Miten Corollan niskatuet säädetään?

harmi

Pari viikkoa uudella Corollalla ajelleena on pakko kysyä miten niskatukia säädetään? Saan ne liikkumaan vain ylösalas mutta en taivutettua eteenpäin kuten edellisessä -99 Golfissa. Myyjäkään ei tiennyt kertoa.

21

3637

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • squirrel

      Että tämä on niitä korollan säästökohteita, kun tilalle on tullut ratin etäisyysäätö tai lampunpesurit niin jostain muusta on tingitty?

    • Jarkko

      Ei niitä pysty säätämään kuin ylös alas enkä ainakaan itse edes kaipaa eteenpäin taivutusta. Miltähän myyjältä olet kysynyt jos ei tiennyt!!?

      • aloittaja

        Minä kyllä säätöön tottuneena kaipaisin sitä. Pidin itsestään selvänä että tuo alkeellisin varuste siinä olisi. Harmi etten kokeillut aikanaan.

        Ensimmäinen pettymys oli melkoinen herkkyys tuulisella ilmalla. Koko ajan saa vahtia ja ohjata suuntaa.


      • Sepe
        aloittaja kirjoitti:

        Minä kyllä säätöön tottuneena kaipaisin sitä. Pidin itsestään selvänä että tuo alkeellisin varuste siinä olisi. Harmi etten kokeillut aikanaan.

        Ensimmäinen pettymys oli melkoinen herkkyys tuulisella ilmalla. Koko ajan saa vahtia ja ohjata suuntaa.

        kunnon koeajo ennen ostopäätöstä auttaa, pelastaisi monelta mieliharmilta.
        Ei auta itku enää kun rahat on myyjäliikkeen holvissa. Takuukan ei poista tällaisia pettymyksiä. Onhan tojollakin omat puutteensa, voi kun niistä puhuttaisiin enemmän eikä vain hyssyteltäisi.


      • noppa
        aloittaja kirjoitti:

        Minä kyllä säätöön tottuneena kaipaisin sitä. Pidin itsestään selvänä että tuo alkeellisin varuste siinä olisi. Harmi etten kokeillut aikanaan.

        Ensimmäinen pettymys oli melkoinen herkkyys tuulisella ilmalla. Koko ajan saa vahtia ja ohjata suuntaa.

        Ei ainakaan suomi24-tojopalstaa seuraamalla saa minkäänlaista kunnon käsitystä tojolloista. Täällä vaan kehutaan ja riidellään, lähinnä tojon ylivertaisuudesta euromerkkeihin. Seuraappa "oikeita tojopalstoja", niissä kuulee sentään kunnon kritiikkiäkin, saapa myöskin asiallista neuvontaa vikoihin. Osoitteita en viitsi tässä antaa provojen ja feikkien takia, googletus auttaa.


      • Markku
        aloittaja kirjoitti:

        Minä kyllä säätöön tottuneena kaipaisin sitä. Pidin itsestään selvänä että tuo alkeellisin varuste siinä olisi. Harmi etten kokeillut aikanaan.

        Ensimmäinen pettymys oli melkoinen herkkyys tuulisella ilmalla. Koko ajan saa vahtia ja ohjata suuntaa.

        Niskatuen säädön puutteellisuutta voidaan pitää miinuksena mutta mitään muuta uuden linea sollin varusteista ei sitten puutukaan. Vai tuleeko mieleen jotain oleellista?

        Sivutuuliherkkyys autossa on, mutta niin on monessa muussakin kilpailijassa. Mutta, ei kai kukaan oletakaan että Corolla olisi luokkansa paras ajettava? Karkeasti sanottuna auto on keskitason oppilas kaikessa ajamiseen liittymässä, ei missään paras mutta ei missään huonoin. Laadussa edustaa kärkipäätä kuten jälleenmyyntiarvossa ja viimeisten varustelisäysten jälkeen ainakin Sol hintaansa nähden erittäin hyvin varusteltu luokassaa.


      • Moikka
        Markku kirjoitti:

        Niskatuen säädön puutteellisuutta voidaan pitää miinuksena mutta mitään muuta uuden linea sollin varusteista ei sitten puutukaan. Vai tuleeko mieleen jotain oleellista?

        Sivutuuliherkkyys autossa on, mutta niin on monessa muussakin kilpailijassa. Mutta, ei kai kukaan oletakaan että Corolla olisi luokkansa paras ajettava? Karkeasti sanottuna auto on keskitason oppilas kaikessa ajamiseen liittymässä, ei missään paras mutta ei missään huonoin. Laadussa edustaa kärkipäätä kuten jälleenmyyntiarvossa ja viimeisten varustelisäysten jälkeen ainakin Sol hintaansa nähden erittäin hyvin varusteltu luokassaa.

        Tuli vaan mieleen että eikös tuo niskatuen "kiinnitysreikien" väli ole kutakuinkin vakio ? Aattelin jos vaikka hakin Biltemasta(?) tai muun merkkisen auton kaupasta uudet niskatuet joissa on tuo mainittu sivuttaissäätö mahdollisuus ?


      • AE111
        aloittaja kirjoitti:

        Minä kyllä säätöön tottuneena kaipaisin sitä. Pidin itsestään selvänä että tuo alkeellisin varuste siinä olisi. Harmi etten kokeillut aikanaan.

        Ensimmäinen pettymys oli melkoinen herkkyys tuulisella ilmalla. Koko ajan saa vahtia ja ohjata suuntaa.

        Halvemmalla kun pitää voida tehdä, niin kaikki ylimääräiseksi katsottu ts. sellainen, mitä ei asiakkaat vaadi, puuttuu. Vuoden -86 Corollassani oli perussäätöjen lisäksi (korkeus, etäisyys, kallistus ja niskatuen korkeus) ristiseläntuen-, penkin sivuttaistukien- ja päätuen kallistuksensäätö. Nykyisessäni (-03) on siis vain nuo perussäädöt.


      • oikein?
        aloittaja kirjoitti:

        Minä kyllä säätöön tottuneena kaipaisin sitä. Pidin itsestään selvänä että tuo alkeellisin varuste siinä olisi. Harmi etten kokeillut aikanaan.

        Ensimmäinen pettymys oli melkoinen herkkyys tuulisella ilmalla. Koko ajan saa vahtia ja ohjata suuntaa.

        Niskatuen kallistussäätöä kaipaavat yleensä ne, joiden mielestä kyseessä on mukavuusvaruste ja jotka käyttävät tukea väärin. "Syvyyssäätö" houkuttelee säätämään tuen liian alas - niskaan. Tuen ensisijainen tarkoitus on kuitenkin estää pään vahingolliset liikkeet peräänajoissa. Siksi esim. Volvon tukia ei saa säädettyä mihinkään suuntaan, Saabistakin löytyy vain korkeussäätö - onko niissäkin alkeellinen varustelupuute?

        Turvallisuuden kannalta oikein säädetyn niskatuen yläreunan pitäisi olla vähintään korvien tasalla, mieluummin ylempänä - todella moni kuski pitää tukea liian alhaalla!

        Oikeaoppisessa ajoasennossa pää ja niska ovat irti niskatuesta, muuten tuki haittaa esim. pään kääntämistä risteyksissä. Tämänkin vuoksi syvyyssäätö on tarpeeton.


      • Sami
        AE111 kirjoitti:

        Halvemmalla kun pitää voida tehdä, niin kaikki ylimääräiseksi katsottu ts. sellainen, mitä ei asiakkaat vaadi, puuttuu. Vuoden -86 Corollassani oli perussäätöjen lisäksi (korkeus, etäisyys, kallistus ja niskatuen korkeus) ristiseläntuen-, penkin sivuttaistukien- ja päätuen kallistuksensäätö. Nykyisessäni (-03) on siis vain nuo perussäädöt.

        Missä vuoden -86 corollassa oli tuollaiset penkin säädöt? Penkin sivuttaistuen säätö? Onko tämä taas jotain niitä malleja joissa penkki säätyy tuhanteen eri asentoon mutta käytännössä vain muutama asento on käyttökelpoinen. Ja muistuttaisin että tv-tuolin ja auton etuistuimen niskatuki ovat kaksi eri asiaa, auton niskatukea ei käytetä ajaessa!


      • AE111
        Sami kirjoitti:

        Missä vuoden -86 corollassa oli tuollaiset penkin säädöt? Penkin sivuttaistuen säätö? Onko tämä taas jotain niitä malleja joissa penkki säätyy tuhanteen eri asentoon mutta käytännössä vain muutama asento on käyttökelpoinen. Ja muistuttaisin että tv-tuolin ja auton etuistuimen niskatuki ovat kaksi eri asiaa, auton niskatukea ei käytetä ajaessa!

        Joo, eli kyseessä oli 5-ovinen hatchback ,FX Toyota-kielellä, ja joku lisävarustetaso oli FX Pro (teipit lokasuojissa). Asennon sai kyllä helposti niin mukavaksi kuin sen aikaisessa autossa saa. Ei varmaan perusvehkeissä ollut kaikkia säätöjä. Sivuttaistukien säädön löysin vasta vuosien käytön jälkeen, kun satuin selailemaan käyttöopasta.


      • Antti
        oikein? kirjoitti:

        Niskatuen kallistussäätöä kaipaavat yleensä ne, joiden mielestä kyseessä on mukavuusvaruste ja jotka käyttävät tukea väärin. "Syvyyssäätö" houkuttelee säätämään tuen liian alas - niskaan. Tuen ensisijainen tarkoitus on kuitenkin estää pään vahingolliset liikkeet peräänajoissa. Siksi esim. Volvon tukia ei saa säädettyä mihinkään suuntaan, Saabistakin löytyy vain korkeussäätö - onko niissäkin alkeellinen varustelupuute?

        Turvallisuuden kannalta oikein säädetyn niskatuen yläreunan pitäisi olla vähintään korvien tasalla, mieluummin ylempänä - todella moni kuski pitää tukea liian alhaalla!

        Oikeaoppisessa ajoasennossa pää ja niska ovat irti niskatuesta, muuten tuki haittaa esim. pään kääntämistä risteyksissä. Tämänkin vuoksi syvyyssäätö on tarpeeton.

        En ole vielä hoksannut miksi niskatukea pitäisi säätää eteenpäin, minä en ainakaan aja pää kiinni niskatuessa...


    • Aktiivinen tuki

      Eli uusien Corollojen niskatuki ja istuimen yläosa on aktiivinen kokonaisuus peräänajotilanteissa. Penkin yläosa antaa peräänajossa periksi, jolloin niskatuki tulee lähemmäksi päätä. Jos tähän on nyt viritetty sitten jokin eteen tuleva niskatuki, niin ei käy hyvin.

      Eli sama idea kuin Saabin aktiivituissa, mutta toisin päin toteutettu (penkki aktiivinen osa, kun Saabissa niskatuki tulee eteenpäin).

      • pojo

        On se mukava pitkällä matkalla säätää niskatukea eteenpäin ja rentoutua hyvän musiikin saattelemana.


      • Taas saa nauraa
        pojo kirjoitti:

        On se mukava pitkällä matkalla säätää niskatukea eteenpäin ja rentoutua hyvän musiikin saattelemana.

        Sinäkin varmaan ajat niin, että pää nojaa takakenossa koko ajan niskatukeen ja muut saa nauraa, kun se näyttää niin saamarin typerältä...

        On se kumma kun ihmiset eivät tajua, että se tuki on turvallisuus- eikä mukavuusvaruste !?


      • mukavasti ajava setä
        Taas saa nauraa kirjoitti:

        Sinäkin varmaan ajat niin, että pää nojaa takakenossa koko ajan niskatukeen ja muut saa nauraa, kun se näyttää niin saamarin typerältä...

        On se kumma kun ihmiset eivät tajua, että se tuki on turvallisuus- eikä mukavuusvaruste !?

        Toyotalla ei muuten voi edes ajaa mukavasti nojaillen ja musiikkia kuunnellen.

        Autoa, anteeksi Toyotaa on koko ajan skarppina ohjattava myös hyvällä säällä nenä lasissa ( on muuten vielä hassumman näköistä) lähellä olevan lasin takia hatun lippa taaksepäin käännettynä, sen audiolaitteen näköiset laitteet ovat niin huonolaatuiset että niitä ei jaksa kuunnella eikä edes se niskatuki ole sellainen että siihen voisi nojata.

        Siksi me elämästämme nautiskelijat ajamme Audilla, Bemulla, Saabilla, Volvolla ja kuten minä, Volkkarilla.


      • Ruoska

        Insurance Institute for Highway Safety on tutkinut noita niskatukisysteemejä todellisissa peräänajoissa. Eipä herunut kiitosta Toyotalle.
        Volvon WHIPS ja GM:n oikeasti aktiiviset pääntuet vähensivät selvästi vammoja (-43-49%), Fordin parannetulla geometrilla jonkin verran (-18%), Toyotan WIL, joka ole aktiivinen, lisäsi vammoja ( 15%)
        Alla linkki ja lyhyt taulukko:

        http://www.chiro.org/LINKS/FULL/Neck_Injury_Q_A.html

        "Percent change in neck injury claim rates for new seat/head restraint designs compared with old designs"
        Active restraint -43%
        Buick LeSabre
        Infiniti QX4 4x4
        Infiniti Q45
        Pontiac Bonneville
        Saab 9-3
        Saab 9-5

        Ford's improved restraint geometry -18%
        Ford Taurus
        Mercury Sable

        Volvo's WHIPS -49%
        Volvo S70

        Toyota's WIL system 15%
        Lexus LS 430
        Toyota Avalon


      • Ruoska
        Ruoska kirjoitti:

        Insurance Institute for Highway Safety on tutkinut noita niskatukisysteemejä todellisissa peräänajoissa. Eipä herunut kiitosta Toyotalle.
        Volvon WHIPS ja GM:n oikeasti aktiiviset pääntuet vähensivät selvästi vammoja (-43-49%), Fordin parannetulla geometrilla jonkin verran (-18%), Toyotan WIL, joka ole aktiivinen, lisäsi vammoja ( 15%)
        Alla linkki ja lyhyt taulukko:

        http://www.chiro.org/LINKS/FULL/Neck_Injury_Q_A.html

        "Percent change in neck injury claim rates for new seat/head restraint designs compared with old designs"
        Active restraint -43%
        Buick LeSabre
        Infiniti QX4 4x4
        Infiniti Q45
        Pontiac Bonneville
        Saab 9-3
        Saab 9-5

        Ford's improved restraint geometry -18%
        Ford Taurus
        Mercury Sable

        Volvo's WHIPS -49%
        Volvo S70

        Toyota's WIL system 15%
        Lexus LS 430
        Toyota Avalon

        Korjaan itseäni:
        Toyotan WIL, joka EI ole aktiivinen, lisäsi vammoja ( 15%)


      • harmi
        Ruoska kirjoitti:

        Insurance Institute for Highway Safety on tutkinut noita niskatukisysteemejä todellisissa peräänajoissa. Eipä herunut kiitosta Toyotalle.
        Volvon WHIPS ja GM:n oikeasti aktiiviset pääntuet vähensivät selvästi vammoja (-43-49%), Fordin parannetulla geometrilla jonkin verran (-18%), Toyotan WIL, joka ole aktiivinen, lisäsi vammoja ( 15%)
        Alla linkki ja lyhyt taulukko:

        http://www.chiro.org/LINKS/FULL/Neck_Injury_Q_A.html

        "Percent change in neck injury claim rates for new seat/head restraint designs compared with old designs"
        Active restraint -43%
        Buick LeSabre
        Infiniti QX4 4x4
        Infiniti Q45
        Pontiac Bonneville
        Saab 9-3
        Saab 9-5

        Ford's improved restraint geometry -18%
        Ford Taurus
        Mercury Sable

        Volvo's WHIPS -49%
        Volvo S70

        Toyota's WIL system 15%
        Lexus LS 430
        Toyota Avalon

        Tässä nähdään että Toyotan niskatuen näköinen osa ei tee sitä tehtävää mitä sen pitäisi. Uskomatonta että se jopa lisää vammautumisen riskiä. WIL-juttu on uskomatonta tekstiä ja se on sentään malliston yläpäästä.


      • jofa

    • ONKO COROLLAAN

      SAATAVISSA NISKATUKIA?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4363
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

      Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2006
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

      Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      61
      1667
    4. Ymmärrätköhän nainen

      Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1353
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

      Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      959
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

      SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      913
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

      Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      889
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

      Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

      Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      696
    Aihe