielipiteellesi. Tokihan saat valita itsellesi emännän, jos sellaista ei vielä ole ja valitasi kriteerinä varmaankin pidät sitäkin, että ei ole vl, koska sulla moinen näkökulma asiaan. Kannattaa olla rehellinen itselleen sekä muille. Suotta yrittää olla toinen, mitä on.

- Usko on tälle maailmalle hullutus.

Raamatun Jumala on KAIKEN JÄRJESTYKSEN Jumala, sen todistaa raamattu. Tekojen hedelmistä tiedämme, ovatko teot Jumalasta. Tässä tapauksessa seuraus lasten ylettömästä tekemisestä on ollut kaaoottinen. Emme voi lakaista syntiä maton alle(=on synti ajatella himojaan enemmän kuin mahdollisesti syntyvien lasten hyvinvointia, jos tietää, etteivät olosuhteet anna myöten lasten syntymiselle) Kirkastaako tämä tapahtunut Jumalan nimeä???? Ei, vaan ennemminkin ihmisen itsekkyyttä.

• Leenu
        puhemies kirjoitti:

ja ilomielin, vai mitä Hynde, asiaan kosippa Hynde tuota Leenua, minusta te olisitte oiva pari vai mitä herra Hynde.

minut rauhaan tuollaisilta puheilta.

• Leenu
        minä kirjoitti:

nikkinäni poikalasta.

• poikalapsi
        2-lapsen äiti kirjoitti:

Raamatun Jumala on KAIKEN JÄRJESTYKSEN Jumala, sen todistaa raamattu. Tekojen hedelmistä tiedämme, ovatko teot Jumalasta. Tässä tapauksessa seuraus lasten ylettömästä tekemisestä on ollut kaaoottinen. Emme voi lakaista syntiä maton alle(=on synti ajatella himojaan enemmän kuin mahdollisesti syntyvien lasten hyvinvointia, jos tietää, etteivät olosuhteet anna myöten lasten syntymiselle) Kirkastaako tämä tapahtunut Jumalan nimeä???? Ei, vaan ennemminkin ihmisen itsekkyyttä.

Kommenttisi on osuva ja tervettä vastuullisuutta korostava. Hienoa, että täällä on noinkin asian näkeviä eikä vain ehkäisyjorisijoita. Eikähän kannanottosi sano ehkäisystä mitään. Siinä on sen juju.

• äiti ihmeissään
        vl-äiti kirjoitti:

olemme vain ihmisiä, joten meidänkin keskuudessa saattaa käydä näin kuin viestiketjun aloittaja kirjoittaa, mutta uskon että useammin näin käy epäuskoisten keskuudessa, tämä asia että vanhemmat eivät jaksa huolehtia lapsistaan ei ole
        lapsiluvun vika, eikä senkään vika että perhe on uskovaisia, vaan elämässä tapahtuu ihmeellisiä asioita jatkuvasti, ei kriisipalveluita ja lastensuojeluviranomaisia ole vain lestadiolaisten vuoksi ,vaan ne kaikkien ihmisten
        apuna jotka apua tarvitsee, me uskomme jumalan tarkoitukseen kaikissa asioissa,myös tässä lapsiasiassa.Olemme vaan epäuskoisten silmätikkuina, meillä ei saisi olla vaikeuksia jotka näkyvät ulospäin, vaikka me olemme ihmisiä vajavaisuuksineen niin kuin muutkin.Emme myöskään
        tiedä kyseisen perheen sisäisiä asioita, siellä voi olla taustalla monellaista.

Yhdyn sanoihisi monessakin mielessä. Kuitenkin ei-lestadiolaisena äitinä minua harmittaa, että heidän lestadiolaiset kaverinsa tupakoivat, koska kotonakin se sallitaan - vanhemmat jopa ostavat tupakat alle 18-vuotiaille. Sehän on lainvastaista! Olemme yrittäneet opettaa, ettei tupakointia kannata aloittaa. Samoin nämä uskovaisten lapset juovat sitten keskikaljaakin ja meluavat öisin. On vähän vaikea heitä puolustella. Näitä lestadiolaisia perheitä, joissa lapsenkasvatus on nurinkurista, on naapurustossamme kolme. Lapset myöskin kiroilevat kovasti ja nimittelevät äitiään vitun huoraksi - myöskin tyttölapset. Mutta totta on , että perheitä on moneksi - niin uskovaisissa kuin ei-uskovaisissakin.

• Hilla

Kun sinä niin kovasti jaksat tyrkyttää tuota "syntymä ja kuolema ovat herran käsissä"-juttua, niin sanopa sitte että eikö kuolemaankaan saisi puuttua?? vähän siltä vaikuttaa tuon sun mielipiteesi perusteella. Jos noin mustavalkoisesti ajatellaan, niin eikö se oo sitten niinkin että jos näet jossain jonkun ihmisen verissään makaamassa, et saa mennä auttamaan häntä koska on JUMALAN ASIA MÄÄRÄTÄ KUOLEMASTA? Tai jos sinulla todettaisiin syöpä, hakeutuisitko hoitoon? Mitä jos Jumala onkin tarkoittanut että kuolet siihen syöpään?
        No, kyllähän nyt ainakin maalaisjärki sanoo että apua tarvitsevaa ihmistä pitää mennä auttamaan ja että sairauksista pitää yrittää parantua. Siinähän sitä juuri suojelee sitä Jumalan luomaa elämää kun suojelee omaansa ja muiden elämää. Miksei siis voisi jo etukäteen ehkäisyllä suojella sitä mahdollista lasta jättämällä hänet tekemättä, jos kerran tietää ettei pysty hänelle tarvittavaa rakkautta, huolenpitoa ja perustarpeita antamaan? Tuskin Jumala haluaa että maailmaan syntyy hirveät määrät onnettomia lapsia joista kukaan ei välitä. Enkä nyt viittaa tuolla vain lestadiolaisiin, vaan ihan kaikkiin ihmisiin. Parempi ehkäistä kun tehdä lapsia kärsimään.

• Ajatteleva ruoko
        minä kirjoitti:

Hei...jos vanhemmat ovat (jo alusta alkaen?) kykenemättömiä vastuulliseen vanhemmuuteen, miksi Jumala antaisi lapsia sellasille,JOS se olisi vain Hänen käsissään..??!

Nämä "uskon" asiat ovat todella kummallisia...

• Voi naisparkoja

on yksilön kannalta kaikkein törkein niistä lukuisista harhaopeista, joita vl-herätysliike opettaa.

Tämä harhaoppi liittyy ihmisen jaksamiseen ja kestokykyyn. Muut harhaopit ensisijaisesti vievät henkilöitä poispäin Raamatun opetuksista ja hengellisistä totuuksista.

• Viisas Pakana

No aivan omaa tyhmyyttä kuulua tollasiiin helvetin lahkoihin !!! Omaa on tyhmyys jos pitää uskoa kaiken maailman lestaadioilais poppamiesten sanomisia !! Hajotkaa omaan tyhmyyteenne !!!

• IHMISTEN ILOKSI

Ja ehkäisy on keksitty siksi, ettei elämä pääse alkamaan ilman hoivaa ja huolenpitoa, ilman elämän tarkoitusta.Kun ehkäisee, ei pääse alkamaan elämää, eikä aborttikeskustelujakaan tarvita enää...

• FuryThoR

JOO valitettava tapaus sillä huostaan otossa ei koskaan voi olla 100% varma millainen siais perhe on, ja se EI koskakaan korvaa omaa oikeaa perhettä.

Itse täytän kuluvan kuukauden aikana 21v,jolloin päättyy minut sioittaneen kunnan jälkihuoltovastuu ja olen vapaa mies.

Nyt kun mietin millaista pyöritystä minun elämäni on ollut, huomaan että se on ollut monin paikoin hyvin raskasta minulle itselleni. Enkä suinkaan liioittele mutta melko karu totuus on että kun sioitettu lapsi joutuu laitkoseen sielä vallitsee jatkuva kilpailu nokkimajärjestyksestä ja aina on ongelmia. Sekä millaiseen kohteluun tytöt saattavat joutua, en halua edes kertoa kaikkea mitä olen kuullut.

Ja lopuksi todettakoon että se 1000e/kk ruoka-apuraha tulisi takuulla halvemmaksi kunnille/valtiolle kuin huostaanotto ja sioitus siais perheeseen tai koulukotiin.

Ja ne jotka ei vielä tajunneet niin kirjoitettakoot vielä erikseen: Tuo sioitettu nuori voi siais kodissa joutua painostuksen alaisena huumeongelmiin tai rikolliselle tielle.
      Tiedän omalta koulukoti ajaltani joitakin tapauksia että ovat sen aikana/jälkeen joutuneet tuomituiksi rikoksista.

• Monen äiti

että uskonnosta tai uskonnottomuudesta riippumatta, ei lapsiperheet saa apua melkeinpä mistään.Niin monien asioiden leikkaukset ovat vaikuttaneet lapsiperheiden jaksamiseeen ja voimavaroihin.Silloin kun niitä lapsia haluaa ja päättää tehdä, voi asiat olla hyvinkin, työtä on, talous kunnossa ja ennenkaikkea terveys. Entä sitten kun joutuukin työttömäksi, iskee masennus ja velat painavat päälle.Näistä miten "hienosti" tänäpäivänä tuetaan lapsiperheitä ja heidän oloaan voisin kirjoittaa romaanin.Enkä tarkoita nyt rahallista apua, vaan tukiverkostoa, joka pitäisi olla jokaisen ihmisen ympärillä ja saatavilla.
      Huostaanottoon on kyllä useimmiten jo vähän rankemmat syyt. Ensisijaisesti pyritään pitämään lapset ja vanhemmat yhdessä, jos kenelläkään ei ole välitöntä vaaraa ja tukemaan heitä muilla tavoin.
      Tässäkin kyseisessä perheessä on mahdollisesti ollut jotakin sellaista, että lapset on päätetty huostaanottaa vai onko tämä ollut lastensuojelulta näkemys, että uskonto on väärin lapsia kohtaan? (lestadiolaisrasismia?)

• Huostaanotetun lapsen äiti

Tästä aiheesta puhutaan ehdottomasti liian vähän ja sen sanan pitää kuulua ja näkyä maailmalla,jos siitä on apua edes jollekkin.Meidän perheemme lapsi otettiin huostaan vuosi sitten.Sosiaaliviranomaiset,kun tekevät näitä päätöksiä,niin ei meidän kohdalla ainakaan ollut kyse huonosta toimeentulosta.Eikä alkoholiongelmasta,vaan vanhasta masennuksesta.Tämä kaikki tapahtuu täällä enosssa.Miten kauan jaksan taistella,koska periksi en anna,en koskaan.Kaikenlainen posti on tervetullut meidän perheellemme.Vastaan niin monelle kuin pystyn.Voimia kaikillle samassa tilanteessa [email protected]

• isukki

Täytyy sanoa, että oonkin aina ihmetelly lestaadiolaisten perheiden jaksamista. Meillä 2 lasta ja kolmatta ei hommata, ihan jaksamisen takia! Näin on päätetty.

• äiti

Olen aina ihmetellyt, miten jaksavat edes harrastaa seksiä lapsilaumansa keskellä. Olen itse kolmen lapsen äiti. Eikä lapsia enää tule, kun en jaksa edes seksiä harrastaa...

• Petri
        äiti kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt, miten jaksavat edes harrastaa seksiä lapsilaumansa keskellä. Olen itse kolmen lapsen äiti. Eikä lapsia enää tule, kun en jaksa edes seksiä harrastaa...

Ei siinä taideta jaksamisisa kysellä, kun herra ja hidalgo haluaa naida alamaistaan. Ei kai se kaikilla niin ole, mutta monilla vl-miehillä on.

• Iloton
        Petri kirjoitti:

Ei siinä taideta jaksamisisa kysellä, kun herra ja hidalgo haluaa naida alamaistaan. Ei kai se kaikilla niin ole, mutta monilla vl-miehillä on.

ahdasmielisssä perheessä. Kun kaikki huvit on kavennettu minimiin, niin se lapsenteko taitaa olla sitten ainoa hupi tällaisessa perheessä.

Ei siinä sitten ajatella, kuka ne lapset hoitaa.
        Ei taida ainakaan uskonnollisesta yhteisöstä herua apua.

• Kohta 4 lapsen :) äiti
        äiti kirjoitti:

Haluan kertoa kaikille, ettei asioita kannata yleistää. Maailmassa on paljon onnettomia perheitä, avioeroja, huostaanottoja jne. Näitä samoja ongelmia on niin vl:lla kuin ortodokseilla ja kirkkoon kuulumattomilla.
        Yleisesti kauhistellaan vl:n lapsilukumäärää, mutta jos ajatellaan näin maalaisjärjellä niin eiväthän kaikki esim. kymmenen lasta, ole yhtäaikaa vauvoja. Onhan siinä jo isommista lapsista paljonkin apua kodinhoidossa.
        Ja mikäs sen parempi kun lapset voivat kotona oppia käytännösssä kotityöt ja toisten huomioon ottamisen. Ei tartte välttämättä aina lähteä kodin ulkopuolelle seuraa etsimään ja sukulaisten ja ystävien joukkokin on yleensä aika suuri.
        Asiat näkee yleensä niin kuin ne haluaa.
        Seksistä haluaisin kommentoida, että jos ihminen oikeasti rakastaa ja luottaa omaan aviopuolisoon, niin kyllä se seksikin maistuu. On luonnollista, että kaikilla ihmisillä on aikoja jolloin ei yhtä paljon maistu. Mutta seksinkin voi nähdä voimavarana. Eli jos on väsynyt ja vaikka vihainenkin, niin käpertyessä rakkaan kaikaloon ja vaikka ensin paapattaakin kaikki ärsytykset pois ja sopii päivän riidat. Rakastelee ja nukahtaa lämmin iho toista vasten. Olotila on täydellinen.
        Jopa taas on aamulla voimia pestä kakkapyllyjä ja laittaa ruokaa tai lähteä töihin. Meillä kaikilla on mahdollisuus järjestää oma elämämme sellaiseksi, että viihdymme siinä. Sen ei tarvitse olla suurta, vaan se koostuu hyvin pienistä asioista. On turha lähteä vatkaamaan ikäviä asioita, mutta niitä ei myöskään saa piilotella. Kaikesta täytyy puhua avoimesti, vaikka kirkon diakonissalle. Omassa elämässäni on sattunut aika paljon vastoinkäymisiä, jotka ovat laittaneet miettimään asioiden tärkeysjärjestystä. Miettimään joka päivä, eikä aina ole helppoa. Mutta ei tarvii ollakaan. Enkä usko, että maailmassa on ketään jolla on.
        Muistetaan siis, että "Lapsen koti on vanhempien välisessä rakkaudessa". Joskus tämä ei valitettavasti riitä, mutta yritetään parastamme ja kunnioitetaan kaikkia ihmisiä oli tai teki he sitten mitä tahansa. Näistä me opimme ja valitsemme oman tiemme. Kukaan ei ole pakolla mitään, ei edes vl. tsemppiä kaikille

• onnellinen
        Iloton kirjoitti:

ahdasmielisssä perheessä. Kun kaikki huvit on kavennettu minimiin, niin se lapsenteko taitaa olla sitten ainoa hupi tällaisessa perheessä.

Ei siinä sitten ajatella, kuka ne lapset hoitaa.
        Ei taida ainakaan uskonnollisesta yhteisöstä herua apua.

Voin kertoa, että elämän onnellisuus on aivan itsestä kiinni. Vaikka lapsia ois sata, niin voit olla onnellinen.
        Seksi on parisuhteen kasassa pitäjä, eli jos ei ole seksiä ei ole mitään mikä pitää kaksi "vierasta" ihmistä yhdessä. Ei seksi ole vl:llä mikään pahe, vaan yhdessä pitäjä niin kuin muillakin. Se, että lapsia voi tulla jos on tullakseen on jokaisen oma valinta, joka vaatii oman mietiskelyn ja hyväksynnän. Mutta veikkaampa, että jos laitetaan mielipidekysely vl:n perheiden onnellisuudesta, niin aika positiiviset tulokset tulis.
        Ja vaikka sinulla olisi lapsia paljon niin kyllä niiden kanssa voi tehdä ihan samoja asioita kuin yhden lapsenkin kanssa. Kiitoksen saa vielä moninkertaisena, kun katsoo usean lapsen silmien loistetta, vaikka metsäretken tai laskettelureissun jälkeen.
        Kyllä niitä lapsia kuule hoidetaan ja rakastetaan koko suvun ja ystävien voimin. Tietenkin on myös perheitä joissa voimat on voinu loppua ja on sen vuoksi pitäny tehdä toisia ratkaisuita.Mutta taitaa olla aika paljon enemmän näitä hajonneita perheitä niissä jotka ei ole vl:sia. Vaikka laitettas tulokset prosentteina.
        Kuulostaa vähän kateelisten panettelulta. Sinä joka nyt ajattelet, et en tosiaankaan oo kateellinen. Niin oletkos aina omaan elämääsi sitten tosi tyytyväinen. todennäköisesti et, koska täytyy niin protestoida toisten ongelmia

• Sam
        Kohta 4 lapsen :) äiti kirjoitti:

Haluan kertoa kaikille, ettei asioita kannata yleistää. Maailmassa on paljon onnettomia perheitä, avioeroja, huostaanottoja jne. Näitä samoja ongelmia on niin vl:lla kuin ortodokseilla ja kirkkoon kuulumattomilla.
        Yleisesti kauhistellaan vl:n lapsilukumäärää, mutta jos ajatellaan näin maalaisjärjellä niin eiväthän kaikki esim. kymmenen lasta, ole yhtäaikaa vauvoja. Onhan siinä jo isommista lapsista paljonkin apua kodinhoidossa.
        Ja mikäs sen parempi kun lapset voivat kotona oppia käytännösssä kotityöt ja toisten huomioon ottamisen. Ei tartte välttämättä aina lähteä kodin ulkopuolelle seuraa etsimään ja sukulaisten ja ystävien joukkokin on yleensä aika suuri.
        Asiat näkee yleensä niin kuin ne haluaa.
        Seksistä haluaisin kommentoida, että jos ihminen oikeasti rakastaa ja luottaa omaan aviopuolisoon, niin kyllä se seksikin maistuu. On luonnollista, että kaikilla ihmisillä on aikoja jolloin ei yhtä paljon maistu. Mutta seksinkin voi nähdä voimavarana. Eli jos on väsynyt ja vaikka vihainenkin, niin käpertyessä rakkaan kaikaloon ja vaikka ensin paapattaakin kaikki ärsytykset pois ja sopii päivän riidat. Rakastelee ja nukahtaa lämmin iho toista vasten. Olotila on täydellinen.
        Jopa taas on aamulla voimia pestä kakkapyllyjä ja laittaa ruokaa tai lähteä töihin. Meillä kaikilla on mahdollisuus järjestää oma elämämme sellaiseksi, että viihdymme siinä. Sen ei tarvitse olla suurta, vaan se koostuu hyvin pienistä asioista. On turha lähteä vatkaamaan ikäviä asioita, mutta niitä ei myöskään saa piilotella. Kaikesta täytyy puhua avoimesti, vaikka kirkon diakonissalle. Omassa elämässäni on sattunut aika paljon vastoinkäymisiä, jotka ovat laittaneet miettimään asioiden tärkeysjärjestystä. Miettimään joka päivä, eikä aina ole helppoa. Mutta ei tarvii ollakaan. Enkä usko, että maailmassa on ketään jolla on.
        Muistetaan siis, että "Lapsen koti on vanhempien välisessä rakkaudessa". Joskus tämä ei valitettavasti riitä, mutta yritetään parastamme ja kunnioitetaan kaikkia ihmisiä oli tai teki he sitten mitä tahansa. Näistä me opimme ja valitsemme oman tiemme. Kukaan ei ole pakolla mitään, ei edes vl. tsemppiä kaikille

liiemmin aikaa kaikille lapsille suurperheessä, ja kaikkien kouluttamiseen ei ole varaa, joten on todennäköistä että lapset jäävät työttömiksi elämään muitten kustannuksella. Itse olen kahdeksan lapsisesta perheestä, yhteiskunnan tuella eläviä on neljä ja korkeamman koulutuksen on saavuttanut meistä vain kolme.

• onnellinen
        Sam kirjoitti:

liiemmin aikaa kaikille lapsille suurperheessä, ja kaikkien kouluttamiseen ei ole varaa, joten on todennäköistä että lapset jäävät työttömiksi elämään muitten kustannuksella. Itse olen kahdeksan lapsisesta perheestä, yhteiskunnan tuella eläviä on neljä ja korkeamman koulutuksen on saavuttanut meistä vain kolme.

Asioita ei kannata yleistää!
        Olen yhdeksänlapsisesta perheestä. Kaikilla lapsillamme on hyvä koulutus ja töitä, katto päänpäällä ja lämpimiä vaatteita. Suomessa ei ole edes lukukausimaksuja. Tuskin kaikien ei vl:n vanhemmilla on varaa kustantaa edes sen yhden lapsen kouluttautumista. On otettava lainaa tai /ja tehtävä töitä. Ei kukaan saa koulutusta kirjeenä postilaatikkoon.
        Eikä se huippukoulutus tuo välttämättä onnea elämään. Monesti hieman vähemmän koulutetut ovat paljon onnellisempia ja tyytyväisempiä.
        Tehkäämme siis kaikki parhaamme, eikä murehdita etukäteen. Valittaamalla ei pärjää

• yön tytär

Minä tiedän myös 7 lapsisen perheen. tilanne on tämä:

isä on juoppo, hakkasi vaimoaan, petti ja jätti. Lähti toisen naisen mukaan. (äitini)

äiti vajosi itsesääliin ja jätti lapsensa heitteille. Isommat lapset hoitivat pienemmät jne.

sosiaalitoimisto puuttui asiaan.

vanhin lapsi kuollut huumeisiin, toiseksi vanhin ja vanhin kasvoivat nuoridokodissa, seuraava perhekodissa (taiteellisessa). kolme nuorinta olivat aikansa lastenkodissa, palasivat äidille, otettiin uudelleen huostaan, palautettiin kerran taas, eikä vieläkään onnistunut. Sitten jätettiin jo lastenkotiin ja osa pääsi vielä perheisiin.

Jokainen näistä lapsista on kasvanut vihaamaan uskontoa. Miksi? sitä en tiedä. Onko perhee syy ihmisissä, uskossa, vai siinä että ihmiset väärinkäyttävät uskoa?

Isä on sittemmin istunut monta syytettä kuulemassa oikeudessa, mutta ainakin äitini kanssa kävi niin että uskonto antoi oikeutuksen, eikä asiasta sen koommin.

No, naisten tyhmyyttä, ihmisten tyhmyyttä.

Ei, minä en tuomitse kaikkia lestadiolaisia, en uskovaisia yleensä.

tiedän minä toisenkin 6 lapsisen perheen. Lestadiolaisia hekin. Lapset psykiatrisissa hoitolaitoksissa ja lastenlapsia huostaanotettu. Hyvin menee.

Enkä vieläkään tuomitse. Loppujen lopuksi tämä kertoo enemmän omasta tuttavapiiristäni kun lestadiolaisista yleensä.
      Mutta korostan, että tämä perhe ei ollut yksin niitä, jotka eivät jaksaneet. Niitä on monia.

• Timo Pohjanmaalta

Huomatessani tämän keskustelun, en voinut olla puuttumatta tarinaan...Itse olen vanhoillislestadiolainen perheen isä. Ikää on 28 vuotta ja lapsia 7. Vaimoni 28 vuotias.

Tässä vaiheessa ajattelet, että hulluja on monenlaisia?

VL perheet hajoavat todella harvoin! Isä ja äiti kunnioittavat toisiansa, lapset ovat sosiaalisia ja jne. Joka ilta peitellään lapsukaiset peiton alle ja luetaan iltarukous.
        Meillä on työnjako ollut selvillä, koska olen ollut yrittäjä jo nuoruudesta asti. Vaimoni hoitaa lapsia 8 tuntia ja yhdessä loppu aika.

Vanhin lapsi oli 3 luokkien priimus, 1 luokan oppilaamme sai tunnustuksen ja ruusut luokan pidetyimpänä oppilaana.
        Miksi aina yleistetään, että VL piireissä on aina tätä ja sitä? Jos joku vl perhe on okeasti otettuu huostaan niin se OIKEASTI HARVINAISTA!

En halua todellakaan kehua meidän perhettä, mutta kiitän vain Jumalaa, että hän on siunannut meitäkin ajallisesti. Aika useasti tätä on tapahtunut tuttavilla muillakin iso perheisillä.

Kysyn teiltä arvon palstalaiset, että oletteko koskaan jutelleet isovanhempienne kanssa lapsien tärkeydestä? On aika yksinäistä ne vanhempien "ikä" vuodet jos on vain 3 koiraa ollut lapsien sijasta? Ne ei muuten käy katsomassa sairaalassa=)

Rahaa on niukasti, mutta se pitää vain nöyränä!

• Anonyymi
        Timo Pohjanmaalta kirjoitti:

Huomatessani tämän keskustelun, en voinut olla puuttumatta tarinaan...Itse olen vanhoillislestadiolainen perheen isä. Ikää on 28 vuotta ja lapsia 7. Vaimoni 28 vuotias.

Tässä vaiheessa ajattelet, että hulluja on monenlaisia?

VL perheet hajoavat todella harvoin! Isä ja äiti kunnioittavat toisiansa, lapset ovat sosiaalisia ja jne. Joka ilta peitellään lapsukaiset peiton alle ja luetaan iltarukous.
        Meillä on työnjako ollut selvillä, koska olen ollut yrittäjä jo nuoruudesta asti. Vaimoni hoitaa lapsia 8 tuntia ja yhdessä loppu aika.

Vanhin lapsi oli 3 luokkien priimus, 1 luokan oppilaamme sai tunnustuksen ja ruusut luokan pidetyimpänä oppilaana.
        Miksi aina yleistetään, että VL piireissä on aina tätä ja sitä? Jos joku vl perhe on okeasti otettuu huostaan niin se OIKEASTI HARVINAISTA!

En halua todellakaan kehua meidän perhettä, mutta kiitän vain Jumalaa, että hän on siunannut meitäkin ajallisesti. Aika useasti tätä on tapahtunut tuttavilla muillakin iso perheisillä.

Kysyn teiltä arvon palstalaiset, että oletteko koskaan jutelleet isovanhempienne kanssa lapsien tärkeydestä? On aika yksinäistä ne vanhempien "ikä" vuodet jos on vain 3 koiraa ollut lapsien sijasta? Ne ei muuten käy katsomassa sairaalassa=)

Rahaa on niukasti, mutta se pitää vain nöyränä!

Uskonnollinen hulluus ilmenee monella tavalla.

Jos ei raamattua ymmärrä zen vertaa että kuvittelee suurella lapsimäärällä jotain perivänsä yläkerrasta,niin silloin olisi syytä viipyä peilin edessä vähän pitempään kuin aamutuijotus !
        Miksi ette viisastu mikä estää.

• bytes

Sossu maksaa. menkää ja täyttäkää Somero

• käppäilijä

Avioitumista harkittaessa täytyy jo miettiä, onko kykenevä ottamaan vastuuta mahdollisesti suurestakin perheestä.

Jos tätä harkitsemista ei tehdä vastuullisesti ja realistisesti, voi avioliitto johtaa tuollaiseen.

Mutta asiaan ei auta ehkäisy, sillä se on syntiä.

Ihmettelen myös, jos sukulaiset eivät ole perhettä hädässä auttaneet.

• Anonyymi

Kuka sen on synniksi määritellyt häh, ei kai vain teidän omat päällikkönne @

• Anonyymi

En ymmärrä ollenkaan miksi niitä lapsia pitää tähän maailmaan syytää yhden perheen niin paljon. Ei Jumala semmoista tarkoita sillä lisääntykää ja täyttäkää maa. Herranjestas järki käteen. Ei kukaan jaksa noin montaa lasta.

• Sekopäinen opetus vain johtaa tähän, ei yli kymmenelle lapselle kerkeä olla Isä, eikä Äiti?

Ne on kaikki oman onnensa varassa.

• Anonyymi

Jättäkää asiat Herran haltuun.

• Anonyymi kirjoitti:

Jättäkää asiat Herran haltuun.

Ketä Herraa tarkoitat, niitähän riittää?

• Anonyymi

Meistä itse kukin on enemmän tai vähemmän sekopäitä.

Tehkäämme itse kukin vain omista synneistä parannusta.
        Ei se pinnasänky korjaannu sillä jos kivi kourassa aina kuljet.

• Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

Ketä Herraa tarkoitat, niitähän riittää?

On vain yksi HERRA.
        Joka harhailee, eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Isää eikä Poikaa.

• Anonyymi kirjoitti:

On vain yksi HERRA.
        Joka harhailee, eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Isää eikä Poikaa.

Taitaa olla Sinulla Herra hukassa, Hänellä on Raamatun mukaan nimikin, jonka löydät Matt 28 luvun lopusta, sillä Hänellä on kaikki Valta, Taivaassa ja maan päällä.

• Anonyymi

Minäkin luulin että veeällissä olisi tapahtunut jotain uutta kehitystä, mutta nähdessäni ni nuo autojonot totesin että turha toivo, se porukka ei järkiinny täsdä ajassa.

• Anonyymi

Mutta minkäs teet, kun lihanhimo ei hellitä, vaikka rahat on loppu.
      T. Hetekata Natisuta

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. Mitä ajattelit ensimmäisenä kaivatustasi

kun näit hänet?
      Ikävä
      148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe